راه درمان کم خونی در مردان

خواص دارویی و گیاهی

کم‌خونی یا آنمی اختلال خونی است که در آن هموگلوبین کافی در خون وجود ندارد. کم‌خونی انواع گوناگونی
دارد که هر یک علت خاص خود را دارند. برای مردان بالغ، هموگلوبین کمتر از gr/dl۱۳، نشانه کم‌خونی است و برای زنان بالغ این مقدار gr/dl۱۲ می‌باشد.

کم‌ خونی ناشی از فقرآهن (Iron deficiency anemia) شایع ترین گونه کم خونی بوده و ناشی از کمبود آهن در تغذیه، دفع بیش از حد خون در بلندمدت یا سوجذب آهن رخ می‌دهد و شایع ترین علائم کم خونی در مردان نیز عبارتند از احساس سستی، خستگی همیشگی یا هنگام فعالیت و احساس کسالت عمومی است.

وقتی کم خونی شدید خطرساز می شود

1-
خونریزی داخلی در مرداندلایل متعددی برای خونریزی داخلی
وجود دارد که ممکن است تا زمانی که کم خونی فقر آهن تشخیص
داده می شود، متوجه آن نشوید. یکی از شایع ترین نوع خونریزی داخلی، خونریزی از دستگاه گوارش بدلیل زخم معده است. مصرف منظم آسپیرین یک عامل
خطر عمده برای خونریزی زخم های گوارشی است.

2- خونریزی
هموروئیداین نوع خونریزی می تواند در هر
دو بواسیر داخلی و خارجی رخ دهد و به عنوان منبعی برای از دست دادن خون در طولانی
مدت تبدیل شود. اغلب افراد مبتلا به هموروئید در مراحل اولیه متوجه خونریزی نمی
شوند.

3- رژیم غذایی
کم آهنآهن فراوان در بسیاری از غذاهای
گیاهی و حیوانی وجود دارد. آهن هم در گوشت قرمز، مرغ و ماهی و هم در گیاهان یافت می شود. مصرف
رژیم غذایی فقیر از آهن در کنار سایر اختلالات رژیم غذایی شدید، روزه مکرر و
سوء تغذیه ناشی از علل دیگر، می تواند منجر به کم خونی در مردان شود.

4- مشکل جذب
آهنسوء جذب آهن در بسیاری از بیماری
های دستگاه گوارش دیده می شود. عمل جراحی بر روی بخشی از معده یا روده کوچک به دلیلچاقی (کاهش وزن)، بیماری شدید التهابی
روده و در درمان سرطان های دستگاه گوارش نیز عواملی برای سوء جذب آهن و کم خونی در
مردان است.

5- نوشیدن بیش
از حد چایتانن موجود در چای می تواند به
آهن در روده متصل شده و ازجذب آن جلوگیری کند. مطالعه ای در
مورد اثرات نوشیدنی های مختلف در جذب آهن نشان داد که چای در واقع یک کمک کننده در
اختلالجذب آهن است و همچنین نتیجه این تحقیق مشخص کرد
که مصرف آب پرتقال به دلیل بالا بردن ویتامین C جذب آهن بدن را بعد از غذا دو
برابر می کند.

6- کم خونی
ناشی از بیماری مزمنبرخی از بیماری های مزمن که ممکن
است در مردان کم خونی ایجاد کنند، عبارتند از بیماری هایخود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید،
بیماری التهابی روده، سرطان، بیماری های مزمن کبدی و بیماری های کلیه، عفونت های
طولانی مدت مانند HIV و هپاتیت ب.




خانه

موبایل

کاهش وزن بی دلیل نشانه خوبی نیست و در هر صورت باید بررسی شود

 

شیوع سرطان روده بزرگ (کولون) چهارمین سرطان شایع در مردان ایرانی است. مراحل اولیه این سرطان با علایمی از جمله کم خونی و خستگی همراه است که با دانستن آنها می توان این بیماری را شکست داد.

 

ممکن است علایم اولیه سرطان روده بزرگ با بیماری هایی مانند هموروئید، کولیت اولسراتیو (نوعی بیماری التهابی روده)، زخم یا بیماری کرون (یکی دیگر از بیماری های التهابی روده) مشترک باشد. به هرحال مشاهده چنین علایمی باید جدی گرفته شود.

 

معمولا علایم سرطان روده بزرگ در مردان دیرتر ظاهر می شود و بیمار زمانی از شرایط خود مطلع می شود که بیماری پیشرفت کرده است. علایم اولیه زمانی مشاهده می شود که بیماری به دیواره روده نفوذ می کند و معمولا منجر به خونریزی می شود. گاهی اوقات خونریزی نیز با چشم تشخیص داده نمی شود و حتما باید در آزمایش های مدفوعی تحت میکروسکوپ تشخیص داده شود. زمانی که سرطان گسترش می یابد، توسط گره های لنفی می تواند باعث متاستاز در مغز، کبد و ریه شود.

 

براساس نتایج گزارش ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت ایران، بروز سالانه سرطان معده با 21.5 مورد در 1 هزار نفر، سرطان پوست با 2.5 در 1 هزار نفر، سرطان پروستات با 18.5 مورد در 1 هزار نفر، روده بزرگ، با 16.5 مورد در 1 هزار نفر و سرطان مثانه با 14.3 در 1 هزار نفر در سال شایع ترین سرطان ها در میان مردان ایرانی هستند.

سابقه خانوادگی، ابتلا به پولیپ، رژیم غذایی کم فیبر، چاقی و اضافه وزن، کم تحرکی، دیابت، سیگار و مصرف چربی از جمله مهمترین عوامل خطر این عارضه هستند. در ادامه مهمترین نشانه های سرطان روده ذکر شده است.

 

-وجود خون در مدفوع

وجود خون در مدفوع مهمترین نشانه بیماری است، ولی همان طور که گفته شد می تواند قابل مشاهده نباشد و نیازمند بررسی آزمایشگاهی است. مشاهده خون در لباس زیر را جدی بگیرید.

 

-تغییر در اجابت مزاج

مشکلات روده ای گاه به گاه و با توجه به نوع تغذیه بسیار عادیست؛ اما بی نظمی ها مداوم می تواند نشانه بیماری باشد. سرطان کولون بر تمام روده تاثیر می گذارد، ولی سرطان رکتال معمولا بخش پایینی روده را تحت تاثیر قرار می دهد. معمولا سرطان بخش پایینی روده با اسهال مکرر، یبوست یا بی اختیاری مدفوع همراه است.

 

مراحل اولیه سرطان روده بزرگ با علایمی از جمله کم خونی و خستگی همراه است

 

-خستگی بیش از حد

خستگی علایم متفاوتی دارد، ولی در عین حال می تواند نشانه خیلی از امراض باشد. اگر با مشکلاتی مانند بی خوابی، احساس افسردگی و کمبود انرژی و خستگی مزمن مواجهید، مراجعه به پزشک توصیه می شود.

 

-کم خونی بی دلیل

کم خونی یکی از مهمترین دلایل خستگی است؛ ولی این امر در مردان نسبتا غیر معمول است. پس در صورت کم خونی و خستگی مداوم مراجعه به پزشک ضروری است.

 

-کاهش وزن سریع و بی دلیل

کاهش وزن بی دلیل نشانه خوبی نیست و در هر صورت باید بررسی شود.

 

-انسداد روده

در صورت رشد تومور، دفع مدفوع با مشکل مواجه می شود و گاهی می تواند منجر به انسداد کامل روده شود. درد شدید شکم یکی از مهمترین علایم این حالت است. معمولا دفع دردناک نیز در این حالت دیده می شود. کاهش قطر مدفوع نیز یکی از شایع ترین علامت های انسداد روده است.

 

علاوه برموارد مذکور، اسهال، یبوست، بی اختیاری مدفوع، کاهش حجم مدفوع،‌ عدم احساس تخلیه کامل، تیرگی مدفوع، ایجاد نفخ مداوم، ضعف، کاهش اشتها، تنگی نفس، حالت تهوع، استفراغ، عفونت های ادراری مداوم، افزایش سایز کبد، زرد شدن پوست، تورم غدد لنفاوی و درد شکم، باسن یا پا علایمی هستند که باید جدی گرفته شوند.

 

روده بزرگ آخرین بخش از سیستم گوارشی است. در این بخش از روده، آب و نمک ضایعات غذا خارج می شوند و ضایعات آماده دفع می شوند. سرطان روده بزرگ از رشد غیر قابل کنترل سلول ها ناشی می شود. معمولا اولین مرحله سرطان روده بزرگ، ایجاد تومورهای کوچک به پولیپ های آدنوماتوز است که در دیواره داخلی روده بزرگ تشکیل می شوند. ممکن است این پولیپ ها به سرطان بدخیم تبدیل شوند. سرطان روده سومین سرطان شایع در جهان و دومین علت مرگ ناشی از سرطان در آمریکاست.

 

منبع:salamatnews.com


بخوانید تا سالم بمانید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .




خانه

موبایل

راهنمای درمان برای کم خونی

کم خونی از آن دسته از بیماریهاییست که شاید تا مدتها متوجه امدنش نشوید. بیماری کم خونی که شما را افسرده و خسته و بی انرژی میکند میتواند در دراز مدت صدمات جبران ناپذیری بر بدن شما بگذارد.این نوشته راهنمای کوتاهی است برای شناسایی علایم و روش های درمانی کم خونی .البته هرگز فراموش نکنید بهترین روش برای کمک به شما علاوه بر اطلاعات جانبی مشورت با پزشکتان است و مصرف خودسرانه قرصهای آهن، مکمل، ویتامین ها ممکن است اوضاع را خرابتر کند.

کم خونی چیست؟وقتی بدن به اندازه کافی آهن جذب نمی کند، گلبول های قرمز خون به اندازه کافی اکسیژن حمل نمی کنند و با کمبود هموگلوبین مواجه می شوند کم خونی بروز می کند. از هر 1 دختر و زن، یک نفر به کم خونی مبتلاست.کم خونی می تواند در کودکان و مردان نیز بروز یابد که با ابتلا به بیماری های مختلف ارتباط دارد.

علایم و نشانه های کم خونیحتی اگر پس از استراحت کافی برای فعالیت های عادی انرژی ندارید و خسته می شوید، ممکن است به کم خونی مبتلا شده باشید. ابتلا به کم خونی می تواند از عامل اصلی بروز مشکلات روحی روانی باشد. علایم و نشانه های ابتلا به بیماری کم خونی عبارتند از: – خستگی – سرگیجه – رنگ پریدگی پوست – سردرد – سردی و بی حسی دست ها و پاها – کاهش دمای بدن

علایم و نشانه های ضربان قلبگلبول های قرمز خون افراد مبتلا به کم خونی اکسیژن کمی حمل می کنند، به همین دلیل قلب این افراد از حالت عادی می تپد تا اکسیژن کافی را به اندام های مختلف برساند. علایم و نشانه های افزایش ضربان قلب عبارتند از آرتمی، درد قفسه سینه و تنفس سریع

پیشگیری کردن از ابتلا به کم خونیشما می توانید با پیروی کردن از رژیم غذایی مناسب از ابتلا به کم خونی پیشگیری کنید. غذاهای حاوی ماده معدنی آهن عبارتند از گوشت، ماهی، سبزیجات برگ سبز، جگر و میوه های خشک شده. همچنین خوردن غذاهای حاوی ویتامین ب 12 و اسید فولیک مانند تخم مرغ، اسفناج، موز و لبنیات برای پیشگیری از ابتلا به کم خونی ضروری است. برخی از نان ها، غلات و غذاهای دیگر حاوی ماده معدنی آهن، ویتامین ب 12 و اسید فولیک هستند.

کم خونی در کودکاناز هر هفت کودک یک نفر از دو سالگی به کم خونی مبتلا می شود که اکثرا به علت فقدان آهن در رژیم غذایی آنهاست. افرادی که به کم خونی فقر آهن مبتلا هستند ممکن است به خوردن چیزهای مانند خاک، یخ، نشاسته و علاقه مند باشند. متخصصان اطفال برای تشخیص کم خونی، میزان آهن خون کودکان 12 ماهه را آزمایش می کنند. عدم درمان کم خونی فقر آهن سبب ایجاد اختلال در رشد مغز می شود.

عوامل خطر کم خونیزنان و افرادی که به بیماری های حاد و مزمن مبتلا هستند در معرض ابتلا به کم خونی قرار دارند. وقتی زنان در دوران قاعدگی خون از دست می دهند، ممکن است به کم خونی مبتلا شوند. همچنین بارداری می تواند سبب تغییرات زیادی در خون زنان شود که نتیجه اش کم خونی است. بیماری های حاد مانند نارسایی کلیه ها می تواند توانایی تولید گلبول های قرمز خون کودکان را از میان ببرد. رژیم غذایی فاقد آهن، فولات (folate ) یا ویتامین ب 12 می تواند احتمال ابتلا به کم خونی را افزایش دهد.

کم خونی و نوجواناناگر فرزند نوجوان تان خسته است احتمالا به کم خونی مبتلاست. نوجوانان به علت این که به طور ناگهانی رشد می کنند در معرض ابتلا به کم خونی فقر آهن قرار دارند. دختران نوجوان نیز به علت آغاز دوران قاعدگی به کم خونی مبتلا می شوند.

علل کم خونی: مصرف کم آهنپیروی کردن از رژیم غذایی فاقد آهن می تواند علت ابتلا به کم خونی باشد. آهنی که در گیاهان و مکمل های دارویی وجود دارد به اندازه آهن موجود در گوشت قرمز نیست. بیماری های گوارشی یا جراحی بای پس معده می توانند سبب کم خونی شوند. مواد غذایی و داروهای زیر اگر همراه مواد غذایی سرشار از آهن مصرف شوند از جذب آهن توسط بدن جلوگیری می کنند: – لبنیات – مواد غذایی سرشار از کلسیم – مکمل های دارویی کلسیم – آنتی اسید ها – قهوه – چای

علل کم خونی: کمبود ویتامینبدن انسان برای تولید گلبول های قرمز خون به ویتامین ب 12 و فولات (folate ) نیاز دارد. پیروی کردن از رژیم غذایی فاقد ویتامین ها می تواند سبب کم خونی شود. همچنین اختلال در سیستم ایمنی و گوارش بدن می تواند از جذب ویتامین ب 12 جلوگیری کند. غذاهای گوشتی و غلات پرورده شده منابع غنی ویتامین ب 12 هستند. گیاهان، میوه ها، حبوبات، غلات، پاستا و منابع غنی فولات ( folate ) هستند.

علل کم خونی: بیماریبیماری های حاد یا عفونت می تواند سبب کم شدن تولید گلبول های قرمز خون شود که نتیجه اش کمبود هموگلوبین است. اگر به کم خونی مبتلا هستید به احتمال زیاد به کم خونی فقر آهن نیز مبتلا می شوید. مصرف دارو و مخدر نیز می تواند خطر ابتلا به کم خونی را افزایش دهد. پزشک با تجویز مکمل های آهن و ارائه رژیم غذایی سرشار از آهن می تواند کمبود آهن بدن تان را جبران کند.

علل کم خونی: آنمی آپلاستیکآنمی آپلاستیک اختلال نادری است که تولید سلول های خونی را در مغز استخوان متوقف می کند. از میان سه میلیون نفر تنها سه نفر به این اختلال مبتلا می شوند. قرار گرفتن در معرض تشعشعات رادیو اکتیو، مواد شیمیایی و اختلال سیستم ایمنی بدن علل اصلی بروز این اختلال نادر است. از هر پنج نفر یک فرد این اختلال را به ارث می برد. در موارد حاد خون بیماران باید تعویض شود و پیوند مغز استخوان انجام گیرد.

علل کم خونی: از دست دادن خوناز دست دادن تعداد زیادی از گلبول های قرمز خون از متداول ترین عوامل کم خونی است. قاعدگی، خون ریزی های شدید، جراحت های عمیق یا جراحی از عوامل عمده از دست دادن خون و ابتلا به کم خونی فقر آهن هستند. زنانی که مقدار زیادی خون را در دوران قاعدگی از دست می دهند هر ساله باید آزمایش خون کم خونی فقر آهن دهند.

علل کم خونی: نقض مکانیکی گلبول های قرمزاختلالات و بیماری های ارثی می توانند بر روند تولید گلبول های قرمز خون تاثیر سوء بگذارند. تالاسمی سبب می شود سلامت گلبول های قرمز خون از میان برود و هموگلوبین خون کاهش یابد. گلبول های قرمز خون افرادی که به کم خونی همولیتیک مبتلا هستند صدمه می بیند و به سرعت از جریان خون خارج می شوند.

کم خونی سلول های داسی شکلکم خونی سلول های داسی شکل اختلالی ارثی است که بدن نوع غیر طبیعی از هموگلوبین را تولید می کند. این اختلال سبب می شود گلبول های قرمز خون داسی شکل شوند و به هم بچسبند. این اختلال می تواند گردش خون را در رگ ها با مشکل مواجه کند و سبب صدمه دیدن و دردناک شدن بافت های بدن شود. گلبول های قرمز خون داسی شکل بسیار زودتر از گلبول های قرمز خون طبیعی از میان می روند. میزان ابتلا به کم خونی سلول های داسی شکل در میان سفید پوستان آمریکایی بسیار از آمریکایی آفریقایی تبارها و اسپانیولی زبان هاست.

تشخیص کم خونی: شمارش کامل گلبول های قرمزشمارش کامل خون شامل شمارش تعداد گلبول های قرمز، سفید، پلاکت ها و هموگلوبین است. در این روش عوامل دیگری مانند متوسط اندازه، تنوع اندازه، حجم و غلظت هموگلوبین در گلبول های قرمز خون سنجیده می شوند. اگر از کم خونی فقر آهن رنج می برید، به احتمال زیاد گلبول های قرمز خون تان کوچک تر از اندازه طبیعی است.

تشخیص کم خونی: سایر آزمایش های خوناگر شمارش کامل گلبول های قرمز خون نشان داد به کم خونی مبتلا هستید، باید خون تان به وسیله آزمایش های دیگر بررسی شود. گلبول های خون تان باید از نظر ظاهری بررسی شوند تا اطمینان حاصل شود داسی شکل نشده باشند. میزان الکتروفورز هموگلوبین – نوعی هموگلوبین – خون تان نیز باید اندازه گیری شود. آزمایش رتیکولوسیت، عملکرد مغز استخوان در ساخت گلبول های قرمز را می سنجد.

تشخیص کم خونی: آزمایش مغز استخواناگر بدن تان خیلی کم یا خیلی زیاد گلبول قرمز تولید می کند یا ظاهرشان غیر طبیعی است باید مغز استخوان تان بررسی شود. مغز استخوان، بافت اسفنجی است که در درون استخوان قرار دارد و حاوی سلول های بنیادی است که به گلبول های قرمز تبدیل می شوند. نمونه برداری از مغز استخوان به طور متوسط 3 دقیقه طول می کشد.

درمان کم خونی: مکمل هاکپسول های آهن معمولا برای درمان کم خونی فقر آهن باید مصرف شوند. آهن فروس معمولا راحت تر از آهن فریک جذب می شود. بهترین طریقه مصرف کپسول های آهن، مصرف آن با کمک آب پرتقال و مواد غذایی سرشار از ویتامین ث است. هرگز کپسول های آهن و کلسیم را با چای، قهوه و مصرف نکنید. بدون تجویز پزشک به کودکان و کهنسالان اجازه مصرف کپسول های آهن را ندهید. مصرف بیش از اندازه آهن می تواند بسیار خطرناک باشد. برخی از افراد نیز باید کپسول های آهن حاوی ویتامین ب 12 و فولیک اسید را مصرف کنند.

آهن و بارداریبه طور متوسط بیش از نیمی از زنان باردار از کم خونی فقر آهن رنج می برند. زنان باردار باید روزانه 27 میلی گرم آهن از طریق رژیم غذایی دریافت کنند. یکی از ویتامین های مورد نیاز دوران بارداری آهن است.

درمان کم خونی: روند درماناگر به کم خونی مزمن مبتلا هستید، ممکن است به تزریق خون نیاز پیدا کنید. کم خونی ممکن است با تزریق خون یا پیوند مغز استخوان درمان شود. در این موارد مغز استخوان یا خون بند ناف از یک داوطلب گرفته، به بدن پیوند زده می شود تا روند تولید گلبول های قرمز سالم آغاز شود. در برخی موارد ممکن است به پیوند طحال نیز نیاز باشد.

درمان کم خونی: داروهاداروهایی که برای درمان کم خونی تجویز می شوند بیماری را به صورت ریشه ای درمان می کنند. در برخی از موارد که کم خونی به علت وجود بیماری کلیوی ایجاد شده، تزریق هورمون اریتروپویتین (EPO) ضروری است. اگر اختلال در سیستم ایمنی و حمله به گلبول های قرمز خون سبب کم خونی شده باشد، استفاده از کورتیکواستروئید مانند پردنیزولون، می تواند کم خونی را کنترل کند. پزشکان به افرادی که از کم خونی داسی شکل رنج می برند داروی ضد سرطان hydroxyruea تجویز می کنند تا مقداری از درد بیمار بکاهند.

مصرف بیش از اندازه آهنمصرف بیش از اندازه ماده معدنی آهن می تواند مشکلات عدیده ای برای بدن ایجاد کند. مصرف بیش از اندازه آهن سبب ابتلا افراد به بیماری های قلبی، نارسایی کبد و لوزالمعده می شود. میزان آهن خون را می توان با استفاده از حجامت و مصرف دارو کم کرد.

منبع:salamatnews.com


بخوانید تا سالم بمانید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

۶ دلیل کم خونی در مردان

کم خونی شایع ترین اختلال خونی است که توانایی خون برای حمل اکسیژن را دچار اختلال می کند. کم خونی در واقع نوعی مشکل در سلول های قرمز خون است. در این شرایط یا سلول های قرمز خون کم است و یا توانایی حمل اکسیژن این سلول ها کمتر از حد طبیعی می باشد. هنگامی که کم خونی با آهن در ارتباط است، به آن کم خونی فقر آهن گفته می شود. آهن یک ماده معدنی ضروری مورد نیاز برای تشکیل سلول های قرمز خون است. این رایج ترین نوع کم خونی است و به طور عمده در زنان، به چند دلیل خاص جنسیتی، دیده می شود. با این حال، کم خونی فقر آهن می تواند به دلایلی که از آن آگاه نیستیم در مردان نیز رخ دهد. در ادامه این مطلب از دلایل کم خونی در مردان پرده بر می داریم.

این مهم است که بدانید چرا کم خونی فقر آهن در زنان شایع تر است. وقتی زنان در سن باروری هستند، به دلیل خونریزی قاعدگی، احتمال دارد که کم خونی فقر آهن را تجربه کنند. با این حال، این به این معنا نیست که هر زنی که عادت ماهانه می شود این مشکل را دارد. زنانی که خونریزی های قاعدگی سنگین دارند بدیهی است که در معرض خطر کم خونی فقر آهن قرار می گیرند.

عوامل دیگری نیز، به ویژه برای زنان جوان، در این بین نقش بازی می کنند. رژیم غذایی ناسب با مصرف کم آهن، رژیم غذایی شدید و اختلال در غذا خوردن از فاکتورهای شیوه زندگی است که به کم خونی فقر آهن با از دست دادن خون قاعدگی کمک می کنند.

با این حال، مردان نیز در معرض خطر هستند. اما چرا کم خونی در مردان اتفاق می افتد؟ در واقع دلایل بسیاری برای این سوال وجود دارد. یکی از رایج ترین دلایل کم خونی در مردان خونریزی داخلی است. قاعدگی تنها نوع خونریزی طولانی مدت است که به طور طبیعی اتفاق می افتد. اگر چه این مسئله برای مردان اتفاق نمی افتد اما خونریزی داخلی مداوم می تواند به همان اندازه برای بدن مضر باشد. دلایل شایع دیگر برای کم خونی در مردان عبارتند از:

دلایل متعددی برای خونریزی داخلی وجود دارد که ممکن است  تا زمانی که کم خونی فقر آهن تشخیص داده می شود، متوجه آن نشوید. برخی از علل می تواند بسیار جدی و حتی مرگبار باشند. اگر چه خونریزی داخلی می توانید منجر به کم خونی شود، اما گاهی عدم وضوح آن می تواند خونریزی را به حالت فاجعه در آورد. خونریزی داخلی منجر به ایجاد فقر آهن آهسته و طولانی مدت می شود.

یکی از شایع ترین نوع خونریزی داخلی، خونریزی از پوشش دستگاه گوارش به دلیل زخم معده است. مصرف منظم آسپیرین یک عامل خطر عمده برای خونریزی زخم های گوارشی است. کولیت اولسراتیو یکی از شرایطی است که ممکن است با خونریزی زخم در روده همراه باشد. گاهی اوقات با وجود علائم دیگر، خونریزی ممکن است از تومور بدخیم (سرطانی) باشد.

هموروئید یک بیماری شایع است که هم مردان و هم زنان را مبتلا می کند. خونریزی می تواند در هر دو بواسیر داخلی و خارجی رخ دهد و به عنوان منبعی برای از دست دادن خون در طولانی مدت تبدیل شود. اغلب افراد مبتلا به هموروئید در مراحل اولیه متوجه خونریزی می شوند. با این حال، گاهی اوقات خونریزی ممکن است آشکار نباشد و توسط مدفوع پوشانده شده باشد. یک آزمایش (FOBT) که همیشه برای مشخص شدن خونریزی در روده تجویز می شود، می تواند خونریزی بواسیر را مشخص کند.

آهن فراوان در بسیاری از غذاهای گیاهی و حیوانی وجود دارد. آهن هم در گوشت قرمز، مرغ و ماهی  و هم در گیاهان یافت می شود. خوردن گوشت خالی برای جذب آهن کافی نیست. گیاهخواران می توانند فقر آهن خود را با افزایش مصرف ویتامین C و اجتناب از مصرف چای و قهوه بلافاصله بعد از غذا  به حداکثر برسانند. بسیاری از غذاهای فرآوری شده نیز با آهن غنی شده اند. با این حال، مصرف رژیم غذایی فقیر از آهن در کنار سایر اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی عصبی، رژیم غذایی شدید، روزه مکرر و سوء تغذیه ناشی از علل دیگر، می تواند منجر به کم خونی در مردان شود.

حتی اگر در رژیم غذایی آهن کافی وجود داشته باشد، سیستم گوارشی باید قادر به جذب آن باشد. سوء جذب آهن در بسیاری از بیماری های دستگاه گوارش دیده می شود. بیماری سلیاک چنین مشکلی را ایجاد می کند. عمل جراحی بر روی بخشی از معده یا روده کوچک به دلیل چاقی (کاهش وزن)، بیماری شدید التهابی روده و در درمان سرطان های دستگاه گوارش نیز عواملی برای سوء جذب آهن و کم خونی در مردان است. در واقع در مورد مشکلات مربوط به جذب آهن مردان و زنان در شرایط یکسان قرار دارند. پس درست است که مردان به قاعدگی مبتلا نمی شوند اما ممکن است یک مرد مبتلا به سوء جذب آهن، به میزان یک زن مبتلا به قاعدگی سنگین، فقر آهن داشته باشد.

تانن موجود در چای می تواند به آهن در روده متصل شده و از جذب آن جلوگیری کند. البته پزشکان معتقدند که نوشیدن چای زیاد به تنهایی ایجاد کننده این عامل نیست. مصرف چای به همراه سایر علل می توانند مشکل کم خونی ایجاد کنند. مطالعه ای در مورد اثرات نوشیدنی های مختلف در جذب آهن نشان داد که چای در واقع یک کمک کننده در اختلال جذب آهن است. این مطالعه نشان داد که چای و قهوه دردرجه اول بر روی آهن جذب شده از گیاهان تاثیر می گذارند. جالب است بدانید که نتیجه این تحقیق مشخص کرد که مصرف آب پرتقال به دلیل بالا بردن ویتامین C جذب آهن بدن را بعد از غذا دو برابر می کند.

افراد مبتلا به بیماری های مزمن خاص احتمال ابتلا به کم خونی دارند. این بیماری ها ممکن است شباهت کم خونی فقر آهن به انواع دیگر کم خونی و تشخیص آن را مشکل کنند. کم خونی ناشی از بیماری های مزمن از کم خونی فقر آهن است. این کم خونی در برخی از بیماریهای التهابی مزمن رخ می دهد. پزشکان معتقد هستند که این بیماری ها با برخی از مواد شیمیایی التهابی موثر بر استفاده از آهن و تغییر فعالیت مغز استخوان به تولید سلول های سفید خون بیشتر، کم خونی ایجاد می کنند. برخی از بیماری های مزمن که ممکن است در مردان کم خونی ایجاد کنند عبارتند از:

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام سلامت با هدف ارتقاء دانش عمومی افراد جامعه در زمینه مسائل مختلف مرتبط با سلامت شخصی و اجتماعی و سلامت جسمی و روحی از اردیبهشت سال 1391 فعالیت خود را آغاز کرده است. ما کوشیده ایم با تولید مطالب مفید و کاربردی در زمینه پزشکی و سلامت و با رعایت امانت داری نسبت به منبع محتوا، مرجعی قابل اعتماد برای مخاطبانمان باشیم.

تمام حقوق مادی و معنوی مطالب پیام سلامت متعلق به صاحبان است. پیام سلامت

در مورد قرص دمیترون چه می دانید؟ آیا شما آن را با اندانسترون می شناسید؟ از عوارض این دارو با خبر هستید؟ آیا می دانید که این دارو حتما باید با تجویز پزشک و زیر نظر ایشان مصرف گردد؟ چون می تواند عوارض شدید و خطرناکی مثل سندروم سروتونین ایجاد کند. برای کاهش عوارض آن باید بهترین دوز مصرف نسبت به سن و شرایط بیماری شما تجویز گردد. در این بخش از داروهای دکتر سلام در مورد علل مصرف، تداخلات دارویی، عوارض، نحوه مصرف این

دوران بارداری یکی از مهمترین بخش های زندگی زناشویی است. در این عرصه از زندگی، زنان باردار دچار تغییراتی در جسم و روان خود می شوند که با داشتن آگاهی و دانش در مورد دوره بارداری هفته به هفته می توانند این دوران را با موفقیت پشت سر بگذارند. اینکه بدانید در هر هفته جنین شما چه تغییراتی کرده و به چه مواد غذایی احتیاج دارد، می تواند بسیار هیجان برانگیز و کمک کننده باشد. دکتر سلام برای راهنمایی شما عزیزان، کلاس آمادگی بارداری

آبا می دانید ترنس چیست ؟ آیا ترنس همان تراجنسی است؟ تا چه حد با ترنسکشوال (Transsexual)، آشنایی دارید؟ تفاوت بین ترنسکشوال را با همجنسگرایی می دانید یا شما هم فکر می کنید این دو مسئله، یکی هستند؟ جالب است بدانید که ترنس ها در چه شرایطی زندگی می کنند  و روحیات آنها چگونه است. در این مقاله از دکتر سلام می خواهیم به بررسی ترنس ، انواع آن ، درمان هورمونی آن و شرایط لازم برای انجام عمل جراحی تغییر جنسیت بپردازیم. اگر می

این زائده گوشتی نرم که بر روی اندام تناسلی ظاهر می شود، زگیل تناسلی خفیف دارد. یک عفونت منتقله از راه جنسی ( STI ) ناشی از ویروس پاپیلوم انسانی یا همان HPV می باشد که این روزها زیاد به گوش تان خورده است. زگیل تناسلی خفیف ممکن است باعث درد، ناراحتی و خارش شود. زگیل تناسلی خفیف چیست؟ زگیل های تناسلی به خصوص برای زنان بسیار خطرناک هستند چرا که برخی انواع اچ پی وی می توانند باعث ایجاد سرطان واژن و سرطان

در چند وقت اخیر در شبکه های اجتماعی اینفلوئنسرهای آرایشی و بهداشتی مژه هایی را تحت عنوان مژه مگنتی یا مژه مغناطیسی یا حتی مژه آهنربایی معرفی کرده اند. در این پست قصد داریم ببینیم که مژه های مگنتی که افرادی مثل صدف بیوتی یا هدی بیوتی به شدت این روزها در حال معرفی اونها هستن، دقیقا چی هستن و چه کاربردی دارند. مژه مگنتی (مژه مغناطیسی) چیست؟ یکی از مشکلات مژه های مصنوعی استفاده نسبتا دشوار و برخی عوارض اونهاست. مژه های برای

امروزه مصرف داروهای گیاهی و استفاده از گیاهان دارویی طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد.با وجود اینکه به نظر می رسد این گیاهان بی ضرر هستند ولی در

آیا شما از آن دسته افرادی هستید که مبتلا به درد پشت هستند؟ آیا به دنبال بهترین راه برای جلوگیری و از بین بردن این مشکل می گردید؟

در کیک ها، شیرینی ها، کوکی ها، شکلات ها و غیره میتوان از گردو استفاده کرد. بنابراین راه های زیادی برای مصرف آنها وجود دارد. فواید گردو بر

روز پنج‌شنبه 11 مرداد گردهمایی بنیاد (Tooth friendly توث فرندلی) سوئیس، یکی از معتبرترین بنیادهای بین المللی سنجش سلامت محصولات خوراکی مرتبط با بهداشت دهان و دندان، برگزار

داشتن معده درد عصبی در برخی افراد می تواند یک اتفاق معمولی باشد. با این حال بنا به گفته پزشکان و علوم پزشکی، این یک وضعیت قابل تشخیص

بارداری یکی از سخت ترین دوران در زندگی هر مادری به شمار می آید. در این زمان مادر علاوه بر اینکه می بایست مراقب

در دوران بارداری بدون تجویز پزشک متخصص زنان نباید هیچ دارویی مصرف شود. برخی بانوان باردار به مصرف فرآورده های دارویی گیاهی برای رفع

آش اسفناج با گشنیز، برای سردردهایی كه ناشی از سوء هاضمه و اختلال دستگاه گوارشی است، مفید می باشد.

نوشیدن نوشابه ‌درهنگام تشنگی یک اشتباه برای جبران آب از دست رفته بدن است زیرا آسیب فراوانی به کلیه‌ها وارد می‌کند و به مرور از کار افتادگی کلیه‌ها می شود.

یک چرت 2 دقیقه ای برای بدن لازم است.
خواب کوتاه نیمروزی علاوه‌ بر کاهش استرس و افزایش شادابی در فرد، احتمال مرگ و میرناشی ازسکته قلبی را کاهش میدهد.

روزانه 3 دقیقه داخل وان حمام با محلول سرکه سیب و اب وارم بنشینید.
برای درمان مشکلات زنانه مفید است.

جالب است بدانید جنین در داخل رحم مادر نسبت به نور محیط واکنش دارد، همچنین مزه غذاها را نیز احساس می‌کند و همراه با مادر نگران می‌شود

یکی از مهمترین و قدرتمندترین عضلات بدن،عضله های قسمت چهار سر ران هستند که نقش باز و بسته کردن زانو را نیز دارند،در این

مفصل ها محل اتصال دو استخوان به یکدیگر هستند. مفصل زانو یکی از مهم ترین مفصل ها در بدن به شمار می آید. به


کاربری یا *


رمزعبور *


ورود به سایت

کم خونی در نتیجه کاهش گلبول های قرمز خون یا میزان هموگلوبین در خون اتفاق می افتد، پوسیدگی پوست و ضعف عمومی در بدن ،نشانه های آشکاری از کم خونی هستند.

کم خونی یکی از رایج ترین بیماری هاست که بر روی بسیاری از افراد،جوان و پیر به طور جهانی تأثیر می گذارد،کم خونی عمدتا ناشی از رژیم ناسب و بیماری طولانی مدت است،گیاهانی که به راحتی در دسترس هستند توانایی بالقوه برای جلوگیری از کم خونی و درمان آن را دارند،کم خونی به دلیل کاهش گلبول های قرمز خون یا هموگلوبین در خون به وحود می آید و با پوسیدگی پوست و ضعف عمومی درر بدن مشخص می شود.کم خونی یکی از رایج ترین بیماری های خونی است که بر روی بسیاری از افرادتأثیر می گذارد و این در میان زنان در حین بارداری دیده می شود اما ممکن است همچنین بر روی بچه های جوان نیز به دلایل گوناکونی تأثیر بگذارد.کم خونی عمدتا ناشی از رابطه بین وضعیت بیماری های طولانی مدت و رژیم ناسب است

واژه کم خونی سلول خونی،یک گروهی از بیماری های ارثی گلبول قرمز خونی را توصیف می کند.مردمی که  بیماری کم خونی سلول خونی دارند،میزان هموگلوبین خون آن ها غیر عادی است که به آن هموگلوبین می گویند و یا هموگلوبین خونی یده می شود،در بیماری سلول های قرمز خونی اکر شخصی دو ژن از هموگلوبین داشته باشد “هموگلوبین به آن بیماری کم خونی سلول خونی می گویند و آن یکی از رایج ترین و شدیدترین بیماری های کم خونی سلول خونی است.

گیاهان ضد بیماری کم خونی گلبولی به طور متداول در آفریقای جنوبی و برای درمان شرایط مختلف بهداشتی استفاده می شودکه شامل درمان کم خونی گلبول خونی است،بیماران کم خون گلبول خونی در غرب آفریقا جایی که کم خونی سلول خونیی یک بیماری واگیردار بومی است با محصولات طبیعی به خصوص گیاهان درمان شده اند، این نوع از طب سنتی هنوز در جوامع روستایی رایج است.

در اینجا بعضی از گیاهان هستند که قابلیت این را دارند که بیماری کم خونی سلولی را درمان کنند و و کیفیت  خون را افزایش دهند

گشنیز

گشنیز به طور متداول به عنوان گشنیز تند و تیز شناخته می شود و آن گیاهی است که شامل میزان بالای از آهن است،برای قرن ها این گیاه به طور گسترده ای به عنوان منبعی از دارو،غذا و فیبر استغاده شده است و آن در تهیه مواد مغذی گشنیز از چای و یا مکملی برای کمک به بهبود کم خونی استفاده شده است، آن همچنین منبع غنی از ویتامین A  و گروه B،c  و  k  که جذب آهن را در بدن افزایش می دهند می باشد، عصاره برگ شده گشنیز به عنوان عامل ضد خونریزی برای کاهش جریان بیش از حد قاعدگی و خونریزی بینی استفاده می شود،در طب قومی آن برای درمان کم خونی استفاده می شود و به عنوان سازنده های خون شناخته می شود.

جعفری

جعفری گیاه سبز بومی و محبوب در دریای مدیترانه است و به طور گسترده در غذاهای غربی استفاده می شود و معمولا به عنوان یک چاشنی استفاده می شود و آن یک درمان عالی برای غلبه نمودن بر کم خونی است چون آن شامل تراکم قابل توجهی از آهن و اسیدفولیک است،درصد ویتامین c  در جعفری به بدن شما در جذب آهن به طور کافی کمک می کند،جعفری سرشار از آنتی اکسیدان است که ممکن است از مسمومیت با کادمیوم جلوگیری کند و تأثیر زیادی بر بهبود بیماری کم خونی دارد. دکترها اغلب توصیه می کنند که افرادی که برای برایشان مصرف مکمل های آهن سخت است آب جعفری همراه با چای مصرف کنند،جعفری یک داروی گیاهی مفید برای افزایش میزان آهن در بدن و بهبود بیماری کم خونی است

قاصدک “گیاه خودرو و دارای گلهای زرد روشن

قاصدک یک گیاه چندین ساله است که موارد استفاده دارویی و طبخی دارد، قاصدک به عنوان درمان برای کم خونی و رقیق کردن خون و تعدیل دستگاه ایمن بدن استفاده شده است و آن یک منبع سرشاری از ویتامین ها و مواد معدنی است و دارای میزان زیادی از ویتامین A  و    C و آهن مییی باشد و میزان آهن و کلسیم آن از اسفناج است، قاصدک از گذشته برای تقویت و پاک کردن خون استفاده شده است و ممکن است کمک کند تا میزان هموگلوبین خون به حد متعادلی در کم خونی های خفیف برسد. بیماری کم خونی در اثر کمبود آهن، عمدتا به دلیل فقدان غذاهایی که سرشار از آهن در ژیم  شما هستند می باشد چون بدن شما قادر نیست که به اندازه کفایت درصدی از آهن درر غذاها را جذب کند. برگ های قاصدک نه تنها شامل میزان بالایی از آهن هستند بلکه قابلیت بدن را برای جذب این مواد معدنی مهم بالا می برند .

ینجه

یونجه سرشار از ویتامین و مواد فیتو شیمیایی است و آن شامل میزان بالایی ازز کارونن و ویتامین های E،C  و k  است.درصد ویتامین C  در یونجه به بدن کمک می کند تا آهن را در غذا جذب کند، پزشکان ذکر می کنند که در دارو های قدیمی چینی و آیورولیک از برگ های یونجه برای درمان بیماری ها استفاده می شده است، آن ها می توانند به روش های گوناگونی مصرف شوند مثل به روش جوانه در ساندویچ ها ، دانه های یونجه در سالادها و همچنین می توانند به عنوان سبزی پخته شوند، یونجه ویژگی های شفا بخش زیادی از جمله قابلیت رفع مسمومیت از بدن به دلیل میزان بالای کلروفیل آن را دارد ، یونجه توسط پزشکان در ایالات متحده برای درمان بسیاری از وضعیت ها و هچنین به عنوان یک درمان گیاهی برای کم خونی استفاده شده است. نتایج بدست آمده در مطالعات نشان می دهد که  یونجه به عنوان جایگزین لذیذ و مفید برای مکمل های آهن و اسیدفولیک برای درمان کردن کم خونی در دختران بزرگسال است.

شاهی

شاهی یک گیاه وابسته به آب است و یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین سبزی های دارای برگ است که به وسیله انسان مصرف شده است، آن سرشار از ویتامین K  و شامل مقدار  قابل توجهی از ویتامین A،C،ریبوفلاوین،ویتامین B6،کلسیم،منگنز و فولیت است. میزان آهن آن از اسفناج است و کلسیم آن نیز از شیر است و ویتامین c آن از پرتقال استو شیوع فلزات سمی در آن ها بسیار کم است که همین عامل باعث می شود که شاهی یک گیاه مفید برای افزایش میزان آهن در خون  باشد و کاملا برای مصرف انسان ایمن باشد.

مکمل های شاهی که در رژیم های غذای ی گنجانده شده است تغییرات مواد مغذی را  که در افراد سیگاری و غیر سیگاری متفاوت است را نشان داده است،مواد پلاسمایی و بتا کاروتن به طور قابل توجهی تا 1 درصد و 33 درصد به ترتیب افزایش می یابند

ذرت خوشه ای

ذرت خوشه ای به عنوان بزرگ ترین ارزن شناخته شده است و آن ها گونه هایی از علف هستند که به خاطر دانه هایشان کشت می شوند. در بخش های غربی آفریقا به عنوان یک درمان گیاهی برای کم خونی استفاده می شود. تحقیقات اخیر نشان داده است که مکمل های دو رنگ ذرت خوشه ای همراه با آهن و اسید فولیک عصاره آن ها را می گیرند و استفاده می کنند قبل از هر عمل دیگری که بتواند کم خونی را کاهش دهد، عصاره دورنک ذرت خوشه ای از برگ های دو رنگ که به طور گسترده ای در جنوب غربی نیجریه گسترش یافته اند گرفته می شود، این عصاره ها دارای ویژگی هایی هستند که می توانند سلول های قرمز خون را افزایش دهد. مردم قبل از هر گونه اقدام برای درمان کم خونی می توانند از عصاره دو رنگ ذرت خوشه ای به عنوان یک عامل کم هزینه و آسان استفاده کنند.

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محلول ، بزرگترین فروشگاه اینترنتی محصولات گیاهی

ما همواره سعی داریم بی طرفی را رعایت کنیم محصولات تمام تولید کنندگان را برای انتخاب بهتر شما مشتریان در عطاری آنلاین قرار داده ایم . 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *