رژیم دکتر کرمانی در شیردهی

رژیم دکتر کرمانی در شیردهی
رژیم دکتر کرمانی در شیردهی

اکثر خانم هایی که دچار افزایش وزن و چاقی در سنین میانسالی هستند و به کلینیک های کنترل وزن مراجعه می نمایند، شروع چاقی خود را پس از افزایش وزن ناشی از بارداری خود ذکر می نمایند.

فراوان هستند مادرانی که بارداری خود را با وزن طبیعی شروع می کنند و در انتهای دوران بارداری با افزایش وزنی بیش از 20 تا 30 کیلوگرم مواجه می شوند.

مشکل وقتی حادتر می گردد که این افزایش وزن، پس از تولد نوزاد، نه تنها کاهش نیافته بلکه در بعضی از افراد، حتی بیشتر هم می شود.

شیر دادن مادر به نوزاد علاوه بر آثار فراوانی که در رشد نوزاد خواهد داشت، به بازگشت مادر به وزن طبیعی نیز کمک قابل توجهی می کند.

خیلی از مادران که عدم ترشح شیر کافی را بهانه قطع شیردهی می دانند، کاملا در اشتباه هستند، چرا که در اکثر موارد، مشکل در عدم کفایت تولید و ترشح شیر نمی باشد بلکه این مربوط به عدم آشنایی از تکنیک های صحیح شیر دادن است. لذا به ویژه در مادران چاق که در مراحل اولیه شاید مکیدن شیر برای نوزادشان سخت باشد نباید از شیر دادن ناامید شده و برای آموختن تکنیک های صحیح شیر دادن حتما با پزشک متخصص زنان و یا نوزادان خود مشورت نمایند.

رژیم دکتر کرمانی در شیردهی

لذا توصیه اساسی آن است که از فرصت شیردادن نه تنها برای رشد کافی کودک تان، بلکه برای بازگشت به وزن طبیعی قبل از زایمان، نهایت بهره را ببرید.

یکی از نکاتی که باعث نگرانی خیلی از مادران به ویژه آنان که تجربه بارداری اول را نیز دارند آن است که اگر در دوران پس از زایمان شروع به رژیم غذایی نمایند قادر به  دادن شیر کافی به نوزادن شان نبوده و یا به عبارتی کودک شان وزن نخواهد گرفت. لذا با توصیه آشنایان و دوستان خود شروع به پرخوری نموده، بدین بهانه که نوزاد سالمی داشته باشند. در حالی که واقعیت آن است که شما حتی اگر دچار افزایش وزن بی رویه در دوران بارداری نباشید، به خوردن بیش از حد مواد غذایی در دوران شیردهی برای کافی بودن ترشح شیر نیاز نخواهید داشت.

از علل مهم چاقی دردوران شیردهی، یکی عدم تحرک و دیگری همین تصور غلط نیاز به انرژی فراوان برای تامین رشد نوزاد است.

1- از چاقی و افزایش وزن بی رویه ناشی از بارداری خود نهراسید. هیچ وقت، حتی پس از افزایش وزن زیاد که در دوران بارداری به دلیل روش نادرست تغذیه برای شما ایجاد شده است، برای جلوگیری از عوارض جانبی چاقی و بیماری های متابولیک دیر نخواهد بود. علاوه بر این توصیه اکید متخصصان  آن است که قبل از آن که قصد بارداری مجدد داشته باشید حتما وزن خود را به حد مطلوب باز گردانید.

از فرصت شیردادن نه تنها برای رشد کافی کودک تان، بلکه برای بازگشت به وزن طبیعی قبل از زایمان، نهایت بهره را ببرید.

مطالعات معتبر اخیر علمی، حاکی از آن است که کاهش وزن نیم کیلوگرم در هفته در بین هفته های 4 تا 14 پس از بارداری حتی در مادرانی که نوزادشان فقط از شیر آنان تغذیه می نماید باعث کاهش ترشح شیر و نیز کمبود رشد نوزادان نمی گردد، به شرطی که رژیم آنان منطقی تنظیم گردد. لذا تنظیم انرژی و ریزمغذی های لازم و نیز رژیم غذایی مطلوب در دوران شیردهی بایستی توسط متخصص تغذیه شما تنظیم گردد.

3. اگرچه نیاز مادر شیرده به انرژی بیش از فرد مشابه بدون شیردهی است، ولی میزان این افزایش نباید بیش از حد باشد. تا یک ماهگی کودک تان، میزان نیاز افزوده شما به کالری چیزی در حدود 450 کیلو کالری در هر روز است. در دو ماهگی530 کیلو کالری، در سه ماهگی 570 کیلو کالری است. در پنج تا شش ماهگی، زمانی که غذای کمکی برای کودک تان را شروع می کنید این میزان به 480 کیلو کالری و سپس در بالاتر از 6 ماهگی به فقط 240 کیلو کالری مازاد در روز می رسد. مثلا اگر شما در روز 1500کیلو کالری به طور نرمال استفاده می کردید، در ماه اول پس از زایمان (اگر کودک تان فقط از شیر شما تغذیه می کند) به حدودا 1950 کیلو کالری نیاز دارید.

لذا در دوران شیردهی شما باید رژیم منظم و متعادلی داشته باشید تا بتوانید هم شیر کافی به کودک تان بدهید و هم دچار افزایش وزن بی رویه نشوید.

4- عامل مهم دیگر برای بازگشت به وزن و سایز قبل از بارداری داشتن ورزش منظم است. لذا شما باید ورزش کنید تا فرم بدن تان به قبل برگردد. هیج عجله ای در کار نیست، اگرچه بسیاری از زنان احساس خستگی زیادی می کنند و برخی نیز دچار استرس پس از زایمان هستند، اما ورزش منظم و قابل تحمل هم به کاهش وزن کمک می نماید و هم آن که در بهبود اختلالات خلقی و کاهش این نوع موارد کمک کننده می باشد.

از طرف دیگر اگر شما نمی توانید تمام روز را فعالیت کنید نباید احساس گناه کنید چرا که به طور طبیعی با مسوولیت های شما این انتظار طبعا منطقی و امکان پذیر نمی باشد. تنها از فعالیت های بدنی، کاری را انجام دهید که به شما احساس بهتری می بخشد.

داشتن پیاده روی حتی در منزل را شروع نمایید. فعالیت کم بهتر از فعالیت نداشتن است و صرف کمی وقت در روز برای خودتان، برای بازگشت به وضعیت قبلی بسیار با اهمیت است.

برای مشاهده ی وب سایت دکتر حمیدرضا فرشچی می توانید به آدرس اینترنتی www.novindiet.com مراجعه نمایید.

دکتر حمیدرضا فرشچی – همکار تبیان

متخصص تغذیه – فوق تخصص دیابت و چاقی

حفظ تناسب اندام در شیردهی

رژیم لاغری بعد از زایمان

تغذیه صحیح دوران شیردهی

فواید شیر مادر برای نوزاد و مادر

 

در مورد تکنیک افلوراژ چه می دانید؟ اگر در مورد تکنیک های ماساژ سوئدی اطلاعاتی داشته باشید بدون شک، نام افلوراژ نیز به گوشتان خورده است. در این مقاله از بخش پزشکی دکتر سلام به آموزش نحوه انجام افلوراژ می پردازیم. افلوراژ فشار بسیار بیشتری را نسبت به لمس کردن وارد می کند که می تواند بر بافت های زیر پوستی اثر بگذارد و به عنوان تغییر شکل نیز تعریف می شود. گفته می شود که افلوراژ تأثیر کلی بر گردش خون دارد و درمانگر در بیشتر …

در مورد جوانسازی واژن چه می دانید؟ برای بسیاری از خانم ها با افزایش سن و گذراندن مراحل خاصی از زندگی، تجربه تغییر در بدن از جمله تغییرات در ناحیه واژن کاملاً طبیعی است. هرچند، بسیاری از خانم ها با تغییر در ظاهر و احساس، احساس خجالت و ناراحتی می کنند. تغییرات در ناحیه واژن ممکن است توسط عوامل بسیاری از جمله بارداری، زایمان، تغییرات وزن و روند پیری طبیعی به ایجاد شود. خانم هایی که با اين تغييرات ناراحت هستند اغلب خواهان جوانسازی واژن …

چه نوعی از درمان زیبایی غیر تهاجمی برای آقایان وجود دارد؟ همانطور که درمان های  زیبایی غیر تهاجمی در بین افراد مختلف پرطرفدار تر می شود تقاضای آن در میان مردان هم زیاد شده است. درمان های غیر تهاجمی می توانند نتایج فوق العاده ای هم برای زنان و هم برای مردان داشته باشند. اما مردان نگرانی های زیبایی مختص خودشان را دارند. اغلب مردان دوست دارند علامت های پیری آنها از بین رفته و در عین حال ظاهر مردانه خود را حفظ کنند. بعضی …

آیا می دانید چگونه خاصیت کشسانی پوست خود را بهبود ببخشیم؟ کلاژن و الاستین دو پروتئین طبیعی هستند که با هم کار می کنند تا پوست را صاف و انعطاف پذیر نگه دارند. تجزیه این پروتئین یکی از ویژگی های رایج در پیری است که باعث ایجاد تغییرات ساختاری در اپیدرم و درم می شود. در حالی که بعضی از روش های آرایشی و بهداشتی با شل شدن بیش از حد پوست، اثری نمی گذارند، درمان های مختلفی ممکن است انجام شود تا پوست به …

شایع ‌ترین علامت شپش، خارش است. اگرچه شپش بیماری خاصی ایجاد نمی ‌کند اما گزش آن باعث ایجاد حساسیت روی پوست می ‌شود. شپش‌ ها می‌ توانند باعث ایجاد حس قلقلک روی سر یا بدن شوند طوری که احساس می‌ کنید چیزی درحال راه رفتن روی پوستتان است! در این مطلب از بخش عمومی دکتر سلام، راه های طبیعی از بین بردن شپش توضیح داده شده که در صورت انجام آن ها نیازی به مصرف داروهای شیمیایی نخواهید داشت. راه های از بین بردن شپش …

رژیم دکتر کرمانی در شیردهی

به احتمال زیاد مطالب زیادی را درباره چرخه قاعدگی شنیده و اطلاعاتی راجع به آن دارید، مانند اینکه دوره های پریودی شما اغلب چه مدت است و میزان …

لوبوپلاستی چیست؟ برخلاف انتهای خارجی گوش، لاله یا نرمه گوش هیچ غضروفی ندارد و مستعد کش آمدگی می باشد. لاله گوش معمولا در دو مدل دیده می­شود: چسبیده …

حتی فکر کردن در مورد هموروئید یا بواسیر نیز می تواند ناراحت کننده باشد. با اینکه این شرایط در میان بزرگسالان شایع است، می تواند در بین نوزادان …

فواید سویا چیست؟ دانه سویا یا گلیسیک مکس نوعی از گیاهان دو لپه ای از آسیای شرقی هستند. سویا جزء مهمی از رژیم غذایی آسیایی ها می­ باشد …

چگونه میتوان باعث افزایش وزن سالم کودکان شویم؟ کودکان به طور طبیعی تمایل به افزایش وزن دارند. اکثر کودکان دارای وزن سالمی هستند در حالی که برخی از …

وظایف و آماده شدن پدرها در ماه نهم چیست؟ پدر بودن یک مسیر طولانی و هیجان انگیز است. زن و شوهر، زمانی که نتیجه …

علت زیاد شدن ترشح بزاق دهان در دوران بارداری چیست؟ آیا شما باردارید و ترشح بزاق دهان شما بیش از حد معمول است؟ افزایش …

لوبیا و دانه های کامل مانند برنج قهوه ای، کینوا و گندم کامل، دارای فیبر زیادی هستند و سطح قند خون شما را افزایش نمی دهند. این مواد کلسترول را پایین می آورند و به شما احساس خوبی می دهند.

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی بیشتر را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و … تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به نام لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

برای زنان باردار حرکت های کششی مفید تر است. این کار به شما کمک می کند که در وزن متعادل باقی بمانید، ریلکس کنید …

همه ما می دانیم که انواع حرکات یوگا مزایای زیادی برای بدن خواهند داشت. یوگا نه تنها یکی از بهترین ورزش ها برای از …

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

رژیم دکتر کرمانی در شیردهی
رژیم دکتر کرمانی در شیردهی
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *