راه درمان قولنج کتف

سندرم درد میوفاسیال
سندرم یا سندروم درد میوفاسیال به این ها نیزشناخته می شود:  سندرم درد میوفاشیال، (Myofascial Pain Syndrome) MPS وChronic Myofascial pain (CMP).

تعریف:
در سندرم درد میوفاسیال، یک نقطه دردناک و حساس در یک نقطه از بدن ایجاد می گردد که باعث می شود هم درد در محل خودش ایجاد شود و هم به یک یا چند محل اطرافش منتشر گردد؛ این محلها ممکن است نزدیک و یا دور از محل اولیه باشند. به این نقطه دردناک اولیه، نقطه ماشه ای (نقطه تریگر  Trigger point) می گویند؛ این اسم (نقطه ماشه ای) به خاطر این است که با تحریک نقطه اولیه، دردی ایجاد می شود که به چندین محل دور یا نزدیک آن هم می رسد؛ نظیر اینکه در یک سلاح جنگی با کشیدن یک ماشه کوچک،
ممکن است یک انفجار یا شلیک شدید و گسترده رخ دهد و محل خیلی گسترده و یا دوردستی تحت تاثیر قرار گیرد.

در حقیقت کلمه میوفاسیال ترکیبی از دو کلمه “میو و “فاسیال است. “میو به معنی عضله و “فاسیال به معنی “مربوط به فاسیا می باشد. فاسیا،  همان لایه هایی از جنس بافت همبند است که بین، و دور بسیاری از بافتهای بدن مثل عضلات، عروق، اعصاب، مفاصل و قرار دارد. نقاط دردناک در این بیماری در حقیقت، برجستگی هایی از عضلات و همین لایه فاسیایی است که با فشار به آنها درد ایجاد می شود و می تواند به سایر جاها نیز گسترش یابد.


 

درد شانه ناشی از سندرم درد میوفاسیال
یکی از شایعترین محلهای اولیه این درد، پشت کتف است. در این حالت یک نقطه درناک و حساس در پشت کتف (معمولاً در بالای زاویه داخلی کتف) قرار دارد؛ یعنی جایی که به پایین ستون فقرات گردنی نزدیک است. از سایر نقاط شایع این درد در پشت کتف، می توان به کناره داخلی کتف یعنی بین کتف و ستون فقرات سینه ای اشاره کرد.راه درمان قولنج کتف

   اوایل، درد در همین محل رخ می دهد و بعداً با پیشرفت بیماری، درد به پشت و یا بغل گردن، پشت قفسه سینه، جلوی قفسه سینه در همان سمت، و از همه مهمتر به شانه، بازو و حتی به انگشتان دست هم میرسد. گاهی همزمان با این این درد بیمار احساس ضعف در عضلات اطراف شانه و بازو نیز دارد. درد ناشی از این بیماری نیز مثل سایر بیماریهای اسکلتی – عضلانی مانند آرتروز مفاصل، با سرما و استرس و ناراحتی شده و با گرما و آرامش کمتر می شود. این دردها معمولاً شبها و با دراز کشیدن و استراحت کردن بدتر می شوند و ممکن است مانع خواب راحت بیمار گردند؛ و یا در طول شب چندین بار او را از خواب بیدار کنند و حتی مانع خواب شوند. ممکن است با فشار دادن، کوبیدن و ضربه زدن روی نقطه دردناک احساس خوشایندی همراه با کاهش درد به بیمار دست دهد. بندرت ممکن است بیمار احساس درد بسیار شدیدی کند و مجبور شود حتی شب به اورژانس مراجعه کند.

این بیماری ممکن است با دردهای گردن (بیماری دیسک گردن) و یا بیماریهای قلبی هم اشتباه شود.

 اگر درد به پشت و یا بغل گردن برسد و بخصوص به بازو و دست هم تیر بکشد، شبیه دردهای گردن می شود و لازم است پزشک معالج، هم دردهای گردنی و هم این بیماری را مد نظر داشته باشد تا دچار اشتباه تشخیصی نگردد. در دردهای گردنی معمولاً حرکات گردن دردناک است و درد آن بصورت تیز و تیر کشنده به بازو و بویژه دست و انگشتان دست منتشر می شود و ممکن است شبیه حالت برق گرفتگی احساس شود؛ در حالیکه در سندرم درد میوفاسیال، حداکثر درد، روی نقطه حساس اطراف کتف وجود دارد و از آنجا به بازو و دست میرسد ولی حالت تیز ندارد و بصورت مبهم و گنگ منتشر می شود، و حرکات گردن هم واضحاً دردناک نیست. اشتباه بین این دو بیماری بسیار شایع است و حتی بندرت دیده شده است که بیمارانی مبتلا به سندرم درد میوفاسیال بوده اند و به اشتباه بعنوان بیماری دیسک گردن تحت عمل جراحی نیز قرار گرفته اند. برای جلوگیری از این اشتباه، مهمترین وسیله، گرفتن شرح حال کامل و معاینه دقیق بیمار است. اگر پزشک فقط به عکس و ام آر آی (MRI) اکتفا کند، احتمال اشتباه بسیار زیاد است، چرا که حتی در افراد نرمال جامعه هم که اصلاً درد و بیماری گردن ندارند، بویژه در سنین میانسالی و یا بالاتر، اگر عکس و ام آر آی گرفته شود احتمال دیدن بیماری دیسک گردن وجود دارد. به عبارت دیگر اگر فرد کاملاً سالمی بویژه در سنین متوسط و یا بالا را تحت عکسبرداری و ام آر آی قرار دهیم، ممکن است که آرتروز گردن و یا بیرون زدگی دیسک گردن را به درجاتی ببینیم. پس مهمترین راه افتراق سندرم درد میوفاسیال از بیماریهای گرن همان شرح حال و معاینه دقیق است.

گاهی ممکن است این سندرم، با بیماری های گردن و یا قلبی همزمان گردد که باید هر دوی آنها درمان شوند. بیماران نباید با مطالعه این مطلب، خودشان برای بیماری خودشان تشخیص بگذارند، بلکه باید به پزشک مراجعه نمایند تا او بیماری را درست تشخیص دهد؛ وگرنه ممکن است باعث عوارض جبران ناپذیری گردد. این مطلب که در حال مطالعه آن هستید فقط برای اطلاع بیماران است و به هیچ وجه جایگزین کار پزشک نمی شود.

علت سندرم درد میوفاسیال
این بیماری معمولاً در زنان و در سنین میانی  رخ می‌دهد که علت آن شخص است. رخ دادن این بیماری معمولاً در اثر یک علت نیست و مجموعه ای از عوامل دست به دست هم میدهند تا این بیماری ایجاد گردد.این عوامل عبارتند از:

۱) اختلالات وضعیت بدن و مشکلات عضلانی – اسکلتی

۲) حرکات تکراری در دستها و شانه ها هنگام کار یا ورزش


۳) فعالیت بیش از اندازه


۴) خستگی عمومی


۵) استرس و اضطراب

۶) اشکال در حرکات شانه به دنبال بیماریهای دیگر شانه، مثل پارگیهای تاندون روتاتور کاف

۷) اشکال در حرکات شانه بدنبال بیماریهای گردن مثل آسیب دیسک گردن

۸) اشکال در حرکات شانه بدنبال سندرم خروجی قفسه سینه یا اصطلاحاً همان دنده گردنی (Thoracic Outlet Syndrome, Cervical Rib)


۹) کشیدگی مکررعضلات اطراف کتف

اغلب بیمارانی که با این درد مراجعه می کنند افرادی هستند که با دستهایشان، ماهها و یا سالها کارهای تکراری، سخت و طولانی انجام داده اند. کسانی که طولانی مدت در یک وضعیت می نشینند و می نویسند یا تایپ میکنند؛ کسانی که طولانی مدت کج مینشینند و یا دست خود را در یک وضعیت ناسب قرار می دهند، مثل رانندگی طولانی مدت، و یا جراحان و دندانپزشکان و ورزشکاران و . در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

همانطور که ذکر شد این بیماری ممکن است با دیگر بیماریهای شانه و یا گردن همراه باشد که با گرفتن شرح حال و معاینه دقیق، و اگر لازم باشد، عکس، ام آر آی و از یکدیگر قابل اقتراق هستند؛ ولی شرط مهم این است که پزشک به فکر این بیماری هم باشد.

تشخیص سندرم درد میوفاسیال
تشخیص این بیماری فقط با گرفتن شرح حال و معاینه دقیق است و نیازی به گرفتن عکس (رادیوگرافیRadiography)، ام آر آی (MRI)، نوار عصب (EMG and NCV) و نمی باشد، مگر که همزمان به سایر بیماریهای شانه و یا گردن هم شک شود که برای تشخیص آنها باید از این کارهای تشخیصی استفاده شود.

در معاینه، با لمس و فشار به محل حداکثر درد که معمولاً در اطراف کتف است، درد موضعی رخ می دهد که ممکن است خفیف و یا شدید باشد. اگر به مدت حدود ۵ ثانیه فشار نسبتاً زیاد و مداومی روی آن نقطه وارد شود، معمولاً درد ب
اطراف آن محل، یا بازو و دست و یا انگشتان میرسد.در لمس محل حداکثر درد، معمولاً یک برجستگی در عضلات و فاسیای آن محل لمس می شود که با لمس آن درد رخ می دهد.


درمان سندرم درد میوفاسیال

۱) اصلاح وضعیت بدن و شانه ها
درمان اصلی این درد، برطرف کردن علت ایجاد کننده است. اگر وضعیت ناسبی در هنگام کار، استراحت و یا ورزش وجود دارد باید اصلاح شود. بهتر است در طول زمانی که کار و یا ورزش یکنواختی انجام میگیرد، هر چند دقیقه یکبار، چند حرکت کششی ساده برای شانه انجام شود.

گاهی اشکال ساختاری در بدن وجود دارد، مثلاً ستون فقرات بیمار نوعی کجی و انحراف دارد که باعث بد قرارگیری شانه ها می شود و این اختلالات باید تحت درمان قرار گیرد. اگر سندرم درد میوفاسیال بدنبال بیماری دیگری در شانه رخ داده باشد، ابتدا باید آن بیماری درمان شود، که معمولاً آسیبها و پارگیهای تاندون روتاتور کاف شانه است.

 به همین ترتیب اگر بیماری دیسک گردن و علت زمینه این سندرم باشد باید درمان شود.

۲) فیزیوتراپی
فیزیوتراپی نقش بسیار مهمی در درمان این بیماری دارد. فیزیوتراپ، بخصوص با آموزش، اصلاح وضعیت بدن و تجویز تمرینات ورزشی به درمان این بیماری کمک می کند. البته گرم کردن، ماساژ درمانی (روی نقطه دردناک)، آزاد کردن و کشش عضلات و هم جزو درمانهای این بیماری است که توسط فیزیوتراپ مورد استفاده قرار می گیرد. کمپرس آب گرم یا سرد، و یا هردو (بصورت متناوب) نیز کمک کننده است. استفاده از امواج اولتراسوند (Ultrasound) و بخصوص امواج شوکی (Shook Wave Therapy) نیز بسیار کمک کننده است که در حقیقت دو روش فیزیوتراپی هستند.

۳) دارو درمانی
داروهای ضد التهاب (مسکنها)، ضد افسردگی، شل کننده عضلانی و. در این بیماری مؤثر هستند که فقط باید توسط پزشک تجویز شوند، و در عین حال باید دانست که درمان اصلی و اساسی این بیماری نیستند. درمانهای مهمتر و اساسی تر همان اصلاح وضعیت بدنی و وفیزیوتراپی است که در بالا ذکر شد.

۴) تزریق موضعی
در تزریق موضعی معمولاً از یک کورتون (کورتن) طولانی اثر، مقداری ماده بیحسی موضعی برای کاهش درد ناشی از تزریق، و اغلب به همراه مقداری آب مقطر برای افزایش حجم و گسترش به بافتهای اطراف استفاده می شود. پس از تزریق، نقطه مورد نظر چندین بار از زیر پوست سوزن زده شده (Needling) و سوراخ می گردد. این درمان هم اغلب موقتی است و باید با درمانهای اصلی ذکر شده در بالا همراه شود. تزریق کورتون بخصوص در موارد دردهای شدید و یا مقاوم بکار می رود. مصرف کورتون خوراکی و یا تزریق عضلانی آن (در باسن) در این بیماری توصیه نمی شود.

۵) درمان اختلالات همراه
اگرمشکلاتی از قبیل اضطراب، افسردگی و خستگی عمومی نیز وجود دارد باید تحت درمان مناسب قرار گیرد.

 ۶) جراحی
اصولا این بیماری نیازی به جراحی ندارد، اما اگر زمینه آن اختلالاتی در شانه (مثل آسیب تاندون روتاتور کاف)، یا گردن (مثل بیرون زدگی دیسک گردن) و . باشد که آن بیماریها نیاز به جراحی داشته باشند، پزشک معالج عمل جراحی را پیشنهاد خواهد کرد. گاهی خود استخوان کتف نوعی بد شکلی دارد و یا طوری بد قرار گرفته که موقع حرکت و چرخش به دنده های زیر خودش گیر میکند؛ در این حالت هم اگر با درمانهای غیر جراحی که ذکر شد بهبود ی رخ ندهد، جراحی لازم می شود. معمولاً در این حالت، بین استخوان کتف و دنده ها یک کیسه حاوی مایع به بورس وجود دارد که متورم، ضخیم و دردناک می گردد.

موفقیت درمان
موفقیت درمان این بیماری نیز مانند سایر یبماریهایی بدن بوده و صد در صد نیست. یعنی پزشک نمی تواند قول دهد که موفقیت، تضمینی است. در این بیماری نقش اول درمان را خود بیمار به عهده دارد. بیمار باید با کمک ورزشهای کششی و تقویتی که پزشک و فیزیوتراپ به او یاد می دهند، وضعیت فیزیکی بدن خود را هنگام کار، استراحت، و ورزش اصلاح کند و بر این اصلاح مداومت کند. البته اگر لازم باشد، دارو، تزریق موضی و بندرت جراحی را نیز توسط پزشک تجویز می شود.


 

“),t.close},t.write(‘

برای درمان خانگی قولنج معده در طب سنتی، مصرف برخی گیاهان دارویی و برای قولنج پشت و کمر، انجام حرکات کششی و ماساژ با روغن توصیه میشود. ادامه خبر

جستجوگر خبر فارسی، بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است (قانون تجارت الکترونیک). برای مشاهده متن خبری که جستجو کرده‌اید، “ادامه خبر” را زده، وارد سایت منتشر کننده شوید (بدانید )

راه درمان قولنج کتف

عملکرد یکی از این مناطق آن گونه که باید نباشد، فشار بیشتری به سایر قسمت های بدن وارد می شود. همچنین پوشیدن کفش های پاشنه بلند که باعث سفتی عضلات پشت پا و ساق پا می شوند و لگن را تحت فشار قرار می دهند، عامل کمردرد محسوب می شوند. درد کمر شایع ترین علت ناتوانی در سراسر جهان است به طوری که طبق مطالعه ای که در مجله Annals of the Rheumatic Diseases منتشر شد، 9.4 درصد افراد از این درد رنج می برند. forty five

نفخ شکم حتی شکم های خوش ترکیب شش تکه six-pack را هم مثل یک کیسه شش تکه باد کرده می کند. با مصرف موز با احتباس آب و گاز در شکم مقابله کنید. یک مطالعه که اخیرا انجام شده نشان داده است زنانی که یک موز را در 2 وعده، به عنوان میان وعده قبل از غذا به مدت 6 روز می خورند، نفخ شکمشان تا 5 درصد کاهش پیدا کرده است! چرا؟ این میوه با باکتری های افزایش نفخ در معده مقابله می کند ضمن این که بهترین منبع

به گزارش بلاغ ، دکتر محمد فصیحی دستجردی*: گاهی دچار دندان دردهای شدیدی می شویم اما به دلیل شرایط زمانی یا مکانی ناسب نمی توانیم خود را فوری به درمانگاه و دندان پزشکی برسانیم. در این شرایط برخی درمان های خانگی که مورد تایید حکمای طب سنتی است، ممکن است به تسکین درد شما کمک کند. علاوه براین، مصرف بعضی از مواد غذایی می تواند به بهتر شدن سلامت دندان های شما بینجامد. زنجبیل: زنجبیل گیاهی

بدن درگیر آن هستند. این به معنای آن است که بر اساس بافت هایی که تحت تاثیر قرار گرفته اند و این که چگونه واکنش نشان می دهند، شما می توانید هم در گردن و هم شانه های خود درد را احساس کنید. مشکلات گردن که موجب درد در شانه می شوند ستون فقرات گردنی از هفت استخوان نسبتا کوچک با تحرک بالا همراه با رباط ها، عضلات، دیسک های جذب شوک و تشکیل شده است. به واسطه اندازه و پیچیدگی این بخش

ورزش می کنند یا در طول روز فعالیت زیادی دارند. اگر شما هم مدام پادرد دارید، چند روز نوشیدن آب را امتحان کنید. شک نکنید که در روزهای گرم پیش رو، بدنتان به آب بیشتری برای حفظ تعادل و سلامتش نیاز دارد. البته در کنار نوشیدن آب کافی، بهتر است مواد غذایی حاوی پتاسیم مثل اسفناج و موز را میل کنید تا کمتر از پادرد یا گرفتگی عضلات پا شکایت کنید. کفش مناسب بخرید کفش های

این صورت که گوش ها و دم سگ پایین است و بدن آن حیوان از منبع وحشت به سمت عقب کشیده شده است. دندان هایش کاملا مشخص و فک بیرون از لب ها قرار گرفته است و در هنگام نزدیک شدن به سگ باید به این موضوع توجه کرد. سگی که از روی ترس گاز می گیرد در صورت امکان فرار می کند ولی اگر به یک متری اش نزدیک شوید، احتمال این که حمله کند زیاد است. به طور معمول با سگ هایی مواجه می شویم که ترس آنها با خشم آمیخته

فیزیوتراپی استان تهران، می گوید: قد، وزن، طول ران و طول ساق پای همه راننده ها مثل هم نیست. پس راننده باید بتواند شیب صندلی، نحوه نشستن، فاصله از کف اتومبیل و از فرمان را تنظیم کند . نکته مهم اول این است که با عجله وارد خودرو نشوید، اول داخل صندلی بنشینید و سپس پاها را به سمت داخل بچرخانید . هنگام خارج شدن نیز اول پاها را خارج کنید و سپس بدن را بیرون ببرید . چند دقیقه به بدن خود استراحت

برخی از افراد به دلیل داشتن نوعی بیماری مجبورند شیر و لبنیات را از رژیم غذایی خود حذف کنند. شهر خبر؛ علت عدم تحمل لاکتوز (نوعی قند طبیعی در شیر و محصولات لبنی) در برخی از افراد این است که سیستم بدن آن ها توانایی هضم این ماده را ندارد. در واقع عبور لاکتوز از روده بزرگ بدون اینکه هضم شود، عواملی چون نفخ و درد شکم را به همراه دارد، بنابراین این افراد باید از شیر های بدون لاکتوز استفاده

درد را تسکین می بخشد. آشامیدن عصاره نعنا برای رفع درد سینه و پهلو بسیار مفید است و باید با عصاره نعنا را با آب گرم و نبات مخلوط کنند و گرم بخورند. کردافشاری خاطرنشان کرد: نعنا تقویت کننده فم(دهانه) معده است و نفخ را از بدن از بین می برد. برای کسانی که بدون مصرف دارویی بالا می آورند و خوردن نعنا بسیار مفید است چرا که فم معده را تقویت می کند. منبع: میزان

ورم کردن شکم یا معده همراه است و احساس پری بدی به افراد می دهد. رعایت نکردن اصول صحیح غذا خوردن و مصرف خوراکی های نفاخ از شایع ترین دلایل ابتلا به نفخ است. راه حل: * آهسته غذا بخورید تا حجم کمتری از هوا وارد معده تان شود. * لقمه های خود را خوب بجوید. * از نوشیدن مایعات گازدار همراه غذا خودداری کنید. چرا دل درد می گیریم؟ خیلی از

داشته باشد. آمادگی برای زایمان طبیعی از چه زمانی باید آغار شود؟ راهکارهای غلبه بر ترس : بهترین راه از عهده زایمان برآمدن این است که یاد بگیرید از آن نترسید. ممکن است برخی زایمان ها دشوار و گاهی همراه با صدمه باشند. اما راههای زیادی برای کنترل درد وجود دارد شما نیز مانند بسیاری از خانم های باردار آن را سپری می کنید و در انتهای روز کودک خود را بغل می گیرید. آنچه اکنون به

نوشیده شود. 4. بابا آدم وقتی اسم جوش به میان می آید خیلی از افراد یاد دوران بلوغ می افتند، اما برخی جوش ها چرکی هستند و ممکن است هر جای بدن ظاهر شوند و حتی سن و سال هم برای شان اهمیت نداشته باشد. برای درمان جوش های چرکی و عفونی باید از آنتی بیوتیک های قوی استفاده کرد. در طب سنتی توصیه می شود از دمکرده بابادم استفاده شود. 8 گرم ریشه بابادم را به همراه یک لیتر آب جوش دم کنید

. این حالت مکانیوم یده میشود. آن شبیه یک تکه قیر سبز لجنی است. اگر در این مدت هیچ نشانه ای از مکانیوم یا ادرار ندید به پزشک یا پرستار اطلاع دهید. روز دم تجربیات شگفت انگیز فراوانی برای نوزاد به همراه دارد. بنابراین آماده آرام کردن او باشید . آزمایش های نوزاد در کشورهای مختلف متفاوتند. نوزاد برای بیماری های مختلف تحت آزمایش قرار می گیرد که اگر زود تشخیص داده شوند به خوبی تحت درمان قرار

&gt – درد صورت و سردرد – درد دندان های بالایی – احساس فشار در بالای پیشانی و صورت – خرناس کردن – خارش اطراف چشم ها هر گونه شرایطی که باعث بدتر شدن التهاب مزمن در راه هوایی و یا سینوس ها گردد از قبیل عفونت ها و یا آلرژی ها، باعث پیشرفت پولیپ بینی می گردد علل پولیپ بینی دانشمندان هنوز علت ایجاد پولیپ بینی را به طور کامل نمی دانند. هنگام داشتن پولیپ، التهاب در

جوشانده شوند روغن به تهیه می شود؛ مالش روغن به، به بدن برای شوره سر و سوزش دهان مفید است. سلامت دستگاه گوارش تانن موجود در به در معالجه اسهال و ورم روده بسیار موثر است، به دانه نیز ورم معده را رفع کرده و می توان 4 گرم به دانه را با سه چهارم لیوان آب مخلوط کرد و پس از هم زدن و ایجاد حالت ژلاتینی برای رفع معده درد آن را استفاده کرد. جوشانده برگ به قابض است و در هضم موثر واقع می شود

هندوانه معده را تقویت می کند . پوست سفید داخل هندوانه برای زخم گلو و دهان بسیار موثر است . مغز تخمه هندوانه کرم های معده و روده را از بین می برد . خوردن هندوانه برای ورم مثانه مفید است . خوردن هندوانه بدن را تازه شاداب می کند . خوردن هندوانه برای اشخاص گرم مزاج بسیار خوب است . آب هندوانه مخلوط با سکنجبین علاج کننده یرقان و دفع کننده سنگ کلیه است . برای خنک کردن بدن در روزهای گرم تابستان هندوانه را با

بیماری می شود درمان آرتریت برطرف کردن زخم معده از بین بردن انگل ها و عفونت ها کمک به سلامت پروستات حفاظت در برابر نقص های هنگام تولد بهبود علائم PMS از جمله نوسانات خلقی و گرفتگی عضلات افزایش سلامت تنفسی پایین آوردن فشار خون کدو، یک سبزی همه کاره است که دریافت مقدار زیادی مواد مغذی با هر وعده غذایی را آسان می کند. دستورالعمل های متنوعی برای

، گل کلم، زرده تخم مرغ، کاهو، چای سبز، گوجه فرنگی، مارچوبه، کرفس، لوبیاسبز، شاهی، شلغم و نخودسبز هم می توانید آن را تأمین کنید. این ویتامین، محلول در چربی است و خوردن موادی که بردیم همراه با روغن به جذب ویتامین K کمک می کند. نکاتی درباره مصرف ویتامین ها کمبود برخی ویتامین ها تنها با آزمایش خون مشخص می شود. بنابراین هر از گاهی از پزشک بخواهید چکاپ کامل برایتان انجام دهد

جرم گرفتن دندان جلوگیری می کند به درمان آلرژی کمک می کند سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند به کودکانی که دچار رفلکس اسید معده هستند کمک می کند درست است که عسل خوشمزه است اما نباید در مصرف آن زیاده روی کرد. فقط به یک قاشق اکتفا کنید چون شکر آن بالاست. پس زیاده روی باعث می شود عسل دیگر مفید نبوده بلکه مضر باشد. مصرف عسل به دیابتی ها توصیه نمی شود. کسانی که مبتلا به بیماری دیابت هستند برای مصرف عسل ابتدا باید با پزشک مشورت کنند.

غذایی خود مانند مرکبات، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی و غیره استفاده کنید. مقدار زیادی آب در هر روز برای پاک کردن سموم استفاده کنید. یک قاشق چای خوری از روغن درخت چای را به9 قاشق چای خوری آب اضافه کنید. با یک قاشق هم بزنید و مخلوط کنید. با استفاده از یک گوش پاکن محلول را روی جوش بمالید. این درمان را 2 تا 3 بار در روز انجام دهید تا جوش به طور کامل شفا یابد. بقیه محلول را در یک ظرف برای استفاده در آینده ذخیره کنید. توجه داشته باشید همیشه روغن درخت چای را قبل از استفاده از آن به صورت موضعی با آب رقیق کنید. منبع:وب سایت رژیم سلامتی

. این تمرین را چند بار در روز انجام دهید. همراه با تمرینان مخصوص دست ها، از یوگا نیز بهره ببرید. یوگا در کاهش استرس موثر است و به خواب بهتر کمک می کند. استرس و خواب کم دو عامل کلیدی در لرزش دست ها هستند. بین 1 تا 15 دقیقه در روز به انجام یوگا بپردازید تا ایجاد تفاوت در سلامت خود را شاهد باشید. نوشیدن چای اسطوخودوس یا استفاده از روغن اسطوخودوس اسطوخودوس یک درمان طبیعی

که در این مطلب به شما معرفی می کنیم، به تقویت سیستم ایمنی بدن، مبارزه با سرماخوردگی و به ترویج ریه سالم می پردازند. نعنا نعنا شامل منتول است که باعث تنفس راحت تر و شل شدن عضلات سیستم تنفسی می شود. همچنین به دلیل داشتن آنتی اکسیدان با باکتری های تنفسی مبارزه می کند. اوکالیپتوس در قرص های ضدسرفه و شربت های گلو درد، اوکالیپتوس بسیار استفاده می شود، چرا که

درستی انجام نشود و حتی در این رگ ها لخته خون ایجاد شود. این اتفاق در بافت اندام انتهایی بدن مثل انگشتان دست و پا رخ می دهد. علائم بیماری بورگر از علائم ظاهری بیماری بورگر می توان به درد متناوب در روی پا یا ساق پا، تغییر رنگ بافت به صورت آبی شدن، احساس گرمی و گزگز کردن پاها به هنگام قرار گرفتن در معرض سرما برد (در سرما، رگ های خونی منقبض شده و خون رسانی به انتهای

به صورت کامل درمان کرد. موثرترین دارو در درمان بیماری ویلسون D-penicillamine(دی پنی سیلامین) است. همراه آن باید ویتامین B6 وZINK نیز مصرف شود. درمان برای تمام عمر ادامه می یابد و باید بررسی وابستگان و فرزندان خانواده با slit lamp، بررسی تست های کبدی و اندازه گیری سرولوپلاسمین انجام گردد. توصیه – بیماری حتی در صورت کنترل کامل یا بدون علامت بودن، تا آخر عمر نیاز به

. اگر فکر می کنید که گرسنگی عامل بروز سردردهایتان است بهتر است همیشه خوردنی های سبکی که معده را اذیت نکند مثل بیسکوییت های شورمزه همراه خود داشته باشید. رعایت این نکته همراه با مصرف داروها به آرامش فرد مبتلا کمک می کند. انجمن ملی میگرن معتقد است افراد مبتلا به سردردهای میگرنی در صورتی که قبل از شروع حملات میل به خوردن کربوهیدرات دارند بهتر است در طول روز برای خود میان وعده در نظر بگیرند.

دستگاه گوارش را کند سازد، به درد شکم و حتی اسهال منتهی شود. به عبارت دیگر، مصرف این نوشیدنی ها هر گونه درد معده را که قبلاً تجربه کردید، بازمی گرداند و حتی حال شما را بدتر می کند. چیپس چه زمانی باید از چیپس بگذرید؟ وقتی سرفه یا گلودرد دارید. چرا چیپس حال شما را بدتر می کند؟ ترکیب سوزش آور تنقلاتی مانند چیپس سیب زمینی، گرانولا، یا هر چیز سرخ شده ترد دیگری، احساسی مانند بلعیدن

به گزارش راوی نیوز، علاوه براین، مصرف بعضی از مواد غذایی می تواند به بهتر شدن سلامت دندان های شما بینجامد. زنجبیل: زنجبیل گیاهی است که مانند داروی آسپیرین عمل می کند و یک مسکن فعال محسوب می شود. اگر پودر زنجبیل را با آب مخلوط کنید، برای تسکین درد دندان بسیار موثر است. پنبه ای را به این محلول آغشته کنید. آن را فشار دهید تا آب اضافی خارج شود و سپس آن را روی دندان دردناک (نه روی لثه

خشک و به همان مقدار بادام را به مدت دو تا 3 ساعت در آب بخیسانید. سپس بادامها را پوست بکنید. بادامها و انجیرها را با یکدیگر آسیاب کرده تا خمیر نرمی حاصل شود. سپس به آن یک قاشق چایخوری عسل اضافه نمایید. این مخلوط را به همراه آب گرم یا شیر داغ هر شب قبل از خواب بنوشید. دمنوش مخلوط گل زوفا، بنفشه کاکوتی و آویشن این مخلوط باعث تقویت تارهای صوتی شده و عفونت گلو از بین میبرد

اثر دارو به دلیل وجود مواد زائد بسیار، در بدن فرد به راحتی و به سرعت به عضو بیمار نمی رسد و این امر به دشواری درمان می افزاید. عدم مصرف مخلفات به همراه وعده های غذایی باید در افراد چاق مورد توجه قرار گیرد زیرا مصرف مخلفات مانند سبزی، سالاد، ماست و ترشی علاوه بر ایجاد سوء هضم موجب ایجاد اشتهای کاذب و دروغین در آن شده و شخص بیش از حد نیاز غذا مصرف می کند همچنین در این حالت معده قادر به هضم

در خلاف جهت عقربه ساعت در بدن قرار گرفته اند و به هم محکم شده و در ارتباط هستند به همین دلیل است که وقتی فردی به درمانگر مراجعه می کند و می گوید گردنم درد می کند. ما علاوه بر عضلات این ناحیه، مچ پای او را نیز ماساژ داده و تکنیک های درمانی را روی آن انجام می دهیم تا تاثیر درمان و تکنیک ها افزایش یابد. با وجود این در شرایط طبیعی وقتی درمانگر شکم فردی را ماساژ دهد، عملا کل فشیا ها و بافت

“),t.close},t.write(‘


درد پشت بدن ممکن‌ است‌ در خود ستون‌ فقرات‌ یا عضلات‌ و رباط‌های‌ اطراف‌ آن‌ بروز کند. در اکثر موارد، درد پشت‌ ناشی‌ از یک‌ مشکل‌ جزیی‌ است‌. با این‌ حال‌، درد می‌تواند نشانه‌ای‌ از یک‌ بیماری‌ زمینه‌ای‌ جدی‌ باشد.




راه درمان قولنج کتف



پشت ما که ناحیه ای از پایین کمر تا بالای کتف ها را دربرمی گیرد، از قابلیت های متعددی برخوردار است: خم می شود، به طرفین می چرخد و تکیه گاه بدن است.

در گودی میان پشت نیز ستون مهره ها قرار گرفته که نخاع را دربرمی گیرد و مرکز اعصاب و کنترل کل بدن است.

پشت بخش حساسی از بدن است که عملکرد صحیح آن با بسیاری از حرکات ما مرتبط است، حرکت دست ها، سر و حتی راه رفتن با حذف عملکرد پشت مکن می شود.

 

روزانه چند ساعت از وقت خود را به صورت نشسته می گذرانید؟ چند ساعت پشت میز اداره می نشینید؟ چند ساعت با کامپیوتر کار می کنید؟ چه مدت رانندگی می کنید؟ چند ساعت پشت میز غذا می نشینید؟ چه مدت در هفته تلویزیون تماشا می کنید؟ آیا هرگز برای رسیدن به مقصدتان (خانه، محل کار یا غیره) پیاده روی می کنید یا همواره به وسیله وسایط نقلیه موتوری راه را طی می کنید؟ چند ساعت در هفته ورزش می کنید؟

 

اگر تمام ساعاتی را که به صورت نشسته گذرانیده اید جمع کنید، از اینکه تاکنون پاهایتان دچار آترونی نشده و تحلیل نرفته اند تعجب خواهید کرد. اغلب ما مشاغلی کم تحرک داریم و وقت‌مان را پشت میزها سپری می کنیم. به ندرت مسیری را پیاده طی می کنیم، ضمن آنکه عده کمی از ما به طور مرتب و دائم ورزش می کنند.

 

نشستن به مدت زیاد، فشار زیادی را به بخش پایینی پشت وارد می آورد. همچنین موجب ضعیف شدن پاها می شود، به این معنا که قدرت و قابلیت انعطاف پاها را کاهش می دهد و در نتیجه فشار روی پشت می شود.

تصور کنید زمانی که پشت یک میز کامپیوتر نشسته اید، زانوها خم می شوند که موجب جمع شدن زردپی پشت ران ها می شود. ماهیچه های جلوی نشیمنگاه، کوتاه و جمع می شوند که باعث کشیدگی و باز شدن ماهیچه های پشتی را موجب می شود.

 

از آنجا که اغلب حالت نشستن ما به شیوه صحیح نیست، ماهیچه های سینه جمع و ماهیچه های بخش بالایی پشت کشیده می شوند. واضح است که قرار گرفتن بدن به این وضعیت برای زمانی طولانی، موجب بروز اشکال در ماهیچه های مذکور خواهد شد.

خلاصه اینکه بدن انسان برای بی تحرک ماندن ساخته نشده است و اگر نحوه زندگی ما به این صورت باشد دچار مشکل خواهیم شد.

 

یکی دیگر از عوارض زندگی کم تحرک، بالارفتن وزن و چاقی است که در کنار حالت بد بدن، چه به صورت ایستاده و هنگام راه رفتن و چه در زمان نشستن و همچنین عدم عادت به ورزش مستمر و منظم رایج ترین عوامل پشت درد را تشکیل می دهند.

 

واضح است که زندگی پرمشغله امروزی، زمان زیادی را برای رسیدن به وضعیت سلامتی بدنمان در اختیار ما نمی گذارد. نیاز به طی سریع مسافت ها میان خانه و محل کار و احتمالاً ده ها مقصد دیگر که باید در طول روز خود را به آنها برسانیم، حتی امکان پیاده روی در این مسافت ها را از ما می گیرد.

 

اما اگر صادقانه فکر کنیم و «تصمیم بگیریم» برای «خودمان» کاری کنیم حتماً در طول هفته، ساعاتی یا حتی دقایقی را برای رسیدگی به وضعیت سلامتی بدنمان خواهیم یافت.

 

نکته کلیدی در این میان، تصمیم گرفتن و احساس نیاز واقعی است. ورزش بهترین دوست بدن است. ورزش مستمر و صحیح، ماهیچه های تنبل را قوی می کند، حالت کلی بدن را بهبود می بخشد، استخوان ها را تقویت می کند، سفتی و خشکی مفاصل را از میان می برد و در مجموع قابلیت تحرک بدن را بالا می برد.

از سوی دیگر ورزش موجب تنظیم وزن شده و از این طریق نیز مانع ایجاد فشار اضافی بدن می شود. پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل به کنترل وزن و در نتیجه بهبود وضعیت جسمی بدن کمک چشمگیری می کند. اما به خاطر داشته باشید اگر در حال حاضر از درد پشت رنج می برید بهتر است ورزش های خاصی را که پزشک متخصص با در نظر گرفتن مشکلات بدن شما تجویز می کند انجام دهید.

 

علل درد پشت

با توجه به مطالب بالا می توان گفت وضعیت بد قرارگیری بدن در حالت نشسته و ایستاده یا هنگام راه رفتن، وزن زیاد و چاقی، و عدم انجام ورزش منظم می توانند باعث درد پشت شوند.

 

سایر علل درد پشت عبارتند از:

– کشیدگی‌ بیش‌ از حد رباط‌ها یا عضلات پشت‌ در نتیجه‌ سقوط‌ یا فعالیت‌ طاقت‌فرسا

– آسیب‌های‌ شلاقی‌ که‌ منجر به‌ درد گردن‌ می‌شوند.

– بارداری‌ و عادت‌ ماهیانه‌ که‌ کمردرد ایجاد می‌کنند.

– آسیب‌ دیدن‌ یک‌ دیسک‌ در ستون‌ فقرات‌ که‌ ممکن‌ است‌ نخاع‌ یا اعصاب‌ را تحت‌ فشار قرار دهد یا آنها را تحریک‌ کند.

– بیماری‌ کلیه‌

– کار کشیدن زیاد از ماهیچه‌های پشت مثلا رنگ‌زدن سقف اتاقراه درمان قولنج کتف

– بیماری پوکی استخوان

– آسیب‌دیدن پشت، مثلاً تصادف رانندگی که گردن را به جلو و عقب پرتاب می‌کند، ماهیچه‌های بالای پشت را به‌شدت کشیده و به گردن نیز آسیب می‌رساند.

– بیماری‌های قلبی هم گاهی خود را با درد قسمت بالای پشت نشان می‌دهند.

درمان درد پشت

اگر نمی‌دانید چرا بالای پشتتان درد گرفته است، بهتر است نزد پزشک بروید. اگر پوکی استخوان یا بیماری قلبی دارید، یا اگر آسیبی به پشتتان وارد آمده است، باید زیر نظر پزشک درمان شوید.

اما اگر درد ناشی از یک مشکل مکانیکی است، مثل کشیدگی پشت یا بد نشستن، خودتان می‌توانید تا حدی آن را تسکین دهید.

 

– خودتان ماساژ دهید. یک دقیقه ماساژ دادن ناحیه دردناک در هر ساعت، گرفتگی ماهیچه‌ را رفع می‌کند. برای ماساژ دادن کافی است دست را از بالای شانهء دیگر به پشت برسانید و ماهیچهء آن را مالش دهید.

اگر هم خودتان نمی توانید این کار را انجام دهید، از همسر یا دوستتان خواهش کنید با کف دست ماهیچه‌ها را مالش دهد. مالش باید به‌‌آرامی و در جهت کشیدن پنجه باشد.

 

– سینه‌بند ورزشی بپوشید. درد بالای پشت زنانی که سینه‌های بزرگ دارند با پوشیدن سینه‌بندهای ورزشی تسکین می‌یابد، چون این سینه‌بندها قدرت نگهداری بیشتری دارند.

 

– سر را بالا بگیرید. وقتی پشت میز کارتان هستید، به‌جای پایین آوردن سر و چشم، کاغذ را بالا ببرید. مردم وقت خواندن، وضعیت درست نشستن را رعایت نمی‌کنند و به‌جای صاف نگه‌داشتن سر، گردن و سر را جلوتر از شانه‌ها می‌کشند.

 

– گوشی تلفن را با دست بگیرید. هیچ‌گاه گوشی تلفن را با استفاده از گردن و شانه نگیرید. گوشی را با دستتان بگیرید. اگر دستتان بند است، از تلفن‌های بلندگودار استفاده کنید.

 

– درست بنشینید. در هنگام نشستن باید سینه جلو، شکم به تو، و باسن در زیر بدن باشد تا حالت s شکل پشت حفظ شود.

– بالای پشت را تقویت کنید. معلوم نیست کی ممکن است دچار دررفتگی بالای پشت یا ضربهء ناشی از تصادف می‌شوید. ولی اگر ماهیچه‌های بالا پشت و گردن قوی باشند، احتمال کشیدگی یا پارگی آنها کمتر می‌شود. در این وضعیت ضربه به‌جای وارد آمدن بر استخوان یا رباط، توسط ماهیچه جذب می‌شود.

در هر دست وزنه‌ای گرفته و آنها را در دو طرف بدن آویزان کنید. شانه‌ها را به طرف گوش‌ها بالا بکشید، به عقب بدهید، و به هم نزدیک کنید. سپس آنها را رها کنید. این کار را 8 تا 12 بار انجام دهید.

 

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

– درد پشت به جلوی سینه، پایین قفسه سینه و یا شکم می‌کشد.

– سابقه خانوادگی بیماری‌های قلبی و عروقی وجود دارد.

– درد بالای پشت بدون دلیل مشخص است.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان



روزه شرق – سپیده سلیمی

پزشکان بدون مرز

هفته ه سلامت

 

مطالب مرتبط:

چطور درست بایستیم و راه برویم؟

آیا می خواهید کمردرد نگیرید؟

نشستن طولانی در ساعات کار، کشنده است

چگونه درست و راحت بنشینیم؟

استخوان درد؛ پیامد پشت میزنشینی

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *