طریقه مصرف قرص xenical

خواص دارویی و گیاهی

طریقه مصرف قرص xenical
طریقه مصرف قرص xenical

امروزه که تب و تاب لاغری بسیار رونق گرفته است قرص های لاغری مثل قرص اورلیستات (orlisat) با نام تجاری زنیکال Xenical  نیز بسیار پر کار برد شده است. ما تمایل داریم که در این مطلب به کسانی که قصد استفاده از قرص اورلیستات را دارند اطلاعات مفیدی را ارائه بدهیم. گرچه لاغری و تناسب اندام مفید است اما انسان باید بداند که از چه دارویی برای رسیدن به این مهم استفاده می کند.

 

قرص اورلیستات از جمله داروهای کمک لاغری است که با مهار کردن آنزیم لیپاز که  غده پانکراس یا لوزالمعده ترشح شده و باعث هضم و جذب چربی می شود، از جذب ۳۰ درصد از چربی های غذایی مصرفی جلوگیری کرده به عبارتی این دارو باعث دفع حدود ۱۸۰ کیلو کالری در روز می شود و بدین ترتیب همراه با رژیم غذایی توصیه شده به روند کاهش وزن سرعت میبخشد. جهت سرعت بخشیدن به کاهش وزن، رژیم گیرندگان به موازات تنظیم و تجویز رژیم مناسب، روزانه ۳ عدد کپسول ۱۲۰ میلی گرم زینکال Xenical در صبحانه، ناهار، شام همراه غذای مصرفی که دارای چربی کمی است مصرف می کنند.

 

طریقه مصرف قرص xenical

باید توجه مصرف کنندگان را به این مساله جلب کرد که فردی که شروع به مصرف این دارو می کند، باید کماکان به تداوم مصرف آن ادامه دهد چون با قطع دارو مجددا انباشتگی چربیه ا آغاز می شود. بهتر است این دارو با آب خورده شود، چربی رژیم غذایی باید به کمتر از ۳۰ درصد از کل انرژی دریافتی محدود شود. از خوردن این قرص با آب میوه های مختلف جلوگیری کنید. زیرا می دانید که خود آب میوه ها دارای مقدار قند بسیار بالایی هستند.

 

 

در صورت حساسیت به دارو حتما با پزشک خود مشورت کنید. این دارو برای چاقی ناشی از تغذیه می باشد و اگر چاقی به علت بیماری های خاصی مثل کم کاری تیروئید، اختلالات هیپوفیز و سایر اختلالات هورمونی باشد، موثر نمی باشد. مصرف قرص اورلیستات در شرایط معمولی برای ملات حداکثر ۱۲ ماه مجاز می باشد.  این دارو سبب کاهش جذب ویتامین های محلول در چربی و بتاکاروتن نیز میگردد. بنابراین در هنگام درمان باید یک مکمل مولتی ویتامین که شامل ویتامین های K ،E ،D A و بتاکاروتن باشد، خورده شود. این مولتی ویتامین می تواند به صورت یک بار در روز و حداقل دو ساعت قبل یا بعد از مصرف دارو خورده شود. بهترین زمان خوردن مولتی ویتامین هنگام خواب است.

این دارو با برخی از داروها مثل رقیق کننده های خون (وارفارین) و یا داروهای ضدسرطان مثل سیکلوسپورین و یا برخی داروهای ضد دیابت مثل متفورمین یا انسولین تداخل دارد و سبب کاهش اثر آنها میشود. پس حتما در صورت مصرف داروهای گفته شده با متخصصی تغدیه و پزشک خود مشورت نمایید. در موارد سابقه بیاشتهایی عصبی، بیماری های کیسه صفرا و کلیه، بیماریهای تیروئید، تجویز گردیده باشد.در صورت حاملگی و یا شیردهی منع مصرف دارد. کاهش وزن طی دو هفته شروع می شود و از ۶ ماه تا ۱۲ ماه ادامه مییابد. عوارض جانبی مصرف اورلیستات

 

 

 

عوارض جانبی بیشتر در روزهای اول درمان رایج است.چربی های تجزیه و جذب نشده باعث مدفوع پرچرب شده و بوی بسیار زنندهای ایجاد میکند که با میزان چربی موجود در غذاهای مصرف شده در ارتباط است. همچنین مهم ترین و شایع ترین عارضه جانبی اورلیستات، تغییر در عادات حرکات روده و اجابت مزاج (اسهال) است. از عوارض دیگر می توان به بی اختیاری و تکرر مدفوع و جمع شدن گاز در روده و دردهای شکمی، اختلالات عادات ماهانه، سردردهای شدید، سندرم شبه آنفلوآنزا و عفونت دستگاه تنفسی فوقانی اشاره کرد. در صورتی که عوارض زیر ایجاد شد می بایستی فورا مصرف دارو قطع شود و با پزشک خود مشورت نمایید: خارش، قرمزی پوست، کهیر یا جوش های غیرعادی، تورم پوست، دردقفسه سینه، اشکالات تنفسی و تب.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

تصویر امنیتی *

سایت آسان طب یک مجله پزشکی آنلاین است که همه روزه مقالات مرتبط با سلامت و تندرستی، بررسی علل و راه های درمان انواع بیماری ها، معرفی انواع داروهای گیاهی و شیمیایی و همچنین مقالات مربوط به سبک زندگی و مراقبت از حیوانات خانگی را برای بهتر زیستن ایرانیان سراسر دنیا ارائه می کند.

اگر چنانچه پیرامون بخش های مختلف سایت پزشکی آسان طب نقطه نظرات یا مقالاتی دارید، آسان طب با کمال میل آماده همکاری با شما عزیزان می باشد. از طریق بخش تماس با ما می توانید مشخصات، درخواست و تجارب خود را به همراه اطلاعات تماس برای ما ارسال فرمائید.

 برای تولید اثر و تغییر فرآیند پاتولوژیک که در بدن اتفاق می افتد و برای کاهش علائم و یا درمان بیماری، دارو باید به نحوی خاص عمل کند. تغییرات ایجاد شده در سطح سلولی نتیجه مطلوبی برای درمان بیماری ارائه می کند. داروها اغلب از طریق تحریک یا مهار گیرنده یا آنزیم یا پروتئین عمل می کنند. داروها به طریقی تولید می شوند که مواد تشکیل دهنده محل خاصی را هدف قرار می دهند و باعث تغییرات شیمیایی در بدن می شوند که می تواند واکنش شیمیایی را که موجب بیماری می شود، متوقف یا معکوس کند.

طریقه مصرف قرص ونوستات
تداخل دارویی ونوستات
عوارض جانبی قرص ونوستات
مقدار مصرف قرص ونوستات
مصرف قرص ونوستات در بارداری و شیردهی

ونوستات یا زنیکال نام‏های تجاری مختلف «اورلیستات» است که جزو داروهای مهارکننده جذب چربی محسوب و داخل و خارج از کشور تولید می‌شود. مصرف زنیکال به‌دلیل عدم جذب چربی‏ها باعث دفع مدفوع پرچرب می‏ شود و بوی بسیار زننده ‏ای ایجاد می‏کند.

 کپسول ونوستات (120 میلیگرم و 60 میلی گرمی) یک مهار کننده برگشت پذیر معده و لیپاز پانکراس است. این ماده با محدود کردن جذب چربی های رژیم غذایی از طریق مهار هیدرولیز تری گلیسیرید، اثرات ضد انعقادی را اعمال می کند. این ماده اثر کاهش اشتها ندارد.

– این قرص را فقط طبق دستور پزشک مصرف کنید. بیشتر از حد توصیه شده توسط پزشک مصرف نکنید، همچنین تعداد دفعات مصرف را نیز افزایش ندهید و آن را برای مدت طولانی تر از مدت توصیه شده توسط پزشک مصرف نکنید.

طریقه مصرف قرص xenical

– قرص ونوستات مانع از جذب برخی از چربی هایی که مصرف می کنید می شود. باید آن را با مایعات در طول غذا یا یک ساعت بعد از غذا مصرف کنید. اگر یک وعده غذا را فراموش کنید یا غذای حاوی چربی مصرف نکنید، نباید قرص ونوستات مصرف کنید.

– از آنجایی که قرص ونوستات ممکن است ویتامین هایی که بدن از مواد غذایی جذب می کند را کاهش دهد، باید مکمل مولتی ویتامین یکبار در روز مصرف کنید. حداقل دو ساعت قبل یا بعد از مصرف قرص ونوستات، مکمل ویتامین مصرف کنید. همچنین می توانید مکمل مولتی ویتامین را در هنگام خواب مصرف کنید.

– هنگام مصرف قرص ونوستات، رژیم غذایی شما نباید بیش از 30 درصد کالری به صورت چربی باشد. چربی بیشتر در رژیم غذایی، عوارض جانبی قرص ونوستات را افزایش می دهد. رژیم غذایی شما باید از لحاظ تغذیه متعادل باشد و مصرف روزانه چربی، کربوهیدرات ها و پروتئین ها باید در سه وعده غذایی اصلی توزیع شود.

– به دقت دستورالعمل های دکتر خود را برای یک برنامه رژیم غذایی کم کالری و ورزش منظم دنبال کنید. قبل از شروع هر برنامه تمرینی با دکتر خود صحبت کنید.

اگر از سیکلوسپورین  و لووتیروکسین استفاده می کنید، آنها را به صورت همزمان با قرص ونوستات مصرف نکنید. بهتر است سیکلوسپورین را حداقل 3 ساعت قبل یا 3 ساعت بعد از مصرف قرص ونوستات مصرف کنید. لووتیروکسین باید حداقل 4 ساعت قبل یا 4 ساعت پس از مصرف قرص ونوستات مصرف شود.

در مورد پارواستاتين و وارفارين باید محتاط باشید و ويتامين‌هاي محلول در چربي مانند ويتامين E و بتاكاروتن : ممكن است باعث كاهش جذب اين داروها شوند. بايد دو ساعت با هم فاصله داشته باشند.

در بيماراني كه به ونوستات يا تركيبات آن حساسيت دارند و در بيماران با سندرم مزمن سوء جذب يا كلستاز منع مصرف دارد. همچنين قبل از شروع درمان با ونوستات علل ارگانيك چاقي همچون کم کاری تيروئيدي بايد رد شده باشد.

موارد احتياط: اين دارو بايد در بيماران ريسك بي اشتهائي عصبي يا بوليميا (Bulimia) يا سابقه هايپراگزالوري يا سنگهاي كليوي كلسيم اگزالات با احتياط مصرف شود. 

دوز قرص ونوستات برای بیماران مختلف متفاوت خواهد بود. دستورالعمل پزشک یا دستورالعملهای نوشته شده بر روی برچسب قرص را دنبال کنید. اطلاعات زیر شامل دوز متوسط ونوستات می باشد. اگر دوز شما متفاوت است، تا زمانی که پزشک دستور نداده است آن را تغییر ندهید.

مقدار دارویی که مصرف می کنید بستگی به قدرت دارو دارد. همچنین، تعداد دوزهایی که هر روز مصرف میکنید، زمان مجاز بین دوزها و طول مدت مصرف دارو بستگی به بیماری دارد که به خاطر آن دارو مصرف میکنید.

بزرگسالان و نوجوانان – 120 میلی گرم سه بار در روز با وعده های غذایی حاوی چربی. کودکان زیر سن 12 سال – مصرف دارو باید توسط پزشک تعیین شود.

اگر یک وعده از قرص ونوستات را فراموش کردید، قرص فراموش شده را مصرف نکنید و سایر قرص ها را طبق برنامه به صورت منظم مصرف کنید. هیچ گاه دو وعده قرص را به صورت همزمان مصرف نکنید.

دارو را در یک ظرف در بسته در دمای اتاق، دور از گرما، رطوبت و نور مستقیم نگهداری کنید. از یخ زدن دارو جلوگیری کنید.

تأثيرات دارو بر جنين مشخص نشده است و در دوران بارداري نيز توصيه نمي‌ شود و مشخص نيست كه دارو در شير ترشح مي‌ شود. ازمصرف دارو درخانمهاي شيرده اجتناب شود.

– مدیریت دارو بسیار مهم است، زیرا جذب و عملکرد دارو بستگی به زمان مصرف و مدیریت دارو دارد. برخی داروها قبل از غذا یا بعد از غذا یا همراه با غذا تجویز می شوند. زمان مصرف دارو نسبت به غذا به افزایش جذب آن و اثربخشی آن مرتبط است. برخی داروها با معده خالی بهتر عمل می کنند و برخی دیگر باید 1 یا 2 ساعت بعد از غذا مصرف شوند. برخی داروها به شکل قرص مصرف می شوند، برخی دیگر به صورت کپسول و برخی به صورت سرم مصرف می شوند. اشکال دیگر دارو می تواند به صورت شیاف در مقعد یا به صورت استنشاقی باشد.

– قرص ونوستات تنها بخشی از برنامه کامل درمان است که شامل رژیم غذایی، ورزش و کنترل وزن نیز می شود. مصرف روزانه چربی، پروتئین و کربوهیدرات ها باید در تمام وعده های روزانه تقسیم شود. رژیم غذایی، دارو و ورزش را طبق دستور متخصص تغذیه دنبال کنید.

– قرص ونوستات را در طول غذا یا 1 ساعت بعد از وعده غذایی که حاوی چربی است مصرف کنید (بیش از 30 درصد کالری برای هر وعده غذایی). قرص ونوستات معمولا 3 بار در روز مصرف می شود.
اگر یک وعده غذایی را مصرف نکردید یا غذایی خوردید که حاوی چربی نیست، در این وعده قرص ونوستات را مصرف نکنید.

– مقدار چربی رژیم غذایی روزانه نباید بیش از 30٪ کل کالری مصرفی روزانه شما باشد. به عنوان مثال، اگر در روز 1200 کالری مصرف می کنید، بیش از 360 کالری از آن نباید به صورت چربی باشد. برچسب همه اقلام غذاهای مصرفی را بخوانید و توجه ویژه به کالری وعده ها داشته باشید. پزشک، مشاور تغذیه یا متخصص تغذیه می تواند به شما در برنامه غذایی سالم کمک کند.

– پزشک شما ممکن است توصیه کند مکمل های ویتامین و مواد معدنی را هنگام مصرف قرص ونوستات مصرف کنید. این دارو باعث می شود بدن شما ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین های A، D، E و K. را سخت تر جذب کند. دستورالعمل های پزشک را درباره نوع مکمل های مولتی ویتامین یا مواد معدنی مورد استفاده دنبال کنید.

– ویتامین یا مکمل خود را در هنگام خواب یا حداقل 2 ساعت قبل یا بعد از مصرف قرص ونوستات مصرف کنید.

– میزان داروی مصرفی از هر بطری جدید را بررسی کنید. قرص ونوستات دارویی است که می تواند به عنوان یک درمان برای کاهش وزن مورد استفاده قرار گیرد و باید آگاه باشید که آیا کسی داروهای شما را بدون نسخه مصرف می کند یا خیر.

 Kaci Durbin. Orlistat. www.drugs.com. on Mar 6, 2019

 برای تولید اثر و تغییر فرآیند پاتولوژیک که در بدن اتفاق می افتد و برای کاهش علائم و یا درمان بیماری، دارو باید به نحوی خاص عمل کند. تغییرات ایجاد شده در سطح سلولی نتیجه مطلوبی برای درمان بیماری ارائه می کند. داروها اغلب از طریق تحریک یا مهار گیرنده یا آنزیم یا پروتئین عمل می کنند. داروها به طریقی تولید می شوند که مواد تشکیل دهنده محل خاصی را هدف قرار می دهند و باعث تغییرات شیمیایی در بدن می شوند که می تواند واکنش شیمیایی را که موجب بیماری می شود، متوقف یا معکوس کند.

طریقه مصرف قرص ونوستات
تداخل دارویی ونوستات
عوارض جانبی قرص ونوستات
مقدار مصرف قرص ونوستات
مصرف قرص ونوستات در بارداری و شیردهی

ونوستات یا زنیکال نام‏های تجاری مختلف «اورلیستات» است که جزو داروهای مهارکننده جذب چربی محسوب و داخل و خارج از کشور تولید می‌شود. مصرف زنیکال به‌دلیل عدم جذب چربی‏ها باعث دفع مدفوع پرچرب می‏ شود و بوی بسیار زننده ‏ای ایجاد می‏کند.

 کپسول ونوستات (120 میلیگرم و 60 میلی گرمی) یک مهار کننده برگشت پذیر معده و لیپاز پانکراس است. این ماده با محدود کردن جذب چربی های رژیم غذایی از طریق مهار هیدرولیز تری گلیسیرید، اثرات ضد انعقادی را اعمال می کند. این ماده اثر کاهش اشتها ندارد.

– این قرص را فقط طبق دستور پزشک مصرف کنید. بیشتر از حد توصیه شده توسط پزشک مصرف نکنید، همچنین تعداد دفعات مصرف را نیز افزایش ندهید و آن را برای مدت طولانی تر از مدت توصیه شده توسط پزشک مصرف نکنید.

طریقه مصرف قرص xenical

– قرص ونوستات مانع از جذب برخی از چربی هایی که مصرف می کنید می شود. باید آن را با مایعات در طول غذا یا یک ساعت بعد از غذا مصرف کنید. اگر یک وعده غذا را فراموش کنید یا غذای حاوی چربی مصرف نکنید، نباید قرص ونوستات مصرف کنید.

– از آنجایی که قرص ونوستات ممکن است ویتامین هایی که بدن از مواد غذایی جذب می کند را کاهش دهد، باید مکمل مولتی ویتامین یکبار در روز مصرف کنید. حداقل دو ساعت قبل یا بعد از مصرف قرص ونوستات، مکمل ویتامین مصرف کنید. همچنین می توانید مکمل مولتی ویتامین را در هنگام خواب مصرف کنید.

– هنگام مصرف قرص ونوستات، رژیم غذایی شما نباید بیش از 30 درصد کالری به صورت چربی باشد. چربی بیشتر در رژیم غذایی، عوارض جانبی قرص ونوستات را افزایش می دهد. رژیم غذایی شما باید از لحاظ تغذیه متعادل باشد و مصرف روزانه چربی، کربوهیدرات ها و پروتئین ها باید در سه وعده غذایی اصلی توزیع شود.

– به دقت دستورالعمل های دکتر خود را برای یک برنامه رژیم غذایی کم کالری و ورزش منظم دنبال کنید. قبل از شروع هر برنامه تمرینی با دکتر خود صحبت کنید.

اگر از سیکلوسپورین  و لووتیروکسین استفاده می کنید، آنها را به صورت همزمان با قرص ونوستات مصرف نکنید. بهتر است سیکلوسپورین را حداقل 3 ساعت قبل یا 3 ساعت بعد از مصرف قرص ونوستات مصرف کنید. لووتیروکسین باید حداقل 4 ساعت قبل یا 4 ساعت پس از مصرف قرص ونوستات مصرف شود.

در مورد پارواستاتين و وارفارين باید محتاط باشید و ويتامين‌هاي محلول در چربي مانند ويتامين E و بتاكاروتن : ممكن است باعث كاهش جذب اين داروها شوند. بايد دو ساعت با هم فاصله داشته باشند.

در بيماراني كه به ونوستات يا تركيبات آن حساسيت دارند و در بيماران با سندرم مزمن سوء جذب يا كلستاز منع مصرف دارد. همچنين قبل از شروع درمان با ونوستات علل ارگانيك چاقي همچون کم کاری تيروئيدي بايد رد شده باشد.

موارد احتياط: اين دارو بايد در بيماران ريسك بي اشتهائي عصبي يا بوليميا (Bulimia) يا سابقه هايپراگزالوري يا سنگهاي كليوي كلسيم اگزالات با احتياط مصرف شود. 

دوز قرص ونوستات برای بیماران مختلف متفاوت خواهد بود. دستورالعمل پزشک یا دستورالعملهای نوشته شده بر روی برچسب قرص را دنبال کنید. اطلاعات زیر شامل دوز متوسط ونوستات می باشد. اگر دوز شما متفاوت است، تا زمانی که پزشک دستور نداده است آن را تغییر ندهید.

مقدار دارویی که مصرف می کنید بستگی به قدرت دارو دارد. همچنین، تعداد دوزهایی که هر روز مصرف میکنید، زمان مجاز بین دوزها و طول مدت مصرف دارو بستگی به بیماری دارد که به خاطر آن دارو مصرف میکنید.

بزرگسالان و نوجوانان – 120 میلی گرم سه بار در روز با وعده های غذایی حاوی چربی. کودکان زیر سن 12 سال – مصرف دارو باید توسط پزشک تعیین شود.

اگر یک وعده از قرص ونوستات را فراموش کردید، قرص فراموش شده را مصرف نکنید و سایر قرص ها را طبق برنامه به صورت منظم مصرف کنید. هیچ گاه دو وعده قرص را به صورت همزمان مصرف نکنید.

دارو را در یک ظرف در بسته در دمای اتاق، دور از گرما، رطوبت و نور مستقیم نگهداری کنید. از یخ زدن دارو جلوگیری کنید.

تأثيرات دارو بر جنين مشخص نشده است و در دوران بارداري نيز توصيه نمي‌ شود و مشخص نيست كه دارو در شير ترشح مي‌ شود. ازمصرف دارو درخانمهاي شيرده اجتناب شود.

– مدیریت دارو بسیار مهم است، زیرا جذب و عملکرد دارو بستگی به زمان مصرف و مدیریت دارو دارد. برخی داروها قبل از غذا یا بعد از غذا یا همراه با غذا تجویز می شوند. زمان مصرف دارو نسبت به غذا به افزایش جذب آن و اثربخشی آن مرتبط است. برخی داروها با معده خالی بهتر عمل می کنند و برخی دیگر باید 1 یا 2 ساعت بعد از غذا مصرف شوند. برخی داروها به شکل قرص مصرف می شوند، برخی دیگر به صورت کپسول و برخی به صورت سرم مصرف می شوند. اشکال دیگر دارو می تواند به صورت شیاف در مقعد یا به صورت استنشاقی باشد.

– قرص ونوستات تنها بخشی از برنامه کامل درمان است که شامل رژیم غذایی، ورزش و کنترل وزن نیز می شود. مصرف روزانه چربی، پروتئین و کربوهیدرات ها باید در تمام وعده های روزانه تقسیم شود. رژیم غذایی، دارو و ورزش را طبق دستور متخصص تغذیه دنبال کنید.

– قرص ونوستات را در طول غذا یا 1 ساعت بعد از وعده غذایی که حاوی چربی است مصرف کنید (بیش از 30 درصد کالری برای هر وعده غذایی). قرص ونوستات معمولا 3 بار در روز مصرف می شود.
اگر یک وعده غذایی را مصرف نکردید یا غذایی خوردید که حاوی چربی نیست، در این وعده قرص ونوستات را مصرف نکنید.

– مقدار چربی رژیم غذایی روزانه نباید بیش از 30٪ کل کالری مصرفی روزانه شما باشد. به عنوان مثال، اگر در روز 1200 کالری مصرف می کنید، بیش از 360 کالری از آن نباید به صورت چربی باشد. برچسب همه اقلام غذاهای مصرفی را بخوانید و توجه ویژه به کالری وعده ها داشته باشید. پزشک، مشاور تغذیه یا متخصص تغذیه می تواند به شما در برنامه غذایی سالم کمک کند.

– پزشک شما ممکن است توصیه کند مکمل های ویتامین و مواد معدنی را هنگام مصرف قرص ونوستات مصرف کنید. این دارو باعث می شود بدن شما ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین های A، D، E و K. را سخت تر جذب کند. دستورالعمل های پزشک را درباره نوع مکمل های مولتی ویتامین یا مواد معدنی مورد استفاده دنبال کنید.

– ویتامین یا مکمل خود را در هنگام خواب یا حداقل 2 ساعت قبل یا بعد از مصرف قرص ونوستات مصرف کنید.

– میزان داروی مصرفی از هر بطری جدید را بررسی کنید. قرص ونوستات دارویی است که می تواند به عنوان یک درمان برای کاهش وزن مورد استفاده قرار گیرد و باید آگاه باشید که آیا کسی داروهای شما را بدون نسخه مصرف می کند یا خیر.

 Kaci Durbin. Orlistat. www.drugs.com. on Mar 6, 2019

 برای تولید اثر و تغییر فرآیند پاتولوژیک که در بدن اتفاق می افتد و برای کاهش علائم و یا درمان بیماری، دارو باید به نحوی خاص عمل کند. تغییرات ایجاد شده در سطح سلولی نتیجه مطلوبی برای درمان بیماری ارائه می کند. داروها اغلب از طریق تحریک یا مهار گیرنده یا آنزیم یا پروتئین عمل می کنند. داروها به طریقی تولید می شوند که مواد تشکیل دهنده محل خاصی را هدف قرار می دهند و باعث تغییرات شیمیایی در بدن می شوند که می تواند واکنش شیمیایی را که موجب بیماری می شود، متوقف یا معکوس کند.

طریقه مصرف قرص ونوستات
تداخل دارویی ونوستات
عوارض جانبی قرص ونوستات
مقدار مصرف قرص ونوستات
مصرف قرص ونوستات در بارداری و شیردهی

ونوستات یا زنیکال نام‏های تجاری مختلف «اورلیستات» است که جزو داروهای مهارکننده جذب چربی محسوب و داخل و خارج از کشور تولید می‌شود. مصرف زنیکال به‌دلیل عدم جذب چربی‏ها باعث دفع مدفوع پرچرب می‏ شود و بوی بسیار زننده ‏ای ایجاد می‏کند.

 کپسول ونوستات (120 میلیگرم و 60 میلی گرمی) یک مهار کننده برگشت پذیر معده و لیپاز پانکراس است. این ماده با محدود کردن جذب چربی های رژیم غذایی از طریق مهار هیدرولیز تری گلیسیرید، اثرات ضد انعقادی را اعمال می کند. این ماده اثر کاهش اشتها ندارد.

– این قرص را فقط طبق دستور پزشک مصرف کنید. بیشتر از حد توصیه شده توسط پزشک مصرف نکنید، همچنین تعداد دفعات مصرف را نیز افزایش ندهید و آن را برای مدت طولانی تر از مدت توصیه شده توسط پزشک مصرف نکنید.

طریقه مصرف قرص xenical

– قرص ونوستات مانع از جذب برخی از چربی هایی که مصرف می کنید می شود. باید آن را با مایعات در طول غذا یا یک ساعت بعد از غذا مصرف کنید. اگر یک وعده غذا را فراموش کنید یا غذای حاوی چربی مصرف نکنید، نباید قرص ونوستات مصرف کنید.

– از آنجایی که قرص ونوستات ممکن است ویتامین هایی که بدن از مواد غذایی جذب می کند را کاهش دهد، باید مکمل مولتی ویتامین یکبار در روز مصرف کنید. حداقل دو ساعت قبل یا بعد از مصرف قرص ونوستات، مکمل ویتامین مصرف کنید. همچنین می توانید مکمل مولتی ویتامین را در هنگام خواب مصرف کنید.

– هنگام مصرف قرص ونوستات، رژیم غذایی شما نباید بیش از 30 درصد کالری به صورت چربی باشد. چربی بیشتر در رژیم غذایی، عوارض جانبی قرص ونوستات را افزایش می دهد. رژیم غذایی شما باید از لحاظ تغذیه متعادل باشد و مصرف روزانه چربی، کربوهیدرات ها و پروتئین ها باید در سه وعده غذایی اصلی توزیع شود.

– به دقت دستورالعمل های دکتر خود را برای یک برنامه رژیم غذایی کم کالری و ورزش منظم دنبال کنید. قبل از شروع هر برنامه تمرینی با دکتر خود صحبت کنید.

اگر از سیکلوسپورین  و لووتیروکسین استفاده می کنید، آنها را به صورت همزمان با قرص ونوستات مصرف نکنید. بهتر است سیکلوسپورین را حداقل 3 ساعت قبل یا 3 ساعت بعد از مصرف قرص ونوستات مصرف کنید. لووتیروکسین باید حداقل 4 ساعت قبل یا 4 ساعت پس از مصرف قرص ونوستات مصرف شود.

در مورد پارواستاتين و وارفارين باید محتاط باشید و ويتامين‌هاي محلول در چربي مانند ويتامين E و بتاكاروتن : ممكن است باعث كاهش جذب اين داروها شوند. بايد دو ساعت با هم فاصله داشته باشند.

در بيماراني كه به ونوستات يا تركيبات آن حساسيت دارند و در بيماران با سندرم مزمن سوء جذب يا كلستاز منع مصرف دارد. همچنين قبل از شروع درمان با ونوستات علل ارگانيك چاقي همچون کم کاری تيروئيدي بايد رد شده باشد.

موارد احتياط: اين دارو بايد در بيماران ريسك بي اشتهائي عصبي يا بوليميا (Bulimia) يا سابقه هايپراگزالوري يا سنگهاي كليوي كلسيم اگزالات با احتياط مصرف شود. 

دوز قرص ونوستات برای بیماران مختلف متفاوت خواهد بود. دستورالعمل پزشک یا دستورالعملهای نوشته شده بر روی برچسب قرص را دنبال کنید. اطلاعات زیر شامل دوز متوسط ونوستات می باشد. اگر دوز شما متفاوت است، تا زمانی که پزشک دستور نداده است آن را تغییر ندهید.

مقدار دارویی که مصرف می کنید بستگی به قدرت دارو دارد. همچنین، تعداد دوزهایی که هر روز مصرف میکنید، زمان مجاز بین دوزها و طول مدت مصرف دارو بستگی به بیماری دارد که به خاطر آن دارو مصرف میکنید.

بزرگسالان و نوجوانان – 120 میلی گرم سه بار در روز با وعده های غذایی حاوی چربی. کودکان زیر سن 12 سال – مصرف دارو باید توسط پزشک تعیین شود.

اگر یک وعده از قرص ونوستات را فراموش کردید، قرص فراموش شده را مصرف نکنید و سایر قرص ها را طبق برنامه به صورت منظم مصرف کنید. هیچ گاه دو وعده قرص را به صورت همزمان مصرف نکنید.

دارو را در یک ظرف در بسته در دمای اتاق، دور از گرما، رطوبت و نور مستقیم نگهداری کنید. از یخ زدن دارو جلوگیری کنید.

تأثيرات دارو بر جنين مشخص نشده است و در دوران بارداري نيز توصيه نمي‌ شود و مشخص نيست كه دارو در شير ترشح مي‌ شود. ازمصرف دارو درخانمهاي شيرده اجتناب شود.

– مدیریت دارو بسیار مهم است، زیرا جذب و عملکرد دارو بستگی به زمان مصرف و مدیریت دارو دارد. برخی داروها قبل از غذا یا بعد از غذا یا همراه با غذا تجویز می شوند. زمان مصرف دارو نسبت به غذا به افزایش جذب آن و اثربخشی آن مرتبط است. برخی داروها با معده خالی بهتر عمل می کنند و برخی دیگر باید 1 یا 2 ساعت بعد از غذا مصرف شوند. برخی داروها به شکل قرص مصرف می شوند، برخی دیگر به صورت کپسول و برخی به صورت سرم مصرف می شوند. اشکال دیگر دارو می تواند به صورت شیاف در مقعد یا به صورت استنشاقی باشد.

– قرص ونوستات تنها بخشی از برنامه کامل درمان است که شامل رژیم غذایی، ورزش و کنترل وزن نیز می شود. مصرف روزانه چربی، پروتئین و کربوهیدرات ها باید در تمام وعده های روزانه تقسیم شود. رژیم غذایی، دارو و ورزش را طبق دستور متخصص تغذیه دنبال کنید.

– قرص ونوستات را در طول غذا یا 1 ساعت بعد از وعده غذایی که حاوی چربی است مصرف کنید (بیش از 30 درصد کالری برای هر وعده غذایی). قرص ونوستات معمولا 3 بار در روز مصرف می شود.
اگر یک وعده غذایی را مصرف نکردید یا غذایی خوردید که حاوی چربی نیست، در این وعده قرص ونوستات را مصرف نکنید.

– مقدار چربی رژیم غذایی روزانه نباید بیش از 30٪ کل کالری مصرفی روزانه شما باشد. به عنوان مثال، اگر در روز 1200 کالری مصرف می کنید، بیش از 360 کالری از آن نباید به صورت چربی باشد. برچسب همه اقلام غذاهای مصرفی را بخوانید و توجه ویژه به کالری وعده ها داشته باشید. پزشک، مشاور تغذیه یا متخصص تغذیه می تواند به شما در برنامه غذایی سالم کمک کند.

– پزشک شما ممکن است توصیه کند مکمل های ویتامین و مواد معدنی را هنگام مصرف قرص ونوستات مصرف کنید. این دارو باعث می شود بدن شما ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین های A، D، E و K. را سخت تر جذب کند. دستورالعمل های پزشک را درباره نوع مکمل های مولتی ویتامین یا مواد معدنی مورد استفاده دنبال کنید.

– ویتامین یا مکمل خود را در هنگام خواب یا حداقل 2 ساعت قبل یا بعد از مصرف قرص ونوستات مصرف کنید.

– میزان داروی مصرفی از هر بطری جدید را بررسی کنید. قرص ونوستات دارویی است که می تواند به عنوان یک درمان برای کاهش وزن مورد استفاده قرار گیرد و باید آگاه باشید که آیا کسی داروهای شما را بدون نسخه مصرف می کند یا خیر.

 Kaci Durbin. Orlistat. www.drugs.com. on Mar 6, 2019

InChI=1S/C29H53NO5/c1-5-7-9-11-12-13-14-15-16-18-24(34-29(33)26(30-22-31)20-23(3)4)21-27-25(28(32)35-27)19-17-10-8-6-2/h22-27H,5-21H2,1-4H3,(H,30,31)/t24-,25-,26-,27-/m0/s1 YKey:AHLBNYSZXLDEJQ-FWEHEUNISA-N Y

ارلیستات (به انگلیسی: Orlistat)

رده درمانی: مهارکننده لیپاز

اشکال دارویی: کپسول

برای کاهش جذب چربی و درمان چاقی از آن استفاده می‌شود .

طریقه مصرف قرص xenical

این دارو در ایران عمدتاً با نام تجاری لیپونیل (Liponile) و در بسیاری از کشورها با نام تجاری Xenical عرضه می‌شود

این دارو مهارکننده قوی آنزیم چربی ها(لیپاز ( اصلی‌ترین آنزیم هضم و گوارش چربیها ) است . لذا مصرف ارلیستات سبب عدم هضم چربی می‌شود . نتیجه چنین امری دفع چربی گوارش نیافته ( هضم نشده ) است . با این روش ارلیستات سبب کاهش کالری دریافتی و بنابراین لاغری می‌شود.

اصلی‌ترین کاربرد استفاده از ارلیستات کاهش چاقی است، اما استغاده از ارلیستات فواید دیگری نیز دارد :

ارلیستات سبب کاهش بروز دیابت نوع ۲ به میزان ۴۰٪ در افراد چاق می‌گردد .

مصرف طولانی مدت ارلیستات سبب کاهش متوسط فشار خون نیز می‌شود

عوارض اولیه مصرف ارلیستات شامل :

۱ ) مدفوع روغنی شکل ( چرب )

۲ ) بی اختیاری مدفوع

۳ ) تکرر اجابت مزاج

۴ ) نفخ شکم

۱ ) چون به همراه چربی‌های غذایی، ویتامینهای محلول در چربی ( k ، a ، d ، e و بتا کاروتن‌ها )
نیز جذب نمی‌شوند، لذا بدن با کاهش این ویتامینها مواجه خواهد شد . بنابراین توصیه می‌شود که ضمن مصرف ارلیستات قبل از خواب قرص مولتی ویتامین مصرف گردد

۲ )در تاریخ ۴ ژوئن ۲۰۰۴، سازمان غذا و داروی امریکا، ارلیستات را در فهرست داروهای ایجادکننده مسمومیت کبدی قرار داد . در این فهرست، ارلیستات دارویی با داشتن “سیگنال بالقوه در ایجاد سمیت کبدی ” معرفی شده‌است . بررسی‌های بعدی ایجاد نارسایی کبدی را در مصرف کنندگان ارلیستات نشان دادند .

۱ ) سوء تغذیه

۲ ) حساسیت شدید به ارلیستات

۳ ) کاهش عملکرد کیسه صفرا( برای مثال پس از کوله سیستکتومی )

۴ ) بارداری و شیردهی

۵ ) در انسداد مجاری صفراوی، اختلال عملکرد کبد و بیماری‌های لوزالمعده با احتیاط مصرف شود

خانه » تغذیه » قرص لاغری ونوستات (venostat) با تمام ناگفته‌ها

در کنار یک رژیم غذایی مناسب و ورزش، مصرف برخی داروها نیز می‌تواند برای افراد چاق و یا افرادی با اضافه وزن، کمک کننده باشد. در این میان حتماً نام قرص لاغری ونوستات که نام تجاری داروی ارلیستات (Orlistat) است به گوشتان خورده.

در این مطلب از فیت شیپ سعی بر این شده که اطلاعات کامل و جامعی در ارتباط با موارد مصرف، عوارض، تداخلات و موارد مهمی که باید به آن توجه کنید گفته شود. اگرچه تناسب اندام موضوع مهمی است اما باید در مسیری که برای لاغری در پیش می‌گیریم تمامی جوانب آن را از قبل سنجیده باشیم.

این موضوع را هم بدانید که کاهش وزن به وسیلهٔ داروها در یک دورهٔ کوتاه 12_6 ماهه، به‌طور معمول 4 تا 8 درصد است. بعضاً بسیاری از افراد به علت نگرانی در مورد اثرگذاری، ایمن بودن، سرعت کم کاهش وزن و یا رسیدن به یک ثبات در وزن خود، داروهای خود را قطع می‌کنند که این مسئله در بسیاری موجب افزایش وزن می‌شود.

ونوستات با مهار برگشت پذیر آنزیم لیپاز مانع از جذب چربی‌ها و از این راه باعث کاهش وزن می‌شود. این دارو می‌تواند در هر بار مصرف، جذب 30% از چربی‌ها را مهار کند اما کاهش وزن ناشی از این دارو یک درمان همیشگی برای درمان چاقی نیست و با قطع مصرف این دارو غالباً شاهد بازگشت وزن هستیم.

طریقه مصرف قرص xenical

در اکثر موارد این دارو به عنوان انتخاب اول مطرح است چراکه اثرات خوبی روی کاهش قند خون و فشار خون هم دارد ولی متأسفانه اغلب به دلیل عوارض گوارشی توسط بیماران تحمل نمی‌شود.

مصرف این دارو برای افرادی توصیه می‌شود که BMI بالای 30 دارند و یا BMI آن‌ها در محدودهٔ 27­_29.9 می‌باشد اما مشکلات و بیماری‌هایی مانند پرفشاری خون، دیس لیپیدمی و دیابت را به همراه دارند. (روش محاسبهٔ BMI)

بهتر است مصرف داروی ونوستات همراه و یا یک ساعت بعد از وعده‌های اصلی غذایی چرب صورت گیرد. در صورتی که یک وعده غذایی را نخوردید و یا چرب نبود نیازی به مصرف این دارو نیست.

از آنجایی که قرص لاغری ونوستات در جذب ویتامین‌های محلول در چربی مانند A, D, E, K هم تداخل ایجاد می‌کند، بهتر است مصرف ویتامین‌های خود را به دو ساعت قبل یا بعد از مصرف این دارو موکول کنید.

مواردی قبل یا بعد از مصرف قرص ونوستات وجود دارند که باید پزشک معالج خود را از این موضوع آگاه کنید و از خطرات احتمالی که امکان وقوعشان وجود دارد پیشگیری کنید که در زیر به این موضوع مهم خواهیم پرداخت.

این را هم در نظر بگیرید که بدون اطلاع به پزشک، شروع کردن، خاتمه دادن و یا تغییر دوز قرص لاغری ونوستات جایز نیست.

علائم حساسیت مانند راش، کهیر، خارش، تورم و طاول در پوست با تب یا بدون تب، احساس تنگی در ناحیه قفسه سینه و یا گلو، تورم در نواحی دهان، صورت، زبان و گلو.

حتماً از این موضوع آگاه هستید که هر دارویی که اثر دارد حتماً عوارضی را هم در پی دارد و داروی ونوستات هم از این موضوع مستثنی نیست پس با مراجعه به پزشک و تحت نظر بودن این عوارض را به حداقل برسانید.

دوز معمول داروی ونوستات برای افراد بالغ، سه بار در روز همراه با وعده غذایی اصلی و چرب، هر بار به میزان 120mg است که برای افرادی که قادر به تحمل این دوز نیستند می‌توان از دوز 60mg استفاده کرد.

اگر یک ساعت از زمان خوردن غذا گذشته بود، دیگر نیازی به مصرف داروی ونوستات نیست اما دوزهای دیگر را در زمان مناسب خود مصرف کنید.

در مجموع استفاده یا عدم استفاده از قرص لاغری به عهده خودتان است؛ اما حتما در نظر بگیرید با توجه به این مشکلات احتمالی، آیا سریع لاغر شدن ارزش این عوارض را دارد؟ آن هم لاغری‌ای که نتایجش پایدار نیست! در هرصورت به عنوان توصیه آخر، اگر اصرار به استفاده از قرص لاغری ونوستات یا هر قرص دیگری داشتید، حتما این کار را زیر نظر پزشک یا متخصص تغذیه انجام دهید.

مجله فیت شیپ

امروزه رژیم‌های گیاهخواری به دلیل اثرات مفیدشان بر سلامتی انسان بسیار موردتوجه قرارگرفته‌اند. از مهم‌ترین…

مجله فیت شیپ

در گذشته باور عموم اینطور بود که در بدنسازی به جز تمرین چیزی مهم نیست! اما امروزه همه‌ی ما به اهمیت رژیم برای…

مریم سلوتی هستم. از زمان دانشجویی دغدغه افزایش آگاهی مردم در حوزه سلامت را داشتم و به نظرم افزایش آگاهی سلامت مردم باید یکی از مهمترین اهداف هر متخصصی باشد. ما در این جمع سعی داریم که آگاهی شما را با ارائه مطالبی بر پایه منابع معتبر بالا ببریم.

سپاس فراوان

سپاس از توجه شما

ممنون از اطلاعات کاملی که در اختیارمون میزارید
تشکر فراوان

سلام باعث افتخار ما هست که مقاله مورد توجهتون قرار گرفته ممنون از توجه شما و کامنت خوبتون

دیدگاه شما

آدرس

وبسایت

فیلم‌ها، انیمیشن‌ها، مستندات علمی و ویدئوهای انگیزشی و آموزشی ما را در کانال آپارات فیت شیپ دنبال کنید!

کانال آپارات فیت شیپ


طریقه مصرف قرص xenical

با افزایش آگاهی و علمتون می‌تونید کیفیت زندگی و سلامت خودتون رو تا حد زیادی افزایش بدید؛ به همین سادگی! ما هم در مجله فیت شیپ به شما کمک می‌کنیم تا به بروزترین آموزش‌ها و مطالب علم سلامت، تغذیه، ورزش و سبک زندگی به زبان فارسی و بیانی ساده دسترسی داشته باشید!


سایت معرفی پزشکان

‏در اپلیکیشن سبک، هر فردی می‌تواند با انتخاب دوره مخصوص خود، از برنامه‌هایی کاملاً شخصی سازی شده که هسته اصلی آن‌ها برنامه غذایی و ورزشی است به همراه امکانات و محتواهای کاربردی بهره‌مند شود. پشتیبان نیز به طور کامل و دائمی همراه شما خواهد بود تا به اهداف خود برسید.

دانلود اپلیکیشن سَبک

حقوق مجله فیت شیپ متعلق به سلامت الکترونیک داتیس می‌باشد. بازنشر مطالب تنها با ذکر و لینک به منبع مجاز است.

جستجو در سایت توسط گوگل

Forum Rules

قرص چربی سوز و لاغري زنيکال Xenical کپسول های چربی سوز و لاغر کننده زنیکال محصول روش آلمان صد در صد اورجینال می باشند حاوی 84 کپسول با تاثیری فوق العاده و سریع راهی آسان برای رسیدن به وزنی ایده آل زنیکال یا ارلیستات XENICAL از جمله داروهای لاغری است که با مهار کردن آنزیم لیپاز – که از لوزالمعده جهت هضم و تجزیه ی چربی ها ترشح می شود ، از جذب 30 درصد چربی غذا جلوگیری کرده و بدین ترتیب به روند کاهش وزن سرعت می بخشد. اصلی‌ترین کاربرد استفاده از زینکال کاهش چاقی است، اما استفاده از این محصول فواید دیگری نیز دارد. زنیکال سبب کاهش بروز دیابت نوع ۲ به میزان ۴۰٪ و همچنین تسبیط فشار خون در افراد چاق میگردد بدین سبب مصرف این دارو دراتحادیه اروپا بسیار بالاست وساخت کشور آلمان می باشد.

زنيکال چيست ؟ داروي لاغري زنيکال يک داروي خوراکي کاهش وزن است که به افراد کمک مي کند که وزن کم کرده و آن را ثابت نگه دارند،زنيکال از جذب چربي در بدن جلوگيري مي کند و آن را توسط روده دفع مي کند . کپسول زنيکال چطور عمل مي کند؟ وقتي چربي مصرف مي کنيد، بدن آن را به کمک آنزيم ليپاز به ساده ترين ترکيبات تجزيه کرده و جذب ميکند ، زنيکال با چسبيدن به آنزيم ليپاز مانع از تجزيه شدن چربي و جذب آن در بدن مي شود و از جذب حدود 30% چربي در بدن جلوگيري مي کند . قرص لاغري زنيکال براي چه کساني مناسب نيست ؟ کساني که مشکل جذب غذا به طور دائمي دارند،کساني که مشکل کيسه صفرا دارند و زنان باردار و شيرده نبايد از قرص زنيکال استفاده کنند . طريقه مصرف قرص لاغري زنيکال : ميزان توصيه شده به همراه يک وعده غذايي اصلي که حاوي چربي باشد يک کپسول 120 ميلي گرمي به همراه آب مي باشد. مي توانيد زنيکال را سه بار در روز به همراه رژيم غذايي کم کالري استفاده کنيد .هر بار که از قرص زنيکال استفاده مي کنيد وعده غذايي شما نبايد بيشتر از 30% از کالري هاي آن از چربي ها باشد زنيکال را به همراه غذا يا حد اکثر بعد از آن ميل کنيد.

برخی از ویژگیها 1) از جذب 30 درصد چربی غذا جلوگیری می کند 2) از بین برنده اشتها بدون نیاز به رژیم های سخت غدایی 3) کم کردن سریع وزن بدون هیچ تاثیر مضر 4) دفع زوائد سوخت و ساز بدن 5) دفع موثر چربی ها و جمع کردن پوست بدن بدون بازگشت به حالت قبل

 

اورلیستات (ORLISTAT)

اورلیستات یا زنیکال (XENICAL) از جمله داروهای لاغری است که با مهار کردن آنزیم لیپاز- که از لوزالمعده جهت هضم و تجزیه ی چربی ها ترشح می شود – از جذب 30 درصد چربی غذا جلوگیری کرده و بدین ترتیب همراه با رژیم های غذایی به روند کاهش وزن سرعت می بخشد و وزن فرد در سال 4 کیلو بیشتر از رژیم کاهش وزن بدون دارو، کاسته می شود.

جهت سرعت بخشیدن به کاهش وزن ، به موازات تنظیم و تجویز رژیم مناسب!! روزانه 3 کپسول زنیکال (XENICAL) در صبحانه، ناهار و شام همراه با غذاهای مصرفی توصیه می شود. باید توجه مصرف کنندگان را به این مسئله جلب کنم ، کسی که شروع به مصرف این دارو کند، باید تا مدت ها آن را ادامه دهد، چون با قطع دارو دوباره انباشتگی چربی ها آغاز می شود.

بررسی میزان تاثیر دارومیزان کاهش وزنی که این دارو حاصل شده متغیر هست.دریک مطالعه یک ساله در 35 تا 54 % مصرف کنندگان دارو 5% و یا کمی بیشترکاهش در BMI دیده شد… گرچه تمام این 5% کاهش BMI الزاما چربی نبوده است.در 16 تا 24% مصرف کنندگان 10% کاهش در BMI دیده شد.بعد از قطع دارو وزن داوطلبان به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرد… بطوری که تا 35% وزنی که کم شده بود دوباره باز گشت.اما علی رغم میزان کم کاهش در BMI افراد , احتمال بروز دیابت تا 35% در مصرف کنندگان دارو کم شد.همان مطالعه نشان داد که عوارض این دارو ممکنه تا 4 سال باقی بمونه. اون کسانی که دارو روی آنها جواب داده بود . کاهش 5% در BMI آنها دیده شد… نتیجه دارو بعد از یک سال 16% کاهش وزن بوده است.نتايج پنج تحقيق در رابطه با آثار مصرف اين دارو در ميزان عادي 120 ميلي‌گرم (سه بار در روز) نشان داد كه 20 درصد افراد چاق، توانستند كمتر از 10 درصد وزن خود را طي يك دوره مصرف يك ساله كم كنند. البته اين افراد يك رژيم كاهش كالري نيز گرفته بودند. در صورتي كه پس از مصرف مداوم 12 هفتگي زينكال به همراه يك رژيم كاهش كالري، كاهش وزن از پنج درصد نگذرد، مصرف دارو بايد قطع شود زيرا ادامه دادن آن فايده‌اي نخواهد داشت.خلاصه: دارو روی نصف مصرف کنندگان ممکنه اصلا اثر نکنه و روی نصف اثر کرده ظرف 3 ماه 5% کاهش در BMIو ظرف 1 سال 16% کاهش وزن دیده شده است.

طریقه مصرف قرص xenical

 

مصرف این دسته از داروها در درازمدت چه مضراتی به دنبال دارد؟این داروها به نسبت کم ضررتر بوده (همچون «زنیکال») و مکانیسم کارشان نیز متفاوت است.با اشتها کاری ندارند و چربی هم نمی سوزانند، بلکه در سطح دستگاه گوارش مانع جذب یک سوم چربی غذا می شوند. البته این داروها با رژیم غذایی جواب می دهند. آن هم به صورت تدریجی و درازمدت (یک کیلو در ماه از وزن کاسته می شود).مصرف این داروها نیز می تواند عوارضی به همراه داشته باشد همچون بی اختیاری دست و ممانعت از جذب چربی نیز می تواند کمبود ویتامین های محلول در چربی را به همراه آورد. به علاوه خانمهای شیرده ، باردار و بچه ها از مصرف این داروها منع می شوند.در 15 تا 30 درصد موارد اسهال چرب و در 7 درصد موارد دفع غيرارادي مدفوع و از دست دادن ويتامين‌هاي حلال در چربي به ويژه A،D، K و E را به همراه دارد. بيشتر مصرف‌كنندگان آن نيز از خروج گاز شكمي همراه با ترشحات روده‌اي ناراحت‌‌اند.پزشكان به افرادي كه از اين دارو استفاده مي‌كنند، پيشنهاد مي‌كنند غذاهاي چرب كمتري بخورند و در عوض ميوه‌، سبزي‌ها و ويتامين را در برنامه غذايي خود بگنجانند.از آن جا که دارو جذب چربی غذا را متوقف میکنه احتمالا” تغییراتی در روده ایجاد میکنه این تغییرات معمولا” در هفته اول درمان ایجاد میشه وبرای بر خی افراد ممکنه تا 6 ماه یا بیشتر پس ازمصرف دارو اتفاق بیفته این تغییرات شامل دفع روده ای با گاز یا افزایش تعداد حرکات روده ای و عدم کنترل آنها بخصوص بعد از غذاهایی که میزان بیشتری از چربی دارن اتفق بیفته.چربی هایی که تجزیه و جذب نشده اند ، باعث دفع مدفوع پرچرب شده و بوی بسیار زننده ای ایجاد می کنند. در ارتباط با مقدار چربی موجود در غذا ، احتمال ایجاد سردردهای شدید و دل دردهای طاقت فرسا در ۶ درصد مصرف کنندگان وجود دارد. در ضمن به علت اختلال در جذب ویتامین های محلول در چربی که شامل ویتامین های K , E , D , A است ، باید دو ساعت بعد از مصرف زنیکال نسبت به مصرف مکمل های مولتی ویتامینی اقدام شود. این دارو به علت احتمال ایجاد زمینه ی بروز سرطان سینه که از طرف FDA ( اداره غذا و دارو ) مطرح گردیده بود، از طرف شرکت سازنده و تولید کننده ، درخواست تایید دارو پس گرفته شده است. مصرف اين دارو براي كودكان، زنان باردار و زنان شيرده ممنوع است

زنیکال یا ارلیستات و ریسک بیماریهای کبدی

 

از1999 تا اكتبر2008 ،32 گزارش از بيماريهاي جدي كبد ناشي از مصرف اين دارو بدست FDA رسيد.

30تا از اين موارد مربوط به خارج از آمريكا بود.6 نفر از اين افراد دچار liver failour  شده بودند.شايعترين عارضه ي گزارش شده از ارليستات شامل زردي پوست وچشم(يرقان)، ضعف و درد معده بود.

بعد از اين گزارشاتFDA تمامي اطلاعات رسيده را مورد بحث و بررسي قرار داد و از مراكز مختلفي كه مسئول تاييد SAFTY  داروها بودند ياري طلبيد.

نتايج حاكي از اين بود كه به نظر نميرسد  رابطه اي بين مصرف زنيكال و اين مشكلات كبدي وجود داشته باشد.اما اين بررسي ها و آناليزها همچنان ادامه دارد و نتيجه ي نهايي هنوز توسطFDA منتشر نشده است.

اما FDA به افرادي كه مصرف كننده ي ارليستات هستند توصيه كرده در صورتي كه هر عارضه ي مربوط به بيماريهاي كبدي(ضعف، خستگي، تب، زردي، ادرار قهوه اي، درد شكم، تهوع، استفراغ، رنگ روشن مدفوع، خارش، يا كاهش اشتها) را مشاهده كرديد حتما با پزشك خود در مورد ادامه ي مصرف آن مشورت كنيد.

شركت سازنده ي آن هم ذكر كرده از آنجا كه ارليستات جذب خوني كمي دارد و مكانيسم اثر آن به صورت موضعي در لوله ي گوارش است به نظر نميرسد كه مكانيسم بيولوژيكي سبب اين عارضه شده باشد.

از آنجا كه افراد چاق مصرف كننده ي  اين دارو هستند و خود چاقي ريسكي براي بيماريهاي كبدي است ممكن است اين عارضه مربوط به چاقي باشد نه دارو.

اما مطالعات براي عوارض و ايمن بودن دارو همچنان ادامه دارد.

بعضی از گزارشات عوارض مربوط به داروی زنیکال(پژوهشی)این دارو که اداره‌دارو و غذای آمریکا اف.دی.ای هم آنرا تایید کرده‌است در برخی افراد سبب بروز حالات پیش سرطانی کولون شده است .پژوهشگران علوم پزشکی شرکت داروسازی روش اعلام کردند تجویز داروی زنیکال سبب بروز حالات پیش سرطانی دردستگاه گوارشی می‌شوداین دارو که اداره‌ دارو و غذای آمریکا اف.دی.ای هم آنرا تایید کرده‌است در برخی افراد سبب بروز حالات پیش سرطانی کولون شده است داروي لاغري زنيكال خطر بروز سنگ كليه را افزايش مي‌دهد به گفته پژوهشگران برزيلي، مصرف داروي «اورليستات» يا «زنيكال» كه گاه برخي بيماران براي كاهش وزن از آن استفاده مي‌كنند، احتمال بروز سنگ‌هاي كليه را افزايش مي‌دهد. محققان دانشگاه فدرال سائوپولو در برزيل با بررسي گروهي از موش‌هاي آزمايشگاهي دريافتند، استفاده از داروي «زنيكال» ميزان نوعي ماده سنگ ساز موسوم به «اگزالات» را در ادرار اين حيوانات تا 8 برابر (هشت برابر) افزايش مي‌دهد

یا مصرف این دارو بدون نسخه مجاز است؟در اغلب کشور ها مثل انگلستان و فرانسه و کانادا فروش این دارو باید با نسخه پزشک باشه… اما در استرالیا وآمریکا ترکیبات خاصی از این دارو بدون نسخه بفروش میرسهمعرفی منابع انگلیسی در باره این داروhttp://www.fda.gov/cder/consumerinfo…fo/xenical.HTMhttp://www.drugs.com/xenical.htmlhttp://en.wikipedia.org/wiki/Orlistathttp://www.xenical.com

منبع

http://forum.iransalamat.com/showthread.php?t=4022

http://www.tehranebuy.com/darmani-behdashti/43-1388-09-09-11-21-29/71-xenical-.html

http://www.irshafa.ir/post-2832.aspx

http://www.pharmc.ir/drugtherapy/intestinal/67-akhbar-govaresh/332-1389-03-14-19-33-57.html

تلفن مشهد : 3606420 – 36051363          ♥‌ آیا من چاقم ؟‌ ♥         ♥‌ کانال تلگرام♥       ♥‌ ثبت نام رژیم آنلاین‌ ♥          ♥‌ ادامه رژیم لاغری‌ ♥  سروش   

تنها داروي لاغری که عوارض جانبي خطرناکی نداشته و به همراه رژیم غذایی مناسب میتواند کاهش وزن ایجاد نماید

مکانيسم اثر اورليستات – ونوستات – فت استاپ

چربي داشتن 9 کیلوکالری در 1 گرم کالري بالایی داشته و یکی از مهمترين عوامل چاقي است  ارليستات با مهار آنزيم ليپاز لوزالمعده که  باعث هضم و جذب چربي غذا ميشود از جذب حدودا 30% چربي غذا  در روده باریک جلوگیری میکند با کاهش  جذب چربي کالری دریافتی را کاهش میدهد( این 30% چربی  بدن نیست )

طریقه مصرف قرص xenical

نکته مهم

ونوستات  از طريق خوراکي به مقدار بسیار ناچيز وارد گردش خون  ميشود و 97% این دارو از طريق مدفوع دفع ميشودو  چون وارد گردش خون نميگردد عوارض جانبي خطرناکی ایجاد نمیکند

نحوه مصرف اورلیستات – ونوستات

ونوستات به صورت کپسول هاي 120ميلي گرمي و 60 توليد میشود

مقدارمصرف دارو  سه 3 بار در روز به همراه غذا و يا حداکثر يک ساعت بعداز مصرف غذا مي باشد که درآن صورت از جذب حداقل يک سوم از چربي غذای  خورده شده جلوگيري ميکند

تحقیقات نشان داده است که مصرف ونوستات –  ارليستات – به همراه يک رژيم غذايي لاغری صحیح و ورزش کافی

مي تواند سبب کاهش وزن 10% درطي 6 ماه شود

چند نکته مهم قبل از مصرف داروی زنیکا – فت استاپ – ونوستات-

a- بهتر است بدون تجویز پزشک مصرف نشود

b – اگر حساسيت به دارو داشتید حتما با پزشک اطلاع دهید

c -ونوستات براي چاقي ناشي از پرخوری و تغذيه  نامناسب مي باشد و چاقي های  به علت بيماري خاص مانند کم کاري تيروئيد – اختلال غده  هيپوفيز وساير اختلالات هورموني بدون نظر پزشک نباید مصرف شود

d – ونوستات روی اشتها اصلا اثر ندارد وباعث  کم اشتهایی نميشود

e – ونوستات  باعث کاهش جذب ويتامينهاي محلول در چربي ميشود . بنابراين زمان مصرف  بايد يک مکمل مولتي ويتامين که شامل ويتامينهاي A D E K باشد مصرف گردد .

کپسول مولتي ويتامين يکبار درروز وحداقل دوساعت فاصله با ونوستات مصرف شود 

f – ونوستات با برخي از  داروها مانند  رقيق کنده هاي خون -وارفارين –  داروهاي ضد سرطان مانند سيکلوسپورين و برخي داروهاي ضد ديابت مانند متفورمين و انسولين تداخل دارویی دارد و باعث کاهش اثر این داروها  ميشود پس حتما درصورت مصرف داروهاي فوق با پزشک خود مشورت نمایید

g – در صورت سابقه anorxia – بي اشتهايي عصبي , سنگ کيسه صفرا , بيماري تيروئيد , بيماري کليه, ديابت , سوتغذيه بايد با احتياط استفاده شود دراين  موارد حتما تحت نظر پزشک تجويز شود

h – زمان حاملگي شيردهي منع مصرف دارد.

عوارض جانبي ونوستات – اورلیستات – زنیکال – فت استاپ

عوارض جانبي اين دارو بسيار کم است  مهمترين وشايعترين عارضه جانبي آن تغيير در عادات و حرکات روده و اجابت مزاج  است اسهال چرب مهمترین عارضه این دارو است

دیگر عوارض  ونوستات

بي اختياري يا تکرر  دفع مدفوع – مدفوع چرب – نفخ و جمع شدن گاز درشکم – کرامپ شکمی -دردهاي شکمي – اختلالات سیکل ماهيانه و پریود  – سندروم شبه آنفولانزا – عفونت دستگاه تنفسي فوقاني و نقص سیستم ایمنی از عوارض این دارو است که البته این عوارض بسيار نادر است و در صورت بروز اين عوارض  حتما باید با پزشک مشورت نمايد

معمولا اين  عوارض در  هفته اول  از بین می رود

درصورت بروز عوارض زير حتما داروکاملا قطع شود

خارش – قرمزي پوست – کهير – جوش هاي غيرعادي – تورم پوست – درد قفسه سينه – اشکالات تنفسي – تب

در صورت برطرف نشدن حتما به پزشک مراجعه نمایید

فراموش نکنیم کاهش وزن بدون دارو بسیار ماندگارتر و سالمتر از لاغری با دارو است .

نام (اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

آدرس سایت

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید

اشتراک برای
آپ دیت ودریافت آخرین خبرها

مرکز رژیم‌درمانی جواد سبحانی

مشهد – بین استقلال 4و چهارراه میلاد

طریقه مصرف قرص xenical

پلاک 40

شماره های تماس : 36051363   36064720    

نمیتوانید حضوری  رژیم بگیرید

اینترنتی ثبت نام کنید ،همراه با فایلهای آموزش تغذیه و لاغری

ثبت نام دوره کامل

فکر میکنیدنمی توانید  لاغر شوید در دوره بسیار کم هزینه آزمایشی شرکت کنید، تابه شما ثابت شود همه میتوانند لاغر شوند

ثبت نام دوره آزمایشی

 

طریقه مصرف قرص xenical
طریقه مصرف قرص xenical
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *