راه های جلوگیری از یبوست در ماه رمضان

راه های جلوگیری از یبوست در ماه رمضان
راه های جلوگیری از یبوست در ماه رمضان

بهتر است برای پیشگیری از ابتلا به یبوست در وعده بین افطار تا سحر، حداقل 8 لیوان آب و مایعات بنوشید.

یبوست یکی از مشکلات شایع در ماه رمضان است که می‌توان با رعایت چند نکته ساده از ابتلا به آن پیشگیری کرد.

دکتر حسن رجبعلی‌نیا در این باره گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به یبوست در ماه رمضان، کم‌آب شدن بدن است. به‌طور کلی، زمانی که ما آب و مایعات کمتری در طول روز مصرف می‌کنیم، قوام مدفوع در دستگاه گوارش زیاد می‌شود و با سفت شدن قوام مدفوع، عمل دفع هم با مشکل مواجه خواهد شد.

این فوق‌تخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی برای رفع این مشکل پیشنهاد کرد: بهتر است برای پیشگیری از ابتلا به یبوست در وعده بین افطار تا سحر، حداقل 8 لیوان آب و مایعات بنوشید. انواع میوه‌های ملین مانند هلو، گلابی و کیوی را در وعده سحری مصرف کنید. هنگام افطار و همراه چای یا شیر خود،‌ انجیر خشک یا تازه بخورید. داخل سوپ افطاری‌تان آلو بریزید. ماست یا دوغ سحر و افطارتان را با گل محمدی که ترکیبات ملینی دارد، طعم‌دار کنید. در وعده سحری، کمتر برنج بخورید. مصرف گوشت قرمزتان را کم کنید و چربی کمتری هم در وعده سحری بگنجانید. وی تاکید کرد که برای پیشگیری از ابتلا به یبوست در این ماه باید در طول روز، به‌خصوص ساعت‌های اولیه صبح که انرژی بیشتری داریم، تحرک مناسب و متناسب با سن و توانایی‌هایمان را هم داشته باشیم. رجبعلی یادآور شد: یکجانشینی، یکی از دلایل ابتلا به یبوست است. از این رو، توصیه می‌شود که حداقل کمی پیاده‌روی در طول روزهای ماه رمضان داشته باشید تا جلوی ابتلا به یبوست را بگیرید.

 

راه های جلوگیری از یبوست در ماه رمضان

گردآوری: گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthمنبع : salamaneh.com

 

 

نام (اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

تصویر امنیتی جدید

افزودن مقدار کمی لبو یا چغندر یا نیترات خوراکی به رژیم غذایی در کنترل و کاهش فشار خون موثر است

زودانزالی یا انزال زودرس به حالتی گفته می‌شود که فرد زود‌تر از زمانی که می‌خواهد به انزال برسد و یا اینکه به حدی زود به انزال برسد که شریک جنسی‌اش از ارتباط جنسی لذت کافی نبرد

All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

۱۳۹۱/۰۵/۰۸
رمضان

نظر بگذارید :


علل و درمان یبوست در رمضان چیست؟


تهیه و تدوین: عزیز صادقی


تعريف يبوست:

 نزديك به نيمي از افراد كه با شكايت يبوست به پزشك مراجعه مي‏كنند طبق تعريف يبوست ندارند اغلب اين افراد از ميزان و يا نحوة دفع مدفوع شكايت دارند. تعداد دفعات اجابت مزاج در افراد مختلف جامعه متفاوت است و از 3 بار در روز تا 3 بار در هفته محدوده طبيعي تلقي مي‏شود. به همين دليل بوجود آمدن تغيير در تعداد دفعات اجابت مزاج در هر فرد نسبت به وضعيت معمولي او (كاهش تعداد دفعات اجابت مزاج) بايد يبوست تلقي شود ولي اگر كسي هميشه يكبار در هر مدفوع نيز بستگي كامل به نوع رژيم غذايي فرد دارد و كاهش قابل وجه مواد فيبري در غذا مي‏تواند منجر به مدفوع كم حجم و خشك شود كه با تغيير رژيم اصلاح مي‏شود.

راه های جلوگیری از یبوست در ماه رمضان


علائم

علائم زير ممكن است همراه با يبوست وجود داشته باشد:


•احساس پري در مقعد


•احساس نفخ وگاز

•احساس نياز به دفع فوري مدفوع اما عدم توانايي در دفع كامل


•درد شكم و گرفتگي عضلات شكم


•تهوع


علل يبوست

يكي از علل مهم يبوست مصرف غذايي كم فيبر و كم آب است. در مسافرت كه معمولاً كه رژيم غذايي شما عوض مي‏شود، مي‏تواند يبوست ايجاد گردد. خانم‏هاي حامله اغلب يبوست پيدا مي‏كنند. علل ديگر يبوست عبارتند از كم تحركي، استفاده نادرست از مسهل‏ها، مصرف داروهاي خاص (از قبيل داروهاي ضد درد، مدرها، و آنتي هيستامين‏ها) يا عدم اختصاص وقت كافي براي عمل دفع مدفوع مي‏باشد. بيماري‏هايي از قبيل مرض قند و كم كاري تيروئيد نيز ممكن است باعث يبوست شوند.


یبوست در رمضان

در زمان روزه داری حرکات دودی روده کاهش می یابد. عدم آشامیدن آب و بعضی تغییرات در برنامه غذایی ماه مبارک رمضان گاهی موجب پیدایش یبوست می شود که برای رفع این مشکل و پیشگیری از آن، اقدامات زیر مفید است:

1- بعد از صرف غذا موجی از معده به طرف روده بزرگ می رود که در اصطلاح پزشکی به “رفلکس گاستروکولیک” معروف است. اگر بلافاصله بعد از صرف غذا به توالت بروید، این موج می تواند به عمل دفع کمک مؤثری کند.

2- در فاصله افطار تا سحری (از حدود یک ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از سحری) آشامیدن آب کافی به رفع مشکل یبوست کمک می کند.

3- انواع سبزیجات خام، پخته و میوه ها نیز برای رفع یبوست مؤثرند.

4- حتی گاهی می توان از خیسانده آلو و انجیر خشک نیز بعد از صرف غذا به عنوان دسر استفاده کرد که هم، مزاج را روان می کند و هم در حقیقت بخش مهمی از منافع میوه را دارد.

5- خوردن چای پُررنگ ، قهوه و کاکائو موجب پیدایش حالت یبوست می شود. لذا ضروری است در مصرف این گونه مواد یا موادی که به تجربه اثر یبوست زایی آن ها برای فرد مشخص شده است، احتیاط کرد. 

6- ميوه‌هايي مثل هندوانه و خربزه كه تنها آب بدن را تامين مي‌کنند هم مفيد هستند اما توصيه مي‌شود بيشتر از ميوه‌هايي که هم داراي فيبر هستند و هم آب بدن را تامين مي‌کنند مصرف شود. همچنين مصرف تلفيقي از ميوه‌ها و سبزيجات در سالاد نيز در پيشگيري از يبوست موثر است.

7- برخي افراد به دليل ناراحتي معده هضم و جذب ميوه‌ها برايشان مشکل است. بنابراين بهتر است اين افراد از ميوه‌هاي رسيده‌تر که کال نيستند و به جداره معده آسيب نمي‌زنند، مصرف کنند.  براي اين افراد مصرف سبزيجات پخته يا بخار-پز شده را توصيه مي‌کنيم. همچنين مي‌توانند سبزيجات را داخل ماکرويو قرار داده تا کمي نرم شود چون در اين صورت هضم آن آسانتر مي‌شود.

8- استفاده از روغن زيتون همراه سحر،‌شام و افطار و نيز مصرف ميوه هاي تازه مانند سيب با پوست نيز توصيه مي شود.

9- در مواقع شديد مي توان از شربت هاي ملين و يا ملين هاي ضعيف ديگر استفاده كرد و در صورت عدم برطرف شدن علائم بايد حتما با پزشك معالج تماس گرفت.

10-  آب درمانی: استفاده از آب گرم و سرد این روش بسیار مناسب  می باشد، اطراف مقعد را با آب گرم هرچه  آب گرمتر باشد بهتر است، گرم کنید بعد از مدتی همین کار را با آب سرد انجام دهید و آب هرچه سردتر باشد بهتر است، چندین بار اینکار را انجام دهید.


 

برچسب ها: درمان یبوست علل یبوست مشکل دفع یبوست یبوست چیست یبوست در رمضان

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *
5
 × 
نُه
 = 

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

برای دریافت و باخبر شدن از مطالب جدید مشترک خبرنامه‌ی ما شوید.

راه های جلوگیری از یبوست در ماه رمضان
راه های جلوگیری از یبوست در ماه رمضان
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *