راه درمان یبوست در بارداری

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

یبوست با سه نشانه‌ی کلی یعنی حرکات ناسب روده، درد در ناحیه‌ی شکم و دفع سخت مدفوع همراه است. بسیاری از خانم‌ها در زمان بارداری علائم یبوست را تجربه می‌کنند. تغییرات هورمونی، فشار رحم و کاهش میزان آهن قبل از زایمان می‌تواند از عوامل اصلی یبوست در بارداری باشد. در این مقاله با علل و روش‌های درمان یبوست در بارداری آشنا می‌شوید. با «چطور» همراه باشید.

راه درمان یبوست در بارداری

افزایش هورمون پروژسترون در دوران بارداری سبب شل شدن عضلات بدن و به‌ویژه عضلات روده‌ می‌شود. حرکت کُند روده سبب می‌شود تا فرایند هضم آهسته صورت بگیرد؛ این اتفاق می‌تواند سبب یبوست شود.

براساس پژوهشی که در یکی از مجلات اسکاندیناوی منتشر شده است، یبوست در بارداری بسیار متداول است و تقریبا سه‌چهارم زنان باردار، یبوست یا سایر مسائل مربوط به روده را تجربه می‌کنند.

برای کاهش یبوست، روش‌ها و مجموعه‌ی کاملی از داروها وجود دارند، اما بارداری سبب محدود شدن راه‌‌حل‌ها خواهد شد.

رژیم غذایی پُرفیبر به درمان یبوست در بارداری کمک می‌کند. همچنین فیبر، آنتی اکسیدان ها و ویتامین های مورد نیاز زنان باردار را تأمین می‌کند. زنان باردار باید روزانه ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر مصرف کنند تا سلامتی آنها حفظ شود.

برای تأمین این میزان فیبر، می‌توانید با مقداری تمشک، سیب، موز، انجیر و توت‌فرنگی، سالاد میوه‌ی تازه درست کنید یا مقداری ذرت شیرین، کلم بروکلی و هویج را کباب کنید و یک غذای لذیذ برای خود تهیه کنید.

تأمین رطوبت بدن در دوران بارداری بسیار مهم است و تقریبا در زمان بارداری باید دوبرابر آب دریافت کنید. زنان باردار باید روزانه ۱۲ لیوان آب بنوشند. این کار کمک می‌کند تا روده نرم بماند و غذا به‌راحتی درون دستگاه گوارش حرکت کند.

سعی کنید وعده‌های غذایی روزانه خود را به ۵ یا ۶ وعده‌ی کوچک در طول روز تقسیم کنید. این کار به کاهش یبوست کمک می‌کند و سبب می‌شود تا معده بدون کارِ زیاد، بتواند غذا را هضم کند و غذا به‌راحتی از روده و کلون عبور کند. وعده‌های غذایی پُرحجم معده را پُر می‌کند و دستگاه گوارش به‌سختی می‌تواند روند هضم غذای مصرفی را انجام دهد.

فواید ورزش را دست‌کم نگیرید. انجام حرکات منظم ورزشی می‌تواند به کاهش یبوست کمک کند. ورزش، روده‌ی شما را تحریک می‌کند. زنان باردار باید هفته‌ای سه بار و هر بار به‌مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ورزش کنند.

گزینه‌های ورزشی حدود است. به‌عنوان مثال می‌توانید در مسیرهای موردعلاقه‌ی خود پیاده روی کنید، شنا کردن را در بره خود بگنجانید یا در یک بعدازظهرِ آرام حرکات یوگا مخصوص بارداری را انجام دهید.

درباره‌ی اینکه چه ورزشی برای شما و فرزندتان مناسب است، با پزشک خود مشورت کنید.

درصورتی‌که روش‌های طبیعی مؤثر نباشد، در بعضی مواقع پزشک برای کمک به رفع یبوست در خانم‌های باردار، برای مدت زمان کوتاهی مسهل (نرم‌کننده‌) مدفوع مانند کولاک (Colace) تجویز می‌کند (مصرف طولانی‌مدت این داروها می‌تواند سبب کمبود آب و تغییر تعادل الکترولیت بدن شود).

نرم‌کننده‌ی مدفوع به نرم شدن روده کمک می‌کند، بنابراین دفع راحت‌تر می‌شود. مصرف این مواد به‌خصوص در خانم‌هایی که به‌دلیل مصرف مکمل های غذایی آهن دچار یبوست می‌شوند، بسیار مفید است؛ معمولا پزشک این مُسهِل‌ها را به همراه قرص آهن تجویز می‌کند.

نرم‌کننده‌ی مدفوع نوعی دارو است. بنابراین بهتر است قبل از مصرف، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

تربیت کودک را باید بیست سال پیش از تولدش آغاز كرد

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

ازینکه مطالب به روز و کاربردی رو در سایت میذارید خیلی ممنونم

سپاس فراوان از شما

تشکر از مطالب مفیدتون

از لطف شما کمال تشکر را دارم

مطالبی که میذارید خیلی مفیدن ممنونم

راه درمان یبوست در بارداری

از لطف شما ممنونم دوست عزیز

رژیم لاغری در دوران شیردهی و نکاتی که باید بدانید

علائم عفونت واژن؛ علت، انواع و درمان عفونت واژن


جلوگیری از سرطان سینه با ۱۵ خوراکی سالم

درمان خارش واژن؛ بهترین درمان‌های خانگی و علت خارش واژن

قرص اورژانسی چیست؛ روش مصرف و عوارض قرص اورژانسی ضد بارداری


علت سوزش کف پا و راه های درمان آن

۶ راهکار برای بهینه‌سازی تبلیغات کلیکی که باید بدانید

خواص روغن آووکادو برای سلامتی و زیبایی

افزایش تستوسترون؛ روش‌های طبیعی، رژیم غذایی و مکمل‌ها

آلپرازولام (زاناکس)؛ عوارض جانبی و هشدارهایی که باید بدانید

عجایب هفتگانه جهان؛ ۷ بنای حیرت‌انگیز تمدن‌های کهن

بانمک ترین حیوانات دنیا که می‌توانند واقعا خطرناک باشند

بلندترین برج های جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

مرگ‌بارترین بیماری های دنیا که قربانیان زیادی می‌گیرند

بهترین فیلم های رازآلود جهان که ذهن شما را ساعت‌ها درگیر خود می‌کنند


بهترین کتاب هایی که تبدیل به فیلم شدند



باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

  بیوگرافی جاستین بیبر و همسرش هیلی بالدوین ماجرای جاستین بیبر و سلنا گومز عکس های جاستین بیبر و هیلی بالدوین را در سایت فتوکده می خوانید   بیوگرافی جاستین بیبر و همسرش     جاستین بیبر متولد 1 مارس 1994 در کانادا، خواننده است   فارغ التحصیل مقطع دیپلم از دبیرستان اس تی مایکل []

  فال ماهانه اسفند 97 فال این ماه طالع بینی ماهانه جدید اسفند 97 طالع بینی ماه جدید فال ماهیانه عاشقانه Monthly Horoscope را در سایت فتوکده می خوانید   فال ماهانه اسفند 97     فال ماه یکی از شاخه های نهان شناسی با روش های فراطبیعی است که بیان آن از عهده هرکسی []

  بیوگرافی حمید مصدق و همسرش لاله خشکنابی عکس های حمید مصدق شاعر دار و عکس همسر و زندگیه حمید مصدق را در سایت فتوکده می خوانید   بیوگرافی حمید مصدق     حمید مصدق متولد 1 بهن 1318 در اصفهان، شاعر بود   فارغ التحصیل رشته لیسانس و فوق لیسانس حقوق اداری از دانشگاه []

  بیوگرافی الکساندر نوری سرمربی فوتبال و عکس های الکساندر نوری و همسرش و اینکه الکساندر نوری کیست را در سایت فتوکده می خوانید   بیوگرافی الکساندر نوری سرمربی فوتبال     الکساندر نوری متولد 29 مرداد 1358 در آلمان، سرمربی فوتبال است   فارغ التحصیل مطالعات تئوریک مربیگری فوتبال می باشد او بازیکن سابق []

  درمان سرماخوردگی با خوراکیها برای سرماخوردگی چه چیزی خوبه و خوراکی های مفید برای سرماخوردگی و ضد سرماخوردگی خانگی را در سایت فتوکده می خوانید   برای سرماخوردگی چه بخوریم     افت دما در شروع زمستان یکی از دلایل ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزاست.   اگر مراقب نباشید، احتمالا جزء میلیون ها بیمار []

راه درمان یبوست در بارداری

  جدیدترین مدل های شال و روسری و مدل روسری جدید 98 برای عید و عکس های روسری بهاره ماچو روسری ترک برای عید را در سایت فتوکده می خوانید   شال و روسری 98     مدل شال و روسری عید 98 می تواند نقش بسزایی در تیپ شما ایفا کند، با انتخاب رنگ []

  , فال امروز من, میلادی, جدیدترین فال امروز, فال واقعی, فال روز تولد,thg hlv,c, فال تولد,فال متولدین امروز,فال امروز پی ام سیرا در سایت فتوکده می خوانید   امروز     فال یا طالع بینی یکی از علوم قدیمی بوده که بر اساس مشاهده و نه بر منطق بیان []

فتوکده بعنوان مجله خبری و تفریحی از سال 92 فعالیت خود را شروع کرده است، تمام تلاش این گروه انتشار محتوای سالم و منحصر بفرد مورد نیاز کاربران ایرانی با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد، هرگونه کپی نیاز به اجازه کتبی از سایت فتوکده می باشد

نی‌نی‌بان: یبوست در زنان باردار بسیار شایع است. به این دلیل که دوران بارداری مصادف است با زمانی که هورمون‌ های مختلفی از جمله پروژسترون در زنان باردار ترشح می‌شود و این خود زمینه‌ ساز یبوست مزاج است. از سوی دیگر ممکن است به دلیل فشار سر بچه به سایر نواحی معده و روده که سبب تنگ شدن جای معده می‌شود، زنان باردار مبتلا به یبوست شوند.

تغذیه ناسب، یکی دیگر از دلایل ابتلا به یبوست در دوران بارداری است. به این نحو که ممکن است زن باردار بیش از میزانی که بدنش کالری نیاز دارد مواد غذایی مصرف کند و از طرفی به دلیل بارداری، فعالیت‌های کم تری را انجام دهد و همین امر نیز عاملی است برای ابتلا به یبوست. علاوه بر این در دوران پس از بارداری و شیردهی هم عموماً به دلیل توجه بیش تر مادران بیش تر به نوزاد، آب بدن مادر کم شده و به واسطه شیردهی و عدم نوشیدن مایعات کافی، مادران دچار یبوست و در پی آن مبتلا به بیماری‌ های مقعدی می‌شوند.

هموروئید در دوران بارداری شایع تر است هموروئید و فیشر در بارداری بخصوص سه ماهه سوم شایع است.بعضی از خانم ها هموروئید و یا شقاق را برای اولین بار در بارداری تجربه می کنند. اگر شخصی قبل از بارداری مبتلا به یکی از بیماری های نشیمنگاه باشد در حین بارداری مجددا عود می کند.

گاهی ممکن است هموروئید و فیشر در مرحله دوم زایمان به علت زور زدن بروز کرده که این شکایت شایع بعد از زایمان است. در بیش تر موارد هموروئید هایی که در طی بارداری ایجاد شده اند بعد از زایمان بهبود می یابند خصوصا اگر از یبوست اجتناب شود. اگر که شقاق مزمن در نواحی غیر از خط وسط دیده شود می تواند نشانه بیماری های دیگری همچون کرون – ایدز – سیفلیس – سل و یا لوسمی باشد.

راه درمان یبوست در بارداری

مواد غذایی کمک کننده به درمان یبوست در بارداری:

میوه های خام مانند موز، انگور فرنگی سیاه، نارنگی، گریپ فروت و پرتقال.- میوه های خشک مثل برگه زردآلو و آلو.- سبزیجات فیبردار مانند هویج، کلم، اسفناج، شاهی، کرفس و کنگر فرنگی.- غلات سبوس دار کامل مانند حبوبات، لوبیا و عدس.

نوشیدن مقدار زیادی آب برای درمان یبوست در بارداری:

همانطور که می دانید هیدراته نگه داشتن بدن انسان می تواند راه حل دیگری برای رفع مشکل یبوست در بارداری باشد. در واقع، تعداد قابل توجهی از زنان بارداری که از مشکل یبوست در بدن خود رنج می برند، به احتمال زیاد آب و مایعات دیگر را در این دوران حساس از زندگی خود، به مقدار ناکافی استفاده می کنند!

منطق حکم می کند از آن جایی که در بدن زنان حامله، فشار وارده بر مثانه به دلیل بزرگ شدن رحم آن ها با پیشرفت دوران بارداری افزایش می یابد، به همین علت این افراد به خاطر درد معده و کم شدن فضای آن تمایل زیادی به مصرف مایعات و مواد غذایی ندارند. در نتیجه، بدن این اشخاص در گذر زمان با کمبود آب و مایعات دیگر مواجه شده و سبب بروز مشکل یبوست در بارداری این افراد می شود. در واقع، عدم وجود مایعات به اندازه کافی، باعث سفت شدن مدفوع در بدن زنان باردار گردیده و اجابت مزاج آن ها را با مشکل مواجه خواهد نمود. بنابراین، زنان باردار مخصوصا اگر در فصل های گرم حامله شده اند، باید اطمینان حاصل کنند که مقدار آب مصرفی آن ها در طول روز به اندازه کافی بوده است.

داروهای گیاهی و راهکار خانگی برای از بین بردن مشکل یبوست در بارداری:

جدای از موضوعات گفته شده، داروهای طبیعی و گیاهی زیادی وجود دارند که تصور می شود مصرف آن ها برای مقابله با مشکل یبوست در زنان باردار بسیار مفید باشد. اما، شما حتما باید قبل از مصرف این گیاهان دارویی، برای اطمینان با دکتر متخصص زنان و زایمان خود مشورت کرده و از نظریات او در این مورد استفاده کنید!

ماست کمک کننده به زنان باردار برای مقابله با یبوست در بارداری:

به دلیل این که ماست غنی از باکتری های پروبیوتیک است، باعث تحریک روده ها و هضم راحت غذا در بدن انسان شده و از بروز تمام بیماری های گوارشی در بدن افراد، به ویژه زنان باردار جلوگیری خواهد نمود.

بدون شک، باردارشدن یک زن باعث بروز تغییرات جسمی و عاطفی زیادی در بدن او خواهد شد. این عوامل دست به دست هم داده و باعث می شود تا بدن این افراد قوی تر از قبل شود. همچنین، اراده این افراد با گذشت زمان مصمم تر شده و اعتماد به نفس آنها هم بالا خواهد رفت. پس، امیدواریم آشنایی شما به عنوان یک مادر باردار با این نکات مهم، به شما کمک کند تا مشکل یبوست را در کل دوران بارداری خود از بین ببرید. در نهایت، به خاطر داشته باشید که سلامتی کتمل در دوران باردار به شما اجازه خواهد داد تا از این فاز زیبای زندگی خود لذت ببرید.

شیرخشت و گل سرخ در یبوست بارداری شدید:

از نظر طب سنتی توصیه شده است که خانم های باردار در صورت داشتن یبوست شدید در دوران بارداری ، شیرخشت یا گل سرخ و امثالهم مصرف نمایند. شیرخشت را می توانید از عطاری های معتبر تهیه کنید.

پوسته گیاه اسفرزه درمان یبوست در بارداری:

این گیاه دارویی در اکثر عطاری ها و داروخانه ها موجود بوده و به خاطر وجود موسیلاژ در ترکیبات آن، باعث می شود تا مدفوع فرد باردار نرم شده و دفع آن به آسانی صورت گیرد.

کمک به درمان یبوست در بارداری با چای گیاه قاصدک:

تصور می شود که مصرف چای این گیاه به راحتی بتواند مشکل یبوست زنان در دوران بارداری را از بین ببرد.

مصرف بادام درختی را فراموش نکنید:

بادام درختی نه تنها سبب جلوگیری از یبوست می شود بلکه باعث رشد بهتر مغز جنین و نیز استحکام استخوان های جنین می شود.

انجیر بخورید:

خوردن روزانه 3 عدد انجیر، نه تنها باعث جلوگیری از یبوست می شود بلکه فواید فراوانی هم برای جنین و هم برای خود مادر دارد. درمان یبوست بارداری، سه راه حل ساده

از میوه جات استفاده نمایید:

میوه جات مخصوصا طالبی و گلابی سبب جلوگیری از یبوست می شوند.

از خوردن سبزیجات غافل نشوید:

سبزیجات و مخصوصا به صورت آش در جلوگیری از یبوست نقش موثری دارند. ضمنا مصرف کاهو را فراموش ننمایید.

تعداد وعده های غذایی خود را افزایش داده و مقدار مصرف در هر وعده غذایی را کاهش دهید:

به عبارتی کم کم بخورید ولی به دفعات زیاد بخورید.

شیر گرم بخورید:

شیر را سعی نمایید به صورت گرم میل نمایید. توجه داشته باشید که شیر، داغ نباشد! بلکه فقط کمی گرم باشد. اصولا مواد غذایی داغ ممکن است باعث زردی نوزاد بشود و خوب نیست. شیر گرم باعث رفع یبوست است. ضمنا سعی نمایید شیر را همراه با خرما میل کنید.

مایعات زیاد مصرف کنید:

از مصرف مایعات مخصوصا آب میوه و علی الخصوص آب آلو غافل نشوید.

نوشیدن آب زیاد، استفاده از خوراکی های حاوی فیبر و ورزش از راه های درمان یبوست در دوران بارداری هستند.

دلایل زیادی وجود دارد. در ابتدا، نوزاد باید فضایی از شکم را اشغال کند و این امر باعث فشرده و متراکم شدن عضوهای دیگر می‌شود، که این تراکم و فشار دستگاه گوارش را هم در بر خواهد گرفت. به این ترتیب حرکات طبیعی این اعضا هم دچار اختلال خواهد شد.

از سوی دیگر زنان باردار به طور کلی فعالیت کمتری نسبت به زنان دیگر دارند، و از آنجایی که یبوست با بی تحرکی ارتباط مستقیم دارد، به طور طبیعی زنان باردار، شاهد بروز مشکل یبوست خواهند بود.

در نهایت بسیاری از زنان باردار مجبورند برای مبارزه با کم خونی، از مکمل های خوراکی آهن استفاده کنند، اما این مکمل ها باعث یبوست خواهند شد. دیدیم که عوامل متعددی دست به دست هم می‌دهند تا به یک گوارش سالم طی دوران بارداری آسیب بزنند

توصیه های عملی برای رفع یبوست طی دوران بارداری چیست؟

راه درمان یبوست در بارداری

خوراکی های سرشار از فیبر بخورید، مانند: غلات کامل، میوه ها و سبزیجات خام و پخته. مسلما زنان حامله برای اجتناب از برخی عفونت های خطرناک طی دوران بارداری، باید نسبت به مصرف مواد خام محتاط باشند. اما اگر این خوراکی ها به خوبی و با دقت شسته شوند، دیگر دلیلی برای محروم کردن خود از آنها وجود ندارد!

به میزان کافی آب بنوشید.مایعات به همراه فیبرها، به گوارشی سالم و دفعی مناسب کمک می‌کند.

فعال باشید. پیاده روی یا مدت کوتاهی شنا می‌تواند برای مبارزه با یبوست های خفیف کفایت کند.

در زمان بارداری کدام ملین ها را می‌توان انتخاب کرد؟

در مدت بارداری نمی‌توان از تمام انواع ملین ها استفاده کرد.

مطالعات علمی در این مورد بسیار نادرند، اما به طور کلی توصیه می‌شود از ملین های محرک اجتناب کنید. در واقع، این ملین ها خطر آزاد شدن انقباض رحمی را افزایش می‌دهند. حواستان باشد، اغلب گیاهان ملین بخشی از این گروه دارویی هستند!

ملین هایی که چرب کننده یده می‌شوند، بر پایۀ پارافین قرار دارند، این نوع ملین ها نیز توصیه نمی‌شوند زیرا آنها جذب برخی ویتامین ها را کاهش می‌دهند. و این در حالی است که تغذیه ای سرشار از ویتامین طی دوران بارداری بسیار مهم استچه زن باردار دچار یبوست باشد، چه نباشد!

قاعدتا ملین های اُسمزی که حجم مایعات موجود در مدفوع را افزایش می‌دهند تا دفع را آسان سازند، برای زنان باردار بی خطر هستند. همچین می‌توان لاکتولوز یا سُربیتول را توصیه کرد. فقط ماکروگول توصیه نمی‌شود زیرا حاوی نمک بسیار زیادی است.

در آخر، باید از ملین هایی که لِست (ماسه ای) یده شوند یاد کرد، این ملین ها فقط فیبرهای برای افزایش حجم مدفوع هستند، هم زنان باردار و هم افراد مبتلا به یبوست با خیال راحت می‌توانند از آنها استفاده کنند. اگر در دروان بارداری تان مبتلا به یبوست هستید، نظر پزشک تان را در این باره جویا شوید!/ نی نی سایت

روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال حافظ

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *