روش درمان کبد چرب الکلی

خواص دارویی و گیاهی

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع فیلم آموزشی و مقالات آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

بیماری کبد چرب به‌دلیل انباشته شدن چربی در سلول‌های کبد به‌وجود می‌آید. وجود چربی در کبد امری طبیعی است، ولی اگر میزان چربی بیش از ۵ تا ۱۰ درصد وزن کبد شود، فرد به بیماری کبد چرب مبتلا می‌شود. تجمع چربی، کبد را در برابر انواع مشکلات و التهاب‌‌ها، آسیب‌پذیرتر می‌کند. با این مطلب همراه باشید تا با ۱۲ راه برای درمان خانگی کبد چرب آشنا شوید.

بیماری کبد چرب به دو نوعِ کبد چرب الکلی و کبد چرب غیرالکلی تقسیم می‌شود. علت اصلی بروز کبد چرب الکلی، مصرف بیش از اندازه‌ی الکل است درحالی‌که عواملی غیر از سوءمصرف الکل در ابتلا به کبد چرب غیرالکلی دخالت دارند.

به غیر از مصرف بیش از حد الکل، عواملی مانند کلسترول خون بالا، فشار خون بالا، چاقی، دیابت نوع ۲، هپاتیت ویروسی، کاهش وزن سریع و سوء‌تغذیه می‌توانند در بروز کبد چرب مؤثر باشند.

معمولا بیماری کبد چرب در ابتدا علائم خاصی ندارد. هرچند ممکن است علائمی مانند دردهای شکمی، احساس خستگی، کاهش اشتها و در برخی افراد ظاهر شود. از این رو تشخیص درست و به‌موقعِ بیماری کبد چرب، پیش از شروع روند درمان ضروری است.

تاکنون درمان قطعی‌ِ کبد چرب شناسایی نشده است ولی عوارض منفی این بیماری می‌تواند با تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی سالم و درمان‌های خانگی تا حد زیادی کاهش یابد.

سرکه‌ سیب اولین پیشنهاد ما برای درمان خانگی کبد چرب است. این ماده‌ی غذایی به کاهش تجمع چربی در کبد کمک می‌کند و در کاهش وزن مؤثر است. علاوه بر اینها سرکه‌ی سیب به عملکرد درست کبد و کاهش التهابات کبد نیز کمک می‌کند.

یک قاشق غذاخوری سرکه‌ی سیب خام و تصفیه‌نشده را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. می‌توانید به آن عسل هم اضافه کنید. دوبار در روز و پیش از مصرف غذا آن را میل کنید. این کار را برای چند ماه ادامه بدهید.

لیموترش ویتامین سی بالایی دارد. این ویتامین با خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود به کبد کمک می‌کند تا با تولید آنزیمی به گلوتاتیون، اثرات سموم را بر کبد خنثی کند. بنابراین لیموترش با خاصیت سم‌زدایی‌اش به‌عنوان یک درمان خانگی کبد چرب شناخته می‌شود و به بهبود کبد چرب کمک می‌کند. همچنین ترکیب دیگری که در لیموترش وجود دارد، نارنجین دارد و در کاهش التهابات کبدی مؤثر است.

آب نصف یک لیموترش را در یک لیوان آب بریزید و آن را میل کنید. این کار را دو یا سه بار در روز و به‌مدت چند هفته تکرار کنید. همچنین می‌توانید دو تا سه لیموترش را برش بزنید، در ظرف آبی بریزید و آن را در بازه‌های منظمی میل کنید.

گیاه قاصدک گزینه‌ی مناسبی برای درمان خانگی کبد چرب است. این گیاه به تجزیه‌ی چربی جمع‌شده در کبد کمک می‌کند و عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد. براساس تحقیقاتی که نتایج آن در سال ۲۰۱۳ به چاپ رسیده است، عصاره‌ی برگ قاصدک می‌تواند در پیشگیری و درمان چاقی مرتبط با کبد چرب غیرالکلی مؤثر باشد.

یک قاشق چای‌خوری ریشه‌ی خشک‌شده‌ی قاصدک را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید. به‌مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه درپوشی روی آن بگذارید. می‌توانید کمی عسل به آن بیفزایید تا از خواص عسل نیز بهره‌مند شوید و نوشیدنی‌تان را خوشمزه‌تر کنید. روزانه سه فنجان از این نوشیدنی را میل کنید. این کار را به‌مدت چند هفته ادامه بدهید. همچنین می‌توانید از برگ قاصدک در سالادها و غذاها استفاده کنید.

اگر در دوران بارداری به‌سر می‌برید یا به بیماری دیابت مبتلا هستید، از مصرف این گیاه خودداری کنید.

براساس نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۱۳ در مجله‌ی بین‌المللی پزشکی مولکولی به چاپ رسید، چای سبز با دارا بودن مقادیر بالای کاتچین به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند و موجب کاهش چربی موجود در کبد بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی می‌شود. علاوه بر اینها چای سبز جزو بهترین خوراکی‌های چربی سوز است و به کاهش وزن کمک کند.

برای محافظت از کبدتان و اسیر نشدن در دام کبد چرب، روزانه سه تا چهار فنجان چای سبز میل کنید.

زردچوبه با دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌های ارزشمند، می‌تواند درمان خانگی مؤثری برای بیماری کبد چرب باشد. براساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۸ در مجله‌ی داروهای چین منتشر شد، زردچوبه می‌تواند به پیشگیری از بیماری کبد چرب کمک کند. با این حال هنوز به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.

زردچوبه قدرت بدن در هضم چربی را بالا می‌برد، بنابراین از تجمع چربی در کبد جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، زردچوبه به سم زدایی از کبد نیز کمک می‌کند.

یک‌چهارم قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را در ۲ لیوان آب بریزید و بگذارید بجوشد. آن را دوبار در روز بنوشید. این نوشیدنی را به‌مدت چند هفته مصرف کنید.

می‌توانید از شیرین بیان برای درمان بیماری‌های کبد، خصوصا کبد چرب غیرالکلی استفاده کنید. براساس تحقیقات صورت‌گرفته، عصاره‌‌ی ریشه‌ی شیرین بیان در کاهش فعالیت آنزیم‌های ترانس‌آمیناز (شامل آنزیم‌های آلانین آمینوترانسفراز و آسپارتات آمینوترانسفراز) در بیماری کبد چرب غیرالکلی مؤثر است. همچنین شیرین بیان از آثار منفی فلزات سنگین و سموم بر کبد جلوگیری می‌کند.

براساس آیورودا (علمی باستانی در هندوستان که در آن از گیاهان طبی، ماساژ و یوگا برای درمان بیماران استفاده می‌شود) میوه و دانه‌‌ی پاپایا برای درمان بیماری کبد چرب مفید است. همچنین پاپایا در چربی سوزی نیز مؤثر است. چربی موجود در غذا نقش مهمی در بروز بیماری کبد چرب دارد.

۵ یا ۶ دانه‌‌ی خشک پاپایا را آسیاب کنید. پودر حاصل را با یک قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه ترکیب و دوبار در روز میل کنید. این کار را به‌مدت یک ماه ادامه بدهید.

براساس مطالعه‌ای که در «European Journal of Medicinal Chemistry» به چاپ رسید، ترکیبات طبیعی موجود در سبزیجات، میوه‌ها و گیاهان برای درمان بیماری کبد چرب مفیدند. بنابراین افزودن این مواد به رژیم غذایی بسیار ضروری است.

یک راه مناسب برای بهره‌مندی از خواص سبزیجات، گرفتن آب آنهاست. با این کار می‌توانید تا حد زیادی آسیب‌های واردشده به کبد را جبران کنید. مصرف آبِ سبزیجات، هضم و جذب آنها را آسان‌تر می‌کند. سبزیجاتی مانند کلم پیچ، کلم، کاهو، گل کلم، کلم بروکلی، مارچوبه، چغندر و کرفس در سم‌زدایی کبد مؤثرند.

خوراکی‌هایی که فیبر بالایی دارند، به سلامتی دستگاه گوارش، جلوگیری از بیماری‌های گوارشی و تسریع سم‌زدایی از بدن کمک می‌کنند. به‌عنوان مثال ریشه‌ی زنجبیل برای دستگاه گوارش مفید است. با جوشاندن برش‌های زنجبیل در چای سبز یا آب، می‌توانید چای زنجبیل درست کنید. همچنین می‌توانید زنجبیل را به غذاهایی مانند سوپ بیفزایید و از خواص آن بهره‌مند شوید.

سیب‌زمینی شیرین به‌خاطر داشتنِ پتاسیم بالا، برای تصفیه‌ی کبد مفید است. یک سیب‌زمینی شیرین نزدیک به ۷۰۰ میلی‌گرم پتاسیم و مقدار زیادی ویتامین C، ویتامین D و ویتامین B۶ دارد. علاوه بر آن منیزیم و آهن نیز در سیب‌زمینی شیرین به‌وفور یافت می‌شود. سیب‌زمینی شیرین طعم دل‌پذیری دارد و قند موجود در آن به‌آهستگی وارد جریان خون می‌شود. بنابراین باعث جهش ناگهانی قند خون نمی‌شود. غذاهای خوشمزه‌ی زیادی را می‌توان به کمک سیب‌زمینی شیرین درست کرد.

وجود ۴۷۰ میلی‌گرم پتاسیم و مواد مغذی دیگر در موز، آن را به میوه‌ای مفید برای تصفیه‌ی کبد تبدیل کرده است. مصرف موز به هضم مواد غذایی کمک می‌کند و فلزات سنگین و سموم را از بدن می‌زداید.

خار مریم (ماری تیغال) با خاصیت سم‌زدایی بالای خود به بازسازی سلول‌ها و حفظ سلامت کبد کمک می‌کند به همین دلیل به‌عنوان درمان خانگی کبد چرب شناخته می‌شود. براساس مطالعه‌ای که در مجله‌ی علوم و بیماری‌های گوارشی به چاپ رسید، خار مریم می‌تواند میزان مرگ‌ومیر افرادی را که از نارسایی کبد رنج می‌برند، کاهش بدهد. خار مریم می‌تواند تأثیرات منفی مصرف الکل، آفات موجود در غذاها، فلزات سنگین در آبِ آشامیدنی، آلودگی هوا و حتی سموم را خنثی کند.

براساس نتایج مطالعاتی که در سال ۲۰۱۰ به چاپ رسید، خار مریم می‌تواند در درمان کبد چرب الکلی، هپاتیت ویروسی حاد و مزمن و بیماری‌های مزمن کبدی ناشی از سموم مؤثر باشد.

اگر به بیماری کبد چرب مبتلا هستید، به‌هیچ‌وجه الکل مصرف نکنید. کبد چرب نمی‌تواند با سرعت کافی الکل را تجزیه کند. براساس تحقیقات صورت گرفته، علت بروز کبد چرب در افراد الکلی تنها به‌خاطر سوء‌مصرف الکل نیست، الکل موجب بروز التهاب و ایجاد سم در بدن می‌شود. حتی اگر به کبد چرب غیرالکلی هم مبتلا هستید، بهترین کار این است که از مصرف نوشیدنی‌های الکلی پرهیز کنید.

از مصرف غذاهایی مانند نان، برنج و ذرت تا حد امکان خودداری کنید. تا جایی که می‌توانید مصرف نان‌هایی را که از آرد سفید تهیه شده‌اند، کاهش بدهید. مصرف زیاد کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده (مانند آردهای سفید که فیبر و مواد مغذی آنها جدا شده است) باعث افزایش سطح انسولین خون می‌شود. حساسیت به انسولین خود یک عامل کلیدی در بروز کبد چرب است.

از مصرف محصولات تهیه‌شده از غلات کاملی که بر روی برچسب‌شان عبارت «غنی‌شده» نوشته شده است، خودداری کنید. اگر گاهی هوس خوردن نان به سرتان زد، نان تازه بخرید. اگر قصد مصرف برنج هم داشتید، برنج قهوه ای گزینه‌ی بهتری نسبت به برنج سفید است.

نوشابه‌های گازدار، نوشابه‌های انرژی‌زا و بسیاری از آبمیوه‌ها سرشار از شکر و شیرین‌کننده‌های مصنوعی‌اند. این شکر وارد شده به بدن می‌تواند منجر به بروز کبد چرب شود. بدن‌تان نمی‌تواند شکر موجود در یک قوطی نوشابه (که محتوی ۱۰ قاشق چای‌خوری شکر است) را تجزیه کند و این امر بر روی کبدتان تأثیر منفی می‌گذارد.

براساس تحقیقات دانشگاه پزشکی آتلانتا شکر (به‌خصوص فروکتوز) می‌تواند باعث بروز و پیشرفت کبد چرب غیرالکلی شود. بین شکر و افزایش چاقی، چربی خون و مقاومت به انسولین رابطه‌ی مستقیمی وجود دارد.

روغن‌های هیدروژنه، شکر تصفیه‌شده، غذاهای حاضری و سوسیس و کالباس برای بدن‌تان سمی هستند. نیترات و نیتریت که در بسیاری از این غذاها از جمله سوسیس و کالباس یافت می‌شوند، ارتباط مستقیمی با بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان‌ دارند. شربت ذرت با فروکتوز بالا که در غذاهای فرآوری‌شده یافت می‌شود، از مهم‌ترین عوامل بروز کبد چرب است و برای بهبود این بیماری، باید مصرف این‌گونه غذاها را متوقف کنید.

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

14تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
.asynctrue
‘/rg_woebegone/s/1/rg.complete.js’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

تشكر،
عرق كاسني هم جهت رفع التهاب كبد و همچنين كبد چرب مفيد است
البته بايد با ورزش چربي جمع شده را از داخل كبد خارج نمود

سلام خیلی عالی بود

خوب بود

خواص خوراکی ها

خواص کره بادام زمینی؛ ۱۶ اتفاقی که با خوردن این خوراکی در بدن می‌افتد

خوراکی های انرژی زا؛ ۱۱ خوراکی که خستگی بدن را کاهش می‌دهد


چای ماسالا، طرز تهیه و خواص آن

خواص روغن بنفشه برای سلامتی و چگونگی استفاده از آن

چگونه عسل طبیعی را از عسل تقلبی تشخیص دهیم؟

بلندترین برج های جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

رژیم گروه خونی و رژیم غذایی مناسب برای هرگروه خونی

برای درمان اسهال چه بخوریم؛ باید و نباید‌های تغذیه برای درمان اسهال

جاهای دیدنی تبریز؛ ۱۳ جاذبه دیدنی پایتخت گردشگری اسلامی

۳ روش تشخیص عینک پلاریزه و ۷ اصل مهم در خرید عینک آفتابی

بهترین کشور برای مهاجرت در سال ۲۰۱۸ کدام است؟

کوچکترین کشورهای جهان که احتمالا هرگز آن‌ها را نشنیده‌اید


ارزان ترین کشورهای جهان برای مهاجرت


پرفروش ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۷

۱۰ عبارتی که بهتر است هرگز در گوگل جستجو نکنید

‌نویسی در چطوربه منزله‌ی پذیرفتن
شرایط و مقررات
می‌باشد.

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

کبد چرب یا استئاتوز کبدی همانطور که از اسمش پیداست نوعی بیماری است که در اثر تجمع بیش از حد چربی در سلول های کبد ایجاد می شود. این طبیعی است که چربی در کبد شما وجود داشته باشد اما اگر میزان چربی بیش از 5 تا 1 درصد وزن کبد شما را تشکیل دهد به بیماری کبد چرب مبتلا شده اید.

کبد به طور کلی خود را با سلول های جدید بازسازی می کند اما در اثر آسیب های مکرر به کبد ممکن است فیبروز کبدی ایجاد شود که اگر درمان نشود می تواند بیماری سیروز کبدی را ایجاد کند.

در بسیاری از موارد، کبد چرب بدون علائم است اما ممکن است شم احساس خستگی یا ناراحتی در سمت راست شکم خود داشته باشید، کبد شما ممکن است کمی بزرگ شود که پزشک با معاینه فیزیکی می تواند آن را تشخیص دهد.

با این حال چربی بیش از حد در کبد می تواند باعث التهاب شود. اگر کبد شما ملتهب شود، ممکن است علائمی مانند کاهش اشتها، کاهش وزن، درد شکم، ضعف فیزیکی، خستگی و گیجی و ادرار تیره را تجربه کنید.

اگر کبد چرب به سیروز و نارسایی کبد تبدیل شود علائمی مانند شکم بزرگ، زردی پوست و زرد شدن چشم، خونریزی داخلی، سینه های بزرگ در مردان و گیجی ایجاد می شود.

کارشناسان دقیقا نمی دانند که علت ابتلای افراد به بیماری کبد چرب چیست با این وجود ممکن است داروها، بیماری هپاتیت، اضافه وزن یا چاقی، کاهش وزن سریع، دیابت و تری گلیسیرید بالای خون از علل ابتلا به کبد چرب باشند.

طیف گسترده ای از بیماری ها می تواند خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی را افزایش دهد که عبارتند از کلسترول بالا و تری گلیسیرید بالای خون، بیماری سندرم متابولیک، جراحی بای پس معده، چاقی، سندرم تخمدان پلی کیستیک، دیابت نوع 2 و کم کاری تیروئید و زیاده روی در مصرف داروهایی مانند استامینوفن.

یکی از عوارض اصلی بیماری کبد چرب غیر الکلی، سیروز کبدی می باشد، اگر فیبروز کبدی درمان نشود می تواند باعث ایجاد سیروز بدب شود، حدود 2 درصد از افراد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی به سیروز کبدی مبتلا می شوند.

معاینه فیزیکی کبد چرب

اگر کبد شما ملتهب باشد، پزشک شما می تواند با بررسی شکم و تشخیص اندازه کبد بیماری را تشخیص دهد.

آزمایش خون کبد چرب

اگر آنزیم های کبدی در یک آزمایش خون معمولی بالاتر از حد نرمال باشد ممکن است نشان دهنده ی ابتلا به بیماری کبد چرب باشد.

سونگرافی از کبد چرب

پزشک ممکن است برای تشخیص چربی در کبد از سونوگرافی استفاده کند، چربی به عنوان یک قسمت سفید در تصویر اولتراسوند کبد نشان داده می شود.

نمونه برداری از کبد چرب

در بیوپسی کبدی پزشک شما یک سوزن را به کبد وارد می کند تا نمونه ای از کبد را بردارد، این آزمایش با بی حسی موضعی انجام می شود و روش دقیق تشخیص بیماری کبد چرب می باشد.

هیچ درمان دارویی تایید شده برای بیماری کبد چرب غیر الکلی وجود ندارد اما لاغری و کاهش وزن، واکسیناسیون علیه هپاتیت A و هپاتیت B و پیوند کبدی می توانند به درمان کبد چرب کمک کنند.

سرکه سیب یکی از بهترین روش های طبیعی برای درمان بیماری کبد چرب است، سرکه سیب علاوه بر درمان بیماری کبد چرب برای کاهش وزن هم مفید می باشد، عملکرد کبد را افزایش داده و التهاب کبدی را کاهش می دهد.

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب سرخ  را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و اگر دوست دارید کمی عسل در آن بریزید و روزی دوبار قبل از هر و عده ی غذایی بخورید.

این روش را برای چند ماه دنبال کنید تا نتیجه بگیرید.

لیموترش حاوی مقادیر بالایی از ویتامین C و آنتی اکسیدان هایی است که به کبد کمک می کند تا آنزیم های گلوتاتیون تولید کند، گلوتاتیون به سم زدایی کبد کمک می کند.

آب نصف لیموترش را برای چند هفته روزی 2 تا 3 بنوشید، همچنین لیمو را حلقه حلقه ببرید و به آب نوشیدنی اضافه کنید.

آب کرفس و آب لبو به سم زدایی از کبد کمک کرده و باعث درمان بیماری کبد چرب می شود.

1 لبو را با 6 ساقه کرفس، یک دسته گشنیز و یک بند انگشت زنجبیل و نصف لیموترش تازه آب بگیرید و از آن برای سم زدایی از کبد استفاده کنید.

بر اساس یک مطالعه که در سال 213 انجام شده چای سبز دارای مقادیر بالایی کاتچین است که برای درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی مفید می باشد. چای سبز باعث کاهش میزان چربی ذخیره شده در کبد و بهبود عملکرد کبد می شود.

هر روز 3 تا 4 فنجان چای سبز در روز بنوشید تا کبد چرب درمان شود.

گیاه خار مریم یکی دیگر از گیاهان دارویی مفید برای درمان و پیشگیری از بیماری‌ کبد چرب می باشد، دمنوش خار مریم به بهبود عملکرد کبد کمک کرده و سرعت تولید دوباره سلول‌ های کبدی را افزایش می دهد.

امروزه اثبات شده مصرف روزانه یک فنجان قهوه برای درمان کبد چرب بسیار مفید است. کسانی که به عارضه کبد چرب مبتلا هستند از قهوه می‌توانند به عنوان کمک‌کننده در بهبود آن استفاده کنند.

البته نباید تصور شود که تنها قهوه در بهبود این بیماری موثر است بلکه شخص مبتلا به کبد چرب باید به کاهش وزن و انجام ورزش نیز بپردازد.
در ضمن امروزه اثبات شده کسانی که روزانه یک فنجان قهوه مصرف می‌کنند در مقایسه با کسانی که قهوه مصرف نمی‌کنند کمتر به عارضه سرطان کبد مبتلا می‌شوند.

زردچوبه یکی دیگر از گیاهان دارویی موثر برای درمان بیماری کبد چرب می باشد، زردچوبه توانایی بدن در جذب چربی را بهبود می بخشد و باعث سم زدایی از کبد می شود.

¼ قاشق چای خوری پودر زردچوبه را در 1 تا 2 لیوان آب مخلوط کرده و بجوشانید و دو بار در هفته بخورید.

در روشی دیگر شما می توانید یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را در لیوان شیر گرم بریزید و آن را یک بار در روز بخورید.

خاکشیر یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان کبد چرب و سم زدایی از کبد می باشد.

هر روز یک لیوان شربت خاکشیر را با کمی عسل به جای شکر درست کنید و بخورید.

زنجبیل حاوی مقادیر بالای فیبر است که برای سم زدایی از کبد مفید می باشد و به درمان کبد چرب کمک می کند.

زنجبیل تازه یا پودر زنجبیل را به یک لیوان آب جوش اضافه کنید، بگذارید 1 دقیقه بماند تا دم بکشد از این چای زنجبیل برای درمان کبد چرب استفاده کنید.

روغن سیاه دانه یکی از بهترین روغن های طبیعی برای درمان بیماری کبد چرب بوده و از پیشرفت کبد چرب غیر الکلی جلوگیری می کند.

مصرف ترکیب روغن زیتون و آب لیموترش برای سم ردایی کبد و درمان بیماری کبد چرب مفید می باشد.

صبح قبل از صبحانه یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه را ترکیب کرده و فورا بنوشید.

عرق گیاهی شاه تره، خارشتر و کاسنی از جمله عرقیجات گیاهی مفید برای درمان بیماری کبد چرب و سم زدایی از کبد هستند.

نوشیدن یک تا دو لیوان از عرقیات گیاهی شاه تره، کاسنی و خارشتر یا ترکیبی از آن‌ها می‌تواند تاثیر زیادی در پیشگیری از ابتلا به کبد چرب و سیروز کبدی داشته باشد.

تحقیقات نشان داده که مصرف دارچین می تواند به پاکسازی و سم زدایی کبد کمک کند و برای درمان کبد چرب مفید باشد.

ورزش منظم می تواند به درمان بیماری کبد چرب کمک کند، ورزش چاقی را درمان می کند و همچنین میزان متابولیسم را افزایش داده و به حفظ عملکرد مناسب کبد کمک می کند.

پیاده روی سریع، دویدن و ایروبیک، شنا و دوچرخه سواری از ورزش های مناسب برای درمان کبد چرب هستند.

منابع : mayoclinic – healthline – top1homeremedies – draxe


ختنه دردناک دختران+عکس

فال حافظ

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.

عملا شناخته شده‌ترین روش برای درمان کبد چرب ورزش همراه با کاهش وزن است.

یک فوق تخصص بیماریهای کبد و گوارش با بیان اینکه «چاقی به تنهایی می‌تواند زمینه ساز کبد چرب باشد»، تاکید کرد که شناخته شده‌ترین روش برای درمان کبد چرب ورزش همراه با کاهش وزن است و حتی دیده شده در بیمارانی که کاهش وزن نداشته‌اند، ورزش نقش مهمی در بهبود کبد چرب را داشته است. دکتر شهرام آگاه درباره عارضه کبد چرب گفت:« مجموعه‌ای از عوامل باعث رسوب مزمن چربی در کبد و التهاب و نارسایی مزمن در کبد می‌شوند و کبد چرب به دو گروه عمده تقسیم می‌شود؛ ‌کبد چرب الکلی که ناشی از مصرف طولانی مدت الکل می‌باشد و جنسیت و نژاد در این مساله دخیل هستند که آسیایی‌ها مستعد آسیب ناشی از مصرف الکل و ایجاد کبد چرب الکلی هستند و این بیماری در خانمها از آقایان شایع است.» وی از کبد چرب غیر الکلی به عنوان دومین دسته از کبد چرب برد و افزود:« این نوع در جامعه ما شیوع بیشتری دارد، عوامل زیادی که بسیاری از آنها جنبه ژنتیکی دارند در بروز این نوع کبد چرب موثرند، مطالعات نشان داده عوامل زمینه ساز دیابت و بیماریهای قلبی و برخی بیماریهای متابولیسم با بروز کبد چرب غیر الکلی در رابطه است.»

 

اگر می خواهید بدانید : علائم ابتلا به کبد چرب

 

این عضو هیات علمی دانشگاه ایران تصریح کرد:« در بین این عوامل دیابت یک علت مهم و شناخته شده در ایجاد کبد چرب می‌باشد و هر چه طول مدت ابتلا به دیابت طولانی باشد و یا درمان آن ناقص انجام گیرد احتمال ابتلا به کبد چرب در این افراد است و در آنها ابتلا به  التهاب ناشی از کبد چرب از افراد عادی است.» وی افزود:« ‌چاقی به تنهایی می‌تواند زمینه ساز کبد چرب باشد و عوامل ژنتیکی در کنار دیگر عوامل در ایجاد کبد چرب غیرالکلی دخیل است، در برخی بیماران افزایش چربی خون جزء LDL کلسترول در بیماران مبتلا رویت می‌شود که در درمان این افراد کم کردن LDL نقش موثری خواهد داشت. برخی افراد هستند که در آنها بیماریهای زمینه منجر به ابتلای آنها به کبد چرب غیر الکلی می‌شود مثل اختلال در متابولیسم و برخی هپاتیتهای مزمن هم ممکن است همرا با کبد چرب دیده شود مثل هپاتیت Bو C.»

دکتر آگاه یادآور شد:« آسیب مزمن کبدی در  بیمارانی که کبد چرب آنها همراه با التهاب باقی بماند دیده نمی‌شود، اما در عده ای که کبد چرب آنها همراه با التهابات است باعث آسیب مزمن به کبد آنها می‌شود و در برخی بیماران التهابات می تواند پیش رونده بوده و منجر به سیروز کبدی در فرد شود که سیروز کبدی معمولا در افرادی که چاقی مفرط دارند دیده می‌شود و حتی در برخی موارد عامل سیروز کبدی ناشناخته باقی می‌ماند، مثل کشور آمریکا.»

این فوق تخصص بیماریهای کبد و گوارش درباره راههای تشخیص کبد چرب اظهار داشت:‌« یکی از ساده ترین و ارزانترین روش تشخیص کبد چرب روش تصویربرداری می‌باشد که می تواند به تشخیص کبد چرب در بیماران کمک کند و در کنار آن انجام آزمایش‌ها برای آنزیم‌های کبدی در تشخیص التهاب ناشی از کبد چرب به ما کمک می‌کند و در موارد کمتر سی تی اسکن یا سایر روش تصویربرداری هم در تشخیص این بیماری استفاده می‌شود.»

وی برای درمان کبد چرب به درمان علت زمینه ساز چه در مرحله التهاب کبد و چه غیر التهاب آن اشاره کرد و گفت:«‌ اگر بیماری زمینه عامل بروز کبد چرب در فرد باشد با درمان آن به درمان کبد چرب کمک می‌کنیم.»

 

اگر می خواهید بدانید : بهترین و بدترین خوراکی ها برای کبد چرب

 

این استاد دانشگاه، رژیم غذایی، کاهش وزن و ورزش را موثرترین راه های درمان کبد چرب ناشی از بیماری زمینه اعلام و خاطر نشان کرد:«‌عملا شناخته شده‌ترین روش برای درمان کبد چرب ورزش همراه با کاهش وزن است و حتی دیده شده در بیمارانی که کاهش وزن نداشته‌اند، ورزش نقش مهمی در بهبود کبد چرب را داشته است و در آخر استفاده از داروهای کاهنده قند خون در بیماران دیابتی و استفاده از داروهای کاهنده LDL در بیماران مبتلا به کلسترول از  راه‌های مفید در کنار ورزش و کاهش وزن برای درمان کبد چرب است.»

 

گردآوری : گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthمنبع : salamatnews.com

 

 

(اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید

All Rights Reserved – © 218 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *