راه درمان گرفتگی صدای کودک

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

چند روز است که کودک‌تان علائمی شبیه سرماخوردگی دارد اما کم‌کم سرفه های خشک و گوش‌خراش می‌کند، هنگام خوابیدن به‌سختی نفس می‌کشد یا بدنش کمی داغ می‌شود. اینها دیگر علائم سرماخوردگی نیستند و باید بدانید که کودک‌تان احتمالا به کروپ (خروسک) دچار شده است. امروزه این بیماری دیگر به‌اندازه‌ی گذشته خطرناک نیست و انجام واکسیناسیون سرخچه، سرخک و دیفتری باعث شده است که کودکان دیگر به خروسک شدید و خطرناک مبتلا نشوند. این بیماری معمولا در عرض یک هفته و با درمان‌های خانگی بدون هیچ مشکلی برطرف می‌شود، اما اگر علائم آن همچنان پابرجا بود یا تشدید شد، حتما به پزشک مراجعه کنید، چون در موارد شدید ممکن است باعث بروز مشکلات تنفسی جدی شود. در این مطلب، شما را با علل بیماری خروسک، علائم و روش‌های درمان خانگی آن آشنا می‌کنیم.راه درمان گرفتگی صدای کودک

خروسک، بیماری است که راه‌های هوایی فوقانی را در کودک شما تحریک می‌کند و باعث ورم کردن آنها می‌شود؛ بیماری که چون باعث می‌شود کودک سرفه‌هایی شبیه صدای خروس داشته باشد، این لقب به آن داده شده است. با تنگ و باریک شدن راه‌های هوایی که در زیر طناب‌های صوتی کودک قرار گرفته‌اند، نفس کشیدن برای کودک‌تان دشوار می‌شود. تنفس او پر سروصدا خواهد شد و سرفه‌هایی خواهد کرد که بسیار شبیه صدای فوک یا پارس سگ است. صدای او نیز زمخت و گوش‌خراش می‌شود، به‌خصوص وقتی گریه می‌کند. خروسک در پاییز و اوایل زمستان شایع‌تر است و پسرها از دخترها به آن مبتلا می‌شوند. کودکان ۳ ماهه تا ۵ ساله، از بقیه درمعرض خطر ابتلا به خروسک قرار دارند. این بیماری، مسری است، به‌خصوص در چند روز اول یا تا زمانی که کودک‌تان تب دارد.

اغلب اوقات خروسک با یک عفونت ایجاد می‌شود. دو نوع از این بیماری وجود دارد:

توسط هر ویروسی که حنجره (لارنکس) و نای (تراکئه) را آلوده می‌کند، ایجاد می‌شود. ویروسی که اغلب باعث خروسک می‌شود، پاراآنفولانزا دارد. این بیماری در ابتدا شبیه سرماخوردگی است اما به‌مرور زمان، کودک‌تان دچار سرفه‌هایی خواهد شد که شبیه پارس سگ هستند (barky cough). همچنین ممکن است در هنگام تنفس، صدای خس‌خسی در راه هوایی تحتانی تولید کند. صدای خروسک در راه هوایی فوقانی، صدای خشن و بلندی است که به استریدور (تنفس صدادار) معروف است. ممکن است کودک‌‌تان تب خفیفی نیز داشته باشد.

به‌طور ناگهانی و اغلب در وسط شب بروز می‌کند. کودک شما ممکن است در شب با نفس‌نفس زدن از خواب بیدار شود. همچنین ممکن است خِرخِر کند، استریدور و سرفه‌‌ای شبیه پارس سگ داشته باشد.

خروسک اسپاسمی معمولا با تب همراه نیست. پزشکان معتقد هستند که خروسک اسپاسمی ممکن است توسط یک آلرژی یا رفلاکس معده ایجاد شود. این وضعیت هنگامی اتفاق می‌افتد که محتویات معده‌ی کودک‌تان به مری او برمی‌گردد.

فرقی نمی‌کند که خروسک کودک شما از چه نوعی باشد؛ هر زمانی که فرزندتان در هنگام استراحت دچار مشکلات تنفسی شد، رتراکسیون (داخل کشیده شدن عضلات قفسه‌ی سینه در هنگام تنفس) یا تنفس صدادار داشت، فورا او را نزد پزشک ببرید. تنفس صدادار هنگام گریه، بی‌قراری یا بازی یا سرفه‌ی شبیه پارس سگ، یک وضعیت اورژانسی نیست اما اگر در این مورد نگران هستید، با پزشک کودک‌تان تماس بگیرید.

خروسک معمولا با علائمی شبیه سرماخوردگی شروع می‌شود. کودک شما ممکن است گرفتگی یا آبریزش بینی و تب داشته باشد. اما بعد از مدت کوتاهی، علائم کودک‌تان تغییر می‌کنند. اینها علائمی هستند که نشان می‌دهند کودک‌تان ممکن است خروسک داشته باشد:

اگر این علائم بعد از ۳ تا ۵ روز بهبود نیافتند یا بدتر شدند، با پزشک کودک‌تان تماس بگیرید. در موارد زیر فورا به پزشک مراجعه کنید:

خروسک می‌تواند برای کودک شما آزاردهنده و ناراحت‌کننده باشد اما اکثر موارد خفیف این بیماری در خانه درمان می‌شوند. با ۴ روش زیر می‌توانید کاری کنید که کودک‌ بیمارتان احساس راحتی کند:

خروسک باعث می‌شود راه‌های هوایی کودک شما ملتهب و تنگ (باریک) شوند. این مسئله می‌تواند نفس کشیدن را برای او دشوار سازد. اما هر چه او گریه کند و هیجان‌زده شود، علائمش بدتر خواهند شد. سعی کنید کودک‌تان را تا حد ممکن آرام نگه دارید. می‌توانید برای او آواز بخوانید، او را بغل کنید و برایش داستان تعریف کنید تا آرام شود.

برای مرطوب کردن هوای خشک، از یک دستگاه بخور سرد استفاده کنید. اگر دستگاه بخور ندارید، دوش آب داغ را در حمام باز بگذارید. وقتی هوای حمام پر از بخار شد، به‌مدت ۱۰ دقیقه با کودک‌تان در حمام بنشینید. این کار می‌تواند به تسکین سرفه های او کمک کند. اگر هوای بیرون سرد است، برای چند دقیقه یکی از درها یا پنجره‌ها را باز بگذارید. هوای تمیز و خنک نیز ممکن است به تسکین علائم او کمک کند. همچنین می‌توانید درحالی‌که پنجره‌های ماشین پایین است، کودک‌تان را برای هواخوری با ماشین بیرون ببرید.

اگر کودک‌تان خروسک دارد، مهم است که او را هیدراته نگه دارید. مایعات شفاف و گرم می‌توانند به شل کردن مخاط (موکوس) و برداشتن فشار از روی طناب‌های صوتی او کمک کنند. اگر او خیلی کوچک یا بیش‌ازحد بداخلاق است، با استفاده از یک قاشق یا قطره‌چکان کم‌کم به او مایعات بدهید.

در هنگام خواب کودک یک بالش اضافه زیر سر او قرار دهید تا سرش کمی بالاتر بیاید. اما برای کودکان زیر ۱۲ ماه از بالش استفاده نکنید. همچنین بهتر است در این گونه مواقع با کودک‌تان در یک اتاق بخوابید تا اگر دچار مشکلات تنفسی شد، بلافاصله متوجه شوید.

اگر علائم کودک شما بیش از ۳ تا ۵ روز طول کشید یا بدتر شد، سعی نکنید او را در خانه درمان کنید. در موارد زیر فورا به پزشک مراجعه کنید:

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

تربیت کودک را باید بیست سال پیش از تولدش آغاز كرد

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

کارشناس نرم‌افزار ، عاشق زبان انگلیسی. ترجمه واقعا برام لذت‌بخشه.

خیلی جالب بود.

متشکرم دوست گرامی.

راه درمان گرفتگی صدای کودک

ممنون خانم جلایر خیلی عالی و کامل

لطف داری فهیمه جان.

مثه همیشه مفید و خواندنی بود. مرسی

ممنون از لطف‌تون همراه گرامی.

سلامت و تربیت کودک

اسباب بازی نوزاد؛ انتخاب اسباب بازی نوزادان و کودکان تا ۶ سالگی

درمان یبوست نوزاد؛ علت یبوست نوزادان و ۶ درمان خانگی آن


تقویت هوش نوزاد با ۶ راهکار هوشمندانه


۵ علت دل درد نوزاد و راه‌های درمان آن

ایمنی نوزاد و کودک؛ معرفی وسایلی که به امنیت فرزندتان کمک می‌کند

لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست و چرا کسب‌وکارتان به آن نیاز دارد؟

استروئید چیست؛ کاربردها و عوارض جانبی استروئید

کاخ ورسای فرانسه؛ تاریخچه و حقایقی جالب درمورد بزرگترین قلمرو سلطنتی جهان

خارش بدن؛ ۳۶ دلیلی که باعث خارش پوست می‌شود


چطور احساساتمان را بهتر درک کنیم؟

عجایب هفتگانه جهان؛ ۷ بنای حیرت‌انگیز تمدن‌های کهن


ارزان ترین کشورهای جهان برای مهاجرت

بهترین فیلم های تاریخ سینما که حداقل یک بار باید ببینید


بهترین کشورها برای زندگی در سال ۲۰۱۹

بهترین فیلم های علمی تخیلی از گذشته تا کنون


بهترین کشور برای تحصیل کدام است؟

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

وقتی زیاد حرف می‌زنیم، فریاد می‌کشیم یا آواز می‌خوانیم، ممکن است صدایمان بگیرد. به‌بیان‌ساده به تغییر غیرطبیعی در صدا که مانع تولید صدای صاف و طبیعی‌تان می‌شود، گرفتگی صدا می‌گویند. ممکن است تن و قدرت صدایتان تغییر کند به‌گونه‌ای که صدایتان بم و خشن یا ضعیف و نجواگونه شود. این تغییر، ناشی از مشکل در تارهای صوتی است. در این نوشته قصد داریم شما را با رفع مشکل گرفتگی صدا با استفاده از ترکیبات گیاهی آشنا کنیم.راه درمان گرفتگی صدای کودک

افراد در سنین مختلف گاهی دچار گرفتگی صدا می‌شوند. علاوه‌بر استفاده‌ی زیاد از تارهای صوتی، این مشکل ممکن است به دلایل دیگری از جمله التهاب حنجره، رفلاکس معده، حساسیت، مصرف زیاد نوشیدنی‌های الکلی یا کافئین‌دار، سیگارکشیدن، استشمام تحریک‌کننده‌های سیستم تنفسی، زندگی در مکان‌های به‌شدت خشک و سرفه‌ی پیوسته نیز بروز پیدا کند.

دلایل کمتر شایع بروز گرفتگی صدا عبات‌اند از: پولیپ در تارهای صوتی، سرطان حنجره، آسیب حنجره، عارضه در تیرویید مشکلات عصبی که باعث ضعف ماهیچه‌های صوتی در حنجره می‌شوند.
نخستین گام برای درمان گرفتگی صدا اجتناب از حرف‌زدن و خواندن است. حتی بهتر است با صدای پایین هم صحبت نکنید. شما باید چند روزی کاملا به تارهای صوتی و حنجره‌تان استراحت بدهید.
می‌توانید چند درمان خانگی کوتاه‌مدت را برای بهبود سریع به‌کار بگیرید اما اگر گرفتگی صدا بیش از ۲ هفته طول کشید، به پزشک مراجعه کنید. در ادامه، ۱۰ درمان از مؤثرترین درمان‌های گرفتگی صدا را به شما معرفی می‌کنیم.

زنجبیل که یکی از مؤثرترین داروهای گیاهی برای درمان گرفتگی صداست، برای غشای مخاطی حنجره مفید است و التهاب را تسکین می‌دهد. همچنین به جلوگیری از عفونت دستگاه تنفسی کمک می‌کند.

عسل که در درمان گرفتگی صدا بسیار سودمند است، به نرم‌کردن گلوی ملتهب و کاهش تورم کمک می‌کند.

برای تسکین درد و ناراحتی ناشی از گرفتگی صدا سرکه‌ سیب مصرف کنید. سرکه‌ی سیب دارای خاصیت ضدمیکروبی است که به درمان عفونت و التهاب حنجره که یکی از دلایل اصلی گرفتگی صداست کمک می‌کند.

قرقره‌ با آب‌نمک یکی دیگر از راه‌های مؤثر برای بازیابی صدایتان است. نمک به پاک‌سازی مخاط دستگاه تنفسی و آب گرم به تسکین التهاب گلو کمک می‌کند. همچنین خاصیت ضدعفونی‌کنندگی نمک در جلوگیری از عفونت گلو مؤثر است.

یکی از دلایل رایج گرفتگی صدا خشکی گلوست. بنابراین، درمان با بخار به کاهش این ناراحتی کمک می‌کند. برای اثرگذاری می‌توانید از برخی روغن‌ها یا عرقیات هم استفاده کنید.

فلفل قرمز که برای درمان سریع گرفتگی صدا به‌کار می‌رود، حنجره‌ی ملتهب را تسکین و درد و تورم را کاهش می‌دهد. همچنین در از بین بردن عفونت مؤثر است.

یکی از درمان‌های رایج گرفتگی صدا لیموترش است. لیمو گلو را مرطوب نگه می‌دارد و درد و تورم آن را کاهش می‌دهد. همچنین ویتامین C لیمو با عفونت مبارزه می‌کند.

سیر هم از درمان‌های خانگی رایج برای گرفتگی صداست. سیر مانع تورم می‌شود، درد را کاهش می‌دهد و به درمان سرعت می‌بخشد.

نارون قرمز گیاهی شگفت‌انگیز است که غشای مخاطی را پوشش می‌دهد و طی چند روز گرفتگی صدا را از بین می‌برد.

هشدار: مصرف نارون قرمز برای زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود.

در طب سنتی هندی از هل برای درمان گرفتگی صدا استفاده می‌شود. هل تورم را کاهش می‌دهد و غشای مخاطی را نرم می‌کند.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

مهارت سخنرانی و فن بیان را بیاموزید و مخاطبان را مات و مبهوت خود کنید.

24تومان

2تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

سلام
ضمن تشکر از مطالب ارزنده و خوب شما
لطفا در آخر مقاله قسمت “چند توصیه دیگر بند اول اصلاح فرمایید. مطمئنا اشتباه تایپ شده است که به جای “نخورید به غلط “بخورید درج شده است. چون خوردن مواد یخزده خصوصا بستنی یخی که ممکن است از مواد شیمیایی هم تولید شده باشد بسیار برای گلو مضر میباشد
با تجدید تشکر

سپاس از دقت نظر شما
شما تا حدی میتونه درست باشه اما چیزی که در متن مقاله اومده هم اشتباه نیست. بستنی یخی به‌علت سردیش میتونه موقتا موجب بی‌حس شدن گلو و تسکین گلودرد و بشه. (دقیقا مثل گذاشتن کیسه سرد روی قسمت‌هایی از بدن که درد می‌کنن)
برای اطلاعات بیشتر، پیشنهاد میکنم مطلب زیر رو هم مطالعه بفرمایید:
درمان گلودرد با ۱۳ راهی که سلامتی را به شما باز می‌گرداند

بسیار مفید و کاربردی و متناسب با فصل بود

راه درمان گرفتگی صدای کودک

بسیار مفید بود!
سپاس از شما

فن بیان

چطور می‌توانیم سخنرانی جذابی ارائه دهیم؟


چطور در بداهه سخن گفتن مهارت پیدا کنیم؟

گوش دادن با ذهن آگاهی چیست و چگونه می‌توان آن را تقویت کرد؟

چطور مهارت گوش دادن فعالانه را در خودمان تقویت کنیم؟


باز کردن سر صحبت؛ هرآنچه لازم است بدانید

لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست و چرا کسب‌وکارتان به آن نیاز دارد؟

استروئید چیست؛ کاربردها و عوارض جانبی استروئید

کاخ ورسای فرانسه؛ تاریخچه و حقایقی جالب درمورد بزرگترین قلمرو سلطنتی جهان

خارش بدن؛ ۳۶ دلیلی که باعث خارش پوست می‌شود


چطور احساساتمان را بهتر درک کنیم؟

عجیب ترین مکان های دنیا که شما را شگفت‌زده خواهند کرد

بهترین رمان های عاشقانه که حس عشق را در شما زنده می‌کنند

عجیب ترین شغل های دنیا که شما را در سرگرمی و لذت غرق می‌کنند

بلندترین برج های جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

کوچکترین کشورهای جهان که احتمالا هرگز آن‌ها را نشنیده‌اید


برترین فوتبالیست های جهان در طول تاریخ




خانه

موبایل

 

راه درمان گرفتگی صدای کودک

این روزها که هوا سردتر شده، سرماخوردگی و گرفتگی صدا هم می شود. اگرچه همه گرفتگی های صدا و اختلال ها یا التهاب های تارهای صوتی ناشی از سرماخوردگی نیست.

امتحان یک یا چند راه پی آمده برای بهبود گرفتگی تارها مفید خواهد بود:یکی از بهترین راه های درمان و کاهش گرفتگی صدا، سکوت است. صحبت، حتی در حد زمزمه هم سبب تحریک تارهای صوتی و وارد آمدن فشار به آنها می شود و بهبود آن را به تاخیر می اندازد.

اگر گرفتگی ناشی از سرماخوردگی است، با بستن شال گردن، ناحیه حنجره و گلو را گرم نگاه دارید تا بهبود زودتر حاصل شود. از حضور در اماکن بسیار سرد، خشک، بدون رطوبت کافی و دودگرفته هم در زمان سرماخوردگی خودداری کنید.

استفاده از دستگاه بخور در اتاق یا استنشاق هوای مرطوب حاصل از چند لحظه باز کردن دوش آب گرم در حمام به نرم شدن تارهای صوتی و حنجره کمک می کند.خوردن دو لیوان حاوی مخلوطی از شیر و مقداری عسل نیز به رفع گرفتگی صدا کمک می کند.

هنگام گرفتگی صدا بویژه اگر دلیلی چون سرماخوردگی دارد، غذاهای سرخ کردنی نخورید و از مصرف ترشیجات خودداری کنید. در عوض سوپ کمک شایانی به درمان و بهبود سریع تر التهابات ناحیه گلو می کند.

غرغره کردن مایعات و گلوشوی ها باعث افزایش گرفتگی صدا یا طولانی شدن زمان بهبود خواهد شد. عجب نکنید. حین غرغره سیالات یا مایعات، بسیاری از مردم نمی توانند مایع سیال را در انتهای دهان خود بغلتانند و همین عادت، باعث تحریک تارها و نواحی حنجره و گلو خواهد شد.

قهوه، شکلات، چای، کوکا و هرچه دارای کافئین است، به خشکی گلو و تارهای صوتی می انجامد؛ از مصرف آنها حداقل در زمان گرفتگی صدا یا سرماخوردگی خودداری کنید.به جای همه آنها آب ولرم بنوشید، بخصوص اگر گرفتگی صبحگاهی یا بیداری بعد از خواب صدای تارهایتان را خشن کرده است.

از مکان های آلوده به دود سیگار، غبار و خاک اره، مواد شیمیایی و مانند اینها دور شوید. همه آنها جلوی استراحت تارها و بهبود را می گیرد.اگر نمی توانید از صاف کردن صدایتان جلوگیری کنید، حداقل مدام آن را تکرار نکنید. سرفه کردن یا صاف کردن صدا و گلو، زمان بهبود و درمان تارها را افزایش می دهد.در طب سنتی، خوردن لعابی که پس از جوشاندن چهار تخم یا چهار دانه حاصل می شود، برای درمان گرفتگی صدا، نرم کردن سینه و تارهای صوتی مفید دانسته شده است. دانه «به» به تنهایی، بامیه، خوردن سیب همراه با جویدن دانه هایش نیز باعث نرمی صدا می شود.در بین برخی از مردم، خوردن مقداری جوشانده برگ کرفس یا اسفناج پخته هم به عنوان رافع گرفتگی صدا متداول است.منبع:jamejamonline.ir


بخوانید تا سالم بمانید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

گرفتگی صدا

 

راه درمان گرفتگی صدای کودک

همه ما کمابیش در مقطع زمانی خاصی دچار گرفتگی صدا شده ایم. اما چه وقت برای این مشکل باید به پزشک مراجعه کرد؟

1. گرفتگی صدا بیش از 2 هفته طول کشیده است.

2. گرفتگی صدا بدون وجود سرماخوردگی، آلرژی یا آسیب روی داده است.

3. همراه با گرفتگی صدا، برجستگی یا تورّم در گردن، درد به هنگام حرف زدن، یا ترشح سبز رنگ از بینی وجود دارد.

– گرفتگی صدا نشانه چیست؟

تـارهـای صـوتی، که نـوارهـای کوچـک ماهـیچه ای در گلـو هسـتند، بـا تنفـس حـرکت می کننـد و هـنگام حـرف زدن دچـار لـرزش می شـونـد. وقتی صـدا می گـیرد، معـلوم می شـود که چـیزی مانـع انجـام درسـت لـرزش آنـها شـده اسـت. ایـن رخـداد معمـولاً التهـاب اسـت- در اثـر داد زدن برای تشـویق تیـم مـورد علاقـه در زمـین فـوتبال، حـرف زدن زیـاد با صـدای بلنـد، فریـاد زدن بـر سـر کـودکانتـان، یـا حـتی آواز خواندن با صدای بلند. کسانی که استفاده (یا سوء استفاده) بیش از حدّ از صدایشان می کنند (مثل آواز خوانان یا مداحان و .) گرهک های کوچکی بر روی تارهای صوتیشان پدیدار می شود که باعث گرفتگی صدا می گردند.

الـبته این تنهـا عـلت گرفـتگی صـدا نیسـت. عفـونت سـینوس ها یا دسـتگاه تنفـس فـوقانی، مـثل سـرمـاخـوردگی نیـز تارهـای صـوتی را ملتهـب می کند. لارنژیت که اصطلاحاً خروسک یده می شود نیز مصداق همین حالت است. هر حالتی که به سرفه های مکرر منجر شود می تواند باعث گرفتگی صدا شود.

علت شایع دیگری برای گرفتگی صدا برگشت شبانه اسید معده به مری و گلو است که در خواب اتفاق می افتد. اشکال این برگشت در این است که انسان متوجه نمی شود. یکی از نشانه های آن بدبویی تنفس در صبح است. پس اگر گرفتگی بدون دلیل صدا همراه با بدبوئی تنفس صبحگاهی دارید، ممکن است برگشت شبانه اسید معده علت آن باشد.

آلـرژی هـا هـم می تـواننـد عـامل غیرمسـتقیم گـرفتگی صـدا باشـند، چـون باعـث سـرفه کردن، تنفـس از دهـان و آبـریـزش پشـت بینـی بـه داخل حلق می شوند که التهاب تارهای صوتی را به همراه دارد. چیزهایی مثل سیگار کشیدن و بخار مواد شیمیائی هم تارهای صوتی را تحریک کرده و گرفتگی صدا ایجاد می کنند.

سـیگاری هـا از طـریق دیگری هـم دچـار گرفتگی صـدا می شـوند: بـا به وجـود آمدن تومـور سـرطانی یا رشـد غـیرعـادی تـارهای صـوتی این مـورد در سیگاری ها از سایرین دیده می شود و در تمام این موارد خشکی هوا، گرفتگی صدا را تشدید می کند.

درمان ها

اگر عضو گروه آواز یا هم آوایی یا هرگونه خوانندگی هستید، به این معنی نیست که با گرفتگی صدا حتماً باید از این کار دست بردارید. راههایی برای بهبود آن و برگشت صدای طبیعی وجود دارد.

– به صدایتان استراحت بدهید. سکوت کامل بهترین راه بهبود گرفتگی صداست. لااقل از پچ پچ کردن و فریاد زدن بپرهیزید. پچ پچ کردن فشار زیادی بر تارها وارد می کند. اگر لازم است با صدای آرام حرف بزنید.

– گلو را مرطوب کنید. استنشاق بخار آب داغ از درمان های بسیار مؤثر است. از دوش آب گرم یا دستگاه بخور کمک بگیرید. گذاشتن دستگاه بخور در اتاق خواب از خشک شدن هوای آن جلوگیری می کند.

در درون بدن هم نیاز به آب کافی دارید. خوردن آب را به قدری زیاد کنید تا ادرارتـان بی رنگ شود. اگر ویتامـین هـایی مـثل A و یا B12 یا داروهـای تغییر دهنده رنگ ادرار مصرف می کنید و ادراری رنگ نمی شود، خوردن روزانه 1 تا 12 لیوان آب کافی است.

– سوپ مرغ بخورید. اگر دچار گرفتگی صدا در اثر سرماخوردگی شده اید، سوپ مرغ با سیر بخورید. گرمای آن هم اثر ضد التهابی و مرطوب کننده دارد، ترشح مخاطی را کم می کند و نوتروفیل ها را افزایش می دهد.

– ترشـحات مخاطی را کـم کنیـد. داروهـای کاهـش دهـنده ترشـحات مخـاطی مصـرف کنید. امـا از مصـرف داروهـای ضـد حسـاسیت خـودداری کنیـد (مثل آنتی هیستامین)، چـون گلو را خشـک می کننـد. داروهـای ضـد احـتقان هـم در کاهـش ترشحات مخاط مؤثرند، ولی اگر ناراحتی قلبی دارید، قبل از مصرف آنها با پزشک مشورت کنید. برخی از این داروها فشار خون را بالا می برند.

– آسپیرین مصرف نکنید. در التهـاب ناشـی از سـرماخـوردگی تارهـای صـوتی، آسـپیرین باعـث آسـیب بیشـتر بـه آنهـا می شـود و گرفـتگی صـدا را تشدید می کند. از مسکن های دیگری استفاده کنید.

– سرفه خود را درمان کنید. برای جلوگیری از سرفه و آسیب به تارهای صوتی، از داروهای ضد سرفه و خلط آور استفاده کنید.

– غرغره نکنید. برخلاف عقیده شایع، غرغره کردن با دهان شویه عملاً گرفتگی صدا را بدتر می کند. دهان شویه ها حاوی الکل هستند و تارهای صوتی را دچار خشکی و بی آبی می کنند. محلول های غرغره اصلاً نزدیک به تارهای صوتی نمی شوند و خود عمل غرغره کردن مضر است، چون تارهای صوتی را به هم زده و تورم آنها را می کنند.

– کافئین مصرف نکنید. کافئین موجود در قهوه، کوکا و شکلات یک عامل خشک کننده گلو است و کمکی به تارهای صوتی نمی کند.

درمان های طبی

اگر گرهـک هایی روی تارهـای صـوتی مشـاهده شـود و یا انـدازه آنهـا بزرگ شـود، باید به پزشـک متخصـص گوش و حـلق و بینـی مراجعـه کنیـد. اگر گرهک های تارهای صوتی با استراحت و روش های رفع گرفتگی صدا از بین نروند، پزشک شما را به متخصصی برای آموزش دوباره تارهای صـوتی معرفی می کند. در موارد شـدید، ممکن اسـت عمـل جـراحی لازم شــود. اگر پزشـک وجود تومـوری را تشخیص دهد، زیاد نگران نشـوید. تومورهای تارهای صوتی کوچکند و اگر در مراحل اولیه دیده شوند، به آسانی قابل درمان هستند.

پیشگیری

اگر یک بار دچار گرفتگی صدا شدید، می توانید از تکرار آن جلوگیری کنید.

1. کسی که زیاد از صدایش استفاده می کند، یک ورزشکار صوتی است و مانند هر ورزشکاری باید پیش از مسابقه خود را گرم کند. شما هم قبل از سخنرانی یا آواز خواندن کمی حنجره خود را تمرین بدهید.

ماهیچه های گردن را با دست هایتان به آرامی مالش دهید و به راحتی تنفس کنید و فک هایتان را آزاد بگذارید. شانه هایتان را در جهات مختلف بگردانید و آنها را به آرامی تکان دهید. چند جرعه آب بخورید. زبان را کمی در دهان حرکت دهید و بیرون بیاورید. چند خمیازه بکشید و با لب های بسته صداهای آرامی ادا کنید تا لرزش آنها را حس کنید. بعد از سخنرانی یا آواز هم همین کارها را تکرار کنید تا دچار گرفتگی صدا نشوید.

2. گلـو را تحـریک نکـنید. دود سـیگار، بخـارهای شیمیائی و خاک ارّه باعث گرفتگی صـدا می شـوند. سـیگار نکشید و با سیگاری ها هم نشین نشوید. در جاهایی که مواد محرک و خاک ارّه وجود دارد ماسک بزنید.

3. صـدا را صـاف نکنید. صاف کردن صدا عادت بدی است که ترک آن سخت است. به جای آن آب دهان را قورت بدهید. یک عمل بلع را به آهستگی انجام دهید، انگار که واقعاً لقمه ای از غذا را می بلعید. این کار احساس وجود چیزی در گلو را از بین می برد.

4. پیش از پرواز دوش بگیرید. اگر زیاد با هواپیما مسافرت می کنید، صدایتان 2 دشمن پیدا می کند: هوای خشک و لزوم صحبت کردن در میان موتور هواپیما. دوش گرفتن با آب گرم پیش از پرواز و خوردن مقدار زیادی آب در حین پرواز می تواند کمک کننده باشد.

5. نزدیک به هم حرف بزنید. اگر در محیط پر سر و صدایی مجبور به صحبت با کسی هستید، در میـدان شـنوایی او صـحبت کنید. بهـترین روش صـحبت رو در رو است که در آن، شنونده حرکات لب ها را نیز می خواند.

منبع سایت شفا

   

بهداشت روانی کودک

(54)

راه درمان گرفتگی صدای کودک

بهداشت دهان و دندان کودک

(8)

لباس کودک

(6)

موسیقی و کودکان

(12)

بیماری در کودکان

(34)

نکات خواندنی

(42)

نگهداری و مراقبت از کودک

(65)

تغذیه کودک

(27)

نرگس کوچولو

(11)

بازی و اسباب بازی

(29)

آموزش به کودکان

(53)

بارداری

(2)

POWERED BY MIHANBLOG.COM
Theme is created by: www.DesignDisease.com

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *