رژیم کتوژنیک و کبد چرب

رژیم کتوژنیک و کبد چرب
رژیم کتوژنیک و کبد چرب

همرسانی در

ایمیل

فیسبوک

Messenger

Messenger

رژیم کتوژنیک و کبد چرب

توییتر

بالاترین

واتس‌اپ

لینک را کپی کنید

این لینک‌ها خارج از بی‌بی‌سی است و در یک پنجره جدید باز می‌شود

انجمن رژیم‌های غذایی بریتانیا در آستانه سال نوی میلادی از مردم خواسته از گرفتن پنج رژیم غذایی معروف پرهیز کنند.

این پنج رژیم عبارتند از: خام گیاهخواری مطلق (Raw Vegan)، آلکالین، پیوپی، کتوژنیک و مکمل‌های غذایی کیتی پرایس.

سیان پورتر از انجمن تغذیه بریتانیا می‌گوید اگر رژیمی آنقدر خوب به نظر می‌آید که باورکردنی نیست احتمالا مفید هم نیست.”

بنیاد تغذیه بریتانیا هم تایید کرده که بهتر است از این پنج رژیم پرهیز شود اما دکتر عاصم ملهوترا مبدع رژیم پیوپی از روش خود دفاع کرده است.

هنرمندانی چون گویینت پالترو، مگان فاکس و استینگ از این رژیم غذایی طرفداری کرده‌اند. گیاهخواری مطلق پرهیز از هر گونه غذای حیوانی است از جمله لبنیات، تخم مرغ، عسل، صدف و حشرات. خام‌خواری به معنای آن است گیاه نباید به هیچ وجه تصفیه، کنسرو یا فرآوری شیمیایی شود و نباید بیش از ۴۸ درجه سانتیگراد حرارت ببیند.

طرفداران این رژیم بر این باورند که حرارت، آنزیم‌های طبیعی مواد غذایی را از بین می‌برد بنابراین بدن برای تجزیه و هضم این مواد باید بیشتر تلاش کند علاوه بر این که حرارت بخشی از مواد مغذی را هم از بین می‌برد.

اما حرارت باعث ایجاد برخی مواد مغذی در برخی گیاهان مثل هویج می شود علاوه بر اینکه برخی گیاهان مثل سیب زمینی را نمی توان خام خورد .

خانم پورتر می گوید: “برای برخی گیاهخواری مطلق معادل تغذیه سالم است اما باید به دقت برنامه‌ریزی کنید تا مواد مغذی مهم به بدن شما برسد.”

توصیه نظام بهداشت و درمان بریتانیا به گیاهخواران مطلق این است که مصرف ویتامین دی و ویتامین ب ۱۲ را به عنوان مکمل غذایی در نظر داشته باشند.

سارا فرگوسن، دوشس یورک -عروس سابق ملکه بریتانیا و تام برادی، بازیکن فوتبال آمریکایی طرفدار این رژیم هستند.

این رژیم بر پایه این فرضیه شکل گرفته که pH (اسیدیته) خون و بدن انسان بر اساس آنچه می خوریم تغییر می کند. برای این فرضیه هیچ نشانه علمی وجود ندارد. بدن انسان pH خون را در محدوده بسیار تنگ ۷.۳۵ و ۷.۴۵ نگه می‌دارد چرا که اگر اسیدیته خون از این محدوده خارج شود حیات به خطر می‌افتد و فرقی نمی‌کند که چه خورده باشیم، برای بدن طبیعی که تغذیه کرده باشد، در هر حالتی pH خون در همین محدوده باقی خواهد ماند.

طرفداران این رژیم غذایی بر این باورند که “اسید بیش از حد” باعث بیماری‌هایی مثل آرتریت (آرتروز)، پوکی استخوان، بیماری‌های کبد و کلیه و حتی سرطان می‌شود.

بنابراین آنها توصیه می‌کنند با خوردن غذاهای غیر اسیدی مثل میوه و سبزیجات اسید بدن را خنثی کنیم.

پژوهش‌های موسسه تحقیقات بریتانیا نشان می‌دهند که خوردن میوه و سبزیجات باعث کاهش وزن می‌شود اما تاثیری بر pH خون ندارند.

به گفته خانم پورتر آنچه باعث کاهش وزن می‌شود کاهش دریافت کالری است نه کاهش اسیدیته خون.

توصیه نظام بهداشت و درمان بریتانیا این است که برای سودمندی رژیم آلکالین شواهد علمی وجود ندارد و محروم کردن بدن از گروه‌هایی از مواد غذایی، مفید نیست.

کیتی پرایس نوشیدنی‌هایی را به عنوان جایگزین صبحانه یا وعده‌های غذا یا برای بازیابی قوا و رساندن آب به بدن روانه بازار کرده . بنا بر سایت رسمی این محصولات، این نوشیدنی‌ها باعث تقویت قوام عضلات و محافظت از آنها می شود و میل به خوردن هله هوله و همچنین ولع خوردن را کم می‌کند.

انجمن رژیم های غذایی بریتانیا می‌گوید کاهش سریع وزن می‌تواند نوعی مشوق باشد اما سرکوب اشتها نه توصیه می‌شود، نه سالم است نه قابل دوام.

سارا کو از بنیاد تغذیه بریتانیا می‌گوید: “جایگزین‌های وعده‌های غذایی ممکن است برای کسانی که باید وزن زیادی کم کنند مناسب باشد اما باید همیشه آنها را زیر نظر متخصص سلامت استفاده کرد.”

شرکت محصولات کیتی پرایس به درخواست بی‌بی‌سی برای اظهار نظر در این باره پاسخ نداد.

رژیم پیوپی مدعی است که اصول رژیم مدیترانه‌ای را به کار گرفته و باعث کاهش وزن و کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم می‌شود.

پیوپی نام دهکده‌ای در ایتالیا است که لقب “سالم ترین دهکده دنیا” را دارد و ساکنان آن اغلب ده سال بیشتر از مردم دیگر نقاط عمر می کنند و به صد سالگی می‌رسند. رژیم غذایی آنها پر است از سبزیجات، ماهی‌های روغنی (تن، آزاد /سمون/، خال خالی، ساردین) و مغز دانه‌ها. گفته می‌شود این نوع تغذیه از دیابت نوع دوم جلوگیری می‌کند.

دکتر عاصم ملهوترا و دانال انیل با اقتباس از تغذیه مردم این روستا، رژیمی کم کربوهیدرات، پر چربی، حاوی سبزی و میوه و ماهی‌های روغنی توصیه کردند در کنار ورزش و پرهیز از زیاده‌روی در نوشیدن الکل.

آنها همچنین روزه گرفتن گهگاهی، پرهیز از گوشت قرمز و نشاسته (برنج، نان، سیب‌زمینی) و شیرینی‌جات را توصیه کردند.

انجمن رژیم‌های غذایی بریتانیا می گوید این دو نفر رژیم غذایی مدیترانه‌ای را برای مقاصد خود “مصادره” کرده اند. این انجمن توصیه آنها به گنجاندن روغن نارگیل و گل کلم به عنوان پایه (نان) پیتزا را “مسخره” خوانده است.

خانم پورتر می گوید: “ما می‌دانیم که تغذیه مدیترانه‌ای یکی از سالم‌ترین رژیم های غذایی است اما این تغذیه کم کربوهیدرات نیست.”

بنیاد تغذیه بریتانیا هم این را تایید می‌کند و می گوید تغذیه مدیترانه‌ای در تمام وعده‌های غذا شامل پاستا (ماکارونی) و برنج است.

خانم پورتر می‌گوید توصیه به خوردن مقدار زیادی چربی اشباع شده نتیجه بررسی رژیم مدیترانه ای در کلیت آن نیست بلکه سعی شده چیزی را که شواهد تایید می‌کند در آن لحاظ کنند:

“چرا این نوع تغذیه باعث کاهش وزن می‌شود، چون باعث انتخاب‌های سالم‌تری می‌شود و در کل فرد کالری کمتری دریافت می‌کند.”

اما دکتر ملهوترا که متخصص قلب و مشاور مجمع ملی چاقی است می‌گوید: “رژیم پیوپی ارزیابی مستقلی است که اسرار یکی از سالم‌ترین دهکده های دنیا را با آخرین تحقیقات پزشکی و تغذیه و ورزش پیوند می‌دهد تا بسیاری از افسانه‌های امروزی صنعت کاهش وزن و سلامت را بی‌اعتبار کند.”

رژیم کتوژنیک و کبد چرب

“شماری از پزشکان برجسته بین‌المللی، متخصصان تغذیه، پژوهشگران و متخصصان ورزشی از این رژیم حمایت کرده‌اند.”

“باید پیوند و نفوذ شرکت‌های مختلف صنایع غذایی با انجمن رژیم‌های غذایی بریتانیا را زیر سوال برد. به نظر من نمی‌توان این انجمن را منبعی مستقل برای توصیه‌های تغذیه به حساب آورد.”

سخنگوی انجمن رژیم های غذایی بریتانیا به اظهارات دکتر ملهوترا چنین پاسخ داد: “تحلیل‌هایی که ما منتشر می‌کنیم بر اساس شواهد علمی است و روابط مهم ما با تولید کنندگان صنایع غذایی کشور تاثیری بر آن نمی‌گذارد.”

“سخنگویان ما مثل تمام متخصصان تغذیه باید برای عضویت در ‘نظام حرفه ‌ای بهداشت و مراقبت’ به شواهد علمی پایبند باشند.”

گفته می‌شود کوبی برایانت، ستاره بسکتبال آمریکا، کیم کارداشیان و الک بالدوین از این رژیم پیروی می‌کنند.

در این رژیم کربوهیدرات بسیار کم، چربی زیاد، پروتئین متوسط توصیه می‌شود و کربوهیدرات باید از سبزیجات بی‌نشاسته، مغزدانه‌ها و دانه‌ها تامین شود.

هدف این است که بدن به شرایط کتونی سوق داده شود یعنی مثل زمانی که بدن نمی‌تواند قند خون (گلوکز) را از کربوهیدرات تامین کند و برای تولید انرژی شروع به سوزاندن چربی می کند.

خانم پورتر می‌گوید: “نکته منفی اینجاست که گفته می‌شود این رژیم سرطان را درمان می‌کند در حالی که اینطور نیست.”

او می گوید با نخوردن کربوهیدرات، چیزهای کم کالری دیگری که معمولا همراه آن خورده می‌شود هم حذف می شود:

“اگر کربوهیدرات مثل پاستا را حذف کنید سس خامه ای را هم حذف می کنید، اگر خوردن نام را کم کنید خوردن کره را هم کم می‌کنید. اگر خوردن بیسکویت را کم کنید خوردن شکر را هم کم می‌کنید.”

به گفته خانم پورتر خطر این کار این است که خوردن فیبر (الیاف غذایی) که برای سلامت روده‌ها مهم است هم کاهش پیدا می‌کند. بنیاد تغذیه بریتانیا می‌گوید این روش ممکن است برای کاهش وزن در کوتاه مدت موثر باشد اما بعید است بتوان این کاهش وزن را حفظ کرد.

در نهایت اینها توصیه‌های انجمن رژیم های غذایی بریتانیا است:

از شما خواسته بودیم که اگر می‌خواهید مطالب بیشتری درباره رژیم غذایی و موضوعات مرتبط به آن در بی‌بی‌سی فارسی بخوانید، سوال‌های خود را برای ما بفرستید.

فرصت فرستادن سوال برای این موضوع به پایان رسیده است.

ممنون از شما که سوال فرستادید. مطلب زیر در پاسخ به این سوال‌ها تهیه شده است:

چه بخوریم و چه مقدار بخوریم که سالم باشد؟ #ازمابپرس

#ازمابپرس ابزاری است که به شما امکان می‌دهد تا با سوالهای خود در تهیه مطالب و گزارشهای بی‌بی‌سی فارسی سهیم شوید.

درباره #ازمابپرس بیشتر بدانید

یکی از رژیم های مهم چربی سوزی و تناسب اندام رژیم کتوژنیک Ketogenic یا به اختصار کتو Keto است. به دلیل میزان چربی بسیار کم در این رژیم فرصت کاهش وزن فوری برای شخص فراهم می شود. شخص به سرعت به تناسب اندام می رسد و تقریبا این کاهش وزن حفظ می شود.

یکی از رژیم های مهم چربی سوزی و تناسب اندام رژیم کتوژنیک یا به اختصار کتو Keto است. به دلیل میزان چربی بسیار کم در این رژیم فرصت کاهش وزن فوری برای شخص فراهم می شود. شخص به سرعت به تناسب اندام می رسد و تقریبا این کاهش وزن حفظ می شود. در رژیم کتوژنیک شخص احساس گرسنگی نمی کند و تقریبا تمام غذاهایی را که دوست دارد می تواند بخورد. محدودیت کالری هم در این رژیم وجود ندارد و نیازی به ورزش های سنگین نیست. تنها کاری که شخص انجام می دهد کالیبره کردن یا تنظیم کردن بدنش است تا به یک ماشین چربی سوزی تبدیل شود. اساس رژیم کتوژنیک از نظر علم و متخصصان بر کارآیی موثر سوخت و ساز سلولی، سلامت عمومی بدن، چربی سوزی و از بین بردن بیماری ها است. یکی از مزایای رژیم کتوژنیک چربی سوزی و درمان چاقی است و بسیاری از بیماری ها را بدون درمان دارویی درمان کرد. سالانه ۸۵ میلیارد دلار سود ناشی از تولید داروهای شیمیایی به جیب تولید کنندگان این شرکت ها می رود. این رقم سرسام آور متاسفانه در صورتی است که بسیاری از این بیماری ها را به سادگی می توان با استفاده از روش های طبیعی درمان کرد. حال در نت نوشت به شما خواهیم گفت که رژیم کتوژنیک چیست و چه مزایایی دارد.!

بیشتر بخوانید: رژیم مدیترانه ای چیست؟ چالش ۳۰ روزه برای لاغری و کاهش وزن – مقدمه

هدف از این رژیم کتو وادار ساختن بدن به ورود به مرحله ای به نام کتوز است. در این رژیم ۵۰ الی ۷۰ درصد رژیم غذایی حاوی چربی های مفید است. یعنی رژیمی است با چربی زیاد، مقدارِ کافیِ پروتئین و قندِ اندک.

اساس رژیم کتوژنیک Ketogenic بر پایه دریافت مواد غذایی است تا چربی های انباشته شده که بخش زیادی ناشی از گلوکز یا همان  شکر معروف است از بین ببرد. گلوکز منبع انرژی بدن است و به سرعت جذب و به سرعت هم می سوزد و تبدیل به انرژی می شود. ولی مشکل اینجاست که باعث تولید رادیکال های آزاد یعنی منشا سرطان، التهاب و پیری زودرس هم می شود. حتی اگر سعی کنیم رژیم غذایی مان حاوی رادیکال های آزاد نباشد یا حداقل خیلی کم باشد به هر حال از طریق آب و هوا و نور خورشید رادیکال های آزاد را جذب می کنیم.

رژیم کتوژنیک و کبد چرب

ولی خودمان می توانیم با حذف انواع دود، الکل و غذاهای حاوی کربوهیدرات از یک طرف و ورزش و سبک زندگی سالم از طرف دیگر تا حد زیادی مانع از بروز استرس و در نتیجه کاهش رادیکال های آزاد بدن شویم. از طرف دیگر تغذیه سالم باعث می شود تا رادیکال های آزاد جذب شده به میزان زیادی از بدن دفع شود. رژیم کتو که امروز با آن آشنا می شوید روش خوبی برای از بین بردن چربی های انباشته شده و رسیدن به تناسب اندام است.

بیشتر بخوانید: برنامه غذایی ۷ روزه، یک رژیم غذایی سالم و عالی برای سلامتی و کاهش وزن

در رژیم کتوژنیک باید مرحله به مرحله کاری کنیم که انرژی های ذخیره شده به شکل چربی شروع به سوختن کند. یادمان نرود حتی وقتی شکر و غذاهای شیرین می خوریم کالری زیادی جذب می کنیم و بدن ناچار است آن ها را به صورت چربی ذخیره کند.

در رژیم کتو متابولیسم یا سوخت و ساز سلولی را بدون آن که اذیت شوید به صورت انعطاف پذیری در می آورید تا چربی های انباشته شده بدن به سرعت از بین برود.

در طی هفته اول باید غذاهای شیرین، غلات، چربی های اشباع شده، غذاهای پرکالری و پرچربی را شناسایی کنید و میزان مصرف آن ها را کم کنید. روزی ۵۰ گرم از کربوهیدرات و انواع غذاهای شیرین را از برنامه غذایی تان کم کنید. ما ایرانی ها نان و برنج منبع عمده کربوهیدرات در رژیم غذایی مان است. با حذف روزی ۵۰ گرم از میزان مصرفی کربوهیدرات های برنج و نان باید آن را به میزانی برسانیم که مورد نیاز بدن است. به همین دلیل رژیم کتو برای حذف کربوهیدرات ها یکی از موفق ترین رژیم ها است. مصرف کربوهیدرات در طی هفته اول تا آخر رژیم باید به ۲۰ تا ۳۰ گرم در روز برسد.

در هفته دوم رژیم کتوژنیک سبک زندگی تان را باید عوض کنید که شامل نحوه فعالیت بدنی، خواب و مدیریت استرس است. می توانید از روزی ۱۰ دقیقه پیاده روی شروع کنید و آن را تا آخر هفته به ۳۰ دقیقه برسانید. یا در خانه از ۱۰ دقیقه نرمش های کششی استفاده کنید و باز هم آن را به ۳۰ دقیقه در روز برسانید. یا یک روز پیاده روی یک روز انجام حرکات کششی تا تنوع داشته باشد. در مورد خواب هم بارها در نت نوشت برای تان گفته ایم که می توانید با مراجعه به سایت و جست و جو مطالب مربوط به کم خوابی و بدخوابی را پیدا و مطالعه کنید. مهم این است که بتوانید یک خواب شبانه خوب ۷ تا ۹ ساعته داشته باشید.

در هفته آخر یک باره کربوهیدرات را حذف می کنید و خود را با دنیای جدید غذاهای کم چربی، بدون شکر و کربوهیدرات وقف دهید. دقت کنید فقط یک هفته از کربوهیدرات و انواع شیرینی ها استفاده نمی کنید. اگر برای تان سخت است و گرسنه می شوید می توانید بین ۱۰ تا ۲۰ گرم کربوهیدرات را به طور روزانه مصرف کنید. به جای شکر سفید می توانید از کمی شکر قهوه ای یا بهتر از آن عسل استفاده کنید. شیرینی به هیچ وجه میل نکنید.

آشامیدن آب بین ۸ تا ۱۰ لیوان را فراموش نکنید.

بیشتر بخوانید: رژیم لاغری نظامی ۳ روزه برای کاهش وزن سریع و فوق العاده!

برای شروع رژیم غذایی کتو پیشنهاد می کنیم  از اول ماه شروع کنید تا دقیقا بتوانید برای ۳ هفته یا ۲۱ روز برنامه ریزی کنید. البته اگر در ابتدای کار روش ۶ هفته ای را انتخاب کنید بهتر است.

توضیحاتی را که در قسمت قبل داده ایم روی یک برگه یادداشت و روی در یخچال بچسبانید. یعنی دقیقا بنویسید در هفته اول، دوم و سوم چه تغییراتی باید ایجاد کنید.

برای میان وعده ها و تامین کالری مورد نیاز یا وقت هایی که دلتان می خواهد چیزی بخورید از انواع آجیل، تخمه و میوه استفاده کنید.

از روغن زیتون برای چاشنی سالاد و آماده کردن غذاهایتان در رژیم کتوژنیک استفاده کنید.

بعد از این مدت ( حالا به انتخاب خودتان ۳ یا ۶ هفته ای) به اندازه کافی وزن کم کرده اید. حالا می توانید به مدت یک هفته به روش قبلی غذا خوردن تان برگردید. مثلا بعد از ۲۱ روز رژیم می توانید جمعه یک کیک شکلاتی خامه ای میل کنید یا میان وعده هایی مثل پفک و چیپس بخورید. ولی تعادل را  رعایت کنید.

به محض این که احساس کردید دوباره دارید اضافه وزن پیدا می کنید یا دوباره سر و کله التهابات پیدا  شد دوباره رژیم کتو را شروع کنید. به این ترتیب همیشه یک روش انعطاف پذیر برای سوخت و ساز سلولی دارید و پس از کاهش وزن همیشه تناسب اندام دارید و دوباره چاق نمی شوید.

رژیم کتوژنیک خیلی ساده تر از چیزی است که فکر می کنید. در طول سه هفته یعنی در پایان روز ۲۱ چنان تغییری در بدتان احساس می کنید که دیگر حاضر نیستید سراغ غذاهای غیر سالم بروید. با این رژیم در طی سه هفته بین ۵ تا ۷ کیلو وزن کم می کنید. امیدواریم با تنوع مطالبی که در زمینه رژیم های غذایی برای تندرستی و سلامتی شما در نت نوشت می گذاریم بهترین روش را برای خودتان پیدا کنید.

همان طور که میدانید در رژیم کتوژنیک مصرف انواع مواد غذایی که حاوی میزان قابل توجهی کربوهیدرات هستند کاملا ممنوع است. مصرف نان و سایر محصولاتی که از آرد سفید تهیه شده مانند کراکرها، دونات ها ، نان ها و شیرینی جات تهیه شده از آرد نیز کاملا ممنوع است. انواع مواد خوراکی شیرین مانند بستنی، آبنبات، شربت های نوشیدنی و شکلات ها نیز می بایست از رژیم روزانه کنار روند. انواع ماکارونی، اسپاگتی، نودل نیز نباید مصرف شود. نوشیدنی ها نیز می بایست تحت کنترل قرار گیرند. هر گونه نوشیدنی شیرین مانند نوشیدنی های ورزشی، نوشابه های شیرین و سودا نیز ممنوع است. محصولات دانه ای مانند گندم، برنج، غلات و جو را نیز کنار بگذارید. در رژیم کتوژنیک مصرف مواد نشاسته ای مانند سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی، ذرت و نخود را نیز می بایست از برنامه غذایی روزانه کنار بگذارید. میوه ها نیز می بایست به نحوی مصرف شوند که از شیرینی جات دور باشند. میوه هایی مانند آناناس، انگور و پرتقال قابل مصرف نمی باشند و می بایست به جای از میوه هایی مانند توت فرنگی و خیار استفاده کرد

برای کمک به شما در ادامه این متن نت نوشت برای شما یک رژیم کتوژنیک هفته ای آورده است که طبق آن می توانید عمل کنید.

شنبه:

یک شنبه :

دوشنبه:

سه شنبه:

چهارشنبه:

پنج شنبه:

جمعه:

در رژیم کتوژنیک همواره سعی کنید گوشت و سبزیجات را بیشتر از حالت عادی تفت دهید.

در این رژیم بدن انسان به یک ماشین چربی سوزی تبدیل می شود. این رژیم غذایی، بدن را وادار می‌کند تا بجای قند، از چربی برای تأمین انرژی استفاده کند. بنابراین رژیم کتوژنیک پتانسیل چربی سوزی بدن را به شدت افزایش می دهد و این یکی از مهم ترین مزایای رژیم کتوژنیک است.

همچنین وزن بدن در این رژیم با کاهش سطح قند خون و انسولین بیشتر از قبل کاهش می یاید. به یاد داشته باشید که انسولین یکی از هورمون هایی است بدن را وادار می کند تا چربی ها را ذخیره کند!

مبتلایان به دیابت نوع ۲ مقادیر زیادی انسولین در بدن دارند. این مقادیر بالا باعث بروز برخی بیماری ها مانند فشار خون، افزایش ریسک ابتلا به نقرس، کبد چرب، چاقی، هوس کردن شیرینی و قند خون بالا می شود. رژیم کتوژنیک کربوهیدرات های مصرفی (که در بدن تبدیل به قند می شود) را کاهش داده و در عین حال به بدن اطمینان می دهد که انرژی مورد نیازش به طور کامل از چربی ها تامین می شود.

رژیم کتوژنیک خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

یک رژیم کتوژنیک خطر ابتلا به سرطان را حتما کاهش خواهد داد. اما قدرت واقعی این رژیم درمان مقابله با سرطان به وقوع پیوسته است! یادتان می آید که قبلا در نت نوشت به شما گفته ایم که سلول های سرطانی عاشق قند هستند؟  بله…قند ها سلول های سرطانی را تغذیه می کنند. رژیم بدون قند و پر از چربی به معنای واقعی سلول های سرطانی را گرسنه نگاه می دارد و مانع از رشد آن ها می شود!

برخی از محققان بر این باورند که رژیم غذایی کتوژنیک از شیمی درمانی نیز موثرتر است

رژیم کتوژنیک در بهبود بیماری هایی مشابه اسکیزوفرنی در موش ها بسیار موثر بوده است. همچنین در کودکان اوتیسمی مدتی پس از شروع این رژیم پیشرفت های بسیاری مشاهده شده است.

افسردگی و اختلال دو قطبی نیز از دیگر بیماری هایی است که می تواند با این گونه رژیم بهبود قابل توجهی داشته باشند.

در شروع با کمتر از ۵۰ گرم کربوهیدرات شروع کنید. حتی برخی با ۳۰ گرم آغاز می کنند. رژیم کتوژنیک کمی به تمرین نیاز دارد اما بعد از مدتی برای بدن عادی می شود. بیش از ۱۲۰ گرم در روز پروتئین مصرف نکنید. چربی مصرفی در این رژیم باید ۱۲۰ گرم غذای چرب و ۹۰ گرم غذایی باشد که چربی به آن افزوده شده باشد.

رژیم کتوژنیک و کبد چرب

اگر تمرکزتان روی کاهش وزن است چربی اضافه شده را به ۳۰ گرم در روز کاهش دهید.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی کف دست : اندازه دستتان به شما می گوید رژیم غذایی اختصاصی شما چیست!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت



Current ye@r *


Leave this field empty

قسمت سوم از فصل هشت Game of Thrones، پیرنگی مهیج، منسجم و مطمئن دارد که با غافلگیری های جذابی همراه است.

Galaxy A70 بسیار زیبا و قدرتمند و تواناست و کمتر میان رده ای در دنیا می تواند با آن رقابت کند. در…

فیلم گرگ بازی، اولین فیلم بلند عباس نظام دوست یک تریلر نوآر-اگزیستانسیالیستی است که سعی دارد یک بازی استعاری با نقش هائی…

آسیب هایی که از یک خونریزی حاصل می شود گاهی از خود زخم وخیم تر و بدتر هستند. حتی برخی مواقع زخم…

اگر دنیای تکنولوژی را دنبال می کنید، حتما خبر دارید که Samsung Galaxy A80 با مدول دوربین چرخشی pop-up موتوردار خود، چه…

با نت نوشت همراه باشید تا با هم در ابعاد بزرگتر چندین مورد از…

هر چند ماده آمیگدالین Amygdalin به عنوان یک نوع ویتامین و به نام ویتامین…

ویتامین کولین یک ویتامین بسیار مهم است؛ به این خاطر که می تواند بر…

قسمت سوم از فصل هشت Game of Thrones، پیرنگی مهیج، منسجم و مطمئن دارد…

Copyright © 2019 – Netnevesht


نام کاربری


رمز عبور

مرا به خاطر داشته باش

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟


نام کاربری یا ایمیل:


ورود| ثبت نام

رابطه‌ی رژیم غذایی و کبد چرب

مصرف غذاهای چرب و آماده و نداشتن تحرک کافی، نتیجه‌اش چاقی و اضافه وزن است که با بسیاری از بیماری‌ها از جمله مشکلات کبدی ارتباط مستقیم دارد.

رژیم کتوژنیک و کبد چرب

 

اختلالات کبدی از جمله نتایج رژیم‌های غذایی نامناسب است و متأسفانه کبد چرب نیز با وزن ارتباطی مستقیم داشته و با توجه به افزایش چاقی در جوامع مختلف (از جمله ایران) بر تعداد مبتلایان به این بیماری روز به روز افزوده می‌شود. دکتر سعید حسینی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، درباره‌ی نقش رژیم غذایی در بروز و درمان کبد چرب سوالات زیر را پاسخ می‌دهند:

 

آقای دکتر! تعریف شما از کبد چرب چیست؟

سلول‌های کبدی که به طور طبیعی جایی برای تجمع چربی نیستند در این بیماری جایگاهی برای رسوب چربی شده و اگر این تجمع چربی همراه با التهاب باشد به آن کبد چرب غیر الکلی همراه با التهاب در نسج کبد گفته می‌شود. بیماری کبد چرب در هر سنی دیده می‌شود، اما بیشترین شیوع آن بین 40 تا 60 سالگی است و در میان خانم‌ها بیشتر دیده می‌شود.

 

میزان شیوع بیماری کبد چرب تا چه حد است؟

 

چه کسانی بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند؟

وجود عوامل خطری همچون چاقی، وجود زمینه‌های افزایش قند و چربی خون و بی تحرکی احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد. البته مصرف برخی داروها نیز می‌تواند باعث رسوب چربی در کبد شود.

جالب است بدانید، کاهش سریع وزن در کسانی که قبلاً به چاقی مبتلا بوده‌اند هم می‌تواند این عارضه را در پی داشته باشد، بنابراین اگر تصمیم به لاغر شدن گرفته‌اید راه اصولی را در پیش بگیرید، هر چند که طولانی‌تر است اما کم‌ترین عارضه را برای‌تان به همراه خواهد داشت.

در ضمن، افزایش تمایل افراد جامعه به استفاده از غذاهای آماده و استفاده از روغن‌ها مخصوصاً روغن‌های اشباع از یک سو و تغییر الگوهای زندگی و عادات نادرست غذا خوردن از سوی دیگر، موجبات ابتلای به کبد چرب را فراهم می‌آورد.

 

علل تغذیه‌ای که به کبد چرب می انجامد، کدام است؟

افزایش تمایل افراد جامعه به استفاده از غذاهای آماده و استفاده از روغن‌ها مخصوصاً روغن‌های اشباع از یک سو و تغییر الگوهای زندگی و عادات نادرست غذا خوردن از سوی دیگر، موجبات ابتلای به کبد چرب را فراهم می‌آورد

 

در این بیماری چه مواد غذایی باید بیشتر و کدام‌ها کمتر مصرف شوند؟

 

چه توصیه‌ای برای بیماران دارید؟

نکته‌ی مهم در بهبود این بیماری رفع چاقی، کنترل چربی‌های خون، کنترل قند خون، افزایش فعالیت بدنی و اصلاح شیوه‌ی تغذیه است که همه می‌توانند در بهبود این بیماری کمک کننده باشند اما از همه مهم‌تر کنترل وزن است.

در ضمن کاهش وزن در افراد چاق باید به تدریج صورت گیرد زیرا همان طور که گفتیم کاهش وزن سریع خود می‌تواند به کبد چرب منتهی شود. کاهش وزن باید تدریجی و در یک دوره زمانی انجام شود. کافی است که افراد تنها 10 درصد از وزن خود را کاهش دهند.

روی این 10 درصد بسیار تاکید می‌شود زیرا کاهش سریع وزن باعث تشدید کبد چرب می‌شود. بسیاری از افراد تا درمان اصلی این بیماری را می‌شنوند، بسیار نگران می‌شوند و اقدام به کاهش وزن غیراصولی و سریع می‌کنند. این کاهش وزن بهتر است اصولی باشد، چرا که مراکزی که به صورت غیرتخصصی اقدام به کاهش وزن می‌کنند اگرچه باعث می‌شوند که وزن فرد کم شود اما چون در این کاهش وزن سریع مقدار زیادی از آب بدن فرد از دست می‌رود، بهبود در بیمار ایجاد نمی‌شود و بیشتر او را با مشکل رو به رو می‌کند.

 

نتایج تحقیقات

بر اساس مطالعه‌ای که محققان «بیمارستان اطفال بوستون» روی موش‌ها انجام داده‌اند، رژیم‌های غذایی مملو از کربوهیدرات‌هایی که سریع جذب می‌شوند، می‌تواند موجب ابتلا به بیماری کبد چرب و در نتیجه نارسایی کبد و مرگ بیمار شود.

رژیم کتوژنیک و کبد چرب

در این مطالعه محققان موش‌ها را تحت رژیم‌های غذایی شیرین و کم شیرین قرار دادند. رژیم‌های غذایی شیرین، قند خون را به سرعت بالا می‌برند، در حالی که رژیم‌های غذایی کم شیرین به آرامی قند خون را افزایش می‌دهند. موش‌هایی که رژیم غذایی شیرین داشتند نوعی آرد ذرت تصفیه شده مصرف می‌کردند که سریع جذب می‌شد و موش‌هایی که رژیم غذایی کم شیرین داشتند آرد ذرتی مصرف می‌کردند که به کندی جذب می‌شد.

نکته‌ی مهم در بهبود این بیماری رفع چاقی، کنترل چربی‌های خون، کنترل قند خون، افزایش فعالیت بدنی و اصلاح شیوه‌ی تغذیه است که همه می‌توانند در بهبود این بیماری کمک کننده باشند اما از همه مهم‌تر کنترل وزن است

در این مطالعه به هر دو گروه موش‌ها مقادیر مساوی از مجموع کالری‌ها، چربی، پروتئین و کربوهیدرات داده شد. پس از 6 ماه هر دو گروه موش‌ها هم وزن بودند اما چربی در خون و کبد موش‌هایی که رژیم غذایی شیرین داشتند دو برابر موش‌هایی بود که رژیم غذایی کم شیرین داشتند.

دکتر دیوید لودویگ، مدیر این پروژه در بیمارستان اطفال بوستون گفت: «یافته‌های جدید استدلالی بسیار قوی در اثبات این امر است که یک رژیم غذایی شیرین موجب ابتلای انسان به بیماری کبد چرب می‌شود و رژیم غذایی کم شیرین از ابتلا به این بیماری پیشگیری می‌کند.»

 

مهم‌ترین نکات برای بر طرف کردن حالت کبد چرب

* خودداری از پُرخوری بین وعده‌های غذایی

* نوشیدن 8 تا 12 لیوان آب خالص و تصفیه شده

* محدود کردن دریافت شکر و عدم استفاده از شکرهای مصنوعی

* استفاده‌ی کمتر از غذاهای حاوی اسیدهای چرب اشباع

* عدم استفاده از غذا هنگام افسردگی و ناراحتی

* استفاده از حبوبات به عنوان اصلی‌ترین منبع پروتئینی

* مصرف محدود مواد نشاسته‌ای: کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها از جمله قند ساده، نان، ماکارونی، کیک‌ها، بیسکویت و دسرها توصیه می‌شود. استفاده از نان غلات کامل

* افزایش مقدار سبزی‌ها و میوه‌های خام و فیبرها، استفاده از آب سبزیجات

* اجتناب از غذاهای سرخ شده، آماده و هر گونه مارگارین، عدم استفاده از غذاهای دوباره گرم شده

* اجتناب از مواد لبنی پُر چرب شامل : شیر، پنیر، خامه، بستنی، ماست

* استفاده از محصولات سویا شیر و پنیر سویا برای جبران کلسیم شیر

* اجتناب از مصرف نوشابه‌ها

* استفاده از منابع غنی ویتامین ث و سلنیوم (یک توضیح اضافه این که مقدار کم سلنیوم مورد نیاز افراد سالم، در غذاهای دریایی، مانند میگو و ماهی وجود دارد)

* رسیدن به وزن مناسب

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

منابع:

آکاایران

rejimdarmani

پارسی طب

 

مطالب مرتبط:کبدی سالم با تغذیه‌ای سالم

مطالب مرتبط:

رژیم کتوژنیک (یا رژیم کتو)، یک رژیم غذایی مبتنی بر «کربوهیدرات کم» و «چربی بالا» می باشد. تحقیقات نشان داده است که رژیم کتونی فواید بسیاری برای سلامتی به همراه دارد.

در حقیقت مطالعات انجام شده نشان داده است که این نوع رژیم غذایی، کمک شایانی در جهت «کاهش وزن» و «بهبود سطح سلامت افراد» خواهد داشت.

همچنین رژیم کتوژنیک این ویژگی را دارد تا در برابر بسیاری از بیماری ها مانند: دیابت، سرطان، صرع و آلزایمر، بدن را مقاوم سازد.

هر آنچه برای شروع رژیم غذایی کتو باید بدانید را، چند و چون در این مقاله آورده است. پس با ما همراه شوید.

 

رژیم کتوژنیک و کبد چرب

رژیم کتوژنیک یک رژیم غذایی با کربوهیدرات بسیار کم و چربی بالا می باشد که شباهت بسیاری با رژیم های «آتکینز» و «رژیم کربوهیدرات پایین» دارد.

این رژیم غذایی شامل کاهش شدید مصرف کربوهیدرات، و جایگزین کردن مصرف مقادیر بالای چربی می باشد. کاهش کربوهیدرات، بدن را در حالت متابولیک قرار می دهد که به این روند «کتوز» می گویند. هنگامی که این اتفاق رخ می دهد، بدن شروع به سوخت چربی و تبدیل آن به انرژی می کند. همچنین با سوخت چربی، کتون ها در کبد ایجاد می شوند که این فعل و انفعالات می تواند انرژی فراوانی را برای مغر فراهم سازد.

رژیم کتوژنیک می تواند موجب کاهش قند خون و میزان انسولین در بدن شود. با داشتن سبک زندگی کتونی در طولانی مدت و افزایش کتون ها در بدن، مزایا و فواید این رژیم غذایی همواره افزایش می یابد.

 

رژیم غذایی کتوژنیک انواع مختلفی دارد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

این نوع رژیم غذایی کتو شامل مقادیر بسیار ناچیز کربوهیدرات، مقادیر متوسط پروتئین و مقادیر بالایی از چربی می باشد. به این ترتیب 75% چربی، 20% پروتئین و تنها 5% کربوهیدرات وارد بدن می شود.

در چرخه این نوع رژیم غذایی، طبق دوره ای مشخص کربوهیدرات بالا مصرف می شود. برای مثال در 7 روز هفته، 5 روز رژیم کتو با کربوهیدرات پایین دنبال می شود، و در 2 روز دیگر مقادیر بالای کربوهیدرات دریافت می شود.

این نوع رژیم غذایی به شما اجازه می دهد تا در کنار تمرینات ورزشی کربوهیدرات مصرف کنید.

به نوعی همان رژیم غذایی کتوژنیک استاندارد می باشد که در آن مصرف پروتئین با مقادیر بالاتری همراه می باشد. که اغلب شامل 60% چربی، 35% پروتئین و 5% کربوهیدرات می باشد.

با این حال، تنها رژیم کتونی استاندارد و پروتئین بالا مورد مطالعه قرار گرفته اند. رژیم های غذایی سیکلیکال و هدفمند، رژیم های کتونی پیشرفته ای می باشند که بایستی توسط ورزشکاران و بدنسازان دنبال شوند.

اطلاعاتی که در این مقاله ارائه می شود غالبا پیرامون رژیم کتوژنیک استاندارد می باشد. اگرچه شباهت ها و آیتم های مشابهی با نسخه های دیگر رژیم کتو نیز دارد.

 

رژیم کتو می تواند در روند کاهش وزن به شما کمک کند. تحقیقات نشان داده است که در حقیقت رژیم غذایی کتوژنیک یک راه موثر برای کاهش وزن و پیشگیری از بیماری ها می باشد. و دنبال کردن این رژیم غذایی بیشتر از یک توصیه معمول است.

علاوه بر این، شما می توانید با استفاده از این رژیم غذایی، بدون شمارش کالری یا ردیابی مواد غذایی ای که مصرف می کنید، به وزن ایده خود دست بیابید.

یک مطالعه نشان داد، افرادی که دارای رژیم غذایی کتونی بودند، 2.2 برابر وزن بیشتری را نسبت به افراد با رژیم غذایی کم چرب و کالری، از دست دادند. همچنین سطح تری گلیسرید و کلسترول بد در این افراد بهبود یافت.

مطالعه دیگری نشان داد، افرادی که در رژیم غذایی کتوژنیک بودند، 3 برابر بیشتر از افرادی که رژیم غذایی توصیه شده برای افراد دیابتی را دنبال می کردند، وزن از دست دادند.

دلایل متعددی وجود دارد که نشان می دهد چرا یک رژیم کتونی بهتر از یک رژیم غذایی کم چربی است. یکی از این دلایل مصرف پروتئین بالا در این رژیم و فوایدی که مصرف پروتئین برای بدن دارد، می باشد.

از دیگر دلایل برتری این رژیم می توان به افزایش کتون ها در بدن، و به دنبال آن کاهش سطح قند خون و بهبود حساسیت بدن به انسولین، اشاره کرد.

 

دیابت با تغییرات متابولیسم بدن، بالا رفتن سطح قند خون و اختلال در عملکرد انسولین، شناخته می شود. رژیم کتوژنیک می تواند در از دست دادن چربی اضافه به کمک شما بیاید. از دست دادن چربی اضافه، ارتباط مستقیم و نزدیکی با دیابت نوع 2، پیش دیابت و سندروم متابولیک در بدن دارد.

یک مطالعه نشان داده است که رژیم غذایی کتونی قادر است تا به طرز عجیبی عملکرد انسولین را در بدن بهبود ببخشد. مطالعه دیگری بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که 7 نفر از 21 نفر استفاده از داروهای دیابت را قطع کردند و به طور کامل بیماری شان برطرف شده است.

همچنین در مطالعه دیگری بر روی گروهی از افراد با رژیم کتونی و گروهی با رژیم غذایی کربوهیدرات بالا نشان داد، گروه اول 24.4 پوند (11.1 کیلوگرم) و گروه دوم 15.2 پوند (6.9 کیلوگرم) وزن از دست دادند. که در نتیجه ثابت شد، رژیم کتوژنیک این مزیت و برتری دارد تا کاهش وزن و کنترل دیابت را به طور هم زمان در افراد ایجاد کند.

علاوه بر این، 95.2% از افرادی که رژیم کتونی را دنبال می کنند، درمان های دیابت را متوقف کرده اند و علائم دیابت در آن ها کاهش داشته است. که به نسبت در62%  از افراد با رژیم های کربوهیدرات بالا این اتفاق ممکن است رخ دهد.

 

رژیم کتونی به عنوان یک شیوه و درمان قطعی برای بیماری های عصبی مانند صرع شناخته شده است. مطالعات اخیر نشان داده است که داشتن یک رژیم غذایی اصولی می تواند فواید و اثرات فراوانی برای سلامتی به ارمغان بیاورد.

رژیم غذایی کتوژنیک دارای فاکتورهایی ست که می تواند عوامل خطر زا مانند: چربی بدن، سطح کلسترول بد (HDL)، فشار خون و قند خون را کنترل کرده و بهبود بخشد.

در حال حاضر رژیم کتونی برای درمان انواع سرطان و کاهش روند رشد تومورهای سرطانی توصیه و تجویز می شود.

رژیم کتو قادر است علائم بیماری آلزایمر را کاهش داده و پیشرفت آن را کند کند.

تحقیقات نشان داده است که رژیم کتوژنیک می تواند باعث کاهش شدید تشنج در کودکان مبتلا به صرع شود.

یک مطالعه نشان داد که این رژیم غذایی می تواند موجب بهبود علائم بیماری پارکینسون در افراد مبتلا شود.

رژیم کتونی می تواند به کاهش سطح انسولین در بدن کمک کند، که این ویژگی ممکن است نقش کلیدی در درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک را ایفا کند.

در یک مطالعه که بر روی حیوانات صورت گرفت، نشان داده شد که رژیم غذایی کتو قادر است در کاهش تراکم و بهبود بخشیدن پس از آسیب و جراحات مغزی، نقش موثر و مفیدی را ایفا کند.

کاهش سطح انسولین در بدن، و پرهیز از خوردن شکر و غذاهای فراوری شده می تواند در بهبود آکنه و مشکلات پوستی، تا حد زیادی کمک کننده باشد.

در نظر داشته باشید که تحقیقات در زمینه و نتایج بدست آمده بسیار جدی می باشد.

رژیم کتوژنیک و کبد چرب

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب سایت

با عضویت در چندوچون از تازه ها با خبر شوید

تایپ کنید و ENTER کنید .

در مطالب گذشته از رژیم غذایی کتوژنیک گفتیم. رژیم کتوژ از محبوب ترین رژیم های غذایی است که می تواند به کاهش وزن کمک کند. حال آیا رژیم غذایی کتوژنیک خطرناک است؟ آیا برای انتخاب این رژیم غذایی شک دارید؟

آیا تولید کتون ها در بدن می تواند بسیار زیاد شود؟ بله، آن کتواسیدوز نام دارد. آیا این چیز غیر عادی است؟ اصلا. برای بیشتر مردم داشتن رعایت قوانین رژیم غذایی کتو دشوار است. احتمالا برای استفاده از این رژیم غذایی و پیروی از روش آن به راهنمایی پزشکی نیاز دارید.

نکته:بیماری دیابت نوع 1 در کتواسیدوز استثناست. این ممکن است زمانی اتفاق بیافتد که سطح انسولین شدیدا پایین است. که البته در فردی با عملکرد صحیح لوزالمعده نادر است. بالا بودن خطرناک سطح کتون منجر به ترشح انسولین می شود.

اشتباهات زیادی درباره ی رژیم لاغری کم کربوهیدرات وجود دارد که سبب بدبینی نسبت به آن شده است. تحقیقات بسیاری در 30 سال گذشته انجام شده که نشان می دهد چربی زیاد و کربوهیدرات کم مفید است. گاهی مردم رژیم کتو را با رژیم های که چربی و کربوهیدرات بالای دارند و برای بدن مضر هستند، اشتباه می گیرند. البته که اگر شما غذای بسیار چرب بخورید، برایتان ضرر خواهد داشت.

آیا می خواهید رژیم غذایی کم چرب داشته باشید؟ نشان داده شده است که کتوژنیک هم سالم تر و هم موثرتر از رژیم های کم چرب است.

رژیم کتوژنیک و کبد چرب

هنگامی که غذای چرب و با کربوهیدرات بالا می خورید، بدن شما معمولا گلوکز تولید می کند. برای بدن کربوهیدرات ها آسان ترین چیز برای تولید کردن هستند، از این رو اول از آن استفاده می کند. نتیجه اینکه چربی اضافی ذخیره می شود. به نوبه خود، این موضوع باعث افزایش وزن و بیماری هایی که همراه چربی و کربوهیدرات بالا است، می شود.

اگر درباره آغاز رژیم لاغری کتو نگران هستید، برای احتیاط با پزشک خود مشورت کنید. به خصوص اگر در حال حاضر داروهای خاصی مصرف می کنید، نیاز به نظارت بیشتری دارید. مادرانی که به کودک خود شیر می دهند، مراقب باشند که ممکن است به کربوهیدرات بیشتری نیاز داشته باشند.

آشنایی با رژیم غذایی کتوژنیک

25 نکته برای از بین بردن چربی شکم

با 12 خواص شگفت‌انگیز کیوی آشنا شوید!

آیا خواندن این مطلب برای شما مفید بود؟

کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زوم لایف تنها با رعایت شرایط استفاده از مطالب، امکان‌پذیر است.

نشانه‌های سجاوندی

امپرسند (انگلیسی: Ampersand) با واژه‌نگاشت “&” نمایش‌دهندهٔ حرف ربط and در زبان انگلیسی‌ست. این واژه بر گرفته از لیگچر et زبان لاتین برای “and” است.[۱]

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

رژیم کتوژنیک و کبد چرب
رژیم کتوژنیک و کبد چرب
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *