طب سنتی درمان میکروب معده

خواص دارویی و گیاهی




خانه

موبایل

 

اگر از ما بپرسند علت زخم معده و اثنی عشر چیست، ممکن است به عادت های غذایی مانند مصرف غذاهای ادویه دار، قهوه یا الکل اشاره کنیم. اما با وجود تعجب بسیار، باید گفت آنچه می خوریم و می نوشیم نقش اصلی را در ایجاد زخم ندارد. به عبارت دیگر باید نگرش جدیدی نسبت به زخم های گوارشی پیدا کنید.

 

زخم گوارشی یا به زبان علمی «اولسر پپتیک» قرن هاست که انسان را گرفتار کرده و علت دقیق آن نیز تا چند وقت پیش علوم بود. در دهه ۱۹۴۰ دکتر «ای استون فریدبرگ» از دانشکده پزشکی هاروارد باکتری مارپیچ غیرمعمولی را در معده افراد مبتلا به «اولسر پپتیک» یافت.

 

او این فرض را مطرح کرد که این باکتری ممکن است مسوول ایجاد زخم گوارشی باشد، اما از آنجایی که گروه تحقیقاتی او نتوانستند این باکتری را در آزمایشگاه کشت دهند، پژوهش در این زمینه را کنار گذاشت.پزشکان به درمان بیماران با تغییرات رژیم غذایی، آنتی اسید و عمل های جراحی برای چهل سال بعد ادامه دادند.

 

اما در اوایل دهه ۱۹۸۰ دو پزشک استرالیایی به های دکتر «بری مارشال» و دکتر «جی رابین وارن» کشف کردند که چگونه این باکتری را در آزمایشگاه کشت دهند. سپس آنها سعی کردند حیوانات آزمایشگاهی را با این باکتری آلوده کنند.این کار یک شیوه متعارف در پژوهش های میکروب شناسی است، اما آنها در این کار وفق بودند زیرا این باکتری که اکنون «هلیکوباکتر پیلوری» یده می شود، تنها انسان ها را آلوده می کرد.

 

دکتر «مارشال» پس از دو سال ناکامی علمی، گام نهایی را با نوشیدن ظرفی از مایع حاوی یک میلیارد باکتری برداشت. یک هفته بعد او دچار علائم ناراحتی معده شد و ۱۰ روز بعد آندوسکوپی معده او نشان داد که بافت معده او به واقع ملتهب است و «هلیکوباکتر پیلوری» در آن جایگزین شده است. خوشبختانه دکتر «مارشال» کاملاً بهبود پیدا کرد و به پژوهش هایش ادامه داد و هر دو محقق زنده و سرحال باقی ماندند تا در ۳ اکتبر سال ۲۰۰۵ به خاطر پژوهش راهگشایشان جایزه نوبل در فیزیولوژی یا پزشکی را دریافت کردند.

 

● ملاقات با میکروب زخم آفرین

معده شما یکی از بهترین جاها برای رشد یک میکروب است. در واقع «هلیکوباکتر پیلوری» تنها باکتری است که می تواند در معده زنده بماند و رشد کند.

 

این باکتری بقای خود را مدیون خواص متعددی است که توضیح دهنده قدرت سازگاری منحصر به فرد آن است؛ اول اینکه این میکروب به مقدار کمی اکسیژن برای ادامه حیات نیاز دارد، یعنی حدود یک پنجم مقداری که انسان ها به آنها نیاز دارند، دوم اینکه شکل مارپیچی آن به این باکتری اجازه می دهد در میان لایه مخاطی پوشاننده پوشش معده خود را وارد کند، سوم اینکه این باکتری حداکثر هفت پروتئین شلاق مانند دارد که از انتهای باکتری بیرون زده اند و آن را درون لایه مخاطی حرکت می دهند و چهارم اینکه این باکتری دارای گیرنده های مخصوصی است که به آن امکان می دهد راه خود را در میان مخاط بگشاید و به سلول های پوشش معده بچسبد.

 

«هلیکوباکتر پیلوری» یک خاصیت دیگر هم دارد که از همه مهم تر است. این باکتری می تواند مولکول های «اوره» (ماده شیمیایی که در بافت ها و مایعات بدنی انسان وجود دارد) را تجزیه کند. این فرآیند باعث ایجاد آمونیاک و دی اکسید کربن می شود و که غلاف ابرمانندی در اطراف باکتری به وجود می آورد و اسید معده که باکتری های معمولی را می کشد، از آن حفاظت می کند. این توانایی برای شکستن اوره امتیاز بزرگی برای «هلیکوباکتر پیلوری» است. اما پزشکان این خاصیت را به امتیازی برای خودشان بدل کرده اند به این ترتیب که با «آزمون تنفسی اوره» وجود عفونت با این باکتری را تشخیص می دهند.

 

● چه کسی هلیکوباکتر می گیرد؟

بر اساس بهترین تخمین ها حدود نیمی از جمعیت جهان به «هلیکوباکتر پیلوری» آلوده هستند و این میزان شیوع، آن را شایع ترین عفونت باکتریایی در انسان ها می سازد. از آنجایی که این ارگانیسم تنها از طریق آب و غذایی که با مواد مدفوعی عفونی انسان آلوده شده باشند، منتقل می شود، عفونت با «هلیکوباکتر پیلوری» بیش از همه در مناطقی شایع است که ازدحام جمعیت، بهداشت ناسب و عدم رعایت کافی نظافت وجود داشته باشد. در کشورهای رو به توسعه شیوع عفونت با این باکتری به ۸۰ درصد می رسد. میزان عفونت با این باکتری در یک کشور بر حسب سن و وضعیت اجتماعی- اقتصادی متفاوت است. در امریکا حداکثر ۵۰ درصد از افراد سالمند دارای این باکتری هستند که در دوران کودکی شان که زندگی سخت تر بود، این باکتری را کسب کرده اند. اما تنها ۲۰ درصد کودکان کم سن در حال حاضر این باکتری را دارند.

 

● هلیکوباکتر چگونه آسیب می رساند؟

«هلیکوباکتر پیلوری» بر خلاف باکتری های استرپتوکوک و استافیلوکوک که روی پوست یا در گلو قرار دارند (بدون اینکه التهابی ایجاد کنند) همیشه باعث التهاب می شود و در این مورد التهاب معده یا «گاستریت» به وجود می آید.

 

این باکتری انواع مختلفی از سموم را ایجاد می کند که گلبول های سفید را تحریک می کند تا پروتئین های کوچکی (سایتوکاین ها) را تولید کنند. این مواد به نوبه خود چرخه التهاب را تشدید می کنند. سویه هایی از هلیکوباکتر که حاوی یک ژن خاص به cagA است، از همه آسیب رسان هستند.

 

با این حال حتی این گونه ها نیز از پوشش معده به سایر نقاط بدن گسترش پیدا نمی کنند.گرچه هر کسی که «هلیکوباکتر پیلوری» داشته باشد، دست کم درجاتی از گاستریت را دارد، ولی اکثریت این افراد بدون علامت هستند و حالشان خوب باقی می ماند. اما حداکثر ۳ درصد افراد مبتلا به «هلیکوباکتر پیلوری» دچار زخم پپتیک در معده یا دوازدهه (بخشی از روده که درست پس از معده قرار دارد) و درصد بسیار کمتری از آنها دچار سرطان معده یا نوعی «سرطان لنفاوی (لنفوم) با درجه پایین» به MALT می شوند.

 

سیگار کشیدن خطر زخم های گوارشی و سرطان های مربوط به «هلیکوباکتر پیلوری» را افزایش می دهد و همچنین درمان آنتی بیوتیکی این عفونت را مشکل تر می کند. رژیم غذایی حاوی مقدار زیاد نمک، غذاهای دودداده شده و غذاهای کنسرو شده خطر سرطان معده را می افزایند و بالعکس غذاهایی که حاوی ویتامین ها و سایر مواد آنتی اکسیدان هستند، ظاهراً این خطر را می کاهند. از آنجایی که «هلیکوباکتر پیلوری» شایع است، تعجب آور نیست که پزشکان آن را مسوول بسیاری از بیماری های دیگر هم بدانند.

 

عفونت با «هلیکوباکتر پیلوری» پس از سال ها ممکن است به «گاستریت آتروفیک» بینجامد؛ عارضه یی که در آن پوشش درونی معده نازک می شود و مقدار کافی اسید تولید نمی کند تا ویتامین B۱۲ را از غذا آزاد کند.

بحث برانگیزتر ارتباط احتمالی بین «هلیکوباکتر پیلوری» و سوء هاضمه بدون زخم یا non-ulcer dyspepsia است، ی پر طول و تفصیل که برای بیماران علائمی شبیه زخم گوارشی تولید می کند (مثلاً درد در قسمت فوقانی شکم، پری زودرس، آروغ زدن و تهوع) بدون اینکه زخمی وجود داشته باشد.

 

در حال حاضر شواهد حاکی از آن است که درمان «هلیکوباکتر پیلوری» این علائم را در این گروه از بیماران تخفیف نمی دهد، در حالی که درمان در رفع علائم افراد دارای علائم مربوط به زخم واقعی بسیار موثر است.

 

پزشکان توافق دارند که «هلیکوباکتر پیلوری» در ایجاد «بیماری ریفلاکس معدی-روده یی» (GERD) بازگشت محتویات اسیدی معده به داخل مری که باعث سوزش سر دل می شود، نقشی ندارد – برعکس، اختلاف نظر در اینجا در این باره است که آیا «هلیکوباکتر پیلوری» ممکن است در واقع با کاهش اسید معده در مقابل GERD محافظت ایجاد کند.برخی شواهد همچنین «هلیکوباکتر پیلوری» را به سایر بیماری ها از کم خونی و فقر آهن گرفته تا مشکلات پوستی و خونی، میزان پایین کلسترول خوب HDL خون و تصلب شرایین ارتباط داده اند. پژوهش های بیشتری مورد نیاز است تا تعیین کند آیا این ارتباط ها واقعاً وجود دارند یا نه.

 

● تشخیص

آسان ترین راه تشخیص «هلیکوباکتر پیلوری» انجام یک آزمایش خونی است که می تواند پادتن ها یا آنتی بادی هایی را شناسایی کند که در پاسخ به عفونت تشکیل می شوند.

 

به رغم آسانی انجام آزمایش خون، این شیوه دارای دو محدودیت است؛ اول اینکه نمی تواند میان یک عفونت فعال که باعث بیماری می شود و یک عفونت نهفته که علائمی ایجاد نمی کند، تفاوتی قائل شود و دوم اینکه آزمایش خون نمی تواند بگوید که آیا درمان باعث معالجه بیماری و ریشه کنی باکتری شده است یا نه، چرا که پادتن های ضدباکتری مدت ها پس از نابودی آن در خون باقی می مانند.با این وجود اگر میزان پادتن قبل از درمان بسیار بالا باشد، نشان دهنده عفونت فعال است، در حالی که کاهش شدید پس از درمان بیانگر موفقیت آن است.

 

دو آزمایش غیرتهاجمی دیگر به پزشکان امکان می دهد که عفونت فعال با «هلیکوباکتر پیلوری» را تشخیص دهند و با دقت بسیار معالجه بیماری را ارزیابی کنند.آزمون جدیدتر میزان پروتئین های باکتری را در نمونه مدفوع شناسایی می کند. حدود ۹۴ درصد بیماران دارای عفونت فعال «هلیکوباکتر پیلوری» آزمایش مدفوع مثبت است و اگر درمان موفقیت آمیز باشد، نتیجه آزمایش تقریباً همه این افراد یک تا چهار هفته پس از درمان منفی می شود.

آزمون قدیمی تر بر توانایی «هلیکوباکتر پیلوری» در تجزیه اوره متکی است.

 

«آزمایش تنفسی اوره» یک شیوه سریع، دقیق و ایمن برای شناسایی «هلیکوباکتر پیلوری» است و از آنجایی که تنها باکتری های فعال را شناسایی می کند، می تواند برای آزمایش معالجه باکتری به کار رود.اغلب بیمارانی که گمان می رود «هلیکوباکتر پیلوری» داشته باشند، می توانند با یکی از این سه آزمایش غیرتهاجمی تشخیص داده شوند. اما قدیمی ترین آزمایش برای «هلیکوباکتر پیلوری» یک شیوه تهاجمی است که استاندارد طلایی باقی می ماند.

 

در واقع آندوسکوپی برای مستند ساختن عفونت خودالقاشده دکتر «مارشال» در سال ۱۹۸۴ مورد استفاده قرار گرفت.همه بیمارانی که در معرض خطر سرطان معده هستند، باید تحت آندوسکوپی قرار گیرند؛ علائم هشداردهنده یی که نیاز به آندوسکوپی را مطرح می کنند در ادامه فهرست شده اند.پیش از آندوسکوپی به بیمار یک داروی مسکن داده می شود و یک ماده بی حسی به گلوی او اسپری می شود. سپس پزشکان لوله فیبر نوری آندوسکوپ را از طریق دهان به معده می فرستند. آنها پوشش معده را بررسی می کنند و بیوپسی یا تکه برداری انجام می دهند.

برای تشخیص سریع می توان نمونه بافت معده را از لحاظ وجود آنزیم «هلیکوباکتر پیلوری» که اوره را تجزیه می کند، مورد آزمایش قرار داد.متخصصان آسیب شناسی با استفاده از میکروسکوپ و رنگ آمیزی های مخصوص می توانند خود باکتری را نیز در مخاط معده ببینند و آن را از لحاظ حساسیت به انواع پادتن ها مورد آزمایش قرار دهند.

 

● درمان

وقتی صحبت عفونت می شود، همه به یاد آنتی بیوتیک و علاج فوری می افتند. این شیوه برای بسیاری از باکتری ها موثر است، اما نه برای «هلیکوباکتر پیلوری» که توانایی غریبی برای مقاوم شدن به آنتی بیوتیک ها دارد. خوشبختانه پزشکان می توانند با استفاده از درمان ترکیبی آنتی بیوتیک بر این مشکل فائق آیند.بسیاری از بره های درمانی در دسترس هستند؛ در همه آنها ترکیبی از دست کم دو آنتی بیوتیک به علاوه یک یا چند داروی خنثی کننده اسید به کار می روند. برخی از داروهایی که معمولاً مورد استفاده هستند، اینها هستند؛

 

آموکسی سیلین؛ این داروی مشتق از پنی سیلین نسبت به داروهای مشابه موثرتر است زیرا به داخل شیره معده ترشح می شود. این دارو معمولاً با دوز ۱۰۰۰ میلی گرم و دو بار در روز تجویز می شود. عوارض جانبی عمده آن دانه های پوستی و اسهال هستند.

 

کلاریترومایسین؛ این عضو خانواده اریترومایسین یکی از موثرترین داروها برای «هلیکوباکتر پیلوری» است و معمولاً با دوز ۵۰۰ میلی گرم و دو بار در روز تجویز می شود. عوارض جانبی عمده این دارو مزه ناخوشایند در دهان، تهوع و اسهال است. این دارو گران هم است.

 

مترونیدازول؛ این دارو که زمانی همیشه بر «هلیکوباکتر پیلوری» موثر واقع می شد، اکنون با بروز مقاومت میکروبی روبه رو شده است و بنابراین پزشکان آن را تنها برای بیمارانی که نمی توانند آموکسی سیلین مصرف کنند، به کار می برند. دوز معمول این دارو برای هلیکوباکتر پیلوری ۵۰۰ میلی گرم و دو بار در روز است. عارضه جانبی عمده این دارو مزه غیرطبیعی در دهان، تهوع و بی اشتهایی، سردرد و در موارد نادری تحریک اعصاب است.

 

تتراسیکلین؛ معمولاً با دوز ۵۰۰ میلی گرم و چهار بار در روز تجویز می شود. تتراسیکلین بیش از همه در ترکیب با سایر داروها برای بیمارانی که درمان های خط اول در آنها موثر نبوده است به کار می رود. عوارض جانبی عمده این دارو شامل دانه های پوستی، حساسیت به نور خورشید و اسهال است.

 

اومپرازول؛ این دارو اولین دارو از رده داروهای «مهارکننده پمپ پروتون» بود و به میزان قابل توجهی از ترشح اسید معده می کاهد ولی اثر مستقیمی بر هلیکوباکتر ندارد، گرچه اثربخشی آنتی بیوتیک ها را می افزاید. دوز معمول این دارو برای «هلیکوباکتر پیلوری» ۲۰ میلی گرم در روز حین درمان آنتی بیوتیکی است. عارضه جانبی آن گاهگاهی سرگیجه است. بسیاری از داروهای مهارکننده پمپ پروتون در دسترس هستند و می توان آنها را جایگزین اومپرازول کرد.

 

بیسموت ساب سالیسیلات؛ گرچه بیسموت یک آنتی بیوتیک نیست، اما می تواند هلیکوباکتر پیلوری را در معده از بین ببرد. این دارو همیشه با دو آنتی بیوتیک همراه می شود و دوز معمول آن دو قرص و چهار بار در روز است. تنها عارضه جانبی رایج سیاه شدن مدفوع است.

 

رانیتیدین بیسموت سیترات؛ در این داروی جدید رانیتیدین را که سال ها برای کاهش ترشح اسید معده به کار می رفت با بیسموت که دارای خواص ضدباکتری است، ترکیب می کنند. این دارو به تنهایی نمی تواند هلیکوباکتر را ریشه کن کند. اغلب بیماران به دوز ۴۰۰ میلی گرم و دو بار در روز دارو به همراه سایر داروها به خوبی پاسخ می دهند.رژیم های درمانی بسیاری در دسترس هستند؛ این رژیم ها ایمن و موثر هستند، اما مشکل گرانی نسبی آنها و ناخوشایند بودن تحمل دوره درمان طولانی است. تا همین اواخر بره های ۱۰ تا ۱۴ روزه شیوه استاندارد بودند، اما اکنون بسیاری از پزشکان رژیم های درمانی ۷ روزه را ترجیح می دهند.

 

رایج ترین رژیم درمانی تجویز آموکسی سیلین، کلاریترومایسین و اومپرازول برای ۷ تا ۱۴ روز است. در یک ترکیب رایج دیگر تنها مترونیدازول به جای آموکسی سیلین تجویز می شود. یک رویکرد دیگر تجویز تتراسیکلین، مترونیدازول، بیسموت و اومپرازول برای دو هفته است. البته رژیم های درمانی متعدد دیگری نیز به وسیله متخصصان پیشنهاد شده اند.شواهد نشان می دهند که «هلیکوباکتر پیلوری» برای هزاران سال همزیست انسان ها بوده است، اما پزشکان تازه به حضور آن پی برده اند.

منبع:elham54.blogfa.com


بخوانید تا سالم بمانید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .




خانه

موبایل

معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه یکی از شگفتی‌‌هاي بد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن انسان مي‌باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که با وجود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آنکه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارای محیطی اسید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی است اما جد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ار آن توسط یک غشای موکوسی غلیظ قلیایی – با ضخامت حد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اً 1 سانتی متر- د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر برابر این محیط اسید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی محافظت مي‌‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که اگر این سد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ محافظتی به هر د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌لیلی از بین برود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مخاط معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر معرض مستقیم اسید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قرار گرفته و د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چار آسیب جد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی مي‌‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

 

زخم و التهاب معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر واقع نتیجه آسیب این سد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فاعی می‌باشند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. اگرچه زخم معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه مي‌تواند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ناشی از عوامل گوناگون از قبیل عوامل عصبی و روانی، شیمیایی، مصرف الکل، مصرف طولانی مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ت قرص آسپرین و تنباکو باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. اما یکی از مهمترین د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌لایل ایجاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آن عفونت ناشی از باکتری موسوم به هلیکوباکترپیلوری مي‌باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

 

این باکتری مشکل‌سازهلیکوباکترپیلوری یک باکتری گرم منفی است که محل اصلی زند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گی آن جد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ار معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه مي‌باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. این باکتری با مکانیسم‌‌هاي خاصی مي‌تواند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر محیط اسید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه زند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه بماند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که بوسیله همین مکانیسم‌‌ها به جد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ار معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه آسیب مي‌رساند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. این باکتری مي‌تواند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم از طریق طبیعی و هم از طریق سیستم ایمنی و تولید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سیتوکینهای خاص باعث ایجاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ التهاب معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

 

شیوع عفونت هلیکوباکترپیلوری بطور معمول مرتبط با شرایط ژئوگرافی و اقتصاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی-اجتماعی جامعه مي‌باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر کشور ما شیوع این عفونت حد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 8 د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رصد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ (د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر افراد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بزرگسال) مي‌باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و حد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 15-1د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رصد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از این افراد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چار زخم معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه و 1 د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رصد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نهایتاً د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چار سرطان معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه مي‌شوند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. هلیکوباکترپیلوری مهمترین عامل التهاب مزمن بافت توليد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ كنند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه موکوس معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه، زخم معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه، سرطان معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه و التهاب آتروفیک معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه (التهاب مزمن با تخریب غشای موکوسی و غد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌‌هاي اسید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ساز معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه) مي‌باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

 

که التهاب آتروفیک معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه مي‌تواند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ منجر به عد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌م ترشح اسید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و فاکتور د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اخلی معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و از آنجا که عناصر د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و ظرفیتی از قبیل کلسیم و آهن د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر محیط اسید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی بهتر جذب مي‌شوند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با کاهش ترشح اسید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جذب این عناصر هم کاهش می‌یابد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و نیز فاکتور د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اخلی عاملی است که برای جذب ویتامین B12 ضروری مي‌باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. كمبود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آهن و ویتامین B12 هر د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و می‌توانند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باعث کم‌خونی نهفته شوند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

 

چه کسانی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر معرض خطر هستند‌‌‌‌؟‌‌‌‌‌‌‌افراد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی که د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارای سابقه فامیلی سرطان معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر خویشاوند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ان د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رجه اول خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هستند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و افراد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی که التهاب معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.برخی از علائم عفونت به هلیکوباکتر پیلوری شامل: سوء هاضمه، د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و سوزش سر د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ل، نفخ همراه با د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، حالت تهوع، سیری زود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رس همراه با نفخ، د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر ناحیه بالای شکم که یک ساعت یا بعد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از صرف غذا مشاهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه مي‌‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.از آنجا که این باکتری از طریق مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فوعی – د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هانی منتقل شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بنابراین رعایت بهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشت فرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی ضروری مي‌باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

 

 

د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رمانعفونت هلیکوباکترپیلوری بطور خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بخود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی قابل د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رمان نیست و د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر صورت عد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌م پیگیری و طولانی شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن عفونت عوارض مي‌تواند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گسترش پید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ا کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تا جایی‌که منجر به آسیب جد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی به معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه و نهایتاً سرطان شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.مهم‌ترین روش د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رمانی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر ایران د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رمان 3 د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارویی به مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ت تقریبا 2 هفته مي‌باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. این رژیم شامل تجویز همزمان 3 آنتی‌بیوتیک به همراه یک د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اروي خنثي‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه اسيد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه است. مصرف به موقع د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اروها و کامل کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وره د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رمان برای ریشه‌کنی این باکتری ضروری مي‌باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

 

توصیه‌‌هاي غذاییاز آنجا که ابتلابه عفونت هلیکوباکتر پیلوری بر اساس مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ت و شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ت عفونت مي‌تواند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. طیفی از علائم را از قبیل التهاب معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه تا زخم معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه را شامل شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بنابراین توصیه‌‌ها و پرهیزهای غذایی مشابه همه بیماران گوارش است:خوب جوید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن غذا، وعد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌هاي کم و مکرر د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر طول روز، عد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌م مصرف وعد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه سنگین قبل از خواب مي‌تواند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر بهبود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ علائم این بیماران موثر باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. میوه و سبزیجات تازه و مواد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ غذایی حاوی سلنیوم از قبیل مغزها و خصوصا باد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ام هند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی، غذاهای د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریایی، گوشت مرغ، گوشت گوسفند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و جگر برای سلامت معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه مفید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌باشند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

 

د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر گذشته افراد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مبتلا به زخم یا التهاب معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه از خورد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن غذاهای اسید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی منع می‌شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اما د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رحال حاضر خورد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن غذاهای اسید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی مانند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مرکبات، گوجه فرنگی و براساس تحمل فرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قابل توصيه مي‌باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.نوشید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نی‌‌هاي الکلی می‌توانند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باعث وخیم‌تر شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن شرایط شوند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و نوشید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نی‌های کافئینه از قبیل چای و قهوه می‌توانند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باعث تشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر این افراد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شوند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.مصرف پود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر فلفل قرمز مي‌تواند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اثری د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وگانه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشته باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به‌ طوریکه مصرف زیاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آن باعث تشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ علائم و وخیم‌تر شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن بیماری و مصرف مقاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یر کم آن باعث افزایش تولید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ موکوس و بهبود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زخم معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

 

 

مصرف بعضی غذاها مي‌تواند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از جد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ار معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر برابر هلیکوباکترپیلوری محافظت کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و یا د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر کنار د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رمان د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارویی به ریشه‌کنی این باکتری کمک کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌:1. زرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چوبه، عصاره زنجفیل و نیز مصرف مواد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ غذاهای حاوی مواد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فنولیک از قبیل قره‌قاط مي‌تواند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر ریشه‌کنی این باکتری موثر باشند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

 

2. تحقیقات نشان د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه است که مصرف برخی از انواع عسل نیز برای د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رمان هلیکوباکترپیلوری موثر است.

 

3. غذاهای حاوی سولفورفان از قبیل انواع کلم یک باکتری‌کش قوی محسوب مي‌شوند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که می‌توانند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بر ریشه‌کنی هلیکوباکترپیلوری هم موثر باشند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

 

4. مصرف سویا نیز ممکن است باعث کاهش تولید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ واسطه‌‌هاي التهابی (اینترلوکین 1) ناشی از هلیکوباکترپیلوری شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

 

5. پونه علاوه بر خاصیت آنتی اکسید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انی مي‌تواند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بر تخریب هلیکوباکترپیلوری هم موثر باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

 

6. مصرف میوه و سبزی تازه خصوصا آنهایی که سرشار از ویتامین C، ویتامینE (انواع مغزها و د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انه‌‌هاي روغنی)، لیکوپن (سبزیجات و میوهایی که رنگ قرمز د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌) هستند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نیز مي تواند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مفید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

 

7. مصرف پود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر سیر نیز مي‌تواند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر کنار تجویز آنتی‌بیوتیک، به کاهش عفونت و ریشه‌کنی این باکتری کمک کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.منبع: magiran.com


بخوانید تا سالم بمانید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

در مورد قرص دمیترون چه می دانید؟ آیا شما آن را با اندانسترون می شناسید؟ از عوارض این دارو با خبر هستید؟ آیا می دانید که این دارو حتما باید با تجویز پزشک و زیر نظر ایشان مصرف گردد؟ چون می تواند عوارض شدید و خطرناکی مثل سندروم سروتونین ایجاد کند. برای کاهش عوارض آن باید بهترین دوز مصرف نسبت به سن و شرایط بیماری شما تجویز گردد. در این بخش از داروهای دکتر سلام در مورد علل مصرف، تداخلات دارویی، عوارض، نحوه مصرف این

دوران بارداری یکی از مهمترین بخش های زندگی زناشویی است. در این عرصه از زندگی، زنان باردار دچار تغییراتی در جسم و روان خود می شوند که با داشتن آگاهی و دانش در مورد دوره بارداری هفته به هفته می توانند این دوران را با موفقیت پشت سر بگذارند. اینکه بدانید در هر هفته جنین شما چه تغییراتی کرده و به چه مواد غذایی احتیاج دارد، می تواند بسیار هیجان برانگیز و کمک کننده باشد. دکتر سلام برای راهنمایی شما عزیزان، کلاس آمادگی بارداری

آبا می دانید ترنس چیست ؟ آیا ترنس همان تراجنسی است؟ تا چه حد با ترنسکشوال (Transsexual)، آشنایی دارید؟ تفاوت بین ترنسکشوال را با همجنسگرایی می دانید یا شما هم فکر می کنید این دو مسئله، یکی هستند؟ جالب است بدانید که ترنس ها در چه شرایطی زندگی می کنند  و روحیات آنها چگونه است. در این مقاله از دکتر سلام می خواهیم به بررسی ترنس ، انواع آن ، درمان هورمونی آن و شرایط لازم برای انجام عمل جراحی تغییر جنسیت بپردازیم. اگر می

این زائده گوشتی نرم که بر روی اندام تناسلی ظاهر می شود، زگیل تناسلی خفیف دارد. یک عفونت منتقله از راه جنسی ( STI ) ناشی از ویروس پاپیلوم انسانی یا همان HPV می باشد که این روزها زیاد به گوش تان خورده است. زگیل تناسلی خفیف ممکن است باعث درد، ناراحتی و خارش شود. زگیل تناسلی خفیف چیست؟ زگیل های تناسلی به خصوص برای زنان بسیار خطرناک هستند چرا که برخی انواع اچ پی وی می توانند باعث ایجاد سرطان واژن و سرطان

در چند وقت اخیر در شبکه های اجتماعی اینفلوئنسرهای آرایشی و بهداشتی مژه هایی را تحت عنوان مژه مگنتی یا مژه مغناطیسی یا حتی مژه آهنربایی معرفی کرده اند. در این پست قصد داریم ببینیم که مژه های مگنتی که افرادی مثل صدف بیوتی یا هدی بیوتی به شدت این روزها در حال معرفی اونها هستن، دقیقا چی هستن و چه کاربردی دارند. مژه مگنتی (مژه مغناطیسی) چیست؟ یکی از مشکلات مژه های مصنوعی استفاده نسبتا دشوار و برخی عوارض اونهاست. مژه های برای

روغن اکالیپتوس خواص درمانی زیادی دارد از جمله ضد درد، ضد ویروس، ضد باکتری و ضد عفونی کننده قوی است  . در اینجا چند استفاده از این روغن

رفلاکس معده زمانی اتفاق می افتد که حباب های داخل معده به سمت گلو و مری حرکت می کنند. یکی از شایع ترین بیماری ها در ایالات متحده،

  پرده ها در به اندازه مبلمان اهمیت دارند و تی جز مهمترین موارد می باشند. پرده های خود را باید متناسب با دیوارها، سقف و فرش

می خواهید باعث افزایش سلامت پوست و مو وناخن های خود شوید؟کافیست از برخی روش های ساده خانگی کمک بگیرید. با برخی تغییرات کوچک و ساده در سبک

به نقل از دکتر خیرخواه متخصص پوست، مو و زیبایی، درباره لیفت صورت با نخ ( لیفت با نخ سلوئیت ) چه میدانید؟ این تکنیک چگونه صورت میپذیرد؟

بارداری یکی از سخت ترین دوران در زندگی هر مادری به شمار می آید. در این زمان مادر علاوه بر اینکه می بایست مراقب

در دوران بارداری بدون تجویز پزشک متخصص زنان نباید هیچ دارویی مصرف شود. برخی بانوان باردار به مصرف فرآورده های دارویی گیاهی برای رفع

آش اسفناج با گشنیز، برای سردردهایی كه ناشی از سوء هاضمه و اختلال دستگاه گوارشی است، مفید می باشد.

نوشیدن نوشابه ‌درهنگام تشنگی یک اشتباه برای جبران آب از دست رفته بدن است زیرا آسیب فراوانی به کلیه‌ها وارد می‌کند و به مرور از کار افتادگی کلیه‌ها می شود.

یک چرت 2 دقیقه ای برای بدن لازم است.
خواب کوتاه نیمروزی علاوه‌ بر کاهش استرس و افزایش شادابی در فرد، احتمال مرگ و میرناشی ازسکته قلبی را کاهش میدهد.

روزانه 3 دقیقه داخل وان حمام با محلول سرکه سیب و اب وارم بنشینید.
برای درمان مشکلات زنانه مفید است.

جالب است بدانید جنین در داخل رحم مادر نسبت به نور محیط واکنش دارد، همچنین مزه غذاها را نیز احساس می‌کند و همراه با مادر نگران می‌شود

یکی از مهمترین و قدرتمندترین عضلات بدن،عضله های قسمت چهار سر ران هستند که نقش باز و بسته کردن زانو را نیز دارند،در این

مفصل ها محل اتصال دو استخوان به یکدیگر هستند. مفصل زانو یکی از مهم ترین مفصل ها در بدن به شمار می آید. به

مرورگر شما قادر به پخش ویدیو نمی باشد.

درمان میکروب معده – آیت الله تبریزیان (پدر طب اسلامی)/ درمان و پیشگیری میکروب معده پاسخ آیت الله تبریزیان در بره آینه سلامتی در شبکه جهانی ولایت

برایلطفا وارد حساب کاربری خود شوید.

Loading

Loading

Loading

Working

Loading

Loading

Working

Loading

Loading

Loading

Loading

Loading

Loading

Loading

Working

Loading playlists

  زخم معده چیست؟

 

 زخم معده به جراحات دردناکی گفته می شود که در جداره داخلی معده و یا قسمت آغازین روده کوچک که اثنی عشر یده می شود وجود دارد.

 

 

 

چه عاملی موجب بروز زخم معده می شود؟

 

 هیچ دلیل مشخص و واحدی برای بروز زخم معده یافت نشده است. با این حال، امروزه روشن شده است که زخم معده نتیجه عدم توازن مایعات گوارشی معده و اثنی عشر است. به طور کلی از جمله دلایل بروز زخم معده می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

 

1·       عفونت در اثر نوعی باکتری که هلیکوباکتر پیلوری (H.pylori) یده می شود.

در گذشته‌های نه‌چندان دور تصور می‌شد شیوه زندگی مانند علاقه زیاد به غذاهای پرادویه یا شغل‌های استرس‌زا، ریشه زخم‌معده هستند اما امروزه پزشکان دریافتند که علت اصلی زخم‌معده، استرس یا رژیم غذایی نیست بلکه آلوده شدن به باکتری خاصی به هلیکوباکتر پیلوری علت اصلی آن است. این باکتری در بزاق وجود دارد و از طریق استفاده از قاشق و چنگال فرد آلوده یا خوردن غذای نیمه کاره دیگران منتقل می‌شود

 2 ·         استفاده از مسکن هایی که داروهای ضدتورمی غیر استروئیدی یا NSAIDS یده می شوند، از جمله آسپیرین، ناپروکسن، ایبوپروفن ، کتوپروفن و برخی داروهای درمان‌کننده بیماری آرتریت (درد و ورم مفاصل) ازجمله این داروهاست که می‌توانند باعث زخم معده شوند به همین علت باید از مصرف هرگونه دارو بدون مشورت با پزشک خودداری کنید. مصرف سیگار و الکل هم از دیگر علل زخم معده است.

 3 ·         تولید بیش از حد اسید توسط گاسترینوم ، تومورهای تولید کننده سلول های اسیدی معده

 علائم ابتلا به زخم معده چیست؟

  زخم معده ممکن است علائمی داشته و یا نداشته باشد. اما به طور کلی از جمله علائم زخم معده می توان به موراد ذیل اشاره کرد:

 1·        رایج‌ترین علامت زخم‌معده، درد سوزشی که از جناغ سینه تا بالای ناف می‌تواند احساس شود. این درد به‌علت تماس اسید معده با منطقه آسیب، ایجاد می‌شود. این درد از یک ساعت بعد از غذا خوردن شروع می‌شود و تا ساعت‌ها ادامه پیدا کند همچنین شب‌ها شعله‌ور شده و می‌تواند فرد را از خواب بیدار کند. این درد در زمان خالی بودن معده بدتر می‌شود لذا باید از گرسنگی اجتناب کرد. زخم معده می‌تواند برای مدتی فروکش کند ولی بعد از چند هفته علائم بیماری برمی‌گردد لذا حتما باید برای درمان آن اقدام کرد.

در موارد کمتر، علائم  دیگری هم در زخم معده دیده می‌شود:

  1·         نفخ

  2·         سوزش معده

 3 ·         تهوع یا استفراغ

  در موارد حاد ممکن است علائم زیر نیز وجود داشته باشد:

 1 ·         مدفوع سیاه یا تیره (به دلیل خونریزی)

 2 ·         بالا آوردن خون  به رنگ قرمز یا  ممکن است شبیه به تفاله قهوه باشد.

 3 ·         کاهش وزن

  4·         درد شدید در ناحیه میانی یا بالایی معده

5.    تغییر اشتها

  درصورت مشاهده علائم هشداردهنده زیر، فوراً به پزشک مراجعه کنید.1- استفراغ خونی2- بالا آوردن غذایی که چند ساعت یا چند روز قبل خورده شده است.3- احساس سرما یا مرطوب بودن پوست4- احساس ضعف یا سرگیجه غیرعادی5- مدفوع خونی (خون ممکن است مدفوع شما را سیاه رنگ یا قیری‌شکل کند)6- احساس تهوع مداوم یا استفراغ کردن مکرر7- احساس درد شدید و ناگهانی8- کاهش وزن پایدار9- با مصرف دارو، دردتان کم نشود.1- درد به قسمت پشت بدن کشیده شود.

 زخم معده تا چه حد می تواند جدی باشد؟

  گرچه زخم های معده معمولاً خود به خود بهبود می یابند، نباید نشانه های هشدار دهنده آنها را نیز نادیده گرفت. زخم معده در صورتی که به درستی درمان نشود، می تواند به مشکلاتی جدی منتج گردد. از جمله این مشکلات می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

 ۱   –      خونریزی

 2 ·         سوراخ (به وجود آمدن حفره در دیواره معده)

 3 ·         انسداد مجرای معده در نتیجه تورم یا زخمی که راه معده به اثنی عشر را بسته است

  استفاده از NSAIDS ها می تواند بدون آن که هیچ یک از علائم فوق را به وجود آورد، موجب ابتلا به زخم معده گردد. ریسک ابتلا به این نوع زخم معده به خصوص در مورد افراد مسن و کسانی که پیشتر سابقه ابتلا به زخم معده را داشته اند مطرح است.

   چه کسانی در معرض خطر ابتلا به زخم معده هستند؟

  اگر هر یک از موارد زیر در مورد شما مصداق داشته باشد بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به زخم معده خواهید بود:

  1·         عفونت در اثر باکتری H.pylori

  2·         مصرف NSAIDS هایی هم چون آسپیرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن

 3 ·         سابقه خانوادگی ابتلا به زخم معده

 4 ·         ابتلا به بیماری های دیگری هم چون بیماری های کبدی، کلیوی یا ریوی

 5·         نوشیدن مکرر مشروبات الکلی

 6 ·         سن بالای 5 سال

  زخم معده چگونه تشخیص داده می شود؟

  پزشک معالج به راحتی می تواند با مطرح کردن پرسش هایی در باره علائم و نشانه هایی که تجربه کرده اید در مورد ابتلای شما به زخم معده نتیجه گیری کند. با این حال، برای آن که تشخیص خود را تأیید کند از تست های متعددی بهره می جوید. ابتدا ممکن است از شما بخواهد برای مدت کوتاهی داروهای ضد اسید استفاده کنید، مانند آن دسته داروهایی که برای سوزش معده تجویز می شوند.

 در صورت نیاز ممکن است پزشک انجام اندوسکوپی را برای شما تجویز نماید. همانطور که می دانید اندوسکوپی به وسیله وارد کردن ابزار کوچکی از طریق حلق به درون معده انجام می شود تا هر گونه ناهنجاری یا وضعیت غیرطبیعی مشاهده گردد.

معمولا در افراد جوان‌ اگر علامت‌هایی مانند کاهش وزن، کم‌خونی، استفراغ و احساس‌ گیر کردن غذا وجود نداشته باشد و فقط درد معده داشته باشند، باید از آنها آزمایش خون و تست تنفسی برای میکروب هلیکوباکتر گرفته شود و درصورت اثبات آن، درمان شوند. ولی در افرادی که بالای 4سال دارند یا دچار کم‌ خونی، تهوع و استفراغ هستند یا احساس گیر کردن غذا دارند حتماً باید آندوسکوپی انجام شود چون سرطان معده در کشور ما شایع است.

  البته اغلب پزشکان بدون انجام اندوسکوپی به درمان زخم معده بیماران خود اقدام می کنند.

 درمان زخم معده

  درمان زخم معده روش های متعددی دارد. از جمله تغییر سبک زندگی، محدود کردن مصرف لبنیات، استفاده از داروهای مناسب و یا در صورت نیاز انجام عمل جراحی.

 تغییر سبک زندگی

  برای درمان زخم معده ابتدا بایست موادی را که احتمال دارد موجب بروز زخم معده شوند از بره زندگی خود حذف کنید، مثلاً مصرف مشروبات الکلی و یا سیگار کشیدن را. در صورتی هم که تشخیص داده شود زخم معده شما در اثر مصرف NSAIDSها ایجاد شده باید مصرف آنها را متوقف کنید.

 درمان زخم معده به وسیله دارو

  داروهایی که برای درمان زخم معده تجویز می شوند به قرار زیر می باشند:

  ·         PPI. داروهای PPI میزان اسید را کاهش داده و موجب بهبود زخم معده می شوند. از جمله این داروها می توان بهPrilosec, Prevacid, Aciphex, Protonix, Zegerid, Dexilant, Nexium اشاره کرد.

  ·         آنتی بیوتیک. در صورتی که به عفونت مبتلا باشید برای شما آنتی بیوتیک تجویز خواهد شد. ترکیبات مختلفی از آنتی بیوتیک ها وجود دارند که برای مدت یک یا دو هفته به همراه یکی از انواعPPI تجویز می شوند.

اگر مبتلا به باکتری هلیکوباکتر‌پیلوری باشید حتما باید درمان آنتی‌بیوتیکی چند دارویی برای مدت دو‌ماه استفاده کنید. همچنین داروهای کاهش‌دهنده اسید معده مانند رانیتیدین، فاموتیدین، امپرازول و به کاهش درد معده کمک می‌کند.

  ·         اندوسکوپی. برخی از زخم های معده ای که در حال خونریزی هستند از طریق انجام اندوسکوپی بهبود می یابند.

  ·         جراحی. برخی اوقات در صورتی که زخم معده موجب ایجاد حفره ای در دیواره معده شده و خونریزی زیادی ایجاد شده باشد که از طریق اندوسکوپی قابل درمان نباشد به جراحی نیاز خواهد بود.

 اگر زخم معده دارید حتما موارد زیر را رعایت کنید:1- تعداد وعده‌های غذایی خود را افزایش و حجم هر وعده را کاهش دهید تا معده شما خالی نماند.2- آهسته غذا بخورید و آن را کامل بجوید.3- از مصرف گوشت و ماهی دودی و نمک سود شده همچنین انواع شور و آجیل‌های پر نمک بپرهیزید.4- مصرف چای و قهوه و نوشیدنی‌های گازدار را کاهش دهید.5- سیگار نکشید و الکل مصرف نکنید.6- با آرامش غذا بخورید و از استرس پرهیز کنید.7- افسردگی، ناراحتی و استرس را از خود دور کنید و فقط بخندید. پس بروید به سوی خنده درمانی!8- هیچ‌گاه سرخود از آسپیرین یا مسکن‌های مانند بروفن استفاده نکنید. در دردهای معمولی می‌توانید استامینوفن مصرف کنید.9- توصیه شده است که مبتلایان به این بیماری از مصرف وعده غذایی حجیم قبل از خواب اجتناب کنند.1- در گذشته شیر غذای مهمی ‌در درمان زخم معده محسوب می‌شد، علت مصرف آن این بوده است که تصور می‌شد شیر باعث خنثی‌سازی محتویات معده می‌شود اما ثابت شده به‌علت اینکه محتوی کلسیم و پروتئین شیر بالاست، یک تحریک‌کننده قوی ترشح اسید معده است. به همین دلیل مصرف متناوب و مکرر شیر برای درمان زخم‌ معده توصیه نمی‌شود.11- از قاشق و چنگال دیگران استفاده نکنید، از لیوان دیگران آب نخورید.12- مواد غذایی مفید برای زخم معده شامل:عسل، بادام، موز، شیرین بیان، نعناع، بابونه13- مواد غذایی غیرمجاز در زخم معده شامل:شیر، خامه، شیر کاکائو، قهوه، چایی، انواع نوشابه‌ها، الکل، غذاهای ادویه‌دار خصوصا فلفل، غذاهای پرچرب مثل آبگوشت، سبزیجات نفاخ مانند کلم، ترب، تربچه، خیار، شلغم، پیاز و پیازچه، میوه‌های نفاخ مانند هندوانه، گیلاس، گوجه سبز، هلو، چغاله بادام و زیتون میوه‌های ترش مانند پرتقال و نارنگی.

  چطور می توان از ابتلا به زخم معده جلوگیری کرد؟

 برای کاهش ریسک ابتلا به زخم معده:

 ·         سیگار نکشید

 ·         مشروبات الکلی ننوشید

 ·         از مصرف زیاد آسپیرین و یا NSAIDSهای دیگر بپرهیزید

 مشکل درمان بیماری از طریق داروهای شیمیای

در مراجعات مکرر بیمارانی که سالیان درازی را با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند و با بررسیهای انجام شده در مورد داروهای تجویز شده برای درمان این بیماری به این نتیجه می رسیم که :

1 – طول درمانبیماری بسیار طولانی بوده و بیمار در مدت طول درمان به  علت  بی حوصلگی پرهیز لازم را نگه نمی دارد و بیماری درمان نمی شود

2 – اکثر داروهای تجویز شده بعنوان کم کننده اسید معده عمل می کنند و به عمل ترمیم کمک جندانی نمی کنند و بیمار از فرصت بدست آمده از کم شدن اسید معده باید کاملا بارعایت پرهیز داده شده به بهبود زخم معده کمک کندکه این امر معمولا بعلت همکاری نکرده بیمار در طول درمان وفق است .

درمان از نظر طب سنتی

1 –  این داروها ضمن ایجاد دیواره ای عایق نسبت به اسید معده  بدلیل دخالت در امر ترمیم بافتهای آسیب دیده معده همزمان با  کاهش درد  در طول درمان سرعت بهبود را بسیار بالامی برند

2 – استفاده از داروی بومادران بهمراه شیرین بیان بدلیل داشتن ماده ب ماکازولین و کامازولین (در بومادران) اثر ضد درد و ضد التهابی دارو را دوچندان می کند

 

فوائد استفاده از داروهای گیاهی

استفاده از داروهای گیاهی همراه یا به جای داروهای شیمیایی سرعت بهبود را به شکل معجزه آسایی افزایش می دهد و ما این امر را بارها تجربه کرده ایم اشخاصی که سالهای سال با این بیماری اخت گرفته بودند با مصرف داروهای گیاهی در مدت 4 روز به بهبودی کامل رسیده اند .

درمان قطعی التهاب معده ، زخم معده و عفونت هلیکوباکتریایی فقط با مصرف یک داروی گیاهی آنهم به مدت 4 روز کاملا بهبود می یابد .

گیاه شیرین بیان که خواص آن از دیرباز برهمگان آشکار است اما مقدار مصرف ،نحوه مصرف ، زمان مصرف  و خطرات احتمالی مصرف خودسرانه آن در درمان بیماریهای معده آنرا کمرنگ کرده است .

مصرف تنتور شیرین بیان و بومادران به نسبت لازم و مدت لازم در 4 روز بیماری های معده شما را بطور کامل بهبود می بخشد این کار در عطاری صد گیاه را بارها تجربه شده است .

شما با رعایت موارد پرهیز یاد شده به مدت کم و مصرف تنتور شیرین بیان و بومادرن بهبودی خود را که سالها منتظر آن بودید قبل از خطر سازبودن بیماریتان  ،در عرض 4 روز بدست خواهید آورد

برای تهیه تنتور شیرین بیان و بومادران  باما تماس بگیرید .

شماره تماس        936639421

                       4136577918       

 

سایت مستقل صدگیاه به آدرس

 

www.1giah.com

 

www.1giah.ir

 

با مطالب جدید و امکان ارتباط با دوستان عزیز راه اندازی شد

 

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *