روش های درمان غده تیروئید

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

کم کاری تیروئید چیست و چه عوارضی برای بدن دارد؟ آیا درمان کم کاری تیروئید به روش‌های طبیعی امکان‌پذیر است؟ در ادامه شما را با ۱۳ روش طبیعی برای کاهش و رفع عوارض کم کاری تیروئید،‌ پیشگیری و درمان آن آشنا می‌کنیم.

روش های درمان غده تیروئید

اگر از خستگی مداوم و بی‌دلیل رنج می‌برید شاید بهتر است مراقب عملکرد غده‌ی تیروئید خود باشید. این غده‌ی پروانه‌ای شکل که در جلوی گردن و زیر سیب آدم قرار دارد، با ترشح هورمون، سوخت‌وسازِ بدن را کنترل می‌کند. از جمله بیماری‌های مرتبط با این غده، کم کاری تیروئید است. این بیماریِ خاموش ممکن است سال‌ها در بدن فرد مبتلا باقی بماند ولی به درستی تشخیص داده نشود، چرا که علائم آن پراکنده و مبهم است و به همین دلیل پزشک در تشخیص بیماری گمراه می‌شود.

مواقع کم کاری تیروئید، به مشکلات تیروئيد مربوط نمی‌شود، بلکه عملکرد ناسب سیستم ایمنی بدن، این بیماری را ایجاد می‌کند. آزمایش آنتی‌بادی،‌ راه مناسبی برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن و تشخیص کم کاری تیروئید است. به گفته‌ی دکتر داتیس خرازیان (Dr. Datis Kharrazian) نود درصد افرادی که کم کاری تیروئید دارند مبتلا به هاشیموتو هستند. هاشیموتو یک بیماری خودایمنی است که در آن، سیستم ایمنی بدن به بافت‌های غده‌ی تیروئيد حمله می‌کند و آنها را از بین می‌برد. بنابراین برای درمان بیماری‌های تیروئید یا هر بیماری خودایمنی دیگر، ابتدا باید منشاء بیماری کشف شود و نباید علائم بیماری را با دارو سرکوب کرد. برای درمان کم کاری تیروئید و یا پیشگیری از بروز آن، در این مقاله ۱۳ روش ساده و طبیعی ارائه شده است.

اولین خط دفاعی برای درمان کم کاری تیروئید تغییر رژیم غذایی است. بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری از خستگی مفرط و کدر شدن مغز (Brain fog) -گیجی، فراموشی و عدم تمرکز رنج می‌برند. برای رفع خستگی و کسب انرژی، افراد به استفاده از قند و کافئین رو می‌آورند. این دو ماده بسیار مضر هستند و علاوه بر ایجاد سایر بیماری‌ها و نوسان در قند خون، عملکرد تیروئید را نیز دچار مشکل می‌کنند.

یک رژيم غذایی مناسب، فاقد کافئین و قند (کربوهیدرات) است. مصرف کربوهیدرات‌های فرآوری شده مثل آرد نیز باید کاهش پیدا کند چرا که این مواد عملکردی شبیه قند در بدن دارند. همچنین باید استفاده از کربوهیدرات‌هایی که به غلات مربوط می‌شوند را به حداقل رساند و از سبزیجات غیرنشاسته‌ای استفاده کرد.

چون هورمون تیروئید برای انتقال به تمام بافت‌های بدن نیاز به پروتئین دارد، باید در هر وعده‌ی غذایی از پروتئین استفاده کنید. این ماده به عملکرد طبیعی غده‌ی تیروئید کمک می‌کند. مغزها، کره‌ی مغزها، محصولات دامیِ بدون آنتی‌بیوتیک ( ارگانیک، گوشت دام‌های محلی و علف‌خوار، تخم مرغ و ماهی‌های پرورشیِ سالم) و حبوبات حاوی پروتئین هستند.

سویا و مشتقات آن مانند توفو (پنیر سویا)، شیر سویا، گوشت جایگزین (گوشت مصنوعی)،‌ خوراکی‌های انرژی‌زا و حاوی پروتئین هستند، اما این محصولات حتی اگر به صورت ارگانیک و بدون اصلاح ژنتیکی باشند باز هم در عملکرد گیرنده‌های هورمونی و چرخه‌ی بازخورد در سیستم غدد درون‌ریز اختلال ایجاد می‌کنند.

چربی دوست شما است و کلسترول ماده‌ی سازنده‌ی مسیرهای هورمونی بدن است. اگر به میزان کافی چربی و کلسترول مصرف نکنید، عدم تعادل هورمونی در بدن تشدید می شود. با مصرف چربی‌های طبیعی و سالم مانند روغن زیتون، روغن حیوانی، آووکادو، تخم کتان، ماهی، مغزها، کره‌ی مغزها، پنیر و ماست پرچربِ بدون هورمون و آنتی‌بیوتیک و شیر نارگیل، در میزان هورمون‌های تیروئید بدن خود، تعادل ایجاد کنید.

شاید کمبود مواد مغذی در بدن منجر به کم کاری تیروئید نشود، اما اگر میزان این ریزمغذی‌ها و مواد معدنی در بدن کافی نباشد علائم این بیماری تشدید می‌شود. مواد مغذی در درمان کم کاری تیروئید عبارتند از ویتامین D، آهن، اسید چرب امگا۳، سلنیوم، روی، مس، ویتامین A ،B و یُد.

ترکیب مولکولی بافت تیروئید تقریبا به ترکیب گلوتن شبیه است. در افرادی که مبتلا به هاشیموتو هستند، مصرف گلوتن ممکن است باعث افزایش حملات دستگاه ایمنی بدن به بافت تیروئيد شود.

گواتر بیماری تورم غده‌ی تیروئيد است. به آن دسته از مواد غذایی که در ایجاد گواتر نقش دارند، گواترزا یا گواتریژن (Goitrogens) گفته می‌شود. این مواد عبارتند از: انواع کلم (بروکلی، بروکسل، گل کلم، کلم پیچ، کلم قمری)، شلغم، ارزن، اسفناج، توت فرنگی، هلو، شاهیِ آبی، بادام‌ زمینی، تربچه و سویا. استفاده از این مواد به صورت پخته منعی ندارد چون پخت‌وپز مواد گواترزا را غیرفعال می‌کند، همچنین می‌توان از تربچه و شاهیِ آبی در حد اعتدال استفاده کرد.

گلوتاتیون (Glutathione) یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و در کاهش علائم هاشیموتو موثر است. این آنتی‌اکسیدان با تنظیم سیستم ایمنی بدن به کاهش بیماری‌های خودایمنی کمک می‌کند، بافت تیروئید را التیام می‌بخشد و از آن محافظت می‌کند.

غذاهای کمی حاوی گلوتاتیون هستند، اما برخی از مواد غذایی به تولید گلوتاتیون در بدن کمک می‌کنند: مارچوبه، کلم بروکلی، هلو، آووکادو، اسفناج، سیر، کدو، گریپ فروت و تخم مرغ خام از این جمله‌اند. ماده‌ی گیاهی موجود در کلم بروکلی، گل کلم و کلم (خوراکی‌های گواترزا) به افزایش ذخیره‌ی گلوتاتیون کمک می‌کند.

همانطورکه در بیماری هاشیموتو، سیستم ایمنی به غده‌ی تیروئید حمله می‌کند، غذاهایی که باعث التهاب می‌شوند، در بدن به عنوان مهاجم شناخته شده و واکنش‌های خودایمنی را در بدن افزایش می‌دهند. برای کاهش علائم بیماری‌های خودایمنی، مراقب حساسیت‌های غذایی خود باشید.

پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفیدی هستند که در روده‌ی ما زندگی می‌کنند. در حدود ۲۰٪ از عملکرد تیروئيد به میزان کافی این باکتری‌ها در روده بستگی دارد. برای حفظ میزان این باکتری‌ها باید از مکمل‌های پروبیوتیک استفاده کنید.

التهاب سیستمیک، پاسخ التهابی بدن به برخی از عوامل بیماری‌زا است. مصرف موادغذایی فرآوری‌شده، یکی از عوامل ایجادکننده‌ی این نوع التهاب در بدن است. اغلب التهاب‌های سیستمیک و بیماری‌های خودایمنی به یکدیگر مرتبط هستند. کاهش مصرف موادغذایی فرآوری‌شده از ابتلا به این نوع التهاب و بروز بیماری‌های خودایمنی جلوگیری می‌کند.

سندروم خستگی آدرنال در نتیجه‌ی کاهش فعالیت غده‌ی آدرنال ایجاد می‌شود. ارتباط تنگاتنگی میان تیروئید و غده‌ی آدرنال وجود دارد و معمولا در درمان کم‌کاری تیروئید، عملکرد این غده نیز بررسی می‌شود.

غده‌ی تیروئيد بسیار حساس است و به عوامل استرس‌زا واکنش نشان می‌دهد. تمرینات آرام‌بخشی مثل یوگا با کاهش استرس و ایجاد تعادل در انرژی و افزایش سوخت‌وساز بدن، علائم کم کاری تیروئید را کاهش می‌دهند.

تیروئيد به اشعه حساس است. برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مربوط به غده‌ی تیروئيد، در مطب دندان‌پزشکی از یقه‌ی محافظ استفاده کنید.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

روش های درمان غده تیروئید

مرسي توضيحاتتون اميد بخش و كامل بود بسيار سپاس❤️❤️❤️

بند ۶ و ۷ با هم در تضاد هستند

درود بر شما
خیلی هم در تضاد نیستن، کلم بروکلی و اسفناج رو می‌تونید به‌صورت آب‌پز و بقیه رو متعادل یا خیلی کم مصرف کنید.

سلام من حنانه هستم ۱۴ سالمه از قم
من دچار بیماری کم کاری تیروئید شده ام و این کم کاری من را چاق کرده است
سه ماهه که دارم قرص لووتیروکسین میخورم ولی اصلا به بدنم اثر نزاشته و بدتر شده
رژیم غذایی ام را کنترل و هرچقدر هم که ورزش میکنم نمیتونم کاهش وزنم را ببینم و ۴ کیلو اضافه کرده ام
در این هفته های آخر سرگیجه ی شدید داشته ام واین سرگیجه ها دچار سر درد شده اند
لطفا یه نظری به من بدهید تا بتونم این کم کاری را درست کنم
با تشکر

سلام حنانه عزیز
بهتره نکاتی رو که در این مقاله بهشون اشاره شده در نظر داشته باشید و روند درمان‌تون رو تحت نظر پزشک مجرب ادامه بدین. براتون آرزوی سلامتی دارم.

خواص خوراکی ها

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

ویزای یونان؛ راهنمای جامع ویزای گردشگری و تجاری یونان با VFS GLOBAL

گلوتامین؛ منابع و مکمل ها، فواید و مقدار مصرف آن

جاهای دیدنی اهواز؛ سفر به سرزمین پل‌های ایران

اصلاح طرح لبخند؛ فواید و عوارض طرح لبخند هالیوودی

رهبران واقعی چطور اطلاعات موردنیازشان را گردآوری می‌کنند؟


راحت ترین کشورها برای مهاجرت کدام‌اند؟

خاص ترین سواحل دنیا که زیبایی آن‌ها شما را خیره می‌کند


برترین فوتبالیست های جهان در طول تاریخ


سالم ترین میوه های جهان را بشناسید

زیباترین گلهای جهان که مبهوت زیبایی‌شان می‌شوید




همانطور که می دانید غده تیروئید غده ای کوچک در جلوی گردن است که هورمون هایی بسیار مهم و تنظیم کننده متابولیسم بدن ترشح می کند.

 

روش های درمان غده تیروئید

گاهی در غده تیروئید، ندول ها و گره های کوچکی تشکیل می شوند که می توانند برای عملکرد طبیعی این غده خطرناک باشند. البته تمام ندول های تیروئیدی هم مضر نیستند، اما برخی از آنها می توانند سرطانی شده و به مرور کل غده تیروئید را درگیر کنند.

 

انواع سرطان تیروئید

انواع متعددی از سلول ها در غده تیروئید وجود دارند. پس انواع متعددی از سرطان ها می تواند با رشد غیر طبیعی این سلول ها ایجاد شود. در اینجا می خواهیم به چند نمونه از شایع ترین سرطان های تیروئید بپردازیم:

 

1- سرطان پاپیلاری (Papillary carcinoma)

این نوع سرطان، شایع ترین سرطان تیروئید است و برای 8 درصد مبتلایان به سرطان تیروئید سرطان پاپیلاری تشخیص داده می شود. روند پیشرفت این بیماری آهسته است و می تواند به مرور زمان دو لب تیروئید را درگیر کند. در بسیاری از موارد، این بیماری از غده تیروئید به گره های لنفاوی گردن نیز سرایت می کند و درصورت متوقف نشدن می توان به نقاط دیگر بدن نیز گسترش پیدا کند.

 

2- سرطان فولیکولی (Follicular carcinoma)

این نوع سرطان، دومین سرطان شایع تیروئید است و برای 1 درصد بیماران مبتلا به سرطان تیروئید، این نوع تشخیص داده می شود. این نوع سرطان تیروئید می تواند به ریه ها و استخوان ها گسترش پیدا کند و از سرطان پاپیلاری به مراتب جدی تر است.

 

3- سرطان مدولاری تیروئید (MTC)

این نوع کارسینوم در سلول های C تیروئید ریشه می دواند، سلول هایی که مسئول تولید و ترشح هورمون کلسی تونین هستند. این نوع سرطان چیزی حدود 5 درصد از انواع سرطان های تیروئید را شامل می شود، تشخیص و درمان آن معمولا سخت تر از انواع قبلی بوده و پیش آگهی بدتری نیز خواهد داشت.

 

4- کارسینوم سلول های هرتل (Hurthle cell carcinoma)

این نوع سرطان تیروئید فرم دیگری از سرطان فولیکولار است. تشخیص و درمان این نوع بیماری از انواع دیگر باز هم به مراتب سخت تر است، اما خوشبختانه شیوع بسیار کمی هم دارد. تنها حدود 4 درصد کل سرطان های تیروئید، کارسینوم سلول های هرتل تشخیص داده می شود.

 

یک درصد باقی مانده به انواع نادر تر مانند کارسینوم آناپلاستیک، لنفوم تیروئیدی و غیره برمی گردد.


به طور کلی


خوشبختانه تشخیص سرطان تیروئید به راحتی و بسیار موثر انجام می شود. از آنجایی که بیماری به کندی پیش می رود حتی در موارد شدید بیماری نیز معمولا پیشرفت جدی در بیماری رخ نداده و درمان معمولا موثر واقع می شود.

 

صرف نظر از انواع آناپلاستیک سرطان تیروئید که خیلی هم نادر اند، سرطان تیروئید به ندرت کشنده خواهد بود. به طور کلی 97 درصد مبتلایان به سرطان های تیروئید به درمان پاسخ خواهند داد.

 

علامت های ابتلا به سرطان تیروئید

بر خلاف سایر بیماری های تیروئید مانند پرکاری و کم کاری تیروئید، سرطان تیروئید معمولا هیچ تاثیری بر میزان تولید هورمون های تیروئیدی نخواهد داشت.

 

کم کاری و پر کاری تیروئید با تاثیر بر میزان تولید و ترشح هورمون های تیروئیدی بر وضعیت متابولیسم فرد تاثیرگذار خواهند بود و علامت هایی مانند استرس، افسردگی، افزایش یا کاهش وزن، بی حالی و یا برانگیختگی به بار می آورند.

 

اما از آنجایی که سرطان تیروئید بر تولید هورمون های تیروئیدی تاثیری ندارد، علامت ها و نشانه های متفاوتی خواهد داشت:


– تورم و برجستگی در گردن

– مشکل در بلع

– اختلالات تنفسی

روش های درمان غده تیروئید

– خشن شدن و تغییر صدا

– سرفه های مکرر

– درد در ناحیه گلو و گردن

– ورم غدد لنفاوی

 

با این حال شدت و نوع علائم می تواند بسته به نوع سرطان با دیگری متفاوت باشد.

 

درمان های سرطان تیروئید

در موارد، جراحی تیروئید برای درمان سرطان تیروئید ضروری خواهد بود. البته باز هم انتخاب روش جراحی و سایر راهکارهای درمانی به نوع بیماری و شدت پیشرفت آن وابسته است. به طور کلی روش های درمانی موجود از قرار زیر اند:

 

1- جراحی

مداخله جراحی با هدف برداشتن بافت های درگیر شده غده تیروئید انجام می پذیرد. در برخی موارد به دلیل گسترش سرطان به غدد لنفاوی، برخی گره های لنفاوی نیز ممکن است برداشته شوند.

 

2- پرتودرمانی

پرتو درمانی می تواند با استفاده از ید رایواکتیو یا به روش پرتودرمانی خارجی انجام شود. در روش اول یعنی همان استفاده از ید رادیو اکتیو، محلول ید رادیواکتیو به صورت مایع یا کپسول هایی بلعیده می شود. یدی که از این طریق وارد بدن می شود توسط غده تیروئید جذب خواهد شد. سپس با استفاده از پرتودرمانی سلول های سرطانی هدف گرفته شده و از بین خواهند رفت.

 

3- شیمی درمانی

اگرچه شیمی درمانی از مرسوم ترین روش های درمانی برای انواع سرطان هاست، اما در درمان سرطان تیروئید کمتر به کار برده می شود. البته در مواردی که روش های درمانی قبلی، جراحی و پرتودرمانی ما را به اهداف درمانی نرسانند و یا در مواردی که سرطان به بخش های دیگر از بدن نیز کشیده شود، شیمی درمانی می تواند بهترین راهکار درمانی در نظر گرفته می شود.

 

اما به طور کلی بد نیست این را هم بگوییم، دیگر وقت آن رسیده از کلمه ی سرطان، ترس و وحشت نداشته باشیم. با پیشرفت علم و فناوری های جدید دنیای پزشکی، امروزه تعداد بالایی از سرطان ها درمان هایی قطعی دارند.

 

به جرات می توان گفت سرطان تیروئید امروزه یکی از قابل درمان ترین و ساده ترین سرطان هاست. پس در صورت مواجهه با هر گونه علامت و یا شکی در خصوص ابتلا به این بیماری بهتر است با شروع هر چه سریع تر درمان، روند بهبودی خود را سرعت ببخشید.

الهه گودرزی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

وقتی تیروئید، سرطان بگیرد

زندگی بدون غده تیروئید

اختلالات تیروئید و درمان آنها

چه زمانی پای مشکل تیروئید وسط است؟

 

لیست مطالب :

کم کاری تیروئید زمانی اتفاق می‌افتد که غده تیروئید شما غیرفعال باشد و بر میزان متابولیسم بدن شما تأثیر می‌گذارد که توسط غده تیروئید کنترل می‌شود، برای درمان کم کاری تیروئید با دکتر نیم همراه باشید.

برخی از علائم شایع در ارتباط با کم کاری تیروئید عبارت‌اند از: خستگی،
حساسیت به سردی، یبوست، خشکی پوست، پف صورت، گرفتگی عضلات، افزایش ناگهانی وزن،
افسردگی و ناخن و مو شکننده

درمان استاندارد برای کم کاری تیروئید مصرف داروهای جایگزین هورمون تیروئید به‌صورت روزانه است، البته داروها اغلب با عوارض جانبی همراه هستند و فراموش کردن مصرف آن‌ها منجر به علائم می‌شود. بنابراین می‌توانید از روش های درمان گیاهی کم کاری تیروئید نیز استفاده کرد که عوارض کمتری دارند و نیز به شیوه زندگی شما کمک می‌کنند.

مشکلات تیروئید گاهی اوقات به دلیل رژیم غذایی ضعیف، استرس یا مواد
غذایی موجود در بدن شما ایجاد شود. تغیر رژیم غذایی و مصرف داروهای گیاهی می‌تواند
وضعیت شمارا بهبود بخشد.

روش های درمان غده تیروئید

توجه: برای تشخیص درست بیماری و درمان آب با پزشک مشورت کنید و از درمان‌های
خانگی به‌عنوان درمان کمکی کم کاری تیروئید استفاده کنید.

روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب متوسطه است که به بهبود عملکرد تیروئید
شما کمک می‌کند و همچنین متابولیسم را تحریک می‌کند و انرژی را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این با افزایش درجه پایه حرارت بدن می‌تواند به درمان کم
کاری تیروئید کمک کند.

کلپ جلبک دریایی قهوه‌ای رنگی است که غنی از ید و دیگر مواد معدنی است
که می‌توان برای درمان گیاهی کم کاری تیروئید استفاده کرد و برای کسانی که
از کم کاری تیروئید (هیپوتیروئیدیم) ناشی
از کمبودید رنج می‌برند بسیار مفید است.

همچنین کلپ (کتانجک) برای درمان کم کاری تیروئید ناشی از خود ایمنی
توصیه نمی‌شود و ممکن است وضعیت را نیز بدتر کند.

توجه: قبل از مصرف کتانجک یا مکمل‌های آن به پزشک خود مشورت کنید تا
مطمئن شوید آیا برای شما مناسب است و دوز مناسب برای وضعیت شمارا پیدا کند.

سرکه سیب ممکن است برای مقابله با اختلال تیروئید کمک کند، سرکه سیب به سم‌زدایی
کمک می‌کند.

همچنین تعادل قلیایی اسیدی را نیز بهبود می‌بخشد و سبب کاهش وزن می‌شود و به تنظیم هورمون‌ها و بهبود متابولیسم در درمان کم کاری تیروئید کمک می‌کند.

سرکه سیب همچنین نیز برای سایر مشکلات بهداشتی نظیر دیابت، فشارخون
بالا، کلسترول بالا و دیگر موارد مفید است.

روغن ماهی برای افزایش جذب هورمون تیروئید و حفظ عملکرد سالم تیروئید مفید
است. اسیدهای چرب امگا 3 غنی می‌توانند با التهاب
مبارزه کنند و ایمنی را نیز افزایش دهند.

کمبود ویتامین D با چندین بیماری
خود ایمنی ازجمله بیماری تیروئید همراه است، ویتامین D به
حفظ عملکرد سیستم ایمنی بدن و متابولیسم کلسیم کمک می‌کند.

قرار گرفتن در معرض آفتاب راه خوبی برای تولید ویتامین
D موردنیاز بدن برای درمان کم کاری تیروئید است.

تحقیقات نشان می‌دهد ترکیبات فعال گوگول به گوگولسترونس که ممکن است
سبب تحریک عملکرد تیروئید شود. ازاین‌رو می‌توان برای درمان گیاهی کم کاری
تیروئید از آن استفاده کرد.

گوگول دارای یک درخت هندی است که خواص ضدالتهابی، ضد چاقی و سبب کاهش
کلسترول می‌شود.

توجه: در هنگام استفاده از این گیاه سطح T3 و
T4 هورمون تیروئید خود را نظارت کنید زیرا سبب تبدیل T4 را به شکل فعال‌تر T3 تحریک می‌کند.

احتیاط: گوگل ممکن است با استروژن، قرص‌های ضدبارداری،
بتابلوکرها و داروهای دیگر تداخل داشته باشد.

روغن گل پامچال شب به بیمارانی که دارای کم کاری تیروئید (هیپوتیروئیدیم) هستند کمک می‌کند.

روغن گل پامچال دارای اسید گاما لینولئیک (GLA) بالا دارای مزایای ضدالتهابی هست و به افزایش سطح هورمون‌های
تیروئید در درمان کم کاری تیروئید کمک می‌کند.

همچنین می‌تواند سایر مشکلات کم کاری تیروئید مانند ریزش مو و به هم
خوردن جریان قاعدگی را نیز از بین ببرد.

زنجبیل منبع خوبی از روی، منیزیم و پتاسیم است. از خواص ضدالتهابی قوی زنجبیل می‌توان برای درمان گیاهی کم کاری تیروئید استفاده کرد.

جینسنگ سیبری برای تحریک غده آدرنال و تیموس که ازنظر عملکرد به غده
تیروئید کمک می‌کنند بسیار مفید است. این گیاه به کاهش خستگی که یکی از شایع‌ترین
نشانه‌های کم کاری تیروئید است کمک می‌کند.

برای درمان کم کاری تیروئید (هیپوتیروئیدیم) می‌توانید ویتامین‌های B ازجمله ویتامین B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12 را مصرف کنید. ویتامین‌های B برای عملکرد سالم تیروئید حیاتی هستند.

ویتامین B12 می‌تواند به خستگی ناشی از بیماری تیروئید کمک کند.
بیماری تیروئید نیز سطح ویتامین B1 شمارا تحت تأثیر قرار می‌دهد. ویتامین B12 به‌طوری کلی برای
بسیاری از افراد سالم نیز توصیه می‌شود.

علاوه به راین محققان معتقدند افرادی که مبتلابه کم کاری تیروئید هستند
از کمبود ویتامین B12 نیز رنج می‌برند.

توجه: از خوردن انواع کلم‌ها مانند کلم بروکلی، گل‌کلم و غیره خودداری
کنید زیرا حاوی گیتروژن هستند. هورمون‌های گوتروژ، ضد قارچی هستند که با عملکرد
غده تیروئید تداخل دارند.

روش‌های زیر ممکن است سبب کاهش استرس شوند و کمک کند تا شما آرام باشید
ولی جایگزین درمان معمولی نیستند و می‌توان از آن‌ها در کنار درمان معمولی استفاده
کرد.

طب سوزنی: ممکن است علائم شمارا بهبود بخشد. همچنین
به بدن کمک می‌کند تا پاسخ مناسب به درمان بدهد. علاوه بر این برای سیستم ایمنی
مناسب است.

یوگا: برای آرامش مفید است. ازنظر علمی هیچ‌گونه اثباتی
ندارد، اما می‌تواند سبب بهبود جریان خون در غده تیروئید شود.

نظر

روش های درمان غده تیروئید

سلام خسته نباشید من تیروئیدم جزعی کم کاربود با مصرف قرص ب مدت ۲ ماه برطرف شد..و قرص دیگه نخوردم ایاممکنه دوباره کم کاری برگرده؟؟؟

لیست مطالب :

پرکاری تیروئید زمانی که رخ می‌دهد که مقدار زیادی هورمون تیرودی در بدن وجود داشته باشد. برای درمان پرکاری تیروئید با دکتر نیم همراه باشید.

تیروئید یک غده به شکل پروانه است که در گردن انسان واقع‌شده است، کار اصلی تیروئید تنظیم متابولیسم و انرژی بدن است. هنگامی که تیروئید بیش از حد فعال باشد و مقدار بیش از حد هورمون تیروکسین تولید کند اصطلاحاً پر کاری تیروئید می‌گویند.

علل شایع پرکاری تیروئید شامل خود ایمنی, التهاب غده تیروئید، ترشح غیر طبیعی هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH)، مصرف بیش از حدید و یا توده‌های خوش خیم یا گره‌ها در تیروئید.

پرکاری تیروئید 8 برابر در زنان رخ می‌دهد تا مردان. پرکاری تیروئید در مردانی که تازه به 3 سالگی رسیده ان و در زنانی که بالای 6 سال هستند رایج است.

روش های درمان غده تیروئید

از علائم پرکاری تیروئید می‌توان به کاهش وزن شدید, ضربان قلب نظم، عصبی بودن، بی اشتهایی بیش از حد، تغییرات در چرخه قاعدگی، خستگی، ضعف عضلانی و مشکل خواب برد.

توجه: برای تشخیص و درمان این بیماری حتماً به پزشک مراجعه کنید و از روش‌های گیاهی برای درمان تیروئید پرکار به صورت کمکی می‌توان استفاده کرد.

تشخیص بیماری پرکاری تیروئید کمی دشوار است و هر چه سریع‌تر تشخیص داده شود راحت‌تر می‌توان با استفاده از داروها، مکمل‌ها و تغییرات شیوه زندگی آن را درمان کرد.

همچنین می‌توان از روش‌های گیاهی زیر هم برای درمان پرکاری تیروئید استفاده کرد.

کلم بروکلی حاوی مواد شناخته شده‌ای به ایزوتیوسیانات و گویتروگنس (goitrogens) است که می‌تواند به درمان پرکاری تیروئید (هیپرتیروئیدیسم) با محدود کردن تولید هورمون آن کمک کند.

دیگر سبزجات ماننده جوانه‌های بروسل، گل کلم، کرفس، کلم، تربجه نیز می‌توانند به شما کمک کنند.

گیاه لبدیسی رونده می‌تواند به کنترل پرکاری تیروئید خفیف (هیپرتیروئیدیسم) کمک کند زیرا میزان تولیدی هورمون تیروئیدی را کاهش می‌دهد.

گیاه آجوگا به کاهش سطح TSH (هورمون تحریک کننده تیروئید) کمک می‌کند و باعث کاهش سنتز هورمون تیروئید می‌شود علاوه بر این به کاهش سطح T4 کمک می‌کند و تبدیل T4 به T3 را مسدود می‌کند.

فرنجمشک یک گیاهی است که می‌تواند سطح TSH را کاهش دهد و به درمان پرکاری تیروئید شما کمک کند.

این گیاه شمال فلانوئید ها، اسیدهای فنولی و سایر ترکیبات مفید است که تیروئید را تنظیم می‌کنند.

آنتی بادی‌هایی که غده تیروئید را تحریک می‌کند را مسدود می‌کند و از بیماری گراویس که یکی از علل رایج بیماری پرکاری تیروئید است جلوگیری می‌کند

رژیم غذایی از آنتی اکسیدان ها در مدیریت پرکاری تروئید مفید است. آسیب رادیکال‌های آزاد و اکسید کنندهای موجود در بدن با افزایش سطح هورمون‌های تیروئید ناشی از پرکاری تیروئید مرتبط است.

آنتی اکسیدان ها برای کاهش فشار اکسید کنند ها مفید هستند. غذاهایی که غنی از ویتامین C، ویتامین E، بتاکاروتن، سلنیم (Se) و منزیوم است را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

کلم یکی از مفیدترین مواد غذایی است که می‌تواند به درمان پرکاری تیروئید (هیپرتیروئیدیسم) استفاده شود.

کلم حاوی مقدار زیادی از گیتروژن ها است که به کاهش تولید هورمون تیروئید کمک می‌کند.

روی کمک می‌کند تا شما از انرژی غذاها استفاده کنید. این ماده معنی همچنین سبب بهبود سیستم ایمنی شما در درمان پرکاری تیروئید می‌شود. منابع دردسترس روی عبارت‌اند از:

این گیاه به‌عنوان یک بتا بلوکر طبیعی عمل می‌کند و به کنترل قند خون و تشنگی کمک می‌کند، همچنین دارای برخی از فعالیت‌های ضد تیروئید است که علاوه بر درمان تیروئید پرکار می‌تواند برای افرادی که بیماری‌های قلبی دارند مفید باشد.

توجه: اگر از داروهای آرام‌بخش استفاده می‌کنید از مصرف این گیاه اجتناب کنید.

اگر بدن شما مقدار کافی اسیدهای چرب امگا 3 را دریافت نکند، اختلال هورمونی، ازجمله هورمون‌های تیروئید به وجود می‌آید.

اسیدهای چرب امگا 3 عملکرد ایمنی و رشد سلول را کنترل می‌کنند و به بهبود توانایی پاسخگویی به هورمون‌های تیروئیدی کمک می‌کنند.

توت‌ها غنی از ویتامین‌ها و خواص آنتی‌اکسیدانی هستند که می‌توانند باعث کاهش التهاب به درمان پرکاری تیروئید کمک کند.

انگور فرنگی هندی می‌تواند بسیاری از مشکلات بهداشتی ازجمله درمان پرکاری تیروئید کمک کند. انگور فرنگی هندی با توجه به اثرات مخرب بر غده تیروئید به کنترل تولید هورمون‌های تیروئیدی کمک کند.

نظر

سلام من خانم 26 ساله هستم بابت کم شدن وزنم به دکتر مراجعه کردم .سونوگرافی تیروئید نوشته لوب سمت راست ی مقدار از چپ بزرگتره و اینکه ازمایشات تیروئیدم نرماله به نظر شما نیاز به نمونه برداری هست ؟ و اینکه من این مدت فشار روحی عصبی شدیدی بخاطر مریضی و فوت پدرم داشتم منتهی بیش از حد عصبی هستم اما اشتهام عالیه

انشالله که خوب بشی

بعضی از افراد به صورت ارثی مشکل تیروئید نهفته دارن و با استرس بدتر هم می شود

سلام یکی از بستگان ما دوسال است تیروئیدش رو عمل کردندو ید درمانی هم شده در طول این مدت دارو هم مصرف کرده اما یک ماه پیش دوباره ید درمانی شده. آیا ممکن است جونش به خطر بیفتد؟

اما در تمام مقالات خارجى و ايرانى گفتن كام بروكلى و سويا نخوريد

با سلام خدمت کاربر گرامی انواع کلم ها برای کنترل پرکاری مفیده چون باعث میشه استفاده بیش از حد ید توسط غده تیروئید جلوگیری بشه برای اطلاعات می تونید به این مقاله از معتبر خط سلامت مراجعه کنید

روش های درمان غده تیروئید

https://www.healthline.com/health/hyperthyroidism-diet#foods-to-eat

سلام مردي هستم 51 ساله با سابقه بيماري مغزو اعصاب 34 ساله ( جانباز جنگي) مدت 1ساله درگير بيماري چربي خون بالاي 38 هستم و تقريبا3ساله درگير ديابت هم شده ام چندي پيش آزمايش دادم TSH6.2 بود دكتر گفت كم كاري تيروئيد داري و قرص لووتيروكسين تجويز كرد در آزمايش بعدي مقدارش به .1 بازم گفت كم كاره و قرصها روادامه بده اما جاهاي ديگه پرسيدم و مطالعه كردم عكس اينو گفتند يعني پركاري واقعا مستأصل شدم لطفا راهنمايي بفرمائيد بسيار سپاسگزارم




خانه

موبایل

 

 

روش های درمان غده تیروئید

 

اضافه وزن به تنهایی مشکلات زیادی را برای فرد به وجود می‌آورد که می‌توان به عنوان نمونه به چربی خون، دیابت و اشاره کرد ولی در رابطه با مراجع مورد نظر به بررسی‌های بیشتری نیاز است. این‌طور که به نظر می‌رسد علاوه بر چاقی و چربی خون با مشکل دیگری هم مواجه هستید و آن «کم‌کاری» غده تیروئید است.برای تشخیص قطعی این بیماری باید آزمایش خون بدهید. ولی با علائم ذکر شده احتمال کم‌کاری تیروئید دور از انتظار نیست.

 

 

نشانه‌ها سخن می‌گویند

بیماری‌های ایجاد شده در بدن علائمی را به همراه دارند که همین نشانه‌ها زمینه‌ساز تشخیص اولیه بیماری هستند. اختلال کم‌کاری غده تیروئید هم با نشانه‌هایی همراه است که از آن جمله می‌توان به کاهش ضربان قلب، تعرق بیش از حد، اختلال در خواب، ریزش مو و به هم خوردن عادت ماهانه در خانم‌ها اشاره کرد.

با پیشرفت بیماری اثرات طلوبی روی بخش‌های مختلف بدن ایجاد می‌شود. از این‌ اثرات می‌توان به کاهش سوخت و ساز بدن (کاهش متابولیسم)، افزایش وزن، تغییرات فشار خون و اشاره کرد. این نشانه‌ها از دیگر علائم کم‌کاری غده تیروئید است. کره چشم برخی از مبتلایان به اختلال کم‌کاری دچار بیرون‌زدگی (اگزوفتالمی)، التهاب، تورم و درد شدید می‌شود.

 

هدف اصلی، وزن

افرادی که به بیماری کم‌کاری تیروئید مبتلا هستند باید وزنشان را کنترل کرده و به افزایش وزنشان حساس باشند. علاوه بر اینکه باید زیر نظر پزشک دارو دریافت کنند و برای داشتن رژیم غذایی مناسب تحت نظر یک مشاور تغذیه هم قرار بگیرند. مصرف زیاد نان وجایگزین کردن آن با برنج کار درستی نیست چرا که چنین رژیمی غیراصولی بوده و نمی‌تواند وزن را کاهش دهد. مساله‌ای که این خانم با آن مواجه است اضافه وزن نیست بلکه چاقی مفرط است.

در نتیجه باید تغییرات عمده‌ای روی بره غذایی او ایجاد شود. برای اینکه دو تا چهار کیلوگرم در ماه وزن کم کنید باید از بره غذایی فعلی‌تان 5 تا 8 کیلو کالری کم کنید. در واقع شما به 12 کیلو کالری در روز نیاز دارید؛ ضمن اینکه باید از خوردن برخی غذاها و تنقلات اجتناب کنید؛ چرا که برخی از غذاها روی عملکرد غده تیروئید تاثیر منفی می‌گذارند.

 

وقتی غذا دشمن می‌شود

هورمون کنترل‌کننده عملکرد غده تیروئید در بدن افرادی که به کم‌کاری تیروئید مبتلا هستند به اندازه کافی ترشح و تولید نمی‌شود و به همین دلیل نوع تغذیه و رژیم غذایی بر بهبود یا تشدید روند بیماری این افراد تاثیرگذار است. مبتلایان به کم‌کاری تیروئید نباید انواع کلم را به شکل خام مصرف کنند. همچنین مصرف اسفناج، شلغم، سویا و بادام‌زمینی هم به آنها توصیه نمی‌شود. برخی میوه‌ها مثل گلابی و هلو باعث کاهش عملکرد غده تیروئید می‌شود. مصرف روغن کلزا و کانولا هم برای افراد مبتلا به اختلال کم‌کاری تیروئید مضر است.

 

گیاه درمانی

شما باید علاوه بر کنترل وضعیت غده تیروئید و کاهش وزن، به فکر کاهش و کنترل چربی خون نیز باشید. به همین دلیل مصرف غذاهای سرخ کردنی را به طور کل کنار بگذارید و غذاها را به شیوه بخارپز و کباب‌پز تهیه و مصرف کنید. تا حد امکان می‌توانید چربی‌های گوشت قرمز و پوست مرغ را کاملا جدا کنید. مصرف خامه، کره و چربی‌های حیوانی را به حداقل ممکن برسانید و برای کاهش وزن هم مصرف قند مثل شیرینی و شکلات را متوقف کنید. برای کاهش چربی خون بهتر است از اسپرزه، آویشن، شنبلیله، سیر، پیاز، جو، جعفری و گریپ فروت استفاده کنید و در نهایت اینکه استفاده از روغن زیتون هم توصیه می‌شود.

 

آداب نمک‌خواری

استفاده از نمک باعث افزایش فشار خون می‌شود ولی اگر با مشکل فشار خون مواجه نیستید باید به چند نکته درباره نمک توجه کنید؛ اول اینکه نمک ید دار را در پایان پخت غذا به میزان کم به غذا اضافه کنید. دوم اینکه نمک یددار را در معرض نور قرار ندهید؛ چرا که ید آن از بین می‌رود.

 

خوراکی‌های مجاز

استفاده از ویتامین‌های خانواده B رابطه مستقیمی با کنترل تولید هورمون مرتبط با تیروئید و بهبود عملکرد آن دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود از مکمل حاوی ویتامین‌های خانواده B استفاده کنید. ویتامین C هم برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید مفید است.

در نتیجه استفاده از سبزیجات با رنگ سبز تیره مثل اسفناج تیره و نارنجی مانند هویج و فلفل دلمه‌ای می‌تواند به تامین این ویتامین کمک کند. به غیر از مواد یاد‌شده که منع غذایی دارند (که کمی قبل‌تر درباره آن حرف زدیم) می‌توانید از انواع میوه‌ها و سبزی‌ها به صورت خام استفاده کنید. ویتامین E مورد نیاز بدن را از غلات و مغزها تامین کنید. البته یادتان نرود که مصرف بادام زمینی مضر است. مصرف گوشت مرغ و ماهی (گوشت سفید) توصیه می‌شود. به طور کلی افرادی که به کم کاری تیروئید مبتلا هستند باید مواد مورد نیاز بدن را با یک رژیم اصولی تامین کنند. بدن را با یک رژیم اصولی تامین کنند.

 

از تو حرکت

تاثیر ورزش در بهبود عملکرد بدن انکارناپذیر است. به همین دلیل برای پایین آمدن وزن و بهبود عملکرد غده تیروئید ورزش ضروری است. مشورت با پزشک، مصرف دارو و در صورت نیاز رعایت رژیم غذایی صحیح (کم کردن وزن) و ورزش می‌تواند در بهبود عملکرد غده تیروئید موثر باشد.

منبع:farsika.ir


بخوانید تا سالم بمانید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *