راه های جلوگیری از جوش سرسیاه

راه های جلوگیری از جوش سرسیاه
راه های جلوگیری از جوش سرسیاه

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

جوش سرسیاه و آزاردهنده زمانی به‌وجود می‌آید که منافذ پوستی با سبوم (sebum، نوعی چربی که توسط غدد سباسه (sebaceous) برای نرمی پوست ترشح می‌شود) و سلول‌های مرده‌ی پوست مسدود می‌شوند. فرق بین جوش سرسیاه و دیگر جوش‌های صورت در باز یا بسته بودن منافذ پوستی است. اگر منافذ باز باشند، سلول‌های مرده‌ی پوست و سبوم در معرض اکسیژن هوا قرار می‌گیرند، اکسید می‌شوند و رنگ‌شان سیاه می‌شود. همراه ما باشید، در این مقاله می‌خواهیم ۱۱ روش خانگی برای درمان جوش سرسیاه را با هم مرور می‌کنیم.

راه های جلوگیری از جوش سرسیاه

جوش سرسیاه در اثر آلودگی ایجاد نمی‌شود، پس لایه‌برداری بیش‌ازحد پوست روش مناسبی برای رهایی از شر این نوع جوش نیست و حتی ممکن است باعث بدتر شدن آن شود، زیرا این کار باعث خشکی پوست می‌شود و موجب می‌شود تا چربی بیشتری ترشح شود،‌ پس این کار درست نیست. به همین دلیل نباید هیچ‌یک از روش‌های از بین بردن جوش سرسیاه را بیشتر از ٢ الی ۳ بار در هفته تکرار کنید.

خاک رسِ بنتونیت ماده‌ای معدنی، غنی و التیام‌بخش است که در برخی کشورها عمدتا برای درمان بیمار‌ی‌های پوستی از آن استفاده می‌شود. به این دلیل که مولکول‌های آن وقتی خیس می‌شوند بار الکتریکی دارند که باعث می‌شود چربی و سایر ناخالصی‌های منافذ پوست بیرون کشیده شود. وقتی ماسک خاک رس را روی پوست‌تان می‌گذارید، هم مواد معدنی آن جذب پوست می‌شود و هم جوش سرسیاه از پوست خارج می‌شود،‌ همچنین این ماده به گردش خون کمک می‌کند و موجب روشن شدن پوست می‌شود و پوستی سالم و بدون لک را برای‌تان به ارمغان می‌آورد.

می‌توانید خاک رس را با آب یا سرکه سیب مخلوط کنید که البته برای پوست‌های حساس و خشک ممکن است مناسب نباشد. زمانی که این ماسک را می‌گذارید، حس می‌کنید صورت‌تان در حال سفت و خشک شدن است، می‌توانید اجازه بدهید ماسک روی صورت‌تان به‌طور کامل خشک شود یا نه، البته می‌توانید بعد از شست‌وشو از مرطوب‌کننده استفاده کنید اما ممکن است این ماسک برای افرادی که پوست خشکی دارند مناسب نباشد و آنها را اذیت کند.

خاک رس را با مقداری آب یا سرکه سیب مخلوط کنید تا به‌صورت خمیری سفت دربیاید. با نوک انگشتان‌تان لایه‌ای نازک از این خمیر را روی صورت بگذارید و اجازه بدهید ۱۰ الی ۲۵ دقیقه (با توجه به میزان خشکی پوست‌تان) روی صورت‌ بماند، سپس صورت‌تان را با آب ولرم بشویید و روی آن مرطوب‌کننده بمالید.

سفیده‌ی تخم‌مرغ ماسکی ساده است که برای پر کردن موقت منافذ پوست استفاده می‌شود،‌ بنابراین هم جوش سرسیاه را از بین‌ می‌برد هم مانع از ایجاد آن می‌شود. سفیده‌ی تخم‌مرغ سرشار از مواد مغذی برای پوست است و نسبت به سایر درمان‌های جوش سرسیاه خشکی کمتری ایجاد می‌کند.

زرده و سفیده‌ی تخم‌مرغ را از هم جدا کنید و صورت‌تان را بشویید،‌ سپس صورت را خشک کنید و لایه‌ای نازک از سفیده‌ی تخم‌مرغ را روی آن بمالید. در اینجا دو روش وجود دارد:

شیر و عسل هر دو خواصی دارند که برای پوست خوب است. عسل خاصیت ضدباکتریایی دارد و اسید لاکتیک موجود در شیر موجب نرمی و لطافت پوست می‌شود. در اینجا این دو ماده‌ی مفید با هم ترکیب می‌شوند تا حالت چسبناک پیدا کنند.

یک قاشق سوپ‌خوری عسل خام و ارگانیک را با یک قاشق چای‌خوری شیر مخلوط کنید و بگذارید ۵ تا ۱۰ دقیقه در مایکروویو بماند تا گرم شود سپس دوباره آن را هم بزنید. وقتی به دمای مناسب رسید، یک لایه‌ی نازک از آن را روی جوش‌های سرسیاه بمالید و به آرامی اما محکم یک نوار پارچه‌ای و نخی روی آن بگذارید، بعد از ۲۰ دقیقه پارچه‌ها را به آرامی بردارید، صورت را با آب سرد بشویید و آن را مرطوب کنید.

این ماسک مثل یک شیرینی خوشمزه به نظر می‌رسد، اما مخلوط عسل و دارچین ترکیبی فوق‌العاده برای رهایی از جوش سرسیاه است. خواص ضد باکتریایی عسل موجب از بین رفتن باکتری‌های ایجاد‌کننده‌ی آکنه می‌شود و به‌طور کلی مانند یک چسب، هر چیزی که منافذ پوستی را پر کرده است، بیرون می‌کشد. دارچین هم برای بهبود جریان خون مفید است و موجب سلامتی، نرمی و درخشش پوست می‌شود.

عسل و دارچین را به مقداری مخلوط کنید که برای نواحی موردنظر روی صورت‌تان کافی باشد. مقداری از آن را روی جوش‌های سرسیاه بمالید و با نوار پارچه‌ای روی آن را بپوشانید و بگذارید به مدت ٣ تا ۵ دقیقه بماند و سپس آن را بردارید و صورت‌تان را بشویید. پس از شستن صورت، مرطوب‌کننده را فراموش نکنید.

وقتی ماسک‌ها و نوارها را برای پر کردن منافذ پوستی استفاده می‌کنید نتایج فوق‌العاده‌ای دارند اما برای جلوگیری از خشکی پوست بیشتر از چند بار در هفته نمی‌توانید از آنها استفاده کنید. اگر می‌خواهید درمانی روزانه برای جلوگیری از ایجاد جوش سرسیاه داشته باشید، یک یا دو بار شست‌وشوی صورت با آب در روز، می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد، این کار به برطرف کردن زوائد پوستی و سبوم‌های اضافی کمک می‌کند و باعث تمیز شدن منافذ پوست می‌شود. اما بعد از شست‌وشوی صورت با آب، حتما از مرطوب‌کننده استفاده کنید تا از خشکی پوست و ایجاد سبوم اضافی جلوگیری کنید.

دو بار در روز صورت‌تان را با آب خنک و تمیز بشویید، با یک حوله‌ی تمیز به آرامی صورت‌تان را خشک و سپس از مرطوب‌کننده استفاده کنید. پیشنهاد می‌شود که این کار را بعدازظهرها انجام بدهید (تا هر چیزی را که در ابتدای روز روی صورت‌تان نشسته است، پاک کنید) و بار دیگر این کار را هنگام غروب انجام بدهید. صبح و غروب هم زمان‌های مناسبی برای شستن صورت هستند.

جوش سرسیاه به‌دلیل واکنش منافذ باز پوست با اکسیژن هوا ایجاد می‌شود، پس کوچک شدن منافذ پوستی به بهبود این جوش‌ها کمک می‌کند. آب‌لیمو ماده‌ای جمع‌کننده است و برای این کار مناسب است، به هرحال این ماده به روشن شدن پوست هم کمک می‌کند و باعث می‌شود پوست به نور خورشید حساس شود، بنابراین اگر می‌خواهید در تابستان از آب‌لیمو برای پوست استفاده کنید، حتما از کرم ضدآفتاب هم استفاده کنید. اگر پوست حساسی دارید، آب‌لیمو را با آب رقیق کنید.

صورت‌تان را با آب بشویید و خشک کنید، آبِ لیمو را بگیرید و در یک بطری کوچک بریزید سپس مقداری پنبه را با آن مرطوب کنید و آن را به صورت‌تان بزنید. این کار را ٣ یا ۴ بار در هفته موقع خواب انجام بدهید، وقتی از خواب بیدار شُدید، صورت‌تان را با آب ولرم بشویید و از مرطوب‌کننده استفاده کنید. بقیه‌ی آب‌لیمو را می‌توانید تا یک هفته در یخچال نگهدارید. مراقب باشید گاهی آب‌لیمو می‌تواند برای پوست سوزش ایجاد کند.

اگرچه غدد عرق و منافذ فولیکول مو با هم متفاوت هستند، اما عرق کردن به کوچک شدن جوش‌های سرسیاه کمک می‌کند. وقتی مشغول کار هستید و عرق می‌کنید، این مایع جاری می‌شود و هر چیزی که منافذ پوست را مسدود کرده است، با خود می‌برد. بهتر است قبل و بعد از هر کاری که موجب عرق کردن می‌شود، صورت‌تان را بشویید، زیرا اگر قبل از آن صورت را نشویید، عرق کردن باعث می‌شود که مواد آرایشی باقی‌مانده روی پوست وارد منافذ پوست شوند و آن را مسدود کنند و اگر بعد از آن صورت را نشویید علاوه بر باقی ماندن مواد آرایشی روی پوست، عرق خشک‌شده نیز باعث مسدود شدن منافذ پوستی می‌شود. بنابراین عرق کردن هم ‌می‌تواند به پاک کردن منافذ پوستی کمک کند و هم می‌تواند باعث مسدود شدن آنها شود. پس همیشه قبل و بعد از عرق کردن صورت‌تان را بشویید.

صورت‌تان را تمیز بشویید و سپس ورزش کنید یا به سونا بروید، پس از آن نیز مجددا صورت را بشویید و با یک حوله‌ی تمیز خشک کنید. بعد از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

جوش شیرین برای از بین بردن جوش های سرسیاه خیلی مفید است، اما نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید، زیرا باعث خشکی پوست می‌شود. تغییر PH تأثیر زیادی روی جوش‌های سرسیاه ندارد و مهم‌ترین دلیل مفید بودن جوش‌شیرین برای جوش‌های سرسیاه این است که روشی ارزان و طبیعی برای لایه‌برداری و حذف چیزهایی است که منافذ پوست را مسدود می‌کنند و باعث ایجاد جوش‌های سرسیاه می‌شوند.

آب و جوش‌شیرین را با هم مخلوط کنید تا خمیری نسبتا سفت و قابل پخش شدن به‌دست بیاید، آن را با ماساژ و حرکات دورانی به آرامی روی پوست‌تان بمالید سپس با آب بشویید و بعد از خشک کردن صورت، پوست را مرطوب کنید.

گاهی اوقات همه‌ی چیزی که نیاز دارید لایه‌برداری مناسب همراه با مرطوب‌سازی پوست است. لایه‌برداری کار بسیار مهمی انجام می‌دهد و آن حذف سلول‌های مرده و پوسته‌های اضافی است، زیرا این سلول‌های مرده می‌توانند موجب مسدود کردن منافذ پوست و ایجاد آکنه، جوش صورت و جوش سرسیاه شوند. همچنین لایه‌برداری موجب بهبود گردش‌خون در صورت و شادابی و نرمی پوست می‌شود. اگر برای‌تان مقدور است از روغن جوجوبا استفاده کنید زیرا شبیه سبوم‌های خود پوست است، اگر روغن جوجوبا ندارید می‌توانید از روغن دانه‌ی ‌انگور، روغن زیتون یا روغن بادام شیرین استفاده کنید.

۴ قاشق غذاخوری روغن را با یک فنجان شکر خوب مخلوط کنید. اگر دوست دارید چند قطره عطر هم به آن اضافه کنید. این مخلوط را در یک ظرف شیشه‌ای در محلی خنک و تاریک نگهدارید تا ماندگاری روغن افزایش یابد. پیش از مصرف آن را هم بزنید و سپس صورت را مرطوب کنید و یک قاشق از این لایه‌بردار را روی نوک انگشتان خود بمالید و به آرامی با حرکات دورانی روی صورت ماساژ بدهید. بعد از آن صورت را بشویید و مرطوب کنید. این کار را بیش از ۲ یا ۳ بار در هفته تکرار نکنید، در غیر این صورت موجب خشکی و حساسیت پوست می‌شود.

بخور دادن به‌خودیِ‌خود موجب باز کردن منافذ پوستی نمی‌شود اما با نرم کردن سلول‌های مرده‌ی پوست و سبوم، به خارج کردن آنها از منافذ پوست کمک می‌کند که موجب می‌شود پوست ظاهر بهتری داشته باشد.

یک کاسه را با آب داغ پر کنید و بگذارید کمی خنک شود، سپس روی سرتان یک حوله بیندازید و به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه روی ظرف خم شوید تا بخار به صورت‌تان برسد. مراقب باشید که زیاد به آب جوش نزدیک نشوید که صورت‌تان نسوزد. بعد از بخور دادن صورت را با آب گرم بشویید و با ضربات آرام حوله را روی صورت بزنید تا صورت خشک شود و بعد آن را مرطوب کنید. این کار را چند بار انجام بدهید تا به نتیجه‌ی موردنظر برسید.

هر زمان که برای پاک‌سازی یا شستن پوست خود اقدام می‌کنید به‌خاطر داشته باشید که برای مراقبت از پوست باید تعادل را رعایت کنید. استفاده‌ی زیاد از ماسک‌ها در درازمدت موجب خشکی پوست می‌شود. ماسک‌ها برای منافذ پوستی بسیار مفید هستند، اما یک بره‌ی مناسبِ مراقبت از پوست، بهترین راه پیشگیری از بروز جوش سرسیاه است.

با ترکیب کردن سرکه سیب و برگ‌های خردشده‌ی نعناع می‌توانید یک تونر بسازید، سرکه سیب باعث از بین رفتن عوامل ایجاد جوش‌های سرسیاه می‌شود و نعناع یک خنک‌کننده‌ و سفت‌کننده‌ی پوست است. اگر نواحی اطراف جوش‌های سرسیاه متورم یا زخمی باشند، منتول (menthol) می‌تواند به کاهش التهاب آن کمک کند، زیرا التهاب موجب می‌شود تا بیرون کشیدن موادی که در منافذ پوستی هستند، مشکل‌تر شود.

برگ‌های نعناع و سرکه سیب را در یک کاسه ترکیب کنید و آن را یک هفته در یک مکان سرد و تاریک قرار بدهید. سپس یک فنجان آب به آن بیفزایید و آن را ۶ روز در یخچال بگذارید. شب‌ها ابتدا صورت‌تان را بشویید و سپس با استفاده از پنبه این تونر را به صورت بمالید و بگذارید در طول شب روی صورت بماند (اگر پوست حساسی دارید،‌ نباید زیاد روی پوست‌تان بماند). صبح صورت‌تان را بشویید و از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

(function(a){function c(){try{return ===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return <=g.indexOf('category-')

به کمک یافته‌های علمی، پوست خود را بهتر بشناسید و آن را جوان و جذاب نگه دارید.

179تومان

15تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ” + now.getMonth() + ” + now.getDate() + ” + now.getHours();
head.appendChild(script);

راه های جلوگیری از جوش سرسیاه

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ” + now.getMonth() + ” + now.getDate() + ” + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات هستم و همون طور که اقتضای گرایش تحصیلیم بوده به مدیریت دانش علاقمندم و دوست دارم دانش خودم رو با بقیه به اشتراک بگذارم و متقابلا از دانش شما هم استفاده کنم.

با سلام
احتراما منظور از خاک رس بتُنی، همون بنتونیت هست؟ اگه آره که معادلش به فارسی میشه گل حفاری. خاک رس بتنی نمنه

سلام سایه جان
بله منظور همون بنتونیت هست. ممنون از تذکرتون

ممنون از مطلبتون مفید بود

خواهش می کنم ممنون از همراهی شما

با سلام خدمت شما و تشکر از مقاله خوب و کاربردیتون .

سلام خوشحالم که این مطلب براتون مفید بوده 🙂

مد و زیبایی

از بین بردن خط اخم ابرو با راهکارهای طبیعی و خانگی

سفید کردن پوست دست و پا در ۳ مرحله آسان و کاربردی

۳ نوع ماسک سفیده تخم مرغ برای شادابی و زیبایی پوست

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

لیفت مژه چیست؛ شیوه انجام، روش‌های جایگزین و عوارض لیفت مژه

آخرین مطالب

آموکسی سیلین؛ نحوه مصرف،‌ عوارض و تداخل دارویی

درمان سریع جوش صورت با ۸ روش خانگی مؤثر


علائم اولیه سرطان سینه چیست؟

کاربردی‌ترین اصطلاحات حسابداری مالی کدام‌اند و چه مفهومی دارند؟

خواص روکولا؛ نحوه استفاده و عوارض احتمالی آن

ترین های جهان

بهترین برد گیم های دنیا؛ ۳۰ بازی جذاب برای تقویت هوش و ذهن

تمیزترین شهرهای جهان در کدام کشورها قرار دارند؟


بهترین رمان های جهان؛ ۹۹ رمان خواندنی

بهترین دانشگاه های جهان که تحصیل در آن‌ها آرزوی هرکسی است


عجیب ترین میوه های دنیا چه خواصی دارند؟

گران ترین تصادف های دنیا؛ ۱۰ خودروی لوکس که در چند لحظه از بین رفتند

جوش‌های سرسیاه مانند کثیفی‌های گیرکرده در پوست هستند ، اما درواقع نوعی جوش هستند . جوش‌های سرسیاه زمانی شکل می‌گیرند که منافذ پوست به‌وسیله چربی و سلول‌های مرده پوست پر می‌شوند . اگر این منافذ باز باشند و هوا بخورند ، سیاه شده و جوش سرسیاه شکل می‌گردد .

خوشبختانه راه‌های مؤثر زیادی برای درمان جوش‌های سرسیاه وجود دارد که به توضیح دادن همگی آن‌ها می‌پردازیم .

به جوش سرسیاه دست نزنید یا آن را خالی نکنید . این کارها باعث ایجاد عفونت و زخم در پوست می‌شوند . به‌جای آن ، از چسب از بین برنده جوش سرسیاه استفاده کنید .

این چسب‌ها را باید روی جوش‌های سرسیاه چسباند که در زمان کندن آن‌ها ، جوش‌ها نیز تخلیه می‌شوند .

راه های جلوگیری از جوش سرسیاه

چسب‌های ضد جوش سرسیاه برای جوش‌های کوچک و ریز مناسب است ، اما روی جوش‌های بزرگ و عمیق خوب کار نمی‌کنند .

درصورتی‌که دسترسی به این‌گونه چسب‌های مخصوص ندارید ، می‌توانید از چسب زخم یا تکه‌ای چسب استفاده کنید .

بعد از استفاده از چسب ، پوست را شستشو دهید تا از ایجاد عفونت جلوگیری شود .

برای باز کردن منافذ پوست و کشتن باکتری‌ها از مواد اسیدی استفاده کنید . این کار باعث جلوگیری از ایجاد عفونت و کمک به التیام بخشیدن پوست می‌شود .

اسید تأثیر مشابهی مثل آلفا هیدروکسی اسید دارد که در بسیاری از محصولات ضد جوش استفاده می‌شود .

طرز تهیه و استفاده :

۱ قسمت آبلیمو یا سرکه سیب را با ۳ قسمت آب رقیق کنید . به‌وسیله پنبه مخلوط را روی جوش سرسیاه بزنید . این کار باعث کمک به حل کردن سلول‌های مرده پوست و چربی می‌شود ، البته مقداری سوزش نیز دارد .

با محلول ۵% روغن درخت چای ، باکتری‌ها را بکشید . روغن درخت چای یک درمان طبیعی بوده که خواص آنتی باکتریالی و ضد قارچی دارد .

طرز تهیه و استفاده :

۱ قسمت روغن درخت چای را با ۱۹ قسمت آب رقیق کنید . به‌وسیله گوش پاک‌کن مخلوط را روی جوش سرسیاه بزنید . بعد از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه جوش سرسیاه را آبکشی نمایید .

هشدار : مصرف روغن درخت چای برای افراد دارای پوست حساس توصیه نمی‌شود ، زیرا می‌تواند باعث تحریک کردن پوست شود .

با سیر از رشد باکتری در داخل منافذ جلوگیری کنید . سیر یک ضدعفونی‌کننده است که دارای سولفور بوده و خاصیت التیام بخشی دارد .

طرز تهیه و استفاده :

یک عدد سیر را از وسط نصف کنید یا آن را کاملاً له کنید تا خمیری مانند شود . آب چسبناک سیر را مستقیماً روی جوش سرسیاه بزنید و به مدت ۵ دقیقه بگذارید بماند ، سپس با آب گرم آبکشی نمایید .

با جوش‌شیرین منافذ پوست را بازکنید . این کار باعث بیرون کشیدن چرک و روغن اضافی خواهد شد . همچنین این روش برای لایه‌برداری منطقه خاصی که موردنظر است و برداشتن لایه مرده پوست نیز مناسب است .

طرز تهیه و استفاده :

به‌وسیله جوش‌شیرین و مقدار کمی آب ، خمیری سفت درست کنید . مقداری از خمیر را به‌آرامی روی منافذ پوست بزنید . بعد از خشک شدن ، آن را بشورید .

ماسک سفیده تخم‌مرغ را امتحان کنید . بعد از خشک شدن این ماسک روی پوست ، سفیده تخم‌مرغ چربی اضافی را بیرون می‌کشد و منافذ پوست را باز می‌کند . علاوه بر این ، پروتئین‌ها و ویتامین‌های موردنیاز پوست را تأمین کرده و آن را تغذیه می‌کند .

طرز تهیه و استفاده :

سفیده تخم‌مرغ را از زرده جدا کرده و به‌وسیله چنگال مقداری آن را هم بزنید تا راحت‌تر بتوانید آن را روی پوست بزنید ، سپس سفیده را روی مناطقی از پوست که مستعد جوش هستند بزنید . بعد از خشک شدن ماسک را بشورید .

حواستان باشد که نباید تخم‌مرغ خام وارد دهانتان شود .

ماسک خیار را امتحان کنید . خیار باعث تغذیه پوست به‌وسیله پتاسیم ، ویتامین A و C و E می‌شود .

طرز تهیه و استفاده :

به‌وسیله مخلوط‌کن خیار را آسیاب کنید . مخلوط را مانند ماسک روی پوست بزنید و بگذارید پوست مواد مغذی را به مدت ۱۵ دقیقه جذب کند ، سپس با آب گرم آبکشی نمایید .

محصولات ضد جوش سرسیاه کدم‌اند ؟

کرم‌ها و لوسیون‌های بدون نیاز به نسخه زیادی وجود دارند که باعث حل کردن جوش سرسیاه ، از بین بردن چربی اضافی پوست و کشتن باکتری‌ها می‌شوند که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید .

مؤثرترین محصولات ضد جوش سرسیاه حاوی مواد زیر هستند :

همیشه این محصولات را طبق روش گفته‌شده روی بسته‌بندی استفاده کنید .

راه های جلوگیری از جوش سرسیاه

از آسپرین کمک بگیرید . آسپرین حاوی اسید سالیسیلیک است که در بسیاری از محصولات ضد جوش استفاده می‌شود و تأثیر خوبی در درمان جوش دارد .

طرز تهیه و استفاده :

۱ عدد قرص آسپرین را له کنید و یک قطره آب روی آن بریزید . حواستان باشد که زیاد آب نریزید ، زیرا باعث شل شدن و ایجاد مشکل هنگام استفاده کردن خواهد شد . مقداری از خمیر به‌دست‌آمده را روی جوش سرسیاه زده و ۱۰ دقیقه صبر کنید ، سپس آبکشی نمایید .

هشدار : قبل از استفاده از این روش در کودکان با پزشک خود مشورت کنید و درصورتی‌که باردار هستید یا بچه شیر می‌دهید ، از این روش استفاده نکنید .

دیگر محصولات ضد جوش شامل چه چیزهایی می‌شود ؟

محصولات ضد جوش زیادی وجود دارند که تولید می‌شوند ، اما مؤثر و ایمن بودن آن‌ها نیاز به تحقیقات بیشتری دارد . بهتر است قبل از استفاده از موارد زیر با پزشک خود مشورت کنید .

دیگر محصولات ضد جوش :

پوست را تمیز و خشک نگه‌دارید . شستن چربی اضافی ، تعریق و سلول‌های مرده پوست می‌تواند از مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری کند . با آب گرم شروع به باز کردن منافذ پوست و تخلیه آن‌ها کنید ، در آخر با استفاده از آب سرد اقدام به جمع‌کردن و بستن منافذ کنید .

به‌وسیله شوینده ملایم ، یک‌بار در صبح و یک‌بار در شب صورت را بشورید .

همیشه از شوینده‌های ملایم ، بدون چربی و پایه آب استفاده کنید . محصولات چرب می‌توانند باعث مسدود کردن منافذ پوست شوند .

حواستان به چربی موهای خود نیز باشد تا به‌صورت شما سرایت نکند . موهای خود را به‌صورت روزانه شستشو دهید تا از ایجاد چربی جلوگیری شود . اگر موهای بلندی دارید ، آن را دم‌اسبی ببندید تا با صورت شما برخورد نکرده و چربی را به‌صورت منتقل نکند .

از چه نوع محصولات آرایشی استفاده کنیم ؟

از محصولاتی استفاده کنید که بدون چربی بوده و دارای گواهی ضد جوش ( non-comedogenic ) داشته باشند . چربی باعث ایجاد جوش سرسیاه می‌شود ، بنابراین از محصولات ضد جوش استفاده کنید .

محصولات ضد جوش قبلاً تست‌اند و باعث مسدود شدن منافذ پوست نمی‌شوند .

استفاده مکرر از زیرسازی آرایش چرب ، میتواند باعث مسدودسازی منافذ پوست شود .

قبل از خوابیدن آرایش خود را پاک‌کنید . این کار باعث اجازه دادن به منافذ پوست جهت تنفس و جلوگیری از گیرکردن موادآرایشی در آن‌ها می‌شود .

چه نوع لباسی بپوشیم ؟

لباس‌های تنگ ورزشی و دیگر وسایل ورزشی که باعث تحریک کردن پوست می‌شوند را استفاده نکنید . لباسی‌های تنگ ، بندهای کوله‌پشتی ، کلاه و کلاه کاسکت می‌توانند چربی و تعریق را جذب کنند و آن‌ها را در مجاورت پوست نگه‌دارند که برای پوست شما مضر است .

در هنگام ورزش لباس‌های گشاد بپوشید تا مقدار چربی و تعریق را کمتر در مجاورت پوست قرار دهید .

لباس‌ها و وسایل ورزشی خود را مرتباً بشورید .

سریعاً بعد از ورزش کردن دوش بگیرید . این کار باعث از بین بردن چربی ، عرق و کثیفی‌هایی که ممکن است در منافذ پوست گیر کنند ، می‌شود .

مواد غذایی مضر برای جوش سرسیاه کدم‌اند ؟

برای بعضی از افراد لبنیات ، قند تصفیه‌شده و مواد غذایی دارای کربوهیدرات بالا باعث تشدید کردن علائم در آنها می‌شود .

برخلاف عقیده بسیاری از مردم ، تحقیقات نشان می‌دهند که غذای چرب باعث ایجاد جوش سرسفید یا سرسیاه نمی‌شود .

آجیل باعث ایجاد جوش سرسیاه نمی‌شود .

تحقیقات به‌صورت واضح نشان نداده است که شکلات باعث ایجاد جوش می‌شود یا خیر . اگر احساس می‌کنید که شکلات به‌عنوان یک محرک برای ایجاد جوش در شما عمل می‌کند ، شکلات را از رژیم غذایی خود حذف کنید و ببینید که نتیجه آن در پوست شما چگونه خواهد بود .

از پوست خود در مقابل آفتاب محافظت کنید . آسیب‌های خورشیدی روی پوست ممکن است باعث مستعد کردن پوست جهت ایجاد جوش شود . قبل از بیرون رفتن از خانه از کرم ضد آفتاب بدون چربی استفاده کنید .

با کاهش استرس به درمان جوش سرسیاه کمک کنید . استرس به‌خودی‌خود نمی‌تواند باعث ایجاد جوش شود ، اما استرس باعث تغییرات هورمونی در بدن شده که ممکن است شما را بیشتر مستعد جوش زدن کند .

روش‌های مدیریت استرس :

اگر روش‌های گفته‌شده باعث کاهش جوش‌های سرسیاه نشد ، به پزشک مراجعه کنید . پوست شما باید بعد از ۴ الی ۸ هفته بعد از شروع به درمان با داروهای تجویزی ، شروع به بهبود کند .

داروهایی که ممکن است توسط پزشک تجویز شوند :

۱ – کرم‌های موضعی رتینوئید که از مسدود شدن فولیکول‌ مو جلوگیری می‌کنند .

۲ – کرم‌های آنتی‌بیوتیک جهت کشتن باکتری‌ها و کاهش التهاب

۳ – کرم داپسون

۴ – آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی ، اگر جوش‌های سرسیاه مستعد عفونت یا التهاب باشند .

۵ – ضدبارداری‌های خوراکی ترکیبی ، که دارای استروژن و پروژسترون است و ممکن است برای خانم‌ها و دختران با جوش‌های شدید تجویز شود .

با دیگر روش‌های درمانی آشنا شوید : معمولاً در کنار دارودرمانی ، درمان‌های دیگری نیز برای شما توسط پزشک تجویز می‌شود.

دیگر روش‌های درمانی جوش سرسیاه

نوردرمانی : این نوع درمان باعث کشتن باکتری‌هایی که باعث ایجاد التهاب شده‌اند ، می‌شود . بعضی از روش‌های درمانی با پایه لیزر و نور وجود دارند که به آن‌ها فتوداییک تراپی گفته می‌شود ، این روش می‌تواند باعث کاهش جوش‌های سرسیاه شود که این کار را با کاهش تولید چربی پوست و باکتری انجام می‌دهد .

لایه‌برداری شیمیایی : لایه‌برداری و میکرودرماابریژن می‌توانند سلول‌های مرده پوست را از بین ببرند .

تزریق استروئید : تزریق استروئید داخل جوش‌های سرسیاهی که قرمز و ملتهب شده‌اند ، می‌تواند باعث بهبود ظاهر آن شود ، بدون اینکه نیاز به تخلیه آن باشد .

تخلیه جوش‌های سرسیاه : به دلیل اینکه استفاده از این روش ممکن است باعث ایجاد جای زخم جوش شود ( هرچند اگر توسط متخصص این کار انجام شود ، نادر است ) ، درصورتی‌که دیگر روش‌ها جواب ندهد از آن استفاده می‌کنند .

آخرین راه‌حل چیست ؟

درصورتی‌که دیگر روش‌های درمانی مؤثر واقع نشدند ، ایزوترتینون ( راکوتان ) ممکن است راه‌حل مشکل شما باشد ، اما باید بدانید که عوارض طاقت‌فرسایی دارد . ایزوترتینون فقط برای جوش‌های شدید یا کیستی تائید شده است و تجویز می‌شود .

افرادی که سابقه افسردگی یا مشکلات گوارشی دارند ، نباید از این دارو استفاده کنند .

به دلیل اینکه این دارو می‌تواند باعث نقص شدید مادرزادی شود ، حتماً با پزشک خود در مورد عوارض آن صحبت کنید .

هشدارها

درصورتی‌که باردار هستید یا بچه شیر می‌دهید ، همیشه قبل از استفاده از محصولات یا داروهای بدون نسخه با پزشک خود مشورت کنید .

همیشه برچسب و عوارض محصولات و داروهایی که استفاده می‌کنید را مطالعه بفرمایید .

قبل از استفاده از داروی جدید همیشه با پزشک خود مشورت کنید ، شاید داروی جدید با داروهای مصرفی فعلی شما تداخل داشته باشد .

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر احساس تنبلی می‌کنید یا در کاهش وزن مشکل‌دارید ، اقدام به پاکسازی بدن از سموم کنید . پا

راه‌های گفته شد باعث کاهش علائم و طول مدت بیماری می‌شوند . بیشتر درمان‌های

خرید مرغ عشق جوان و سالم خیلی مهم میباشد بخاطر اینکه آنها بین ۹

دل درد معمولا موقت و در بیشتر مواقع بدون خطر جدی میباشد . خوشبختانه

در حال حاضر بسیاری از ما در خانه نیز از تلفن همراه به‌جای تلفن

چرا پشه ها بعضی از افراد را بیشتر نیش میزنند ؟ جور دیگری هم میتوان

تمامی مطالب این سایت ترجمه شده از سایتهای خارجی معتبر مانند : ehow و wikihow بوده ، بنابراین کاملا قابل اعتماد ، انحصاری و جدید است.

ورود

کاربری یا نشانی

رمز

مرا به خاطر بسپار

جستجو کن

علل، علائم و درمان

تیم متخصص کلینیک پوست و موی رخ آرا برای شما مقاله‌ای کامل در مورد علل و علائم به وجود آمدن جوش سرسیاه بر روی پوست، همچنین انواع روش‌های درمان آن؛ فراهم کرده است.
شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نتایج دقیق‌تر با متخصصین و پزشکان مجموعه پوست و موی رخ آرا مشورت کنید.

تهران، بلوار کاوه ، بالاتر از دولت ، نبش بهار جنوبی ، پلاک۲ ، واحد۱۸ ۲۶۶۰۲۹۰۰ ۲۶۶۰۱۹۰۰

جوش های سر سیاه گونه ای از جوش ها هستند که در سطح پوست رشد می‌کنند. این لکه ها هنگامی به وجود می‌آیند که چربی و باکتری‌ها، زیر پوست شما به دام افتاده اندو معمولاً بر روی صورت گردن و کمر مشاهده می‌شوند. هرگاه پوست روی جوش ها بترکد، جوش ها در معرض نور و هوا، دی اکسید می شوند و به رنگ تیره و سیاه تغییر رنگ خواهند داد. هرچند هر نوع پوستی ممکن است دچار جوش سر سیاه شود اما این جوش های سرسیاه بیشتر در پوست های چرب تجمع می‌کنند. اکثر مردم در بعضی از مقاطع زندگی خود از داشتن جوش سر سیاه به شکل فصلی یا در اولین مراحل تشکیل آکنه رنج می‌برند. این مسئله که شما باید پوست خود را پاکیزه کنید و پاکیزه نگاه دارید بسیار مهم است تا از پیشرفت جوش سر سیاه خود به سمت نوع های پیشرفته آکنه جلوگیری کنید.

راه های جلوگیری از جوش سرسیاه

علل بسیار زیادی برای جوش سرسیاه وجود دارد در زیر به برخی از مهمترین فاکتورهای آن اشاره می کنیم:

در صورت مشاهده علائم زیر شما ممکن است روی پوست خود جوش سرسیاه داشته باشید.

جوش های سرسیاه به آرامی رشد می کنند اگرچه آنها دردناک نیستند چرا که جوش های سرسیاه مانند جوش های معمولی منتهی نمی شوند.

با توجه به مجموعه اقدامات پیش گیرانه مشخص، شما قطعاً می توانید از بروز و تکرار جوش سرسیاه جلوگیری نمایید. نکات زیر را امتحان نمایید:

• خوردن غذاهای دارای آنتی اکسیدان که در میوه ها پیدا می شود خصوصاً در میوه های رنگی همچون خانواده بِری ها، توت سیاه و همچنین خوردن سبزیجات.

• داشتن روش های مداوم مراقبت از پوست به از بین بردن بخش های مرده پوست کمک می کنند. برای شستشو و مراقبت از پوست از لوازمی استفاده کنید که مرطوب کننده و فاقد چربی هستند. جوش سرسیاه در صورت عدم شست و شوی مناسب ایجاد می شود پوست خود را دو بار در طول روز بشوید.

• استفاده از لوازم آرایشی با برچسب غیر کمدوژنیک ( non-comedogenic )، مواد تشکیل دهنده این نوع از لوازم آرایشی باعث بستن منافذ پوست شده و در نتیجه از ایجاد جوش سرسیاه جلوگیری خواهد شد.

جوش شیرین

جوش شیرین نه تنها به عنوان یک اکسفالین، پوست های مرده را از بین می برد و پوست را نرم و لطیف می‌کند بلکه دشمن سر سخت این سیاه چاله های طلوب است. در یک کاسه کوچک یک قاشق چای خوری جوش شیرین را با مقداری کمی آب هم بزنید تا به فرم چسب مانند درآید. محصول به دست آمده را بر روی مناطق دارای جوش سرسیاه بمالید و بگذارید تا خشک شود و پس از ۱۰ دقیقه با آب گرم پوست خود را آب بکشید.

عسل

عسل دارای خواص ضد باکتری و ضد عفونی کننده است که با از بین بردن میکروب ها و ناخالصی های پوست به از بین بردن جوش سرسیاه به شدت کمک می‌کند. عسل همچنین منافذ پوست را هیدراته و جمع می کند. یک قاشق غذاخوری عسل را درون ظرف ریخته و آن را گرم نمایید. عسل شل شده را به آرامی بر روی پوست خود که دارای جوش سرسیاه می باشد بمالید. پس از ۱۰ دقیقه با آب گرم آب بکشید این کار را هر روز انجام دهید.

بلغور جو دوسر

این دانه ی غنی برای بسیاری از پوست ها از جمله پوست های حساس و پوست های دارای جوش سرسیاه بسیار مفید است. در گذشته این دانه به عنوان یک پاک کننده مناسب برای کاهش منافذ پوست که منجر به جوش های سر سیاه می‌شوند استفاده می‌شد. یک لیوان جو دوسر را به همراه آب بپزید در صورت امکان از آب جوشیده استفاده نمایید. بگذارید جو دوسر سرد شود و سپس آن را بر روی قسمت های دارای جوش سرسیاه بمالید. ۱۰ الی ۲۰ دقیقه بعد با آب گرم آبکشی نمایید. این کار را حداقل دو روز یکبار انجام دهید.

درمان های متنوعی برای جوش سرسیاه وجود دارد که به کاهش و پیشگیری جوش سرسیاه کمک می کند. به شما پیشنهاد می‌کنیم که با متخصصین امر مشورت نموده تا آنها بهترین گزینه را به شما پیشنهاد دهند.

این درمان شامل استفاده از یک راه حل شیمیایی غیر سمی برای پوست می باشد که باعث شادابی و لطافت پوست می گردد.

میکرودرم آبریژن به صورت مکانیکی با استفاده از میکرو کریستال ها و مکش، بافت سطحی مرده پوست را لایه برداری می کند.

این روش یک عملکرد دوگانه شامل نور آبی و مکش است که قسمت های سطحی و زیرین پوست را مورد هدف قرار داده تا به کمک آن بتوان جوش های سرسیاه را از بین برد. ایسولاز از نور با پهنای باند زیاد برای گرم کردن لایه های پوست استفاده می‌کند تا بتواند جوش های سرسیاه و همچنین التهاب پوست را از بین ببرد. همزمان با روش امن پاک سازی منافذ پوست به از بین بردن استخراج جوش سرسیاه و چربی‌های اضافی منافذ پوست کمک می نماید .

۱- آیا فشار دادن جوش و ترکاندن جوش سرسیاه کاری درست است؟

اگرچه ممکن است ترکاندن جوش سرسیاه امری وسوسه انگیز باشد اما بسیاری از متخصصین این کار را به دلایل زیر صحیح نمی دانند:

۲- چرا جوش سرسیاه بوی ناخوشایندی دارد؟در واقع چربی که در زیر پوست شماست منبع این بوی ناخوشایند است که شما تجربه می نمایید.

۳- استفاده از لوازم آرایشی با برچسب غیر کمدوژنیک ( non-comedogenic )، چرا جوش های سرسیاه به سرعت باز می گردند؟پوست صورت شما به صورت مداوم چربی تولید می‌نماید، در نتیجه منافذ بسته شده و جوش های سر سیاه دوباره پدیدار می گردند.


علل، علائم بروز انواع آکنه و درمان آن

علل، علائم بروز آفتاب سوختگی و درمان آن

علل، علائم بروز چروک چشم و درمان آن

علل، علائم بروز انواع لکه های پوستی و درمان آن

علل، علائم بروز انواع خال و درمان آن

علل، علائم بروز خط اخم و درمان آن

علل، علائم بروز خط لبخند و درمان آن

علل، علائم بروز چروک پیشانی و درمان آن

علل، علائم بروز غبغب و درمان آن

علل، علائم بروز هماتوم و درمان آن

علل، علائم بروز هایپرهیدروز و درمان آن

علل، علائم بروز دانه ها و توده ها و درمان آن

علل، علائم بروز میلیا و درمان آن

راه های جلوگیری از جوش سرسیاه

علل، علائم بروز چروک گردن و درمان آن

علل، علائم بروز چروک میان بینی و لب و درمان آن

علل، علائم بروز PCOS و درمان آن

ادامه

تهران، بلوار کاوه ، بالاتر از دولت ، نبش بهار جنوبی ، پلاک۲ ، واحد ۱۸ ۲۶۶۰۲۹۰۰ ۲۶۶۰۱۹۰۰

تهران ، بلوار کاوه ، بالاتر از دولت ، نبش بهار جنوبی ، پلاک ۲ , واحد ۱۸

۱۹۰۰ ۲۶۶۰ ۲۱ ۹۸+

۲۹۰۰ ۲۶۶۰ ۲۱ ۹۸+

۰۲۸۰ ۲۶۶۰ ۲۱ ۹۸+

info@rokharaclinic.com

تهران ، بلوار کاوه ، بالاتر از دولت ، نبش بهار جنوبی ، پلاک ۲ , واحد ۱۸

۱۹۰۰ ۲۶۶۰ ۲۱ ۹۸+

۲۹۰۰ ۲۶۶۰ ۲۱ ۹۸+

۰۲۸۰ ۲۶۶۰ ۲۱ ۹۸+

info@rokharaclinic.com

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به کلینیک تخصصی پوست ، مو و زیبایی رخ آرا می باشد.

طراحی سایت توسط هوراوب

راه های جلوگیری از جوش سرسیاه
راه های جلوگیری از جوش سرسیاه
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *