رژیم غذایی مدیترانه ای برای لاغری

رژیم غذایی مدیترانه ای برای لاغری
رژیم غذایی مدیترانه ای برای لاغری

دستور رژیم مدیترانه ای برای لاغری در ۳۰ روز – روز دهم. افرادی که این رژیم را به عنوان اولین انتخاب تغذیه ای خود قرار می‌دهند سالم تر و طولانی تر زندگی می‌کنند. از التهابات، ناراحتی های معده، ناراحتی های اعصاب و سکته های قلبی و مغزی در نتیجه کلسترول بالا و چاقی شکم خبری نخواهد بود.

به مقدمه چالش دستور رژیم مدیترانه ای ۳۰ روزه خوش آمدید. رژیمی که در دهه ۶۰ میلادی با الگوبرداری از نحوه تغذیه اهالی کرت یونان به جهان معرفی شد. افرادی که رژیم مدیترانه ای را به عنوان اولین انتخاب تغذیه ای خود قرار می‌دهند سالم تر و طولانی تر زندگی می‌کنند. از التهابات، ناراحتی های معده، ناراحتی های اعصاب و سکته های قلبی و مغزی در نتیجه کلسترول بالا و چاقی شکم خبری نخواهد بود. وقتی دستور برنامه رژیم مدیترانه ای ۳۰ روزه را شروع کنید و ادامه دهید کم‌کم متوجه می‌شوید بیماری ها و ناراحتی ها همراه با چربی ها در حال از بین رفتن است.

دستور رژیم مدیترانه ای در چالش ۳۰ روزه یک فایده مهم دیگر هم برای شما دارد. یاد ‌می‌گیرید هر کجا که می‌روید، به مهمانی های خانوادگی یا دوستانه، رستوران گردی یا پیک نیک حتی اگر خودتان غذا را تهیه نمی‌کنید، به راحتی غذای سالمی انتخاب کنید. در واقع هیچ وقت دچار مشکل نخواهید شد. حتی در صورتی که با دوستان به یک فست فود بروید می‌توانید بهترین انتخاب یا حداقل یک سالاد را سفارش بدهید.

بیشتر بخوانید: رژیم لاغری نظامی ۳ روزه برای کاهش وزن سریع و فوق العاده!

دهه ۶۰ میلادی بود که محققان متوجه شدند اهالی کرت (Crete) یونان طول عمر بیشتر و بدن سالم تری نسبت به همسالان خود در سراسر جهان دارند. عمر متوسط اهالی این جزیره ۹۰ تا ۱۲۰ سال است. از همه مهمتر سلامت روحی و جسمی ساکنان این جزیره بود که کمتر بیمار می‌شوند و بیشتر بر اثر پیری و کهولت سن می‌میرند. پس از بررسی ها مشخص شد نحوه غذا خوردن و تحرک بدنی اهالی این جزیره راز اصلی سلامت و طول عمرشان است. به همین دلیل تحقیقات متعددی انجام و با استفاده از نحوه تغذیه اهالی جزیره کرت رژیم مدیترانه ای به دنیا معرفی شد.رژیم غذایی مدیترانه ای برای لاغری

در ادامه دو چالش ورزشی و نیاز روزافزون افراد به سبک زندگی سالم تصمیم گرفتیم با برنامه و دستورهای غذایی یک چالش جدید را شروع کنیم. از آن جا که داشتن تناسب اندام، سلامت جسم و روح آرزوی هر کسی است از شما دعوت می‌کنیم خود را برای این چالش بزرگ و کم هزینه آماده کنید.

به همین دلیل اگر یکی از چالش های ورزشی نت نوشت و چالش رژیم  مدیترانه ای را یک ماه دنبال کنید تغییرات بسیار شگرفی را در خودتان شاهد خواهید بود. اطمینان داریم پس از اتمام چالش حاضر نیستید برنامه غذایی خود را تغییر دهید. چون یاد گرفته اید چگونه غذاهای سالم و خوشمزه تهیه کنید.

این رژیم شامل ۷ نکته بنیادی در باره غذا است:

 

 

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی کف دست : اندازه دستتان به شما می گوید رژیم غذایی اختصاصی شما چیست!

رژیم مدیترانه ای

با توجه به آب و هوای مدیترانه،نوع زندگی و غذاهای در دسترس،  افراد ساکن در این مناطق رژیم غذایی شان از زیاد به کم به شرح زیر بود:

یکی دیگر از ویژگی های افراد این جامعه سنتی داشتن پیاده روی برای رسیدن به منزل دوستان و خویشاوندان حتی در روستای های دیگر برای صرف غذا بود. این هرم بعدها توسط محققان دانشگاه هاروارد با اضافه کردن ادویه ها و چاشنی های گیاهی تکمیل شد تا طعم بهتری به غذاها داده شود و تنوع بیشتری داشته باشد. در واقع محققان دانشگاه هاروارد هرم را به شکل زیر در آوردند:

بیشتر بخوانید: رژیم کتوژنیک چیست؟ با مزایای رژیم کتوژنیک برای لاغری و درمان بیماری ها آشنا شوید

اگر به جدول غذایی یک رژیم مدیترانه ای نگاه کنیم بیشتر شامل غذاها و میوه هایی است که خاصیت ضد تورمی دارد. محققان متوجه شده اند افرادی که رژیم غذایی مدیترانه ای دارند پس از مدتی بیماری های قلبی عروقی، سرطان، زوال عقل، افسردگی، دیابت نوع ۲، آرتریت و چاقی به میزان قابل توجهی در آنان کاهش پیدا می کند.  دقیقا برخلاف غذاهای فست فود امروزی که مصرف آن برابر است با چاقی و انواع بیماری ها.

محققان دانشگاه هاروارد اعتقاد دارند با فعالیت بدنی، حذف الکل و سیگار  در افرادی که از رژیم مدیترانه ای استفاده می کنند بیماری های قلبی تا ۸۰ درصد، سکته مغزی تا ۷۰ درصد، دیابت نوع ۲ تا ۹۰ درصد کاهش پیدا می کند.

حالا دیگر انتخاب با شماست. نگران مزه غذاهای مدیترانه ای هم نباشید. چون چاشنی های خوبی در ایران داریم. شاید خوب باشد این هرم غذایی را روی در یخچال بچسبانید.

بیشتر بخوانید: رژیم لاغری carb backloading چیست؟ در این رژیم شب ها غذا بخورید!

برای کشف رژیم مدیترانه ای بسیاری از محققان مثل بیل برادلی Bill Bradley مدت‌ها در قلب این رژیم یعنی جزیره کرت یونان زندگی کردند. ولی قبل از شروع چالش لازم است با اساس این رژیم آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: رژیم پالئو چیست؟ نمونه رژیم غذایی پالئو ، مزایا و عوارض این رژیم غذایی

در رژیم مدیترانه ای از غذاهای فرآوری شده و انواع نگهدارنده ها خبری نیست. شما فقط غذاهای تازه و سالم مصرف می‌کنید. تمام غذاهای فرآوری شده دارای موادی است که انواع التهابات را در بدن شما بوجود می‌آورد، سیری کاذب می‌دهد و فقط بیمارتان می‌کند. بسیاری از این غذاها حاوی نیترات است و بدون آن که خودتان متوجه باشید به آن ها معتاد می‌شوید. پس تمام غذاهایی را که دارای شکر سفید، آرد سفید، فست فودها، و مواد شیمیایی مثل نگهدارنده و رنگ است برای یک ماه کنار می‌گذاریم.

بیشتر بخوانید: رژیم سرکه سیب برای لاغری و کاهش وزن چگونه است؟

رژیم مدیترانه ای

چربی های مفید رژیم مدیترانه ای محدود است به روغن زیتون که سرشار از امگا ۳ است و خاصیت ضدالتهابی دارد. کلسترول بد خون که عامل اصلی بیماری های قلبی عروقی است با این روغن پرخاصیت پایین می‌آید و به جای آن کلسترول خوب بالا می‌رود. از دیگر خواص شگفت انگیز روغن زیتون کمک به کاهش وزن است.

بیشتر بخوانید: برنامه ورزشی ۲۰ دقیقه‌ای که به طور معجزه آسایی چربی سوزی می‌کند!

در جوامع شهرنشینی هر فرد تقریبا ۱ یا ۲ وعده میوه و سبزی می‌خورد. به همین دلیل بدن با کمبود ویتامین و انواع مواد معدنی مواجه و سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود. در نتیجه ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن بیماری‌ها یکی یکی از راه می‌رسد. در رژیم مدیترانه ای شما حداقل ۹ بار در طول روز به روش های مختلف از انواع سبزی و میوه استفاده می‌کنید. البته از انواع گوشت حتی گوشت قرمز استفاده می‌شود.

امروزه هر چند مردم به استفاده از گوشت های سفید مثل ماهی و گوشت مرغ گرایش دارند، ولی استفاده از پروتئین های حبوبات را تقریبا فراموش کرده اند. در رژیم مدیترانه ای گوشت ماهی و پروتئین های گیاهی عمدتا لوبیا منبع اصلی تامین پروتئین بدن است.

بیشتر بخوانید: برنامه غذایی ۷ روزه، یک رژیم غذایی سالم و عالی برای سلامتی و کاهش وزن

علاوه بر روغن زیتون که روغن اصلی و چربی مفید رژیم مدیترانه ای است، در این رژیم از انواع غذاهایی که حاوی امگا ۳ است زیاد استفاده می‌شود.

برای خودتان یک تاریخ معین کنید. فکر کنم اول ماه از همه تاریخ ها بهتر باشد. این که شما حقوق می‌گیرید و برای خانه خرید می‌کنید. پس اگر برنامه دارید که رژیم مدیترانه ای را شروع کنید این بار مواد غذایی زیر را در فهرست خرید تان بگذارید. شاید بعضی از آن ها را در خانه داشته باشید.

روغن زیتون – بابونه – آویشن – چای سبز – نعنا – پودر قهوه – سرکه بالزامیک – لیموترش تازه – خردل – عسل – نمک صورتی هیمالیایی – یک فنجان برای اندازه گرفتن

این مواد را به این دلیل نیاز داریم چون باید هر روز از آن ها استفاده کنید. بقیه غذاها را می‌توانید در صورت تمایل روزانه یا هفتگی خریداری کنید.

دو نوع سس سالاد را که مربوط به رژیم مدیترانه ای است به شما آموزش می‌دهیم. چون تقریبا هر روز به آن نیاز دارید. می‌توانید این سس ها را برای یکی دو روز آماده کنید تا اگر شاغل هستید و گاهی فرصت نمی‌کنید بهانه ای برای سالاد نخوردن و خوشمزه نبودن آن پیدا نکنید.

بیشتر بخوانید: رژیم شیر : برای کاهش وزن در چهار هفته رژیم لاغری شیر بگیرید

برای تهیه این سس مواد را در یک ظرف ریخته به مدت دو دقیقه به هم بزنید. قبل از استفاده از سس آن را به مدت ۱ ساعت در یخچال بگذارید.

بیشتر بخوانید: رژیم سم زدایی : با رژیم ۳ روزه سم زدایی بدن سبک و سالم شوید!

رژیم مدیترانه ای

روش تهیه این سس رژیم مدیترانه ای هم مانند سس قبلی است.

بیشتر بخوانید: رژیم سوپ : رژیم سم زدایی سوپ قلم و سوپ کلم برای لاغری و سم زدایی بدن در ۲۱ روزرژیم غذایی مدیترانه ای برای لاغری

چند نکته را باید در مورد وعده های غذایی و سالاد رژیم مدیترانه ای مد نظر قرار دهید تا با توجه به سبک زندگی تان بتوانید برنامه متنوعی برای غذا خوردن داشته باشید و دلسرد نشوید:

صبحانه همیشه غذای کاملی است و جداگانه تهیه و میل می‌شود.

برای هر روز رژیم مدیترانه ای میان وعده‌هایی داریم ولی اگر احساس ضعف کردید می‌توانید از خرما، عسل و یا یک تکه باقلوا که با روغن زیتون درست شده است استفاده کنید.

برای ناهار و شام می‌توانید یک غذا تهیه کنید و آن چه را برای ناهار می‌خورید برای شام هم میل کنید. اگر شاغل هستید بعدازظهر غذا را تهیه و قسمتی از آن را برای شام و بخشی را برای ناهار فردا نگه دارید.  می‌توانید ناهار را کامل و شام را فقط سالاد میل کنید.

توجه کنید سالادهای رژیم مدیترانه ای یک وعده غذای کامل است. بنابراین اگر می‌خواهید هم شام و هم ناهار را با سالاد میل کنید، غذایتان را نصف و نصف دیگر را سالاد مصرف می‌کنید.

از انواع چای مثل بابونه – نعنا – چای سبز – آویشن در طول روز از هر کدام یک فنجان تهیه و میل کنید. لطفا از نوع کیسه ای را نخرید. بهتر است آنها را دم کنید. اگر فرصت کمی دارید می‌توانید از لیوان های مخصوص دمنوش استفاده کنید. قهوه – قهوه ترک – را یک یا حداکثر دو فنجان در روز میل کنید. رژیم مدیترانه ای چای سیاه ندارد. اگر بتوانید در این مدت آن را حذف کنید چه بهتر اگر نه آن را به یک فنجان در روز محدود کنید. آب را فراموش نکنید.

بیشتر بخوانید: رژیم لیمو چیست و چگونه به کاهش وزن و لاغری کمک می کند؟

بیشتر بخوانید:

منابع:

NCBI
Old Ways
Stanford Education
Today’s Dietician
NCBI
Help Guide
NCBI
NCBI
The New York Times

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت



Current ye@r *


Leave this field empty

قسمت سوم از فصل هشت Game of Thrones، پیرنگی مهیج، منسجم و مطمئن دارد که با غافلگیری های جذابی همراه است.

Galaxy A70 بسیار زیبا و قدرتمند و تواناست و کمتر میان رده ای در دنیا می تواند با آن رقابت کند. در…

فیلم گرگ بازی، اولین فیلم بلند عباس نظام دوست یک تریلر نوآر-اگزیستانسیالیستی است که سعی دارد یک بازی استعاری با نقش هائی…

آسیب هایی که از یک خونریزی حاصل می شود گاهی از خود زخم وخیم تر و بدتر هستند. حتی برخی مواقع زخم…

اگر دنیای تکنولوژی را دنبال می کنید، حتما خبر دارید که Samsung Galaxy A80 با مدول دوربین چرخشی pop-up موتوردار خود، چه…

با نت نوشت همراه باشید تا با هم در ابعاد بزرگتر چندین مورد از…

هر چند ماده آمیگدالین Amygdalin به عنوان یک نوع ویتامین و به نام ویتامین…

ویتامین کولین یک ویتامین بسیار مهم است؛ به این خاطر که می تواند بر…

قسمت سوم از فصل هشت Game of Thrones، پیرنگی مهیج، منسجم و مطمئن دارد…

Copyright © 2019 – Netnevesht


نام کاربری


رمز عبور

مرا به خاطر داشته باش

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟


نام کاربری یا ایمیل:


ورود| ثبت نام

در رژیم مدیترانه‌ایی غذاهای سنتی کشورهایی از قبیل ایتالیا و یونان گنجانده شده که مردم در در سال‌های ۱۹۶۰ مصرف می‌کردند.

محققان خاطر نشان می‌کنند که این مردم در مقایسه با امریکایی‌ها به طرزی استثنایی سالم‌تر بودند و خطر ابتلا به بیماری‌های مهلک در آن‌ها بسیار پایین بود.

مطالعات فراوانی در این زمینه صورت پذیرفته که اثبات می‌کند رژیم مدیتراینه‌ایی به کاهش وزن کمک شایانی کرده و در پیشگیری از حملات قلبی، سکته، دیابت نوع ۲ و مرگ‌های ناگهانی موثر است.

امکان پیروی مطلق از این رژیم برای هیچکس فراهم نیست. کشورهای بسیاری در حاشیه‌ی دریای مدیترانه واقع شده‌اند و همه‌ی آنها مواد غذایی مشابهی را مصرف نمی‌کنند.

در این مقاله به توصیف این رژیم به گونه‌ایی که در مطالعات توصیه شده پرداخته می‌شود و خوردن به شیوه‌های ثمربخش را نشان می‌دهد.رژیم غذایی مدیترانه ای برای لاغری

تمام آنچه در اینجا آورده شده است را یک رهنمون کلی در نظر بگیرید و نه وحی منزل. این برنامه را می‌توان مطابق نیاز و صلیقه افراد تنظیم نمود.

فراوان بخورید: سبزیجات، میوه‌ها، آجیل، مغزها، حبوبات، سیبب‌زمینی، غلات کامل، نان‌ها، گیاهان، ادویه‌جات، ماهی، غذاهای دریایی و روغن زیتون خالص.

در حد اعتدال بخورید: گوشت طیور، تخم‌مرغ، پنیر و ماست.

به ندرت بخورید: گوشت قرمز.

ابدا نخورید: نوشیدنی‌های شیرین‌شده با قند، خوراکی‌های حاوی قند‌های افزوده، گوشت‌های فراوری شده، غلات تصفیه شده، روغن‌های تصفیه شده و دیگر غذاهای فراوری‌شده.

قندهای افزوده: نوشابه‌های گازدار، شیرینی‌ها، بستنی، شکر و بسیاری موارد دیگر.

غلات فراوری‌شده: نان سفید، خمیر متشکل از گندم تصفیه شده و غیره.

اسیدهای چرب حاوی ترانس: در مارگارین و انواع غذاهای فراوری شده یافت می‌شود.

روغن‌های تصفیه‌شده: روغن سویا، روغن کوینولا، روغن بذر کتان و برخی موارد دیگر.

گوشت‌های فراوری شده: سوسیس‌های فراوری شده، سوسیس‌ هات داگ و غیره.

غذاهای کاملا فراوری شده: هر آنچه که برچسب “کم‌چرب یا رژیمی” داشته باشد یا به نظر برسد که در کارخانه تهیه شده.

چنانچه تمایل دارید این ترکیبات مضر را از برنامه‌ی غذایی خود حذف کنید، پیش از خرید باید لیست ترکیبات آن را بخوانید.

باید رژیم خود را بر پایه‌ی این غذاهای سالم، غیرفراوری شده‌ی مدیترانه‌ایی تنظیم نمائید.

سبزیجات: گوجه‌فرنگی، کلم بروکلی، کلم سفید، اسفناج، پیاز، گل‌کلم، هویج، کلم بروکسل، خیار و غیره.

میوه‌ها: سیب، موز، پرتقال، گلابی، توت‌فرنگی، انگور، خرما، انجیر، طالبی، هلو و غیره.

آجیل‌ها و مغزها: بادام، گردو، فندق، بادام هندی، تخمه‌ی آفتاب‌گردان، تخمه‌ی‌ کدو و موارد دیگر.

حبوبات: لوبیا، نخود سبز، عدس، نخود و انواع بنشن و غیره.

سبزیجات ریشه‌دار: سیب‌زمینی، سیب‌زمینی شیرین، شلغم، سیب‌زمینی هندی و غیره.

غلات کامل: جو سبوس‌دار، برنج قهوه‌ایی، چدار ، جو، ذرت، گندم سیاه، نان و خمیر غلات کامل.

ماهی و غذاهای دریایی: سالمون، ساردین، قزل‌آلا، تن، ماهی خال‌خالی، میگو، صدف خوراکی، حلزون دوکپه‌ایی، خرچنگ، صدف دریایی و غیره.

طیور: مرغ، اردک، بوقلمون و موارد دیگر.

تخم‌‌ها: تخم مرغ، بلدرچین و تخم اردک.

لبنیات: پنیر، ماست، ماست یونانی و غیره.

گیاهان و ادویه‌جات: سیر، ریحان، نعناع، رزماری، مریم‌گلی، جوزهندی، دارچین، فلفل و غیره.

روغن‌های سالم: روغن زیتون خالص، زیتون، آوکادو و روغن آوکادو.

غذاها با ترکیبات کامل و منحصر به فردشان کلید سلامت هستند.

اینکه کدام غذاها در رژیم مدیترانه‌ایی جای دارند، موضوعی بحث‌برانگیزی است، که بخش اعظم این بحث به تنوع بین کشورهای مختلف حاشیه‌ی دریای مدیترانه باز می‌گردد.

رژیم توصیه شده که اساس و مبنای تحقیقات قرار دارد، سرشار از غذاهای گیاهی و مقدار نسبتا اندکی از مواد غذایی حیوانی را در خود جای می‌دهد.

با این وجود، مصرف ماهی و غذاهای دریایی حداقل دوبار در هفته توصیه شده است.

سبک زندگی مدیترانه‌ایی در عین حال بر انجام فعالیت‌های ورزشی منظم، خوردن غذا به صورت دسته جمعی و لذت بردن از زندگی تاکید دارد.

در رژیم مدیترانه‌ایی آب سهم عمده‌ایی از آنچه باید بنوشید را به خود اختصاص داده است.

همچنین در این رژیم نوشیدن شراب قرمز در حد متوسط، حدودا روزانه ۱ لیوان، توصیه می‌شود.

با این حال، این امر کاملا اختیاریست و افرادی که به الکل اعتیاد دارند باید از نوشیدن شراب اجتناب نمایند و یا چنانچه با نوشیدن الکل دچار مشکل می‌شوند، مصرف آن را محدود نمایند.

نوشیدن قهوه و چای نیز کاملا تائید می‌شود اما نوشیدنی‌های حاوی قند و آب‌میوه‌ها که مملو از قند هستند، در این رژیم جایی ندارند.رژیم غذایی مدیترانه ای برای لاغری

تعارف نکنید حجم غذا و مواد غذایی که انتخاب می‌کنید را بر اساس نیاز و صلیقه‌ی خود تغییر دهید.

صبحانه: حریره‌ی جو دوسر با کشمش، آجیل و سیب.

ناهار: ساندویج غلات کامل با سبزیجات.

شام: پیتزای مدیترانه‌ایی با گندم کامل که روی آن پنیر، سبزیجات و زیتون دارد.

صبحانه: املت سبزیجات و زیتون.

ناهار: مابقی پیتزای دیشب.

شام: مرغ پخته با سبزیجات و سیب زمینی. میوه برای دسر.

معمولا در رژیم مدیترانه‌ایی نیازی به شمردن کالری‌ها یا محاسبه‌ی مواد مغذی( پروتئین، چربی یا کربوهیدرات‌ها) نیست.

صبحانه: ماست یونانی با توت‌فرنگی و جو.

ناهار: ساندویج غلات کامل با سبزیجات.

شام: سالاد تن با سس روغن زیتون. یک تکه میوه برای دسر.

صبحانه: حریره‌ی جو دوسر با کشمش.

ناهار: مابقی سالاد تن دیشب.

شام: سالاد با گوجه‌فرنگی، زیتون و پنیر فتا.

صبحانه: املت با سبزیجات، گوجه‌فرنگی و پیاز. یک تکه میوه.

ناهار: ساندویج غلات کامل با پنیر و سبزیجات تازه.

شام: لازانیای مدیترانه‌ایی.

صبحانه: ماست با برش‌های میوه و آجیل.

ناهار: مابقی لازانیای دیشب.

شام: سالمون کبابی، با برنج و سبزیجات.

صبحانه: تخم‌مرغ و سبزیجات، سرخ‌شده در روغن زیتون.

ناهار: ماست یونانی با توت‌فرنگی، جو دوسر و آجیل.

شام: گوشت‌بره‌ی پخته با سالاد و سیب‌زمینی پخته.

لزومی ندارد بیش از سه وعده در روز غذا بخورید.

اما چنانچه بین وعده‌ها گرسنگی بر شما غالب شد، از این اسنک‌های تائید شده میل کنید:

تطبیق غذاهایی که در رستوران میل می‌کنید با رژیم مدیترانه‌ایی بسیار آسان است.

به عنوان غذای اصلی ماهی یا غذاهای دریایی سفارش دهید.

از آنها درخواست کنید که غذای شما را در روغن زیتون خالص سرخ کنند.

فقط نان‌هایی که از غلات کامل تهیه شده‌اند را میل کنید و به جای کره از روغن زیتون استفاده کنید.

خرید کردن از فروشگاه‌های که انواع مواد غذایی را در خود جای می‌دهند ایده‌ی بسیار خوبیست.

همیشه مواد غذایی فراوری نشده در زمره‌ی‌ بهترین انتخاب‌ها هستند. چنانچه توان مالی شما اجازه می‌دهد، مواد غذایی ارگانیک بر دیگر مواد غذایی ارجحیت دارند.

بهتر است خانه‌ی خود را از تمام مواد خوراکی ناسالم و وسوسه‌برانگیز مانند نوشیدنی‌های گازدار، بستنی، شکلات، شیرینی‌جات، نان سفید، بیسکوئیت‌ها و انواع مواد غذایی فراوری شده، پاک کنید.

چنانچه در خانه فقط غذاهای خوب و سالم داشته باشید، فقط غذاهای خوب و سالم می‌خورید.

رژیم مدیترانه واقعا رژیم خوبیه منکه ازش راضیم و تونستم نتجه خوبی از این رژیم بگیریم
ممنون

جو دو سر چی هست؟ باش حلیم درست کنیم؟

جو پرک هم میگن ب سوپر مارکت ها بگی بهت میدن

در دسامبر سال ۲۰۱۳، رژیم غذایی مدیترانه ای از سوی یونسکو به عنوان میراث فرهنگی ناملموس کشورهای یونان، اسپانیا، مراکش و کرواسی به ثبت رسید. این رژیم غذایی برخلاف نامش مختص به کشورهای مدیترانه ای نیست و هر کشوری برای خود می‌تواند رژیم مدیترانه ای مخصوصی داشته باشد. امروز در جیمیتو به شما کمک خواهیم کرد تا یک هفته با رژیم مدیترانه ای، تغذیه کنید تا شاهد تأثیرات به سزای آن باشید.

 

رژیم مدیترانه ای بر گرفته از غذاهای سنتی کشورهای حوضه مدیترانه به ویژه ایتالیا و یونان در سال‌های ۱۹۶۰ است. محققان در بررسی‌هایی که انجام دادند، مشاهده کردند این افراد در مقایسه با آمریکایی‌ها و مردم سایر نقاط دنیا سالم‌تر و طول عمر بیشتری دارند. همچنین این افراد در طول زندگی با بیماری و علائم کمتری از درد و رنج حاصل از بیماری‌های شایع در دنیا دست و پنجه نرم می‌کنند.

همچنین مطالعات نشان دادند رژیم غذایی مدیترانه ای می‌تواند به کاهش وزن در افراد کمک شایانی کند و از بروز حملات قلبی و سکته‌های مغزی که ناشی از افزایش وزن هستند، جلوگیری کند. رژیم مدیترانه ای علاوه بر کاهش وزن بر روی تعداد مرگ‌های ناشی از دیابت نوع ۲ نیز بی‌تاثیر نبود.

برای پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای، دستورالعمل کلی وجود ندارد و هر کشور، همان‌طور که اشاره کردیم دارای دستور غذایی مخصوص به خود برای رژیم غذایی مدیترانه ای است؛ اما کلیت این رژیم در همه کشورها یکسان و مشترک است.رژیم غذایی مدیترانه ای برای لاغری

 

آنچه که به عنوان رژیم غذایی یک هفته شما تنظیم شده است، فقط یک روش سالم برای غذا خوردن است و نباید آن را به عنوان یک نوشته قطعی به حساب آورد. شما می‌توانید بر اساس آنچه که دوست دارید با رعایت شروط رژیم مدیترانه ای، دستورهای غذایی را تغییر و باب میل کنید.

 

اساس این رژیم بر مصرف نسبتاً بالای روغن زیتون، حبوبات، غلات کامل، میوه و سبزی‌ها و مصرف متوسط ماهی و محصولات لبنی بخصوص ماست و پنیر و نیز مصرف بسیار کم گوشت و محصولات گوشتی استوار است. در ادامه به باید و نباید های رژیم غذایی مدیترانه ای خواهیم پرداخت.

۱- شما باید سبزی‌ها، میوه‌ها، آجیل، دانه‌ها، حبوبات، سیب زمینی، غلات کامل، نان، گیاهان، ادویه‌جات، ماهی، غذاهای دریایی و روغن زیتون به مقدار زیادی در رژیم غذایی مدیترانه ای مصرف کنید.

۲- شما باید مرغ، تخم‌مرغ، پنیر و ماست را به طور متوسط در رژیم غذایی مدیترانه ای بخورید.

۳- شما باید به ندرت از گوشت قرمز استفاده کنید.

۴- شما به هیچ وجه نباید از فراورده‌های شیرین شده با شکر، شیرینی، گوشت فرآوری شده، رشته و دانه‌های فراوری شده، روغن تصفیه شده و دیگر غذاهای صنعتی و فراوری شده با روغن و ادویه فراوان (فست فودی) استفاده کنید.

 

شما می‌توانید رژیم غذایی مدیترانه ای را به هر شکلی که دوست دارید، پیروی کنید اما باید بر اساس آنچه که در بالا گفته شد، کلیت موضوع را بی‌قید و شرط اجرا کنید. برای اینکه با اصطلاحاتی به مانند دانه‌های فراوری شده آشنایی داشته باشید به توضیحاتی که در ادامه آمده است، دقت کنید.

می‌بایست در هنگام خریدن اجناس و مواد خوراکی، برچسب‌های روی هر کدام از مواد غذایی را به دقت مطالعه کنید و بر اساس رژیم غذایی مدیترانه ای مواد مورد نیاز را بخرید.

اینکه شما در رژیم غذایی مدیترانه ای باید چه غذایی بخورید و نخورید یک اصل کلی است و وعده‌های غذایی و ترکیبات آن‌ها بر اساس همین اصول در کشورهای مختلف تغییر می‌کند. رژیم غذایی مدیترانه ای بر پایه خوردن غذاهای سالم و بدون ضرر است.

 

در این رژیم غذایی از غذاهای گیاهی به جای غذاهای گوشتی استفاده بیشتری می‌شود. با این وجود در رژیم مدیترانه ای خوردن ماهی و غذاهای دریایی در طول هفته توصیه شده است.

 

شما علاوه بر اینکه در رژیم مدیترانه ای از تغذیه سالم‌تری استفاده می‌کنید، باید دقت داشته باشید که از زندگی و غذایی که می‌خورید نیز لذت ببرید. به طور کلی می‌بایست در رژیم مدیترانه ای این غذاها را بخورید:

 

شما می‌توانید در طول رژیم مدیترانه ای خود از میزان زیاد آب به همراه طعم دهنده‌های بدون شکر استفاده کنید. علاوه بر آب، اگر به نوشیدنی‌های تلخی به‌مانند قهوه و فراورده‌های حاصل از قهوه شکر اضافه نمی‌کنید نیز می‌توانید استفاده کنید. به یاد داشته باشید که آب میوه‌های طبیعی بدون هیچ افزودنی در رژیم مدیترانه ای جای دارند.

در ادامه برای شما عزیزان، برنامه‌ای یک‌هفته‌ای از رژیم مدیترانه ای بر اساس آنچه که به طور متداول در میان همه کسانی که از این رژیم پیروی می‌کنند، تنظیم کرده‌ایم. همان‌طور که اشاره کردیم، رژیم مدیترانه ای به عنوان یک کلیت برای لذت بردن از غذای سالم و تندرستی است. آنچه که در ادامه می‌خوانید برنامه‌ای کلی است که شما قادر هستید بر اساس آنچه که دوست دارید و مجاز هستید به آن مواد غذایی دلخواهتان را اضافه و کم کنید.

اگر در میانه برنامه رژیم غذایی مدیترانه ای احساس کردید توان ادامه دادن رژیم لاغری را ندارید یا با مشکلات هاضمه درگیر شدید، برنامه را قطع و به زندگی عادی و رژیم غذایی همیشگی برگردید. علاوه بر این مورد، اگر شما مشکلات حادی در اثر تغییر مواد غذایی تجربه کرده‌اید، بهتر است قبل از اجرای رژیم غذایی مدیترانه ای، با پزشک متخصص تغذیه مشورت کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

در طول رژیم مدیترانه ای لازم نیست شما کالری دریافتی یا مواد مغذی به‌مانند پروتئین، چربی و کربوهیدرات را محدود کنید.

در رژیم غذایی مدیترانه ای شما نیاز به خوردن بیش از ۳ وعده غذایی ندارید؛ اما اگر عادت به خوردن میان وعده‌ دارید، در اینجا تعداد از بهترین میان وعده‌های مخصوص رژیم مدیترانه ای به شما پیشنهاد شده است:

 

رژیم غذایی مدیترانه ای برای لاغری

برای پیروی از رژیم مدیترانه ای در رستوران کافی است که به نکات زیر عمل کنید:

 

معمولاً شروع یک رژیم موفق از داخل فروشگاه‌های مواد غذایی است جایی که شما حق انتخاب‌های زیادی دارید. همیشه سعی کنید در انتخاب مواد غذایی دقت لازم را داشته باشید تا با مشکلات بعدی در درست کردن غذا مواجه نشوید. برای شما در ادامه لیستی از مواد غذایی که به هنگام مراجعه به فروشگاه برای داشتن رژیم مدیترانه ای باید خریداری کنید را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

برای کسانی که دوست دارند یک رژیم خاص را دنبال کنند، دور کردن همه عوامل وسوسه کنند و محرک که می‌تواند رژیم غذایی آن‌ها را به هم بزند، کاری ضروری است. شما نیز می‌بایست برای داشتن رژیم مدیترانه ای مطلوب، نوشابه، شیرینی و بستی را از یخچال خود حذف کنید. اگر در خانه غذای سالم داشته باشید، سالم‌تر غذا خواهید خورد.

رژیم مدیترانه ای بر روی میوه، سبزیجات، حبوبات، آجیل و دانه‌های غنی شده تمرکز دارد که مگی اثرات بسیار مثبتی را بر مغز و استخوان‌ها خواهد داشت. این رژیم غذایی دارای فواید بسیار زیادی است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

مواد غذایی مختلفی که در این رژیم غذایی وجد دارد به سلامت مغز کمک بسیار زیادی خواهد کرد. تحقیقات مختلف نشان می‌دهد افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کنند تا ۴۰ درصد کمتر از سایر افراد جامعه دچار زوال عقل می‌شوند.

 

تحقیقات نشان می‌دهد دنبال کردن رژیم مدیترانه ای باعث کاهش بیماری‌های قلبی عروقی، سکته قلبی و مغزی می‌شود. این رژیم لاغری به کنترل فشار خون، تری گلیسیرید و کلسترول می‌شود.

 

مصرف روغن زیتون باعث تقویت استخوان و مانع از بروز پوکی استخوان در افراد می‌شود. و از آنجایی که مصرف این روغن در رژیم مدیترانه ای بالاست، می‌تواند سامت استخوان‌ها را تضمین کند.

 

تاثیرات مثبت رژیم مدیترانه ای بر کنترل قند خون بر کسی پنهان نیست. این رژیم می‌تواند مانع از بروز دیابت نوع ۲ در افراد شود. در مقایسه این رژیم با سایر رژیم‌های کم چرب، افرادی که از این رژیم پیروی کرده‌اند کنترل قند خون بهتری داشته‌اند و وزنشان بهتر کاهش یافته است.

 

مواد غذایی موجود در این رژیم غذایی مانع از بروز افسردگی در افراد می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که از این رژیم پیروی می‌کنند تا میزان ۹۸ درصد شانس بروز افسردگی را در خود کاهش خواهند داد.

 

غذاهای سالم موجود در این رژیم باعث کاهش مرگ و میر می‌شود. بر اساس گزارشات ارایه شده از یک تحقیق افرادی که از این رژیم پیروی میکنند تا ۱۵ درصد کمتر دچار سرطان می‌شوند. همچنین بروز سرطان معده، سرطان سینه و … در افراد را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

 

در این بخش قصد داریم به سوالاتی که بسیاری از شما در بخش نظرات از ما پرسیده‌اید را پاسخ دهیم تا با این رژیم لاغری بیشتر آشنا شوید.

 

رژیم غذایی مدیترانه ای لزوما برای کاهش وزن نیست اما وجود غذاهای سالم در این رژیم به کم کردن چربی‌های اضافه بدن کمک زیادی می‌کند. البته اگر در کنار این رژیم فعالیت بدنی مناسبی داشته باشید.

 

می‌توانید گاهی اوقات شیرینی و گوشت قرمز مصرف کنید. البته بیشتر توصیه می‌شود که گوشت بدون چربی و گوشت ماهی، مرغ و بوقلمون مصرف کنید.

 

مطالعات انجام شده در ۶ دهه گذشته ثابت می‌کند که این رژیم غذایی یکی از سالم‌ترین انواع رژیم در سراسر جهان است.

 

اگر این رژیم غذایی را به درستی دنبال کنید، احساس گرسنگی نخواهید کرد. این رژیم شامل مواد غذایی سالم مانند: حبوبات، سبزیجات، میوه، گوشت ماهی و … است که در کنترل وزن شما و همچنین رفع گرسنگی بسیار مفید هستند.

 

هنگامی که از چربی صحبت می‌کنیم، باید به دو نکته توجه داشته باشید. اول نوع چربی و دیگری مقدار آن است. حتی اگر از چربی‌های مفید مانند روغن زیتون به مقدار زیاد استفاده کنید، بازهم دچار اضافه وزن خواهید شد. چربی موجود در روغن زیتون و آجیل در دسته بندی چربی‌های غیر اشباع قرار می‌گیرند اما مصرف زیاد آن‌ها می‌تواند باعث اضافه وزن شود.

 

رژیم مدیترانه ای همان‌طور که بارها اشاره کردیم، تعریف مشخصی ندارد ولی در کل، رژیم مدیترانه ای درصد گوشت حیوانی به نسبت کمتر دارد و به جای گوشت حیوانی از غذاهای دریایی و مدیترانه ای استفاده می‌شود. شما می‌توانید با یک جستجو ساده در اینترنت، دستورالعمل‌های مختلفی برای غذاهای مدیترانه ای به دست آورد.

اگر علاقه زیادی به ماهی ندارید، می‌توانید مقادیر بسیار کمی گوشت به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید؛ اما در خوردن آن نباید زیاده‌روی کنید. همچنین شما به جای استفاده از روغن‌های معمولی حتماً باید از روغن زیتون را جایگزین کنید. زیتون و روغن زیتون یکی از اصلی‌ترین پایه‌های رژیم مدیترانه ای هستند. در تحقیقاتی که روی موش‌ها صورت گرفته مشخص شده است که چربی غیر فشرده و سبک روغن زیتون در دستگاه گوارش با نیترات موجود در سبزی‌ها تازه ترکیب شده و نیترواسید چربی تولید می‌کند که فشار خون را کاهش می‌دهد.

پژوهشگران با استفاده از موش‌هایی که با مهندسی ژنتیک پرورش یافته‌اند تأثیر نیترواسید چرب را روی این جانوران بررسی کردند. مشخص شد که این ماده با متوقف کردن ترشح آنزیمی به نام اپوکسید هیدرولاسه (هیدرولیس) فشار خون را کاهش می‌دهد. به نظر این پژوهشگران از آنجایی که همین آنزیم در دستگاه گوارش انسان نیز وجود دارد، تأثیر این ماده روی بدن انسان نیز به همین شکل خواهد بود. این نکته مشخص می‌کند که چرا رژیم غذایی مدیترانه‌ای با وجودی که خود شامل انواعی از چربی‌هاست ولی در مجموع یک رژیم غذایی سالم است.

 

بیشتر بخوانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وبسایت

امروزه افراد بسیاری به دنبال روش های کاهش وزن و لاغری هستند. همراه با ورزش پیروی از رژیم های غذایی سالم در این جهت می توان مفید باشد. رژیم مدیترانه ای یکی از سالم ترین رژیم های غذایی لاغری به شمار می رود.

امروزه استفاده از رژیم های غذایی بیش از گذشته متداول شده است. غالبا رژیم های غذایی به منظور کاهش و یا افزایش وزن توصیه می شوند. اما یک رژیم غذایی باید در وهله اول سالم باشد و آسیبی به سلامتی وارد نکند. یکی از سالم ترین و بهترین برنامه های غذایی برای لاغری, رژیم مدیترانه ای است. در این مطلب با این رژیم غذایی بیشتر آشنا می شویم.

امروزه رژیم مدیترانه ای یکی از بهترین رژیم های کاهش وزن شناخته شده است. علت این مسئله سلامت این برنامه غذایی می باشد. در واقع اصول اولیه این رژیم غذایی, صحیح غذا خوردن, استفاده از مواد غذایی سالم و مصرف چربی های سالم به همراه طبخ سالم مواد غذایی است. از آن جایی که روش های طبخ مواد غذایی در این رژیم برگرفته از روش های پخت و پز در کشورهای هم مرز با دریای مدیترانه می باشد, این برنامه غذایی رژیم مدیترانه ای نام گرفته است. رژیم غذایی مدیترانه ای فواید بسیاری برای سلامتی دارد و مانند رژیم لاغری کانادایی در سراسر جهان بسیار شناخته شده می باشد. کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و سرطان ها از جمله مهمترین خواص رژیم غذایی مدیترانه ای می باشد. امروزه تحقیقات بسیاری نشان داده است کسانی که برنامه مدیترانه ای را به طور مرتب دنبال می کنند, بروز بیماری پارکینسون و بیماری آلزایمر در آن ها به شدت کاهش پیدا کرده است. فاکتورهای زیر در رژیم غذایی مدیترانه ایی تاکید می شود. همچنین استفاده از موادرژیم غذایی مدیترانه ای برای لاغری

رژیم غذایی مدیترانه ای بیشتر شامل میوه ها، سبزیجات و غلات سالم است. به عنوان مثال ساکنان یونان به طور متوسط شش وعده یا بیشتر در روز از میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان استفاده می کنند. دانه ها و حبوبات در منطقه مدیترانه ایی معمولا سبوس دار هستند و حاوی مقادیر بسیار ناچیزی از چربی های ترانس ناسالم می باشند. نان های سبوس دار و سالم بخش مهمی از این رژیم غذایی است. آجیل ها بخش دیگری از رژیم غذایی مدیترانه ای سالم را تشکیل می دهند. آجیل ها سرشار از چربی هستند اما چربی های آن ها سالم است و برای سلامتی بدن ضروری است. از آن جایی که کالری آجیل ها بسیار بالا است, در رژیم مدیترانه ای بیش از حد استفاده نمی شود و تعداد انگشت شماری از آن ها روزانه استفاده می شود. برای نتیجه ی بهتر در رژیم غذایی مدیترانه ایی توصیه می شود بیشتر آجیل های خام مصرف شود و از استفاده آجیل های بو داده و یا شیرین و خیلی شور اجتناب شود.

در رژیم لاغری مدیترانه ایی تاکید به محدود نمودن مصرف چربی ها نیست, بلکه انتخاب چربی سالم اهمیت دارد. رژیم غذایی مدیترانه ای مصرف چربی های اشباع شده و روغن های هیدروژنه را که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهند, منع می کند و در عوض توصیه می کند به جای این روغن ها از چربی های سالم استفاده شود. روغن زیتون یکی از اساسی ترین منابع تامین چربی در این رژیم می باشد. یکی از مهمترین خواص روغن زیتون, کاهش چربی بد خون یا کلسترول (LDL) می باشد. این در حالی است که این روغن موجب افزایش چربی خوب (HDL) در خون می شود. مصرف منظم روغن زیتون در این رژیم باعث شده است, این برنامه غذایی خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را به شدت کاهش دهد. روغن کانولا و برخی از انواع آجیل ها حاوی اسید لینولنیک می باشند. اسید لینولنیک یک نوع اسید چرب امگا 3 است که برای سلامتی بسیار مفید است. کاهش تری گلیسرید خون به همراه کاهش میزان لخته شدن خون, کاهش بروز حملات قلبی, بهبود سلامت عروق خونی و کمک به کنترل فشار خون از جمله فواید این اسید چرب می باشند. بنابراین مصرف این روغن نیز در رژیم مدیترانه ای توصیه می شود. ماهی های چرب مانند ماهی خال مخالی، قزل آلای دریاچه، شاه ماهی، ساردین، ماهی تن آلباکور و ماهی قزل آلا منابع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. در این رژیم غذای ماهی به طور منظم باید مصرف شود. در ادامه به شرح برنامه 5 روزه غذایی رژیم لاغری مدیترانه ایی می پردازیم. این برنامه غذایی در عین حال که کم کالری است, تمام مواد مورد نیاز بدن را تامین کرده و به حفظ سلامتی بدن می انجامد.

صبحانه: یک تکه نان سبوس دار به همراه یک لیوان شیر و میوه (یک عدد کیوی+ نصف موز+ چند عدد توت فرنگی)

میان وعده: نصف موز + نصف فنجان ماست

ناهار: یک عدد ماهی کبابی به همراه یک تکه نان سبوس دار

میان وعده: نصف فنجان سالاد میوه + مقدار کمی دانه های آجیلی

شام: سالاد سبزیجات و میوه ها (مخلوط 2 عدد گوجه فرنگی و 60 گرم پنیر موتزارلا تازه + چند برگ ریحان + مقداری روغن زیتون + مقدار کمی فلفل)

صبحانه: دو تکه نان سوبس دار به همراه مخلوط تهیه شده از نصف فنجان خیار و نصف فنجان ماست و شوید و جعفری

میان وعده: مقداری از دانه های آجیل

ناهار: گوشت بره بدون چربی کباب شده به همراه نصف فنجان برنج پخته و یک قاشق غذا خوری ماست ساده

میان وعده: دو تکه کوجک نان سبوس دار به همراه سالاد تهیه شده از گوجه فرنگی با پنیر موزارلا و کمی روغن زیتون، فلفل و ریحان تازه

شام: یک نان تست به همراه نصف انبه و 60 گرم پنیر نرم و مقداری گردوی خرد شده

صبحانه: 2 فنجان سالاد میوه از میوه های دلخواه با 1 فنجان چای گیاهی و 1 قاشق غذاخوری عسل

میان وعده: 60 گرم برنج تهیه شده با یک عدد آب گریپ فروت

ناهار: یک عدد ماهی کبابی به همراه یک تکه نان سبوس دار

میان وعده: نصف موز + نصف فنجان ماست

شام: سالاد سبزیجات و میوه ها (مخلوط 2 عدد گوجه فرنگی و 60 گرم پنیر موتزارلا تازه + چند برگ ریحان + مقداری روغن زیتون + مقدار کمی فلفل)

صبحانه: یک تکه نان سبوس دار به همراه یک لیوان شیر و میوه های مختلط

میان وعده: مخلوط تهیه شده از نصف فنجان آب آناناس + یک قاشق چای خوری عسل

ناهار: سبزیجات پخته (3 فنجان سیب زمینی، کلم بروکلی، فلفل دلمه ای، پیاز قرمز، کدو و … را با روغن زیتون و یا روغن کانولا تازه به مدت 20 دقیقه بخارپز و یا آب نمایید) + مخلوط 2 قاشق غذاخوری ماست کم چرب و آبلیموی تازه

میان وعده: مقداری از دانه های آجیل

شام: یک عدد سینه مرغ بخار پز شده و یا آب پز شده به همراه سبزیجات بخار پز

صبحانه: دو قاشق چای خوری پنیر خامه ایی به علاوه دو تکه نان سبوس دار+ یک فنجان آب هویج+ یک فنجان خربزه

میان وعده: مقدار انگشت شماری از دانه های آجیل

ناهار: یک عدد ماهی کبابی به همراه یک تکه نان سبوس دار

میان وعده: دو تکه کوجک نان سبوس دار به همراه سالاد تهیه شده از گوجه فرنگی با پنیر موزارلا و کمی روغن زیتون، فلفل و ریحان تازه

شام: گوشت گاو یا گوسفند بدون چربی کباب شده به همراه نصف فنجان برنج پخته و یک قاشق غذا خوری ماست ساده

با توجه به مطالب بیان شده, رژیم مدیترانه ای یکی از بهترین و سالم ترین رژیم های غذایی به شمار می رود. به افرادی که قصد کاهش وزن و لاغری دارند توصیه می شود از این رژیم سالم غذایی پیروی کنند. استفاده از این رژیم غذایی, علاوه بر کاهش وزن موجب سلامتی می شود.

منبع : آرگا



چگونه اندام های کوچک مانده بدن را بزرگ کنیم؟


رژیم غذایی مدیترانه ای برای لاغری


چگونه چین و چروک پوست را از بین ببریم ؟



چگونه اشتهای کودکان را افزایش دهیم؟



ایده های جذاب برای طراحی ناخن در نوروز 98


دتاکس واتر چیست؟ چگونه دتاکس واترهای مفید درست کنیم؟



معرفی انواع غذاهای رژیمی برای کاهش وزن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

رژیم غذایی مدیترانه ای علاوه بر تاثیرات مثبت در سلامت بدن به روند کاهش وزن شما نیز کمک خواهدکرد.نکات زیر اطلاعات مفیدی را درباره ی این رژیم به شما خواهد داد.

شما برای این رژیم لاغری نیاز به ماشین حساب ندارید. به جای شمارش کالری، غذاهای سالم را جایگزین چربی های مضر کنید. برای مثال می توانید به جای کره از روغن زیتون استفاده کنید.سعی کنید بیشتر از ماهی یا مرغ به جای گوشت قرمز استفاده کنید. به جای دسر های حاوی شکر میتوانید از خوردن میوه و سبزیجات تازه لذت ببرید.

 سبزیجات خوش طعم و لوبیا زیاد مصرف کنید. آجیل گزینه مناسبی است ولی در مصرف آن زیاده روی نکنید یک مشت در روز کافی است.

حتی می توانید به میزان متوسط نان جو  هم در طول روز مصرف کنید.

رژیم غذایی مدیترانه ای برای لاغری

مجبور نیستید غذای یخی بخورید یا حین رانندگی خودتان را سیر کنید.تمرکز روی غذاهای فصلی است که هم طرز تهیه آسانی داشته باشد و هم بسیار خوش طعم باشد. یک سالاد خوش مزه از اسفناج، خیار و گوجه فرنگی تهیه کنید. می توانید مواد کلاسیک یونانی مثل زیتون های سیاه و پنیر فتا هم به رژیم غذایی خود اضافه کرده همچنین می توانید با استفاده از سبزیجات رنگارنگ سوپ گوجه فرنگی درست کنید.

نان جو سرشار از پروتئین و مواد معدنی است و نسبت به نان هایی که از آرد سفید تهیه می شوند سالم تر است پس از نان های تهیه شده از جو، روغن زیتون و کنجد استفاده کنید.

فقط باید از انواع سالم آن استفاده کنید. آجیل و زیتون حاوی روغن های سالم هستند با اضافه کردن این چاشنی ها به برنامه غذایی خود همچنین میتوانید با بیماری هایی مثل دیابت و سرطان هم مبارزه کنید. سس پستو پایه ریحان هم گزینه ی مناسب دیگری برای گنجاندن در رژیم غذایی می باشد.

علاوه بر غذاهای یونانی و ایتالیایی دستور رژیم غذایی اسپانیا،ترکیه مراکش و دیگر کشورها را نیز دنبال کنید. سبزیجات، میوه، روغن زیتون و حبوبات را جایگزین گوشت قرمز کنید.برای مثال یک دستور مراکشی که شامل نخود و بامیه است با ویژگی های رژیم غذایی سالم مدیترانه ای بسیار تطبیق دارد.

برگ های خندق، گشنیز، روزماری، سیر،فلفل و دارچین باعث می شوند که غذا طعم دار شود و به میزان نمک کمتری نیاز خواهیم داشت بعضی از این چاشنی ها اثرات مفیدی برای سلامتی نیزدارند.مثلا گشنیز و روزماری دارای آنتی اکسیدان های ضد بیماری و مواد مغذی هستند. در دستور غذایی قارچ یونانی و سیب زمینی از لیمو و گشنیز استفاده می شود. 

تهیه بیشتر غذاهای یونانی کار ساده ای است. برای میان وعده می توانید از پنیر، زیتون، آجیل استفاده کنید. همچنین میتوانید ریحان و فلفل قرمز هم به این دستور اضافه کنید.ریحان، فلفل، روغن زیتون،ادویه جات، لوبیا و حبوبات دیگر دارای مواد مفیدی برای قلب هستند.

غذاهایی مثل سیب زمینی کبابی و لوبیا سرعت هضم پایین تری دارند در نتیجه مدت زمان بیشتری احساس سیری خواهید کرد.

وقتی شما تصمیم به رژیم لاغری می گیرید، رفع گرسنگی با استفاده از آجیل، زیتون، پنیر کم چرب مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

پنیر فتا و هالومی ضمن خوشمزه و غنی  بودن نسبت به چدار چربی و کالری کمتری دارند.

ممکن است این فکر به ذهنتان بیاید که کاهش وزن با مصرف آجیل، پنیرو روغن به معجزه نیاز دارد.و برای لاغر شدن به رژیم لاغری سخت نیاز داریم  اما این دستور های مدیترانه ای به همراه ترفند آهسته خوردن غذا کاملا حس سیری را به شما خواهد داد و این موضوع به شما در حفظ یک برنامه غذایی برای کاهش وزن کمک خواهد کرد. علاوه بر این ها باید بدانید که ورزش منظم تاثیر زیادی در داشتن یک سبک زندگی ایده آل دارد.

 استفاده از غذاهای مدیترانه ای بهترین رژیم لاغری است که برای قلب شما هم مفید است. روغن زیتون و آجیل به کاهش کلسترول بد کمک میکند.میوه، سبزیجات و حبوبات به حفظ شریان ها کمک می کند. ماهی به کاهش تیری گلیسیرید و فشار خون کمک می کند.اگر تا به حال به مصرف ماهی علاقه ای نداشته اید می توانید خوردن آن را با لیمو، ترخون و سالاد امتحان کنید.   

همان چیزهایی که به سلامت قلب شما کمک می کند برای مغز شما هم مفید خواهد بود. برای بهبود سلامت مغز غذا های حاوی آنتی اکسیدان را جایگزین غذاهایی که چربی بد دارند، کنید.

 

بعدی

قبلی

 

 

 

رژیم مدیترانه ای محبوب‌ترین رژیم غذایی

رژیم غذایی مدیترانه ای برای لاغری

 

در بین همه برنامه‌های غذایی موفق یک قانون طلایی وجود دارد که همه متخصصان تغذیه روی آن تاکید دارند : استفاده از میوها و سبزی‌ها ، غذاهای دریایی و گوشت سفید ،  این قانون طلایی در واقع اصول رژیم غذایی مدیترانه‌ای را تشکیل می‌دهد و به همین دلیل هم این رژیم غذایی را به محبوب‌ترین رژیم غذایی تبدیل کرده است.

 

مواد اصلی تشکیل‌دهنده رژیم مدیترانه‌ای‌ میوه‌ها، سبزی‌ها و صیفی‌ها ( به خصوص آن‌ها که برگ سبز بیشتری دارند) ، گیاهان معطر ، غلات ، روغن زیتون ، ماهی ، دانه‌ها و چاشنی‌هایی مانند سرکه سیب و سرکه بالزامیک است.

 

گوشت و مواد‌غذایی پرچرب سهم کمی در این رژیم غذایی دارند و اغلب فقط در مقادیر کم و فقط برای تنوع به این برنامه غذایی اضافه می‌شوند و شاید این مسئله هم در کنار استفاده زیاد از سبزی‌ها جزو رازهای سلامت این برنامه غذایی باشد.

 

مدیترانه‌ای‌های سالم : در چند دهه گذشته تحقیقات زیادی در مورد تاثیر این رژیم غذایی بر سلامت انجام شده است و تقریبا همه آن‌ها بر این موضوع تاکید داشته‌اند که این نوع برنامه غذایی کاملا در خدمت سلامت سیستم قلبی وعروقی بدن است ، به‌دلیل اینکه بعد از استفاده طولانی از این نوع غذاها ، کلسترول و تری‌گلیسیرید و فشار خون کاهش پیدا می‌کند و اثرات مثبت دیگر بر سلامت بدن باعث می‌شود تا وضعیت کلی سلامت فرد احتمال بیماری‌های قلبی را به‌طور غیرمستقیم کاهش دهد.

 

مبارزه با آلزایمر : میزان کلی ابتلا به سرطان در بین کسانی که کاملا به رژیم غذایی مدیترانه‌ای‌ پایبند هستند بسیار کمتر است ، تحقیق دیگری نشان داد که استفاده از این نوع مواد‌غذایی باعث می‌شود سرعت تحلیل مغزی در اثر بالا رفتن سن کمتر شود و میزان شناخت و ادراک فرد حتی در سنین بالاتر هم طبیعی بماند و کاهش کمتری داشته باشد.

 

مبارزه با افسردگی : نتیجه جالب یک تحقیق اسپانیایی اخیر هم نشان داده است به کار گرفتن رژیم اصیل و قدیمی مدیترانه‌ای‌ می‌تواند یک نقش حفاظتی در برابر افسردگی داشته باشد.

 

پژوهش دیگری در دانشگاه هاروارد از جنبه دیگری رژیم مدیترانه‌ای‌ را رژیم موفقی معرفی کرد آن‌ها اینطور نتیجه گرفتند که استفاده از این رژیم غذایی باعث تناسب اندام و حفظ وزن بدن می‌شود و به همین دلیل تا مدت‌ها در یونان مشکلی در مورد اضافه وزن کودکان وجود نداشت اما به‌تدریج و با رواج غذاهای آماده و فست‌فود و توجه کمتر به عادات غذایی سنتی ، چاقی و اضافه وزن کودکان هم در این کشور به‌تدریج رو به افزایش گذاشته است.

 

چیزی که این رژیم غذایی را آنقدر سالم می‌کند، تنها میزان بالای ویتامین‌ها ، موادمعدنی ، فیبر و چربی‌های غیراشباع که بدنه اصلی این رژیم را تشکیل می‌دهند نیست بلکه آنتی‌اکسیدان‌هایی است که در بقیه انواع غذاهای طبیعی و سبزی‌ها هستند و به سلامت این رژیم غذایی و خاصیت ضد‌سرطان بودن آن کمک می‌کند.

 

به غیر از انواع عناصر سالمی که در این رژیم غذایی وجود دارد علت دیگر سالم بودن این رژیم چیزهایی است که در این برنامه غذایی وجود ندارد ، در رژیم مدیترانه‌ای‌ خبری از انبوه شکرها و مواد شیرین غنی شده ؛ چربی‌های ترانس ، لبنیات پرچرب ، گوشت قرمز و غذاهای کنسرو شده حاوی مواد نگهدارنده نیست ؛ میان وعده‌ها هم در این برنامه غذایی به جای ساندویچ‌ها و چیپس‌ها و… که در برنامه غذایی غربی دیده می‌شود بیشتر از میوه‌ها و غذاهای سبک تشکیل شده است و باعث می‌شود کالری اضافه به بدن وارد نشود.

 

نکات اصلی : سعی کنید در روزهای ابتدای برنامه در روز حداقل 10 وعده میوه و سبزی بخورید و با میوه سیستم گوارش‌تان را که به غذاهای پرحجم عادت کرده است پر کنید؛ این بخش شاید مهم‌ترین بخش این برنامه غذایی باشد.

 

علاوه بر این سعی کنید، بخشی از وعده‌های غذایی‌تان را با کاهو، سالاد و ماهی پر کنید ، بهتر است از ماهی‌هایی مانند سالمون و قزل‌آلا که چربی بیشتری دارند استفاده کنید و برای میان وعده‌ها هم غلات و مغزدانه‌هایی مثل آجیل مصرف کنید ، برای این‌که کمی هم در هزینه‌ها صرف جویی کنید می‌توانید همه وعده‌های اصلی غذایی را به‌صورت سالاد و پاستا تهیه کرده و برای چاشنی به آن روغن زیتون و سرکه اضافه کنید.

 

گوشت و شیرینی‌ها (کمتر مصرف شود) ، مرغ ، تخم‌مرغ ، پنیر و لبنیات (وعده‌های متوسط روزانه یا هفتگی) ، ماهی و غذاهای دریایی ( زیاد مصرف شود حداقل 2بار در هفته) ، میوه‌ها ، سبزی‌ها ، حبوبات و غلات ، روغن زیتون ، لوبیا ، مغزدانه‌ها ، کاهو و چاشنی‌ها (‌هر روز به‌عنوان پایه اصلی وعده‌ها مصرف شود)

 

توصیه‌ها : فعالیت بدنی روزانه و منظم برای هضم بهتر غذاها داشته باشید ، حتما برای سلامت بدن و دفع چربی ها و سموم بدن روزی 8 – 12 لیوان آب بنوشید ، از سرکه‌های خانگی و تازه در غذاها استفاده کنید ، از روغن های گیاهی مانند روغن زیتون حدود 1-2 قاشق غذاخوری در روز استفاده کنید.

 

برای دریافت بروزرسانی ها عضو خبرنامه ما شوید.

آلزايمر, اضافه وزن, افسردگی, تحقيق, تحليل مغز, تري‌گليسيريد, تناسب اندام, چاقي, چاقي كودكان, چربي‌هاي غيراشباع, رژيم غذايي, رژيم مديترانه‌اي, سيستم قلب وعروق, غذاهاي آماده, غذاي سنتي, فست‌فود, فشار خون, فيبر, كلسترول, مبارزه با سرطان, محبوب‌ترين رژيم غذايي, مديترانه‌اي‌, موادمعدني, ويتامين‌

عالی بود

بسیار بسیار عالی بود

ممنون ولی انظار داشتم توضیحات بیشتری درمورده غذاهای لاغری میدادین

اینجانب مربی بهداشت مدرسه هستم و با بچه های چاق و لاغر زیادی در ارتباطم مطالب شما عالی است اگه ممکن هست در مورد کودکان و نوجوانان هم مطلب بگذارید باتشکر

ممنونم ، خوشحالم از مقاله های سایت استفاده میکنید ، حتما مطالب بیشتری قرار میدم

دیدگاه

رژیم غذایی مدیترانه ای برای لاغری

نام (ضروری)

ایمیل (منتشر نخواهد شد) (ضروری)

وب سایت

برای دریافت جدیدترین دستور های آموزش آشپزی ثبت نام کنید

آموزش آشپزی | کیک و شیرینی و دسر | تزیین غذا | رژیم چاقی و لاغری

| ترجمه تخصصی | ترجمه مقاله

غذای اصلی | کیک و شیرینی | تغذیه و سلامتی | Feed

© 2016 ایران کوک: هر گونه کپی برداری از مطالب سایت ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد لازم به ذکر است که مسئولیت عواقب پزشکی در خصوص بخش رژیم های غذایی بر عهده خوانندگان محترم می باشد.

رژیم غذایی مدیترانه ای برای لاغری
رژیم غذایی مدیترانه ای برای لاغری
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *