عفونت لثه و دندان در بارداری

عفونت لثه و دندان در بارداری
عفونت لثه و دندان در بارداری

مشکلات و بیماری های دهان و دندان در دوران بارداری می توانند به راحتی درمان شوند، اما اگر عفونت و التهاب دهان، دندان و لثه درمان نشود می تواند برای سلامت مادر و جنین خطرناک باشد. در این مقاله به اینکه آیا مشکلات دهان و دندان در بارداری خطرناکند یا خیر اشاره می کنیم.

به علت کارکرد ویژه و نفوذ هورمون‌های بارداری و همچنین افزایش جریان خون در تمامی بدن مثل دهان در دوران بارداری، معمولا لثه‌ها نرم، متورم و حساس‌تر از حالت معمول می‌شوند و احتمال التهاب لثه و عفونت دندان نیز افزایش می‌یابد. بنابراین، اگر از مراجعه به دندانپزشک بیزارید، این تنها زمانی است که نباید از ملاقات با او غافل شوید، حتی اگر این‌طور بنظر برسد که مشکلی وجود ندارد. فراموش نکنید که حتی با درد خفیف دندان احتمال عفونت دندان در بارداری وجود دارد، به همین دلیل باید از کوچکترین علائم نیز غافل نشوید. درمان عفونت دندان در بارداری اهمیت بسیاری دارد زیرا اگر درمان نشود می تواند باعث آسیب به رشد جنین گردد.

 

 

عفونت لثه و دندان در بارداری

با پیروی از موارد زیر می‌توانید مشکلات پیش‌روی را به حداقل برسانید:

 

 

 

 

توجه کنید که نباید هیچ یک از مشکلات دهان، لثه و دندان درد را در دوران بارداری نادیده بگیرید. درمان فوری و به موقع می تواند شما و جنین را از خطر حفظ کند.

ممکن است، لثه‌های ملتهب و دندان درد در بارداری نشانه  بیماری‌ به نام “جینجیوایتیس” (gingivitis) باشد که اگر بدون درمان رها شود، می‌تواند به مشکلات دهان و دندان (peridental) منجر شود. بیماری‌های پریودنتال می‌توانند به عفونتی منجر شوند که شما و جنین تان را تحت تاثیر قرار دهد و برای بارداری خطرناک است.

 

 

 

زمانی‌که دندادن‌هایتان را می‌شوئید یا نخ دندان می‌کشید، مقدار کمی خونریزی از لثه‌ها قابل انتظار است، چرا که لثه‌ها در این دوران بیشتر آسیب‌پذیر می‌شوند. به همین علت برخی خانم‌ها با فکر این‌که احتمالا خونریزی شدیدتر می‌شود، از کشیدن نخ دندان خودداری می‌کنند. ولی اگر با وجود مراقبت از دندان‌هایتان، خونریزی و درد ادامه یافت، هرچه سریع‌تر با دندانپزشک خود مشورت کنید.

درصورتی‌که به هرگونه درمان دندانی نیاز دارید، حتما قبل از اجرای هرگونه مداوا، دندان پزشک خود را از بارداریتان مطلع کنید. بهتر است، برای درمان‌های انتخابی دندان‌هایتان تا بعد از به دنیا آمدن فرزندتان صبر کنید، اما اگر به هرگونه مشکل دندانی مبتلایید، مثل دندان شکسته یا تورم چرکی، فورا برای مداوای آن به دندان پزشک مراجعه کنید.

 

 

 

باید از رادیوگرافی و عکسبرداری دندان در بارداری با اشعه ایکس خودداری کنید، اما اگر اجرای آن ضروری است، قبل از تصمیم‌گیری درباره بهترین روش برای اجرای آن، مراتب را با پزشک و دندانپزشک خود درمیان بگذارید. زیرا ممکن است عفونت شدید در لثه یا دندان بیشتر به شما آسیب برساند تا عکس بردای با اشعه ایکس.  

 

 

 

متخصصین زنان و زایمان توصیه می کنند: هنگام شستشوی دندان‌ها در دوران بارداری از فشار زیاد بر روی دندان و لثه خودداری کنید و از مسواکهای بسیار نرم  استفاده کنید. درصورتی‌که مسواک زدن به سمت انتهای دهانتان باعث حالت تهوع شما می‌شود، نخ دندان بکشید و از دهانشویه استفاده کنید.

قرص‌های آهن و Buso drops نیز به عنوان ضدالتهاب عمل می‌کند و باعث التیام بافت مخاطی دهان می‌شوند. ویتامین C به تقویت و ترمیم سلول‌های بدنی کمک کرده و در مرکبات، بروکلی، سیب‌زمینی، گوجه فرنگی و دیگر میوه‌ها و سبزی‌ها یافت می‌شود. اگر باردار هستید، حتماً مقدار پیشنهادی روزانه را مصرف کنید و اگر از مکمل ویتامین C استفاده می‌کنید، مقدار پیشنهادی آن تقریبا 80 میلی‌گرم در روز است. بهتر است مواد غذایی حاوی ویتامین های لازم را هم حتماً مصرف کنید. 

 

اگر هنوز باردار نشده اید، به شما توصیه می کنیم پیش از باردار شدن به دندانپزشک بروید و پس از درمان همه بیماری ها و مشکلات دهان و دندان اقدام به بارداری کنید.

 

 

 

 

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

منبع: نی نی پلاس

سلامت مادر در بارداری

سلامت مادر در بارداری

سلامت مادر در بارداری

سلامت مادر در بارداری

سلامت مادر در بارداری

وزن و تغذیه در بارداری

عفونت لثه و دندان در بارداری

وزن و تغذیه در بارداری

این بخش در حال طراحی می باشد

عفونت لثه در دوران بارداری چه زمانی اتفاق می افتد؟ در دوران بارداری عفونت لثه چه تاثیری بر جفت و جنین دارد؟ برای پاسخ به این سوالات ویدیو “عفونت لثه در دوران بارداری” را مشاهده نمایید.

 

از آنجایی که هورمون پروژسترون باعث نرم شدن بافت لثه می شود بنابراین هنگام مسواک زدن احتمال خونریزی آنها وجود دارد در نتیجه احتمال عفونت نیز افزایش می یابد، باکتری که توسط بیماری لثه ایجاد می شود، درون جریان خون مادر، سم هایی را آزاد می کند که به جفت رسیده و رشد جنین را تحت تاثیر قرار می دهد، این عفونت می تواند منجر به تولید عناصر شیمیایی شود که موجب التهاب شده و باعث گشاد شدن دهانه رحم و در نتیجه شیوع انقباضات رحمی شود. اگر برای درمان عفونت نیاز به آنتی بیوتیک پیدا کردید حتما به دندان پزشک یاد آور شوید که باردار هستید، اگر به رادیوگرافی از دهان با اشعه ایکس نیاز داشته باشید، دندان پزشک جهت حفاظت از جنین، باید به وسیله یک پیشبند سربی شکم شما را به طور کامل بپوشاند.

معمولا، التهاب لثه بین ماه های دوم تا هشتم بارداری بروز می کند. علائم و نشانه های التهاب لثه، متورم شدن و خون ریزی کردن لثه ها هنگام مسواک زدن است. بهترین روش پیشگیری از بروز بیماری لثه، حفظ بهداشت دهان و دندان  (نخ دندان کشیدن، استفاده از دهانشویه و دست کم دو بار مسواک زدن) است.

عفونت لثه و دندان در بارداری

نتایج مطالعات متعدد دانشمندان بریتانیایی نشان داده، رابطه مستقیمی میان ابتلا به بیماری لثه و زایمان پیش از موعد وجود دارد. نتایج پژوهش محققان مدرسه پزشکی دانشگاه لیورپول نشان داده، بانوان بارداری که از بیماری لثه رنج می برند، چهار تا هفت برابر بیش از بانوان بارداری که چنین نیستند در معرض زایمان پیش از موعد قرار دارند. مادرانی که از بیماری التهاب لثه حاد رنج می برند، در هفته 32 بارداری زایمان می کنند.

 

 

مطالع بیشتر:

1- تومور حاملگی یا تومور لثه (تورم لثه) در بارداری

 

 

 

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

منبع: نی نی +

ویدیو های بارداری

ویدیو های بارداری

ویدیو های بارداری

ویدیو های بارداری

ویدیو های بارداری

ویدیو های بارداری

ویدیو های بارداری

این بخش در حال طراحی می باشد


نام کاربری


کلمه عبور

ثبت نام
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟

عفونت لثه و دندان در بارداری

بازگشت به فهرست


تولید محتوا
تولید محتوا، سایت تولید محتوا

نظرسنجی ایردن IRDEN’s Poll


|

پایگاه خبری تحلیلی تلکسیران

حوزه خبری : اخبارسیاسی، اخباراقتصادی،اخبارورزشی، اخباراجتماعی، اخبارحوادث، اخباراستانی، اخبارفرهنگی، اخبار علمی، اخبار روز، اخبار فناوری، اخباربین الملل، اخبارخودرو،اخبارتصویری، اخبار ویدیویی، سوژه های خبری. روزنامه های ایران، روزنامه های سراسرجهان.

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت داده پردازی دیده بان می باشد . استفاده ازتمامی مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد .

عفونت لثه و دندان در بارداری
عفونت لثه و دندان در بارداری
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *