طرز مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی

خواص دارویی و گیاهی

طرز مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی
طرز مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی

طرز مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی


جراح و متخصص زنان ، زایمان و نازایی


دارای مدرک تکمیلی نازایی از آمریکا


تشخیص و در مان عفونت ها


اداره سیر زایمان طبیعی

dr farahmand

dr farahmand

dr farahmand

جراح و متخصص زنان ، زایمان و نازایی

 

 

 

 

گاهی شرایط زوج ها هنوز برای بچه دار شدن مهیا نیست!

برای جلوگیری از بارداری به صورت اورژانسی قرص خاصی به ناملوونورژسترول یا اووسیز در داروخانه ها موجود است که نوعی پروژسترون مصنوعی به شمار می‌رود و از بارداری ناخواسته جلوگیری می کند.

در بین داروهای پیشگیری از بارداری، لوونورژسترول از جمله داروهای بسیار موثر به شمار می‌رود.این دارو که نوعی پروژسترون مصنوعی به شمار می‌رود، با جلوگیری از ترشح گونادوتروپین‌های هیپوفیز قدامی، از تخمک‌گذاری جلوگیری می‌کند.

طرز مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی

لوونورژسترول عنوان دارویی بسیار کارآمد در مورد پیشگیری فوری از بارداری است، اما با کوله‌باری اما و اگر که متاسفانه کمتر کسی در مورد این دارو اطلاعات لازم را دارد.

لوونورژسترول همچنین با تغییر در اندومتر رحم از جایگزینی تخم تشکیل شده در رحم نیز پیشگیری می‌کند و در حقیقیت با دو مکانیسم از وقوع بارداری پیشگیری می‌کند.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در مورد مصرف داروهای ضدبارداری فوری، عدم اطلاع خانم‌ها از طرز صحیح مصرف این‌ گونه ترکیبات است و همین مشکل در بسیاری اوقات، سبب بروز بارداری‌های ناخواسته در افراد می‌شود.

داروی لوونورژسترول به شکل قرص و هر بسته ی آن دو تایی است. اولین دوز این دارو باید طی 72 ساعت از مقاربت کنترل نشده، مصرف ‌شود. سپس 12 ساعت بعد از مصرف اولین قرص، باید دومین قرص را میل کنید. در این صورت، تا حد زیادی احتمال بارداری را کاهش می‌دهید.

البته باید گفت که این دارو باید تحت نظر پزشک و با توصیه ایشان مصرف شود و از مصرف خودسرانه آن باید خودداری نمود.

ـ در طول یک ماه، بیش از یک بار از بسته‌های دو تایی لوونورژسترول استفاده نکنید، زیرا باعث ایجاد مشکلات هورمونی بسیاری می‌شود.

ـ نامنظم شدن قاعدگی از جمله شایع‌ترین عوارض دارویی لوونورژسترول به شمار می‌رود.

ـ سردرد، استفراغ، احساس ناراحتی در سینه‌ها، اضافه وزن و خونریزی‌های غیرطبیعی از عوارض دیگر لوونورژسترول به شمار می‌رود.

ـ توصیه می‌شود یک تا دو ساعت پس از مصرف این دارو، یک داروی ضد تهوع هم برای پیشگیری از بروز عوارض ناخواسته آن مصرف شود.

ـ این دارو تا 99 درصد از بروز بارداری‌های ناخواسته جلوگیری می‌کند، اما هرچه زودتر مصرف شود، اثربخشی آن بیشتر است.

در صورت‌ بارداری‌،خونریزی‌ تشخیص‌ داده‌ نشده‌ واژن‌،بیماری‌ شدید شریانی‌، آدنومای‌ کبدی‌،پورفیری‌، بعد از برداشتن‌ مول‌ هیداتی‌ فرم‌(تا زمانی‌ که‌ میزان‌ گونادوتروپین‌های‌پلاسما و ادرار به‌ حد طبیعی‌ برگردد)،سرطان‌ پستان‌ و دستگاه‌ تناسلی‌ نبایدمصرف‌ شود.

1 ـ در صورت‌ ابتلای‌ بیمار به‌بیماری‌ قلبی‌، سابقه‌ بارداری‌ نابجا،سندرم‌های‌ سو جذب‌، کیست‌های‌ فعال‌تخمدانی‌، بیماری‌ فعال‌ کبدی‌، یرقان‌انسدادی‌ عود کننده‌ و یاسابقه‌ یرقان‌ دردوران‌ بارداری‌، دارو با احتیاط مصرف‌شود.

2 ـ دو تا 3 سال‌ پس‌ از کاشتن‌ کپسول‌های‌حاوی‌ دارو در زیر جلد، اثربخشی‌ آن‌کاهش‌ و احتمال‌ آبستنی‌ افزایش‌ می‌یابد.

‌عوارض‌ مهم‌ دارو عبارتنداز نامنظم‌ شدن‌ قاعدگی‌، تهوع‌، استفراغ‌،سردرد، احساس‌ ناراحتی‌ در پستان‌،افسردگی‌، اختلالات‌ پوستی‌، تغییرات‌ وزن‌بدن‌، اولیگومنوره‌ و منوراژی‌.

کاربامازپین‌،گریزئوفولوین‌، فنی‌توئین‌، فنوباربیتال‌،پریمیدون‌ و بخصوص‌ ریفامپین‌ با افزایش‌فعالیت‌ آنزیم‌های‌ کبدی‌ متابولیسم‌لوونورژسترل‌ را افزایش‌ می‌دهند وموجب‌ کاهش‌ اثربخشی‌ آن‌ می‌گردند.لوونورژسترل‌ نیز با مهار متابولیسم‌سیکلوسپورین‌ موجب‌ افزایش‌ غلظت‌پلاسمایی‌ آن‌ می‌گردد.

‌ 1 ـ در صورت‌ مصرف‌همزمان‌ این‌ دارو با ریفامپین‌، حتما باید ازیک‌ روش‌ دیگر جلوگیری‌ از بارداری‌ نیزاستفاده‌ نمود

2 ـ با اینکه‌ این‌ فرآورده‌ نسبت‌ به‌قرص‌های‌ ترکیبی‌، اثربخشی‌ کمتری‌ درجلوگیری‌ از بارداری‌ دارد، اما در زنان‌میانسال‌، افراد سیگاری‌، افراد مبتلا به‌زیادی‌ فشار خون‌، بیماری‌های‌ دریچه‌ای‌قلب‌، دیابت‌ یا میگرن‌ سودمندتر ازقرص‌های‌ ترکیبی‌ می‌باشد.

3 ـ در صورت‌ استفاده‌ قبلی‌ از قرص‌های‌ترکیبی‌ جلوگیری‌ از بارداری‌، بایدبلافاصله‌ بعد از قطع‌ مصرف‌ فرآورده‌ترکیبی‌، مصرف‌ لوونورژسترل‌ شروع‌شود تا مانع‌ بارداری‌ شود.

4 ـ برای‌ جلوگیری‌ از بارداری‌ پس‌ اززایمان‌، سه‌ هفته‌ پس‌ از زایمان‌ بایدمصرف‌ این‌ دارو شروع‌ شود.

5.ـ قرص‌ها باید هر روز در یک‌ زمان‌ معین‌مصرف‌ شوند. در صورتی‌ که‌ مصرف‌ یک‌قرص‌ در ساعت‌ معین‌ فراموش‌ شد، به‌محض‌ به‌ یاد آوردن‌ باید مصرف‌ شود وقرص‌های‌ بعدی‌ طبق‌ روال‌ معمول‌ مصرف‌شوند اما اگر مصرف‌ قرص‌ بیشتر از 3ساعت‌ به‌ تاخیر افتاد، علاوه‌ بر خوردن‌قرص‌های‌ بعدی‌، از آن‌ روز بمدت‌ یک‌ هفته‌از یک‌ روش‌ دیگر جلوگیری‌ از بارداری‌ نیزاستفاده‌ شود.

6.استفراغ‌ و اسهال‌ شدید در جذب‌ شکل‌خوراکی‌ این‌ دارو اختلال‌ ایجاد می‌کنندواثربخشی‌ آن‌ را کاهش‌ می‌دهند. به‌ همین‌دلیل‌ طی‌ استفراغ‌ و اسهال‌ شدید و تا یک‌هفته‌ پس‌ از قطع‌ آن‌ باید از یک‌ روش‌ دیگرجلوگیری‌ از بارداری‌ نیز استفاده‌ شود.

7.طی‌ دوره‌ مصرف‌ این‌ دارو، فشار خون‌فرد باید دائما کنترل‌ شود.

8.در مورد فرآورده‌های‌ کاشتنی‌، 5 سال‌پس‌ از کاشتن‌ کپسولها در زیر جلد، بایدآنها را به‌ روش‌ جراحی‌ ساده‌ از زیر جلدبرداشت‌.

مطب اول: تهران انتهای بزرگراه صیاد شیرازی شمال خ صنایع ساختمان پزشکان ساسان پ9 ط5 واحد504

021-22931904

021-22951655

dr.frahmand4

dr.frahmand4

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

 

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

طرز مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی

 

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

https://ninisoal.com/

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

طرز مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی

https://moshavere.niniban.com/

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

https://moshavere.niniban.com/

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

https://moshavere.niniban.com/

سلام
و ممنون از توجهتون

برای
طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک زیر استفاده کنید

https://moshavere.niniban.com/

سلام
و ممنون از توجهتون

برای
طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک زیر استفاده کنید

https://moshavere.niniban.com/

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک زیر استفاده کنید

https://moshavere.niniban.com/

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

 

قرص اورژانسی چیست؟

قرص اورژانسی با اسم ژنریک لوونورژسترول ( که با اسامی تجاری لونژیل و اووسیز در بازار دارویی ایران موجود می باشند) روشی مؤثر و بی خطر برای پیشگیری از بارداری می باشد آن هم زمانی که نزدیکی جنسی محافظت نشده ای صورت گرفته و یا روش کنترل بارداری مؤثر واقع نشده باشد.

این دارو در واقع هورمون پروژسترون است که عمدتاً با جلوگیری از آزادسازی تخمک (تخمک گذاری) در طول دوره قاعدگی شما اثر می گذارد. همچنین باعث می شود ترشحات واژن برای جلوگیری از رسیدن اسپرم به تخمک (لقاح) و پوشش داخلی رحم برای جلوگیری از اتصال تخمک بارور شده ضخیم تر شود.

قرصهای اورژانسی به علت داشتن مقادیر زیاد هورمون اثر ضد بارداری و در صورتی که بعد از مقاربت ، هر چه سریعتر خورده شوند(مخصوصاً در 24 ساعت اول) اثر بیشتری خواهند داشت

طرز مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی

روش های جلوگیری از بارداری به روش های هورمونی و غیرهورمونی تقسیم می شوند. از روش های هورمونی می توان به انواع قرص های ضد بارداری اشاره کرد که در دنیا شایع ترین روش جلوگیری به شمار می روند به طوری که حدود ۶۰ درصد از خانم های متاهل در کل دنیا از این روش استفاده می کنند.

 

 

 

بهترین زمان مصرف قرص اورژانسی

قرص اورژانسی بلافاصله پس از داشتن رابطه جنسی محافظت نشده ، ترجیحاً طی 24 ساعت اول تا 72 ساعت مصرف شود ، اما بعد از 72 ساعت نباید این دارو را مصرف کنید.

همچنین نباید قرص های اضافی مصرف نکنید زیرا این کار خطر بارداری را کاهش نمی دهد، اما ممکن است خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش دهد.

قرص های اورژانسی با دو دوز مختلف در بازار وجود دارد:

 

روش استفاده از قرص اورژانسی

اگر از دوز 0.75 میلی گرمی قرص اورژانسی استفاده می کنید، یا دو قرص را باهم مصرف کنید یا بین هر یک از قرص ها 12 ساعت فاصله بیاندازید.

اگر دوز 1.5 میلی گرمی قرص اورژانسی را استفاده می کنید، یک عدد قرص کافی است.درصورتی که به قرص اورژانسی دسترسی نداشتید می توانید از قرص های زیر نیز استفاده کنید

زمان و طریقه مصرف قرص ضد بارداری ال دی و اچ دی

فرد باید در اولین فرصت ( ۲۴ ساعت اول پس از نزدیکی و نهایتا تا ۱۲۰ ساعت)، قرص ها را مصرف کند:

قرص های ال دی: 4عدد قرص LD و ۱۲ ساعت بعد ۴ عدد دیگر

قرص های اچ دی:2 عدد قرص HD و ۱۲ ساعت بعد ۴ عدد دیگر

قرص های تری فازیک:۲ عدد قرص سفید رنگ و ۱۲ ساعت بعد ۲ عدد دیگرقرص های پروژسترونی :۲ عدد باهم ( نیازی به تکرار ندارد)

چگونگی اثر قرص اورژانسی : نامناسب شدن اندومتر برای لانه گزینی، کاهش قدرت نفوذ اسپرم و کاهش تحرک لوله ها ی رحم هستند. میزان شکست این روش ۲ درصد است.

 

مزایای استفاده از قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری کدامند؟

معایب استفاده از قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری کدامند؟

عوارض قرص اورژانسیمهمترین عوارض جانبی قرص اورژانسی این است که قرص اورژانسی خیلی ساده تخمدان را از وظایف خود باز می دارد. اگر از این قرص بیش از اندازه استفاده شود، تخمدان دیگر تمایلی به انجام وظایف خود نخواهد داشت و می تواند زن را نابارور کند. این مشکل یکی از بزرگترین عوارض قرص اورژانسی است و اگر بانوان کمی آینده نگر باشند به این سادگی ها از این قرص استفاده نمی کنند. از دیگر عوارض قرص اورژانسی می توان به سرگیجه، تهوع، نفخ معده , حساسیت سینه ها و لکه بینی … اشاره کرد. برخی از بانوان فکر می کنند این ها علائم بارداری است و قرص اورژانسی به خوبی عمل نکرده است در حالی که این موارد از عوارض این قرص است و ربطی به حاملگی ندارد.

 میزان مجاز استفاده از قرص اورژانسیعوارض قرص اورژانسی بسیار زیاد است و به همین علت باید در مصرف این قرص احتیاط کرد. پزشکان معتقدند در سال، 1 الی 2 بار میزان مجازی است که می توان از قرص اورژانسی استفاده کرد. مشخص است که اگر روش های جلوگیری به درستی انجام شود شاید به ندرت اتفاق بیافتد که به خوردن این قرص نیاز باشد.

هشدارها در زمان مصرف قرص اورژانسی

بهتر است که قرص های اورژانسی با شکم خالی خورده نشود.

اگر با مصرف قرص اورژانسی حالت تهوع می گیرد، بهتره نیم ساعت قبل و 4 تا 6 ساعت بعد از مصرف هر دوز از قرص لونژیل یک داروی ضد تهوع بخورید.

در صورت استفراغ کردن تا دو ساعت پس از استفاده از قرص اورژانسی ، خوردن مجدد قرص ها ضروری است.حداکثر دفعات مجاز استفاده از این روش در هر سیکل قاعدگی یک بار است. این روش باید در حداقل دفعات ممکن در طول دوران باروری استفاده گردد. مجاز بودن یک بار استفاده از این روش در هر دوره قاعدگی دلیلی بر تائید مصرف آن در هر دوره قاعدگی به عنوان روش پیشگیری از بارداری نیست.

در صورت قاعده نشدن فرد در عرض 3 هفته پس از استفاده از قرص اورژانسی پیشگیری از بارداری، باید، تست بارداری (ترجیحاً بتا اچ.سی.جی) انجام شود.

قرص اورژانسی ممکن است به خوبی در زنانی که بیشتر از وزن خاصی هستند (برای مثال، بیشتر از ۷۴ کیلوگرم)، و یا اگر داروهای خاص دیگری در ماه گذشته استفاده مصرف کرده باشند، به خوبی تاثیر گذار نباشد. این اثر می تواند به حاملگی منجر شود. برای جزئیات بیشتر و اطمینان از اینکه آیا این دارو برای شما مناسب است یا نه با پزشک صحبت کنید

تداخلات دارویی احتمالی با قرص اورژانسیبعضی از داروهایی که به طورکلی اثربخشی قرص های ضدبارداری را کاهش می دهند ممکن است در کارایی این روش نیز اختلال ایجاد کنند. برخی از این داروها عبارتند از ریفامپین (نوعی آنتی بیوتیک)، گریزوفولوین (داروی ضد قارچ خوراکی)، باربیتوراتها و برخی از داروهای ضد صرع.

قرص اورژانسی را با هیچ یک از داروهای زیر مصرف نکنید:

آمپرنواویر

بوسنتان

فوزامدرنیر

قرص اورژانسی همچنین ممکن است با داروهای زیر نیز تداخل داشته باشد:

طرز مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی

داروهایی که برای درمان تشنج استفاده می شوند مانند کاربامازپین، اتوتین، فبلامات، اکسکروبازپین، فنیتوئین، توپیرامات

مدافینیل

پیوگلیتازون

ریفابوتین

ریفامپین

ریفپنتین

مخمر سنت جان وارفارین

 

 

پیشگیری اضطراری از بارداری (به انگلیسی: Emergency postcoital contraception) که (با نماد اختصاری EC) خوانده می‌شوند به روش‌هایی اشاره دارد که پس از انجام مقاربت از باردار شدن جلوگیری می‌کنند.

جلوگیری اورژانسی از حاملگی معمولاً دو صورت دارند:[۱][۲][۳]

قرص‌های پیش‌گیری اضطراری (ECPs) که در اصطلاح قرص فشار یا قرص صبح روز بعد (به انگلیسی: Morning-after Pill) نامیده می‌شوند، قرص‌هایی هستند که از لقاح و تخمک‌گذاری جلوگیری می‌کنند.

سه نوع قرص فشار برای جلوگیری از بارداری وجود دارد:

قرص‌های فشار درصورتی که درعرض ۷۲ ساعت (سه روز) پس از مقاربت خورده شوند می‌توانند از بارداری جلوگیری کنند. این قرص‌ها به‌علت داشتن مقادیر زیاد هورمون، اثر ضد بارداری خود را نشان می‌دهند. در صورتی که این قرصها بعد از آمیزش جنسی، هر چه سریعتر خورده شوند (مخصوصا در ۲۴ ساعت اول) اثر بیشتری خواهند داشت.

طرز مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی

امکان استفاده از قرص‌های ضد بارداری دیگر در صورت عدم دسترسی به قرصهای فشار امکان‌پذیر است. می‌توان بعد از انجام آمیزش جنسی، دو قرص اچ‌دی HD را باهم خورد و سپس ۱۲ ساعت بعد، دوقرص دیگر. این چهار قرص حتماً باید در عرض ۷۲ ساعت بعد از مقاربت خورده شوند. هرچه زودتر این قرص‌ها خورده شوند، تأثیر آن‌ها بیشتر خواهد بود.

توجه: از مصرف هم‌زمان چهار عدد قرص اجتناب نمایید (عوارض خطرناک)

عوارض جانبی این قرص‌ها متفاوت است. تهوع، استفراغ، سردرد، حساس شدن پستان‌ها، سرگیجه، احتباس مایعات در بدن و خونریزی‌های نامنظم. این عوارض جانبی معمولاً بعد از یکی دو روز از بین خواهند رفت. با خوردن این قرصها همراه با غذا یا مصرف داروهای ضد تهوع، می‌توان از احساس تهوعی که خوردن این قرصها ایجاد می‌کند کم نمود. در صورتی که در عرض یکساعت که قرصها را مصرف نمودید، استفراغ کردید، باید دوباره قرصها را بخورید.

مصرف اولین دوز قرص‌ها در این روش حتماً باید حداکثر در فاصله زمانی ۷۲ ساعت از تماس جنسی مشکوک صورت گیرد. اگر بیش از ۷۲ ساعت از زمان نزدیکی مشکوک نگذشته باشد، داوطلب می‌تواند با به کار بستن یکی از روش‌های زیر از حاملگی ناخواسته جلوگیری نماید:

روش دیگر پیشگیری اضطراری از بارداری استفاده از دستگاه آی‌یودی مسی است که قادر است تا ۵ روز پس از رابطه جنسی، از بارداری پیشگیری کند.[۴]

Mechanism of actionCopper-releasing IUCsCombined emergency contraceptive pills. Several clinical studies have shown that combined ECPs containing ethinyl estradiol and levonorgestrel can inhibit or delay ovulation.107–110

بارداری

۳۶ دیدگاه

همان طور که از اسمش مشخص است تنها در موارد اضطراری و اورژانسی (مثلا پاره شدن اتفاقی کاندوم یا عدم توانایی مرد در بیرون کشیدن آلت هنگام انزال) کاربرد دارد و به هیچ عنوان نباید به عنوان روش پیشگیری در نزدیکی های عادی مورد استفاده قرار بگیرد.

قرصهایی ساخته شده اند که درصورتی که درعرض ۷۲ ساعت (سه روز) پس از مقاربت خورده شوند می توانند از بارداری جلوگیری کنند. این قرصها اصطلاحا به نام قرص صبح روز بعد (Morning after pill) معروف می باشند . این قرصها بعلت داشتن مقادیر زیاد هورمون ، اثر ضد بارداری خود را نشان می دهند .

توجه داشته باشید این روش هیچ پیشگیری در مقابل بیماری های مقاربتی ارائه نمی دهد و با مصرف ان قرص ها با دز بالا میزان هورمون بالایی وارد بدن میشود که ممکن است عوارض بسیار ناخوشایندی را به همراه داشته باشد که تنها در شرایط اضطراری که چاره دیگری ندارید ممکن است قابل پذیرش باشد! این به این معنی است که فقط سالی ۱-۲ بار مجاز به استفاده از روش اورژانسی هستید .
قرص های اورژانسی حامل مقادیر بالایی هورمون هستند پس فقط در مواقع اوژانسی از آن استفاده کنید!

روش های جلوگیری از بارداری به روش های هورمونی و غیرهورمونی تقسیم می شوند. از روش های هورمونی می توان به انواع قرص های ضد بارداری اشاره کرد که در دنیا شایع ترین روش جلوگیری به شمار می روند به طوری که حدود ۶۰ درصد از خانم های متاهل در کل دنیا از این روش استفاده می کنند.

طرز مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی

فرد باید در اولین فرصت ( ۲۴ ساعت اول پس از نزدیکی و نهایتا تا ۱۲۰ ساعت)، قرص ها را مصرف کند:

چگونگی اثر قرص اورژانسی : نامناسب شدن اندومتر برای لانه گزینی، کاهش قدرت نفوذ اسپرم و کاهش تحرک لوله ها ی رحم هستند. میزان شکست این روش ۲ درصد است.

بیشتر عوارضی که در اثر مصرف قرص های ضدبارداری اورژانسی دیده می شود عبارتند از:

بیشتر این علائم دو تا سه روز پس از مصرف قرص از بین می روند.

علاوه بر علائم گفته شده، خانم هایی که دستگاه IUD در رحم خود قرار می دهند عوارض زیر را تجربه می کنند:

عوارض جانبی احتمالی مصرف ( روکین – کنتراسمین – دروسپیل):

عوارض قلبی عروقی، بیماری های سنگ مثانه ،ترومبوز، عوارض گوارشی، ادم، تغییر درسیکل قاعدگی ،ناباروری موقت بعد از قطع مصرف، ملاسما، تغییر در وزن، کاهش ترشح شیر در هفته های اول بعد از زایمان، میگرن، راش، عوارض قلبی ،کاندیدیاز،عدم تحمل لنز های تماسی

تداخل دارویی قرص یاسمین با داروهای دیگر :

زیفامپین، ضد صرع ها، آنتی بیوتیک، آتروواستاتین، اسید اسکوربیک، استامینوفن

مزایای مصرف قرص یاسمین ( روکین – کنتراسمین – دروسپیل):

– درمان PMS (سندرم پیش از قاعدگی)
– کاهش موهای زاید : دروسپیرونون یک آنالوگ اسپیرونولاکتون است که دارای هر دو اثر ضد مینرالوکورتیکوئیدی وضد آندروژنی است و مصرف آن به عنوان یک داروی پروژستینی همراه با اتینیل استرادیول مجاز شمرده شده است. ویژگی های این دارو نشان مید هند که میتواند انتخاب ارجح برای درمان هیرسوتیسم باشد .
– موءثر در درمان آکنه

موارد منع مصرف قرص یاسمین( روکین – کنتراسمین – دروسپیل):

نقص کلیوی، کبدی، آدرنال، بیماری های ترومبو آمبولی وترومبوفلبیت ،بیماری های قلبی و عروقی، دیابت با در گیری عروقی ،سردرد با علائم نورولوژیک ،کارسینوم سینه و آندومتر، نئو پلازی وابسته به استروژن ،خونریزی غیر عادی رحمی، زردی و یرقان، تومور کبدی ،حاملگی یا شک به حاملگی ،افراد سیگاری بالای ۳۵ سال

 

آیا می توان از عوارض جانبی قرص های ضدبارداری اورژانسی جلوگیری کرد؟ اگر نگران عوارض پس از مصرف قرص هستید با پزشک مشورت کنید. پزشک قرص هایی به شما می دهد که تاثیر عوارض جانبی را از بین ببرد به عنوان مثال قرص ضد تهوع.

اگر پس از مصرف قرص ضدبارداری اورژانسی احساس سرگیجه یا حالت تهوع داشتید، بهتر است دراز بکشید و از استفراغ جلوگیری کنید. اگر یک سال پس از مصرف قرص استفراغ کنید باید قرص دیگری بخورید. اگر باز هم احساس بیماری کردید برای مصرف دوباره قرص با پزشک تماس بگیرید.

چه زمانی نیاز است برای برطرف کردن عوارض قرص های اورژانسی قرص های درمانی مصرف شود؟

استفاده از قرص های ضدبارداری اورژانسی باعث خونریزی خفیفی می شود. اما در حالتی که خونریزی شدید باشد مسئله جدی است. اگر خونریزی دارید، احساس سرگیجه می کنید و شکمتان درد می کند با پزشک تماس بگیرید. همچنین اگر خونریزی شما بعد از سه روز متوقف نشد یا شدیدتر شد با پزشک تماس بگیرید. علائم شما نشانه های شرایط جدی هستند که نیاز به درمان و معالجه با دارو دارد.

قرص ضدبارداری اورژانسی بر عادت ماهانه شما تاثیر می گذارد. عادت ماهانه بعدی شما ممکن است یک هفته زودتر یا یک هفته دیرتر اتفاق بیفتد. اگر عادت ماهانه شما بیش از یک هفته به تعویق افتاد حتما آزمایش بارداری انجام دهید. در این مقاله بطور کامل درباره قرص ضد بارداری و عادات ماهیانه توضیح داده شده است.

برخی از خانم ها پس از مصرف قرص ضدبارداری خونریزی خفیفی را تجربه می کنند. این خونریزی سه روز پس از مصرف قرص ها قطع می شود. اگر خونریزی قطع نشد یا شدیدتر شد به پزشک مراجعه کنید. خونریزی نشانه مشکلات جدی تری است.

قرص ال دی

قرص ال دی یا Contraceptive LD یکی از انواع قرص‌های ضدبارداری است. این دارو در زنان جوان زیر ۲۰ سال و یا کسانی که می‌خواهند پیش از نخستین بارداری، مدتی طولانی دارو مصرف کنند، و زنان مسن و چاق بیشتر از قرص اچ دی توصیه می‌شود. البته در افرادی که به دلایلی قصد به تاخیر انداختن دوران قاعدگی خود را نیز دارند کاربرد فراوانی پیدا کرده است.

مزایای مصرف قرص ضدبارداری ال دی

ترکیبات این چهار قرص (یاز – یاسمین – روکین – کنتراسمین – دروسپیل) ، مثل هم بوده و شامل : ۳ میلی گرم دروسپیرنون و ۰٫۰۳ میلی گرم اتینیل استرادیول می باشد.

بسته بندی قرص یاسمین: قرص ۲۸ تایی شامل ۲۸ قرص فعال + ۷ قرص بی اثر می باشد . هم چنین بسته بندی ۲۱ عددی نیز دارد.

بسته بندی قرص روکین و کنتراسمین و دورسپیل: شامل بسته ی ۲۱ عددی فعال می باشد.

شیوه اثر گذاری: کنتراسپتیو ترکیبی با اثر مهار گونادوتروپین ها مهار تخمک گذاری و کاهش موکوس سرویکال و اندومتر

قرص لونژین لوونورژسترول

قرص لونژین یا همان لوونورژسترول یک هورمون مصنوعی است که به هورمون جنسی زنان پروژسترون شباهت دارد. یکی از ترکیبات اصلی قرص های ضدبارداری است. این دارو این دارو با جلوگیری از ترشح گونادوتروپین ها از هیپوفیز قدامی، تخمک گذاری و بلوغ فولیکولی را مهار می کند به این صورت که مخاط دهانه رحم را ضخیم تر می کند بطوری که اسپرم به دشواری می تواند به داخل رحم نفوذ کند و بدین ترتیب جلوی بارداری گرفته می شود.

مصرف قرص اول در۴۸ ساعت اول پس از نزدیکی و ترجیحا بلافاصله پس از نزدیکی مشکوک و قرص بعدی ۱۲ ساعت بعد

· مصرف ۲ عدد یک جا در اولین فرصت در۴۸ ساعت اول پس از نزدیکی مشکوک

هرچه زودتر این داروها مصرف شوند ، موثرتر خواهند بود و گرچه در بعضی از منابع بر اثر بخشی آنها تا ۱۲۰ ساعت ـ ۵ روز ـ پس از یک نزدیکی مشکوک تاکید شده ، بهترین زمان مصرف آنها تا۴۸ ساعت اول ـ۲ روز ـ پس از نزدیکی مشکوک است.

قرص ضدبارداری از باردار شدن شما جلوگیری می کند اما اگر باردار باشید باعث توقف آن نمی شود.

قرص ضدبارداری اورژانسی صد درصد موثر نیست. هر چقدر زودتر قرص را مصرف کنید تاثیر آن بیشتر است. اگر قرص اورژانسی را تا سه روز بعد از نزدیکی مصرف کنید بیشترین تاثیر را دارد اما تا ۵ روز می تواند از بارداری جلوگیری کند. مطابق بررسی های دپارتمان سلامت امریکا، از هر ۱۰۰ نفر خانمی که در سه روز اول بعد از نزدیکی قرص ضدبارداری مصرف می کنند، ۱۵ نفر باردار می شوند. همچنین از هر ۱۰۰ نفر خانمی که در ۵ روز اول از دستگاه IUD استفاده کنند، یک نفر باردار می شود.

طرز مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی

اگر قرص ضدبارداری اورژانسی مصرف کردید و عادت ماهانه شما بیش از یک هفته به تعویق افتاد آزمایش بارداری( علائم بارداری قبل از پریود شدن) انجام دهید.

 

در ابتدای قرن بیستم تعدادی از دانشمندان اروپایی همچون Beard, Prenant و Loeb متوجه نقش ترشحات جسم زرد (corpus luteum) حاملگی در جلوگیری از تخمک گذاری شدند. در سال ۱۹۲۷ دانشمند اتریشی موفق شد با این ترشحات نازایی موقت در موشها ایجاد کند. در ۱۹۳۷ Makepeace نشان داد که پروژسترون خالص می‌تواند تخمک گذاری را در خرگوش مهار کند. Astwood و Fevold یافته مشابهی را در ۱۹۳۹ و در مورد موشها گزارش کردند. در نهایت در سال ۱۹۵۰ Pincus ,Garcia و Rockاثر ترکیبی از پروژسترون و ۱۹-نور پروژستین را در مهار تخک گذاری زنان گزارش کردند.

یکی از ترکیبهای مورد استفاده نوراتینودرل بود که در مطالعات اولیه درصد کمی ناخالصی با مسترانول داشت. دانشمندان با حذف مسترانول از ترکیب متوجه کاهش اثر ضدبارداری و بروز خونریزی تخریبی (breakthrough bleeding) شدند؛ لذا مسترانول را به ترکیب اضافه کردند.

در سال ۱۹۵۰ اولین کار آزمایی بالینی در مورد مصرف قرصهای ترکیبی ضد حاملگی در هائیتی و پورتوریکو انجام شد که با موفقیت صد در صد ترکیب نوراتینودرل-مسترانول در پیشگیری از بارداری مواجه شد. در سال ۱۹۵۹ ENOVID (ترکیب ۹/۸۵ mg نوراتینودرل و ۱۵۰ µg مسترانول) برای مصرف در برخی اختلالات خونریزی زنان مورد تأیید اداره مواد غذائی و داروئی ایالات متحده آمریکا (FDA) قرار گرفت و در نهایت در نهم ماه مه سال ۱۹۶۰، این سازمان، این دارو را جهت مصرف در پیشگیری از حاملگی مورد تأیید قرار داد. (در حال حاضر در آمریکا از لیست دارویی خارج شده است). در سال ۱۹۶۰ اولین داروهایی که تنها شامل پروژسترون بودند و همچنین انواع تزریقی طولانی اثر این ترکیبات هورمونی جهت پیشگیری از حاملگی معرفی شدند.

پس از آن میلیونها زن به مصرف این قرصها رو آوردند تا اینکه در سال گزارش‌هایی مبنی بر اثرات جانبی این دارو به دست آمد. تحقیقات بعدی نشان داد که این عوارض با دوز ترکیبات قرص مرتبط است لذا قرصهای جدیدی طراحی شدند که دوز کمتری از هورمونها را داشتند (قرصهای نسل دوم، ال دی یا low dose). با افزایش مصرف ترکیبات دو فازی یا سه فازی در ۱۹۸۰ دوز هورمونها در این قرصها کاهش بیشتری داشت به طوری که می‌توان این دوز را کمترین مقداری که می‌تواند به طور مؤثری جلوی حاملگی را بگیرد دانست. در ۱۹۹۰ نسل سوم این قرصها(CYCLEN و DESOGEN) که شامل ترکیب پروژسترون با اثرات کاهش یافته آندروژنی بودند به بازار آمدند.

 

بارداری جنسی رابطه رابطه جنسی ضد ضد بارداری عوارض قرص مشکوک مصرف نحوه

فروردین ۲۴, ۱۳۹۷

آذر ۱۵, ۱۳۹۶

آذر ۱۲, ۱۳۹۶

آذر ۲, ۱۳۹۶

آذر ۱, ۱۳۹۶

آبان ۳۰, ۱۳۹۶

شوهرم واسم چنتا از این قرصای اورژانسی گرفته و توقع داره روش جلوگیریمون فقط با همین قرصا باشه در صورتی که باید فقط در مواقع ضروری استفاده بشه
ممنون که این مطالبو میذارید تا سطح آگاهی مردم و امثال شوهرم بالا بره

سلام. من قرص اورژانسی استفاده کردم. تقریبا بعد یه هفته پریود شدم. مدت پریودیم طولانی شده. قبلا ۷ روز بود ولی الان ۹ روزه که هنوز خونریزی دارم. میشه راهنمایی کنین. ممنون

با سلام ، این مورد طبیعی می باشد و بسته به نوع شخص و وضعیت جسمانی در بعضی مواقع تایم پریودی افزایش پیدا میکند.

سلام
شب نزدیکی داشتم و بعدش یک قرص ۰.۷۵ خوردم
صبح دوباره نزدیکی کردم و قرص بعدی ۰.۷۵ خوردم
آیا این کارم موثره و حامله نمیشم؟
ممنون

با سلام ، همانطور که میدانید خوردن قرص ضد بارداری دلیل بر تضمین ۱۰۰% جلوگیری از حاملگی نیس ولی بر اساس زمان خوردن قرص ها به احتمال خیلی زیاد حاملگی رخ نمیدهد .

سلام،من با همسرم در فاصله ی ٢۴ ساعت ٢ بار رابطه محافظت نشده داشتیم و بعد از بار دوم بلافاصله مصرف قرص انجام شد
آیا برای جلوگیری از این رابطه متقطع کافیه؟

سلام ، همانطور که در پاسخ های قبلی گفته شده خوردن قرص دلیل ۱۰۰% برای محافظت و جلوگیری از بارداری نیست ولی عموما با استفاده از قرص های اورژانسی تا ۲۴ اول و حتی ۴۸ ساعت اول با احتمال بسیار بالا میتوان از بارداری جلوگیری کرد .

سلام،من دوتا سوال داشتم،ایا میشه قرص های ۰٫۷۵ رو هر دوش را با هم مصرف کرد؟؟و دیگه اینکه اگر خانم در دوران تخمک گذاری باشه و نزدیکی مراقبت نشده داشته باشه مصرف این قرص تا چند درصد از بارداری جلوگیری می‌کنه؟؟

سلام من یه سوال مهم دارم
با همسرم نزدیکی داشتم که بطور اتفاقی نتونستیم جلوگیری کنیم از قرص اورژانسی خارجی استفاده کردم در روز بعد جواب ازمایشم رو بردم پیش دکتر به دلیل وجود کیست ازم خواستم هرچه زودتر از یاسمین استفاده کنم در نتیجه دوروز بعداز خوردم اورژانسی مصرف یاسمین رو شروع کردم
خواستم ببینم این دو باهم تداخل داره یا نه؟و اینکه احتممال بارداری وجود داره؟
با تشکر از رسیدگی و پاسخ شما

سلام بنده با شوهرم رابطه مقعدی داشتم بعد احساس کردم مقداری منی روی التم ریخته باشه دقیق نمیدونم ایا لازمه قرص بخورم و امکان بارداری هس

با سلام ، برای احتیاط قرص مصرف کنید چون احتمال بارداری هست

سلام من ۳ ماهه روکین مصرف میکنم از روز سوم خونریزی.الان ماه سومه و چنتا از قرصام مونده تا بسته سوم تموم بشه.یک شب بعد از خوردن قرص بالا اوردم که نمیدونم هضم شده یا نه.امروز یه رابطه مشکوک داشتم که حس میکنم مایع منی یکم ریخته باشه روی واژنم.
احتمال حاملگی وجود داره ؟؟لطفا زود جوابمو بدید استرس دارم

با سلام
با توجه به توضیحات شما احتمال بارداری بسیار ضعیف است .

همچنین توجه داشته باشید که خوردن قرص ضد بارداری روین ، از بارداری ۱۰۰% جلوگیری نمیکنه اما با ضریب ۹۹% ، از بارداری پیشگیری میکند .

سلام وقتتون بخیر
من روز چهاردهم سیکل ماهانم رابطه محافظت نشده داشتم و بلافاصله یک قرص٧۵ خوردم. و دوازده ساعت بعد هم یکی دیگه استفاده کردم.میخام بدونم این قرص توی این تایم میتونه تأثیری بزاره؟؟

با سلام ، خوردن قرص های اورژانسی برای پیشگیری با درصد بالایی موثر هستد ، اما بطور صد درصد ضامن جلوگیری از بارداری نیست .

سلام من دو روز پیش رابطه محافظت نشده داشتم و امروز که قصد مصرف قرص اورژانسی رو داشتم عادت ماهانه شدم، الان باید چیکار کنم؟ قرص رو مصرف کنم؟؟ میشه سریع جواب بدهید

باسلام ، اگرپریود شدین نیاز به خوردن قرص نیست .

سلام
اگه بخوام از قرص روکین به عنوان قرص اورژانسی استفاده کنم باید چندتا بخورم چطور استفاده بشه

سلام
من ٢٩دی با همسرم رابطه محافظت نشده داشتم یک ساعت بعدش دوتا قرص٧۵ /.‌ خوردم ششم این ماه از بی بی چک استفاده کردم جواب منفی بود ولی هنوز پریود نشدم احتمال بارداری وجود داره ؟؟؟‌

با سلام ، احتمالش خیلی ضعیف هست ولی جهت اطمینان از تست بارداری با آزمایش خون استفاده کنین چون امکان خطا در بی بی چک وجود دارد.

سلام من با خانومم رابطه داشتم اما قبل از ارضا شدن ابو سریع ریختم بیرون اما ترسیدم که یه قطره ریخته باشه تو و ۱۵ دقیقه بعد یه قرص ۱٫۵ دادم و ۳ روز بعد یه ۱٫۵ دیگه دادم امکان بارداری هست؟

با سلام ، احتمال بارداری خیلی ضعیف هست ولی ناممکن نیست .

سلام ۷ اسفند موقع پریودیش هست صبر کنم تا اون موقع یا اخر این هفته یه بیبی چک بگیرم؟

سلام لطفا کمک کنید پنج شنبه شب نزدیکی داشتم جمعه شب یه قرص۰/۷۵ خوردم یکیشم صبح شنبه خوردم زمان پریودیم دوشنبه بوده ولی هنوز نشده ام و شکم درد هم داشتم طی این چند روز کمکم کنید چکاد کنم

با سلام ، برای اطمینان از بارداری یا عدم بارداری ، بهترین کار این هست که آزمایش بارداری از طریق خون انجام بدین

با سلام من با نامزدم معاشقه داشتم و ایشون موقع ارضا شدن منی رو روی کمرم ریخت ولی یه کمیشم ریخت روی واژنم ولی سریع با دستمال پاکش کردم و من باکره هستم و ۴۵ ساعت بعداز اون ۴ عدد قرص ال دی خوردم ولی دیگه مصرف نکردم چون صبح روز بعدش حالت تهوع شدید داشتم آیا احتمال بارداری وجود داره؟

با سلام ، احتمال بارداری خیلی ضعیف هست .

من سوم اسفند پریود شدم با خوردن این چهارتا قرص ال دی ماه بعد کی پریود میشم؟چه تاثیری میزاره؟دیرتر پریود میشم یا زودتر؟و اینکه از روزی که قرص ال دی رو خوردم زیر شکمم که جای رحمم و مثانم هست احساس میکنم بزرگ شده نشانه چی میتونه باشه؟شایدم بخاطر استرس و خیالبافیه

مدت زمانی که قرص اثر میکنه و طول میکشه که پریود بشین در هر فرد متفاوت هست در بعضی افراد زودتر و در بعضی دیرتر اثر گذاری میکند .
خوردن قرص ضد بارداری بعضی وقت ها موجب در زیر شکم میشه اما بزرگ شدن و … غیرواقعی و احتمالا از بابت فکرها و استرس شماست .
در نهایت برای اطمینان خاطر کامل و رهایی از استرس پیشنهاد میکنیم آزمایش بارداری انجام دهید .

امروز ترشحات سفید رنگ و غلیظی داشتم زیادم بود سردردم دارم آیا اینها میتونه علائم بارداری باشه؟

ممنون

با سلام ، برای اطمینان تست بارداری انجام دهید .

نمیدونم چرا ادامه ی دیدگاه ها واسم نمیاد توی سایت

سلام.من یک روز بعد از پاک شدن از پریودی یک نزدیکی مراقبت نشده داشتم ولی طی ۱۵ دقیقه اول ۲ تا اورژانس با هم خوردم و از همون شب مصرف قرص ال دی رو شروع کردم.
آیا امکان داره باردار بشم

با سلام ، تقریبا امکانش صفر هست .

سلام.من شش روز پیش رابطه داشتم و اب اولیه در هنگام دخول وارد بدنم شد و وقتی خواست ارضا بشه کامل ریختش بیرون ولی من قرص اورژانسی خوردم.و قرص ال دی هم دوبار خوردم چند روز بعد از مصرف قرص اورژانسی،چه زمانی پریود میشم؟احتمال بارداری هستش؟

با سلام ، احتمال بارداری خیلی ضعیف هست . همچنین زمان پریود شدن هر شخص با شخص دیگر فرق دارد بعضی ها ممکن در عرض ۴-۵ روز پریود بشن و بعضی دیرتر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

قرص های اورژانسی برای جلوگیری از بارداری ناخواسته است. یکی از قرص های اورژانسی ، قرص لونژیل یا اووسیز است که عوارض جانبی به نسبت کمتر دارد و درصد موفقیت آن به نسبت بالاست. در این مقاله درباره قرص لونژیل و عوارض و نحوه مصرف و چگونگی عملکرد آن توضیح داده شده است:

قرص لونژیل (اووسیز) چیست؟

قبل از مصرف لونژیل این مطالب را بدانید:

قرص لونژیل چگونه عمل میکند؟

عوارض جانبی قرص لونژیل (اووسیز)

طرز مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی

نحوه مصرف قرص لونژیل (اووسیز)

سوالات رایج شما درباره قرص لونژیل (اووسیز)

قرص لوونورژسترول (Levonorgestrel) با نام تجاری لونژیل ( شرکت دارویی تولید کننده : ابوریحان) و یا اووسیز ( شرکت دارویی تولید کننده: ایران هورمون) بعنوان یک قرص ضد بارداری اورژانسی در داروخانه ها بفروش می رود. این قرص حاوی پروژستین است و در واقع باعث مهار تخمک گذاری میشود و همچنین باعث ضخیم شدن دیواره رحم و افزایش چسبندگی مخاط دهانه رحم شده و بدین ترتیب از بارداری و لانه گزینی جلوگیری میکنه. 

خانم ها توجه کنید:

قرص های اورژانسی نقل و نبات نیست که تا به رایطه جنسی خودتون مشکوک شدید، مثل شکلات یکیشو بخورید. این قرص ها فقط در شرایط اورژانس اونم سالی یکی دوبار باید استفاده شود نه ماهی دو تا سه بار!! پس یکم به فکر بدنتون باشید. مصرف بی رویه این قرص های اورژانسی عملکرد تخمدان و رحم را مختل میکنه . پس حتما یک روش پیشگیری از بارداری مطمعن را برای خودتان انتخاب کنید و تنها در موارد اورژانس نه از روی تنبلی قرص لونژیل را مصرف کنید.

بازم دقت کنید:

اگر قرص تا 72 ساعت پس از نزدیکی محافظت نشده مصرف شود، از حاملگی جلوگیری می کند. اگر در حال حاضر باردار هستید این دارو اثری نخواهد داشت.

روش پیشگیری از بارداری لونژیل برای استفاده به عنوان یک روش معمول کنترل زایمان در نظر گرفته نمی شود و نباید به منظور کنترل زایمان به مدت طولانی مصرف شود. در خصوص فرمهای مختلف قرص های جلوگیری از بارداری با پزشک خود صحبت کنید.

شواهد نشان می دهد  قرص لونژیل منجر به عوامل زیر می شود:

 مطالعات نشان می دهند  قرص لونژیل مانع تخمک گذاری می شود یا تخمک گذاری را به تاخیر می اندازد. اگر قرص لونژیل  قبل از تخمک گذاری مصرف شود، مانع از افزایش هورمون لوتئینیزه  (LH)، رشد و بلوغ فولیکول و / یا آزاد شدن تخمک می شود (هورمون LH و FSH چیست؟). این مکانیزم اصلی فعالیت قرص لونژیل  است.

 دو مطالعه اثربخشی قرص لونژیل را با تایید روز چرخه توسط تجزیه و تحلیل هورمونی برآورد کرده اند. در این مطالعات، زنانی که قبل از تخمک گذاری (تعیین زمان تخمک گذاری بعد از پریود) قرص اورژانسی مصرف کردند، باردار نشدند، در حالی که بارداری فقط در خانم هایی که قرص اورژانسی را در روز تخمک گذاری یا بعد از آن مصرف کردند رخ داد. این مطالعات نشان میدهد قرص اورژانسی قادر به جلوگیری از تخمک گذاری نیستند.

 مطالعات به بررسی اینکه آیا قرص اورژانسی تغییراتی در ویژگی های بافتی و بیوشیمیایی اندومتری ایجاد می کنند پرداخته اند. اکثر مطالعات نشان می دهد که  قرص اورژانسی لونژیل بر روی اندومتری تاثیری ندارد و هیچ مکانیسمی برای جلوگیری از لانه گزینی وجود ندارد.   یک مطالعه نشان داد لونژیل از کاشت نطفه بر روی پوشش رحم جلوگیری نمی کند . مطالعات حیوانی نشان داد که قرص اورژانسی لونژیل باعث جلوگیری از لانه گزینی تخمک های بارور بر روی پوشش رحم نمی شود.

مطالعات اولیه نشان داد قرص اورژانسی لونژیل  باعث ضخیم شدن مخاط دهانه رحم می شود و به این شیوه با حرکت اسپرم تداخل ایجاد می کند. با این وجود مطالعات نشان داد قرص لونژیل در دوزهای مورد استفاده برای EC اثر مستقیمی بر عملکرد اسپرم ندارد. مطالعات اخیر نشان داد در صورتی که اسپرم پس از 28-24 ساعت پس از مصرف این قرص در دستگاه تناسلی خانم قرار بگیرد، تحت تاثیر قرص لونژیل قرار نمی گیرد. 

 شواهد جدید در مورد اثر متقابل اسپرم و پروژسترون نشان دهنده یک اثر مخرب احتمالی غلظت بالای پروژسترون قرص لونژیل بر عملکرد اسپرم است که ممکن است اسپرم را در غیاب تخمک فعال کند و یا با جهت گیری حرکت اسپرم تداخل ایجاد کند.

• دو مطالعه بر روی خانم هایی که در چرخه خود قرص اورژانسی لونژیل  مصرف کرده اند تفاوتی بین نتایج حاملگی زنانی که قرص را مصرف کرده بودند و آن هایی که مصرف نکرده بودند نشان نداد. متغیرها عبارت بودند از سقط جنین، وزن جنین هنگام تولد، ناهنجاری ها، و نسبت جنسیت، که نشان می دهد قرص اورژانسی لونژیل  بر حاملگی ثابت شده حتی در مراحل اولیه تاثیر نمی گذارد. 

 پیشگیری از بارداری اورژانسی مانند قرص سقط جنین اولیه نیست. قرص اورژانسی لونژیل  تنها در چند روز اول پس از مقاربت موثر هستند؛ قبل از اینکه تخمک از تخمدان خارج شود و قبل از اینکه اسپرم تخمک را بارور کند. سقط جنین در مرحله اولیه بارداری مجاز است، اما نیاز به داروی دیگری دارد. قرص اورژانسی لونژیل نمی توانند بر بارداری ثابت شده تاثیر بگذارند یا آن را متوقف کنند یا به جنین در حال رشد آسیب برسانند.

مقاله پیشنهادی اوما: 4 نوع قرص اورژانسی و نحوه مصرف آنها بهمراه اثربخشی

عوارض جانبی که شما باید در اسرع وقت به پزشک خود گزارش دهید:

عوارض جانبی که معمولا به مراقبت های پزشکی نیاز ندارند (در صورت ادامه یا ناراحتی به پزشک یا متخصص مراجعه کنید):

خانم ها حواستون باشه:

اگر با مصرف قرص حالت تهوع میگیرید، بهتره نیم ساعت قبل و 4 تا 6 ساعت بعد از مصرف هر دوز از قرص لونژیل یک داروی ضد تهوع بخورید.اگر تا دوساعت بعد از مصرف قرص استفراغ کردید، باید مجدد مصرف کنید (عوارض مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی).

این دارو را با هیچ یک از داروهای زیر مصرف نکنید:

این دارو همچنین ممکن است با داروهای زیر نیز تداخل داشته باشد:

 هدف ما این است که به شما اطلاعات مربوطه را ارائه دهیم. با این حال، از آنجا که داروها در هر فرد به صورت متفاوت اثر می گذارد، نمی توانیم اطمینان حاصل کنیم که این اطلاعات شامل همه تداخلات احتمالی می باشد. این اطلاعات جایگزین مشاوره پزشکی نیست. همیشه با پزشک خود در رابطه با تداخلات احتمالی با تمام داروهای تجویزی، ویتامین ها، گیاهان و مکمل ها و داروهای بدون نسخه که مصرف می کنید صحبت کنید.

این قرص خوراکی است. پزشک شما ممکن است بخواهد قبل از استفاده از قرص ها از آزمایش سریع حاملگی استفاده کند. بلافاصله پس از داشتن رابطه جنسی بدون محافظت، ترجیحا در 24 ساعت اول، اما نه بعد از 72 ساعت (3 روز)، دارو را مصرف کنید. دستورالعمل های ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود را دقیقا دنبال کنید. قرصهای اضافی را مصرف نکنید قرص های اضافی خطر ابتلا به بارداری را کاهش نمی دهد، اما ممکن است خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش دهد.

این قرص با دو دوز مختلف در بازار وجود دارد:

روش استفاده :

دقت کنید قرص ها باید بلافاصله بعد از نزدیکی مشکوک و در اسرع وقت مصرف شود.

اگر یکی از شرایط زیر را دارید باید به پزشک اطلاع دهید:

مقاله پیشنهادی اوما: جلوگیری از بارداری بعد از یک هفته

حاملگی خارج از رحم تقریبا 2٪ از همه حاملگی های گزارش شده را تشکیل می دهد. تنها 10٪ از حاملگی هایی که در مطالعات بالینی گزارش شده است و از روش های ضد بارداری پروژسترون استفاده می کنند با حاملگی خارج از رحم مواجه می شوند.

سابقه بارداری خارج از رحم مورد منع مصرف این روش پیشگیری از بارداری نیست. با اینحال تأمین کنندگان داروها باید احتمالی حاملگی خارج از رحم را در بارداری بعد از مصرف قرص لونژیل در نظر بگیرند. اگر بعد از مصرف قرص لونژیل، هر گونه شک و تردید در رابطه با وضعیت کلی سلامت یا حاملگی داشتید، معاینه فیزیکی انجام دهید.

قرص لونژیل در پایان دادن به بارداری موجود موثر نیست.

بعضی از زنان چند روز پس از مصرف قرص لونژیل لکه بینی را تجربه می کنند (علت لکه بینی بعد از خوردن قرص اورژانسی چیست؟) الگوهای خونریزی قاعدگی اغلب در زنانی که از قرص ضدبارداری پروژسترون استفاده می کنند و زنانی که از لونژیل برای جلوگیری از بارداری استفاده می کنند نامنظم هستند. اگر در شروع خونریزی قاعدگی بیش از یک هفته تاخیر وجود داشته باشد، احتمال حاملگی وجود دارد.

طرز مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی

لونژیل از عفونت اچ آی وی (ایدز) یا سایر عفونت های انتقال دهنده جنسی (STI) محافظت نمی کند.

معاینه فیزیکی قبل از تجویز قرص لونژیل لازم نیست. اگر بعد از مصرف قرص لونژیل، هر گونه شک و تردید در رابطه با وضعیت کلی سلامت یا حاملگی هر زن وجود دارد، معاینه فیزیکی یا لگنی انجام شود.

پس از درمان با قرص لونژیل برای پیشگیری از بارداری، بازگشت سریع از باروری احتمال دارد؛ بنابراین، قبل از استفاده از قرص لونژیل به منظور جلوگیری از بارداری مداوم، باید از روش پیشگیری از بارداری استفاده شود.

مصرف قرص ضد بارداری بر میزان یا حجم شیر مادر و رشد و توسعه نوزاد تأثیری ندارد. گزارش ها نشان می دهد که حدود 0.1٪ از دوز دارو از مادر به نوزادان شیرده منتقل می شود و در نتیجه سطح استروئیدی قابل تشخیص در پلاسمای نوزاد ایجاد می شود (قرص ضد بارداری در دوران شیردهی). با این حال، هیچ گزارش از اثرات نامطلوب در نوزادان شیرخواری که مادرانشان از قرص ضد بارداری پروژسترون استفاده می کنند وجود ندارد. 

استفاده قابل قبول است

به شیر مادر منتقل می شود: بله

نظرات:

استفاده غیرمجاز است

خلاصه ریسک: اگر حاملگی هنگام استفاده از سیستم داخل رحمی رخ دهد، احتمال سقط جنین، سپسیس و زایمان زودرس افزایش می یابد.

نظرات:

مطالعات حیوانی گزارش نشده است. هیچ داده کنترل شده ای در بارداری انسان وجود ندارد.

اینکه بعد از مصرف قرص کی باید پریود شوید، بستگی به این دارد که روز چندم سیکل این قرص را مصرف کردید. اما بطور کلی قرص های ضد بارداری اورژانسی ، هورمونی هستند و ممکنه پریود شما را عقب و جلو کنند و یا حتی لکه بینی به جای خونریزی داشته باشید. اگر روش مصرف درست باشد، احتمال بارداری بسیار ضعیف میشود. در کل 14 روز بعد از مصرف قرص باید پریود شوید و اگر نشدید حتما یک تست بارداری بدهید.

این قرص از دسته دارو های پروژسترونی ضد بارداری است که باید بصورت اورژانسی مصرف شود و به هیچ عنوان بعنوان یک روش پیشگیری از بارداری بصورت دائمی توصیه نمی شود . شما نمی توانید بجای یاسمین و یا ال دی و اچ دی این قرص را مصرف کنید. البته این قرص فقط در موارد اورژانس قابل مصرف است نه اینکه عادت کنید و ماهی یکی دوبار استفاده کنید.

مصرف دارو در دوران شیردهی منع شده است. همچنین قرص لونورژسترول در رده x قرار دارد و در بارداری منع مصرف دارد . در بارداری شما هیچ نیازی به مصرف این دارو نخواهید داشت.

مقاله پیشنهادی اوما: 12 قرص ضد بارداری موجود در ایران

خیر. قرص های ضدبارداری برای جنین ضرری نداره زیرا حاوی پروژسترون هستند، نیازی به سقط جنین نیست، نگران نباشید

اگر فراموش کردید یک وعده از قرص را بخورید و یک ساعت از زمان آن گذشته بود با پزشک تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم را ارائه کند.

قرص را دور از دسترس اطفال نگهداری کنید. در دمای اتاق بین 15 تا 30 درجه سانتیگراد نگهداری کنید. دارو را پس از تاریخ انقضا دور بیندازید.

پس از استفاده از این دارو، لکه بینی طبیعی است. اگر دوره پریودی بعدی شما قطع شد، احتمال حاملگی وجود دارد. در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید و یک آزمایش حاملگی انجام دهید.

در صورتی که قرص های ضد بارداری مصرف می کنید، سیگار کشیدن خطر لخته شدن خون یا سکته مغزی را افزایش می دهد، به خصوص اگر بیش از 35 سال سن داشته باشید. توصیه می شود سیگار نکشید. این دارو از شما در برابر عفونت اچ آی وی (ایدز) یا هر گونه بیماری مقاربتی دیگر محافظت نمی کند.

همانطور که در بالا گفتم، قرص ضدبارداری اورژانسی را تنها 2 تا 3 بار در سال می توانید استفاده کنید و در هر سیکل هم تنها یکبار اجازه مصرف دارید.

بله حتما تا زمان پریود از روش دیگر مانند کاندوم استفاده کنید.

بلافاصله بعد از نزدیکی مشکوک باید مصرف کنید، اما مطالعات نشان میدهید این قرص تا 48 ساعت بعد از نزدیکی مشکوک ( 2 روز) و گاها تا 120 ساعت ( 5 روز ) اثر بخشی خواهد داشت.

تهیه و تنظیم: گروه سلامت اوما

منبع:www.healthline.com 

سلام وقتتون بخير من خانمي شيرده هستم قرص ١/٥ لونژيل مصرف كردم ، ميشه بفرماييد تا چند ساعت نبايد شير به بچه شير داد؟

سلام..من۲۷ تم ماه بانامزدم رابطه داشتم وکمی از منی به داخل ریخت وسریع از قرص اورژانسی استفاده کردم..وتاریخ سیکل ماهانم چهارم هست..اگر خونریزی شدم باید تاریخ چهارم هم پریود بشم..واگه نشدم چیکار کنم..ممنون میشم جوابو بدید لطفا

سلام خسته نباشید من ۵ام این ماه یه رابطه محافظت نشده داشتم وبلافاصله یه قرص اورژانسی مصرف کردم دوباره ۱۴ام همین ماه ی رابطه دیگ داشتم وبازم بلافاصله قرص اورژانسی استفاده کردم ولی هنوزپریودنشدم تاریخ شروع قاعدگیمم ۲۶ام ماه هستش میخواستم بدون بنظرتون چقد احتمال بارداری وجودداره آیا برای آزماش زوده یا الان اقدام کنم؟لطفاراهنمایی کنیدکه قرص جواب داده یانه

با سلام خواستم بپرسم قرص تاثیر داشته ؟

سلام ببخشید, من ماه گذشته8شهریور پریود شدم, 17شهریور رابطه داشتم, ولی نمیدونم منی وارد شد یا نه, مگر اینکه قطره اولش وارد شده باشه, ولی دقیقا 13ساعت بعدش یک قرص لونژیل 1/5خوردم, الان خیلی استرس دارم, کی پریود میشم؟

سلاممن بعد از نزدیکی ۲تاقرص اووسیز ۷۵خوردم، چون اولین بارم بود نمیدونستم طریقه درست مصرفش چطوره، ۱۲ساعت بعدش دوباره ۲تا قرص با همون دوز خوردم،الان چ اتفاقی میفته؟توروخدا جواب بدید خیلی نگرانم😔😢

google-site-verification=2ljcTGl3W9DLC-5dwvlfO3nKgV3qcboUHEe6wqCibB0

به در خواست مکرر دوستان و همراهان مینت، در این مقاله به بررسی انواع مختلف قرص ضد بارداری ، نحوه مصرف قرص ضد بارداری و تاثیر گذاری آنها میپردازیم.

کشف اولین قرص های جلوگیری از بارداری، جزو مهمترین اختراعات قرن ۲۰ بوده است. اولین قرص های جلوگیری از بارداری، توسط دکتر پینکوس کشف شد و در سال ۱۹۵۷ فروخته شد. و اولین بار تحت عنوان قرص های تنظیم کننده سیکل قاعدگی وارد بازار شدند، در این زمان مسئله جلوگیری از بارداری به عنوان یکی از عوارض جانبی این قرص ها شناخته شد.

پزشکان متوجه شدند که سیکل های نامنظم در آن زمان اپیدمیک شده و طی دوسال بیش از نیم میلیون نفر مصرف قرص های جلوگیری از بارداری را به دلیل عارضه ی جانبی آن یعنی جلوگیری از بارداری آغاز کردند.

 

طرز مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی

 

در اواسط قرن ۲۰، قرص ضد بارداری بعنوان قرص جلوگیری تولید شد. و در طی ۵ دهه ی گذشته، انقلابی را در سلامت بانوان ایجاد کرد. امروزه، خانم ها در سراسر جهان از  انواع مختلف قرص ضد بارداری استفاده می کنند. این قرص ها اگر به درستی استفاده شوند ۹۹.۹٪ تاثیری گذاری دارند.هم اکنون طیف وسیعی از داروهای جلوگیری از بارداری در دسترس وجود دارد و به خانم ها این اجازه را میدهد که متناسب با شیوه ی زندگی و بودجه ی خود بهترین نوع را انتخاب کنند.

اگر تازگی با قرص آشنا شدید و میخواهید استفاده کنید، هر آنچه که لازمه ی مصرف قرص ضد بارداری است را در این مقاله ارئه میدهیم، پس همراه ما باشید.

نحوه عملکرد

قرص های ضد بارداری بارداری محتوی، استروژن سنتز شده و هورمون های پروژستینی هستند.

این هورمون ها، هورمون های طبیعی سیکل قاعدگی خانم ها را تقلید میکنند تا از بارداری جلوگیری کنند.

فاکتورهای بسیار زیادی وجود دارد که از بارداری جلوگیری میکند. این قرص ها بصورت ترکیبی از هورمون ها هستند که از تخمک گذاری بدن جلوگیری می کنند. علاوه براین، این هورمون ها باعث غلیظ شدن ترشحات رحمی شده و بدین وسیله ورود اسپرم ها را به داخل رحم مشکل می کند و مانع از باروری تخمک می شود.

قرص ضد بارداری، همچنین میتواند بر دیواره ی رحمی تاثیر گذاشته و از لانه گزینی رویان جلوگیری میکند.

اکثر خانم ها هنگامی که میخواهند نوعی از قرص های ضد بارداری را بعنوان روش کنترل حاملگی انتخاب کنند، یا قرصهای ترکیبی یا همان قرصی که دوست یا آشناهایشان استفاده کرده اند را انتخاب می کنند که این تصور غلط یکی از بزرگترین و خطرناک ترین مسائلی است که باعث آسیب به شخص می شود.

با توجه به سن و سابقه پزشکی شخص، پزشک مناسب ترین دوز قرص های جلوگیری از بارداری را متناسب با شرایط فرد، تجویز می کند.

داروهای تجویز شده برای یک دختر ۱۸ ساله و ۳۰ ساله کاملا با هم متفاوت است. هورمون های مختلف تشکیل دهنده ی قرص های جلوگیری از بارداری، در بهبود آکنه های دوران بلوغ، رفع اسپاسم و دل درد های دوران قاعدگی و همچنین در خانم های با سنین بالاتر بسیار کمک کننده خواهد بود.

نکته ی اصلی اینجاست که تنها یک نوع قرص را نمیتوان برای تمامی اشخاص تجویز کرد. حتما به پزشک متخصص زنان خود مراجعه کنید که بهترین نوع قرص های خوراکی جلوگیری از بارداری را برایتان انتخاب کند.

زمان مصرف قرص ضد بارداری

موارد استفاده از قرص ضد بارداری عبارتند از:

قرص ضد بارداری بارداری همچنین باعث:

مصرف قرص های جلوگیری از بارداری به سه روش مختلف امکان پذیر است ؛

هرچند که میتوانید قرص را در هر زمانی از روز مصرف کنید اما بهتر است قبل از صبحانه یا موقع خواب مصرف کنید، از این جهت که مصرف آن را فراموش نکنید.

انواع قرص ضد بارداری

رایح ترین قرص های جلوگیری از بارداری، قرص های ترکیبی هستند که ترکیبی از هورمون های استروژن و پروژستین هستند.

اکثر قرص های ترکیبی، بسته های ۲۸ روزه، ۲۱ روزه و ۹۱ روزه هستند.

بیشتر قرص های داخل بسته محتوی دارو و فعال هستند، به این معنی که محتوی هورمون هستند. ممکن است قرص های غیرفعال در بسته بندی وجود داشته باشد به این معنی که فاقد هورمون هستند. این قرص های فاقد محتوای هورمونی، دارونما نامیده میشوند.

در حین مصرف قرص های دارونما دچار خونریزی م یشوید.(دقیقا مانند خونریزی پریودی )

این قرص ها بسیار رایج هستند و شامل ۲۱ قرص فعال و ۷قرص دارونما است. برای اینکه مصرف قرص را فراموش نکنید، پشت قرص ها با روزهای هفته مشخص شده اند. بعضی از قرص های دارونما، محتوی ویتامین ها و مینرال ها هستند و از این جهت قیمت آن افزایش پیدا میکند.

در این نوع، ۲۱ عدد قرص محتوی هورمون وجود دارد که میبایست ۲۱ روز، روزی یک قرص را در ساعت مشخصی مصرف کنید و پس از اتمام ۲۱ عدد قرص، ۷ روز استراحت بدهید، که در این بازه ی ۷ روزه قاعدگی اتفاق می افتد.

پس از اتمام ۷ روز، بسته جدید قرص را مجدد شروع کنید.

نحوه مصرف قرص های 91 روزه

این مدل از قرص های ترکیبی جهت استفاده ی تقریبا ۳ ماه است که ۱۳ هفته به طور مستمر و بدون استراحت باید روزی یک قرص را در زمان مشخص مصرف کرد. که ابتدا ۱۲ هفته، قرص های محتوی هورمون را مصرف کرده و سپس یک هفته  پایانی قرص های دارونما (حاوی مقادیر اندک استروژن) را مصرف کنید و تبع آن، در این یک هفته آخر، پریود اتفاق می افتد. در طی ۱۲ هفته ی ابتدایی، خونریزی قاعدگی اتفاق نمی افتد.خانم هایی که این مدل قرص ها را استفاده میکنند، در طول سال ۳ یا ۴ بار پریود می شوند.

قرص های Mini_Pill متداول ترین داروهایی هستند که فقط از یک نوع هورمون تشکیل شده اند یعنی فقط جزء پروژستینی دارند.این قرص ها فاقد جزء استروژنی هستند و اغلب در مواقعی تجویز میشوند که :

درست مثل قرص های ترکیبی، لازم است که این قرص ها در یک زمان مشخص و هر روز مصرف شوند. این قرص ها ۲۸ عددی هستند و فاقد دارونما یا قرص های غیرفعال هستند.اگر بطور اتفاقی Mini_Pill، بیش از سه ساعت با فاصله، از زمان معمول هر روز مصرف شود، به اندازه ی کافی کارایی جلوگیری از بارداری را ندارد. اگر این مشکل پیش آمد، از کاندوم استفاده کنید یا به مدت ۲ روز رابطه نداشته باشید.

در حین استفاده از قرص های ترکیبی، اندکی انعطاف زمانی بیشتری برای مصرف کننده وجود دارد. از این جهت که میبایست روزانه یک عدد قرص در ساعت مشخصی مصرف شود، اگر فراموش کردید که یک قرص محتوی دارو را بخورید، در اسرع وقت  قرص  فراموش شده را مصرف کنید، یا اگر دو عدد قرص را طی دو روز فراموش کردید، دو روز متوالی دو عدد قرص مصرف کنید و از یک روش جلوگیری دیگر تا یک هفته استفاده کنید. اگر بیش از دو روز از فراموشی مصرف قرص گذشته باشد، به طور کلی بسته را کنار گذاشته و تا زمان قاعدگی از یک روش جلوگیری دیگر استفاده کنید.

فراموشی مصرف قرص

اگرمصرف قرص های جلوگیری از بارداری ترکیبی را فراموش کردید، میبایست در اسرع وقت که به یاد آوردید آن را مصرف کنید، حتی اگر مجبور شدید دو عدد قرص را همزمان مصرف کنید و مابقی قرص ها را طبق روال قبل ادامه دهید.

در اکثر موارد، فراموش کردن مصرف یک قرص خیلی جای نگرانی ندارد و مشکل ساز نیست و غلظت دارو در بدن تغییر نمی کند و شانس بارداری همچنان ناچیز خواهد بود. با این حال اگر این اتفاق در ماه اول مصرف قرص های جلوگیری از بارداری برایتان رخ داد، بهتر است که بمدت 7 روز از یک روش جلوگیری دیگر مانند کاندوم استفاده کنید.

در رابطه با مینی پیل ها، اگر بیش تر از 3 ساعت از فراموشی قرص نگذشته باشد، قرص فراموش شده را در اسرع وقت مصرف کنید و قرص های بعدی را طبق روال همیشگی در یک زمان مشخص مصرف کنید. اگر تاخیر در مصرف مینی پیل ها بیش تراز 3 ساعت شد، سریعا قرص فراموش شده را مصرف کنید اما به مدت یک هفته از یک روش جلوگیری از بارداری دیگر استفاده کنید.

طرز مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی

بانوان در طول روز مشغله های فراوانی دارند و اغلب در این فکر هستند که درگیر روش های جلوگیری از بارداری نباشند و به مدت چندین سال حتی 10 سال دغدغه ی جلوگیری از بارداری را نداشته باشند. روش های جلوگیری از بارداری طولانی مدت شامل آی یو دی های هورمونی و مسی هستند و همچنین روش کاشتنی در بافت نیز در دسته طولانی روش های جلوگیری از بارداری طولانی مدت قرار میگیرد. این روش ها به مدت 4 سال از بارداری های ناخواسته جلوگیری می کنند.

آی یو دی ها میبایست هر 3 تا 6 سال، با توجه به توصیه ی کارخانه ی سازنده آن تعویض شوند. آی یو دی های مسی اثر طولانی تری دارند وبسته به نوع و مدلشان می توانند به مدت 5 تا 10 سال، فرد را از بارداری های ناخواسته محافظت کنند.

نحوه مصرف قرص ضد بارداری

وقتی که مصرف قرص های جلوگیری از بارداری را قطع کنید، مدتی زمات میبرد تا بدنتان به حالت نرمال اولیه بازگردد.

در اکثر خانم ها چندین هفته پس از قطع مصرف قرص های جلوگیری از بارداری، تخمک گذاری مجدد اتفاق می افتد. در بعضی از خانم ها چندین ماه طول می کشد تا به تخمک گذاری و سیکل عادیشان بازگردند.

اگر مصرف قرص های جلوگیری از بارداری را قطع کردید، و همچنان برای بارداری آماده نشدید،احتمالا میبایست، از روش های دیگر برای بارداری اقدام کنید.

امروزه طیف وسیعی از روش های جلوگیری از بارداری وجود دارند که قبل از آن که یک روش را انتخاب کنید، بهترین راه این است که با پزشکتان در این باره مشورت کنید. و هر سوالی که در این باره در ذهنتان است را بطرف کنید:

هنگام مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی، داشتن یک برنامه غذایی منظم مهم است. چنین داروهایی زمانی موثر هستند که غلظت آنها در بدن به طور مداوم در یک سطح ثابت نگهداری شود.

اگر زمان مصرف قرص های جلوگیری از بارداری به شکل منظم رعایت شود، اثر پیشگیری از بارداری مداوم و تضمین شده ای را دارد و در نتیجه، شخص به طور قابل اعتمادی در برابر حاملگی ناخواسته محافظت می شود.

برای داشتن بهترین نتایج در مصرف قرص های ضد بارداری، مهم ترین نکته این است که همیشه باید در یک زمان مشخص مصرف شوند.

اکثر خانما بخاطر ترس از افزایش وزن با مصرف قرص های جلوگیری از بارداری، آن ها را مصرف نمی کنند.

اولین قرص های جلوگیری از بارداری حاوی دوزهای بسیار بالای هورمون (دو برابر بیشتر از قرص های امروزی) بود، به همین دلیل می توانستند باعث اختلالات متابولیکی و افزایش وزن شوند. پس از آزمایش های متعدد، دوز هورمون های به کار رفته را  کاهش دادند و در نتیجه شدت عوارض نیز کاهش یافت.

مطالعات اخیر نشان می دهد که ارتباط مستقیمی بین مصرف قرص های ضد بارداری و افزایش وزن وجود ندارد. افزایش وزن بانوان به علت سن و شیوه زندگی شان است. علت افزایش اندک وزن ممکن است بخاطر احتباس آب یا افزایش اشتها در هنگام استفاده از قرص های جلوگیری از بارداری خوراکی (COC) باشد.

تاثیر مصرف قرص های ضد بارداری بر سایز سینه

استفاده از قرص های  ضد بارداری، یکی از روش های رایج جلوگیری از بارداری در زنان است، چرا که نه تنها این قرص ها باعث پیشگیری از بارداری می شوند، بلکه تعادل هورمونی بدن را نیز حفظ می کند که در نهایت باعث می شود علائم قاعدگی، دل درد های شدید پریودی، سندروم پیش از قاعدگی و جوش پریودی کاهش پیدا کند.

این روزها که در حال نوشتن مطالب آموزشی در سایت هستیم، سوالات متعددی در رابطه با مصرف قرص های ضد بارداری و افزایش سایز سینه ها به چشممان می خورد و تقریبا می توان گفت که خیلی ها این قرص ها را تنها برای افزایش سایز سینه ها مصرف می کنند. اما واقعا این کار درستی است؟ در این قسمت، سعی می کنیم بیشتر در رابطه با این موضوع صحبت کنیم.

سینه های یک زن از دوران بلوغ شروع به رشد میکند و این رشد از ۸ تا ۱۴ سالگی است. این اتفاق به دلیل تغییرات هورمونی بخصوص استروژن و هورمون رشد است. هنگامی که در زمان بلوغ، استروژن به وسیله تخمدان ها تولید می شود؛ باعث می شود که  بافت های چربی در اطراف سینه جمع شوند که در نهایت موجب بزرگتر شدن سینه ها میشود. در همین زمان مجاری سینه نیز شروع به بزرگ شدن میکنند.

پس از اولین پریود و هنگامی که دختر شروع به تخمک گذاری میکند برخی از غدد شروع به رشد میکند. افزایش سایز و رشد سینه ها تا چندین سال طول می کشد و تقریباً این رشد تا پایان سنین نوجوانی طول می کشد.

هنگامی که سن بلوغ تمام شد بازهم سایز سینه ها به دلیل برخی از تغییرات فیزیولوژیکی بدن مانند سیکل قاعدگی، بارداری یا شیردهی می تواند تغییر کند.

مسئله اینجاست که برخی از زنان از شکل و سایز سینه هایشان راضی نیستند. برخی سینه های بزرگی دارند و می خواهند که آنها کوچکتر شوند و برخی دیگر نیز سینه های کوچکی دارند که همیشه در پی بزرگ کردن آنها هستند. کسانی که در گروه دوم هستند، یکی از راه‌حل‌های شان مصرف قرص های ضد بارداری برای بزرگ کردن سینه ها است.

قرص های ضدبارداری ترکیبی از استروژن و پروژسترون هستند. این هورمون ها با توزیع چربی های بدن، در شکل دهی باسن و سینه زنان، نقش اساسی دارند.

برخی از شواهد وجود دارند که نشان می دهند مصرف قرص های ضد بارداری می تواند سینه ها را بزرگ تر کند این شواهد عبارتند از:

برخی از زنان هنگامی که قرص‌های ضد بارداری مصرف می کنند افزایش وزن خواهند داشت. هیچ نوع شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد دلیل افزایش وزن، مصرف اینگونه قرص ها است. اما بافت های چربی بدن زنان ( شامل باسن، ران ها و سینه ها) تعداد زیادی دریافت کننده استروژن دارند که باعث می شود غلظت چربی در این نواحی بیشتر شود.

مطالعات نشان داده است که زنانی که قرص‌های ضد بارداری مصرف می‌کنند تراکم عضله کمتری نسبت به کسانی دارند که این قرص ها را مصرف نمی کنند و اگر بخواهیم به طور کلی صحبت کنیم هر چقدر تراکم عضله کمتری داشته باشید به جای آن چربی بیشتری هم خواهید داشت، اما این نکته صرفا به این معنی نیست که این چربی حتما در نواحی سینه جمع خواهد شد.

استروژن موجود در قرص های ضد بارداری بر روی متابولیسم آب بدن زنان نیز تاثیر می گذارد و در نتیجه باعث می شود که بدن آب بیشتری را نگه دارد. این امکان وجود دارد که این تورم ناشی از نگهداری آب در بدن بر روی سایز سینه ها تاثیر بگذارد.

مصرف قرص ضد بارداری و افزایش سایز سینه ها

 ممکن است اما هیچ تضمینی وجود ندارد.

ممکن است افزایش سایز کوچکی را پس از ۲۱ روز مصرف این قرص ها تجربه کنید اما هیچ کدام از تاثیرات آن دائمی نیست. حتی اگر قرص نیز مصرف نکنید ممکن است تغییراتی را در سایز سینه هایتان بسته به شرایط سیکل قاعدگی مشاهده کنید. هنگامی که تخمک گذاری میکنید ممکن است افزایش سایز داشته باشید یا سینه هایتان سفت شود و یا حتی درد بگیرد که این نیز به دلیل نگهداری آب در آنها است.

اگرچه قرص های ضد بارداری به عنوان روش های سالم و تاثیرگذار در جلوگیری از بارداری در نظر گرفته می شود، اما بدون خطر نیستند. برخی از زنان ممکن است هر کدام از عوارض زیر را تجربه کنند:

 به دلیل اینکه سینه های بزرگتر، همیشه از عوارض مصرف قرص های ضد بارداری نیستند، بنابراین خیلی منطقی نیست که تنها برای بزرگ کردن سینه هایتان از این قرص‌ها استفاده کنید. اگر می‌خواهید بازهم به این دلیل قرص مصرف کنید، ابتدا بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

 همچنین راه های دیگری نیز وجود دارد که بتوانید سایز سینه هایتان را افزایش دهید:

اما مطمئن شوید که از این سوتین ها در رختخواب استفاده نمی کنید. خوابیدن با این سوتین ها، جریان بافتهای سینه را کاهش می دهد که می تواند سبب ناراحتی های پوستی و حتی عفونت قارچی شود.

 طبیعی ترین حالتی که سینه ها در افراد بزرگسال افزایش سایز میدهند، در زمان بارداری و شیردهی است. افزایش سایز سینه ها ممکن است در سه ماهه اول بارداری و در هفته‌های ششم تا هشتم شروع شود. چرا که با این افزایش سایز، بافت های چربی می توانند از غدد شیری محافظت کنند. هنگامی که وضع حمل کردید، سینه ها شیر تولید میکنند و به همین دلیل بزرگتر می شوند.

از آن جایی که هیچ دلیل پزشکی برای مصرف نکردن قرص های جلوگیری از وجود ندارد، میتوانید مصرف این قرص ها را به مدت طولانی ادامه دهید. بسیاری از بانوان چندین سال مصرف قرص های ضد بارداری را ادمه می دهند و علاوه بر مسئله ی جلوگیری از بارداری، در تنظیم سیکل قاعدگی، درمان دل درد پریودی و درمان های هورمونال نیز کمک کننده باشد.

بله، احتمال بارداری با وجود مصرف قرص هست. هیچ کدام از روش های جلوگیری از بارداری حتی قرص ها کاملا از بارداری جلوگیری نمی کنند. با این حال اگر قرص ها به طور منظم و در یک ساعت مشخص مصرف شوند، بیش از 99% از بارداری جلوگیری می کنند. اما اگر قرص ها را طبق دستور مشخص شده مصرف نکنید، شانس بارداری ناخواسته با وجود مصرف قرص، در شما افزایش می یابد.

قرص های جلوگیری از بارداری هیچ تاثیری روی قدرت باروری شخص ندارند. وقتی بانوان مصرف قرص های جلوگیری از بارداری را متوقف می کنند، شانس بارداری آنها به طور کامل برمیگردد و بسیاری از بانوان به محض قطع مصرف قرص، باردار می شوند. از این رو، برای یک زن مهم است که در دوران بارداری، به شدت مراقب بدن خود باشد، در کنار اینکه خود و همسرش شروع به تلاش برای باردای می کنند.

روش های جلوگیری از بارداری 91%_99% در کنترل بارداری موثر هستند. قرص، یکی از مورد اعتماد ترین و کارامد ترین روش هاست البته اگر طبق دستور مشخص شده مصرف شوند. با این حال 91%_99% به این معنی است که هم چنان شانس بارداری وجود دارد. خانمی که با وجود مصرف قرص های جلوگیری از بارداری، باردار شده است، یکی از کارهای زیر را حین مصرف قرص انجام داده است:

هنگامیکه سطح هورمون های بدن به طور غیر طبیعی و به مدت طولانی افزایش پیدا می کنند، ممکن است عوارضی برایتان داشته باشد. همه روش های جلوگیری مانند قرص، کاشتنی ها و چسب های پوستی در بلند مدت عوارضی خواهند داشت. عوارض مختلف روش های جلوگیری عبارتند از:

تاثیر مصرف قرص های جلوگیری از بارداری بر تخمک گذاری

خیر، کسانیکه از قرص های جلوگیری از بارداری استفاده می کنند، تخمک گذاری انجام نمی دهند. قرص های ضد بارداری برای توقف تخمک گذاری ساخته شده اند. این قرص ها هنگامیکه درست مصرف شوند تا 99 درصد موثر هستند. تخمک گذاری به فرایندی گفته می شود که در آن تخمک از تخمدان ها آزاد می شود. قرص های جلوگیری حاوی پروژسترون و استروژن هستند که از تخمک گذاری جلوگیری می کنند و در نتیجه در نبود تخمک گذاری هیچ باروری اتفاق نمی افتد.

اگر هر قرصی را فراموش کنید، ریسک بارداری افزایش پیدا می کند. فراموشی مصرف قرص های ضد بارداری با هیچکس شوخی ندارد. اگر بیشتر از یک بار مصرف قرص های ضد بارداری را در هر سیکل فراموش کنید، شانس بارداری بسیار افزایش پیدا می کند. هرچقدر مصرف قرص های جلوگیری از بارداری را بیشتر فراموش کنید، شانس بارداری بیشتر می شود.

در اولین سیکلی که مصرف قرص های ضد بارداری را متوقف کرده اید، ممکن است تخمک گذاری از چند روز تا چند هفته بعد شروع شود. برای برخی از زنان، تخمک گذاری در کمتر از یک هفته شروع می شود و برای برخی دیگر از 1 تا 3 ماه طول می کشد. برخی از خانم ها بلافاصله پس از توقف قرص های جلوگیری، باردار می شوند. برخی از مطالعات ثابت کرده اند هنگام توقف مصرف قرص های ضد بارداری در بهترین حالت تخمک گذاری قرار دارید.

بله، هر زمانی که قصد جلوگیری از بارداری دارید، می توانید مصرف قرص های ضد بارداری را شروع کنید. می توانید در هر زمانی از سیکل قاعدگیتان، مصرف قرص ها را شروع کنید اما اینکه چقدر طول می کشد که این قرص ها تاثیر گذار شوند، کاملا به نوع قرص که مصرف می کنید بستگی دارد. بسیاری از بانوان از قرص های ترکیبی استفاده می کنند. ( قرص هایی که هم استروژن و هم پروژسترون دارند) در مورد مصرف قرص های ترکیبی، اگر مصرف این قرص ها را در 5 روز اول سیکل قاعدگی شروع کنید، جلوگیری از بارداری بلافاصله آغاز می شود. اگر هر زمانی از سیکل به جز 5 روز ابتدایی، شروع به مصرف کنید، جلوگیری از بارداری از 7 روز آینده شروع می شود.

قرص های ضد بارداری، تولید طبیعی هورمون های استروژن را مختل می کند که در نهایت موجب توقف تخمک گذاری می شود. می توان گفت که مصرف قرص های ضد بارداری سطح هورمون های اسنروژن را بالا می برد که از عوارض آن می توان به سردرد و حالت تهوع اشاره کرد.

سلام، من یک سوال دارم، در صورت استفاده از قرص های ضد بارداری ۲۸ تایی، موعود پریود زودتر از اتمام ۲۸ قرص بیاید، باید قرص ها را ادامه دهم یا از قرص های جدید استفاده کنم ؟

سلام عاقله جان، شما بدون توجه به شروع پریودی قرص ها را تا آخر استفاده کنید. و بسته جدید رو بلافاصله پس از اتمام بسته قبلی شروع کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

طرز مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی
طرز مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *