سیستم دارورسانی نوین

خواص دارویی و گیاهی

از ۱۳۹۷/۱۰/۰۸ تا ۱۳۹۷/۱۰/۱۴

نانو

nano

پيشوندي به معناي يک بيليونم يا (،،،1/1). در متون فناوري‌نانو، معمولا براي مشخص کردن يک واحد اندازه‌گيري برابر با 1 به توان منفي 9 متر استفاده مي‌شود.
سیستم دارورسانی نوین

مقدماتی


الهه ناز پرهیزگار



گلناز پرهیزگار



اسماعیل میرزایی


معرفی سیستم‏‌های دارورسانی

منابـــع و مراجــــع

[1] Jain, K. K. “Drug Delivery Systems” USA: Humana Press, (28).

[2] Saltzman, W. M. “Drug Delivery Engineering Principles for Drug Therapy” USA: OXFORD Press, (21).

[3] Perrie, Y., Rades, T. “FASTtrack: Pharmaceutics-Drug Delivery and Targeting” USA: Pharmaceutical Press, (21).


زهرا سعادتی
– ‏۱۳۹۷/۰۴/۱۱

خوب بود.

مرضیه تقوی زاده م
– ‏۱۳۹۶/۰۴/۱۹

سلامبا توجه به روند گسترش علوم خصوصا نانو فناوری به نظر میرسد بهترین کاربرد این علم همان کاربرد پزشکی و دارو رسانی و درمانی باشد ان شاالله بتوانیم درآینده نزدیک از فناوری های ارزشمند علم نانو در این زمینه بهره مند شویممقاله جالب و پر محتوایی بودسپاسگزارم

© ۱۳۹۳

کلیه حقوق این سایت متعلق به ستاد توسعه فناوری نانو می باشد و هر گونه استفاده از مطالب آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است


پیشرفت سریع در روشهای کشف دارو سبب افزایش تصاعدی داروهای جدید شده است. به دلیل متنوع بودن خواص فیزیکی و شیمیایی داروهای گوناگون، نیازمند به سیستمهای داروسانی هوشمندتر میباشیم. بسیاری از داروها نه تنها خواص درمانی مناسبی ندارند، بلکه عوارض جانبی زیادی نیز از خود نشان میدهند زیرا علاوه بر نقطه اثر ویژه ی خودشان، در نواحی دیگر بدن نیز موثرند برای اینکه یک دارو از لحاظ درمانی موثر بماند، لازم است تا رسیدن به محل اثر محافظت شود و ویژگیهای زیستی و شیمیایی آن حفظ گردد. تاکنون تحقیقات زیادی در این زمینه صورت گرفته است و با ورود نانوتکنولوژی به عرصه تحقیقات علوم دارویی، استفاده از این فناوری، در دست یابی به دارورسانی هدفمند نیز مورد توجه محققین قرار گرفته است. با توجه به اینکه ذرات حاوی داروها از اهمیت خاصی در تولید مواد دارویی برخوردار هستند و ذرات در اندازه های نانو دارای خواص ویژه ای می شوند که می توانند در رفع مشکلات رایج دارورسانی مفید واقع شوند و عموماً تولید این ذرات نیازمند روش های بسیار پیچیده ای نیست. از نانوذرات در حل مشکلات عمده دارورسانی از جمله دارورسانی پروتئین ها، دارورسانی سرطان، دارورسانی به مغز، دارو رسانی به چشم، کنترل عفونتهای داخل سلولی و کاهش مقاومت چند دارویی استفاده میشود.

مهناز رضایی کلیشادی
[
دانشجوی کارشناسی ارشد بیوشیمی، دانشگاه پیام نور اصفهان، اصفهان
]

محسن نوری
[
کارشناس ارشد بیوشیمی، دانشگاه پیام نور تفت، یزد
]

سیستم دارورسانی نوین


آدرس مستقیم دسترسی به این مقاله

محورهای همایش:

نانو و محیط زیست، نانو و علوم کشاورزی، نانو و انرژی، نانو و بیوتکنولوژی، نانو و شیمی، نانو و فیزیک، نانووالکتریک، نانوومکانیک، نانو مواد و کاتالیست‌ها و فوتوکاتالیست‌ها، نانو و پزشکی، نانو و داروسازی، نانو و زیست شناسی، نانوو مغناطیس، نانو وکامپوزیت ها، نانو و سنسور ها، نانوو نساجی، نانووفتونیک، نانو و مدلینگ، شبیه سازی، نانو و اقتصاد، نانو و مدیریت، نانو و سلول های خورشیدی، آموزش و فناری نانو، نانو و ریاضیات و محاسبات، فناوری نانو و آینده، حوزه های مرتبط با فناوری نانو.

حوزه های تحت پوشش :
علم مواد، زیست مواد، علم مواد (عمومی)

 قیمت :

 تعداد بازدید :
۲۸۴

تاریخ ثبت :
۱۳۹۷/۱۰/۰۱

تاریخ ثبت :
۱۳۹۷/۰۹/۲۲

تاریخ ثبت :
۱۳۹۷/۰۹/۰۵

تاریخ ثبت :
۱۳۹۷/۰۸/۲۳

تاریخ ثبت :
۱۳۹۷/۰۷/۲۶

تاریخ ثبت :
۱۳۹۷/۰۷/۱۵

تاریخ ثبت :
۱۳۹۷/۰۷/۰۱

تاریخ ثبت :
۱۳۹۷/۰۶/۲۶

تاریخ ثبت :
۱۳۹۷/۰۶/۲۲

تاریخ ثبت :
۱۳۹۷/۰۲/۲۰

تاریخ شروع :
۱۳۹۷/۱۲/۱۶

تاریخ شروع :
۱۳۹۷/۱۲/۲۰

تاریخ شروع :
۱۳۹۷/۱۲/۲۰

تاریخ شروع :
۱۳۹۷/۱۲/۲۰

تاریخ شروع :
۱۳۹۷/۱۱/۲۵

تاریخ شروع :
۱۳۹۸/۰۲/۰۴

تاریخ شروع :
۱۳۹۸/۰۸/۱۵

تاریخ شروع :
۱۳۹۷/۱۱/۲۵

تاریخ شروع :
۱۳۹۷/۱۲/۰۶

تاریخ شروع :
۱۳۹۷/۱۲/۰۶

دومین کنفرانس عمران، معماری و شهرسازی ایران معاصر

همایش ملی بهره وری دربخش دفاعی

دومین همایش ملی دستاوردهای علو

شانزدهمین کنگره ملی مهندسی شیم

کنفرانس آخرین یافته ها و تجربی

چهارمین کنفرانس اصول و روشهای

یازدهمین کنگره دانشجویان دامپز


شبکه های اجتماعی


صفحات اصلی سایت

سیستم دارورسانی نوین


فرم ها


حساب کاربری

 

هدف عمده سیستم های دارو رسانی نوین آن است که داروی مورد نظر به محل اثر برسد و اثر بخشی مناسب با حداقل عوارض جانبی را فراهم آورد.

در طراحی سیستم های دارو رسانی هدف ما توسعه سیستم های معمولا نانو مقیاسی است که بتوانند دارو را در بدن حمل کنند و از طریق افزایش حلالیت (Solubility)، افزایش فراهمی زیستی (Bioavailability)، رهایش آهسته (Slow release) و رسانش هدفمند (Targeted Delivery) اثر بخشی دارو ها را بهبود دهند.

در حدود ۴۰ درصد از داروهای اخیرا اکتشاف شده در آب حلول هستند. حلالیت پایین مولکول های دارویی در محیط آبی منجر به توده شدن آن ها، پایین بودن فراهمیِ زیستی ، افزایش سمیت و اثرات جانبی دارو می گردد. اشکالات فوق شاخص درمانی این دارو ها را پایین می آورد و اثربخشی آن ها در درمان بیماری را کاهش  داده، و بعضا اثرات جانبی شدید و بازگشت ناپذیری بر روی بیماران ایجاد می کند. چشم انداز درمانی و نیز اقتصادی برطرف کردن مشکلات فوق، طراحی فرمولاسیون های جدید دارویی با هدف افزایش حلالیت و فراهمی ِ زیستی، داروهای کم محلول را در صدر پژوهش های مهندسی دارویی قرار داده است. تحقیقات انجام شده در توسعه سیستم های دارورسانی مبتنی بر آزمون و خطای آزمایشگاهی است که با صرف وقت و هزینه ی بسیار و نتایج اغلب غیر چشم گیر همراه است. با پیشرفت فناوری های رایانه ای و امکان مدلسازی دقیق ساختارهای مولکولی، استفاده از آن ها در توسعه ی سیستم های دارورسانی به طور فرآیندی افزایش یافته است. شبیه سازی رایانه ای سیستم های دارورسانی امکان غربال مواد قابل استفاده در فرمولاسیون ها و یافتن ترکیب درصد های بهینه و مهندسی خواص این سیستم ها را قبل از ورود به مرحله ی آزمایشگاهی فراهم می کند. این امر کاهش چشم گیر هزینه های آزمایشگاهی و به طور بالقوه بهبود قابل توجه خواص فرمولاسیون های دارویی را در پی خواهد داشت.

امروزه دارورسانی هدفمند از مهم ترین چالش ها در توسعه سیستم های دارورسانی است. کلیه تلاش های سیستم های دارورسانی نوین بر این پایه استوار است که داروی مورد نظر به محل اثر برسد و اثر بخشی مناسب با حداقل عوارض جانبی را فراهم آورد. یکی از کاربرد های شبیه سازی دییک مولکولی، طراحی فرمولاسیون های دارویی است. ارزیابی عملکرد فرمولاسیون های دارویی در بدن نیازمند شبیه سازی رهایش دارو نیز می باشد. استفاده از شبیه سازی دییک مولکولی می تواند به درک مکانیسم فعالیت وچگونگی رهایش دارو کمک کند و همین طور در  پیش بینی فرمولاسیون های بهینه با کارایی بالا، موثر باشد.سیستم دارورسانی نوین

موسسه علوم نوبنیاد ایرانیان مرکزی است برای هدایت تحقیقات پیشرفته در حوزه فناوری های همگرا (بیو، نانو، اینفو و کاگنو) و ایجاد هم افزایی در جامعه علمی برای ترجمه دستاورد های پژوهشی به کاربرد های صنعتی و بالینی و حمایت موثر از توسعه کسب و کار های دانش بنیان.

تمامی حقوق این سایت متعلق به موسسه علوم نوبنیاد ایرانیان می باشد.

%PDF-1.7
3 obj
&gt&gt&gt]
/Group &gt
/Contents 4 R&gt&gt
endobj
4 obj
&gt
stream
xUOMoWvIܖuNDaH#RU4
u!gQ+M
Vb!)SCZ:5+YZի$vM7pEy4-ER-DdHϊ):T8Ctܵ$HnG_ m|h]Ppv

mF)g髆V/

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *