راه های درمان نفخ و ورم معده




خانه

موبایل

نفخ معده از شایع‌ترین علائم گوارشی است که در زنان از مردان بروز پیدا می‌کندراه های درمان نفخ و ورم معده

 

 سردی مزاج معده موجب بروز نفخ می‌شود که سرد شدن مزاج معده دارای علائمی مانند سوءهاضمه و هضم غذاهای خیلی سبک و عدم هضم غذاهای سنگین، ترش کردن معده و تمایل به مصرف غذاهای سرد است.علل شایع نفخ شکم1- بلعیدن هوا (یک نوع عادت عصبی)2- یبوست3- ریفلاکس معده به مری (بازگشت غذا و اسید معده از معده به مری)4- سندرم روده تحریک پذیر5- عدم تحمل لاکتوز و سایر عدم تحمل های غذایی6- پرخوری7- رشد بیش از حد باکتری ها در روده باریک8- افزایش وزن9- آکاربوز (داروی بیماری دیابت) و هر دارویی که دارای لاکتولوز و یا سوربیتول باشد می تواند باعث نفخ شود.1- قاعدگی زنان: خانم ها قبل، بعد و در طی قاعدگی ممکن است دچار نفخ شکم شوند. برای کاهش این نفخ می توان ورزش کرد و غذاهای با فیبر بالا مصرف نمود. کنترل نفخ معده با طب سنتی* بهترین غذا برای درمان نفخ شکم مصرف «نخودآب» با ادویه دارچین و زعفران است. به این ترتیب که مقدار دلخواه نخود را با آب پخته و به آن ادویه اضافه کرده و مصرف کنند البته نخودآب را با مقداری گوشت نیز می‌توان پُخت.

* گرم نگه داشتن شکم نیز از راه‌های بهبود نفخ است. به این ترتیب که این افراد شکم خود را با کیسه محتوی ارزن یا نمک یا سبوس گرم کنند به نحوی که کیسه محتوی این مواد را در جای گرم مانند فر یا مایکروفر قرار دهند، 2 دقیقه تا نیم ساعت روی شکم خود قرار داده تا معده گرم شود، این کار در بهبود بسیاری از علائم گوارشی مفید است.* توصیه می‌شود این افراد ورزش زیاد انجام دهند و در حد طاقت گرسنگی و تشنگی را تحمل کنند.

 

یکی از علل نفخ معده، نوشیدن آب و نوشابه‌های گازدار به همراه غذا است

 

* خوردن آسیاب شده مصطکی (مصطکی، صمغ یا شیره رزینی زردرنگی است که از شاخه‌ها و ساقه‌های درختچه‌ای از خانواده پسته گرفته می‌شود) با شکر و روغن‌مالی شکم با روغن‌هایی مانند سیاه‌دانه خود برای رفع نفخ مفید است. 

* یکی از علل نفخ معده، نوشیدن آب و نوشابه‌های گازدار به همراه غذا است. نوشیدن این مایعات با غذا، شیرهٔ معده را رقیق و سرد کرده و هضم غذا را به تاخیر می‌اندازد. غذاهای ایرانی اکثراً گوشتی بوده و همراه با میوه و سبزیجات است و نوشیدن مایعات به همراه این گونه غذا‌ها، نفخ ایجاد می‌کند.* اگر شما در حین غذا خوردن و یا پس از آن دجار عطش می‌شوید، بهتر است که برای رفع عطش خود از ماست و میوه‌های ترش استفاده کنید.

 

* ریختن سبزی‌های معطر روی غذا و پختن آن‌ها با غذا نیز می‌تواند مانع نفخ معده شود. استفاده از آویشن روی غذا‌ها از نفخ جلوگیری می‌کند. لوبیا و عدس را می‌توان با کمی گلپر میل نمود که هم خوشمزه بوده و هم نفخ آن را می‌گیرد. به برخی غذا‌ها نیز زیره اضافه می‌کنند تا نفخ آن گرفته شود.

* از راه‌های رفع اختلالات گوارشی به خصوص نفخ معده می‌توان به مصرف برخی گیاهان دارویی و سنتی مثل زیره، رازیانه، گلپر، هل و آویشن اشاره کرد.

* همچنین مصرف دارچین برای درمان اختلالات گوارشی مثل نفخ معده کاربرد فراوان دارد.

* مصرف زنجبیل نیز به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و آنتی‌اکسیدانی برای علاج دردهای معده موثر است. البته نباید فراموش کرد که مصرف زنجبیل برای افرادی که فشارخون بالا دارند خطرناک است.

* هویج هم تقویت‌کننده معده است که می‌توان آن را به همراه غذا خورد.

* نعناع را هم می‌توان به صورت خشک شده در ماست و دوغ یا به صورت شربت با غذا میل کرد چون به کاهش نفخ معده کمک می‌کند.

* مصرف ریحان نیز توصیه شده است.

 

اگر زیاد نفخ می‌کنید

* امام صادق (ع) “خوردن عسل با سیاه دانه جهت رفع گازهای شکم (نفخ معده) مفید است”

 

* برای درمان نفخ معده یک قاشق چای خوری پودر زنیان را با یک استکان عسل مخلوط نموده و بعد از هر وعده غذا یک قاشق چای خوری میل نمایید.

* اگر زیاد نفخ می‌کنید می‌توانید 2 قاشق غذاخوری گلپر ساییده را با 2 قاشق غذاخوری پودر نبات مخلوط کنید و آن را به همراه عرق بهارنارنج، بنوشید.

 

* برای تخفیف نفخ شکمی، می‌توان حدود 3 گرم روغن کرچک را در 18 گرم عرق انیسون مخلوط کرد و آن را به معده مالید. 

 

* تخم کرفس 15 گرم . بادیان (رازیانه) 1 گرم . زنیان 1 گرم . همه را نرم کوبیده و با 25 گرم عسل مخلوط نمایید و روزی سه قاشق مربا خوری بعد از غذا میل نمایید.

 

* برای نفخ شکم می‌توانید از یک فنجان جوشاندهٔ سبزی‌های معطر استفاده کنید. به این صورت که مقداری از سبزی معطر مانند نعناع و یا زیره را داخل آب جوش ریخته و مانند چای دم کنید و آن را پس از غذا بنوشید. پس از دو ساعت که مرحلهٔ اول هضم غذا تمام شد، هر قدر آب می‌خواهید، می‌توانید بنوشید و نگران نفخ معده نباشید. اگر در آب خود، مقداری عرق نعناع، عرق آویشن و یا هر نوع عرق سبزی‌های معطر دیگر اضافه کنید، از شر نفخ معده خود کاملاً خلاص خواهید شد.   

مصرف بیش از اندازه خوراکی‌ها یی مانند خیار و کدو،  منجر به نفخ معده میشود

 

نفاخ‌ها کدامند؟* بد نیست این را  بدانید که از نظر طب سنتی، غذاهای بدرنگ و بدبو هم می‌توانند باعث ایجاد نفخ بشوند. چرا؟ چون از نظر طب سنتی، حس معده بسیار قوی است. یعنی از خوراکی‌های خوشبو لذت می‌برد و از خوراکی‌های بدرنگ و بو هم متنفر می‌شود. ورود اجباری خوراکی‌های بدرنگ و بو به معده، باعث ایجاد اختلال در هضم آن‌ها و ابتلا به نفخ خواهد شد.

 

راه های درمان نفخ و ورم معده

* مصرف بیش از اندازه خوراکی‌های مرطوبی مانند خیار و کدو می‌تواند منجر به ایجاد نفخ شود. 

* برخی از خوراکی‌ها مانند عدس و لوبیا هم به‌خودی‌خود نفاخ هستند.

* به طور کلی افراد مبتلا به نفخ باید از مصرف ترشی‌ها، آب سرد و غذاهای نفاخ پرهیز کنند.

 

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟در صورت مشاهده مشکلات زیر همراه با نفخ، به پزشک مراجعه کنید:- درد شکم- مشاهده خون در مدفوع یا داشتن مدفوع سیاه و قیرمانند- اسهال- سوزش سردل که بدتر می شود- تهوع- کاهش وزن

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته

 

منابع:

tebyan.netfarsnews.comsalamaneh.com


باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

یکی از دردناک‌ترین اختلالات گوارشی مربوط به نفخ کردن است. در این مطلب قصد دارم به معرفی این بیماری و روش‌های مؤثر پیشگیری و درمان نفخ کردن بپردازم. با خواندن این مطلب دیگر نیازی نیست از عوارض نفخ شکم شکایت کنید.راه های درمان نفخ و ورم معده

زمانی که حس می‌کنید معده‌تان ورم کرده است، دچار نفخ شکم شده‌اید. نفخ شکم به علت تجمع بیش از حد گاز معده یا اختلال در حرکت عضلات دستگاه گوارشی روی می‌دهد. در این شرایط فشار و درد در ناحیه معده روی خواهد داد و شکم، بزرگ‌تر به نظر می‌رسد.

نفخ کردن گاهی اوقات با تجمع آب در بدن یکسان در نظر گرفته می‌شود هر چند ۲ مفهوم متفاوت هستند. به بیانی ساده‌تر، نفخ شکم به معنی افزایش تجمع مواد جامد، مایع یا گاز درون سیستم گوارش شماست.

گاهی اوقات مشاهده شده با اینکه فشاری در ناحیه شکم وجود ندارد اما فرد به‌خاطر وجود حساسیت، حس می‌کند دچار نفخ شده است. حدود ۱۶-۳۰ درصد مردم به‌طور معمول دچار نفخ می‌شوند بنابراین اختلال شایعی است.

نفخ شکم علاوه بر ایجاد درد، سبب بزرگ دیده شدن شکم هم می‌شود که اغلب با چربی شکمی اشتباه گرفته می‌شود.

اغلب اوقات نفخ کردن به‌خاطر رژیم غذایی روی می‌دهد اما می‌تواند دلایل پزشکی نیز داشته باشد. در ادامه با روش‌هایی برای کاهش نفخ شکم آشنا خواهید شد.

اگر بعد از اینکه وعده‌ی غذایی بزرگی را مصرف می‌کنید دچار نفخ می‌شوید بنابراین وعده‌های غذایی کوچک‌تر را انتخاب کنید و به تعداد وعده‌ها بیفزایید.

نفخ شکم برای عده‌ای دیگر هم لزوما با بزرگ‌تر شدن معده یا احساس فشار در ناحیه‌ی شکم همراه نیست؛ بلکه از علائم ظاهری، حس نفخ دارند. این افراد حتی با مصرف وعده‌های کوچک نیز دچار نفخ می‌شوند.

به همین دلیل استفاده از وعده‌های کوچک‌تر، مفید خواهد بود.

جویدن غذا علاوه بر اینکه سبب می‌شود تا هوای کمتری وارد بدن شود باعث خواهد شد تا سرعت غذا خوردن پایین بیاید و در نتیجه وعده‌‌ی غذایی کوچک‌تری را مصرف کنید.

اگر مواد غذایی که به آنها آلرژی دارید مصرف کنید، احتمال دارد معده گاز اضافی تولید کند. در ادامه فهرستی از مواد غذایی آلرژی‌زا را معرفی می‌کنم:

دو نوع منبع گاز در سیستم گوارشی وجود دارد:

آدامس جویدن، استفاده از نی و غذا خوردن حین صحبت کردن نیز سبب افزایش بلعیدن هوا می‌شود.

بعضی مواد غذاییِ حاوی فیبر، سبب تولید مقادیر بالایی گاز می‌شوند. حبوباتی مانند: لوبیا، عدس و غلات کامل ازجمله‌ی آنها هستند.

بهتر است از یک دفترچه یادداشت استفاده کنید تا متوجه شوید کدام ماده‌ی غذایی سبب تولید گاز بیشتری در بدن می‌شود. مواد غذایی چرب سبب کاهش سرعت گوارش و دیرتر خالی شدن معده می‌شوند که به دیرتر گرسنه شدن کمک می‌کند اما برای افرادی که مستعد نفخ کردن هستند دردسرسازند.

تحقیقات زیادی، نشان داده‌اند که کربوهیدرات‌های غیرقابل هضم که با فودمپ (FODMAP) شناخته می‌شوند سبب تشدید نشانه‌های سندرم روده تحریک پذیر خواهند شد.

سندرم روده تحریک پذیر، شایع‌ترین بیماری گوارشی در دنیاست. علت این بیماری مشخص نیست اما ۱۴درصد افراد را به خود مبتلا کرده است که اغلب آنها نیز از وجود بیماری بی‌خبرند.

نشانه‌های این بیماری شامل: درد معده، اسهال یا یبوست است. اغلب افراد مبتلا، تجربه‌ی نفخ شکم را داشته‌اند و ۶۰درصد آنها نفخ کردن را بدتر از درد معده می‌دانند.

الکل قند را می‌توانید در انواع نوشیدنی‌های بدون شکر و آدامس‌ها پیدا کنید. الکل قند را جزو شیرین‌کننده‌های بی‌خطر می‌شناسند. هرچند آنها توسط باکتری‌های موجود در روده‌ی بزرگ مصرف می‌شوند و مقادیر بالایی گاز تولید می‌کنند.

زایلیتول، سوربیتول و مانیتول، الکل قند هستند. اریتیتول اما مشکلات کمتری را ایجاد می‌کند اما باید در مصرف مقادیر بالای آن احتیاط به خرج داد.

مکمل‌های حاوی آنزیم می‌توانند به هضم کربوهیدرات‌های غیرقابل هضم کمک کنند. این مکمل‌ها عموما حاوی ۲ آنزیم هستند:

یکی از عمومی‌ترین مشکلات گوارشی، یبوست است و علل مختلفی دارد. مطالعات زیادی نشان می‌دهند که یبوست سبب تشدید نفخ شکم می‌شود.

برای درمان یبوست، مصرف فیبرهای محلول در آب توصیه می‌شود. البته مصرف فیبر برای افراد مستعد نفخ باید همراه با احتیاط باشد چرا که فیبر خود سبب افزایش گاز معده می‌شود.

مصرف منیزیم و افزایش فعالیت‌های ورزشی نیز می‌تواند به کاهش یبوست کمک کند.

گازهای تولیدی توسط باکتری‌های روده، یکی از دلایل اصلی نفخ کردن هستند. میزان این باکتری‌ها در بدن افراد، یکسان نیست.

تحقیقات زیادی نشان می‌دهند که مصرف مکمل‌های حاوی پروبیوتیک‌ می‌تواند به کاهش تولید گاز و به تبع آن نفخ کمک کند. البته محققان اشاره می‌کنند با اینکه مصرف پروبیوتیک سبب کاهش گاز تولیدی معده می‌شود اما باعث از بین رفتن نشانه‌های نفخ نمی‌شود.

یکی از علل بروز نفخ، عملکرد تعادل ماهیچه‌های دستگاه گوارشی است. داروهای ضد اسپاسم نشان داده‌اند که به حل این مشکل کمک می‌کنند.

روغن نعناع نیز دارای همین خاصیت ضد اسپاسم است. مطالعات زیادی نشان داده‌اند که روغن نعناع سبب کاهش نشانه‌های سندرم روده تحریک پذیر ازجمله نفخ می‌شود.

اگر این عارضه شدت پیدا کرده و در روند عادی زندگی شما اخلال ایجاد کرده است حتما به پزشک مراجعه کنید. همیشه احتمال دارد که نفخ نشانه‌ای از یک بیماری پنهان گوارشی باشد.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

راه های درمان نفخ و ورم معده

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

عاشق بدنسازی و تناسب اندام

خواص خوراکی ها

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

خواص روغن آووکادو برای سلامتی و زیبایی

افزایش تستوسترون؛ روش‌های طبیعی، رژیم غذایی و مکمل‌ها

آلپرازولام (زاناکس)؛ عوارض جانبی و هشدارهایی که باید بدانید

جلوگیری از یبوست؛ نکاتی که حتما باید بدانید

مکمل های افزایش وزن؛ ۱۰ نوع مکمل افزایش وزن و ارزش غذایی آن‌ها

عجیب ترین شغل های دنیا که شما را در سرگرمی و لذت غرق می‌کنند


با خاص ترین ماشین های دنیا آشنا شوید

جذاب ترین گرافیتی ها در شهرهای مختلف جهان


پردرآمدترین ورزشکاران جهان را بشناسید


برترین فوتبالیست های جهان در طول تاریخ

بهترین کشورها برای مهاجرت در سال ۲۰۱۹ کدام‌اند؟

اگر به دنبال دانستن جواب سوالاتی همچون خلاصی از ورم شکم، چگونه ورم معده را از بین ببریم، چگونه گاز معده را خارج کنیم، چگونه نفخ شکم را درمان کنیم هستید با ما همراه باشید.

– در این مطلب به شما اطلاعاتی درباره از بین بردن ورم معده، درمان نفخ شکم، درمان بی اختیاری باد شکم در خواب، از بین بردن باد بدن و راهکارهای خلاصی از ورم شکم می دهیم.

نفخ روده ها (ورم شکم) معمولاً به خاطر این به وجود می آید که باکتری های خوب غذاهای هضم نشده در روده ی بزرگ را تخمیر می کنند.

عمل تخمیر باعث تولید گاز می شود، و روده را دچار ورم و آماس می کند.

در نتیجه فرد دچار احساس ناراحتی می شود.

راه های درمان نفخ و ورم معده

از جمله غذاهایی که دستگاه هاضمه معمولاً در گوارش کامل آن به مشکل برمی خورد می توان به این ها اشاره کرد: فیبرهای گیاهی حل نشدنی، غذاهایی که مقدار زیادی فروکتوز دارند، قندِ شیر (لاکتوز)، و پروتیین گلوتن.

رهاکردن باد، اصلاح رژیم، و بعضی داروهای خاص می توانند شما را از ورم شکم خلاص کند.

1.

به صورت کاملاً طبیعی خودتان را راحت کنید 1.

از باددرکردن نترسید.

احتمالاً مستقیم ترین روش برای اینکه از درد شکمی ناشی از تجمع باد راحت شوید این است که بگذارید باد از شکم تان خارج شود.

از نظر مردم و در بسیاری از فرهنگ ها، باددرکردن در ملا عام کاری ناپسند به شمار می رود، بنابراین دراین باره احتیاط کنید و این کار را در دستشویی انجام دهید.

برای اینکه باد راحت تر از شکم تان خارج شوید، مدتی قدم بزنید یا به آرامی شکم خود را به سمت پایین مالش دهید.

مالش احتمالاً به خروج باد از روده ی بزرگ کمک می کند.

• بادی که باکتری های مخمر در روده ی بزرگ تولید می کنند ترکیبی است از نیتروژن، دی اکسیدکربن، متان، و سولفور.

بوی بد باد معده به خاطر همین گازها است.

• باددرکردن با افزایش سن می شود.

دلیل آن معمولاً این است که با افزایش سن آنزیم های گوارشی کمتر در بدن تولید می شوند.

2.

درد نفخ را با باد گلو تسکین دهید.

راه دیگری که برای خروج باد از بدن وجود دارد در طرف دیگر بدن قرار گرفته است.

البته باد گلو (یا آروغ زدن) کمک چندانی به رهایی از بادهایی که در پایین روده حبس شده اند نمی کند، اما مطمئناً می توانید بادهای اضافی ای را که در معده و قسمت های بالایی روده گیر افتاده با بادگلو از درون خود بیرون بکشید.

جمع شدن هوا در شکم ممکن است ناشی از سریع نوشیدن آب یا سریع خوردن غذا باشد، یا ناشی از نوشیدن مایعات با نی، یا جویدن آدامس، یا سیگارکشیدن.

اگر آروغ بزنید، این هوای جمع شده به راحتی و به سرعت و بدون هیچ دردی رها می شود.

نوشیدن بیش از حد نوشابه های گازدار باعث ورم شکمی می شود، اما اگر فقط یکی دو جرعه از این نوشیدنی ها را بخورید راحت تر می توانید آروغ بزنید و باد اضافی را خالی کنید.

• از جمله مواد طبیعی برای تولید باد گلو این ها هستند: زنجبیل، پاپایا، آب لیمو، و نعناع فلفلی.

• آروغ زدن در ملا عام نیز، مثل باددرکردن، از نظر بسیاری از آدم ها و فرهنگ ها (البته نه همه ی آن ها) ناپسند شمرده می شود.

پس مراقب باشید.

3.

از مصرف خوراکی های نفاخ دوری کنید.

بعضی از غذاها بیش از بقیه در روده باد تولید می کنند.

دلیل این ویژگی این است که این غذاها سخت تر هضم می شوند یا ترکیباتی دارند که معده و روده را آزار می دهد.

از عمده ترین غذاهای نفاخ می توان به عدس و نخود و لوبیا اشاره کرد، و همچنین کلم، پیاز، بروکلی، گل کلم، آلو، و قارچ.

اگر در مصرف بعضی خوراکی ها زیاده روی کنید، دچار ورم، نفخ، و اسهال می شوید، خوراکی هایی مثل فیبرهای حل نشدنی (که در سبزیجات و پوست میوه ها یافت می شود)، قند فراکتوز (که در تمام میوه ها پیدا می شود، به خصوص در خانواده ی توت های شیرین)، و گلوتن (که در غلات وجود دارد، مثل گندم، جو، و چاودار).

اگر دوست دارید سبزیجات و میوه ی خام بخورید، هر بار به مقدار کم از آن ها بخورید، و به آرامی آن ها را بجوید و زمان بیشتری برای هضم آن ها درنظر بگیرید.

• افراد مبتلا به بیماری سلیاک بیش از دیگران به گلوتن حساس هستند.

گلوتن روده ی آن ها را آزار می دهد و باعث درد و ورم شکمی می شود.

• از دیگر اختلالات روده ای که باعث می شود افراد دچار ورم شوند می توان به سندروم شکم تحریک پذیر (IBS)، کولیت زخمی، و بیماری کرون اشاره کرد.

• نوشیدنی هایی که باعث ورم می شوند عبارت اند از قهوه، نوشیدنی های مملو از فراکتوز، آبجو، و نوشابه های گازدار دارای قند مصنوعی (آسپارتامه یا سوربیتول).

4.

راه های درمان نفخ و ورم معده

غذاهایی بخورید که ورم و درد نفخ را زیاد نمی کنند.

زنجبیل، عسل خام، نعناع فلفلی، بابونه، دارچین، خیار، موز، آناناس، دانه ی رازیانه و کتان، ماست پروبیوتیک، و کلم پیچ.

5.

اگر به لاکتوز حساس هستید، لبنیات نخورید.

حساسیت به لاکتوز یعنی که بدن نمی تواند به اندازه ی کافی آنزیم لاکتاز تولید کند.

آنزیم لاکتاز برای هضم و تجزیه ی قند شیر (یا همان لاکتوز) لازم است.

لاکتوزهای هضم نشده در روده ی بزرگ جمع می شوند و پوششی فراهم می آورند که باکتری های خوب از آن برای تخمیر استفاده می کنند و غذای شان نیز به حساب می آید.

چیز دیگری که باکتری های خوب تولید می کنند نفخ است.

نشانه های حساسیت به لاکتوز عبارت اند از نفخ، ورم، گرفتگی عضلات شکم، و اسهال.

به همین خاطر، اگر فکر می کنید مشکل حساسیت به لاکتوز دارید، از مصرف بستنی، خامه ی زده، میلک شیک، پنیر و شیر گاو خودداری کنید.

• بعد از دوران کودکی، توانایی بدن برای تولید لاکتاز به سرعت کاهش پیدا می کند، بنابراین، با بالارفتن سن، حساسیت به لاکتوز هم افزایش پیدا می کند.

• اگر می خواهید همچنان به مصرف محصولات لبنی ادامه دهید، ولی نمی خواهید به خاطر حساسیت به لاکتوز دچار باد و ورم شکم شوید، کپسول های حاوی آنزیم لاکتاز بخرید، و قبل از خوردن غذاهای حاوی لبنیات، یکی دو تا از آن ها را بالا بیندازید.

6.

یک یا دو قاشق چای خوری جوش شیرین را در آب حل کنید.

ممکن است دلیل دل پیچه وجود اسید زیادی در معده باشد.

جوش شیرین علیه اسید اقداماتی انجام می دهد که باعث می شود درد دل پیچه تسکین پیدا کند.

2.

با روش های طبی از درد دل پیچه رها شوید 1.

با پزشک تان مشورت کنید.

ورم شکم و دل پیچه، اگر ناشی از خوردن غذاهای نفخ دار و حساسیت به لاکتوز نباشد، ممکن است به علت داشتن بیماری یا مشکلات پزشکی باشد.

اگر همیشه باد در شکم تان می پیچد، پیش پزشک بروید تا معاینه تان بکند و احتمال مشکلات جدی تر را بررسی کند.

بیماری هایی که معمولاً باعث ورم شکم و دل پیچه می شود عبارت اند از عفونت معدی روده ای (عفونت ویروسی یا عفونت ناشی از باکتری یا انگل)، زخم معده، انسداد روده، سندروم روده ی تحریک پذیر، کولیت زخمی، بیماری سلیاک، آلرژی غذایی، سرطان روده یا معده، بیماری صفرا، و رفلاکس اسیدی.

• اگر دل پیچه ی شما ناشی از عفونت یا مسمومیت غذایی باشد، ممکن است پزشک مصرف کوتاه مدت آنتی بیوتیک را توصیه کند.

اما مصرف بیش ازاندازه ی آنتی بیوتیک ها باکتری های خوب روده را می کشد و ممکن است درعمل منجر به مشکلات معدی روده ای بیشتری شود.

• مصرف بعضی داروهای خاص منجر به ورم و جمع شدن باد در شکم می شوند، ازجمله ی این داروها می توان به داروهای ضدالتهاب غیراستروییدی (مثل ایبوپروفن و ناپروکسن)، ملین ها، داروهای ضدقارچ و استاتین ها (برای کلسترول بالا) اشاره کرد.

بنابراین با پزشک درباره ی این داروها مشورت کنید.

• ممکن است پزشک از شما نمونه ی مدفوع بخواهد و ممکن است خون تان را برای بیماری سلیاک و نفس تان را برای حساسیت به لاکتوز آزمایش کند.

در بعضی موارد، ممکن است نیاز به تصویربرداری با اشعه ی ایکس یا کولونوسکوپی هم باشد.

2.

از پزشک درباره ی مصرف اسیدهیدروکلریک مشورت بخواهید.

گوارش غذاهای عادی، به خصوص غذاهای پرپروتیین، نیاز به اسید فراوانی دارد، به خصوص اسیدهیدروکلریک.

تولیدنشدن اسید معده (که با بالارفتن سن اتفاق می افتد) می تواند منجر به گوارش ناقص پروتیین شود، که این باعث تخمیر در روده و تولید باد می شود.

بنابراین، با پزشک درباره ی آزمایش تولید اسید معده مشورت کنید و بعد از آزمایش، اگر دیدید که معده تان به اندازه ی کافی اسید تولید نمی کند، مصرف مکمل های مربوطه را در بره ی خود قرار دهید.

• برای کمک به هضم پروتیین، به جای اینکه غذا را با خوردن نان یا سالاد شروع کنید، اول گوشت، مرغ، و ماهی را بخورید.

معده عادت دارد به محض اینکه شروع به غذاخوردن می کنید اسید را ترشح کند، اما کربوهیدرات ها نسبت به پروتیین ها نیاز بسیار کمتری به اسید دارند تا هضم شوند.

• یکی از مکمل های اسیدهیدروکلریک پرطرفدار بتایین هیدروکلراید است که می توانید از بسیاری از داروخانه ها آن را تهیه کنید.

یادتان باشد که قرص ها را بعد از خوردن غذا مصرف کنید، نه قبل یا حین خوردن.

3.

آنزیم آلفا-گالاکتوزیداس مصرف کنید.

همان طور که در بالا اشاره کردیم، یکی از دلایل عمده ی اینکه بعضی غذاها در روده ها تولید گاز می کنند این است که بدن انسان نمی تواند بعضی ترکیبات پیچیده ی قندی را هضم کند (ازجمله فیبرهای حل ناشدنی و قندهایی معروف به الیگوزاکارید).

خریدن داروهای بی نیاز از نسخه ی حاوی آلفا-گالاکتوزیداس می تواند این مشکل را برطرف سازد، چون این آنزیم قندهای پیچیده را قبل از رسیدن به روده ها و تخمیرشدن تجزیه می کند.

قرص آلفا-گالاکتوزیداس را درست پیش از خوردن غذاهای پرفیبر مصرف کنید (غذاهای پرفیبر مثل سبزیجات، میوه، و حبوبات) تا از ایجاد گاز و دردهای شکمی جلوگیری شود.

• آنزیم قند از ترکیبی به آسپرگیلوس نیگر به دست می آید.

این ترکیب ممکن است باعث واکنش های آلرژیک در افراد حساس به پنیسیلین شود.

• آلفا-گالاکتوزیداس باعث تجزیه ی گالاکتوز به گلوکوز می شود، اما ممکن است با داروهای دیابتی تداخل ایجاد کند.

اگر دیابت دارید و می خواهید موادی مصرف کنید که حاوی این ماده اند، قبلاً با پزشک تان مشورت کنید.

4.

پروبیوتیک مصرف کنید.

مکمل های پروبیوتیک حاوی انواعی از باکتری های مفیدی هستند که در حالت عادی در روده ی بزرگ زندگی می کنند.

اگر بیش از اندازه از آنتی بیوتیک استفاده کنید، این باکتری های دوست می میرند.

اگر در میزان باکتری های مفید روده تعادل از بین برود، فرد دچار مشکلات گوارشی می شود و نشانه های اختلالات معدی روده ای بروز می دهد.

اگر احتمال می دهید که ازبین رفتن تعادل باکتری ها روده ی شما را تهدید می کند، مصرف مکمل های پروبیوتیک را مد نظر قرار دهید تا از درد نفخ راحت شوید.

پروبیوتیک ها بی خطرند و در فروشگاه های عرضه کننده ی غذاهای سالم به راحتی یافت می شوند.

• پروبیوتیک ها به صورت های گوناگونی عرضه می شوند: قرص، کپسول، پودر؛ و باید آن ها را به صورت مرتب مصرف کرد تا تمرکز یا کولونی آن ها در روده ی بزرگ حفظ شود.

به هرحال، از هر نوعی که باشد، باید پوشش دیرهضم داشته باشد یا میکروکپسول شده باشد تا اسید معده آن را هضم نکند و بتواند خود را به روده برساند.

• غذاهای تخمیری نیز یکی از منابع مناسب باکتری های دوست هستند.

از جمله ی این غذاها می توان به ماست، آب دوغ، کفیر، محصولات تخمیری سویا (ناتو، میسو، سس سویا، توفو)، و کلم ترش اشاره کرد 5.

از روان کننده ها برای درمان یبوست استفاده کنید.

یبوست به کارنکردن منظم شکم یا سخت شدن دفع می گویند.

این مشکل می تواند به خاطر خوردن بیش ازاندازه ی فیبر (یا اصلاً نخوردن آن) اتفاق بیفتد یا به خاطر نخوردن مایعات به اندازه ی کافی.

تعریف یبوست مزمن معمولاً این است که به مدت چندین هفته یا چند ماه شکم کمتر از 3 بار در هفته کار کند.

اما موارد یبوست تنها چند روز طول می کشد.

یبوست منجر به درد روده ای و دل پیچه، شبیه به درد ناشی از نفخ، می شود، اما علت این ناراحتی کاملاً متفاوت با نفخ است.

درمان پزشکی یبوست استفاده از روان کننده است.

مصرف روان کننده ها دفع را می کند.

روان کننده ها یا حجم مدفوع را زیاد می کنند، یا مدفوع را روان می کنند، یا اجازه می دهند که مایعات از روده رد شود (منیزیم هیدروکسید)، یا دیواره ی روده را روان می کنند (روغن های آلی، روغن جگر ماهی کاد).

• افراد مسنی که رژیم مناسبی ندارند معمولاً به خاطر مصرف نکردن فیبر کافی دچار یبوست می شوند، برای همین است که به این افراد توصیه می شود آلو زیاد بخورند یا آب آلو بنوشند.

• یبوست در کودکان و نوجوانان اغلب به علت خوردن بیش ازاندازه ی فیبر اتفاق می افتد، مثلاً زیاده روی در خوردن هویج و سیب.

• اگر یبوست به خاطر خوردن فیبر زیاد اتفاق بیفتد، احتمال اینکه به خاطر تخمیر باکتریایی نفخ و ورم شکم اتفاق بیفتد نیز هست.

به همین خاطر، بسیاری از توصیه هایی که در بالا برای خلاص شدن از درد نفخ آوردیم اینجا هم کاربرد پیدا می کند.

فرداکلید واژه ها: درمان – تولید – بزرگ – باکتری – افزایش – خروج – اطلاعاتی – دستشویی – نوشابه – گیاهی – طبیعی – اصلاح – خوردن – احساس – همراه – فرهنگ – صورت – مردم – تجمع – مشکل1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *