راه درمان عفونت معده در کودکان




خانه

موبایل

عفونت معده به وسیله هلیکوباکتر اتفاق می‌افتد

راه درمان عفونت معده در کودکان

 

گاهی بازیگوشی بچه‌های کوچک و کنجکاوی‌شان در مزه کردن همه چیز، هم برای خودشان و هم پدر و مادر‌شان باعث دردسر می‌شود. به‌طوری که ممکن است به راحتی و خیلی ساده به عفونت دستگاه گوارش مبتلا شوند.به همین دلیل از دکترbمعتمد، متخصص کودکان و نوزادان و فوق‌تخصص گوارش و کبد، درباره عفونت معده و عوامل ایجاد کننده و علائم آن پرسیدیم.دکتر معتمد، درباره عوامل ایجاد کننده عفونت معده می‌گوید: عفونت معده به وسیله هلیکوباکتر اتفاق می‌افتد که خود عامل زخم‌های گوارش است و می‌تواند زمینه‌ساز سرطان‌های معده هم باشد. بنابر‌این اگر میکروب شناسایی شود، علاوه بر درمان زخم حتما باید برای درمان بیمار آنتی‌بیوتیک تجویز شود.

اسهال‌ با درگیری روده باریک و روده بزرگ انجام شود و ویروس‌ها شایع‌ترین علل اسهال‌های عفونی در کودکان هستند.بر همین اساس دکتر معتمد می‌گوید: باکتری‌ها هم می‌توانند عامل بیماری باشند اما ویروس‌ها شایع‌ترند. عفونت‌های معده معمولا در فصل‌پاییز که هوا کمی خنک است اتفاق می‌افتند و می‌توانند عامل مرگ و میر باشند چون اسهال‌های خیلی شدیدی ایجاد می‌کنند. بازه سنی عفونت‌های ویروسی و روتا ویروسی در حدود 6 ماهگی تا 2 سالگی است.باکتری‌ها و انگل‌هایی مانند ژیاردیا که درواقع هم عامل اسهال حاد و هم عامل اسهال مزمن هستند، بسیار اهمیت دارند. چون در صورت ایجاد اسهال مزمن می‌توانند باعث بروز سندروم‌هایی مانند سندورم سوء‌جذب و سندرومی شبیه سلیاک شوند که باعث عدم تحمل گندم می‌شود. انگل‌هایی مانند ژیاردیا یا آمیب هم می‌توانند روده بزرگ را درگیر کنند و با اسهال خونی همراه هستند. شیگلا و سالمونلا هم دو نوع باکتری‌هستند هم که شیوع بیشتری دارند و با اسهال‌های خونی و تب بالا همراه هستند.

 

عفونت‌های معده معمولا در فصل‌پاییز که هوا کمی خنک است اتفاق می‌افتند

 دکتر معتمد با بیان اینکه عفونت معده با توجه به علائم بالینی از جمله تب خیلی بالا و اسهالی که به صورت حاد شروع می‌شود و می‌تواند خونی یا بلغمی باشد، تشخیص داده می‌شود، می‌گوید: وقتی آزمایش مدفوع از بچه‌های بیمار گرفته می‌شود، می‌بینیم که گلبول سفید و التهاب در داخل مثانه وجود دارد و گاهی کشت مدفوع آن‌ها هم مثبت می‌شود. ما با این کشت زیاد کار نداریم چون ممکن است جواب آن در بسیاری از مواقع مثبت نشود یا به صورت کاذب مثبت شود چون مدفوع پر از انواع میکروب‌ها است. اما همین علائم بالینی از جمله تب بالا و شروع ناگهانی اسهال به ویژه اسهال خونی و وجود گلبول سفید در مدفوع، می‌‌تواند نشان‌دهنده عفونت باشد و بلافاصله باید درمان آنتی‌بیوتیکی برای آنها شروع شود.مادران از اسهال شدید و تب بالای بچه‌ها می‌توانند مشکل آنها را تشخیص دهند. بنابر‌این باید به آنها گوشزد شود به محض اینکه اسهال حاد در بچه اتفاق افتاد، بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنند. چون هم خود آن عفونت و میکروب می‌تواند خطرناک باشد و هم از دست دادن آب و الکترولیت ناشی از اسهال که در طی چند ساعت می‌تواند باعث کمبود آب و بی‌آبی بدن بچه‌های بیمار و مرگ و میر آنها شود.منبع:ninisite.com

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .


دکتر علی‌اصغر متقی، متخصص کودکان و نوزادان، درباره عفونت‌های معده و روده در کودکان می‌گوید:

« عفونت‌های معده و روده و یا در واقع بیماری گاستروآنتریت در اثر التهاب‌های معده و روده به وجود می‌آید. شایع‌ترین علت بروز این التهاب عفونت‌های ویروسی است. ویروس‌های مختلفی باعث به وجود آمدن این بیماری می‌شوند اما آنتروویروس‌ها از شایع‌ترین عوامل بروز این عفونت‌ها هستند.»


راه درمان عفونت معده در کودکان


این بیماری معمولا در پاییز و زمستان و اوایل بهار شیوع دارد و کودکان مبتلا به این بیماری علائم به ‌درد شکم، اسهال، استفراغ و گاهی اوقات تب دچار می‌شوند. بسته به شرایط بیماری، اگر اسهال و استفراغ به مدت طولانی ادامه پیدا کند، باعث می‌شود بدن کودک آب زیادی را از دست بدهد و دچار کم‌آبی شود.

این متخصص کودکان و نوزادان، درباره عوامل بروز این عفونت توضیح می‌دهد:

«آلودگی‌های غذایی هم ممکن است باعث این عفونت بشوند و اگر بچه اشیاء و چیز‌های آلوده را در دهانش بگذارد ممکن است ویروس از طریق آن به بدنش وارد شود. چون ویروس عفونت‌های معده و روده از طریق دهان وارد بدن فرد می‌شوند. معمولا والدین متوجه بیماری نوزادشان می‌شوند مگر اینکه او درد‌های خفیفی داشته باشد که ناشی از انگل‌ها باشند. این بیماری در صورتی که درمان نشود، باعث شل شدن شکم بچه و اختلال در وزن‌گیری او می‌شود.»




نوشیدن آب آشامیدنی ناسالم، عدم رعایت بداشت فردی و خوردن مواد غذایی آلوده باعث بروز این عارضه می‌شود که علائم ذکر شده در بالا معمولا بعد از 72 ساعت خود را نشان می‌دهند. این بیماری در افردای که بیماری زمینه‌ای دارند (همانند کودکان شیر خوار و افراد مسن) خطرناک است و باید سریعا درمان شود.

در ادامه به دیگر علل بروز این بیماری اشاره خواهد شد:



نورو ویروس

نورو ویروس شایع‌ترین علت اسهال و استفراغ بزرگسالان محسوب می‌شود که چون در طول فصل زمستان منتشر می‌شود، گاهی اوقات “میکروب استفراغ زمستانی نیز یده می‌شود. با این حال در هر زمان از سال احتمال بروز عفونت روده وجود دارد. این ویروس در مدفوع بیمارِ دچار عفونت در روده وجود دارد، بنابراین چنانچه بیمار پس از اجابت مزاج دستان خود را به خوبی نشوید، ویروس به تمام سطوح، اشیاء و مواد غذایی لمس شده توسط وی منتقل می‌شود و برای چند روز در چنین محیط‌هایی زنده باقی می‌ماند که این باعث انتقال به افراد دیگر می‌شود.




عفونت‌های معده و روده در نوزادان بسیار کم مشاهده می‌شود مگر اینکه ویروس از طریق شیشه شیر یا پستانک وارد دهان‌شان شود و یا عفونت‌های ویروسی از طریق بیماری اطرافیان و یا هر راه دیگری وارد بدن بچه شود. به همین دلیل دکتر متقی می‌گوید:« این ویروس در سنین نوپایی شایع است چون در این سن بچه‌ها معمولا هر چیزی دم دستشان باشد در دهان می‌گذارند بنابر‌این ویروس‌ها از همین طریق به بدن‌شان وارد می‌شوند. بسته به نوعی ویروس‌هایی که بدن را آلوده می‌کنند،‌ممکن است این بیماری ۵ تا ۶ روز طول بکشد.»

دکتر متقی درباره‌ی پیشگیری و درمان عفونت‌های معده و روده می‌گوید:

«خوشبختانه واکسن این بیماری در دسترس است و با رعایت بهداشت دست و دهان می‌توان از بروز آن پیشگیری کرد. عفونت‌های معده و روده معمولا خود‌به خود درمان می‌شود و نیازی به درمان دارویی ندارد. اما مادران باید برای جبران کمبود آب بدن بچه به او مایعات زیاد و یا سرم خوراکی بدهند.

انواع مواد غذایی و لبنیات پروبیوتیک هم می‌توانند در درمان عفونت‌های معده و روده مفید باشند چون محدوده میکروبی بدن را تنظیم می‌کنند یعنی میکروب‌های مضر را از بین می‌برند و میکروب‌های مفید را نگه می‌دارند.»برای درمان ابن بیماری نیازی به پرهیز غذایی نیست و کودکان می‌توانند غذا‌های خود را به روال گذشته بخورند. اما بهتر است که بچه‌ها در این دوره آب و مایعات مصرف کنند و غذا‌هایی بخورند که حاوی پروتئین باشد.




داروهای ضد اسهال


داروهای ضد اسهال گاهی اوقات برای کاهش اسهال مصرف می‌شوند. لوپرامید داروی ضد اسهالی است که معمولاً برای درمان عفونت معده و روده استفاده می‌شود. این دارو حرکت مواد موجود در روده را آهسته می‌کند و همچنین جذب آب از دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد. یبوست و گیجی دو اثر جانبی رایج لوپرامید و دل پیچه، خواب آلودگی، حساسیت پوستی و نفخ از عوارض نادر آن محسوب می‌شوند. لوپرامید برای بیماران مبتلا به کولیت اولسروز یا دیسانتری (وجود خون یا مخاط در اسهال و تب) و بانوان باردار مناسب نیست؛ اما مصرف آن در دوران شیردهی مجاز است. کودکان زیر ۱۲ سال نباید داروی ضد اسهال مصرف کنند، مگر آن که پزشک معالج، آن را تجویز کرده باشد.





داروی ضد استفراغ

داروهای ضد استفراغ، مانند متوکلوپرامید، گاهی اوقات در جلوگیری از استفراغ یا کاهش آن مفید هستند. متوکلوپرامید، به صورت قرص یا آمپول، عضله‌های مورد استفاده در زمان استفراغ را شل می‌کند و در این بین جذب مایعات و مواد غذایی توسط دستگاه گوارش را نیز تسریع می‌کند.


آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک‌ها معمولاً برای درمان عفونت معده و روده تجویز نمی‌شوند، چون بسیاری از موارد این بیماری ناشی از ویروس است نه باکتری. حتی هنگامی که باکتری عامل بروز بیماری است، آنتی بیوتیک غالباً بیش از زمانی که بیمار صرفاً منتظر برطرف شدن علائم می‌ماند، مؤثر نیست. با این حال آنتی‌بیوتیک در صورت اسهال و استفراغ شدید و تعیین وجود باکتریی خاص در نمونه مدفوع تجویز می‌شود. طعم فلز در دهان، حالت تهوع و استفراغ از اثرهای جانبی مصرف آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت روده و معده محسوب می‌شود.

پاسخ به سوالات پزشکی ، مامایی و جنسی شما (توسط پزشک و ماما مجله دلگرم)

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

هیچ‌کس دوست ندارد مریض شود اما عامل بیماری التهاب معده و روده یا همان عفونت معده برای وارد شدن به بدن، از کسی اجازه نمی‌گیرد. این بیماری می‌تواند به‌سرعت فرد را از پا بیندازد و به خاکِ سیاه بنشاند! لرز، تب و حالت تهوع، علائم اولیه‌ی عفونت معده هستند که به استفراغ، اسهال و دردهای شدید می‌انجامند. این بیماری دردناک است، درمانی ندارد و تنها راهِ چاره این است که دوره‌‌اش طی شود، ولی تجربه ثابت کرده است بعضی از راهکارها از شدت علائم این بیماری می‌کاهند و تحمل آن را آسان‌تر می‌کنند. برای پی بردن به راهکارهای تسکین علائم عفونت معده این مقاله را تا انتها بخوانید.راه درمان عفونت معده در کودکان

مایعات نقش بسیار مهمی در تسکین علائم عفونت معده دارند، زیرا آب بدن به‌طور مرتب در اثر عرق کردن، اسهال و استفراغ، از دست می‌رود. اگر نوشیدن مایعاتِ زیاد برای‌تان سخت است، می‌توانید در بازه‌های زمانی معین، چند جرعه آب بنوشید یا حتی تکه‌های یخ را بجوید.

بهترین مایعاتی که می‌توانید در طول بیماری‌تان بنوشید، موارد زیر هستند:

از مصرف نوشیدنی‌های زیر خودداری کنید:

اگر به بیماری عفونت معده مبتلا هستید، می‌دانید که غذا خوردن کار ساده‌ای نیست. اگر حتی فکر کردن به غذا هم باعث می‌شود دل‌پیچه بگیرید، نیازی نیست که خودتان را مجبور به خوردن کنید. ولی وقتی حس کردید می‌توانید چیزی بخورید، بهتر است با یک خوراکی ساده شروع کنید و آرام‌آرام غذا بخورید.

وقتی شکم‌درد دارید، رژیم BRAT می‌تواند به کمک‌تان بیاید. این رژیم از موادی تشکیل شده است که به‌راحتی هضم می‌شوند، کربوهیدرات‌های انرژی‌زا دارند و مواد مغذی لازم را به بدن‌تان می‌رسانند. رژیم BRAT از خوراکی‌های زیر تشکیل شده است:

چه چیزهایی نخوریم؟

تجربه ثابت کرده است «فشاردرمانی» در درمان برخی از انواع حالت تهوع مؤثر است. برای این‌ کار سه انگشت بالاتر از مچ دست‌تان (در قسمت داخلی ساعد) را با انگشت شست فشار بدهید تا نقطه‌ی حساسی را که بین دو تاندون قرار دارد، پیدا کنید. به‌مدت ۲ تا ۳ دقیقه این نقطه را ماساژ بدهید.

وقتی به عفونت معده مبتلا می‌شوید، بدن‌تان برای مبارزه با بیماری و عفونت به استراحت نیاز دارد. در این دوره، تا می‌توانید بخوابید و فعالیت‌تان را کم کنید. وقتی استراحت می‌کنید، بدن‌تان به‌سختی در تلاش است تا با عفونت مقابله و آسیب‌هایی را که در سطح سلولی به بدن وارد شده است، بازسازی کند.

عفونت معده با دارو درمان نمی‌شود و آنتی‌بیوتیک روی بیماری‌هایی که عامل آنها ویروس است، تأثیری ندارد. اما می‌توانید برای تسکین برخی از علائم بیماری‌تان، به میزان بسیار کم از داروهای بدون نسخه استفاده کنید. برای کاهش تب و درد می‌توانید از ایبوپروفن استفاده کنید. برای اینکه کلیه‌هایتان دچار مشکل نشوند، این دارو را همان‌طور که گفتیم به میزان کم و با غذا مصرف کنید.

معمولا برای تسکین عفونت معده، استامینوفن توصیه می‌شود، البته اگر بیماری کبدی نداشته باشید. استامینوفن تب و درد را کاهش می‌دهد، اثرات جانبی آن از ایبوپروفن کمتر است و احتمال اینکه معده درد ایجاد کند هم کم است.

برای خلاصی از اسهال و استفراغ هم می‌توانید با تجویز پزشک پرومتازین، پروکلرپرازین، متوکلوپرامید یا اندانسترون مصرف کنید.

همچنین می‌توانید بعد از مشورت با پزشک از داروهای ضدعفونی مانند لوپرامید یا بیسموت ساب‌ سیترات هم استفاده کنید. حواس‌تان باشد بیسموت ساب‌ سیترات برای بچه‌ها استفاده نکنید.

درست است که ابتلا به التهاب معده و روده ناخوشایند است،‌ ولی از آن سخت‌تر این‌ است که ببینید کودک‌تان به آن مبتلا شده است. اگر دیدید علائم نوزادتان طی ۱ یا ۲ روز بهبود پیدا نکرد، حتما او را نزد پزشک ببرید. پزشک می‌تواند این اطمینان را به شما بدهد که کودک‌تان بدون هیچ عارضه‌ای در مسیر بهبودی قرار دارد.

تشویق کودکان برای نوشیدن مقدار زیادی آب (یا نوشیدن شیر مادر برای نوزادان) برای جبران آب ازدست‌رفته، اهمیت زیادی دارد. همه‌ی نوزادان و کودکان نوپا می‌توانند محلول حاوی الکترولیت مانند پدیالیت هم بنوشند. این محلول برای آنها مشکلی ایجاد نمی‌کند.

علتعفونت معده معمولا حمله‌ی تعداد زیادی ویروس به دستگاه گوارشی است. در موارد محدودی هم با مصرف آب یا غذای آلوده و غیربهداشتی، باکتری‌ها می‌توانند علت بروزعفونت معده باشند.

اگر احتمال می‌دهید که ممکن است به التهاب معده و روده مبتلا شوید، باید کمی احتیاط کنید. در صورت امکان از تماس با بیماران اجتناب کنید و به‌طور مرتب دست‌هایتان را بشویید. در کل برای اجتناب از همه‌ی بیماری‌ها از جمله التهاب معده و روده باید دست‌هایتان را زیاد بشویید و استراحت کافی داشته باشید.

برای پیشگیری از التهاب معده و روده موارد زیر را نیز در نظر داشته باشید:

بله! معمولا عامل این بیماری، یک ویروس است. ۱ تا ۳ روز بعد از ورود ویروس به بدن علائم التهاب معده و روده آشکار می‌شود. افراد قبل از آشکار شدنِ علائم و حتی تا ۲ هفته بعد از بهبود علائم ناقل این بیماری هستند. کودکان به‌مدت بیشتری ناقل این بیماری هستند. برای اینکه خطر انتقال ویروس به بقیه را کاهش بدهید، سعی کنید در این مدت به مدرسه یا سرِکار نروید. اگر تب دارید، قبل از آنکه به روال عادی زندگی خود برگردید، ۲۴ ساعت استراحت کنید.

عفونت معده تجربه‌ی خوشایندی نیست، ولی مردم بدون داشتن هیچ‌گونه عارضه‌ای کاملا بهبود می‌یابند. رساندن آب کافی به بدن، در تسریع روند درمان و تحمل آسان‌تر این بیماری مؤثر است.

در کل برای این بیماری نمی‌توان کار زیادی انجام داد و فقط باید منتظر بمانید تا دوره‌ی آن طی شود و از داروهایی که در بالا گفته شد هم استفاده کنید. درضمن اگر دچار کم‌آبی، اسهال یا استفراغ خونی شدید یا تب بالای ۳۸٫۹ درجه داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

راه درمان عفونت معده در کودکان

صرفا توصیه های بهداشتی بود
کاش درمانهای دارویی باکتریائی و ویروسی را هم معرفی میکردید که با کدام دسته و خانواده دارویی قابل درمان هستند

کاش داروهای عفونت ویروسی را معرفی میکردید،
عواقب مصرف بدون تجویز برعهده خودمان است

مقاله جالب و دوست داشتنی بود.

سلام
سلامت باشید

خواص خوراکی ها

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

جلوگیری از یبوست؛ نکاتی که حتما باید بدانید

سگ هاسکی و هرآنچه باید درمورد نگهداری آن بدانید

مکمل های افزایش وزن؛ ۱۰ نوع مکمل افزایش وزن و ارزش غذایی آن‌ها

آلپرازولام (زاناکس)؛ عوارض جانبی و هشدارهایی که باید بدانید

افزایش تستوسترون؛ روش‌های طبیعی، رژیم غذایی و مکمل‌ها

راحت ترین کشورها برای مهاجرت کدام‌اند؟

۱۰ عبارتی که بهتر است هرگز در گوگل جستجو نکنید

عجیب ترین خانه های دنیا که شما را بهت‌زده می‌کنند

بهترین کشورها برای راه اندازی کسب و کار در سال ۲۰۱۹

بهترین کشورها برای بزرگ کردن فرزندان‌ کدام‌اند؟


پردرآمدترین ورزشکاران جهان را بشناسید

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

عفونت معده نوعی عفونت رودوی است که با دردهای شکمی، حالت تهوع یا استفراغ و گاهی با تب کردن همراه است. شایع‌ترین راه ابتلا به این عفونت که آنفولانزای معده هم دارد، در تماس قرار گرفتن با فردی مبتلا یا مصرف آب و غذای آلوده است. عفونت معدهٔ کسانی که بدن سالمی دارند، بدون هیچ عارضه و مشکلی بهبود می‌یابد، اما برای افراد مُسن، بچه‌ها و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بسیار خطرناک است و حتی می‌تواند منجر به مرگ شود. ازآنجاکه راه درمان مشخصی برای عفونت معده وجود ندارد، بهترین راه حفاظت از خود در برابر آن، پیشگیری است. علاوه‌بر پرهیز از مصرف آب و غذای آلوده، شستن مداوم دست‌ها هم می‌تواند مانع از عفونت معده شود.راه درمان عفونت معده در کودکان

هر چند که به عفونت معده، آنفولانزای معده هم گفته می‌شود، اما شباهتی میان آن و آنفولانزای عادی وجود ندارد. آنفولانزا معمولا دستگاه تنفسی یعنی بینی، گلو وشُش‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما در آنفلونزا یا عفونت معده به روده‌ها حمله می‌شود و علائمی به شرح زیر در بدن به‌وجود می‌آید:

بنابه علت عفونت، علائم عفونت معده از ۱ تا ۳ روز بعد از ابتلا به شکل‌های خفیف یا شدید در بدن ظاهر می‌شوند. معمولا نشانه‌های بیماری تنها ۱ یا ۲ روز به طول می‌انجامند، ولی گاهی‌اوقات، بیش از ۱۰ روز هم در بدن دیده می‌شوند. به‌خاطر مشابهت علائم این مشکل با اسهال میکروبی مانند انگلی چون ژیاردیا، کلستریدیوم، سالمونلا و اشریشیا کلی (E.coli) احتمال دارد که این اسهال ویروسی با میکروبی اشتباه گرفته شود.

اگر فردی بزرگسال به این عفونت دچار شود باید در صورت داشتن علائم زیر به پزشک مراجعه کند:

کودکان هم در صورت داشتن علائم زیر باید به پزشک مراجعه کنند:

یادتان باشد که تف کردن در نوزادان امری عادی است، اما استفراغ عادی نیست. دلایل استفراغ در نوزادان بسیار متنوع است و در بسیاری از موارد نیاز به بررسی پزشکی وجود دارد. در صورت بروز علائم زیر باید نوزاد را فورا نزد پزشک ببرید:

مصرف غذا یا آب آلوده یا استفاده از ظرف و حوله مشترک با فردی که به عفونت معده دچار است، باعث ابتلا به این بیماری می‌شود. از جمله ویروس‌هایی که موجب این عفونت هستند:

احتمال وقوع عفونت معده در تمام نقاط دنیا و در همهٔ نژادها، سنین و افراد وجود دارد. اما در افراد زیر ابتلا به عفونت محتمل‌تر است:

اصلی‌ترین خطر عفونت معده، کاهش آب بدن است. از دست رفتن آب بدن به همراه نمک و مواد معدنی از نتایج عفونت در معده است. اگر فرد مبتلا دچار مشکل دیگری نبوده و سالم باشد با مصرف مقدار زیادی از مایعات و آب می‌تواند از بی‌آبی بدن در هنگام ابتلا به عفونت معده بکاهد. در افراد مسن، کودکان و کسانی که ضعف سیستم ایمنی دارند، بی‌آبی خطرناک است و برای آب‌رسانی به بدن نیاز به بستری کردن بیمار در بیمارستان و استفاده از سرم و وجود دارد. بی‌آب شدن بدن خطرناک است و در موارد معدودی منجر به مرگ افراد می‌شود.

بهترین روش‌ها برای پیشگیری از دچار شدن به عفونت معده به شرح زیر است:

با سفر به شهر یا کشوری دیگر، احتمال ابتلا به عفونت ناشی از مصرف آب یا غذای آلوده افزایش پیدا می‌کند، اما اقدامات زیر در کاهش احتمال عفونی شدن معده مؤثر هستند:

پزشکان بنا به علائمی که در بیمار می‌بینند، شیوع عفونت معده در میان افراد جامعه یا معاینهٔ جسمی به وجود عفونت در بدن پی می‌برند. اگر علت عفونت روتاویروس یا نوروویروس باشد، با آزمایش مدفوع سریعا می‌توان علت عفونت را کشف کرد، اما برای عفونت‌های دیگر امکان تشخیص فوری وجود ندارد. در برخی از موارد هم پزشک با بررسی نمونه مدفوع دربارهٔ وجود عفونت انگلی یا میکروبی تحقیق می‌کند.

معمولا درمان مشخصی برای عفونت معده وجود ندارد و آنتی‌بیوتیک‌ها هم برای مقابله با ویروس مؤثر نیستند و استفادهٔ بیش‌ازحد از آنها می‌تواند موجب مقاومت آنتی‌بیوتیکی شود. درمان عفونت معمولا با مراقبت‌های شخصی آغاز می‌شود.

برای بهبود و جلوگیری از بی‌آبی بدن در هنگام عفونت معده به موارد زیر توجه کنید:

وقتی کودکان به عفونت معده دچار می‌شوند، باید به آنها مقدار زیادی آب و مایعات داد تا از بی‌آبی نجات پیدا کنند:

۱۵ تا ۲۰ دقیقه بعد از اسهال یا استفراغ به کودک مایعات بدهید و اگر نوزاد شیرخوارتان به این مشکل مبتلا شده، بعد از این مدت به او شیر بدهید. در صورتی هم که نوزاد شیر با شیشه می‌خورد، مقدار کمی محلول خوراکی ORS یا شیر خشک عادی به او بدهید. شیرخشک را هم رقیق نکنید.

قبل از ورود به مطب، پرسش‌های خود را آماده کنید:

پزشک هم احتمالا پرسش‌های زیر را مطرح می‌کند:

هنگام ابتلا به عفونت معده باید آب زیادی بنوشید و غذاهایی مصرف کنید که با معده و هضم سازگار هستند. اگر کودک‌تان هم به این مشکل دچار است به او غذاهای راحت‌الهضم بدهید و مایعات را فراموش نکنید. درصورتی‌که کودک شیرخوار است، از شیر خود یا شیر خشک مصرفی‌اش به او بدهید. با پزشک درباره دادن داروی ORS به کودک مشورت کنید.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

راه درمان عفونت معده در کودکان

خواص خوراکی ها

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

افزایش تستوسترون؛ روش‌های طبیعی، رژیم غذایی و مکمل‌ها

آلپرازولام (زاناکس)؛ عوارض جانبی و هشدارهایی که باید بدانید

جلوگیری از یبوست؛ نکاتی که حتما باید بدانید

مکمل های افزایش وزن؛ ۱۰ نوع مکمل افزایش وزن و ارزش غذایی آن‌ها

سگ هاسکی و هرآنچه باید درمورد نگهداری آن بدانید

قهرمانان شطرنج جهان؛ با ۱۰ نابغه شطرنج دنیا آشنا شوید

بلندترین آبشار دنیا؛ ۱۰ آبشار حیرت‌انگیز دنیا

عجایب هفتگانه جهان؛ ۷ بنای حیرت‌انگیز تمدن‌های کهن

عجیب ترین قوانین دنیا که با شنیدن آن‌ها بهت‌زده خواهید شد

باهوش ترین نژاد سگ ها در دنیا و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آنها

مرگ‌بارترین بیماری های دنیا که قربانیان زیادی می‌گیرند

آیا هنگامی که کودک شما به عفونت معده مبتلا شده است به او شیر گاو می دهید؟ این کار را متوقف کنید. عفونت معده یک عارضه ی رایج در بین کودکان ۱ تا ۳ ساله است. در واقع کارشناسان آماری را به ما داده اند که می گوید در یک سال تا سه بار ممکن است هر کودک به عفونت معده مبتلا شود در حالی ک این عارضه در بزرگسالان رخ نمی دهد. دلیل این اتفاق این است که کودکان ۲ ساله هنوز از بهداشت چیزی نمی دانند به همین علت است که هر چیزی سر راهش ببینید در دهانش می گذارند و همین می تواند عفونت را منتقل کند. دلیل ایجاد عفونت های ویروسی در بدن همین رفتار کودکان است که باعث می شود آلودگی به راحتی به معده برود و آن جا سبب ایجاد عفونت شود.

پزشکان معتدند در این دوران نباید به کودک شیر گاو داد. یکی از اعضای گروه تحقیقاتی توضیح می دهد که چرا شیر گاو برای بچه تان که عفونت معده دارد مضرر است. خوردن شیر گاو در این زمان باعث التهاب معده و و همچنین پاسخ منفی به لاکتوز شیر می شود.


کودک در این هنگام توانایی هضم لاکتوز شیر را نداشته و به آن واکنش منفی می دهد. ممکن است کودک دچار نفخ، شکم درد، استفراغ و اسهال شود. وقتی کودک شما حتی شیر را هم نمی تواند به علت داشتن لاکتوز تحمل کند هر نوع لبنیات دیگری هم همین تاثیر را می تواند در او داشته باشد.

تمام لبنیات مثل پنیر یا ماست در این دوره میتوانند به علت لاکتوز موجود در خود و حساسیت معده بچه مشکل ساز شوند. سعی کنید در این دوران از هر نوع ماده لبنی برای کودکتان پرهیز کنید. به علاوه عفونت معده می تواند او را مدام دچار اسهال کند. برای اکثر بچه ها این عفونت در ۲ تا ۳ روز قابل درمان است و نهایتا ممکن است تا یک هفته نیز به طول بینجامد. در این مدت باید بیش از پیش مراقب او باشید و سعی کنید علاوه بر داروهایی که لازم است و ندادن غذاهای لبنی بدن او را نیز تقویت کنید. در هنگامی که می خواهید کودکتان درمان شود بهتر است تا ۲ هفته بعد از عفونت اصلا به او شیر یا محصولات لبنی دیگر را ندهید. همچنین خوراندن آنتی بادی ها و مواد مغذی برای التیام زخم معده کودکتان لازم است.راه درمان عفونت معده در کودکان


لطفاً درباره این مطلب نظر بدهید

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *