عفونت مثانه در مردان و درمان آن

عفونت مثانه در مردان و درمان آن
عفونت مثانه در مردان و درمان آن

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

عفونت مثانه همان‌طور که از نامش مشخص است یک عفونت باکتریایی است که در مثانه رخ می‌دهد. به عفونت مثانه، عفونت مجاری ادرار نیز می‌گویند. این عفونت ممکن است در هر قسمت از دستگاه مجاری ادرار نظیر کلیه، مثانه یا پیشاب‌راه (لوله‌ای که ادرار را از مثانه خارج می‌کند) رخ بدهد. درحالی‌که عفونت مثانه اغلب ناگهانی رخ می‌دهد (عفونت‌های حاد)، بعضی عفونت‌های مثانه هم در طول زمان به‌وجود می‌آیند (عفونت‌های مزمن). درمان زودهنگام، اصل اساسی جلوگیری از گسترش عفونت است. اگر می‌خواهید با درمان عفونت مثانه و علل آن بیشتر آشنا شوید لطفا در ادامه با ما همراه باشید.عفونت مثانه در مردان و درمان آن

باکتری‌ای که وارد پیشاب‌راه شده و از آنجا به درون مثانه می‌رود، علت عفونت‌ مثانه است. بدن به‌طور طبیعی حین ادرار باکتری‌ها را دفع می‌کند. مردان به‌خاطر وجود غده‌ی پروستات در برابر این نوع عفونت مقاومت بیشتری دارند؛ غده‌ی پروستات هورمون‌هایی تولید می‌کند که در برابر باکتری‌ها مانند سپر عمل می‌کنند. با این حال گاهی باکتری‌ها به دیواره‌های مثانه می‌رسند و به‌سرعت تکثیر می‌شوند؛ این امر توانایی بدن را برای از بین بردن آنها کم می‌کند و به عفونت مثانه منجر می‌شود.

طبق گزارش مؤسسه‌ی ملی دیابت و بیماری‌های کلیوی، اکثر عفونت‌های مثانه ناشی از باکتری اشریشیاکلی (Escherichia coli) است. این نوع باکتری به‌طور طبیعی در روده‌‌ی بزرگ وجود دارد. اگر باکتری‌های زیادی در بدن وجود داشته باشد یا این باکتری‌ها از طریق ادرار از بدن دفع نشوند عفونت ایجاد خواهد شد.

از میان ساير باكتری‌هایی كه باعث عفونت مثانه می‌شوند می‌توان به کلامیدیا (Chlamydia) و میکوپلاسما (Mycoplasma) اشاره کرد. برخلاف اشریشیاکلی این باکتری‌ها تنها از طریق رابطه‌ی جنسی منتقل می‌شوند و ممکن است علاوه بر مثانه بر اندام‌های تناسلی نیز تأثیر بگذارند.

از میان کسانی که بیشتر در معرض ابتلا به عفونت مثانه قرار دارند می‌توان به این افراد اشاره کرد:‌

در مجموع زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به عفونت مثانه قرار دارند، ولی مردان نیز کاملا در برابر این عفونت مقاوم نیستند. مؤسسه‌ی ملی دیابت و بیماری‌های کلیوی و گوارشی ایالات متحده‌ی آمریکا (NIDDK) می‌گوید علائم عفونت‌های مثانه در مردان پس از ابتلا به اولین عفونت مجدد عود می‌کند؛ به این علت که باکتری‌ها می‌توانند پس از ورود به بافت‌های غده‌ی پروستات در آنجا پنهان شوند.

علائم عفونت مثانه بسته به شدت آن متغیر است. چنانچه شما به عفونت مثانه مبتلا شده باشید بلافاصله حین ادرار متوجه می‌شوید. وقتی عفونت پیشرفت کند، درد هم به آن اضافه خواهد شد.

برخی از رایج‌ترین علائم عفونت مثانه عبارتند از:

عفونت‌های مثانه ممکن است به کمردرد هم منجر بشوند که با درد کلیه‌ها در ارتباط است. برخلاف کمردرد عضلانی این نوع کمردرد ممکن است در هر دو طرف کمر یا میانه‌ی آن احساس شود. چنین علائمی به این معنی است که عفونت مثانه به کلیه‌‌ها سرایت کرده است. عفونت کلیوی ممکن است باعث تب خفیف هم بشود.

پزشک با تحلیل نتیجه‌ی آزمایش ادرار شما، عفونت مثانه را تشخیص می‌دهد. او نمونه‌‌ی ادرار شما را آزمایش می‌کند تا متوجه شود که آیا موارد زیر در ادرارتان وجود دارد یا خیر:

پزشک همچنین کشت ادرار هم انجام می‌دهد تا نوع باکتری موجود در ادرار را تشخیص بدهد. وقتی نوع باکتری مشخص شد، آزمایش ادرار جهت حساسیت به آنتی‌بیوتیک انجام می‌شود تا پزشک بداند که چه نوع آنتی‌بیوتیکی برای درمان عفونت شما مؤثرتر است.

عفونت‌ مثانه با داروهایی که برای از بین بردن باکتری و تسکین درد و سوزش تجویز می‌شوند، درمان می‌شود. درمان‌های خانگی نیز می‌توانند به تسکین درد و برطرف کردن علائم عفونت کمک کنند.

آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی برای از بین بردن باکتری‌هایی که موجب عفونت مثانه شده‌اند، تجویز می‌شوند. اگر هنگام ادرار درد و سوزش دارید، پزشک‌تان دارویی‌هایی را نیز برای تسکین این علائم تجویز خواهد کرد. رایج‌ترین دارو برای تسکین درد و سوزش مرتبط با عفونت مثانه فنازوپیریدین (‌phenazopyridine) است.

مصرف انواع مایعات به دفع باکتری از مثانه کمک می‌کند، اما بهترین این مایعات آب است. ممکن است پزشک‌تان به شما توصیه کند ویتامین C هم مصرف کنید. یکی از فواید نوشیدن مایعات این است که مانع چسبیدن باکتری به دیواره‌های مثانه می‌شود.

پاسخ این سؤال قطعا مثبت است. برخی تغییرات در سبک زندگی احتمال ابتلا به عفونت مثانه را کاهش می‌دهد. اگر زیاد به عفونت مثانه مبتلا می‌شوید پزشک شما ممکن است درمان پروفیلاکتیک (prophylactic) را توصیه کند. در این درمان از آنتی‌بیوتیک‌هایی با دُز پایین برای پیشگیری یا کنترل عفونت‌های مثانه استفاده می‌شود.

در زیر به تغییراتی در سبک زندگی اشاره می‌کنیم که احتمال بروز عفونت‌ مثانه را کاهش می‌دهد یا حتی از بین می‌برد:

چنانچه خانم هستید و مکرر عفونت‌های مثانه را تجربه می‌کنید ممکن است پزشک‌تان برای پیشگیری از ابتلا به عفونت، مصرف روزانه‌ی آنتی‌بیوتیک را برای‌تان تجویز کند.

اکثر عفونت‌های مثانه ظرف ۴۸ ساعت بعد از مصرف آنتی‌بیوتیک از بین می‌روند، اما گاهی هم ممکن است عفونت به‌علت مقاومت باکتری‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک یا سایر مشکلات سلامتی به کلیه‌ها سرایت کند.

عفونت‌های مثانه‌ی مزمن به ترکیبی از درمان‌ها و اقدامات پیشگیرانه نیاز دارند. در برخی موارد حاد، حتی ممکن است مصرف روزانه‌ی آنتی‌بیوتیک در بلندمدت الزامی باشد. پیشگیری از عفونت مثانه احتمال ابتلا به آن و نیز درد ناشی از آن را کاهش می‌دهد. هرچه زودتر درمان را شروع کنید، احتمال اینکه عفونت به سایر نقاط بدن‌تان گسترش بیابد کمتر خواهد بود.

حالا که با عفونت مثانه و علائم آن آشنا شدید، بد نیست با ۷ مورد از بهترین درمان‌های عفونت مثانه نیز آشنا شوید:

چرا؟ برای اینکه باکتری را از بدن‌تان دفع می‌کند و کمک می‌کند تا عفونت هرچه سریع‌تر دفع شود. به علاوه ادرارتان رقیق‌تر می‌شود و به این‌ ترتیب هنگام دفع ادرار درد کمتری را تجربه خواهید کرد. همان‌طور که می‌دانید ادرار از اسیدها و فراورده‌های دفع‌شده‌ی بدن تشکیل شده است. ادرار غلیظ و تیره اسیدی‌تر است و وقتی به عفونت مثانه مبتلا باشید دفع آن دردناک خواهد بود. ادرار رقیق کمرنگ‌تر است و معمولا هنگام دفع آن سوزشی حس نخواهید کرد.

همان‌طور که قبلا هم گفتیم، روزانه بین ۶ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید. از نوشیدنی‌های کافئین‌دار ازجمله قهوه، چای و نوشابه پرهیز کنید؛ کافئین حتی وقتی که به عفونت مثانه مبتلا نباشید می‌تواند مثانه‌تان را تحریک کند.

چرا؟ برای اینکه کمک می‌کند تا با دفع باکتری از مثانه، عفونت را از بین ببرید. نگه داشتن ادرار به باکتری‌ها فرصت می‌دهد که درون مثانه تکثیر شوند. ادرار کردن بعد از رابطه‌ی جنسی هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. فعالیت جنسی ممکن است باکتری‌ها را وارد پیشاب‌‌راه کند. دفع ادرار بلافاصله پس از رابطه‌ی جنسی باکتری‌ها را از مجاری ادرار دفع می‌کند و مانع رسوب جرم‌ها و ایجاد عفونت می‌شود.

بنابراین مایعات زیاد بنوشید تا بتوانید بیشتر ادرار کنید و به‌محض اینکه نیاز به دفع ادرار داشتید به دست‌شویی بروید.

همان‌طور که اشاره شد آنتی‌بیوتیک باکتری‌هایی را که به عفونت مثانه منجر می‌شوند، می‌کشد. عفونت خفیف مثانه در برخی موارد به‌خودی خود بهبود می‌یابد. عفونت خفیف ممکن است یکی دو روز علائمی داشته باشد اما با نوشیدن مایعات و دفع مرتب ادرار از بین می‌رود؛ بنابراین همیشه هم به آنتی‌بیوتیک نیاز نیست اما اگر عفونت طولانی یا حاد شد حتما باید آنتی‌بیوتیک استفاده کنید.

چنانچه علائم عفونت بیش از ۳ روز طول کشید یا بدتر شد با پزشک‌تان تماس بگیرید چون ممکن است برای درمان به آنتی‌بیوتیک نیاز داشته باشید. طول درمان بسته به دارویی که پزشک تجویز می‌کند متغیر است. خیلی مهم است که دارو را به همان مدتی که پزشک تجویز کرده است مصرف کنید. حتی اگر احساس کردید بهتر شده‌اید دوره‌ی درمان را کامل کنید. مصرف کامل دارو به شما اطمینان می‌دهد که باکتری کاملا از بدن‌تان دفع شده است.

عفونت‌های شدید مثانه هنگام دفع ادرار در قسمت تحتانی شکم درد ایجاد می‌کنند. آنتی‌بیوتیک به تسکین این درد کمک می‌کند اما همان‌طور که گفتیم یکی دو روز طول می‌کشد. استفاده از مسکّن هرگونه دردی را که هنگام دفع ادرار در ناحیه‌ی کمر یا شکم احساس می‌کنید، از بین می‌برد.

از پزشک خود بپرسید که آیا مصرف قرص‌های مسکّن برای‌تان ضرر دارد یا خیر. اگر نه تا زمانی‌ که آنتی‌بیوتیک اثر کند می‌توانید با مصرف استامینوفون یا ایبوپروفن دردتان را تسکین بدهید.

با قرار دادن کیسه‌ی آب‌گرم یا تشک گرم‌کننده‌ی برقی روی شکم یا کمر می‌توانید درد ناشی از عفونت مثانه را کاهش بدهید. اگر به کیسه‌ی آب‌گرم یا تشک گرم‌کننده‌ی برقی دسترسی نداشتید، می‌توانید حوله‌‌ی کوچکی را در آب گرم قرار بدهید و سپس آن را روی مثانه یا شکم خود بگذارید.

باکتری‌ها در محیط‌های خیس و مرطوب رشدونمو می‌کنند. شلوار جین تنگ یا سایر لباس‌های تنگ و چسبان، رطوبت را در آلت تناسلی‌ نگه می‌دارند و محیط مناسبی برای رشد باکتری فراهم می‌کنند. پوشیدن لباس‌های گشاد و غیررسمی باعث می‌شود پوست‌تان نفس بکشد و باکتری‌ها از مجاری ادرارتان دور شوند.

بنابراین توصیه می‌کنیم از شلوارها یا دامن‌های گشاد و لباس‌ زیر نخی استفاده کنید تا هوا در جریان باشد و رشد باکتری کاهش بیابد. چنانچه با هیچ‌یک از این راهکارها عفونت مثانه‌تان بهبود پیدا نکرد حتما نزد یک متخصص مجاری ادرار بروید.

اکثر عفونت‌های مثانه حتی عفونت‌های مکرر آن‌قدر جدی نیستند که بر سلامت کلی شما تأثیر سوء بگذارند. این روزها محققان در تلاشند برای جلوگیری از عفونت مثانه واکسن بسازند. تا آن زمان، دارو و درمان‌های خانگی را از یاد نبرید.

برگرفته از : healthline-overview healthline-treatment

عفونت مثانه در مردان و درمان آن

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

سلام
من چند وقت پیش سوزش ادرار داشتم یکی از فامیلمون بهم گفت عرق خارشتر و کاسنی بجای آب بخور منم هر روز ٨تا لیوان از این عرقا میخوردم روز بعدش متوجه شدم تو ادرارم داره یه چیزایی مثه ترشح خونی دفع میشه(البته مقدارش خیلی کم بود) بعد فهمیدم عفونت بوده با همین عرق خارشتر و کاسنی دفع شده و سوزشش هم از بین برد .ولی پیش دکتر هم رفتم علام رو گفتم گفت عفونت داری دارو نوشت خوردم .خوب شدم …کسایی که سوزش ادار دارن حتما عرق خارشتر و کانسی رو امتحان کنن معجزه میکنه

بسيار متشكرم از مطالب مفيدتون

خواص خوراکی ها

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

آخرین مطالب

راهنمای جامع راه اندازی سایت در ۵ مرحله

اسهال صبحگاهی؛ علت، روش‌های پیشگیری و درمان آن

آموزش ماساژ کف دست به روش صحیح و اصولی

اورژانس اجتماعی و همه چیز دربارهٔ خدمات و مأموریت‌های آن

درمان خشکی بینی با ۵ روش مؤثر خانگی

ترین های جهان


بهترین دانشگاه های کانادا کدام‌اند؟


پرفروش ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۷

عجیب ترین حیوانات دنیا که شما را حیرت‌زده می‌کنند

بهترین فیلم های ۲۰۱۷ که در ذهن شما ماندگار خواهند شد

بهترین فیلم های تاریخ سینما که حداقل یک بار باید ببینید

کوچکترین کشورهای جهان که احتمالا هرگز نام آن‌ها را نشنیده‌اید

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

دکتر شهریار ناطق متخصص کلیه و پروستات –

با توجه به ناگهانی بودن عفونت های مثانه ، اکثرا به صورت حاد رخ می دهند. در مابقی حالت ها به صورت مزمن یا طولانی مدت اتفاق می افتند. درمان به موقع عفونت مثانه ، یکی از راه حل های کلیدی برای جلوگیری از انتشار گسترده عفونت است.

فهرست موضوعات

باکتری های وارد شده به مثانه از طریق میزراه، میتوانند باعث عفونت شوند. با وجود اینکه بدن بوسیله ی ادرار خیلی از باکتری ها را از مثانه دفع می کند، ولی ممکن است این باکتری ها به دیواره ی مثانه چسبیده و به سرعت تکثیر شوند. تکثیر بیش از حد باکتری ها، باعث از بین رفتن توانایی بدن در نابود کردن آن ها و این عارضه، یکی از علل ایجاد عفونت در مثانه است.

بر اساس مطالعات، بیشتر عفونت های مثانه بوسیله ی باکتری E.Coli رخ می دهد. این باکتری به صورت معمول در روده ها وجود دارد. در صورت آغشته شدن ناحیه تناسلی به مدفوع، این باکتری ممکن است باعث عفونت در مجرای ادراری شود. در خانم ها باتوجه به کوتاه تر بودن مجرای میزراه و فاصله ی مقعد تا دهانه ی آن، این باکتری راحت تر می تواند باعث عفونت شود.عفونت مثانه در مردان و درمان آن

علایم عفونت مثانه با توجه به شدت آن متغیر می باشد. تغییر در دفع ادرار، یکی از اولین علائم عفونت مثانه است. بعضی از علائم شایع عبارتند از:

انتشار عفونت مثانه به نقاط دیگر بدن، ممکن است باعث ایجاد درد در ناحیه میانی کمر شود. این درد با عفونت کلیه ها در ارتباط است. برخلاف دردهای عضلانی این درد بدون توجه داشتن به حالت بدن یا نوع فعالیت، به صورت مداوم ادامه پیدا می کند.

عفونت کلیه ها معمولا باعث ایجاد تب، لرز، حالت تهوع و استفراغ می شود. عفونت در کلیه ها خیلی خطرناکتر از عفونت مثانه بوده و نیازمند مداخله ی سریع پزشکی است.

با اینکه تمامی افراد توانایی مبتلا شدن به این عفونت را دارند، ولی خانم ها بیشتر از آقایان درمعرض خطر ابتلا به این عارضه هستند. با بالا رفتن سن در آقایان، احتمال بزرگتر شدن پروستات بیشتر می شود، در نتیجه امکان انسداد مجاری ادرار وجود دارد. در آقایانی که مجاری ادراری آنها به هر دلیلی مسدود شده است، احتمال ابتلا به عفونت های مجاری ادراری بیشتر است.

مابقی عوامل خطرساز در خانم ها و آقایان که احتمال ابتلا به عفونت مثانه را بیشتر میکند، عبارتند از:

یکی از مهمترین عوامل تشخیص عفونت در مثانه، آزمایش ادرار می باشد. این آزمایش برای ردیابی موارد زیر در ادرار انجام می شود:

همچنین در صورت نیاز از کشت ادرار نیز استفاده می شود. این کشت به منظور تشخیص نوع باکتری موجود در مثانه و ارزیابی حساسیت آن به انواع انتی بوتیک انجام می شود.

درمان عفونت مثانه بوسیله ی انتی بوتیک ها و مسکن ها انجام می گیرد.

انتی بیوتیک های خوراکی، به منظور از بین بردن باکتری های دخیل در عفونت مثانه استفاده می شوند. در صورت احساس درد و یا سوزش، میتوان از مسکن های خوارکی مانند فنازوپریدین (پیریدیوم) استفاده کرد.

در زمان ابتلا به عفونت مثانه بهترین اقدام مناسب، نوشیدن زیاد مایعات برای دفع باکتری های گیر افتاده در مثانه می باشد. با توجه به اینکه نوشیدنی های کافئین دار و افزودنی های مصنوعی باعث تحریک مثانه می شوند، از مصرف آنها باید اجتناب کرد.

از عصاره و آب ذغال اخته میتوان برای پیشگیری از عفونت مجاری ادرار بوسیله ی باکتری، استفاده کرد. البته در درمان این گونه عفونت ها، نباید فقط به این موارد اتکا کرد.

در مطالعات انجام شده در زمینه ی میکروبیولوژی، آب ذغال اخته باعث کاهش باکتری های موجود در مثانه میشود، ولی با این وجود در از بین بردن کامل این باکتری ناتوان است.

تغییر در سبک زندگی می تواند تا حد زیادی از بروز و یا عود مجدد عفونت مثانه، جلوگیری کند. بعضی از عوامل کمک کننده در این راستا، شامل موراد زیر می باشند:

مصرف روزانه ی آنتی بیوتیک ها به منظور پیشگیری از عفونت، در خانم هایی که دچار عود مکرر عفونت مثانه می باشند، مفید است. همچنین استفاده ی تک دوز از آنتی بیوتیک ها پس از رابطه جنسی نیز، می تواند موثر باشد.

بیشتر عفونت های مثانه طی ۴۸ ساعت پس از دریافت آنتی بوتیک سرکوب می شوند. مصرف تمامی انتی بوتیک های تجویز شده، حتی در صورت احساس بهبودی از اهمیت بالایی برخوردار است.

بعضی از عفونت ها، به دلیل مقاومت باکتری ها به آنتی بوتیک های تجویز شده و یا عدم درمان کافی و به موقع، ممکن است به سمت کلیه ها انتشار پیدا کنند. عفونت مکرر و مداوم سیستم مجاری ادراری، به انجام بعضی از آزمایش ها و تست ها نیاز دارد. در عفونت های مزمن و مکرر مثانه باید از داروها و آنتی بیوتیک های قوی تری استفاده شود.

 

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 


هدف از ایجاد این وب سایت ارائه اطلاعات صحیح و تخصصی در زمینه اورولوژی با زبانی ساده برای هموطنان ایرانی می باشد. در این وب سایت تلاش می شود تا به تدریج موضوعاتی شامل نشانه ها، تشخیص ، پیشگیری و درمان بیماری های دستگاه ادراری مردان و زنان و همچنین دستگاه باروری مردان به اشتراک گذاشته شود.

مطلب قبلی

سرطان حالب از علائم تا روش های درمانی آن

مطلب بعدی

چگونه سنگ مثانه را دفع کنیم ؟

۱۴ علت تکرر ادرار (+ قرص های ضد تکرر ادرار)

روش گذاشتن سوند فولی + عوارض سوند ادراری

چه زمانی هماچوری گروس خطرناک است؟

درمان خون در ادرار زنان + علت خون در ادرار

مطالب پربازدید

اندازه طبیعی پروستات در مردان چند سی سی است؟


اگر ختنه نکنیم چه می شود؟

عفونت مثانه در مردان و درمان آن


درمان قطعی پروستات با گیاهان دارویی

کاهش اندازه ی آلت تناسلی مردان چیست و به چه علتی به وجود می آید؟


دستگاه ادراری از کلیه‌ها شروع می‌شود. کلیه ها هم توسط لوله‌هایی که حالب خوانده می‌شوند به مثانه وصل می‌شوند. دستگاه ادراری به پیشابراه ختم می‌شود که لوله کوتاهی است که ادرار را به خارج از بدن می‌برد. وقتی باکتری‌های موجود در روده‌ها، از راه رکتوم به پیشابراه برسند و از آنجا بالا رفته وارد مثانه شوند، عفونت به وجود می‌آید.




عفونت مثانه در مردان و درمان آن


باکتری‌ها می‌توانند مثانه را آلوده کرده و عفونت ایجاد کنند و یا بدون آنکه علامتی ایجاد کنند، در آنجا تکثیر یابند.

در هر یک از این موارد، باکتری‌ها ممکن است از راه حالب بالا رفته و کلیه‌ها را دچار عفونت سازند. عفونت کلیه خطرناک است و ممکن است باعت زایمان زودرس در خانم‌های باردار یا سایر عوارض گردد.

عفونت مثانه در بین خانم‌های 20 تا 50 بیشتر شایع است.

 

علل عفونت مثانه

– میکروب‌ها از از بیرون بدن وارد پیشابراه شوند.

– این عفونت در زنان بسیار شایع است، زیرا مدخل پیشابراه با مخرج فاصله کمی دارد و عفونت به سادگی از یک نقطه به نقطه دیگر انتقال می‌یابد.

– در زنان طول پیشابراه کوتاه‌تر است و عفونت به سادگی این مسافت کم را تا مثانه طی می‌کند.

– عفونت‌های کلیه می‌تواند پخش شود و مثانه را نیز مبتلا کند.

– آسیب به پیشابراه

– استفاده از کاتتر ادراری برای تخلیه مثانه، مثلاً پس از زایمان یا جراحی

– باکتری‌هایی که از راه پوست اطراف ناحیه تناسلی و مقعدی به مجاری ادراری راه می‌یابند.

عوامل خطر عفونت مثانه

استرس

مصرف الکل

افزایش فعالیت جنسی در زنان باعث آسیب رسیدن به پیشابراه می‌شود.

عفونت در سایر بخش‌های دستگاه ادراری ـ تناسلی

کاهش مقاومت بدن

پوشیدن لباس زیر تنگ و بدون تبادل هوا

نشستن در وان پر از آبی که آلوده باشد.

شل شدن و افتادگی اجزای دستگاه ادراری ـ تناسلی در زنان

نگه داشتن ادرار برای مدت خیلی طولانی



 

علائم عفونت مثانه

درد، ناراحتی و سوزش هنگام دفع ادرار (و احتمالا هنگام مقاربت جنسی)

ناراحتی لگن یا درد قسمت تحتانی شکم (اغلب در قسمت فوقانی استخوان لگن)

افزایش دفعات دفع ادرار و احساس فشار و نیاز به ادرار کردن به طور مکرر حتی زمانی که میزان ادرار در مثانه بسیار کم است .

ادرار بدبو

ادرار کدر

وجود خون در ادرار (اغلب با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود)

تب خفیف

شب ادراری در کودک

عفونت مثانه در مردان و درمان آن

تب و تحریک پذیری در شیرخوار

 

تشخیص عفونت مثانه

با آزمایش ادرار، جمع‌آوری دقیق ادرار برای کشت باکتری، سیستوسکوپی (معاینه مثانه با لوله مخصوص که در سر آن منبع نور و دوربین نصب شده است) و سونوگرافی.


پیشگیری از عفونت ادراری


– مقدار زیادی آب بنوشید، روزانه حداقل 8 لیوان .

– هیچگاه احساس دفع ادرار را نادیده نگیرید و سعی کنید هر بار مثانه را کاملاً خالی کنید.

– بعد از اجابت مزاج، موضع را از جلو به عقب تمیز کنید تا از ورود باکتری‌های مدفوع به پیشابراه پیشگیری شود.

– پیش از مقاربت جنسی و بعد از آن ادرار کنید و دستگاه تناسلی را بشویید.

– از فرآورده‌های بهداشتی مخصوص دستگاه تناسلی (اسپری یا پودر) و صابون‌های قوی خودداری کنید، زیرا پیشابراه و دستگاه تناسلی را تحریک می‌کند و محیط کشت مناسبی برای رشد باکتری‌ها خواهد بود.

– لباس های زیر خود را از نوع نخی انتخاب کنید و از جوراب شلواری‌هایی که قسمت بالای آن نخی است استفاده کنید.

– به جای استفاده از وان حمام بهتر است دوش گرفته شود.

– از کافئین پرهیز کنید، زیرا باعث تحریک مثانه می‌شود.

 

بارداری و عفونت ادراری

بارداری احتمال ابتلا به عفونت هر یک از بخش‌های دستگاه ادراری را بالا می‌برد. مقدار زیاد هورمون پروژسترون، موجب شل شدن عضلات حالب و در نتیجه گشادتر شدن حالب می‌شود.

رحم در حال رشد، می‌تواند به حالب ها فشار وارد آورد و جریان ادرار را در داخل آن‌ها با اختلال مواجه کرده و سرعت آن را کند سازد.

رشد جنین موجب فشار بر روی مثانه می‌شود و در نتیجه تخلیه آن هنگام دفع کامل نخواهد بود.

در نتیجه این اختلالات باعث می‌شود که عبور ادرار در مسیر دستگاه ادراری بیشتر طول بکشد و باکتری‌ها قبل از خروج از بدن زمان بیشتری برای تکثیر در اختیار خواهند داشت.

پزشک در همان اولین نوبت معاینات دوران بارداری آزمایش ادرار درخواست می‌کند، خواه شما علائم عفونت ادراری داشته باشید یا خیر.

 

درمان عفونت مثانه در زن باردار

اگر شما هنگام بارداری دچار عفونت مثانه شوید، باید به مدت 7 تا 10 روز تحت نظر پزشک آنتی بیوتیک خوراکی دریافت کنید.

انجام کشت‌های مکرر ادرار با فواصل معین در تمام دوره بارداری امری الزامی است تا از عدم بازگشت عفونت اطمیـنان حاصل شود.

در 40 درصد خانم‌های بـاردار که دچـار عفونت ادراری می‌شوند، عفونت تکرار می‌شود.

به منظور پیشگیری از عود عفونت، در صورت تکرار عفونت مثانه، ممکن است آنتی بیوتیک به طور دائم و با یک دوز پائین تا زمان زایمان توسط پزشک تجویز شود.

داروهای ضداسپاسم و گاهی استفاده از ضد دردهای ادراری برای تخفیف درد نیز تجویز می‌شود.

به هنگام درمان و تا دو هفته پس از رفع علایم از نزدیکی خودداری کنید تا التهاب کاملاً برطرف شود.

 

درمان عفونت ادراری با درمان‌های طبیعی

1- عصاره شاتوت بنوشید. آب عصاره شاتوت میزان باکتری‌ها را کاهش داده و از جایگزینی باکتری‌های جدید در دستگاه ادراری پیشگیری می‌کند. (هرچند نوشیدن عصاره شاتوت عفونت ادراری را درمان نخواهد کرد و باید به پزشک مراجعه کنید.)

2- آب قره‌قاط (cranberry) بنوشید تا ادرار اسیدی شود. برخی از داروها وقتی ادرار اسیدی باشد بهتر عمل می‌کنند.

3- حمام آب گرم ممکن است علایم را تخفیف دهد.

4- زرشک در درمان عفونت ادراری مفید است.

5- عسل و دارچین: دو قاشق غذاخوری عسل به همراه یک قاشق چایخوری پودر دارچین را در مقداری آب ولرم حل کنید و آن را بنوشید. این روش باعث می‌شود که میکروب‌های مثانه از بین برود.

6- زغال اخته به خروج باکتری‌ها از بدن کمک می‌کند. اسید بنزوئیک موجود در زغال اخته دارای خواص درمانی عفونت مثانه می‌باشد.

7- کرفس، درمان کننده عفونت‌های مجاری ادراری می‌باشد.

8- گشنیز، دارای خواص ضد عفونی کننده مجاری ادراری می‌باشد.

فرآوری: مریم سجادپور

بخش سلامت تبیان



سایت پزشکان بدو مرز

پارسی طب

آفتاب

پیام سرا

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

عفونت مثانه در مردان و درمان آن
عفونت مثانه در مردان و درمان آن
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *