راه های درمان کم کاری تیرویید

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

کم کاری تیروئید چیست و چه عوارضی برای بدن دارد؟ آیا درمان کم کاری تیروئید به روش‌های طبیعی امکان‌پذیر است؟ در ادامه شما را با ۱۳ روش طبیعی برای کاهش و رفع عوارض کم کاری تیروئید،‌ پیشگیری و درمان آن آشنا می‌کنیم.راه های درمان کم کاری تیرویید

اگر از خستگی مداوم و بی‌دلیل رنج می‌برید شاید بهتر است مراقب عملکرد غده‌ی تیروئید خود باشید. این غده‌ی پروانه‌ای شکل که در جلوی گردن و زیر سیب آدم قرار دارد، با ترشح هورمون، سوخت‌وسازِ بدن را کنترل می‌کند. از جمله بیماری‌های مرتبط با این غده، کم کاری تیروئید است. این بیماریِ خاموش ممکن است سال‌ها در بدن فرد مبتلا باقی بماند ولی به درستی تشخیص داده نشود، چرا که علائم آن پراکنده و مبهم است و به همین دلیل پزشک در تشخیص بیماری گمراه می‌شود.

مواقع کم کاری تیروئید، به مشکلات تیروئيد مربوط نمی‌شود، بلکه عملکرد ناسب سیستم ایمنی بدن، این بیماری را ایجاد می‌کند. آزمایش آنتی‌بادی،‌ راه مناسبی برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن و تشخیص کم کاری تیروئید است. به گفته‌ی دکتر داتیس خرازیان (Dr. Datis Kharrazian) نود درصد افرادی که کم کاری تیروئید دارند مبتلا به هاشیموتو هستند. هاشیموتو یک بیماری خودایمنی است که در آن، سیستم ایمنی بدن به بافت‌های غده‌ی تیروئيد حمله می‌کند و آنها را از بین می‌برد. بنابراین برای درمان بیماری‌های تیروئید یا هر بیماری خودایمنی دیگر، ابتدا باید منشاء بیماری کشف شود و نباید علائم بیماری را با دارو سرکوب کرد. برای درمان کم کاری تیروئید و یا پیشگیری از بروز آن، در این مقاله ۱۳ روش ساده و طبیعی ارائه شده است.

اولین خط دفاعی برای درمان کم کاری تیروئید تغییر رژیم غذایی است. بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری از خستگی مفرط و کدر شدن مغز (Brain fog) -گیجی، فراموشی و عدم تمرکز رنج می‌برند. برای رفع خستگی و کسب انرژی، افراد به استفاده از قند و کافئین رو می‌آورند. این دو ماده بسیار مضر هستند و علاوه بر ایجاد سایر بیماری‌ها و نوسان در قند خون، عملکرد تیروئید را نیز دچار مشکل می‌کنند.

یک رژيم غذایی مناسب، فاقد کافئین و قند (کربوهیدرات) است. مصرف کربوهیدرات‌های فرآوری شده مثل آرد نیز باید کاهش پیدا کند چرا که این مواد عملکردی شبیه قند در بدن دارند. همچنین باید استفاده از کربوهیدرات‌هایی که به غلات مربوط می‌شوند را به حداقل رساند و از سبزیجات غیرنشاسته‌ای استفاده کرد.

چون هورمون تیروئید برای انتقال به تمام بافت‌های بدن نیاز به پروتئین دارد، باید در هر وعده‌ی غذایی از پروتئین استفاده کنید. این ماده به عملکرد طبیعی غده‌ی تیروئید کمک می‌کند. مغزها، کره‌ی مغزها، محصولات دامیِ بدون آنتی‌بیوتیک ( ارگانیک، گوشت دام‌های محلی و علف‌خوار، تخم مرغ و ماهی‌های پرورشیِ سالم) و حبوبات حاوی پروتئین هستند.

سویا و مشتقات آن مانند توفو (پنیر سویا)، شیر سویا، گوشت جایگزین (گوشت مصنوعی)،‌ خوراکی‌های انرژی‌زا و حاوی پروتئین هستند، اما این محصولات حتی اگر به صورت ارگانیک و بدون اصلاح ژنتیکی باشند باز هم در عملکرد گیرنده‌های هورمونی و چرخه‌ی بازخورد در سیستم غدد درون‌ریز اختلال ایجاد می‌کنند.

چربی دوست شما است و کلسترول ماده‌ی سازنده‌ی مسیرهای هورمونی بدن است. اگر به میزان کافی چربی و کلسترول مصرف نکنید، عدم تعادل هورمونی در بدن تشدید می شود. با مصرف چربی‌های طبیعی و سالم مانند روغن زیتون، روغن حیوانی، آووکادو، تخم کتان، ماهی، مغزها، کره‌ی مغزها، پنیر و ماست پرچربِ بدون هورمون و آنتی‌بیوتیک و شیر نارگیل، در میزان هورمون‌های تیروئید بدن خود، تعادل ایجاد کنید.

شاید کمبود مواد مغذی در بدن منجر به کم کاری تیروئید نشود، اما اگر میزان این ریزمغذی‌ها و مواد معدنی در بدن کافی نباشد علائم این بیماری تشدید می‌شود. مواد مغذی در درمان کم کاری تیروئید عبارتند از ویتامین D، آهن، اسید چرب امگا۳، سلنیوم، روی، مس، ویتامین A ،B و یُد.

ترکیب مولکولی بافت تیروئید تقریبا به ترکیب گلوتن شبیه است. در افرادی که مبتلا به هاشیموتو هستند، مصرف گلوتن ممکن است باعث افزایش حملات دستگاه ایمنی بدن به بافت تیروئيد شود.

گواتر بیماری تورم غده‌ی تیروئيد است. به آن دسته از مواد غذایی که در ایجاد گواتر نقش دارند، گواترزا یا گواتریژن (Goitrogens) گفته می‌شود. این مواد عبارتند از: انواع کلم (بروکلی، بروکسل، گل کلم، کلم پیچ، کلم قمری)، شلغم، ارزن، اسفناج، توت فرنگی، هلو، شاهیِ آبی، بادام‌ زمینی، تربچه و سویا. استفاده از این مواد به صورت پخته منعی ندارد چون پخت‌وپز مواد گواترزا را غیرفعال می‌کند، همچنین می‌توان از تربچه و شاهیِ آبی در حد اعتدال استفاده کرد.

گلوتاتیون (Glutathione) یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و در کاهش علائم هاشیموتو موثر است. این آنتی‌اکسیدان با تنظیم سیستم ایمنی بدن به کاهش بیماری‌های خودایمنی کمک می‌کند، بافت تیروئید را التیام می‌بخشد و از آن محافظت می‌کند.

غذاهای کمی حاوی گلوتاتیون هستند، اما برخی از مواد غذایی به تولید گلوتاتیون در بدن کمک می‌کنند: مارچوبه، کلم بروکلی، هلو، آووکادو، اسفناج، سیر، کدو، گریپ فروت و تخم مرغ خام از این جمله‌اند. ماده‌ی گیاهی موجود در کلم بروکلی، گل کلم و کلم (خوراکی‌های گواترزا) به افزایش ذخیره‌ی گلوتاتیون کمک می‌کند.

همانطورکه در بیماری هاشیموتو، سیستم ایمنی به غده‌ی تیروئید حمله می‌کند، غذاهایی که باعث التهاب می‌شوند، در بدن به عنوان مهاجم شناخته شده و واکنش‌های خودایمنی را در بدن افزایش می‌دهند. برای کاهش علائم بیماری‌های خودایمنی، مراقب حساسیت‌های غذایی خود باشید.

پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفیدی هستند که در روده‌ی ما زندگی می‌کنند. در حدود ۲۰٪ از عملکرد تیروئيد به میزان کافی این باکتری‌ها در روده بستگی دارد. برای حفظ میزان این باکتری‌ها باید از مکمل‌های پروبیوتیک استفاده کنید.

التهاب سیستمیک، پاسخ التهابی بدن به برخی از عوامل بیماری‌زا است. مصرف موادغذایی فرآوری‌شده، یکی از عوامل ایجادکننده‌ی این نوع التهاب در بدن است. اغلب التهاب‌های سیستمیک و بیماری‌های خودایمنی به یکدیگر مرتبط هستند. کاهش مصرف موادغذایی فرآوری‌شده از ابتلا به این نوع التهاب و بروز بیماری‌های خودایمنی جلوگیری می‌کند.

سندروم خستگی آدرنال در نتیجه‌ی کاهش فعالیت غده‌ی آدرنال ایجاد می‌شود. ارتباط تنگاتنگی میان تیروئید و غده‌ی آدرنال وجود دارد و معمولا در درمان کم‌کاری تیروئید، عملکرد این غده نیز بررسی می‌شود.

غده‌ی تیروئيد بسیار حساس است و به عوامل استرس‌زا واکنش نشان می‌دهد. تمرینات آرام‌بخشی مثل یوگا با کاهش استرس و ایجاد تعادل در انرژی و افزایش سوخت‌وساز بدن، علائم کم کاری تیروئید را کاهش می‌دهند.

تیروئيد به اشعه حساس است. برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مربوط به غده‌ی تیروئيد، در مطب دندان‌پزشکی از یقه‌ی محافظ استفاده کنید.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

راه های درمان کم کاری تیرویید

مرسي توضيحاتتون اميد بخش و كامل بود بسيار سپاس❤️❤️❤️

بند ۶ و ۷ با هم در تضاد هستند

درود بر شما
خیلی هم در تضاد نیستن، کلم بروکلی و اسفناج رو می‌تونید به‌صورت آب‌پز و بقیه رو متعادل یا خیلی کم مصرف کنید.

سلام من حنانه هستم ۱۴ سالمه از قم
من دچار بیماری کم کاری تیروئید شده ام و این کم کاری من را چاق کرده است
سه ماهه که دارم قرص لووتیروکسین میخورم ولی اصلا به بدنم اثر نزاشته و بدتر شده
رژیم غذایی ام را کنترل و هرچقدر هم که ورزش میکنم نمیتونم کاهش وزنم را ببینم و ۴ کیلو اضافه کرده ام
در این هفته های آخر سرگیجه ی شدید داشته ام واین سرگیجه ها دچار سر درد شده اند
لطفا یه نظری به من بدهید تا بتونم این کم کاری را درست کنم
با تشکر

سلام حنانه عزیز
بهتره نکاتی رو که در این مقاله بهشون اشاره شده در نظر داشته باشید و روند درمان‌تون رو تحت نظر پزشک مجرب ادامه بدین. براتون آرزوی سلامتی دارم.

خواص خوراکی ها

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت


چطور احساساتمان را بهتر درک کنیم؟

جاهای دیدنی کاشان، بهشت تاریخ و طبیعت ایران

عفونت ادراری در کودکان؛ علائم، دلایل و راه های درمان

کلم بروکسل؛ ۱۵ خاصیت اعجاب‌انگیز کلم بروکسل برای بدن

ویزای یونان؛ راهنمای جامع ویزای گردشگری و تجاری یونان با VFS GLOBAL

موفق‌ترین زنان کارآفرین جهان را بشناسید

۱۰ عبارتی که بهتر است هرگز در گوگل جستجو نکنید

بانمک ترین حیوانات دنیا که می‌توانند واقعا خطرناک باشند

بهترین فیلم های تاریخ سینما که حداقل یک بار باید ببینید


بهترین کشور برای تحصیل کدام است؟


برترین فوتبالیست های جهان در طول تاریخ




خانه

موبایل

 

 

راه های درمان کم کاری تیرویید

 

اضافه وزن به تنهایی مشکلات زیادی را برای فرد به وجود می‌آورد که می‌توان به عنوان نمونه به چربی خون، دیابت و اشاره کرد ولی در رابطه با مراجع مورد نظر به بررسی‌های بیشتری نیاز است. این‌طور که به نظر می‌رسد علاوه بر چاقی و چربی خون با مشکل دیگری هم مواجه هستید و آن «کم‌کاری» غده تیروئید است.برای تشخیص قطعی این بیماری باید آزمایش خون بدهید. ولی با علائم ذکر شده احتمال کم‌کاری تیروئید دور از انتظار نیست.

 

 

نشانه‌ها سخن می‌گویند

بیماری‌های ایجاد شده در بدن علائمی را به همراه دارند که همین نشانه‌ها زمینه‌ساز تشخیص اولیه بیماری هستند. اختلال کم‌کاری غده تیروئید هم با نشانه‌هایی همراه است که از آن جمله می‌توان به کاهش ضربان قلب، تعرق بیش از حد، اختلال در خواب، ریزش مو و به هم خوردن عادت ماهانه در خانم‌ها اشاره کرد.

با پیشرفت بیماری اثرات طلوبی روی بخش‌های مختلف بدن ایجاد می‌شود. از این‌ اثرات می‌توان به کاهش سوخت و ساز بدن (کاهش متابولیسم)، افزایش وزن، تغییرات فشار خون و اشاره کرد. این نشانه‌ها از دیگر علائم کم‌کاری غده تیروئید است. کره چشم برخی از مبتلایان به اختلال کم‌کاری دچار بیرون‌زدگی (اگزوفتالمی)، التهاب، تورم و درد شدید می‌شود.

 

هدف اصلی، وزن

افرادی که به بیماری کم‌کاری تیروئید مبتلا هستند باید وزنشان را کنترل کرده و به افزایش وزنشان حساس باشند. علاوه بر اینکه باید زیر نظر پزشک دارو دریافت کنند و برای داشتن رژیم غذایی مناسب تحت نظر یک مشاور تغذیه هم قرار بگیرند. مصرف زیاد نان وجایگزین کردن آن با برنج کار درستی نیست چرا که چنین رژیمی غیراصولی بوده و نمی‌تواند وزن را کاهش دهد. مساله‌ای که این خانم با آن مواجه است اضافه وزن نیست بلکه چاقی مفرط است.

در نتیجه باید تغییرات عمده‌ای روی بره غذایی او ایجاد شود. برای اینکه دو تا چهار کیلوگرم در ماه وزن کم کنید باید از بره غذایی فعلی‌تان 5 تا 8 کیلو کالری کم کنید. در واقع شما به 12 کیلو کالری در روز نیاز دارید؛ ضمن اینکه باید از خوردن برخی غذاها و تنقلات اجتناب کنید؛ چرا که برخی از غذاها روی عملکرد غده تیروئید تاثیر منفی می‌گذارند.

 

وقتی غذا دشمن می‌شود

هورمون کنترل‌کننده عملکرد غده تیروئید در بدن افرادی که به کم‌کاری تیروئید مبتلا هستند به اندازه کافی ترشح و تولید نمی‌شود و به همین دلیل نوع تغذیه و رژیم غذایی بر بهبود یا تشدید روند بیماری این افراد تاثیرگذار است. مبتلایان به کم‌کاری تیروئید نباید انواع کلم را به شکل خام مصرف کنند. همچنین مصرف اسفناج، شلغم، سویا و بادام‌زمینی هم به آنها توصیه نمی‌شود. برخی میوه‌ها مثل گلابی و هلو باعث کاهش عملکرد غده تیروئید می‌شود. مصرف روغن کلزا و کانولا هم برای افراد مبتلا به اختلال کم‌کاری تیروئید مضر است.

 

گیاه درمانی

شما باید علاوه بر کنترل وضعیت غده تیروئید و کاهش وزن، به فکر کاهش و کنترل چربی خون نیز باشید. به همین دلیل مصرف غذاهای سرخ کردنی را به طور کل کنار بگذارید و غذاها را به شیوه بخارپز و کباب‌پز تهیه و مصرف کنید. تا حد امکان می‌توانید چربی‌های گوشت قرمز و پوست مرغ را کاملا جدا کنید. مصرف خامه، کره و چربی‌های حیوانی را به حداقل ممکن برسانید و برای کاهش وزن هم مصرف قند مثل شیرینی و شکلات را متوقف کنید. برای کاهش چربی خون بهتر است از اسپرزه، آویشن، شنبلیله، سیر، پیاز، جو، جعفری و گریپ فروت استفاده کنید و در نهایت اینکه استفاده از روغن زیتون هم توصیه می‌شود.

 

آداب نمک‌خواری

استفاده از نمک باعث افزایش فشار خون می‌شود ولی اگر با مشکل فشار خون مواجه نیستید باید به چند نکته درباره نمک توجه کنید؛ اول اینکه نمک ید دار را در پایان پخت غذا به میزان کم به غذا اضافه کنید. دوم اینکه نمک یددار را در معرض نور قرار ندهید؛ چرا که ید آن از بین می‌رود.

 

خوراکی‌های مجاز

استفاده از ویتامین‌های خانواده B رابطه مستقیمی با کنترل تولید هورمون مرتبط با تیروئید و بهبود عملکرد آن دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود از مکمل حاوی ویتامین‌های خانواده B استفاده کنید. ویتامین C هم برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید مفید است.

در نتیجه استفاده از سبزیجات با رنگ سبز تیره مثل اسفناج تیره و نارنجی مانند هویج و فلفل دلمه‌ای می‌تواند به تامین این ویتامین کمک کند. به غیر از مواد یاد‌شده که منع غذایی دارند (که کمی قبل‌تر درباره آن حرف زدیم) می‌توانید از انواع میوه‌ها و سبزی‌ها به صورت خام استفاده کنید. ویتامین E مورد نیاز بدن را از غلات و مغزها تامین کنید. البته یادتان نرود که مصرف بادام زمینی مضر است. مصرف گوشت مرغ و ماهی (گوشت سفید) توصیه می‌شود. به طور کلی افرادی که به کم کاری تیروئید مبتلا هستند باید مواد مورد نیاز بدن را با یک رژیم اصولی تامین کنند. بدن را با یک رژیم اصولی تامین کنند.

 

از تو حرکت

تاثیر ورزش در بهبود عملکرد بدن انکارناپذیر است. به همین دلیل برای پایین آمدن وزن و بهبود عملکرد غده تیروئید ورزش ضروری است. مشورت با پزشک، مصرف دارو و در صورت نیاز رعایت رژیم غذایی صحیح (کم کردن وزن) و ورزش می‌تواند در بهبود عملکرد غده تیروئید موثر باشد.

منبع:farsika.ir


بخوانید تا سالم بمانید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

لیست مطالب :

کم کاری تیروئید زمانی اتفاق می‌افتد که غده تیروئید شما غیرفعال باشد و بر میزان متابولیسم بدن شما تأثیر می‌گذارد که توسط غده تیروئید کنترل می‌شود، برای درمان کم کاری تیروئید با دکتر نیم همراه باشید.

برخی از علائم شایع در ارتباط با کم کاری تیروئید عبارت‌اند از: خستگی،
حساسیت به سردی، یبوست، خشکی پوست، پف صورت، گرفتگی عضلات، افزایش ناگهانی وزن،
افسردگی و ناخن و مو شکننده

درمان استاندارد برای کم کاری تیروئید مصرف داروهای جایگزین هورمون تیروئید به‌صورت روزانه است، البته داروها اغلب با عوارض جانبی همراه هستند و فراموش کردن مصرف آن‌ها منجر به علائم می‌شود. بنابراین می‌توانید از روش های درمان گیاهی کم کاری تیروئید نیز استفاده کرد که عوارض کمتری دارند و نیز به شیوه زندگی شما کمک می‌کنند.

مشکلات تیروئید گاهی اوقات به دلیل رژیم غذایی ضعیف، استرس یا مواد
غذایی موجود در بدن شما ایجاد شود. تغیر رژیم غذایی و مصرف داروهای گیاهی می‌تواند
وضعیت شمارا بهبود بخشد.راه های درمان کم کاری تیرویید

توجه: برای تشخیص درست بیماری و درمان آب با پزشک مشورت کنید و از درمان‌های
خانگی به‌عنوان درمان کمکی کم کاری تیروئید استفاده کنید.

روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب متوسطه است که به بهبود عملکرد تیروئید
شما کمک می‌کند و همچنین متابولیسم را تحریک می‌کند و انرژی را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این با افزایش درجه پایه حرارت بدن می‌تواند به درمان کم
کاری تیروئید کمک کند.

کلپ جلبک دریایی قهوه‌ای رنگی است که غنی از ید و دیگر مواد معدنی است
که می‌توان برای درمان گیاهی کم کاری تیروئید استفاده کرد و برای کسانی که
از کم کاری تیروئید (هیپوتیروئیدیم) ناشی
از کمبودید رنج می‌برند بسیار مفید است.

همچنین کلپ (کتانجک) برای درمان کم کاری تیروئید ناشی از خود ایمنی
توصیه نمی‌شود و ممکن است وضعیت را نیز بدتر کند.

توجه: قبل از مصرف کتانجک یا مکمل‌های آن به پزشک خود مشورت کنید تا
مطمئن شوید آیا برای شما مناسب است و دوز مناسب برای وضعیت شمارا پیدا کند.

سرکه سیب ممکن است برای مقابله با اختلال تیروئید کمک کند، سرکه سیب به سم‌زدایی
کمک می‌کند.

همچنین تعادل قلیایی اسیدی را نیز بهبود می‌بخشد و سبب کاهش وزن می‌شود و به تنظیم هورمون‌ها و بهبود متابولیسم در درمان کم کاری تیروئید کمک می‌کند.

سرکه سیب همچنین نیز برای سایر مشکلات بهداشتی نظیر دیابت، فشارخون
بالا، کلسترول بالا و دیگر موارد مفید است.

روغن ماهی برای افزایش جذب هورمون تیروئید و حفظ عملکرد سالم تیروئید مفید
است. اسیدهای چرب امگا 3 غنی می‌توانند با التهاب
مبارزه کنند و ایمنی را نیز افزایش دهند.

کمبود ویتامین D با چندین بیماری
خود ایمنی ازجمله بیماری تیروئید همراه است، ویتامین D به
حفظ عملکرد سیستم ایمنی بدن و متابولیسم کلسیم کمک می‌کند.

قرار گرفتن در معرض آفتاب راه خوبی برای تولید ویتامین
D موردنیاز بدن برای درمان کم کاری تیروئید است.

تحقیقات نشان می‌دهد ترکیبات فعال گوگول به گوگولسترونس که ممکن است
سبب تحریک عملکرد تیروئید شود. ازاین‌رو می‌توان برای درمان گیاهی کم کاری
تیروئید از آن استفاده کرد.

گوگول دارای یک درخت هندی است که خواص ضدالتهابی، ضد چاقی و سبب کاهش
کلسترول می‌شود.

توجه: در هنگام استفاده از این گیاه سطح T3 و
T4 هورمون تیروئید خود را نظارت کنید زیرا سبب تبدیل T4 را به شکل فعال‌تر T3 تحریک می‌کند.

احتیاط: گوگل ممکن است با استروژن، قرص‌های ضدبارداری،
بتابلوکرها و داروهای دیگر تداخل داشته باشد.

روغن گل پامچال شب به بیمارانی که دارای کم کاری تیروئید (هیپوتیروئیدیم) هستند کمک می‌کند.

روغن گل پامچال دارای اسید گاما لینولئیک (GLA) بالا دارای مزایای ضدالتهابی هست و به افزایش سطح هورمون‌های
تیروئید در درمان کم کاری تیروئید کمک می‌کند.

همچنین می‌تواند سایر مشکلات کم کاری تیروئید مانند ریزش مو و به هم
خوردن جریان قاعدگی را نیز از بین ببرد.

زنجبیل منبع خوبی از روی، منیزیم و پتاسیم است. از خواص ضدالتهابی قوی زنجبیل می‌توان برای درمان گیاهی کم کاری تیروئید استفاده کرد.

جینسنگ سیبری برای تحریک غده آدرنال و تیموس که ازنظر عملکرد به غده
تیروئید کمک می‌کنند بسیار مفید است. این گیاه به کاهش خستگی که یکی از شایع‌ترین
نشانه‌های کم کاری تیروئید است کمک می‌کند.

برای درمان کم کاری تیروئید (هیپوتیروئیدیم) می‌توانید ویتامین‌های B ازجمله ویتامین B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12 را مصرف کنید. ویتامین‌های B برای عملکرد سالم تیروئید حیاتی هستند.

ویتامین B12 می‌تواند به خستگی ناشی از بیماری تیروئید کمک کند.
بیماری تیروئید نیز سطح ویتامین B1 شمارا تحت تأثیر قرار می‌دهد. ویتامین B12 به‌طوری کلی برای
بسیاری از افراد سالم نیز توصیه می‌شود.

علاوه به راین محققان معتقدند افرادی که مبتلابه کم کاری تیروئید هستند
از کمبود ویتامین B12 نیز رنج می‌برند.

توجه: از خوردن انواع کلم‌ها مانند کلم بروکلی، گل‌کلم و غیره خودداری
کنید زیرا حاوی گیتروژن هستند. هورمون‌های گوتروژ، ضد قارچی هستند که با عملکرد
غده تیروئید تداخل دارند.

روش‌های زیر ممکن است سبب کاهش استرس شوند و کمک کند تا شما آرام باشید
ولی جایگزین درمان معمولی نیستند و می‌توان از آن‌ها در کنار درمان معمولی استفاده
کرد.

طب سوزنی: ممکن است علائم شمارا بهبود بخشد. همچنین
به بدن کمک می‌کند تا پاسخ مناسب به درمان بدهد. علاوه بر این برای سیستم ایمنی
مناسب است.

یوگا: برای آرامش مفید است. ازنظر علمی هیچ‌گونه اثباتی
ندارد، اما می‌تواند سبب بهبود جریان خون در غده تیروئید شود.

نظر

راه های درمان کم کاری تیرویید

سلام خسته نباشید من تیروئیدم جزعی کم کاربود با مصرف قرص ب مدت ۲ ماه برطرف شد..و قرص دیگه نخوردم ایاممکنه دوباره کم کاری برگرده؟؟؟

کم کاری تیروئید اختلال غدد درون ریز رایجی است که در این بیماری غده تیروئید قادر به تولید مقدار کافی هورمون تیروئید نیست. برخی علائم کم کاری تیروئید شامل خستگی، ناتوانی در تحمل سرما، افزایش وزن، یبوست، ضعیف شدن حافظه و حتی ریزش مو می شود. درمان های خانگی زیادی برای تنظیم کردن غده تیروئید، متابولیسم و سایر علائم وجود دارد که در ادامه اینفوسلامت شما را با برخی از آن ها آشنا می کند.

ید برای بهبود عملکرد غده تیروئید ضروری است. بنابراین اغلب به بیمارانی که دچار کم کاری تیروئید توصیه می شود میزان ید مصرفی خود را افزایش دهند. با این رژیم غذایی کم کاری تیروئید سرشار از ید، می توانید سطح ید بدن خود را افزایش دهید:

ماست

گوشت و غذاهای دریایی

راه های درمان کم کاری تیرویید

تخم مرغ

تربچه

موز

جعفری

سیب زمینی

بلغور جو دو سر

نمک ید دار (روزانه 23 میلی گرم نمک)

مکمل های ید که توسط دکتر برای بیمار تجویز می شود.

 

روزانه حدودا 2 تا 6 گرم مکمل جلبک دریایی مصرف کنید. نوعی جلبک دریایی به جلبک قهوه ای (Bladder wrack) شامل مقادیر زیادی ید طبیعی بوده و می تواند غده تیروئید را تحریک کند. همچنین شامل موادی است که به عملکرد طبیعی غده تیروئید و کاهش سایز تیروئید کمک می کند. برای درمان کم کاری تیروئید معمولا روزانه مصرف 2 تا 6 میلی گرم کپسول جلبک دریایی توصیه می شود. جلبک قهوه ای با افزایش تولید هورمون تیروئید از بیماری های تیروئید جلوگیری می کند. برای شروع مصرف مکمل ها با دکتر حتما مشورت کنید.

 

ید در بسیاری از گیاهان و مغزها یافت می شود. در ادامه با برخی منابع کم تر شناخته شده ید آشنا می شویم که می توانند علائم کم کاری تیروئید را بهبود بخشند:

گردوی سیاه

گردوی سیاه منبع خوب ید طبیعی محسوب می شود که به تقویت غده تیروئید بسیار کمک می کند. همچنین این ماده مغذی سرشار از منیزیم بوده که کمک می کند تیروئید به صورت طبیعی فعالیت کند.

گزنه

گزنه یکی دیگر از گیاهان سرشار از ید بوده که برای درمان کم کاری تیروئید مورد استفاده قرار می گیرد. گزنه همچنین خاصیت ضد التهابی و ضد حساسیت داشته و ادرار آور است که می تواند برخی علائم کم کاری تیروئید از جمله تورم و احتباس آب را برطرف کند.

بهترین راه برای مصرف گزنه، دم کردن یک قاشق غذا خوری گیاه گزنه و خوردن این چای گیاهی است. این گیاه را به مدت 1 دقیقه دم کنید و دو تا سه بار در روز مصرف کنید.

خزه ایرلندی (Chondrus crispus)

خزه ایرلندی نوعی جلبک قرمز است که سرشار از ید و سایر ویتامین ها می باشد. ترکیبی منحصر به فرد از ید و آنتی اکسیدان ها در خزه ایرلندی، این گیاه را در درمان کم کاری تیروئید بسیار موثر کرده است. یک و یک دوم قاشق چای خوری از این گیاه را در یک لیوان آب جوش دم کنید و سه بار در روز میل کنید.

 

هر روز و با معده خالی 1 تا 2 قاشق غذاخوری بذر کتان را با آب بخورید. بذر کتان سرشار از اسیدهای چرب به خصوص امگا 3 است که به بهبود عملکرد غده تیروئید کمک می کند. بذر کتان را می توانید به راحتی در عطاری ها پیدا کنید.

اسیدهای چرب امگا 3 نقش بسیار مهمی در تنظیم التهاب ایفا می کند که برای درمان بیماری های خود ایمنی مشایهی مانند گریوز و تیروئیدیت هاشیموتو بسیار مهم است.

 

زنجبیل بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید. زنجبیل دارای خاصیت ضد التهابی قوی است و همچنین منبع خوب زینک، منیزیم و پتاسیم است که همگی به بهبود عملکرد تیروئید کمک می کنند. در ادامه با روش استفاده از زنجبیل در رژیم غذایی آشنا می شویم:

زنجبیل بهتر است تازه میل شود. تکه های ریشه زنجبیل را می توانید به سوپ یا سایر غذاها اضافه کرد.

چای زنجبیل نیز گزینه مناسبی است. چند تکه زنجبیل را به یک لیوان آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید چند دقیقه دم بکشد و سپس مقداری عسل به آن اضافه کنید. 3 تا 4 بار در روز این چای را میل کنید.

 

روغن نارگیل چربی اشباع شده ای است که از زنجیره اسیدهای چرب ساخته شده است. این زنجیره اسیدهای چرب باعث افزایش متابولیسم بدن و در نتیجه کاهش وزن می شود.

روغن نارگیل همچنین می تواند باعث افزایش دمای طبیعی بدن و در نتیجه افزایش متابولیسم شود. به طور کلی می توان گفت عوارض کم کاری تیروئید را می تواند خنثی کند. 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به یک لیوان شیر اضافه کرده و در وعده صبحانه میل کنید.

راه های درمان کم کاری تیرویید

 

دو بار در روز 1 تا 2 میلی گرم جینسینگ سیبری را امتحان کنید. این گیاه برای درمان بیماری های خود ایمنی از جمله بیماری گریوز و تیروئیدیت هاشیموتو بسیار موثر است. این گیاه را دو بار در روز، قبل از صبحانه و ناهار با توصیه دکتر میل کنید.

جینسینگ سیبری با کمک به عملکرد غدد آدرنال و توموس، سطح هورمون ها را تنظیم می کند و نقش بسیار موثری در درمان کم کاری تیروئید خواهد داشت. این گیاه همچنین به کاهش یکی از شایع ترین علائم کم کاری تیروئید، خستگی کمک خواهد کرد.

 

روزانه یک قاشق غذاخوری روغن گل پامچال میل کنید. روغن گل پامچال شامل اسیدهای چرب مانند کاما لینولنیک اسید که می تواند با التهاب مبارزه کند. همچنین این اسید چرب می تواند به طبیعی کردن عملکرد غده تیروئید و افزایش ترشح هورمون تیروئید کمک کند. علاوه بر این همزمان می تواند علائم کم کاری تیروئید از جمله ریزش مو و خونریزی شدید قاعدگی را از بین ببرد.

 

برای بهبود عملکرد غده تیروئید باید روزی 15 تا 2 دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرید. این کار برای حفظ سطح ویتامین D بدن حیاتی است که نقش کلیدی در عملکرد ایمنی و متابولیسم دارد.

 

بعدی

قبلی

کم کاری تیروئید یا هیپو تیروئیدیسم، می تواند روی سطح انرژی شما تاثیر بگذارد، همچنین باروری، سرحالی، وزن، میل جنسی و توانایی درست فکر کردن. مشکل تیروئید می تواند روی فعالیت روزانه شما تاثیر بگذارد. بالای ۲۰ میلیون آمریکایی ها مشکل تیروئید دارند، در سطح دنیا ۲۰۰ میلیون نفر مشکل دارند. اگر مشکل کم کاری تیروئید دارید راه های مختلفی برای تقویتش وجود دارد.

۱- در روز غذاهای تازه بخورید

رژیم غذایی به کار برید که غذای کمپوتی و کارخانه ای در آن نباشد،اگر روش زندگی سالمی داشته باشید باعث عملکرد بهتر تیروئید می شوید.

۲- از الکل و تحریک کننده ها پرهیز کنید

راه های درمان کم کاری تیرویید

برای کمک به داشتن تیروئید سالم از الکل و کافئین و تنباکوجات دوری کنید،این محصولات می توانند استرس را افزایش دهند و روی تیروئید تاثیر گذاشته و تعادلات هورمونی را بهم می ریزند.

۳- غذاهایی که تقویت کننده تیروئید اند بخورید

بعضی از غذاها می توانند برای تقویت تیروئید مفید باشند برای حل مشکل تیروئیدی مطمئن شود که غذاهای مفید برای غده تیروئید بخورید مثل:

۴- مصرف مواد مغذی­ای که تیروئید را ساپورت می کنند

شما باید مقدار غذاهایی با مواد مغذی حاوی تقویت کننده عملکرد تیروئید را افزایش دهید. سعی کنید از غذاهایی که حاوی این مواد مغذی هستند برای مصرف روزانه خود استفاده کنید:

۵- محدود کردن غذاهایی که تیروئید را سرکوب می کنند

اگر کم کاری تیروئید دارید یعنی تیروئید شما کمتر و کندتر از حد نرمال کار می کند. بعضی غذاها در عملکرد تیروئید مداخله می کنند و آن را سرکوب می کنند، که می تواند کم کاری تیروئید را بدتر کند.مصرف برخی سبزیجات را محدود کنید مثل :کلم ، کلم پیچ، کلم روتاباگا،کلم بروکسل و بادام.این ها می تواند در جذب ید از تیروئید مداخله کنند. اگر می خواهید اینها را بخورید آنها را بخار پز کنید و به خامی نخورید.

۱- کاهش استرس

استرس می تواند روی تیروئید شما تاثیر منفی داشته باشد. استرس باعث فعالیت بیش از حدغده آدرنالین می شود، که می تواند همراه با کم کاری غده تیروئید باشد.سطح کورتیزول با استرس افزایش می یابد که روی سطح انسولین و همچنین گرسنگی تاثیر دارد.

۲- ورزش ایروبیک بیشتری انجام دهید

افزایش فعالیت های ورزشی شما می تواند به تقویت عملکرد تیروئید کمک کند. شما باید در هر هفته ۵ روز و هر بار ۳۰ دقیقه فعالیت فیزیکی متوسط داشته باشید.

۳- آموزش ورزش های استقامتی بیشتر(بادی بیلدینگ)

بادی بیلدینگ همچنین می تواند به تقویت عملکرد تیروئید شما کمک کند. شما باید ۲-۳ روز بادی بیلدینگ به ورزش معمول هفتگیتان اضافه کنید. بادی بیلدینگ می تواند به کاهش وزن و کاهش استرس کمک کند.

۱- به دکتر مراجعه کنید

اگر مشکلی در مورد نشانه های بیماری تیروئید دارید به پزشک مراجعه کنید، بیماریهای تیروئید قابل درمان هستند . آزمایش خون انجام دهید و آزمایش های فیزیکی انجام دهید که ببینید چه نشانه هایی دارید.رفتن به دکتر را به عقب نیاندازید.

۲- تحت درمان جایگزین هورمون تیروئید قرار گیرید

درمان جایگزین تیروئید دارویی است که برای کم کاری تیروئید تجویز می شود، این جایگزین عملکرد تیروئید را نرمال می کند. رایج ترین هورمون T4 مصنوعی است که همان عملی را انجام می دهد که هورمون طبیعی در بدن شما.

۳- مکمل بگیرید

شما می توانید عملکرد تیروئید را تقویت کنید با خوردن مکمل های غذایی و ویتامین ها.بدون آنکه با دکتر مشورت کنید این مکمل ها را نخورید. و باید حتما تحت نظر دکتر مصرف کنید.

۱- اهمیت تیروئید را بدانید

غده تیروئید نقش خیلی مهمی در چند مسئله در بدن دارد،کمک می کند که سطح انرژی شما حفظ شود و درجه حرارت بدن نرمال باشد و وزنتان طبیعی باشد . خوب فکر کنید.همچنین عکس العمل بدن را نسبت به هورمون های دیگر بدن تنظیم می کند.جای تیروئید روی قسمت پایه ای گردن انسان است و جلوی گردن را پوشانده مثل جای وسط پاپیون گردن. مشکلات تیروئید یا ناگهانی یا در طول چند سال به وجود می آید.

۲- تشخیص عامل های ریسک(خطر)

عامل های مختلفی وجود دارد که برای کم کاری تیروئید خطرناک اند. این عامل ها را بشناسید.می توانید با هر علائمی که می بینید بفهمید که مشکل از غده تیروئید است.اگر هر کدام از این عوامل را مشاهده کردید با پزشک صحبت کنید که از غده تیروئید عکس  بگیرید این عکسبرداری باعث تسریع تشخیص مشکل تیروئید می شود.راه های درمان کم کاری تیرویید

۳- تشخیص مشکلات تیروئید

تشخیص بیماریهای تیروئید هم با علائم فیزیکی و همچنین با آزمایش قابل فهم است. دکتر شما می تواند از شما آزمایش خون و هورمون تیروئید بگیرد و با آن آزمایش می تواند تعیین کند در معرض تیروئید هستید یا نه.

رسانه دکتر سلامت

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟

آدرس


Current ye@r *


Leave this field empty

درد مزمن لگن در زنان، به دردی اشاره دارد که در پایین ترین بخش زیر شکم و حفره لگنی ایجاد

بیماری مزمن کلیوی، زمانی بروز می کند که کلیه ها آسیب دیده و نمی توانند همانند گذشته خون را پاکسازی

قاعدگی، به خونریزی ماهانه زنان اشاره دارد. وقتی یک خانم دچار قاعدگی می شود، پوشش داخلی رحم می ریزد و

شقاق مقعدی یا فیشر مقعدی، یک پارگی کوچک در بافت نازک و مرطوبی است که مقعد را می پوشاند. فیشر

%PDF-1.5
%
1 obj
&gt&gt&gt
endobj
2 obj
&gt
endobj
3 obj
&gt/ExtGState&gt/Font&gt/ProcSet[/PDF/Text/ImageB/ImageC/ImageI] &gt&gt/MediaBox[ 612 792] /Contents 4 R/Group&gt/Tabs/S/StructParents &gt&gt
endobj
4 obj
&gt
stream
x[ێ}7f,H
^LE.@vEH?LJkKQk’oggJ(jN6G#?gV4ikKhmr(@x:|ى/|_љT71F6-`pydQZh:hጕ1,QRܰpV(~5h%yvIv1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *