راه هاي درمان كورك

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

کورک یا فرونکل به ضایعه‌ی ناخوشایند پوستی گفته می‌شود که بسیاری از ما حداقل یک‌بار آن را تجربه کرده‌ایم. کورک جوش قرمزرنگی است که زیر پوست ایجاد می‌شود و می‌تواند بسیار دردناک باشد. کورک آن‌قدر آزاردهنده است که معمولا فرد دلش می‌خواهد به هر طریقی از شر آن خلاص شود، حتی اگر مجبور شود آن را بترکاند. اما بسیاری از روش‌های درمان کورک نادرست هستند و می‌توانند شرایط را بدتر کنند. در این مطلب ابتدا به دلایل پیدایش کورک و روش‌های جلوگیری از ایجاد آن می‌پردازیم و سپس ۷ درمان خانگی کورک را معرفی خواهیم کرد. با «چطور» همراه باشید.

راه هاي درمان كورك

کورک توسط نوعی باکتری به استافیلوکوک اورئوس ایجاد می‌شود. این باکتری فولیکول‌های مو را در سطح عمیق آلوده می‌کند. البته این باکتری به‌جز فولیکول مو می‌تواند در هر جای دیگر بدن نیز سبب ایجاد کورک شود. کورک به‌تدریج پر از چرک و عفونت می‌شود.

وجود باکتری در قسمت‌هایی از بدن که عرق می‌کند و با سوزش و تحریک نیز همراه است، بستر مناسبی را برای ظاهر شدن کورک فراهم می‌کند. گاهی در یک ناحیه چند کورک تجمع می‌کنند که به آن کاربانکل گفته می‌شود.

معمولا کورک در ابتدا به‌اندازه‌ی یک نخودفرنگی کوچک و رنگ آن قرمز است. به‌تدریج که درون آن با چرک پُر می‌شود، رشد می‌کند و دردناک‌تر می‌شود. پوست اطراف آن قرمز و احتمالا متورم است. درنهایت نوک این کورک به رنگ سفید مایل به زرد ظاهر می‌شود که پس از مدتی می‌ترکد و چرک از آن بیرون می‌ریزد. هنگامی که فرد کورک (به‌ویژه کاربانکل) را تجربه می‌کند، ممکن است حال خوشی نداشته باشد و حتی علائم عمومی مانند تب به سراغش بیاید.

در واقع خیر. در بسیاری از موارد واقعا جلوگیری از به‌وجودآمدن کورک غیرممکن است، اما می‌توان کاری کرد که حداقل به نواحی دیگر پوست سرایت نکند و به دیگران منتقل نشود. برای پیشگیری از انتشار کورک به نکات زیر توجه کنید:

برخی کورک‌ها کوچک و برخی بزرگ هستند. کورک‌های کوچک را خودتان می‌توانید درمان کنید. این کورک‌ها پس از چند روز تا سه هفته بهبود می‌یابند.

برای خلاص شدن از شر کورک‌ها نکات زیر را رعایت کنید:

روش‌های خانگی زیر برای درمان کورک بسیار مفید هستند.

یکی از بهترین درمان‌هایی که می‌توانید در منزل برای درمان کورک انجام بدهید، گرما دادن به آن است. گرما سبب می‌شود در ناحیه‌ی کورک‌دار خون بیشتری جریان یابد و درنتیجه تعداد گلبول‌های سفید و پادتن‌ها در محل کورک برای مبارزه با عفونت افزایش می‌یابد. یک کمپرس گرم را به‌مدت ۲۰ دقیقه روی پوست قرار بدهید. این کار را ۳ یا ۴ بار در روز تکرار کنید تا زمانی‌که کورک کاملا از بین برود.

روغن اسانسی درخت چای دارای خواص ضدباکتریایی و ضدعفونی‌کننده‌ی قوی است که می‌تواند به درمان عفونت باکتریایی ایجادکننده‌ی کورک کمک کند. روغن درخت چای نباید مستقیما روی پوست قرار داده شود زیرا ممکن است اثر سوختگی روی آن بگذارد. ۵ قطره از این روغن را با یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کنید و با سواپ پنبه روی موضع قرار بدهید. این کار را دو یا سه بار در روز انجام بدهید و هر روز تکرار کنید تا کورک کاملا از بین برود.

زردچوبه خواص ضدباکتری و ضدالتهابی دارد و می‌تواند به درمان کورک و خلاص شدن از آن کمک کند. هزاران سال است که در طب شرقی از زردچوبه به‌عنوان یک تصفیه‌کننده‌ی طبیعی خون استفاده می‌کنند.

زردچوبه هم به‌صورت خوراکی (چای زردچوبه) و هم به‌صورت موضعی (ماسک زردچوبه) برای درمان کورک مفید است. یک قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را در آب یا شیر بجوشانید و محلول به‌دست آمده را پس از سرد شدن بنوشید. می‌توانید سه بار در روز آن را مصرف کنید. اگر می‌خواهید از آن به‌صورت موضعی استفاده کنید، پودر زردچوبه را با آب و یا زنجبیل مخلوط کنید و خمیر به‌دست آمده را حداقل دوبار در روز روی کورک قرار بدهید تا درمان شود.

نمک اِپسوم یا منیزیم‌سولفات هم آرامش‌بخش است و هم مزایای زیادی نیز برای سلامتی از جمله درمان کورک دارد. نمک اپسوم می‌تواند به خشک‌شدن چرک‌ها کمک کند و به‌راحتی کورک را تخلیه می‌کند. نمک اپسوم را در آب گرم حل کنید و یک کمپرس را در آن خیس کنید. حداقل سه‌بار در روز این کمپرس را روی موضع بگذارید تا کورک از بین برود.

برخی از پمادهای آنتی بیوتیک که بدون نسخه به فروش می‌رسند و عوارض خطرناکی ندارند، می‌توانند به‌سرعت کورک را درمان کنند و آن را تسکین بدهند. پماد نئوسپورین یکی از گزینه‌هایی است که معمولا در منزل یافت می‌شود. این پماد بسیار خوب عمل می‌کند و مانع از انتشار عفونت می‌شود. از این پماد (یا پمادهای مشابه دیگر) حداقل دو‌بار در روز روی کورک استفاده کنید.

روغن کرچک خواص ضدباکتری دارد و حاوی ریسینولئیک‌اسید است که یک ضدالتهاب قوی طبیعی است. بنابراین یک درمان طبیعی کورک به‌شمار می‌رود. مقدار کمی از روغن کرچک را مستقیما روی کورک قرار بدهید. این کار را سه‌بار در روز تکرار کنید تا کورک کاملا بهبود یابد.

روغن گیاه نیم که به یاس هندی نیز معروف است، دارای خواص ضدعفونی‌کننده، ضدباکتری و ضدمیکروبی است که برای درمان کورک و عفونت‌های پوستی بسیار مفید و سریع‌الاثر است.

برای درمان کورک با روغن گیاه نیم، آن را مستقیم روی موضع قرار بدهید. می‌توانید سه یا چهار بار در روز این کار را تکرار کنید. حتما قبل و بعد از استفاده از این روغن دست‌هایتان را بشویید.

گاهی‌اوقات داروهای خانگی واقعا مؤثر نیستند و نمی‌توانند شما را از شر کورک‌ها خلاص کنند. در شرایط زیر حتما به پزشک مراجعه کنید:

به یاد داشته باشید درمان‌های خانگی فقط برای جوش‌های کوچک مؤثر هستند. اطمینان حاصل کنید که به‌اندازه‌ی مورد نیاز از آنها استفاده کنید تا بهترین نتیجه را ببینید. اگر بعد از ۵ تا ۷ روز بهبودی حاصل نشد یا اگر جوش بزرگ‌تر و دردناک‌تر شده است یا حتی علائم عفونت را در خودتان مشاهده می‌کنید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند با تخلیه‌ی کورک یا تجویز آنتی‌بیوتیک آن را درمان کند.

چنان‌چه کورک بزرگ است یا از یک کورک روی پوست‌تان وجود دارد (کربونکلوزیس)، باید برای درمان به پزشک مراجعه کنید. فقط پزشک باید درون یک کورک بزرگ یا کاربانکل را تخلیه کند. گاهی نیز یک کورک بزرگ نرم می‌شود و خودبه‌خود نمی‌ترکد. این مشکل دیگری است که باز هم فقط پزشک می‌تواند با دقت درون آن را تخلیه کند.

در برخی موارد، پزشک ممکن است برای از بین بردن عفونت آنتی‌بیوتیک تجویز کند. به‌ویژه هنگامی که کورک روی صورت ایجاد شده است و خطر عفونت ثانویه و جای زخم وجود دارد.

اگر کورک‌هایی دارید که بیش از سه‌بار در سال عود می‌کنند، به آن فرونکلوزیس عودکننده می‌گویند. این بیماری معمولا به‌راحتی منتقل می‌شود و از آنجا که بارها عود می‌کند، ممکن است به اعضای خانواده نیز سرایت کند. به‌جز صورت، گردن و شانه‌ها، در بسیاری از موارد کورک‌ها در مناطق چین‌خوردگی یا مناطقی که پوست روی هم قرار می‌گیرد مانند زیر سینه، ناحیه‌ی زیر شکم، زیربغل و کشاله‌ی ران نیز دیده می‌شوند. فرونکلوزیس عودکننده باید توسط پزشک درمان شود.

کورک‌ها به‌ویژه هنگامی که عودکننده هستند، می‌توانند پیامدهای ناخوشایندی داشته باشند. پیامد اصلی کورک اِسکار یا زخم است. اسکارها تا مدت‌ها روی پوست باقی می‌مانند و برخی از آنها تا پایان عمر از بین نمی‌روند. از دیگر پیامدهای کورک می‌توان به بیماری فرونکلوزیس عودکننده و هیدرآدنیت چرکی (سوپوراتیو) اشاره کرد. هیدرآدنیت چرکی ممکن است به کورک عودکننده شباهت داشته باشد، اما حالت مزمن دارد و جدی‌تر است. این بیماری در صورت عدم تشخیص و درمان ممکن است به اِسکار شدید و بدتر شدن کورک‌ها بینجامد.

عفونت ثانویه نیز یکی از پیامدهای نه‌چندان شایع کورک است. این نوع عفونت که پس از بهبود کورک مجددا رخ می‌دهد، در موارد نادر ممکن است به سپسیس (عفونت خون) منجر شود. این عارضه بسیار نادر است و به‌راحتی از طریق روش درمانی مناسب قابل پیشگیری است.

درباره‌ی کورک‌ها سهل‌انگاری نکنید. هرچه سریع‌تر برای درمان آنها اقدام کنید، نتایج بهتری خواهید گرفت.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

راه هاي درمان كورك

سلام وقت بخیر مقاله مفید ی بود.

خواص خوراکی ها

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید


چطور احساساتمان را بهتر درک کنیم؟

جاهای دیدنی کاشان، بهشت تاریخ و طبیعت ایران

عفونت ادراری در کودکان؛ علائم، دلایل و راه های درمان

کلم بروکسل؛ ۱۵ خاصیت اعجاب‌انگیز کلم بروکسل برای بدن

ویزای یونان؛ راهنمای جامع ویزای گردشگری و تجاری یونان با VFS GLOBAL

بانمک ترین حیوانات دنیا که می‌توانند واقعا خطرناک باشند


بهترین کشورها برای زندگی در سال ۲۰۱۹


بهترین دانشگاه های کانادا کدام‌اند؟

زیباترین شهرهای جهان که هر گردشگری را شیفته خود می‌کنند

عجیب ترین حیوانات دنیا که شما را حیرت‌زده می‌کنند

عجایب هفتگانه جهان؛ ۷ بنای حیرت‌انگیز تمدن‌های کهن




خانه

موبایل

كورك به دليل عفونتي كه از پياز مو آغاز شده و در لايه هاي عمقي تر پوست ايجاد مي شود

 

راه هاي درمان كورك

کورک یک عفونت پوستی است که از فولیکول مو و یا غده چربی شروع می شود. همچنین به عنوان یک آبسه پوست نیز خوانده می شود. کورک و یا جوش ابتدا قرمز رنگ و حساس به لمس روی پوست ظاهر می شود.

با گذشت زمان، آن قسمت پوست، سفت و سخت می شود. در نهایت، آبسه نرم به همراه مقدار زیادی گلبول های سفید بوجود می آید. این گلبول ها از طریق جریان خون برای مبارزه با عفونت فرستاده می شوند.

 

مجموعه گلبول های سفید، باکتری و پروتئین ها به چرک خوانده می شوند. در آخر چرک ها در سر قرار می گیرند و می توان با جراحی باز و یا خود به خود آنها را از کورک خارج کرد.

 

در چه مناطقی از بدن کورک ظاهر می شود؟

بیشترین مناطق درگیر عبارتند از:

گردن، زیر بغل، شانه، باسن، ران هنگامی که کورک بر روی پلک چشم بزند، گل مژه خوانده می شود.

  

کورک یک عفونت پوستی است که از فولیکول مو و یا غده چربی شروع می شود

 

علل بيماری کورک

كورك به دليل عفونتي كه از پياز مو آغاز شده و در لايه هاي عمقي تر پوست گسترش مييابد و ايجاد مي شود. اين عفونت معمولا ناشي از باكتري استافيلوكوك است.

 

عوامل تشديدكننده بيماری کورک

• تغذيه ناسب

•  وجود يك بيماري كه مقاومت بدن را كاهش داده باشد.

• ديابت شيرين (بيماري قند)

• مصرف داروهاي سركوبگر ايمني

 

کورک های بزرگ باید توسط پزشک، تخلیه شوند

 

علائم کورک

♦ جوش هایی به صورت برآمدگی های سفت، قرمز رنگ و دردناک که کمتر از دو و نیم سانتی متر است، روی پوست دیده می شود.

 

♦ بعد از چند روز، برآمدگی ها نرم تر، بزرگ تر و دردناک تر می شوند.

 

♦ به زودی، چرک در سر جوش ظاهر می شود.

 

علائم عفونت شدید شامل:     

◊ پوست اطراف جوش، قرمزرنگ، دردناک و متورم می شود.

◊ جوش ها در یک ناحیه ظاهر می شوند.

◊ تب رخ می دهد.

◊ گره های لنفاوی متورم می شوند.

 

راه هاي درمان كورك

عواقب بيماری کورک

بدون هيچ اقدام درماني، كورك در عرض 1 تا 2 روز بهبود مي يابد؛ اما در صورت درمان، زودتر از بين مي رود، شدت علائم كمتر است و احتمال بروز كورك هاي جديدتر نيز كمتر مي شود. توجه داشته باشيد چركي كه به هنگام باز شدن بيرون مي آيد، امكان دارد پوست همجوار را آلوده سازد و باعث ايجاد كورك*هاي جديد شود.

 

عوارض احتمالی* وارد شدن عفونت به خون و گسترش آن به ساير نقاط بدن

*  ايجاد جوشگاه در ناحيه

 

تشخيص بیماری کورک:

كورك معمولا به دليل تورم و التهاب، آشكار است. البته امكان دارد از مواد موجود در كورك نمونه گرفته و در آزمايشگاه بررسي شود.

  

بدون هيچ اقدام درمانی، كورك در عرض 1 تا 2 روز بهبود مي يابد

 

کورک با آنتی بیوتیک درمان می شود؟

1. آنتی بیوتیک ها غالبا برای کاهش عفونت های باکتریایی استفاده می شود.

 

2. اگر عفونتی در اطراف پوست باشد، پزشک آنتی بیوتیک را تجویز می کند.

 

3. آنتی بیوتیک ها غالبا درمان کننده خوبی برای آبسه نمی باشند و نیاز به تخلیه جوش از طریق جراحی می باشد.

  

آنتی بیوتیک ها غالبا برای کاهش عفونت های باکتریایی استفاده می شود

 

آیا کورک باید تخلیه شود؟

تا زمانی که کورک کوچک، سفت و دردناک است، باز کردن آن و تخلیه محتویات آن مفید نیست. به هر حال، پس از آن که کورک نرم شد و سر آن چرک جمع گردید، می توان کورک را تخلیه کرد. پس از تخلیه، درد کم می شود.

 

برخی از انواع جوش های کوچک مانند: جوش هایی که اطراف موها می باشند، با خیس کردن و خشک کردن، تخلیه می شوند.

 

کورک های بزرگ باید توسط پزشک، تخلیه شوند. غالبا این کورک های بزرگ دارای چرک زیادی هستند و باید باز شده و تخلیه شوند.

 

تا زمانی که کورک کوچک، سفت و دردناک است باز کردن آن و تخلیه محتویات آن مفید نیست

 

پيشگيري از بيماری کورک

– پوست خود را تميز نگاه داريد.

 

– اگر فردي در خانواده تان كورك دارد، به هيچ عنوان از حوله يا لباس مشترك استفاده نكنيد.

 

– اگر دچار يك بيماري مزمن (مثل ديابت) هستيد، دستورات درماني مربوطه را دقيقا رعايت نماييد.

 

گردآوری: بخش سلامت و بهداشت بیتوته

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

کورک نوعی جوش بزرگ است که بر اثر عفونت فولیکول مو بوجود می‌آید . کورک در گردن ، صورت و سینه ها پدید می‌آیند . کورک دردناک و پر از چرک است . کورک‌ها شایع هستند و به‌راحتی می‌توان آن‌ها را در خانه درمان کرد .

در موارد شدید نیاز به آنتی بیوتکی دارد اما در موارد خفیف با پماد و صابون موضعی آنتی باکتریال قابل درمان است .

سعی کنید سریعاً بعد از ایجاد کورک شروع به درمان کنید تا احتمال گسترش پیدا کردن آن را کاهش دهید .

مطمئن شوید که ضایعه مورد نظر کورک است !! قبل از شروع به درمان باید مطمئن شوید که ضایعه موردنظر حتماً کورک باشد . کورک‌ها به دلیل عفونت فولیکول مو با استافیلوکوکوس اورئوس به وجود می‌آیند . آن‌ها مسری بوده و می‌توانند به دیگر قسمت‌های بدن گسترش پیدا کنند یا کسانیکه با آن در ارتباط هستند را درگیر کند .

راه هاي درمان كورك

کورک ممکن است با کیست یا کیست زیر آن‌ها اشتباه گرفته شود که نیاز به درمان پزشکی دارد .

همچنین ممکن است که کورک با آکنه اشتباه گرفته شود مخصوصاً اگر روی صورت یا قسمت بالای پشت بدن ایجاد شود . درمان آکنه و کورک کاملاً متفاوت است و باید از کورک بودن ضایعه مطمئن شوید .

اگر مشکل در ناحیه جنسی باشد ، باید به بیماری‌های جنسی شک کنید تا کورک .

اگر از کورک بودن ضایعه مطمئن نیستید می‌توانید با مراجعه به پزشک مطمئن شوید .

کمپرس داغ روی کورک قرار دهید . به‌محض اینکه متوجه شدید که کورک شروع به تشکیل شدن است ، سریعاً درمان با کمپرس گرم را آغاز کنید . هرچقدر زودتر شروع به درمان کنید عوارض کورک نیز کمتر خواهد بود .

طرز استفاده : لیف را زیرآب داغ گرفته سپس آن را بچلانید . لیف گرم را به‌آرامی و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی کورک نگه‌دارید . روزی ۳ الی ۴ بار این کار را تکرار کنید .

طرز استفاده از پد گرمایی : می‌توانید پدگرمایی را داخل یکپارچه بپیچید و روی کورک بگذارید . این کار باعث می‌شود که گرما حدود ۴۰ دقیقه باقی بماند که خیلی از نوع لیف است ، زیرا گرمای لیف چند دقیقه دوام ندارد .

همچنین می‌توانید کورک را در آب گرم خیس کنید . اگر کورک در نیمه پایین بدن باشد استفاده از وان حمام نیز مناسب است .

کمپرس گرم چگونه به درمان کورک کمک می‌کند ؟

کمپرس گرم به دلایل زیر باعث افزایش سرعت بهبودی کورک می‌شود :

۱ – گرما باعث افزایش گردش خون و کمک به نزدیک کردن پادتن و سلول‌های سفید خون به محل عفوت می‌شود .

۲ – گرما باعث آوردن چرک به سطح پوست می‌شود که به همین دلیل تخلیه آن سریع‌تر انجام می‌شود .

۳ – کمپرس گرم باعث کاهش درد نیز می‌شود .

کورک را نترکانید یا با سوزن آن را تخلیه نکنید . سطح خارجی کورک نرم و پر از چرک است که ممکن است باعث وسوسه کردن شما برای ترکاندن یا خالی کردن آن شود . به‌هرحال این کار پیشنهاد نمی‌شود زیرا می‌تواند باعث عفونت یا گسترش باکتری کورک شده و کورک‌های بیشتری پدیدار شود .

با ادامه دادن کمپرس گرم ، بعد از حدود ۲ هفته کورک خودبه‌خود ترکیده و محتویات آن تخلیه می‌شود .

کورک را با صابون آنتی باکتریال شستشو دهید . هنگامی‌که جوش شروع به تخلیه کردن شد ، بسیار مهم است که آن ناحیه را تمیز نگه‌دارید . کورک را با صابون آنتی باکتریال کاملاً شستشو داده تا تمامی چرک آن تخلیه شود .

بعد از شستشو محل را با دستمال‌کاغذی کاملاً خشک‌کنید و سریعاً آن را دور بی‌اندازید تا از گسترش آن جلوگیری شود .

کرم آنتی باکتریال زده و کورک را پانسمان کنید . بعد از شستشو ، کرم آنتی باکتریال روی کورک زده و روی آن را با گاز استریل بپوشانید . گاز استریل باعث می‌شود که کورک به تخلیه شدن ادامه دهد ، بنابراین باید مرتباً گاز استریل را عوض کنید .

پماد یا کرم آنتی باکتریال را می‌توانید بدون نسخه از داروخانه تهیه بفرمایید . پانسمان را حداقل هر ۱۲ ساعت یکبار عوض کنید . درصورتی‌که خون یا چرک باعث خیس شدن پانسمان شد ، زودتر پانسمان را عوض کنید .

استفاده از کمپرس گرم را ادامه دهید تا کورک کاملاً درمان شود . بعدازاینکه کورک تخلیه شد ، شما باید استفاده از کمپرس گرم ، تمیز کردن و پانسمان کورک را تا زمان بهبودی کامل ادامه دهید . تا زمانی که کورک به‌طور کامل درمان شود که حدوداً ۱ الی ۲ هفته طول می‌کشد ، شما وظیفه‌دارید که ناحیه را تمیز نگه‌دارید .

همیشه قبل و بعد از دست زدن به کورک دستان خود را با صابون آنتی باکتریال شستشو دهید تا از گسترش پیدا کردن عفونت جلوگیری کنید .

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد ؟

اگر بعد از ۲ هفته کورک تخلیه نشد یا عفونت کرد ، زمان مراجعه به پزشک است . در بعضی از کورک‌ها نیاز به اقدامات پزشکی است که به‌اندازه ، محل و عفونت بستگی دارد . پزشک با سوزن زدن به کورک اقدام به تخلیه آن می‌کند . کورک ممکن است چندین محفظه چرکی داشته باشد که باید تمامی آن‌ها تخلیه شود . کورک ممکن است داخل بینی و گوش باشد .

اگر کورک یا پوست اطراف آن عفونت کرده باشند ممکن است برای شما آنتی‌بیوتیک خوراکی و تزریقی نیز تجویز شود .

در شرایط زیر باید سریعاً به پزشک مراجعه کرد :

۱ – اگر کورک روی صورت یا ستون فقرات و داخل بینی یا کانال گوش و بین باسن بوجود بی‌آید، میتوانند بسیار دردناک باشد و درمان آن‌ها در خانه سخت است .

۲ – اگر کورک مکرراً رخ دهد ، ممکن است نیاز به از بین بردن غدد تعریق باشد . اگر کورک در ناحیه‌هایی مانند زیر بغل باشد ، التهاب غدد تعریق می‌تواند باعث ایجاد آن شود .

۳ – اگر کورک با تب ، رگ‌های بیرون زده قرمز از کورک یا قرمزی و التهاب پوست اطراف آن همراه باشد ، آن‌ها نشانه‌های عفونت هستند .

۴ – اگر از بیماری‌هایی مانند سرطان یا دیابت رنج می‌برید یا اینکه دارویی مصرف می‌کنید که باعث ضعیف کردن سیستم ایمنی بدن می‌شود ، ممکن است بدن نتواند به‌صورت طبیعی با عفونت مقابله کند .

راه هاي درمان كورك

۵ – اگر کورک بعد از ۲ هفته با درمان‌های خانگی خوب نشد یا بسیار دردناک بود ، به پزشک مراجعه کنید .

حوله ، لباس و تخت خواب را باکسی مشترک مصرف نکنید . کورک مسری نیست اما باکتری‌ای که آن را ایجاد می‌کند مسری است ؛ به همین دلیل باید باکسی که کورک دارد لوازم گفته‌شده را مشترک مصرف نکنید . لوازم گفته‌شده باید بعد از استفاده توسط کسی که کورک دارد ، کاملاً شسته شود .

بهداشت فردی خوبی داشته باشید . رعایت کردن بهداشت شخصی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که برای جلوگیری از کورک باید انجام دهید ، زیرا کورک به دلیل عفونت باکتریایی در فولیکول مو ایجاد می‌شود . بدین منظور هرروز پوست را با صابون معمولی شستشو دهید .

همچنین می‌توانید به‌وسیله اسفنج نیز پوست را لایه‌برداری کنید . این کار چربی‌هایی که ممکن است در فولیکول مو گیر کنند را از بین می‌برد .

هرگونه بریدگی و زخم را سریعاً و کاملاً تمیز کنید . باکتری‌ها می‌توانند به‌راحتی از بریدگی‌ها و زخم‌های پوستی وارد بدن شوند . باکتری‌ها واردشده به پوست می‌توانند به فولیکول مو برسند و باعث عفونت آن شوند .

برای جلوگیری از عفونت حتماً سطح زخم و خراش را با صابون آنتی باکتریال تمیز کنید و از کرم یا پماد استفاده کرده سپس آن را پانسمان کنید . تا زمان بهبودی کامل زخم این کار را تکرار کنید .

از نشستن زیاد خودداری کنید . کورک باسن که به کیست پیلونیدال معروف است ، معمولاً به دلیل فشار زیاد در نشستن‌های طولانی‌مدت به وجود می‌آید . این کورک‌های در رانندگان تریلی و کسانیکه مسافرت‌های هوایی طولانی دارند شایع است .

در صورت امکان مرتباً از جای خود بلند شده و حرکات کششی پا انجام دهید .

ممکن است درمان‌های خانگی مؤثر نباشند !!!

امتحان کردن این روش‌ها مشکلی ندارد اما بدانید که آن‌ها توسط پزشک پیشنهاد نمی‌شوند و ممکن است مؤثر نباشند . درمان‌های خانگی ضرری ندارند اما ممکن است برای درمان نیاز به مراجعه به پزشک باشد .

روغن درخت چای را امتحان کنید . روغن درخت چای یک ضدعفونی‌کننده طبیعی است و می‌تواند در درمان بسیاری از مشکلات پوستی مانند کورک مؤثر باشد . گوش پاک‌کن را به روغن درخت چای آغشته کرده و مستقیماً روی کورک بزنید . روزی یک‌بار این کار را انجام دهید .

نمک دریا را تست کنید . نمک دریا یک خشک‌کننده است که می‌تواند کورک را به سطح پوست برساند . مقداری نمک را در آب حل کرده و به‌وسیله آن کمپرس گرم ( مانند روش لیف ) روی کورک قرار دهید .

از زردچوبه کمک بگیرید . زردچوبه یکی از ادویه‌های هندی است که خواص ضدالتهابی قابل‌توجهی دارد . همچنین زردچوبه به‌عنوان یک تصفیه‌کننده خون نیز عمل می‌کند .

زردچوبه را می‌توان به‌صورت خوراکی و موضعی مصرف کرد .

مصرف موضعی : مقدار کمی آب به زردچوبه بزنید تا خمیری شکل شود سپس روی کورک گذاشته و روی آن را پانسمان کنید زیرا زردچوبه می‌تواند لباس را لک کند .

کرم نقره کلوئیدی (colloidal silver ) استفاده کنید . نقره کلوئیدی یک ضدعفونی‌کننده طبیعی است و می‌تواند در درمان کورک مؤثر باشد . مقدار کمی کرم را مستقیماً روی کورک بزنید .

از سرکه سیب استفاده کنید . سرکه سیب یک ضدعفونی‌کننده طبیعی است که می‌توان از آن برای تمیز کردن کورک بعد از تخلیه شدن استفاده کرد . به‌وسیله یک گوله پنبه ، سرکه را روی کورک گذاشته و مقداری فشار دهید . اگر سوزش زیادی داشت ، می‌توانید سرکه را با مقداری آب رقیق کنید .

شاید چاره کار روغن کرچک باشد . روغن کرچک دارای خواص زیادی است که به‌صورت پزشکی که نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد ، مانند بیماران سرطانی . روغن کرچک یک ضدالتهاب مؤثر است که می‌تواند باعث کاهش تورم و درد کورک شود .

یک گوله پنبه را به روغن کرچک آغشته کرده و روی کورک قرار دهید . روی پنبه را با گاز استریل یا چسب زخم بپوشانید و هرچند ساعت این کار را تکرار کنید .

نکته : از ترکاندن کورک خودداری کنید زیرا ممکن است عفونت گسترش پیدا کند .

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر احساس تنبلی می‌کنید یا در کاهش وزن مشکل‌دارید ، اقدام به پاکسازی بدن از سموم کنید . پا

آب تنگ باید حداقل هفته ای یک بار عوض شود . عوض کردن آب

سندروم روده تحریک پذیر ( آی بی اس ) چیست ؟ سندروم روده تحریک

اگر شما مرغ عشق دارید حتما دوست دارد از جنسیتش با خبر بشید .

بخور صورت باعث ریلکس شدن پوست ، افزایش خون رسانی ، باز شدن منافذ

متاسفانه واقعیت این است که هیچ راهی برای تشخیص دقیق سن خرگوش وجود ندارد

تمامی مطالب این سایت ترجمه شده از سایتهای خارجی معتبر مانند : ehow و wikihow بوده ، بنابراین کاملا قابل اعتماد ، انحصاری و جدید است.

ورود

کاربری یا نشانی

رمز

مرا به خاطر بسپار

کورک (به انگلیسی : Boil) نوعی جوش بزرگ و سفت است که در اثر عفونت فولیکول‌ های مو ایجاد می شود.

ما در این مقاله از سایت کوکا به طور کامل علل، علائم و راه های پیشگیری و درمان خانگی کورک چرکی صورت و بدن را برای شما ارائه کرده ایم.

انواع کورک عبارتند از :کورک صورت، کورک گردن، کورک زیر بغل، کورک سینه، کورک باسن و مقعد، کورک داخل گوش و کورک تناسلی.

در مرحله ی اول پوست در ناحیه عفونت قرمز شده و یک توده سفت شروع به رشد می کند، پس از چهار تا هفت روز به دلیل حمله ی گلبول های سفید خون و تجمع پروتئین در این ناحیه توده ها سفید، نرم، بزرگ و دردناک می شوند.

در مرحله ی بعدی پوست اطراف جوش قرمز، دردناک، گرم و متورم می شود، فرد دچار تب شده و غدد لنفاوی ممکن است متورم شوند.

راه هاي درمان كورك

تشخیص کورک : اگر نگرانی در عفونت کورک چرکی وجود داشته باشد توسط آزمایش خون بررسی می شود و در صورت عفونت شدید آنتی بیوتیک تجویز می شود و کورک توسط پزشک تخلیه می شود.

برای درمان کورک از آنتی‌بیوتیک سفالکسین و پماد و صابون های آنتی باکتریال استفاده می شود، کلیندامایسین و موپیروسین از محلول های موضعی مفید برای درمان کورک محسوب می شوند.

رعایت نظافت و بهداشت شخصی، استفاده روزانه 3 تا 4 بار کمپرس آب گرم بر روی کورک، نوشیدن روزانه آب، عدم مصرف الکل و داشتن رژیم غذایی سالم بهترین درمان های خانگی برای کورک پوست محسوب می شوند.

یکی از ساده ترین و موثرترین درمان های خانگی برای کورک پوستی، استفاده از گوجه فرنگی می باشد؛ هر روز یک تکه گوجه فرنگی را ببرید و بر روی کورک بگذارید تا درمان شود.

نوشیدن روزانه آب 3 تا 4 عدد خیار چنبر تلخ به دلیل خواص ضد میکروبی که دارد به سم زدایی و پاک سازی خون کمک کرده و برای درمان کورک چرکی مناسب می باشد.

روغن درخت چای دارای خواص ضد باکتری و ضد عفونی قوی بوده و می تواند به درمان کورک چرکی کمک کند، توصیه می شود که هر شب مقداری روغن درخت چای را بر روی کورک پوستی بمالید، بعد از 3 هفته کورک چرکی هم درمان می شود.

فراموش نکنید که روغن درخت چای نباید مستقیما بر روی پوست اعمال شود، چون می تواند باعث سوزش پوست شود، 5 قطره روغن درخت چای را با یک قاشق چای خوری روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کنید و سپس بر روی پوست بمالید.

اگر یک گاز استریل را در سرکه فرو کنید و آن را با استفاده از یک باند بر روی کورک ببندید، بعد از دو تا سه روز آن را خشک و درمان می کند.

اگر مقداری آب سیر را بر روی کورک چرکی بمالید به دلیل خواص ضد عفونی کننده که دارد به سرباز کردن کورک و درمان آن کمک می کند.

پیاز هم مانند سیر دارای خواص ضد عفونی کننده می باشد و مالیدن آب پیاز بر روی کورک می تواند به تخلیه کورک چرکی و درمان آن کمک کند.

زردچوبه دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی قوی بوده و یکی از بهترین مواد برای سم زدایی و پاک سازی پوست و خون محسوب می شود.

زردچوبه یکی از بهترین درمان های گیاهی برای کورک چرکی پوست محسوب می شود؛ مقداری پودر زردچوبه را با  نصف فنجان شیر گرم ترکیب کنید و هر شب بر روی کورک بمالید تا خیلی زود آن را درمان کند.

در روشی دیگر پودر زردچوبه را با مقداری آب و یا آب زنجبیل تازه مخلوط کنید تا خمیری ایجاد شود، این خمیر را دو بار در روز بر روی کورک بگذارید تا درمان شود.

مقداری جعفری تازه را یک لیوان آب بجوشانید و سپس از صافی رد کنید، پارچه ی نخی تمیزی را در این محلول فرو کنید و بر روی کورک ببندید تا به زودی کورک را درمان کند.

پودر زیره سبز را با مقداری آب ترکیب کنید تا خمیر سفتی به دست آید، این خمیر را بر روی کورک بمالید تا زودتر درمان شود.

روغن کرچک حاوی ترکیبی به ریسینلیدیک اسید است که دارای خواص ضد التهابی قوی می باشد و می تواند به درمان جوش کورک کمک کند.

فلفل بتل را در مقداری آب جوش بیندازید تا نرم شود، آن را له کنید و با یک قاشق غذا خوری روغن کرچک ترکیب کنید و 2 تا 3 بار در روز بر روی کورک بمالید تا خیلی زود تخلیه و درمان شود.

چریش یکی از بهترین مواد برای سم زدایی و پاک سازی خون است و به عنوان بهترین درمان برای انواع جوش از جمله کورک شناخته می شود؛ هر روز صبح چند برگ تازه چریش را بکوبید و بر روی کورک بگذارید یا مقداری پودر برگ خشک چریش را با آب ترکیب کنید و این خمیر را بر روی کورک بمالید تا درمان شود.

همچنین می توانید از روغن چریش هم برای درمان کورک استفاده کنید، روزی 3 تا 4 باز مقداری روغن چریش را بر روی کورک بمالید تا درمان شود.

نمک اپسوم یکی از بهترین مواد طبیعی برای خشک شدن جوش از جمله کورک و درمان آن محسوب می شود. مقداری نمک اپسوم را در آب گرم بریزید، این محلول را بر روی کورک بمالید و بگذارید 2 دقیقه بماند سپس با آب گرم بشویید.

این روش را حداقل سه بار در روز انجام دهید تا جوش کورک زودتر درمان شود.

در طب سنتی ایرانی از پماد سیاه که به های روغن سیاه یا اکتیول هم شناخته می شود استفاده می کردند.

کورک پوستی در اثر عفونت فولیکول مو توسط باکتری استافیلوکوکوس اورئوس ایجاد می شود و به صورت یک جوش سفید، سفت و دردناک ظاهر می شود، جوش ها به صورت دانه های قرمز و ملتهب دیده می شوند و به علت بسته شدن منافذ پوست و تجمع چربی در این منافذ ایجاد می شوند.

جوش بر روی صورت، بالای کمر، شانه و سینه دیده می شود در حالی که کورک بر روی صورت، گردن، باسن، زیر بغل و ناحیه تناسلی ظاهر می شود.

جوش اندازه ی کوچکی دارد اما کورک اول کوچک است و به زودی بزرگ شده و می تواند به اندازه ی یک توپ پینگ پونگ شود.

در ادامه بخوانید : روش های درمان خانگی جوش صورت

منابع : webmd – organicfacts – healthline

روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال حافظ

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

نبض ما– یکی از شایع ترین علل ایجاد جوش و کورک، استفاده از لباس های تنگ است که باعث اصطکاک و یا مالش روی پوست می شود. بهتر است تا زمان برطرف شدن کورک، لباس های گشاد بپوشید و پس از درمان کورک ، لباس زیر را تمیز و خشک کنید.

کورک در جاهای مختلفی ایجاد می شود و درمان کورک روش های مختلفی دارد که در این مطلب به بررسی آن می پردازیم.

راه هاي درمان كورك

در درمان کورک مقعدی، با توجه به نوع و شدت کورک، درمان لازم انجام می شود که این درمان ممکن است به صورت بستری و یا سرپایی انجام شود. در ابتدای درمان، پزشک روند درمان را برای بیمار تشریح می کند.

البته باید گفت که پزشک در ابتدای کار، کورک را بررسی می کند و این نکته مهم است که کورک در چه ناحیه ای از مقعد ایجاد شده است و چگونگی تشخیص کورک توسط بیمار بررسی می شود.

بررسی کورک های بخش انتهایی مقعد و یا ناحیه بیرونی صورت گرفته و بر طبق نوع و شدت آن درمان لازم انجام می شود. در مورد کورک های بزرگ ناحیه مقعدی علاوه بر دارو از درمان جراحی استفاده می شود.

در کورک تناسلی، شما می توانید به راحتی علائم را از بین برده و با استفاده از داروهای خانگی، روند بهبودی را طی کنید. قبل از اینکه کورک یا محیط اطراف آن را لمس کنید، حتما دست های خود را بشویید.

از یک صابون ضد باکتری و آب گرم استفاده کنید. توجه کنید که در صورت عدم پاکسازی دست ها، خطر ابتلا به باکتری های بیشتری در ناحیه کورک وجود دارد و حتی ممکن است عفونت را بدتر کند.

به همین ترتیب، پس از پایان درمان ، دوباره دست های خود را بشویید. با این کار، شما از گسترش باکتری ها به دیگر نواحی بدن، جلوگیری می کنید.

برای درمان کورک ناحیه آلت تناسلی، شما می توانید از کمپرس آب گرم استفاده کنید.

شما می توانید از یک دستمال هم استفاده کنید به این ترتیب که دستمال را در آب گرم قرار داده و آب اضافی را فشار دهید. سپس، دستمال گرم را  به مدت 7 تا 1 دقیقه روی محل کورک قرار دهید.

این کار را سه تا چهار بار در روز انجام دهید تا کورک بیفتد.

گرما، باعث افزایش گردش خون می شود، بنابراین سلول های سفید خون می توانند عفونت باقی مانده را درمان کنند.

در درمان های خانگی مربوط به درمان کورک، شما می توانید از روغن سیاه استفاده کنید. برای این کار، یک قاشق چایخوری روغن سیاه را در محل کورک اعمال کرده و این کار را دوبار در روز انجام دهید.

برای درمان کورک های زیر پوستی شما می توانید از یک پارچه پنبه ای گرم استفاده کرده و در ناحیه کورک بگذارید.

با این روش و پس از مدت زمان کوتاهی، چرک و عفونت کورک خارج می شود. برای تخلیه کامل کورک های زیر پوستی، این کار را در روز و چندین مرتبه انجام دهید تا چرک و آلودگی کاملا خالی شود.

در درمان های دارویی کورک، معمولا برای جلوگیری از عفونت و یا خشک شدن کورک ها، از آنتی بیوتیک ها استفاده می شود تا به این ترتیب، هر گونه عفونت باکتریایی از بین برود، به ویژه اگر عفونت  زیادی در پوست اطراف کورک وجود داشته باشد.

با این حال، آنتی بیوتیک ها در هر شرایطی مورد نیاز نیستند. در حقیقت، آنتی بیوتیک ها در درمان دیواره بیرونی کورک به کار برده شده و ممکن است کورک به طور کامل و ریشه ای از بین نرود. در مان با آنتی بیوتیک بستگی به نوع عفونتی دارد که در محل ایجاد شده است.

برخی از درمان های دارویی برای درمان کورک به کار برده می شود. نمونه هایی از داروهایی که در درمان کورک مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: داروهای موضعی کلیندامایسین، موپیروسین (باتروبن) و سفالکسین.

درمان خانگی گزینه ای ساده و در دسترس برای از بین بردن و درمان کورک است. در حالت ایده آل، درمان را باید درست، هنگام ظاهر شدن کورک شروع کرد، زیرا درمان به موقع می تواند از بروز عوارض بعدی جلوگیری کند.

یکی از  درمان های خانگی استفاده از چسب کورک است. چسب کورک از کورک های شما در برابر خراشیدن و مالش که می تواند منجر به زخم شدن و یا عفونت شود، محافظت می کنند. ( چه آن ها را نا خود آگاه خارش دهید و یا این که بر روی بالشتتان کشیده شوند.)

– این چسب ها می توانند یک محیط مرطوب برای بهبود سریع تر و بهتر آن ها ایجاد کنند

– آنها می توانند مواد فعال خود را به جوش و کورک برسانند و بانداژ نیز می تواند به طور موثری در آن ها نفوذ کند.

– آنها می توانند مایع را از جوش شما جذب کنند.

– همچنین از جوش و کورک در مقابل اشعه فرابنفش که موجب کاهش رنگدانه ها می شود، محافظت کنند.

– آنها معمولا ضد آب هستند، بنابراین لازم نیست هر بار که چهره خود را شستشو می کنید، دوباره آنها را بچسبانید.

 

به طور کلی دو مدل چسب کورک وجود دارد. بانداژ هیدروکلوئیدی و چسب های درمانی.

بانداژ هیدروکلوئیدی باند های انعطاف پذیری هستند که از مواد جذب کننده آب استفاده شده اند که بر روی یک فیلم نازک چسبیده اند. باند به زخم باز می چسبد به طوری که قسمت جذب کننده آب به سمت پایین باشد.

فیلم پلاستیکی سخت بیرونی معمولا پلی اورتان است و همه چیز را در جای خود نگه می دارد و همچنین موجب جلوگیری از تبخیر و خشک شدن زخم از آب می شود، بنابراین زخم سریع تر بهبود می یابد و پوست جدیدی شکل می گیرد که انعطاف پذیر است و نه سخت همچنین زخم را در برابر مالش و خراش محافظت می کند.

باعث افزایش نفوذ مواد به دلیل انسداد می شود. پوست زیر خود را مرطوب نگه می دارد، که باعث افزایش نفوذپذیری پوست می شود. همچنین در سمت دیگر پچ، در صورتی که به ماده ای از چسب حساسیت داشته باشید و یا این که پوستتان تمیز نباشد، واکنش شما تقویت خواهد شد. همچنین این پچ ها مواد تشکیل دهنده فعال را در محل خود نگه می دارد تا به طور تصادفی از بین نرود و از مالش و خارش جوش ها نیز محافظت می نماید.

بهترین درمان خانگی برای از بین بردن کورک، استفاده از آب گرم و یا کمپرس آب گرم است. این درمان را به مدت 2 تا 3 دقیقه در هر بار برای سه تا چهار بار در روز انجام دهید.

با کمپرس آب گرم، محل عفونت به تدریج بهبود پیدا می کند. در صورتی که پس از اصلاح صورت، کورک و جوش ایجاد شود، بهتر است برای جلوگیری از گسترش باکتری ها و تا زمان رفع کورک، این ناحیه اصلاح و تراشیده نشود.

راه هاي درمان كورك

تا زمانی که کورک وجود دارد و حالتی سفت و خشک دارد، باز کردن ناحیه و تخلیه کورک اصلا توصیه نمی شود.اما زمانی که کورک نرم می شود ، می توان آن را به آرامی تخلیه کرد.

پس از تخلیه، می توانید برای تسکین درد از مسکن استفاده کنید. در صورتی که کورک های بزرگ، روی پوست و مخصوصا بر روی سطح سر ایجاد شود، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و درمان پزشکی مورد نیاز است.

در این وضعیت، کورک توسط متخصص مراقبت های بهداشتی تخلیه می شود. اغلب این کورک های بزرگ چند لایه هستند و باید تخلیه شوند.

در درمان جای کورک می توان از لیزر هم استفاده کرد که در رفع جای آن موثر است.

از طریق درمان با لیزر جای کورک و همچنین تورم آن کمتر شده و به مرور زمان پوست شما شکل طبیعی خود را به دست می آورد. شما می توانید از انواع درمان های لیزر برای برطرف کردن جای کورک استفاده کنید.

یکی دیگر از روش های از بین بردن جای کورک استفاده از روش لایه برداری است. از طریق لایه برداری، معمولا بخش بالایی پوست به حالت انجماد در آمده و با نوعی ابزار خاص، سطح بیرونی پوست ساییده شده و لایه برداری می شود.

زمانی که پوست جدید رشد می کند، جای کورک پر شده و تقریبا برطرف می شود.

تیم ترجمه نبض ما

سرماخوردگی در پاییز؛ چرا با تغییر فصل بیمار می شوید؟

بوتولیسم چه علائمی دارد؟

علائم و درمان تبخال در کودکان

علت و درمان انواع مختلف بیماری سالک

از بین بردن و درمان تبخال با این روش ها

علائم عفونت لوزه بزرگسالان و درمان خانگی آن

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو

تاثیر چاقی در فشار خون بالا

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

جشنواره فجر

اعلام اسامی زدهای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

جشنواره 37/ معرفی و گزارش نشست خبری فیلم سرخپوست

جشنواره 37/ معرفی فیلم متری شش و نیم به کارگردانی سعید

جشنواره 37/ معرفی فیلم شبی که ماه کامل شد اثر نرگس آبیار

جشنواره 37/ معرفی فیلم طلا به کارگردانی پرویز شهبازی

جشنواره 37/ معرفی فیلم ناگهان درخت به کارگردانی صفی یزدانیان

ویدیو های سلامت

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

عوامل موثر در افزایش قد بعد از بلوغ

شایع ترین سرطان در بین زنان

آیا اعتیاد به پورنوگرافی قابل درمان است؟

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مطالب پیشنهادی

بهترین بره رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *