راه های سبک زندگی سالم

راه های سبک زندگی سالم
راه های سبک زندگی سالم

روانشناسی ۴ دیدگاه 21,965 بازدید

زندگی سالم ‌تر چطور باید باشد؟  «آنطور که من می‌بینم، شما هر روز یکی از این دو کار را انجام می‌دهید: ایجاد سلامتی یا تولید مریضی در خودتان!» — آدل داویس (Adelle Davis)

لازم نیست برای داشتن زندگی سالم، دونده ماراتن باشید، بوفو و بروکلی بخورید یا ساعت‌ها مدیتیشن کار کنید. سبک‌زندگی سالم یک روند پیش‌رو است که پستی و بلندی‌های خود را دارد اما همیشه به سمت یادگیری بیشتر، داشتن انتخاب‌های بهتر و زندگی هوشمندانه در حرکت است.

اگر هر تغییر کوچک را هدیه‌ای ببینید که به خودتان می‌دهید، برای احترام گذاشتن به جسم، فکر و روحتان، این تغییر کمتر ترسناک و طبیعی‌تر خواهد بود. همانطور که رقصنده مدرن، مرتا گراهام ذکر می‌کند، «بدن لباسی مقدس است.» باید با آن اینگونه رفتار شود.

فقط در یک روز، تغییرات کوچک بسیار زیادی هست که می‌توانید برای دست یافتن به فواید بیشماری که برای سلامتی‌تان دارند امتحانشان کنید.

راه های سبک زندگی سالم

در زیر به ۱۲ مورد از این تغییرات اشاره می‌کنیم که به زمان و تعهد بسیار کمی نیاز دارند اما پاداش فوق‌العاده‌ای برایتان در بر خواهد داشت.

۱. روزتان را با حرکات کششی شروع کنید. ۱۵-۱۰ دقیقه زودتر از خواب بیدار شوید و کمی حرکات کششی انجام دهید. حرکات کششی به شما برای بیدار شدن کمک می‌کند، انرژی بیشتری به شما می‌دهد، انعطاف‌پذیری و هماهنگی بدنتان را بالا برده، به گردش خون در بدن کمک کرده و ریلکس‌تان می‌کند.

۲. برای کل روز خوب بدنتان را سوخت رسانی کنید. اگر قرار است در روز یک وعده غذای خیلی خوب و سالم بخورید، اجازه بدهید که آن وعده صبحانه باشد. ترکیبی از کربوهیدرات‌ها، فیبر، پروتئین و مقدار کمی چربی فواید بسیار زیادی برای سلامتی شما داشته و ساعت‌ها انرژی لازم برای بدنتان را فراهم می‌کند.

۳. جایی برای چای بگذارید. چای حاوی انبوهی از آنتی‌اکسیدان‌هاست، احتمال بروز حمله قلبی و سکته را در شما کاهش داده، سیستم ایمنی بدنتان را قوی کرده، از شما دربرابر سرطان محافظت می‌کند و سوخت‌وسازتان را هم بالا می‌برد. اگر نمی‌توانید به طور کل مصرف قهوه را کنار بگذارید، فنجان دومتان را به جای آن چای بنوشید، چای سبز سالم‌ترین نوع چای است اما هر نوع چایی برایتان خوب است.

۴. آب یخ بنوشید. برای گرم کردن آب یخ در بدن و رساندن آن به دمای طبیعی بدن، کالری بیشتری می‌سوزانید. اگر روزی ۸ لیوان آب یخ بنوشید، چیزی در حدود ۱۲۳ کالری خواهید سوزاند. ضمن اینکه آب موردنیاز بدنتان هم تامین شده و سموم را از بدنتان دفع می‌کند.

۵. درست نفس بکشید. تنفس عمیق و درست از شکم فواید بسیار زیادی برای سلامتی شما دارد مثال بهبود گوارش، بالا رفتن کیفیت خون، تقویت عملکرد سیستم عصبی و تنفسی بدن. یاد گرفتن نحوه صحیح نفس کشیدن بسیار راحت است. هر زمان که احساس کردید تندتند یا کند نفس می‌کشید، سریعاً آن را اصلاح کنید.

۶. استرس را کنترل کنید. استرس مداوم و مزمن تاثیرات زیادی بر سلامتی‌تان می‌گذارد. وقتی سیستم عصبی ارادی شما بیش از اندازه فعال باشد، علائم فیزیکی مشاهده خواهید کرد که در درازمدت بیماری‌هایی به دنبال خواهد داشت ازجمله افسردگی، اضطراب، زخم معده، سردرد، ریزش مو و مشکلات قلبی. وقتی در موقعیت استرس‌زایی هستید، به سرعت هر چه تمام‌تر از آن موقعیت بیرون بیایید. درست نفس بکشید، مدیتیشن کنید، ورزش کنید، با کسی حرف بزنید یا به پیاده‌روی بروید. قبل از اینکه استرس بتواند بر سلامتی‌تان اثر بگذارد، سیستم عصبی‌تان را آرام کنید.

۷. وعده‌های غذایی سبک‌تر و بیشتر داشته باشید. شش وعده غذایی کوچک و سبک به جای سه وعده پرحجم در روز به شما کمک می‌کند گرسنگی‌تان را کنترل کرده و وزنتان را تنظیم کنید. بهتر است به جای بشقاب غذاخوری، از بشقاب سالاد استفاده کنید تا بهتر بتوانید میزان غذای مصرفی‌تان را کنترل کنید. این روش به شما کمک می‌کند از گرسنگی جلوگیری کرده و با پرخوری مقابله کنید.

۸. دو خوب اضافه کنید و دو بد کم کنید. دو ماده‌غذایی که می‌دانید برایتان بد است را انتخاب کرده و آنها را از موادغذایی مصرفی‌تان حذف کنید. این کار را برای یک روز امتحان کنید و بعد دوباره در همان هفته یک روز دیگر نیز این کار را تکرار کنید. افزایش مصرف سبزیجات و کاهش مصرف موادغذایی سفید (نان، برنج، پاستا، شیرینی و امثال آن) راهی بسیار عالی برای کاهش وزن و افزودن موادمغذی به بدن است.

۹. سر کار روی صندلی‌تان بی‌قرار باشید. ضرب گرفتن با پاها، تکان دادن ران‌ها و هر حرکت ناآرام دیگر ، برحسب وزن و سنتان، چیزی درحدود ۱۲۰ کالری در ساعت می‌سوزاند. به جای اینکه ساکن و آرام بنشینید، قسمتی از بدنتان را تکان دهید و حین کار وزن کم کنید.

۱۰. یک کم تحرک بسیار موثر است. حتی اگر اینقدر انگیزه ندارید که یک برنامه ورزشی را شروع کنید، چند تمرین کوتاه اما قوی در طول روز انجام دهید. از پله‌ها استفاده کنید، پیاده‌روی کنید، با سرعت بیشتری خانه را تمیز کنید یا برقصید. یک کم ورزش هم از ورزش نکردن بهتر است. کالری می‌سوزاند و انگیزه می‌دهد که مدت طولانی‌تری ورزش کنید.

۱۱. با همسرتان رابطه‌جنسی داشته باشید. رابطه‌جنسی منظم فواید بسیار عالی برای سلامتی دارد. استرس را آزاد کرده، سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کرده، ۸۵ کالری یا بیشتر می‌سوزاند (هر ۳۰ دقیقه)، سلامت قلبی-عروقی‌تان را تقویت می‌کند، درد را کاهش می‌دهد، احتمال بروز سرطان پروستات را کاهش می‌دهد و خوابتان را بهتر می‌کند.

۱۲. زودتر بخوابید. افراد بزرگسال به ۷ تا ۹ ساعت خواب در شبانه‌روز نیاز دارند. خواب کافی استرس را کاهش می‌دهد، به سالم نگه داشتن قلبتان کمک می‌کند، التهاب را کم می‌کند، در طول روز هوشیارترتان می‌کند، به پایین آوردن وزنتان کمک می‌کند و احتمال بروز افسردگی را کاهش می‌دهد. با خواب خوب، احساس بهتری خواهید داشت، بهتر فکر خواهید کرد و زیباتر به نظر خواهید رسید.

اینها راه‌هایی ساده اما تاثیرگذار هستند که برنامه زندگی شما را بر هم نزده و در عین حال برایتان بسیار فایده‌بخش خواهد بود. اگر امروز توانستید این کارها را انجام دهید، حتماً فردا هم می‌توانید؛ روزهای بعد از آن هم همینطور. ایجاد یک سبک‌زندگی سالم نیاز به پشتکار و ثبات قدم دارد.

اگر فقط همین فعالیت‌ها را انجام دهید، ۵۰۰ کالری خواهید سوزاند، چندین ماده‌غذایی سالم را به رژیم غذایی‌تان افزوده، چند ماده‌غذایی بد را حذف کرده، سلامت عمومی‌تان را تقویت کرده، رابطه‌جنسی بهتری داشته و بهتر خواهید خوابید.

برچسبزندگی سالم سبک زندگی سلامت

۱۳۹۸-۰۱-۲۵

۱۳۹۷-۱۲-۰۹

۱۳۹۷-۰۶-۲۰

آب یخ بسیار مضر است. بقیه موارد عالی بود. ممنون

سلام با تشکر از مطالب ، که خیلی مفید بود. اما مصرف آبی که با یخ سرد شده باشد بسیار بسیار مضر است و سیستم بدن را به هم میریزد. ولی آب خنک ( بدون دخالت یخ) مناسب است. با تشکر

merc

بسیار عالی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

“پارسی طب” یک وبگاه عمومی با موضوع سلامتی و پزشکی است. این وبگاه به شدت به طب سنتی و گیاهی اعتقاد داشته و از این موضوع حمایت میکنند. ما همواره در تلاشیم که اطلاعات مفیدی در اختیار بینندگان خود قرار داده و اسباب رضایت ایشان را جلب نماییم.

۵ دیدگاه

ارسال شده توسط: معین کریمی

24 تیر 97 ساعت 09:35

چگونه باید یک سبک زندگی سالم و خوب داشته باشیم؟ ما با 4 راهکار عملی شما را به خواسته‌هایتان خواهیم رساند تا بتوانید طول عمری مفید و غنی داشته باشید.

سالم بودن چیزی فراتر از خوردن گاه و بی گاه سالاد یا رفتن به پیاده روی کوتاه مدت هر چند هفته یک بار است و شما نیازمند رعایت موارد مختلفی هستید تا بتوانید سبک زندگی سالم و خوبی داشته باشید. برای داشتن یک سبک زندگی سالم و خوب در وهله نخست شما باید غذاهای سالم را انتخاب کنید، ورزش و فعالیت بدنی بیشتری را به روال امور روزانه خود بی‌افزاید و موارد بهداشتی را به خوبی رعایت کنید. شما همچنین باید از عادت‌های ناسالم نظیر رژیم های هوسی و بی‌توجهی به خواب نیز پرهیز کنید. ساختن یک سبک زندگی پیشرفته ممکن است نیازمند برخی تغییر رفتارهای تدریجی باشد، اما اگر به آن متهد باشید، سلامتی به آسانی قابل دسترسی است.

راه های سبک زندگی سالم

برای ساختن یک سبک زندگی سالم 4 مورد بسیار مهم وجود دارد که باید رعایت شود. در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

1 – غذایی که حاوی مقادیر کمی چربی ناسالم است را انتخاب کنید. چربی­‌های ناسالم شامل چربی­های ترانس و چربی­‌های اشباع هستند. این چربی­ها کلسترول ال دی ال را افزایش می­‌دهند و افزایش کلسترول ال دی ال اغلب با افزایش خطر بیماری قلبی ارتباط دارد.

غذاهایی که با روغن­‌های هیدروژنه درست می­‌شوند، غذا­هایی هستند که چربی ترانس بالایی دارند، مانند روغن ترد کننده شیرینی و مارگارین. محصولات پخته شده، غذا­های سرخ شده­، پیتزا یخ زده و سایر غذا­های پردازش شده اغلب شامل چربی­‌های ترانس هستند. غذا­هایی که دارای چربی­‌های اشباع هستند شامل پیتزا، پنیر، گوشت قرمز و محصولات لبنی پرچرب خواهند بود. روغن نارگیل نیز چربی اشباع بالایی دارد، اما ممکن است چربی مفید را افزایش دهد، بنابراین استفاده از ان برای آرامش مفید است.

2 – از چربی‌­های سالم برای تعادل استفاده کنید. چربی‌­های غیراشباع و امگا 3 انتخاب­‌هایی برای شیوه زندگی خوب هستند. این چربی­‌های سالم موجب کاهش کلسترول ال دی ال و بالا بردن کلسترول اچ دی ال که با کاهش خطر ابتلا به بیماری­های قلبی همراه است، می­‌شود.

روغن­‌هایی مانند روغن زیتون، کلزا، سویا، بادام زمینی، آفتابگردان و ذرت را انتخاب کنید. ماهی‌­ها دارای اسید­های چرب امگا 3 هستند. ماهی‌­هایی مانند ماهی سالمون، تن، قزل الا، ساردین و شاه ماهی را انتخاب کنید. همچنین می­‌توانید امگا 3 را از منابع گیاهی مانند روغن کتان، روغن گیاهی دانه­ها دریافت کنید. اگرچه بدن شما این چربی­‌ها را به طور موثر فراوری نمی­‌کند.

3 – غذا­هایی را که قند و کربوهیدرات تصفیه شده آن­ها کم است را انتخاب کنید. از شیرینی، نوشابه، آبمیوه­‌های شیرین و نان سفید کمتر استفاده کنید و به جای آن­ها میوه­ و آبمیوه تازه و نان جو را انتخاب کنید.

4 – به جای غذاهای فرآوری شده، از انواع مختلف غذاهای سالم استفاده کنید. غذاهای سالم حاوی مقادیر متعادلی از کربوهیدرات­‌های مفید، پروتیین­‌ها، چربی­‌ها و سایر مواد مغذی هستند. برای جذب ویتامین و مواد معدنی از میوه‌­ها و سبزیجات استفاده کنید. سعی کنید به جای کنسروی که اغلب حاوی قند یا نمک اضافه شده است، مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه بخورید. از گوشت بدون چربی، لوبیا و توفو برای جذب پروتئین استفاده کنید.

از غلات خالص مانند نان گندم، پاستای گندم، برنج قهوه­ای و کوینولا لذت ببرید. از محصولات لبنی کم چرب استفاده کنید. شیر فاقد چربی و پنیر کم چرب باعث کاهش چربی شما می­‌شوند هرچند اطمینان داشته باشید که کلسیم کافی را دریافت می­‌کنید.

5 – غذاهای ارگانیک را نیز ضمیمه کنید. مواد غذایی را از یک فروشگاه مواد غذایی طبیعی یا از بازار کشاورز محلی خریداری کنید. اگرچه غذاهای ارگانیک برای شما خیلی مغذی نیستند اما حاوی مقدار زیادی سم افت کش یا مواد افزودنی غذایی نیستند. همچنین ان­ها عموما با محیط زیست سازگارند.

اگر قیمت برای شما مهم باشد، توجه داشته باشید که فقط غذا­های ارگانیک خاص مانند سیب، انواع توت‌­ها، میوه­ه‌ای هسته‌دار (هلو، نکتارینا و…)، انگور، کرفس، فلفل، سبزی، سیب زمینی و کاهو را خریداری کنید. معمولا در این مواد غذایی زمانی که رشد می­‌کنند بیش از سایر محصولات از حشره کش استفاده می­‌کنند.

1 – تمرین خود را با حرکات کششی شروع و به پایان برسانید. حرکات کششی آهسته موجب گرم شدن عضلات قبل از تمرین و باعث راحتی عضلات بعد از تمرین خواهند شد.

کشش ماهیچه ساق پا را امتحان کنید. به اندازه طول دست خود از دیوار فاصله بگیرید و پای راستتان را پشت پای چپتان بگذارید، پای چپ خود را به سمت جلو خم کنید، اما پای راست خود را صاف روی زمین قرار دهید. حدود 30 ثانیه این حرکت کششی را انجام دهید، سپس پای خود را عوض کنید.

کشش عضلات پشت ران را انجام دهید. نزدیک یک دیوار یا چهار چوب در، روی زمین دراز بکشید، پای چپ را بالا ببرید و پاشنه پای خود را در برابر دیوار قرار دهید. سپس پای خود را تا زمانیکه پشت ران کشش احساس کردید، صاف کنید. به مدت 30 ثانیه این حرکت را انجام دهید، سپس پای خود را عوض کنید.

حرکات کششی ران را انجام دهید. زانوی راست را روی زمین و پای چپ را جلوی خود قرار دهید. زمانیکه روی پای چپ خم شده­اید سنگینی وزن خود را تغییر دهید. شما باید کششی پشت ران راست خود احساس کنید و به مدت 30 ثانیه این کشش را انجام دهید و سپس پای خود را عوض کنید.

کشش شانه را انجام دهید. بازوی چپ خود را روی قفسه سینه قرار دهید و به مدت 30 ثانیه ان را با دست راست خود نگه دارید، سپس دست خود را عوض کنید.

2 – 3 الی 5 بار در هفته به باشگاه بروید. حدود نیم الی 1 ساعت تمرین کنید و تمرینات کششی را با تمرینات هوازی ترکیب کنید. کارشناسان توصیه می­کنند که هر هفته حداقل 150 دقیقه فعالیت هوازی متوسط داشته باشید و حداقل 2 بار در هفته تمرین­های استقامتی انجام دهید.

3 – در محله خود تمرینات ورزشی انجام دهید. پیاده روی کنید و یا سگ خود را برای پیاده روی به بیرون ببرید. اطمینان حاصل کنید که حداقل به مدت 30 دقیقه حرکت می­کنید.

4 – لذت بردن از فعالیت­های سخت روزمره: باغبانی و خانه داری هر دو می­توانند فعالیتی برای بدن شما باشند. می­توانید فعالیت­های بیشتری را با استفاده از پله به جای اسانسور، پارک اتومبیل دورتر از فروشگاه و پیاده روی سریع بعد از ناهار را به فعالیت روزانه خود اضافه کنید.

5 – کنار گذاشتن اتومبیل: ماشین را کنار بگذارید و به جای ان پیاده و یا با دوچرخه، خود را به مقصد برسانید. اگر از وسایل نقلیه عمومی استفاده می­کنید، سعی کنید چند ایستگاه زودتر پیاده شوید و بقیه راه را پیاده بروید.

برچسب ها : زندگی سلامت لاغری ورزش

سلام
هر کس روحیه دوچندان،بدن وفکر سالم میخواد
ورزش کنه
سلامت و تندرست باشید

هیچی نمیشه ورزش
ولی حریف تمرینی میخاد

حتی ورزشم پول میخاد که ما نداریم

ن بدن سازی ورزش هوا زی

واقعا تاثیری که ورزش روی جسم و روح آدم داره هیچی نداره . ورزش کنید حتی اگه روزی یه ربع هم شده حتما این کارو کنید
تاثیرشو میبینید خودتون

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

نام *

ایمیل *

راه های سبک زندگی سالم

دیدگاه document.getElementById(“comment”).setAttribute( “id”, “a812cce8318251376acf1f79bcfafb23” );document.getElementById(“ff4e6bb35d”).setAttribute( “id”, “comment” );

خرید هاست و دامنه از میزبان فا

ثبت برند فارسی و لاتین

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

بیماری‌های روحی و جسمی، داشتن عادت‌های بد و زیان‌آور، کم‌تحرکی و سستی، رژیم غذاییِ ناسالم، انواع استرس و تنش‌ها، بی خوابی، گوشه‌گیری و نداشتن روابط اجتماعی موفق و فعالیت‌های ذهنیِ کافی، همگی عواملی هستند که موجبِ پایین آمدن کیفیت زندگی می‌شوند. پایین آمدن کیفیت زندگی، یعنی به اندازه‌ی کافی از زندگی‌تان لذت نخواهید برد. ولی داشتن سبک زندگی سالم، امکان‌پذیر است و اگر بخواهید می‌توانید از همین امروز شروع کنید. سبک زندگی سالم تعهدی بلندمدت است، نه یک هوس زودگذر. می‌توانید با انجام کارهایی، امروزتان را سالم‌تر از دیروز کنید و مسیر دستیابی به سبک زندگی سالم در آینده را برای خود هموار کنید. در این مقاله فهرستی از راهنمایی‌های عملی برای داشتن سبک زندگی سالم را بیان می‌کنیم. پس بیایید ببینیم که چگونه سالم زندگی کنیم؟

راه های سبک زندگی سالم

نخستین گام برای پاسخ به سوال «چگونه سالم زندگی کنیم؟»، این است که بگوییم کنترل وضعیت سلامتی‌تان را به دست بگیرید. فهرست کارهایی که باید انجام بدهید، عبارتست از:

به طور مرتب، چکاپ و واکسیناسیون‌های خود را انجام دهید و از این فرصت استفاده کنید و سوال‌هایی که دارید از پزشک‌تان بپرسید.

با اندازه‌گیریِ قد و وزن‌تان، شاخص توده‌ی بدن‌تان (BMI) را محاسبه کنید و دور کمرتان را اندازه گیری کنید تا در صورت داشتن اضافه‌وزن متوجه شوید و بدانید که آیا اندازه‌ی دور کمرتان، سلامتی شما را به خطر انداخته است یا خیر.

با فواید ورزش برای سلامتی بدن چقدر آشنایید؟ به طور معمول، در هفته چقدر فعالیت فیزیکی انجام می‌دهید؟ این فعالیت‌ها چقدر شدید است؟ آیا فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید، متنوع‌اند و از انجام آنها لذت می‌برید؟ مرکز مدیریت و پیشگیری بیماری ایالات متحده‌ی آمریکا (CDC) توصیه می‌کند که افراد بزرگسال، در هفته دست‌کم ۲.۵ ساعت ورزش هوازی با شدت متوسط، یا ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه فعالیت هوازی شدید انجام دهند، و علاوه بر آن، دست‌کم ۲ روز در هفته تمرین‌ها و حرکات تقویت عضلات را انجام دهند.

شما می‌توانید تمام چیزهایی که در طول روز می‌خورید را یادداشت کنید و هیچ یک از مواردی که موجب خجالت زدگی شما می‌شود را از قلم نیندازید. کاتیان سِلِرز ویلیامز (Kathianne Sellers Williams)، متخصص تغذیه، مربی سلامتی و مربی شخصی در کافه‌ی سلامتی (Cafe Physique) در آتلانتا می‌گوید: «هدف از این کار این است که بدون قضاوت کردن، همه چیز را بنویسید. زیرا شما نمی‌توانید چیزی را که از آن آگاه نیستید یا نپذیرفته‌اید تغییر بدهید.»

سبک زندگی سالم شامل حفظ سلامت عاطفی و استراحت کافی نیز می‌شود. در این اواخر حالت روحی شما چطور بوده است؟ آیا هیچ‌کدام از علائم افسردگی یا علائم اضطراب را تجربه کرده‌اید؟ آیا شب‌ها به مدت ۷ تا ۸ ساعت خوب راحت دارید؟

ارتباط شما با خانواده و دوستان‌تان چقدر قوی است؟ آیا در گروه‌های اجتماعی یا معنوی‌ای که زندگی‌تان را غنی و پربار می‌کنند عضویت دارید؟ سی.ناتان دی‌وال (C.Nathan DeWall)، استادیار رشته روانشناسی در دانشگاه کنتاکی به وب‌سایت پزشکیِ WebMD می‌گوید: «مردم به طور ذاتی به روابط مثبت و پایدار نیاز دارند.»

اگر از پاسخ‌هایی که به پرسش‌های بالا داده‌اید، خوشحال نشده‌اید، باید یادآوری کنم که هدف از این پرسش‌ها، فهمیدن این مسئله است که امروز در کجا قرار دارید تا بتوانید اهداف خود را برای داشتن سبک زندگی سالم تعیین کنید. هدف از این پرسش‌ها این نیست که متوجه شوید «خوب» یا «بد» هستید یا عملکردتان «اشتباه» یا «درست» است.

برای اینکه بدانید «چگونه سالم زندگی کنیم؟» اول باید دودها را خاموش کنید. اگر می‌دانید که به بیماری‌های مزمنی مانند بیماری قلبی، دیابت، افسردگی، ورم مفاصل یا هر بیماری مزمن دیگری دچار هستید، بدیهی است که برای داشتن سبک زندگی سالم ابتدا باید بیماری خود را درمان کنید. همین گفته برای رفتارهای پرخطری مانند سیگار کشیدن و تمامِ انواع اعتیاد نیز صادق است. معمولا نمی‌توان به تنهایی با درمان بیماری‌ها، ترک سیگار و ترک اعتیاد مقابله کرد و باید از پزشک‌تان کمک بگیرید. همین امروز تلفن بزنید و برای ملاقات با پزشک‌تان وقت بگیرید.

در اینجا مهم‌ترین راهنمایی‌های ویلیامز برای افزایش فعالیت بدنی را بیان می‌کنیم:

به پیاده روی بروید، با دوستان‌تان قدم بزنید، در کلاس‌های رقص یا کاراته شرکت کنید یا هر کار دیگری را که از آن لذت می‌برید، انجام دهید. ویلیامز می‌گوید: «اگر از دستگاه‌های ورزشی کاردیو (قلبی-عروقی) در ورزشگاه وحشت دارید یا از کار کردن با آنها خوشتان نمی‌آید، مجبور نیستید از آنها استفاده کنید. کاری را انجام بدهید که برای‌تان سرگرم‌کننده و لذت‌بخش است.

فعالیت‌های فیزیکی‌ای که انجام می‌دهید را در تقویم ثبت کنید. ویلیامز می‌گوید: «فعالیت‌های‌تان را به صورت مشخص و قابل مشاهده، یادداشت و ثبت کنید و به طور مرتب به آن نگاهی بیندازید» تا برای شما به صورت یک یادآوری‌کننده و یک انگیزه دهنده عمل کند.

ویلیامز برای ایجاد اعتماد به نفس، پیشنهاد می‌دهد که «نخستین هدف را به اندازه‌ای ساده بگیرید که به خودتان بگویید ‘می‌دانم که می‌توانم آن را انجام دهم’.» او تعیین اهداف هفتگی را توصیه می‌کند، زیرا اگر اهداف‌تان را به صورت روزانه تعیین کنید، در صورت از دست دادن یک روز، ممکن است دلسرد شوید ولی با تعیین اهداف هفتگی، به فعالیت‌های روزانه‌تان آزادی بیشتری می‌دهید. در پایان هفته نیز با یادآوری کردنِ موفقیت‌تان، به خودتان پاداش بدهید، مثلا برای خودتان گل بخرید.

ویلیامز می‌گوید «۱۰ درصد از یک چیز، بهتر از ۱۰۰ درصد از هیچ چیز است. پس حتی اگر برای انجام فعالیت‌های بدنی فقط ۱۰ دقیقه زمان دارید، بهتر از صفر دقیقه است.» او پیشنهاد می‌دهد که پیش از ناهار ۱۰ دقیقه پیاده‌روی کنید یا برای درمان احساس بی حالی و خستگی، از پله‌ها بالا و پایین بروید.

راه‌های دیگر، شامل استفاده از گام‌شمار برای ثبتِ تعداد گام‌هایی است که در طولِ روز برمی‌دارید (متخصصان سلامتی، ۱۰.۰۰۰ قدم در روز را توصیه کرده‌اند)، کار کردن با یک مربیِ شخصی (برای صرفه جویی اقتصادی می‌توانید از دوست‌تان کمک بگیرید) و ایجاد یک برنامه‌ی ورزشی و تمرینی است.

بهبود رژیم غذایی، یکی از ساده‌ترین راه‌هایی است که در پاسخ به این سوال که «چگونه سالم زندگی کنیم؟»، می‌توان داد. ویلیامز که سال‌ها به عنوان متخصص تغذیه فعالیت کرده است، توصیه نمی‌کند که مواد غذایی خاصی را بخوریم و از مواد غذایی دیگر اجتناب کنیم؛ توصیه‌های او بیشتر در مورد آگاهی و انتخاب است. توصیه‌های مفید او عبارتند از:

ویلیامز می‌گوید «به جای اینکه بگویید من باید میوه و سبزیجات بیشتری بخورم، بگویید من انتخاب می‌کنم که میوه و سبزیجات بیشتری بخورم یا بگویید من انتخاب نمی‌کنم، زیرا این عبارات قدرت بیشتری دارند و نشان می‌دهند که شما بر رفتارتان کنترل دارید و انتخاب می‌کنید. پس اگر انتخاب می‌کنید که کاری را انجام بدهید یا انجام ندهید، این شما هستید که انتخاب کرده‌اید و بنابراین به مسیرتان ادامه می‌دهید.»

ویلیامز می‌گوید «معمولا هر زمان که فردی در مورد چیزی احساس گناه می‌کند، این احساس گناه دقیقا موجب انجام همان رفتاری می‌شود که سعی دارد از آن خلاص شود. بنابراین اگر فردی دچار پرخوری عصبی باشد و بگوید ‘من می‌دانم که نباید این کار را انجام بدهم’، این مسئله موجب احساس گناهِ بیشتر و قضاوت فرد در مورد خودش می‌شود و او احساس بدتری پیدا می‌کند و در نهایت برای آرام کردن خود، بیشتر غذا می‌خورد.»

آشپزخانه‌تان را با خوراکی های سالم پر کنید و بیرون از خانه نیز، تنقلات و میان وعده های سالم به همراه داشته باشید تا از قبل برای گرسنگی آمادگی داشته باشید. ویلیامز می‌گوید «وقتی واقعا گرسنه می‌شویم، فیزیولوژی بدن ما وارد عمل می‌شود و در این زمان است که هوسِ خوردن همبرگر و سیب‌زمینی سرخ‌شده می‌کنیم، ولی هرگز هوس نمی‌کنیم که سالاد بخوریم.»

در مورد فواید آرام غذا خوردن چقدر اطلاعات دارید؟ در زمان غذا خوردن، تلویزیون تماشا نکنید، کار یا رانندگی نکنید. ویلیامز می‌گوید «بسیاری از مردم به من می‌گویند ‘مشکل من این است که واقعا غذا را دوست دارم’ ولی من فکر می‌کنم که این چیز خوبی است. اگر غذا خوردن را دوست دارید، بنشینید و از غذا خوردن لذت ببرید. اگر در زمان غذا خوردن از انجام کارهای دیگر پرهیز کنید، از نظر روانی، احساس رضایت بسیار بیشتری خواهید داشت.»

از رنگین‌کمانی از میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید تا ترکیب خوبی از مواد مغذی را به بدن‌تان برسانید. ویلیامز می‌گوید «اگر این رنگین‌کمان را در تغذیه‌ی روزانه‌تان ندارید، احتمالا تمام مواد مغذی‌ای را که نیاز دارید به بدن‌تان نمی‌رسانید.»

ویلیامز که یک مربی سلامتیِ آموزش‌دیده در مدیریت استرس است، توصیه می‌کند که برای کنترل استرس، ۲ برنامه‌ی متفاوت ایجاد کنید:

مهارت‌های مقابله‌ی مثبت مانند مراقبه و تجسم را در خودتان ایجاد کنید و به فعالیت‌هایی مانند یوگا و ورزش بپردازید تا بتوانید میزان استرس خود را تحت کنترل نگه دارید.

برای مدیریت آن دسته از عوامل استرس زا که بدون آگاهی قبلی ایجاد می‌شوند، روش‌هایی پیدا کنید. برای نمونه، ویلیامز می‌گوید پس از جلسه‌ای پراسترس در محل کار، می‌توانید چند بار از پله‌ها بالا و پایین بروید تا خشم شما فروکش کند یا به جایی خلوت و آرام بروید و چند نفس عمیق بکشید و دوباره تمرکز خود را به دست بیاورید.

ویلیامز چهار راهنمایی دیگر برای کنترل استرس بیان می‌کند که می‌توانید بلافاصله اجرای آنها را شروع کنید:

اگر می‌خواهید بدانید که «چگونه سالم زندگی کنیم؟» باید بگویم به وضعییت خواب‌تان رسیدگی کنید. اگر مشکل خواب دارید، نکات زیر را به کار بگیرید که توسط متخصصِ پزشکیِ خواب، لیزا شایوز (Lisa Shives)، مدیر پزشکی مرکز پزشکی خوابِ Northshore در اِوانستون، بیان شده است:

این کار نه فقط به این دلیل که تلویزیون و رایانه تحریک‌کننده و مهیج‌اند بلکه به دلیلِ نور آنها نیز هست. شایوز می‌گوید: «ما تا حد زیادی نسبت به پیامی که نور به ما می‌دهد و می‌گوید که الان زمانِ بیدار بودنِ ماست، حساس هستیم.» او مطالعه‌ی متنی ساده و آرامش‌بخش را، زیر نورِ لامپی که مستقیما به چشم‌های ما نمی‌تابد، توصیه می‌کند.

انجامِ حرکات کششیِ سبک اشکالی ندارد ولی فعالیت بدنی شدید، موجب بالا رفتن دمای مرکزی بدن می‌شود که خوابیدن را دشوارتر می‌کند. شایوز می‌گوید: «اگر فعالیت بدنی شما پیش از خواب، به اندازه‌ای است که عرق می‌کنید، این فعالیت بدنی بیش از حد شدید است.»

راه های سبک زندگی سالم

این کار نیز موج بالا رفتن دمای مرکزی بدن می‌شود ولی وقتی از حمام بیرون می‌آیید، دمای مرکزی بدن‌تان کاهش می‌یابد که می‌تواند کمک کند تا به خواب بروید. به گفته‌ی شایوز، علاوه بر آن، حمام «شما را از نظر ذهنی آرام می‌کند.» به نظر او نوشیدنِ یک نوشیدنی گرم و بدون کافئین، مانند چای بابونه نیز می‌تواند موثر باشد.

تنظیم ساعت خواب یکی دیگر از کارهایی است که برای داشتن سبک زندگی سالم می‌توانید انجام بدهید. شایوز در هنگام درمان بی خوابی بیماران به آنها می‌گوید، درست است که آنها نمی‌توانند کاری کنند که به خواب بروند ولی می‌توانند در زمان معینی در صبحِ روز بعد بیدار شوند. ممکن است در ابتدا احساس خستگی کنند، ولی اگر در طول روز چرت نزنند، ممکن است در طول شب‌های بعدی بهتر بخوابند. شایوز می‌گوید: «اگر این بیماران در طول روز زیاد چرت بزنند و برنامه‌ی خواب بسیار نامنظمی داشته باشند، به هیچ نتیجه‌ای نخواهند رسید.»

اگر مشکلات خواب مزمن دارید، نمی‌توانید در آخر هفته‌ها کمبود خواب‌تان را جبران کنید. ولی اگر به طور کلی خواب خوبی دارید و هفته‌ی سختی داشته‌اید، می‌توانید در آخر هفته بیشتر بخوابید؛ شایوز می‌گوید: «در واقع به نظر من این کار برای بدن خوب است.»

شایوز می‌گوید «اجازه ندهید که اختلالات خواب شما، ماه‌ها یا سال‌ها ادامه پیدا کند. هر چه زودتر و پیش از آنکه عادت‌های بدی در شما شکل بگیرند، به یک متخصص خواب مراجعه کنید.»

شایوز می‌گوید «خوابِ خوب نیز به اندازه‌ی رژیم غذایی سالم و ورزش کردن، مهم است.» او می‌گوید ما در جامعه‌ی خود «خواب را بی‌ارزش می‌دانیم؛ انرژی و کارِ سخت را تحسین می‌کنیم و باور داریم که خواب فقط چیزی است که مزاحمِ کارهای دیگر ما می‌شود.»

بهبود روابط یکی دیگر از بدیهی‌ترین پاسخ‌هایی است که می‌توان به سوال «چگونه سالم زندگی کنیم؟» داد. سبک زندگی سالم فقط مربوط به عادت‌های شخصی شما مانند رژیم غذایی و فعالیت بدنی نیست و به ارتباطات شما با افراد دیگر (یعنی همان شبکه‌ی اجتماعی شما) نیز مربوط می‌شود. دی‌وال (DeWall) روان‌شناس اجتماعی از داشنگاه کِنتاکی، برای گسترش و برقراری ارتباط با دیگران، راهنمای‌های زیر را پیشنهاد می‌دهد:

لازم نیست که جزئیات زندگی آنها مانند شما باشد، ولی به دنبال افرادی باشید که به اندازه‌ی شما پذیرای دیگران و دارای سعه‌ی صدر باشند. دی‌وال می‌گوید «آنچه از لحاظِ افزایشِ سلامتِ رابطه واقعا اهمیت دارد این است که شما و فرد دیگر، در نزدیک شدن به دیگران، به یک اندازه احساس راحتی کنید.» برای نمونه، دی‌وال می‌گوید، کسی که نیاز دارد دیگران به او اطمینان و اعتماد به نفس بدهند، احتمالا نمی‌تواند رابطه‌ی خوبی با کسی داشته باشد که سرد و گوشه‌گیر است. دی‌وال پیشنهاد می‌دهد: «دیگران را از این لحاظ که آیا از نظرِ تمایل به نزدیک بودن به دیگران، شبیه شما هستند یا نه، ارزیابی کنید.»

دی‌وال می‌گوید «در فرهنگ ما تأکید می‌شود که فرد باید بسیار مستقل و مانند یک ارتش یک‌نفره باشد و روی پای خودش بایستد. بیشترِ مردم، به اندازه‌ی ۵۰ یا ۶۰ سال پیش، همسایه‌های خود را نمی‌شناسند.»

دی‌وال با داشتن روابط آنلاین با افراد دیگر مخالف نیست. او می‌گوید: «ولی به نظر من، در بلندمدت، این مسئله که تمام روابط شما آنلاین یا مجازی باشند … احتمالا به اندازه‌ی داشتنِ ترکیبی از هر دو نوع رابطه‌ی حقیقی و مجازی مفید نیست.»

دی‌وال می‌گوید: «برخی از تحقیق‌های من و بعضی از تحقیق‌هایی که محققان دیگر انجام داده‌اند نشان می‌دهد که … وقتی حس می‌کنید که از سوی فرد دیگری طرد شده‌اید … بدن‌تان این مسئله را به عنوان یک درد ثبت می‌کند. بنابراین اگر در رابطه‌ای هستم که درد بسیار زیادی را در من ایجاد می‌کند، باید کاری انجام دهم، باید از دیگران کمک بخواهم.»

می‌خواهید بدانید که چگونه سالم زندگی کنیم؟ بهتر است اول ذهن‌تان را به چالش بکشید. شرکت در فعالیت‌های ذهنی تحریک‌کننده، به ویژه فعالیت‌هایی که به همراهِ افراد دیگر انجام می‌شود، می‌تواند برای مغز مفید باشد.

دیوید ناپمن (David Knopman)، یک متخصص مغز و اعصاب در کلینیک مایو (Mayo Clinic) در روچِستِرِ ایالت مینه سوتا، می‌گوید: «هیچ جنبه‌ی منفی‌ای در گنجاندن فعالیت‌هایی که مغز را به چالش می‌کشند، به عنوان بخشی از سبک زندگی سالم وجود ندارد، مگر اینکه مبلغ بسیار زیادی برای برنامه‌ای رایانه‌ای هزینه کنید که انواع ادعاهای غیرواقعی را در مورد سلامت مغز مطرح می‌کند.»

ناپمن توضیح می‌دهد که تناسبِ اندامِ مغز (brain fitness)، تحت تأثیر عوامل فراوانی قرار دارد، عواملی مانند تحصیلات و وجود فرصت‌هایی برای انجام فعالیت‌های ذهنی تحریک‌کننده از دوران کودکی و همچنین وجود یا عدم وجود افسردگی، دیابت، سیگار کشیدن، فشار خون بالا و سایر خطرها.

مطالعات شهودی و تجربی نشان داده‌اند افرادی که در فعالیت‌های ذهنی تحریک‌کننده شرکت می‌کنند، کمتر دچار زوال عقل می‌شوند. ولی ناپمن اشاره می‌کند که این مطالعات، علت و معلول را مشخص نمی‌کنند، بنابراین روشن نیست که آیا فعالیت‌های ذهنی تحریک‌کننده موجب جلوگیری از زوال عقل می‌شوند یا افرادی که مغز سالم‌تری دارند به سمتِ انجام این فعالیت‌ها جذب می‌شوند.

ناپمن می‌گوید «به نظر من، فعالیت‌های اجتماعی اهمیت ویژه‌ای دارند به همین دلیل، تا حدی در مورد نهادهای مختلف تجاری‌ای که به دنبال فروش بازی‌های رایانه‌ایِ تولید شده برای تحریک مغز هستند، مشکوکم … اگر استفاده از این نرم‌افزاها به بهایِ کنار گذاشتن فعالیت‌های اجتماعی باشد، احتمالا این نرم‌افزاها نتیجه‌ی معکوس خواهند داشت.»

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

فارغ‌التحصیل رشته‌ی مترجمی زبان انگلیسی و عاشق ترجمه و نوشتن هستم.

سلامتی

خواص سیاه دانه و عوارض جانبی آن برای سلامتی

قرص امپرازول چیست؛ موارد مصرف و عوارض امپرازول

انواع قرص خواب؛ ۸ نوع قرص خواب آور و نحوهٔ مصرف آن‌ها

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

آخرین مطالب

رژیم سبزیجات و تأثیر فوق العاده آن بر کاهش وزن


علت سردرد شدید و حالت تهوع چیست؟

عصبانیت در بارداری و ۹ راهکار موثر برای مدیریت آن

مدیریت اضطراب سخنرانی با ۶ نکته‌ای که آرامش را به شما بازمی‌گرداند

چرا تنبل بودن واقعا به نفع شما است؟

ترین های جهان


ثروتمندترین کشورهای جهان کدام‌اند؟


گران ترین کشورهای جهان برای زندگی

بلندترین آبشار دنیا؛ ۱۰ آبشار حیرت‌انگیز دنیا


ارزانترین کشور برای تحصیل کدام است؟

بهترین فیلم های تاریخی جهان که حقیقت را به شما نمایش می‌دهند

گران ترین تصادف های دنیا؛ ۱۰ خودروی لوکس که در چند لحظه از بین رفتند

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

راه های سبک زندگی سالم
راه های سبک زندگی سالم
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *