راه درمان باد فتق بیضه

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

گردآوری – نبض ما

جدار شکم و کف لگن از نظر آناتومی از لایه های مختلف شامل عضلات و بافت نگه دارنده یا فاسیا تشکیل شده است. در صورتی که این عضلات و فاسیا به علل ژنتیکی و یا فشار بیش از حد شل شود باعث برجسته گی در ناحیه پوست محل می شود که به آن فتق یا باد فتق گفته می شود.

فتق ممکن است مادرزادی باشد که اغلب پسربچه ها و به علت نقص در سیر نزولی بیضه ها ایجاد می شود که ممکن است همراه با آب در بیضه یا هیدروسل نیز باشد. گاهی باد فتق در نوزادان و یا کودکان دیده می شود. در این موارد بافت پوشاننده احشاء داخلی قبل از تولد بطور کامل بسته نشده است.

راه درمان باد فتق بیضه

تخمین زده می شود که حدود 5 درصد کودکان مبتلا به فتق کشاله ران می شوند ( پسرها از دخترها ) که البته بعضی از آنها تا سن بلوغ علامتی نخواهند داشت.

در بسیاری از مواقع هیچگونه دلیل روشنی برای باد فتق پیدا نمی شود، اگر چه گاهی اوقات این بیماری با بلند کردن وزنه های سنگین رابطه دارد.

به هر علتی فشار داخل شکم بیش از حد بالا رود ممکن است باعث پارگی پریتوان و فاسیا و عضلات و باعث ایجاد فتق شود. مثلاً بیماری مزمن ریه، سرفه های مزمن، سیگار کشیدن، که برداشتن ناگهانی وسایل از مواردی هستند که باعث باد فتق می شوند. در مواردی نیز فتق به دنبال عمل های جراحی باز شکمی ایجاد می شود که به علت آسیب دیدن عصب عضلات حین جراحی باعث شل شدن عضله و ایجاد فتق می شود.

در بزرگسالان به علت بزرگی پروستات بیمار مجبور می شود که از زور زدن جهت خارج کردن ادرار استفاده کند که این زور زدن مزمن باعث ایجاد فتق اینگوینال بالای بیضه ها می گردد.

اصول رابطه جنسی پس از جراحی فتق در این مطلب بخوانید.

محل باد فتق ، همیشه در شکم است که شایعترین محل آنها عبارتند از:

۱-فتق دور ناف

۲-فتق بیضه و یا بالای آن که فتق اینگوینال یده می شود.

۳-فتق انسزیونال که در محل عمل جراحی قبلی دیده می شود. در حالت عمومی اگر پیش‌رفتگی هرنیا به‌سمت درون بدن باشد فتق داخلی و اگر بیرون‌ زدگی احشا به بیرون از بدن صورت گیرد٬ فتق خارجی می‌گیرد.

فتق‌های داخلی ثانویه به دلیل رشد تومورها که فورامن اکسیپیتال(فتق لوزه‌ای) و یا سوراخ تخم مرغی شکل را اشغال می‌کند.

جابجایی و بیرون‌زدگی هسته دیسک در کانال اسپینال ستون فقرات گردنی٬ مهره سینه‌ای، ناحیه کمری یا ستون فقرات است. این فتق نیز یک فتق داخلی است.

یک فتق داخلی بوده که در آن جابجایی و نفوذ احشا شکمی به درون حفره قفسه سینه از راه پرده دیافراگم صورت می‌گیرد. شایع‌ترین نوع آن فتق هیاتال است که به بیرون زدن معده از حفره شکمی و پس از جابجایی دیافراگم به سمت قفسه سینه و مری گفته می‌شود.

که بیشترین آمار ابتلا به فتق را شامل شده و از نوع فتق خارجی است و جابجایی و خروج یکی از احشا آزاد یا قابل جابجایی را شامل می‌گردد.

در این فتق ما برجستگی در ناحیه کشاله ران و یا درون کیسه بیضه را داریم و این نوع از فتق در مردان بسیار شایعتر از زنان است.

برجستگی در قسمت بالای ران ایجاد شده و در زنان از مردان دیده می شود.

برجستگی در اطراف ناف ایجاد می شود و در صورتی اتفاق می افتد که عضلات اطراف ناف نتوانند کاملاً آن ناحیه را بپوشانند.

علامت هاب اصلی باد فتق درد و برجستگی است هرچند بسته به نوع فتق علائم دیگری نیز داریم مثلاً هرنی هیاتال ریفلاکس معده به مری مشاهده می شود. اگر روده در کیسه فتق گیر کند فتق مختنق یده می شود که اگر جا نیفتد مورد اورژانس است و جراحی فوری الزامی است.

از مشخصات فتق این است که در حالت ایستاده و با زور زدن برجسته و بزرگتر می شود و در حالت خوابیده از بین می رود.

دو دلیل واضح برای درمان فتق، یکی دردی است که با ایستادن های طولانی یا بلند کردن اشیاء سنگین یا با زور زدن ایجاد می شود و دیگری آن است که به واسطه وجود تورم در محل مربوطه، باعث نارضایتی بیمار از نظر زیبایی می گردد . اما دلیل اصلی جهت ترمیم فتق این است که ممکن است روده یا عضوی دیگر، داخل  فتق به دام بیفتد و قادر به خارج شدن از آن نباشد  که لذا باعث انسداد روده و به دنبال آن، گانگرن یا سیاه شدگی و پاره شدن روده می شود و با جراحی از وقوع این پدیده مرگبار جلوگیری می شود.

قطعی ترین روش درمان فتق جراحی است که به صورت سرپایی و بدون بستری در بیمارستان و با بی حسی نخاعی و یا بیهوشی انجام می شود.

روش جراحی به صورت باز و یا لاپاراسکوپی امروزه انجام می شود. برای فتق های بزرگ که همراه شل شدگی عضلات هستند بهترین روش درمانی عمل جراحی باز است که با برش کوچکی روی محل فتق پوست و فاسیا باز و ساک فتق که همان محتوی روده ها می باشد آزاد و به داخل شکم انتقال داده و کف فتق با نخ نایلون کاملاً ترمیم می شود.

شایعترین عارضه پس از عمل فتق درد می باشد که ممکن است چند ماه بعد از عمل ادامه داشته باشد و تدریجاً از بین می رود. عوارض نادر آن آسیب به عروق بیضه ها هنگام جدا کردن فتق می باشد که نادر است. سوزش و خارش محل نیز از عوارض بعد از عمل بوده که تدریجاً از بین می روند.

به توصیه های زیر پس از عمل لازم است عمل شود:

۱- به مدت ۲ ماه از انجام کارهای سنگین و فعالیت های ورزشی و سنگین باید اجتناب کرد.

۲- درد بعد از عمل طبیعی بوده و با مصرف مسکن و گرم نگاه داشتن محل عمل تدریجاً از بین خواهد رفت.

۳- داشتن مقاربت بعد از عمل هیچ مانعی ندارد.

 

متخصص داخلی کیست؟

کمبود چه ویتامینی خطرناک است؟

علائم اسپاسم عضلانی و درمان های گیاهی آن

علائم گرمازدگی خفیف و درمان آن

راه درمان باد فتق بیضه

8 تغییر آزار دهنده بدن پس از چهل سالگی

علت درد زیر شکم بعد از نزدیکی

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

سلام طبق تشخیص پزشک پدرم فتق اینگوینال دارن وبایدجراحی بشن آیابرای این نوع جراحی میتونیم به پزشک بیمارستان تامین اجتماعی اطمینان کنیم ؟

با سلام – اگر پزشک متخصص اورولوژی باشند قابل اعتماد هستند

با سلام من تنگی مجرای ادرار دارم که چند سال است ترازسین 5 میخوردم اخیراً دکتر معالجم امنیک /4 تجویز کرده که 1 روز است خوردم ضمناً مدتی است دچار فتق سمت راست زیر شکم شدم که حاد نیست دوسه روز است در بیضه سمت چپم درد دارم آیا این درد میتواند ازکپسول امنیک باشدممنون می شوم که راهنمایی بفرمائید ضمناً دکتر معالجم در دسترس نیست

با سلام وخسته نباشی بنده ۳۷ سال سن دارم نزدیک به دو هفته هست که سره شبی تند تند ادرار میگیره منو و بیضه سمت راست وگاهی سمت چپم درد میگره و پایین شکمم سمت راست پایین یک مرده وردی اذیتم میکنه دیشب که خودم یک معاینه کردم یعنی همون قسمتی که درد داره رو بهش ور رفتم احساس میکنم یک توده مثل نخود وجود داره خواهش میکنم منو راهنمایی کنید که علت چیست باتشکر

سلام چندروزه بیضه سمت راستم بالامیره که همراه بادردشدیددربیضه هاواحساس ادرارشدیدودرد درشکم دارم بصورتی که قابل تحمل نیست سونووازمایش هم برای کلیه پروستات دادم مشکلی نداشتم

سلام پسرم ۱۵روزش هست باد فتق داره چکار باید بکنم لطفا راهنماییم کنید

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو

تاثیر چاقی در فشار خون بالا

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

جشنواره فجر

اعلام اسامی زدهای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

جشنواره 37/ معرفی و گزارش نشست خبری فیلم سرخپوست

جشنواره 37/ معرفی فیلم متری شش و نیم به کارگردانی سعید

جشنواره 37/ معرفی فیلم شبی که ماه کامل شد اثر نرگس آبیار

جشنواره 37/ معرفی فیلم طلا به کارگردانی پرویز شهبازی

جشنواره 37/ معرفی فیلم ناگهان درخت به کارگردانی صفی یزدانیان

ویدیو های سلامت

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

عوامل موثر در افزایش قد بعد از بلوغ

شایع ترین سرطان در بین زنان

آیا اعتیاد به پورنوگرافی قابل درمان است؟

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مطالب پیشنهادی

بهترین بره رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

باد فتق چیست + علائم و راه درمان

 

در این بخش از سایت ایران ناز شما را با بیماری فتق یا باد فتق آشنا می کنیم.

 

امروزه مردم به بیرون‌زدگی کشاله ران «فتق یا باد فتق» می‌گویند. فتق ممکن است در هرجایی از بدن ایجاد شود. به جابجایی  اعضای بدن از جایگاه طبیعی خود فتق گفته می‌شود.

راه درمان باد فتق بیضه

 

شايع‌ترين انواع فتق عبارتند از: فتق مغبني و راني (بافت هم‌بند ناحيه‌ی كشاله ران درگير است) فتق شكافي (از لابه‌لاي عضلات ناحيه‌اي كه تحت عمل جراحي قرار گرفته است) فتق نافي (در نوزادان رخ مي‌دهد و مشكل در عضلات اطراف ناف است) فتق اپي گاستريك (در قسمت فوقاني شكم و بين جناغ سينه و ناف رخ می‌دهد) فتق اطراف ناف (در اطراف ناف و بيشتر در خانم‌ها رخ مي‌دهد)

 

علايم شايع  تورمي كه معمولاً با فشار ملايم يا درازكشيدن به جاي خود بر مي‌گردد. گاهي ناراحتي يا درد خفيف در محل بيرون زدگي تورم در كيسه بيضه، با يا بدون درد يبوست، سوءهاضمه ندرتاً استفراغ، علامت خطرناكي است.

 

علل  سرفه و برونشیت سیگار چاقی حاملگی آسیت (اب آوردن شکم) زور زدن (یبوست ، بزرگی پروستات) وزن تولد کم‌تر از ۱۵۰۰ گرم سابقه‌ی خانوادگی فتق (هشت برابر) برش جراحی وجود يك ضعف در بافت هم‌بند يا ديواره عضلاني. اين ضعف ممكن است از همان آغاز زندگي وجود داشته باشد يا بعداً به‌وجود آيد. فتق‌های برشی پس از عمل جراحي به‌وجود مي‌آيند.

 

عوامل افزايش‌دهنده خطر نوزادان و شيرخواران زودرس  سن بالاي ۶۰ سال سرفه مزمن چاقي حاملگي زور زدن، مثلاً در اثر يبوست مزمن

 

پيش‌گيري جلوي اكثر فتق‌ها را نمي‌توان گرفت، اما حفظ وزن مناسب و ورزش منظم براي حفظ قوام عضلاني ممكن است باعث پيشگيري از بروز بعضي فتق‌ها شوند. اگر يبوست يا سرفه مزمن وجود دارد، بايد براي درمان به پزشك مراجعه شود.

 

درمان فتق از آنجایی‌که عوارض فتق می‌تواند سلامتی و حیات بیمار را تهدید کند در اولین فرصت پس از تشخیص اقدام به درمان الزامی است. اساسی‌ترین درمان فتق ترمیم به روش جراحی است. جراحی به روش سنتی (باز) و یا لاپاروسکوپی (بسته) انجام می‌شود. جراحی لاپاروسکوپی خصوصا در مواردی‌که جراحی باز با شکست مواجه شده و فتق بیمار عود کرده هم‌چنین در افراد چاق و در مواردی فتق دو طرفه‌ی کشاله‌ی ران توصیه می‌شود.

 

امروزه استفاده از یک وصله (مش) باعث کاهش عود پس از عمل جراحی فتق شده است. در مورد افراد مسن که فتق بزرگ و مزمن دارند، که به‌راحتی جا می‌رود و ریسک عمل جراحی از خطر گیر افتادن بیشترباشد از جراحی صرف نظر می‌شود. فتق نافی کم‌تر از یک سانتی‌متر موقع تولد، معمولا طی چهار سال خود به خود بسته می‌شود.

 

داروها براي ناراحتي خفيف مي‌توان از داروهايي مثل استامينوفن استفاده نمود.  خون‌ریزی و بزرگ شدن منطقه از عوارض دیررس جراحی ممکن است باشد که عموما کار خاصی احتیاج ندارد و با درمان علامتي (کمپرس آب گرم و مصرف مسکن) بهتر می‌شود.

 

 نکته اینجاست که فعالیت‌های سنگین را بیمار نباید بلافاصله بعد از جراحی شروع کند و احتمال عود فتق را زیاد می‌کند. عفونت‌های زخم هم مانند هر زخم دیگر ممکن است اتفاق بیافتد. اصولا بعد از عمل جراحی فتق نباید تا ۴۸ ساعت به زخم آب بخورد ولی بعد از آن بیمار می‌تواند حمام برود.

 

 از عوارض دیگر جراحی فتق سوزش و خارش ناحیه است که نکته مهمی نیست. در جراحی فتق‌ها دو طرفه در مواردی‌که تکنیک غلط باشد عقیمی نیز دیده می شود که بسیار نادر است. در کل ورزیده بودن عضلات شکم از عود فتق‌ها جلوگیری می‌کند. اصولا فتق‌های کشاله ران در افرادی‌که عضلات شکمی شلی دارند دیده می‌شود.

 

آیا بعد از عمل جراحی فتق عود می‌کند؟  بله. فتق‌ها ممکن است بعد از جراحی دوباره عود کنند که بستگی به تکنیک عمل جراحی دارد. ما گاهی در جراحی فتق از مش یا یک توری مصنوعی استفاده می کنیم تا مانند یک پشتیبان از فتق جلوگیری کند که گاهی باز هم عود می‌کند.

 

آیا فتق بند باعث بهبود فتق می‌شود؟ خیر. در موارد فتق‌های کشاله ران برای مدت محدودی که بیمار جهت جراحی وقت ندارد اشکالی ندارد ولی باعث درمان آن نیست و استفاده‌ی دراز مدت از فتق بندها باعث چسبندگی لایه‌های فتق و مشکل‌تر کردن جراحی می‌شود.

 

عوارض جراحی فتق چیست؟ شایع‌ترین عارضه جراحی فتق درد ناحیه است که گاهی تا یک سال باقی می‌ماند و آزاردهنده است. که مصرف مسکن‌ها و پوشیدن شورت‌های محکم که بیضه‌ها را بالا ببرد می‌تواند کمک کننده باشد.

 

آیا پس از عمل جراحی فتق مردان قادر به برقراری روابط زناشویی هستند؟ روابط زناشویی بعد از عمل فتق ربطی به عمل نداشته و هر وقت‌که بیمار درد نداشته باشد می‌تواند رابطه جنسی برقرار کند.

مرکز پزشکی مدیکوم با مدیریت دکتر بهروز صالحی، بهترین تیم پزشکی، درمانی ومجهزترین امکانات و تجهیزات با متخصصین باتجربه و دقیق وآگاه به علوم روز و نیز پرسنل کار آشنا و با اخلاق وبا زبانهای مختلف، از جمله فارسی، آلمانی، روسی، مجارستانی، ترکی و همواره رضایت و سلامت بیماران خود را سرلوحه امور قرارداده و افتخار دارد از بدو تاسیس تا کنون تمام بیماران با رضایت کامل از مرکز ترخیص گردیده اند.

دکتر بهروز صالحی

 پزشک “جراح عمومی” در بیمارستان خیریه برادران و ریاست مدیکوم 

تیم مجرب مرکز پزشکی مدیکوم همواره در خدمت شماست

مدیکوم، با پزشکان و متخصصین مجرب، وکادر درمانی همواره سعي در ارائه خدمات درماني با كيفيت مطلوب به شما را دارد

راه درمان باد فتق بیضه

مدیکوم، یک مرکز پزشکی مدرن با پزشکان و متخصصین مجرب، به زبان های مختلف بخصوص زبان فارسی، در منطقه 2 وین در خدمت هموطنان عزیز و حتی هموطنان ساکن ایران می باشد

بخوانید

Telefon: +43 (1) 212 3 5 E-Mail: office(at)medicum.at

دوشنبه تا پنج شنبه ۱۴:۳۰ – ۱۹:۳۰ و با قرار قبلی

دکتر بهروز صالحی

معاینه و معالجه در اتریش با تیم متخصص پزشکی فارسی زبان تحت مدیریت دکتر بهروز صالحی، جراح اینترنیست، حتی برای بیمارانی که در خارج از اتریش زندگی می کنند با فراهم کردن  تسهیلات برای سفر درمانی به اتریش

بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار  دگر عضو ها را نماند قرار

تو که از مهنت دیگران بی غمی  نشاید که ت نهند آدمی

سعدی

در مرکز پزشکی مدیکوم، متـرجمان حرفه‌ای در صورت نیاز شما را در تمامی مراحل در بیمارسـتان ها، آزمایشگاه و غیره، همراهی میکند.

مترجمان آموزش دیده و مجرب، در همه ی مراحل معاینه و درمان شما را همراهی می کنند تا شما در برقراری ارتباط با پزشک و سایر بخش ها مشکلی نداشته  باشد.

در مركز پزشكى مديكوم، مجرب ترين پزشكان متخصص گرد هم آمده اند،تا خدماتى متمايز را در كوتاهترين زمان به آنچه ايده آل شماست، ارايه دهد.

(مركز پزشكى مديكوم،با تلاش متخصصين گروه هاي مختلف پزشكى، جهت ارايه خدماتي متفاوت در عرصه سلامت و پزشكى در كوتاهترين زمان تشكيل گرديده، تا خدمات پزشكى، درمانى مطلوبى را در محيطى حرفه اى و پيشرفته به شما ارايه نمايد.)

با تشکرمرکز پزشکی مدیکوم

در مركز پزشكى مديكوم، مجرب ترين پزشكان متخصص گرد هم آمده اند،تا خدماتى متمايز را در كوتاهترين زمان به آنچه ايده آل شماست، ارايه دهد و متـرجمان حرفه‌ای در صورت نیاز شما را در تمامی مراحل در بیمارسـتان ها، آزمایشگاه و غیره،همراهی میکند.

بیشتر

روش جدید درمان گره های تیروئید  با استفاده از جراحی کم تهاجمی و بکارگیری از امواج ماکروویو  و  بدون جراحی در مرکز پزشکی مدیکوم در وین / اتریش با بهترین مراقبت های پزشکی

بیشتر

دراین روش جراحی به گردن آسیبی نمیرسد و تیروئید از ناحیه زیر بغل جراحی میشود.   در متد جدید جراحی حفره‌ای زیر بغل ایجاد میشود و عمل جراحی تیروئید از طریق زیر بغل انجام میشود.

بیشتر

رفلاکس در واقع بازگشت اسید معده به مری می‌باشد که امروزه بیماری بسیار رایجی است. اما هر درد شکمی و یا سوزش معده نمی‌تواند از علائم رفلاکس باشد. ما میتونیم تا قبل از اینکه این بیماری به شما آسیب جدی برساند، شما را در حل این مشکل به روش‌های مختلف راهنمای کنیم. 

بیشتر

گاستروسکوپی معده در چند دقیقه انجام شده و بیمار در بیهوشی بسیار سطحی به سر میبرد و پس از معاینه نیز به راحتی‌ به هوشیاری اولیه‌ باز میگردد.

مرکز پزشکی‌ مدیکوم خدمات جدید و متنوع تشخیصی و درمانی گاستروسکوپی را به شما ارائه  می دهد.

بیشتر

داشتن یک سبک زندگی سالم شامل  مسائل بسیاری می‌شود. از جمله داشتن یک رژیم غذایی  ساده، سالم و متعادل است.

این شیوه زندگی حاوی یک رژیم متعادل است! 

بیشتر

دکتر بهروز صالحی

 پزشک “جراح عمومی” در بیمارستان خیریه برادران و ریاست مدیکوم  

بیشتر

متخصص جراحی

بیشتر

جراحی

راه درمان باد فتق بیضه

بیشتر

متخصص پوست و بیماریهای مقاربتی

بیشتر

Diabetes, Schwangerschaftsdiabetes, Herzultraschall, CVD, Blutdruckeinstellung, Gesundenuntersuchung

بیشتر

جراح عمومی

 

بیشتر

مشاوره و درمان تغذیه به زبان آلمانی

 

بیشتر

Das Reizdarmsyndrom (RDS) zählt zu den funktionellen gastrointestinalen Störungen. Zu Beginn steht eine sorgfältige Abklärung durch Ihre Ärztin/Ihren


Read more

مرکز پزشکی مدیکوم تور پزشکی اروپا ادغام با سفر توریستی و معاینات و معالجه با مجرب ترین تیم پزشکی برای هموطنان و همزبانان خصوص علاقه مندان به سفر و معالجه در اتریش به ارائه می کند.

بیشتر

© 21 – 219 Medical Center MEDICUM 12 Vienna, Fanny-Mintz-Gasse 3, T: +43 (1) 21235 F: +43 (1) 21235-77

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

باد فتق یا بیماری فتق چیست و چگونه درمان می‌شود؟ درواقع فتق زمانی رخ می‌دهد که عضوی از بدن با فشار وارد منفذی در عضله یا بافتی می‌شود که آن عضو را در جای خود نگه داشته است. برای نمونه، گاهی روده وارد شکافی می‌شود که در بخش ضعیفی از دیواره‌ی شکمی ایجاد شده است. فتق در شکم ایجاد می‌شود، ولی در قسمت‌های دیگری مانند بالای ران، ناف و کشاله‌ ران نیز ظاهر می‌شود. در این مقاله خواهیم گفت فتق چیست و شما را با علائم فتق، انواع فتق، علت ایجاد، تشخیص، پیشگیری و درمان فتق آشنا خواهیم کرد.

راه درمان باد فتق بیضه

فتق‌های مغبنی رایج‌ترین نوع فتق هستند و به‌گفته‌ی مرکز پژوهش‌های فتق بریتانیا (British Hernia Centre، BHC) حدود ۷۰٪ از تمام فتق ها را تشکیل می‌دهند. فتق مغبنی زمانی رخ می‌دهد که روده با فشار از نقطه‌ای ضعیف یا پارگی در قسمت پایین دیواره‌ی شکمی (معمولا در کانال مغبنی) عبور می‌کند.

کانال مغبنی در کشاله‌ی ران قرار دارد. در مردان این کانال محل ورود طناب منوی یا اسپرماتیک (spermatic cord) از شکم به کیسه‌ بیضه است. طناب منوی بیضه‌ها را بالا نگه می‌دارد. در زنان در کانال مغبنی رباطی وجود دارد که در نگه‌داشتن رحم در محل خود مفید است.

فتق مغبنی در مردان شایع است. بیضه‌های مردان اندکی پس از تولد از کانال مغبنی عبور می‌کند و پایین می‌رود. کانال مغبنی باید پس از عبور بیضه‌ها به‌طور کامل بسته شود. ولی گاهی این کانال کاملا بسته نمی‌شود و منطقه‌ای ضعیف را به‌جا می‌گذارد که مستعد فتق است.

فتق هیاتال زمانی رخ می‌دهد که بخشی از معده ازطریق شکافی در دیافراگم وارد حفره‌ی سینه‌ای (یا حفره‌ی قفسه‌ی سینه) می‌شود. دیافراگم، صفحه‌ای ماهیچه‌ای است که با منقبض شدن و کشیدن هوا به درون ریه‌ها در تنفس مؤثر است. دیافراگم اندام‌های شکم را از اندام‌های موجود در قفسه‌ی سینه جدا می‌کند.

فتق هیاتال در افراد بالای ۵۰ سال شایع است. معمولا اگر کودکی دچار این مشکل شود، علت آن وجود نقصی مادرزادی است. در موارد فتق هیاتال موجب رفلاکس معده به مری می‌شود، یعنی محتویات معده به مری برمی‌گردد و موجب ایجاد حس سوزش معده می‌شود.

فتق ناف در نوزادان زیر ۶ ماه و کودکان رخ می‌دهد. فتق ناف زمانی ایجاد می‌شود که روده‌ی این کودکان از شکافی در دیواره‌ی شکمی و در نزدیکی ناف بیرون می‌زند. با مشاهده‌ی برآمدگی در ناف یا نزدیک ناف کودک (به‌ویژه در زمان گریه کودک) می‌توانید متوجه بروز این مشکل شوید.

فتق ناف تنها نوع فتق است که معمولا خودبه‌خود برطرف می‌شود، زیرا معمولا عضلات دیواره‌ی شکمی تا یک سالگی کودک قوی‌تر می‌شوند. اگر فتق خودبه‌خود برطرف نشود، می‌توان از روش جراحی برای اصلاح آن استفاده کرد.

فتق برشی پس از انجام عمل جراحی روی شکم ایجاد می‌شود. در این نوع فتق، روده از محل برش یا بافت ضعیف‌شده‌ی اطراف آن بیرون می‌زند.

انواع مختلف فتق معمولا به‌دلایل ضعف عضلات و فشار ایجاد می‌شوند. فتق بسته‌به علت خود، به‌سرعت یا درطول دوره‌ی زمانی طولانی ایجاد می‌شود. معمولا عضلات به دلایل زیر ضعیف می‌شوند:

عواملی که به بدن فشار می‌آورد و می‌تواند موجب فتق شود (به‌ویژه اگر عضلات ضعیف شده باشد) عبارت است از:

عواملی که موجب می‌شود احتمال ابتلا به فتق افزایش پیدا کند، عبارت است از:

بیماری‌هایی مانند فیبروز سیستیک (cystic fibrosis) نیز به‌طور غیرمستقیم خطر ابتلا به فتق را افزایش می‌دهند. فیبروز سیستیک موجب اختلال در عملکرد ریه‌ها و سرفه‌های مزمن می‌شود.

شایع‌ترین علامت ابتلا به فتق وجود برآمدگی یا توده‌ای در ناحیه‌ی مربوطه است. در فتق مغبنی ممکن است متوجه وجود توده‌ای در هریک از دو سمت استخوان شرمگاهی شوید، یعنی در جایی که کشاله‌ی ران و ران به هم می‌پیوندند.

معمولا در زمان ایستادن، خم شدن یا سرفه کردن می‌توانید با لمس کردن متوجه فتق خود شوید.

اگر نوزادتان مبتلا به فتق شده است، احتمالا فقط زمانی که گریه می‌کند می‌توانید برآمدگی ناشی از فتق او را حس کنید. معمولا ایجاد برآمدگی تنها نشانه‌ی ابتلا به فتق ناف است.

سایر علائم معمول فتق مغبنی عبارت است از:

سایر نشانه‌های فتق هیاتال عبارت است از:

در بعضی از موارد، فتق هیچ نشانه‌ای ندارد و ممکن است متوجه نشوید که مبتلا به فتق هستید، تازمانی‌که این بیماری درجریان انجام معاینه یا آزمایش پزشکی معمول برای تشخیص بیماری دیگری (که ارتباطی با فتق ندارد) خود را نشان بدهد.

فتق مغبنی یا برشی معمولا ازطریق معاینه‌ی فیزیکی تشخیص داده می‌شوند. گاهی پزشک برآمدگی‌ای را در شکم یا کشاله‌ ران حس می‌کند که وقتی بیمار می‌ایستد، سرفه می‌کند یا به خود فشار می‌آورد، بزرگ‌تر می‌شود.

اگر فرد دچار فتق هیاتال باشد، پزشک می‌تواند با استفاده از اشعه‌ی ایکس باریم یا آندوسکوپی آن را تشخیص بدهد. اشعه‌ی ایکس باریم شامل مجموعه‌ای از تصاویر اشعه‌ی ایکس از دستگاه گوارش بیمار است. این تصاویر پس از نوشیدن محلول مایعی حاوی باریم (که به‌خوبی در تصاویر اشعه‌ی ایکس مشخص است) ثبت می‌شوند. در روش آندوسکوپی، لوله‌ای که دوربین کوچکی به آن متصل شده است، از گلو به داخل مری و معده فرستاده می‌شود. استفاده از آزمایش‌های اشعه‌ی ایکس باریم و آندوسکوپی موجب می‌شود که پزشک وضعیت داخلی شکم را مشاهده کند.

پزشک می‌تواند برای تشخیص ابتلای کودکان به فتق ناف از سونوگرافی استفاده کند. در سونوگرافی از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصویری از ساختارهای درون بدن استفاده می‌شود.

نیاز یا عدم نیاز به درمان به‌اندازه‌ی فتق و شدت نشانه‌های آن بستگی دارد. گاهی پزشک صرفا ازنظر بروز عوارض احتمالی فتق بیمار را تحت‌نظر می‌گیرد. گزینه‌های درمانی فتق شامل تغییر سبک زندگی، درمان‌های دارویی یا عمل جراحی است.

معمولا تغییر در رژیم غذایی نشانه‌های فتق هیاتال را درمان می‌کند، ولی موجب برطرف شدن کامل فتق نمی‌شود. بیمار باید از مصرف وعده‌های غذایی بزرگ و سنگین پرهیز کند، پس از غذا خوردن دراز نکشد یا خم نشود و وزن خود را در حالت تعادل نگه دارد.

انجام بعضی از ورزش‌ها به تقویت عضلات اطراف ناحیه‌‌ی فتق کمک می‌کند و تقویت این عضلات نیز موجب کاهش بعضی از علائم فتق می‌شود. البته انجام ورزش‌های نادرست موجب افزایش فشار در ناحیه‌ی درگیر می‌شود و حتی ممکن است موجب شدیدتر شدن بیرون‌زدگی ناشی از فتق شود. بهتر است ابتدا با پزشک یا فیزیوتراپیست خود صحبت کنید و از او بپرسید چه ورزش هایی را باید انجام دهید و کدام ورزش‌ها برای شما مناسب نیستند.

اگر تغییر شیوه‌ی زندگی ناراحتی شما را برطرف نمی‌کند، ممکن است برای اصلاح فتق به جراحی نیاز داشته باشید. همچنین می‌توانید با پرهیز از غذاهایی که موجب ریفلاکس اسید یا سوزش سردل می‌شوند (مانند غذاهای ادویه‌دار و غذاهای دارای گوجه‌فرنگی) علائم فتق را بهبود دهید. با کاهش وزن و ترک سیگار نیز می‌توانید از ریفلاکس اسیدمعده جلوگیری کنید.

اگر دچار فتق هیاتال هستید، ممکن است که داروهای بدون نسخه و داروهای تجویزی‌ای که باعث کاهش اسید معده می‌شوند به کاهش ناراحتی و بهبود علائم بیماری شما کمک کنند. این داروها شامل داروهای ضد اسیدمعده، مسدودکننده‌ی گیرنده‌ی H-2 و مهارکننده‌ی پمپ پروتون هستند.

اگر فتق درحال بزرگ‌تر شدن باشد یا موجب درد شود، ممکن است پزشک به این نتیجه برسد که بهترین راه درمان، عمل جراحی فتق است. پزشک با دوختن منفذ ایجادشده در دیواره‌ی شکمی و بستن آن فتق را درمان می‌کند. معمولا این کار با وصله کردن سوارخ با استفاده از توری جراحی (surgical mesh) انجام می‌شود.

برای درمان فتق از جراحی باز یا جراحی لاپاروسکوپی استفاده می‌شود. در جراحی لاپاروسکوپی فقط چند برش کوچک ایجاد می‌شود و برای بستن فتق از دوربینی کوچک و تجهیزات جراحی مینیاتوری استفاده می‌شود. در جراحی لاپاروسکوپی آسیب کمتری به بافت‌های اطراف فتق وارد می‌شود.

جراحی باز به فرایند بهبودی طولانی‌تری نیاز دارد و ممکن است تا ۶ هفته نتوانید به‌طور طبیعی حرکت کنید و فعالیت داشته باشید. جراحی لاپاروسکوپی دوره‌ی بهبودی بسیار کوتاه‌تری دارد، ولی خطر برگشت فتق در آن بالاتر است.

به‌علاوه در همه‌ی موارد فتق نمی‌توان از جراحی لاپاروسکوپی استفاده کرد. برای نمونه، در مواردی که در آنها بخشی از روده به پایین و داخل کیسه‌ بیضه حرکت کرده است، انجام جراحی لاپاروسکوپی امکان‌پذیر نیست.

راه درمان باد فتق بیضه

اگر فتق درمان نشود رشد می‌کند و دردناک‌تر می‌شود. گاهی بخشی از روده‌ی بیمار در دیواره‌ شکمی به دام می‌افتد و گیر می‌کند. این حالت می‌تواند موجب انسداد روده و ایجاد درد شدید، حالت تهوع یا یبوست شود. همچنین فتقی که درمان نشده می‌تواند فشار بسیار زیادی به بافت‌های اطراف وارد کند و موجب تورم و درد در نواحی اطراف شود.

اگر به بخشی از روده که در دیواره‌ی شکمی گیر کرده خون کافی نرسد، اختناق (strangulation) رخ می‌دهد. اختناق می‌تواند موجب عفونی شدن یا مرگ بافت روده‌ای شود. فتق مختنق (strangulated hernia) زندگی بیمار را تهدید می‌کند و به مراقبت‌های پزشکی فوری نیاز دارد.

شما همیشه نمی‌توانید از ضعیف شدن ماهیچه‌ها که موجب ابتلا به فتق می‌شود، جلوگیری کنید. ولی می‌توانید فشار کمتری به بدن‌تان وارد کنید. این کار موجب می‌شود که از ابتلابه فتق یا از بدتر شدن آن جلوگیری کنید. برای پیشگیری از ابتلابه فتق باید نکات زیر را رعایت کنید:

تشخیص نشانه‌های اولیه‌ی فتق بسیار مهم است، زیرا فتق درصورت عدم درمان، خودبه‌خود برطرف نمی‌شود. با مراقبت‌های پزشکی اولیه و به‌موقع و ایجاد تغییراتی در شیوه‌ی زندگی می‌توانید اثرات فتق را به کمترین میزان برسانید و از عوارضی مانند اختناق (که می‌توانند زندگی شما را به خطر بیندازند) پیشگیری کنید.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

سلام بنده باد فتق کشاله ران داشتم یعنی کیسه پر میشد و ناجور اذیت میکرد و اخرش تابستان سال ۹۳ عمل شد و اوضاع مساعد شد. اونوقت دکترا گفتن که دوتا بخیه زده شده داخلی و خارجی . خارجی که خوب شد و تمام اما گفتن داخلیش کمی طول میکشه. میخواستم بدونم تا الان داخلیش خوب ترمیم شده که بتونم تمرینات شکم رو انجتم بدم اخه شکمم کمی چربی گرفته
ممنون

شما باید به پزشک مراجعه کنید.

شماممنون عالی

خواص خوراکی ها

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

کلم بروکسل؛ ۱۵ خاصیت اعجاب‌انگیز کلم بروکسل برای بدن

اصلاح طرح لبخند؛ فواید و عوارض طرح لبخند هالیوودی

گلوتامین؛ منابع و مکمل ها، فواید و مقدار مصرف آن

ویزای یونان؛ راهنمای جامع ویزای گردشگری و تجاری یونان با VFS GLOBAL

جاهای دیدنی اهواز؛ سفر به سرزمین پل‌های ایران

جذاب ترین گرافیتی ها در شهرهای مختلف جهان

قهرمانان شطرنج جهان؛ با ۱۰ نابغه شطرنج دنیا آشنا شوید

بهترین کشور برای مهاجرت در سال ۲۰۱۸ کدام است؟

عجیب ترین خانه های دنیا که شما را بهت‌زده می‌کنند

بهترین فیلم های عاشقانه جهان که شما را در فضایی رمانتیک غرق می‌کنند


ارزان ترین کشورهای جهان برای مهاجرت

 

زن متولد فروردین

 

مرد متولد فروردین

 

راه درمان باد فتق بیضه

زن متولد اردیبهشت

 

مرد متولد اردیبهشت

 

زن متولد خرداد

 

مرد متولد خرداد

 

زن متولد تیر

 

مرد متولد تیر

 

زن متولد مرداد

 

مرد متولد مرداد

 

زن متولد شهریور

 

مرد متولد شهریور

 

زن متولد مهر

 

مرد متولد مهر

 

زن متولد آبان

 

مرد متولد آبان

 

زن متولد آذر

 

مرد متولد آذر

 

زن متولد دی

 

مرد متولد دی

راه درمان باد فتق بیضه

 

زن متولد بهمن

 

مرد متولد بهمن

 

زن متولد اسفند

 

مرد متولد اسفند

در فال ابجد ، جدول قسمت بالا ماه واقعی تولد هر شخص میباشد .ولی قسمت پایین هر عدد نشانگر شماره ی ماه مورد نظر میباشد.این ماه از طریق محاسبه ابجدی بدست می آید و با ماه تولد واقعی شما متفاوت است .حتما طریقه ی محاسبه را بخوانید و ماه خود را پیدا کنید .

 

۱ ۱

۱ ۶

اختصاصی سایت نیک صالحی

یک پسربچه پنج ساله دچار بیماری زالی پس از آنکه مادرش عکس های او را در به اشتراک گذاشت فورا تبدیل به یک مدل پرطرفدار شد.

©باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت niksalehi.com مجاز میباشد .

شایع‌ترین انواع فتق عبارتند از:
فتق مغبنی و رانی (بافت هم‌بند ناحیه‌ی کشاله ران درگیر است)
فتق شکافی (از لابه‌لای عضلات ناحیه‌ای که تحت عمل جراحی قرار گرفته است)
فتق نافی (در نوزادان رخ می‌دهد و مشکل در عضلات اطراف ناف است)
فتق اپی گاستریک (در قسمت فوقانی شکم و بین جناغ سینه و ناف رخ می‌دهد)
فتق اطراف ناف (در اطراف ناف و در خانم‌ها رخ می‌دهد)

 

علایم شایع
تورمی که معمولاً با فشار ملایم یا درازکشیدن به جای خود بر می‌گردد.
گاهی ناراحتی یا درد خفیف در محل بیرون زدگی
تورم در کیسه بیضه، با یا بدون درد
یبوست، سوءهاضمه
ندرتاً استفراغ، علامت خطرناکی است.

 

راه درمان باد فتق بیضه

علل
سرفه و برونشیت
سیگار
چاقی
حاملگی
آسیت (اب آوردن شکم)
زور زدن (یبوست ، بزرگی پروستات)
وزن تولد کم‌تر از ۱۵۰۰ گرم
سابقه‌ی خانوادگی فتق (هشت برابر)
برش جراحی
وجود یک ضعف در بافت هم‌بند یا دیواره عضلانی. این ضعف ممکن است از همان آغاز زندگی وجود داشته باشد یا بعداً به‌وجود آید. فتق‌های برشی پس از عمل جراحی به‌وجود می‌آیند.

 

عوامل افزایش‌دهنده خطر
نوزادان و شیرخواران زودرس
سن بالای ۶۰ سال
سرفه مزمن
چاقی
حاملگی
زور زدن، مثلاً در اثر یبوست مزمن

 

پیش‌گیری
جلوی اکثر فتق‌ها را نمی‌توان گرفت، اما حفظ وزن مناسب و ورزش منظم برای حفظ قوام عضلانی ممکن است باعث پیشگیری از بروز بعضی فتق‌ها شوند.
اگر یبوست یا سرفه مزمن وجود دارد، باید برای درمان به پزشک مراجعه شود.

 

درمان فتق
از آنجایی‌که عوارض فتق می‌تواند سلامتی و حیات بیمار را تهدید کند در اولین فرصت پس از تشخیص اقدام به درمان الزامی است.
اساسی‌ترین درمان فتق ترمیم به روش جراحی است. جراحی به روش سنتی (باز) و یا لاپاروسکوپی (بسته) انجام می‌شود. جراحی لاپاروسکوپی خصوصا در مواردی‌که جراحی باز با شکست مواجه شده و فتق بیمار عود کرده هم‌چنین در افراد چاق و در مواردی فتق دو طرفه‌ی کشاله‌ی ران توصیه می‌شود.

 

امروزه استفاده از یک وصله (مش) باعث کاهش عود پس از عمل جراحی فتق شده است.
در مورد افراد مسن که فتق بزرگ و مزمن دارند، که به‌راحتی جا می‌رود و ریسک عمل جراحی از خطر گیر افتادن بیشترباشد از جراحی صرف نظر می‌شود.
فتق نافی کم‌تر از یک سانتی‌متر موقع تولد، معمولا طی چهار سال خود به خود بسته می‌شود.

 

داروها
برای ناراحتی خفیف می‌توان از داروهایی مثل استامینوفن استفاده نمود.
خون‌ریزی و بزرگ شدن منطقه از عوارض دیررس جراحی ممکن است باشد که عموما کار خاصی احتیاج ندارد و با درمان علامتی (کمپرس آب گرم و مصرف مسکن) بهتر می‌شود.

 

نکته اینجاست که فعالیت‌های سنگین را بیمار نباید بلافاصله بعد از جراحی شروع کند و احتمال عود فتق را زیاد می‌کند. عفونت‌های زخم هم مانند هر زخم دیگر ممکن است اتفاق بیافتد. اصولا بعد از عمل جراحی فتق نباید تا ۴۸ ساعت به زخم آب بخورد ولی بعد از آن بیمار می‌تواند حمام برود.

 

از عوارض دیگر جراحی فتق سوزش و خارش ناحیه است که نکته مهمی نیست. در جراحی فتق‌ها دو طرفه در مواردی‌که تکنیک غلط باشد عقیمی نیز دیده می شود که بسیار نادر است. در کل ورزیده بودن عضلات شکم از عود فتق‌ها جلوگیری می‌کند. اصولا فتق‌های کشاله ران در افرادی‌که عضلات شکمی شلی دارند دیده می‌شود.

 

آیا بعد از عمل جراحی فتق عود می‌کند؟
بله. فتق‌ها ممکن است بعد از جراحی دوباره عود کنند که بستگی به تکنیک عمل جراحی دارد. ما گاهی در جراحی فتق از مش یا یک توری مصنوعی استفاده می کنیم تا مانند یک پشتیبان از فتق جلوگیری کند که گاهی باز هم عود می‌کند.

 

آیا فتق بند باعث بهبود فتق می‌شود؟
خیر. در موارد فتق‌های کشاله ران برای مدت محدودی که بیمار جهت جراحی وقت ندارد اشکالی ندارد ولی باعث درمان آن نیست و استفاده‌ی دراز مدت از فتق بندها باعث چسبندگی لایه‌های فتق و مشکل‌تر کردن جراحی می‌شود.

 

عوارض جراحی فتق چیست؟
شایع‌ترین عارضه جراحی فتق درد ناحیه است که گاهی تا یک سال باقی می‌ماند و آزاردهنده است. که مصرف مسکن‌ها و پوشیدن شورت‌های محکم که بیضه‌ها را بالا ببرد می‌تواند کمک کننده باشد.

 

آیا پس از عمل جراحی فتق مردان قادر به برقراری روابط زناشویی هستند؟
روابط زناشویی بعد از عمل فتق ربطی به عمل نداشته و هر وقت‌که بیمار درد نداشته باشد می‌تواند رابطه جنسی برقرار کند.


• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.


دیدگاه

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *