شربت رانیتیدین برای چیست

خواص دارویی و گیاهی

مادرانی که بچه های تان هر چی شیر می خورند و بالا میاورند یا زیاد سکسکه دارند و می دانید علتش رفلاکس اسید معده بچه ها است. برای درمان این مشکل در نوزادان, شربت رانیتیدین تجویز می شود که ما در این مقاله از هر آنچه لازم است از این دارو بدانید, گفته ایم.

بعضی نوزادان تا یک و نیم سالگی دچار رفلاکس اسید معده می باشند که به این علت ممکن است علایمی همانند نفخ کردن, استفراغ, نخوردن غذا, تف کردن, سکسکه و گریه ناگهانی از خود بروز بدهند. در مراجعه با متخصص اطفال بعد از معاینه برای کاهش ترشح اسید معده و کم کردن سوزش و درد معده, شربت رانیتیدین تجویز می شود که ما در این مقاله از تمام فواید و عوارض این شربت نوشته ایم.

برای درمان رفلاکس معده نوزاد، برای جلوگیری از سوزش مری و درد نوزاد تجویز می شود. گاهی اوقات هم از شربت رانیتیدین برای رفع کهیر مزمن که یک حساسیت پوستی در نوزاد است, استفاده می کنند.

شربت رانیتیدین برای چیست

در برگشت یا رفلاکس اسید معده به مری علاوه بر اینکه این مشکل می تواند به مری آسیب بزند, دردناک نیز هست و نوزاد را اذیت می کند. به همین خاطر پزشکان برای کاهش ترشح اسید معده, شربت رانیتیدین را تجویز می کنند, که به کم شدن این حالت کمک کند.

نوع شربت رانیتیدین که می توان به نوزاد داد پانزده میلی گرم می باشد که تنها با نسخه پزشک می توان آن را تهیه کرد. شکل دیگری از دارو که بدون تجویز و نسخه پزشک به فروش می رسند فقط برای افراد بالای دوازده سال مورد مصرف می باشند. در نوزادانی که کمتر از شش ماه سن دارند استفاده از این دارو هر یک میلی گرم به ازای یک کیلو گرم وزن نوزاد می باشد که دو تا سه بار در روز مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که این دوز برای نوزاد کافی نباشد پزشک تا نه میلی گرم در هر کیلو گرم در روز به دفعات دو تا سه بار را تجویز می کند. در صورت اینکه نوزاد هر گونه اختلالات کلیوی داشته باشد باید مصرف دوز دارو 5 درصد کاهش پیدا کند.

شربت رانیتیدین و دیگر اشکال این دارو معمولا بی خطر هستند و کم و زیاد دادن آنها مشکلی ایجاد نمی کند اما اگر احساس می کنید از اندازه به نوزاد دارو خورانده اید با پزشک او تماس بگیرید.

رانیتیدین یک دارو برای جلوگیری از ترشح بیش از اندازه اسید معده به منظور پیشگیری از رفلاکس مداوم اسید معده به مری می باشد و یک داروی ضد استفراغ نیست, پس در صورتی که نوزاد تنها رفلاکس معده داشته باشد نیازی به مصرف این دارو نمی باشد و بهتر است از مصرف بدن نیاز آن خودداری شود. هر چند که مصرف رانیتیدین به طور کلی بی خطر است.

مصرف این دارو در نوزادان عوارض جانبی شایع و بارزی ندارد و گاها مصرف آن اسهال, دل درد و یبوست را برای نوزاد به وجود می آورد. و در مواردی بسیار اندک و کم باعث به وجود آمدن التهابات کبدی و کم شدن سلول های خونی در نوزاد می شود.

همانطور که اشاره شد از مصرف سر خود و تجویز سر خود استفاده این دارو برای نوزاد خود و دیگران جدا خودداری کنید, زیرا بیماری های مشابهی با علایم یکسان وجود دارند که با استفاده داروی اشتباهی نه تنها به درمان آنها کمکی نمی شود بلکه احتمال دارد اثرات سو نیز بر روی آن بگذارد.

منبع : آرگا



چطوری پوست من را نرم می کنی؟ (لطیف سازی پوست)








نشانی شما منتشر نخواهد شد.





نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است
[[رده:نمادهای
نوشتار]]

رانیتیدین چیست؟
رانيتيدين با كاهش اسيد معده در درمان مشكلات گوارشي ناشی از افزايش اسيد استفاده می شود و از پرمصرف ترین داروها در ایران است. این دارو در واقع یک داروی آنتی هیستامین است که در معده گیرنده های هیستامین را غیر فعال می کند و مانع ترشح اسيد از سلول هاي معده مي شود. اين دارو در درمان مشكلاتي همچون زخم هاي معده و دوازدهه، بازگشت اسيد از معده به مري و گلو(رفلاكس یا به اصطلاح ترش کردن) و احساس سوزش در معده تا گلو، سوء هاضمه مي تواند كمك كننده باشد.
شربت رانیتیدین برای اطفال در مواد زخم و التهاب معده کاربرد دارد. تنظیم دوز دارو بصورت شربت دقیق تر انجام می شود و هر سی سی حاوی ۱۵ میلی گرم رانیتیدین است که مقدار مورد نیاز توسط پزشک تجویز می شود و لازم است با دقت این دارو در زمان های تجویز شده مصرف شود.
علاوه بر اين رانيتيدين در درمان معده درد و زخم هاي گوارشي ناشي از مصرف داروهاي ضددرد ضدالتهاب و تب بر مانند ايپوبروفن، ديكلوفناك، ملوكسيكام ونيز تجويز مي شود.
اسيد معده در حالت عادی در معده ترشح می شود تا به هضم غذا کمک کند اما افزایش ترشح آن می تواند مشکلاتی مانند التهاب،زخم گوارشی و رفلاکس به همراه داشته باشد.
این دارو بصورت قرص خوراکی ۱۵۰و ۳۰۰ میلی گرم، شربت ۷۵میلی گرم در ۵میلی لیتر و آمپول تزریقی ۵۰میلی گرم که مصرف بیمارستانی دارد در ایران موجود است. که هم با تجویز پزشک و هم بدون نسخه امکان دریافت آن در داروخانه وجود دارد. با این حال بهتر است پیش از مصرف هردارو مشاوره های لازم را از داروساز خود دریافت نمایید.

توصیه ها
پیش از مصرف رانیتیدین در صورت سابقه ی بیماری کلیوی پزشک خود را مطلع کنید.
این دارو با غذا تداخل خاصی ندارد و می توان آن را قبل یا بعد از غذا مصرف کرد.

عوارض شایع رانیتیدین
اگرچه این دارو بسیار کم عارضه است اما ممکن است اسهال یا یبوست و سرگیجه ی خفیف را تجربه کنید که به مرور برطرف می شود.
گاهی ممکن است مصرف رانیتیدین احساس خستگی در فرد ایجاد کند .برای کاهش این عارضه تا مدتی وعده های غذایی ساده و سبک مصرف کنید و از مصرف غذاهای پرادویه و چرب خودداری نمایید.

نگهداری
این دارو را دردمای اتاق در هوای خشک و خنک نگهداری کنید و هنگام مصرف حتما به تاریخ انقضای محصول دقت نمایید. داروهای تاریخ مصرف گذشته می توانند اثرات و عوارض شخصی در بدن داشته باشند.

نکاتی برای مصرف صحیح تر رانیتیدین:
با وجود اینکه طول درمان بستگی به نوع بیماری و مشکل شما دارد اما معمولا مصرف این دارو کوتاه مدت و تا زمان احساس بهبودی می باشد. با این حال در صورتی که این دارو توسط پزشک برای شما تجویز شده است می توانید در مورد قطع یا ادامه ی درمان با وی مشورت نمایید.
از آنجا که کشیدن سیگار منجر به افزایش مقدار اسید معده می شود، ممکن است تاثیر رانیتیدین را کاهش دهد و علایم شما بدتر شود.
اگر وزن بالایی داشته باشید با کاهش وزن به علت کاهش فشار بر روی معده ترشح اسید کمتر شده و رانیتیدین بهتر عمل می کند.
مصرف برخی موادغذایی مانند گوجه فرنگی، نعنا، شکلات، غذاهای پر ادویه و نوشیدنی های گرم، کافیین دار و الکلی می توانند علایم بیماری گوارشی را بدتر کنند. بطورکلی بهتر است مصرف هر غذایی که ترشح اسید معده را افزیش می دهد وعلایمتان را تشدید می کند محدود نمایید.
با مصرف مایعات و غذاهای آبکی در واقع اسید معده رقیق تر می شود که این مساله سبب تسهیل بازگشت اسید از معده به مری می شود پس تا جای ممکن از مصرف آّب و غذای آبکی قبل از خواب خودداری کنید و حداقل نیم تا یکساعت پس از غذا دراز نکشید.
پرخوری و مصرف غذای پرچرب نیز می تواند باعث کاهش اثر درمانی این داروها شود.

شربت رانیتیدین برای چیست

 ***مشاهده و خرید داروهای گیاهی موثر در ناراحتی های گوارشی از داروخانه اینترنتی دارویاب (کلیک کنید): 
زخم معده-رفلاکس  
یبوست 
اسهال 
دل پیچه-نفخ
روده تحریک پذیر


Reference 1

Reference 2

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *