راه پیشگیری از دیابت نوع 1

راه پیشگیری از دیابت نوع 1
راه پیشگیری از دیابت نوع 1


URL: http://ijdld.tums.ac.ir/article-1-48-fa.html

آمار جهانی سیر فزاینده‌ میزان‌ شیوع‌ و بروز دیابت‌ نوع‌ 2 را نشان‌ می‎دهد. بسیاری‌ معتقدند که‌ دیابت‌ نوع‌ 2 یک‌ بیماری‌ قابل‌ پیشگیری‌ است‌ و می‎توان‌ با انجام‌ مداخلات‌ مناسب‌ از بروز دیابت‌ در افراد در معرض‌خطر جلوگیری‌ نمود. به‌ همین‌ دلیل‌ پیشگیری‌ اولیه‌ از دیابت‌ موضوع‌ بسیاری‌ از پژوهشها طی‌ دهه‌های‌اخیر بوده‌ است‌. با توجه‌ به‌ جمعیت‌ حدود دو میلیون‌ نفری‌ دیابتی‌ها در ایران‌ و هشدار سازمان‌ جهانی سلامت (WHO) نسبت به‌ افزایش‌ دیابت‌ در کشورهای‌ در حال‌ توسعه‌، پیشگیری‌ اولیه‌ از دیابت‌ در کشور ما اهمیت‌ ویژه‌ای‌ می‌یابد. شناسایی‌ عوامل‌ خطرزای پیدایش دیابت‌ نوع‌ 2 و تعیین‌ راهکارهای‌ اجرایی‌ مناسب‌ در جهت‌ کاستن‌ از سرعت‌ فزاینده‌ بروز دیابت‌ در جامعه‌ در معرض‌ خطر، کانون توجه پژوهشگران می‎باشد. استعداد ژنتیک‌ (سابقه‌ خانوادگی‌)، مقاومت‌ به‌ انسولین‌، چاقی‌، اختلال ‌تحمل‌ گلوکز، پیشینه دیابت‌ بارداری، کم‌ تحرکی‌ بدنی‌ و رژیم‌ غذایی‌ ناسب‌ از مهمترین‌ عوامل‌خطرزا به‌شمار می‎روند هرچند عوامل‌ دیگری‌ نیز در پیدایش دیابت‌ مؤثر دانسته‌ شده‌اند. ‌مطالعات‌ در دسترس‌، اثر مداخلات‌ رفتاری‌ یا اصلاح‌ شیوه زندگی‌ از طریق‌ افزایش‌ فعالیت‌ بدنی‌ افراد وآموزش‌ رژیم‌ غذایی‌ مناسب‌ را در پیشگیری‌ اولیه‌ از دیابت‌ مورد بررسی‌ قرار داده‌اند، اما مطالعات‌ متعددی‌ نیز در مورد اثر داروها بر کاهش‌ میزان‌ بروز دیابت‌ در جامعه‌ منتشر شده‌ است‌. با توجه‌ به‌ نتایج‌ پژوهشهای‌ موجود، به‌ نظر می‎رسد طی‌ دهه‌های‌ آینده‌ دیابت‌ به‌عنوان‌ یک‌ بیماری‌ قابل‌ پیشگیری‌ تلقی‌ شود. البته‌ مسلماً با توجه‌ به‌پیشرفتهای‌ سریع‌ علمی‌ بشر، علاوه‌ بر اصلاح‌ عادات‌ رفتاری‌ و بهبود شیوه زندگی‌ در آینده‌، دستیابی‌ به‌ راههای‌ مؤثرتر و قطعی‌تری‌ برای‌ پیشگیری‌ از دیابت‌ دور از دسترس‌ به‎نظر نمی‌رسد.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دیابت و متابولیسم ایران می باشد.راه پیشگیری از دیابت نوع 1

طراحی و بره نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 219 All Rights Reserved | Iranian Journal of Diabetes and Metabolism

%PDF-1.4
3 obj
>>>]
/Group >
/Contents 4 R>>
endobj
4 obj
>
stream
xUOIsCC8″@bDߓ

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

در دیابت نوع ۱ دستگاه ایمنی بدن سلول‌های بتا را که در لوزالمعده‌ قرار دارند، نابود می‌کند. وظیفه‌ی اصلی این سلول‌ها ترشح انسولین است. نوع دیگری از دیابت به دیابت ثانویه (نوع چهارم دیابت) وجود دارد. این دیابت شبیه به دیابت نوع ۱ است، با این تفاوت که در آن دستگاه ایمنی بدن موجب نابودی سلول‌های بتا نمی‌شود، بلکه این سلول‌ها توسط عاملی دیگر مانند بیماری‌ها یا آسیب‌های وارده به لوزالمعده از بین می‌روند. در این مقاله با دیابت نوع یک آشنا می‌شوید.راه پیشگیری از دیابت نوع 1

انسولین هورمونی است که به انتقال قند (گلوکز) به بافت‌های بدن کمک می‌کند. درنتیجه سلول‌ها می‌توانند از قندها به‌عنوان منبع انرژی استفاده کنند. آسیب‌هایی که در اثر دیابت نوع ۱ به سلول‌های بتا وارد می‌شود، این روند را مختل می‌کند. در اثر نابودی سلول‌های بتا، گلوکز به سلول‌های بدن‌ نخواهد رسید، زیرا انسولینی وجود ندارد که این کار را انجام بدهد. درنتیجه سطح قند خون افزایش می‌یابد، ولی انرژی کافی به سلول‌ها نمی‌رسد. این پدیده می‌تواند نتایج زیر را بر جای بگذارد:

دیابت نوع ۱ بیماری نادری است. تنها ۵٪ از کل بیماران دیابتی، به دیابت نوع ۱ مبتلا هستند. دیابت نوع ۱ در سفیدپوستان شیوع بیشتری دارد و میزان ابتلا به آن در مردان و زنان برابر است. با اینکه معمولا دیابت نوع ۱ در سنین کمتر از ۲۰ سال آغاز می‌شود، ولی امکان بروز آن در هر سنی وجود دارد.

پزشکان تمامی عواملی را که موجب ابتلا به دیابت نوع ۱ می‌شوند، شناسایی نکرده‌اند، اما به نظر می‌رسد ژن‌ها در بروز این نوع از دیابت نقشی اساسی بازی می‌کنند. همچنین پزشکان معتقدند دیابت نوع ۱ می‌تواند در اثر یک عامل محیطی مانند ویروس، ایجاد شود. به‌عنوان مثال ویروس، دستگاه ایمنی‌تان را تحریک می‌کند تا به لوزالمعده حمله کند. علائم این حمله که اتوآنتی‌بادی یده می‌شود، در افرادی که به دیابت نوع ۱ مبتلا هستند، قابل مشاهده است. تقریبا در همه‌ی افرادی که به دیابت نوع ۱ مبتلا هستند، زمانی که قند خون‌‌ بالا می‌رود، اتوآنتی‌بادی‌ها وجود دارند.

بیماری‌های دیگر مانند بیماری گریوز و بیماری پیسی نیز ممکن است همراه با دیابت نوع ۱ به وقوع بپیوندند.

علائم زیر به‌صورت خفیف در افراد مبتلا به دیابت نوع یک دیده می‌شود، ولی امکان تشدیدشان نیز وجود دارد.

پزشک‌تان برای تشخیص دیابت نوع ۱ سطح قند خون‌تان را اندازه‌گیری می‌کند، همچنین ممکن است برای یافتن گلوکز و سایر ترکیبات شیمیایی که در نبود انسولین در بدن ساخته می‌شوند، ادرارتان را مورد آزمایش قرار بدهد.

در حال حاضر هیچ راه‌حل شناخته‌شده‌ای برای پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع ۱ وجود ندارد.

بسیاری از افراد با اینکه به دیابت نوع یک مبتلا هستند، عمر طولانی و زندگی سالمی دارند. کلید حفظ سلامتی در دیابت نوع ۱، حفظ قند خون در محدوده‌ای است که پزشک به شما می‌گوید. شما باید قند خون‌تان را به‌طور مرتب چک کنید تا با انجام اصلاحاتی بر روی انسولین دریافتی، غذاها و فعالیت‌های بدنی‌تان، قند خون را در محدوده‌ی مناسبی نگه دارید.

تمام افرادی که به دیابت نوع ۱ مبتلا هستند، باید برای کنترل قند خون‌شان انسولین تزریق کنند.

وقتی که پزشک‌تان درمورد انسولین صحبت می‌کند، سه نکته‌ی زیر را به شما یادآور خواهد شد:

انواع مختلف انسولین عبارتند از:

معمولا پزشک‌تان با تزریق دو نوع انسولین در روز شروع خواهد کرد. تعداد تزریق‌ها ممکن است به ۳ تا ۴ مرتبه در روز افزایش یابد.

انسولین‌ها در ظرف شیشه‌ای کوچکی به «ویال» نگهداری می‌شوند. سپس به کمک سوزنی که در سر سرنگ وجود دارد، انسولین را از ویال به درون سرنگ کشیده و تزریق می‌کنند. امروزه انسولین به‌وسیله‌ی قلم انسولین نیز قابل دریافت است. همچنین انسولین می‌تواند به کمک ابزاری از طریق استنشاق توسط بدن دریافت شود. روش دیگر برای دریافت انسولین، پمپ انسولین است. در پمپ انسولین می‌توانید به کمک یک لوله‌ی نازک، انسولین موردنیازتان را دریافت کنید. پزشک‌تان با توجه به شرایط، بهترین روش دریافت انسولین را برای‌تان انتخاب خواهد کرد.

ورزش برای درمان دیابت نوع ۱ ضروری است. اما ورزش در هنگامی که به دیابت نوع ۱ مبتلا هستید، اصولی دارد. شما باید میان انسولین، غذای دریافتی و هر نوع فعالیت فیزیکی (حتی فعالیت‌های روزانه) توازن مناسبی برقرار کنید.

آگاهی وضعیت‌تان، کلید موفقیت شماست. باید قند خون‌تان را قبل، بعد و در حین فعالیت‌های فیزیکی کنترل کنید تا از چگونگی تأثیر فعالیت فیزیکی بر شرایط‌تان مطلع شوید. بعضی چیزها قند خون‌تان را افزایش می‌دهند، درحالی‌که برخی دیگر تأثیری بر روی قند خون ندارند. می‌توانید برای پیشگیری از افت شدید قند خون‌تان، میان‌وعده‌هایی محتوی کربوهیدرات مصرف کنید یا میزان انسولین دریافتی‌تان را کاهش بدهید.

شما همچنین باید از تأثیری که غذاها بر روی قند خون‌تان دارند، آگاه شوید. وقتی که بفهمید کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها، چگونه قند خون‌تان را تحت تأثیر قرار می‌دهند، می‌توانید یک رژیم غذایی سالم برای خودتان بچینید تا قند خون‌تان را در محدوده‌ی مناسب نگه دارید. متخصص تغذیه می‌تواند به شما در شروع یک بره‌ی غذایی خوب کمک کند.

اگر دیابت نوع یک به‌خوبی کنترل نشود، می‌تواند مشکلاتی جدی به‌وجود بیاورد و زندگی فرد را تهدید کند.

برگرفته از: webmd

(function(a){function c(){try{return ===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return <=g.indexOf('category-')

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ” + now.getMonth() + ” + now.getDate() + ” + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ” + now.getMonth() + ” + now.getDate() + ” + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

راه پیشگیری از دیابت نوع 1

خواص خوراکی ها


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است

آخرین مطالب

خواص روکولا؛ نحوه استفاده و عوارض احتمالی آن

معرفی کتاب دختر پرتقالی؛ اثری دیگر از نویسندهٔ دنیای سوفی

کاهش استرس شغلی با استفاده از مدل کنترل – تقاضای استرس کاری

جاهای دیدنی تالش؛ سفر در گنجینه طبیعت گیلان

علت درد سینه؛ علائم و راه‌های درمان آن

ترین های جهان


ارزان ترین کشورهای جهان برای مهاجرت

بهترین کشورها برای راه اندازی کسب و کار در سال ۲۰۱۹

بهترین فیلم های رازآلود جهان که ذهن شما را ساعت‌ها درگیر خود می‌کنند

بهترین کشورها برای مهاجرت در سال ۲۰۱۹ کدام‌اند؟

باهوش ترین نژاد سگ ها در دنیا و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آنها


بهترین کتاب هایی که تبدیل به فیلم شدند

راه پیشگیری از دیابت نوع 1
راه پیشگیری از دیابت نوع 1
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *