راه جلوگیری جوش صورت

راه جلوگیری جوش صورت
راه جلوگیری جوش صورت

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

نتایج مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۰ باعث شگفت‌زدگی مردم شد؛ نتایج این تحقیقات حاکی از این بود که رژیم غذایی تأثیر قابل توجهی در جلوگیری از جوش صورت دارد. در این سال، مقاله‌ای در مجله‌ی علمی «درمان پوست» منتشر شد که نشان می‌داد: مصرف شیر گاو باعث افزایش جوش‌های صورت می‌شود و همچنین بین رژیم غذایی حاوی قند بالا و خطر ابتلا به آکنه و جوش صورت ارتباط مستقیمی وجود دارد.

راه جلوگیری جوش صورت

مطالعات مشابهی که در سال ۲۰۰۷ در کشور استرالیا انجام شده، نیز نشان داد: مردان جوان، سنین بین ۱۵ تا ۲۵ سال، که از جوش صورت در سطح خفیف تا متوسط رنج می‌بردند، زمان‌هایی که به جای پیروی از یک رژیم غذایی معمولیِ حاوی نان سفید، از رژیم غذایی سالم با غلات سبوس‌دار، گوشت بدون چربی، میوه‌ها و سبزیجات تبعیت کرده‌اند، بهبود چشمگیری در کاهش جوش‌های صورت‌شان ایجاد شده است.

با ما تا انتهای این نوشته همراه باشید تا ببینیم کدام مواد غذایی در درمان جوش صورت مؤثر هستند.

یکی از مشاوران ارشد مؤسسه‌ی سلطنتی فناوری استرالیا می‌گوید: جوش صورت در پسرانی که رژیم غذایی پر‌پروتئین و کم‌شیرینی دارند، به‌طور چشمگیری بهبود می‌یابد. این بهبودی تقریبا ۵۰ درصد بیشتر از زمانی است که جو‌ش‌ها را به‌طور موضعی درمان می‌کنیم.

مدت زمان طولانی، برخی افراد معتقد بودند رژیم غذایی روی جوش صورت تأثیر می‌گذارد، اما در سال‌های اخیر محققان به‌دنبال یافتن شواهدی هستند که این فرضیه را اثبات کند. بنابراین اگر می‌خواهید پوستی شفاف و بدون جوش داشته باشید، باید سعی کنید عادات غذایی خود را تغییر دهید. به شما پیشنهاد می‌کنیم مواردی را که در ادامه بیان خواهد شد، برای اصلاح رژیم غذایی خود و جلوگیری از جوش صورت در نظر داشته باشید.

در این مرحله ۵ ماده‌ی غذایی که خوردن آنها جوش صورت را افزایش می‌دهد، به شما معرفی می‌کنیم تا با اجتناب از مصرف این مواد غذایی برای یک هفته، متوجه تغییرات چشمگیری در بهبود جوش‌های صورت‌تان شوید.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۰ انجام شد، نشان داد بین شیر و جوش صورت ارتباط مستقیمی وجود دارد. محققان هنوز به درستی به علت این ارتباط پی نبرده‌اند، اما نظریاتی در این مورد وجود دارد که نشان می‌دهد شیر گاو، قندخون را افزایش می‌دهد. این امر می‌تواند التهابات پوستی را افزایش دهد که این خود منجر به جوش صورت می‌شود. از طرفی شیر گاو، سطح انسولین خون را بالا می‌برد که باعث چربی پوست (سبوم) می‌شود. بسیاری از شیرهایی که در بازار وجود دارند از گاوهای باردار دوشیده شده‌اند، بنابراین شامل هورمون‌هایی هستند که می‌تواند محرک تولید «سبوم» باشد. از طرفی چون شیر دارای هورمون رشد است، می‌تواند باعث رشد بیش از حد سلول‌های پوست شده و به‌طور بالقوه باعث مسدود‌شدن منافذ پوست شود. در سال ۲۰۰۵، پژوهشگران مطالعه‌ی موردی در همین زمینه انجام دادند که نشان داد: شرکت‌کنندگان نوجوانی که شیر بیشتری نوشیده بودند، جوش‌های بیشتری نسبت به نوجوانانی که شیر کم‌تری نوشیده بودند یا اصلا شیر ننوشیده بودند، داشتند.

ممکن است با خودتان فکر کنید که شکر چه ارتباطی می‌تواند با جوش صورت داشته باشد، اما پژوهشگران به تازگی به این نتیجه رسیده‌اند که ممکن است واقعا ارتباطی بین جوش صورت و خوردن شکر وجود داشته باشد. البته این بدان معنا نیست که به ازای خوردن یک شیرینی کوچک حتما پوست‌تان یک جوش خواهد زد، اما به‌هرحال با پرهیز از خوردن شکر، حتما احتمال جوش‌زدن پوست صورت کم‌تر خواهد بود. تصور کنید در طول یک روز یک بطری نوشابه و یک بسته آبنبات بخورید؛ چه اتفاقی خواهد افتاد؟ حجم زیادی قند وارد خون‌تان می‌شود که سطح قندخون‌تان را به یکباره بالا می‌برد. احتمالا بعد از چند ساعت پوست‌تان با زدن یک جوش، عکس‌العمل نشان می‌دهد. پس می‌توانیم بگوییم که شکر هم یکی از مواد خوراکی است که می‌تواند در زدن جوش صورت مؤثر باشد. پس سعی کنید مواظب مقدار مواد شیرینی که طی روز می‌خورید، باشید تا میزان قندخون‌تان در حالت نرمال باقی بماند.

غذاهایی که دارای قند زیادی هستند، در بدن به سرعت شکسته شده و تجزیه می‌شوند. این اتفاق ترشح انسولین را تحریک کرده و سطح قندخون را به سرعت افزایش می‌دهد. این رویداد موجب نوسانات هورمونی و التهاب در بدن می‌شود و بدن با جوش‌زدن نسبت به این مسئله عکس‌العمل نشان می‌دهد. همان‌طور که حتما خودتان متوجه شده‌اید، درباره‌ی مواد غذایی مثل: نان سفید، غلات صبحانه‌ی تصفیه یا فرآوری شده، برنج سفید، چوب‌شور، چیپس سیب‌زمینی، کلوچه و کیک صحبت می‌کنیم، پس ساده‌ترین راه‌حل این است که این مواد غذایی را با مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین مثل سبزیجات، غلات سبوس‌دار، سیب‌زمینی شیرین و بسیاری از میوه‌ها جایگزین کنید.

تقریبا به همه‌ی همان دلایلی که برای مواد غذایی شیرین گفتیم، نوسانات هورمونی، التهابات و بالارفتن سطح قندخون، اگر تلاش می‌کنید پوست روشن و شفافی داشته باشید، باید خوردن تنقلات و مواد غذایی بی‌فایده برای بدن را متوقف کنید.

غذاهای چرب به‌خصوص فست‌فودها که به‌طور معمول حاوی چربی‌های مضر هستند، به سرعت بدن را دچار التهاب کرده و پوست صورت با جوش‌زدن نسبت به این التهابات عکس‌العمل نشان می‌دهد. میزان این التهابات می‌تواند آنقدر جدی باشد که حتی حملات آسم در دوران کودکی را هم تشدید کند. پس اگر در مسیر رفتن به یک فست‌فود هستید، عزم‌تان را جزم کنید و فقط یک سالاد سفارش دهید.

درباره‌ی ارتباط بین خوردن شکلات و جوش صورت نظریات متعددی وجود دارد. عجیب نیست که همیشه یکی از تذکرات مادران به فرزندان این است: «آنقدر شکلات نخور، جوش می‌زنی». مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ در هلند صورت گرفت، نشان داد: شکلات تغییراتی را در بدن ایجاد می‌کند که منجر به جوش‌زدن پوست صورت می‌شود. دانشمندان برای اثبات این نظریه تحقیقات میدانی انجام دادند که طی آن، خون هفت نفر سالم را قبل و بعد از خوردن حدود ۵۰ گرم شکلات، در مدت ۴ شبانه‌روز و البته در هر روز به‌طور جداگانه آزمایش کردند. پس از آن دانشمندان سلول‌های خونی را در معرض باکتری‌ای به «Propionibacterium acnes» قرار دادند. این باکتری موجب رشد منافذ پوست هنگام تشکیل جوش شده، همچنین سلول‌های خونی در معرض باکتری به «Staphylococcus aureus» قرار گرفت که این باکتری می‌تواند موجب تشدید جوش‌زدن پوست می‌شود.

دانشمندان پس از این مطالعه به این نتیجه رسیدند که پس از خوردن شکلات، سلول‌های خونی درگیر، «اینترلوکین ب۱» بیشتری تولید می‌کنند که التهاب را تشدید می‌کند. خوردن شکلات همچنین تولید یکی دیگر از عوامل مربوط به سیستم ایمنی بدن به «اینترلوکین ۱۰» که در مواجهه با «Propionibacterium acnes» وارد عمل می‌شود را تشدید می‌کند. این ماده میکروارگانیسم دفاعی بدن را کاهش می‌دهد، بنابراین در صورتی که سطح آن افزایش یابد، اجازه می‌دهد که باکتری‌ها، خون را آلوده‌تر کنند.

بنابراین شکلات می‌تواند التهاب را افزایش دهد و عفونت‌های باکتریایی را تشدید کرده و شرایط جوش‌های صورت را بدتر کند. البته باید خاطر‌نشان کنیم: مطالعه‌ای که در این مورد انجام شده، بسیار محدود بوده؛ در‌واقع، برای اطمینان به تحقیقات بیشتری نیازمندیم. باید به این نکته نیز اشاره کنیم که شکلات تلخ، آنتی اکسیدان‌ هایی دارد که برای سلامتی مفید هستند، بنابراین در‌صورتی‌که به میزان مصرف این ماده‌ی خوراکی توجه شود، می‌تواند مفید باشد و پوست شما را دچار مشکل نکند. از طرفی برای آنکه بفهمید وضعیت جوش‌های صورت‌تان چقدر به خوردن شکلات وابسته است، می‌توانید یک هفته از خوردن آن صرف‌نظر کنید تا بینید چه تغییراتی را مشاهده خواهید کرد.

هر چند پرهیز از خوردن موادغذایی که پیشتر به آنها اشاره کردیم، به‌خصوص اگر پیش از این همیشه از این مواد غذایی مصرف می‌کردید، به خودی‌خود به بهتر‌شدن شرایط پوست شما کمک خواهد کرد، اما آیا مواد غذایی که در حال حاضر مصرف می‌کنید، سالم هستند؟ آیا موادغذایی وجود دارند که بتوان با آنها به جنگ جوش‌های صورت رفت؟ هرچند تحقیقات درباره‌ی این موضوع در مراحل اولیه‌ی خود قرار دارد، اما در اینجا ۵ ماده‌ی غذایی را که ممکن است کمک‌کننده باشد به شما معرفی می‌کنیم:

رژیم غذایی معمول برخی مناطق جهان معمولا حاوی مقادیر قابل توجهی اسیدهای چرب امگا ۶ است که ارتباط مستقیمی با التهابات سلول‌های بدن دارد. بنابراین پیروی از این نوع رژیم‌های غذایی می‌تواند مفید باشد. خوردن مواد خوراکی که میزان بیشتری اسیدهای چرب امگا۳ دارند، مانند انواع ماهی‌های چرب، گردو، بذر کتان و مواد خوراکی مشابه، می‌تواند از التهاب بیشتر سلول‌های بدن جلوگیری کرده و وضعیت جوش‌های صورت را بهبود بخشد.

چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی‌ است که می‌تواند بدن را در مقابل آسیب‌های ناشی از عوامل استرس‌زای بیرونی که متأسفانه در محیط اطراف ما زیاد هم هستند، حفاظت کند. پس سعی کنید در طول روز چای سبز بیشتری بنوشید.

مطالعات مختلف نشان می‌دهند که ماده‌ی معدنی مانند روی (زینک) ممکن است بتواند جوش‌های صورت را کمتر کند. البته بهتر است زینک مورد نیاز بدن همانند دیگر املاح معدنی، از مواد غذایی که حاوی این مواد معدنی هستند تأمین شود چون مصرف بیش از حد مکمل‌های این مواد (بیش از ۱۰۰میلی‌گرم در روز) می‌تواند تأثیرات جانبی برای بدن داشته باشد. خوردن بیشتر جوانه گندم (همراه سالاد یا سبزیجات آب‌پز)، جگر گوساله، گوشت گاو کبابی، تخم کدو و انواع آجیل و تخم هندوانه می‌تواند در این‌ مورد مؤثر باشد.

نوشیدن آب بیشتر میوه‌ها و سبزیجات به طور طبیعی می‌تواند به روشن شدن پوست کمک کند. بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات حاوی «بتاکاروتن» هستند که به‌طور طبیعی به کاهش چربی پوست کمک می‌کند و به‌طور طبیعی ضد التهاب هستند. برگ سبزیجات تیره نیز ناخالصی‌ها را از بدن خارج کرده، پوست را روشن‌تر می‌کند که در نتیجه می‌تواند جوش‌های صورت را کمتر کند. انواع توت‌ها‌ی تیره رنگ هم حاوی مواد مغذی گیاهی خوب هستند که می‌تواند برای پوست مفید باشد.

این ماده التهابات روده را کاهش می‌دهد، بنابراین ممکن است به کم‌شدن جوش‌های صورت کمک کند. بنابر مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ درباره‌ی فلور روده انجام شد؛ التهابات روده می‌تواند موجب ایجاد التهاب در سراسر بدن شود که به نوبه‌ی خود می‌تواند جوش‌های صورت را تحت تأثیر قرار دهد. پروبیوتیک‌ها می‌تواند التهاب و استرس ناشی از اکسیداسیون بدن را کاهش داده و در نتیجه جوش‌های پوستی هم کاهش خواهد یافت، چون تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که میکروب‌های روده به‌خاطر یکپارچگی دستگاه گوارش جزو عوامل مؤثر در فرایند تشکیل جوش صورت هستند. برای دریافت پروبیوتیک بیشتر از مواد غذایی مانند؛ ماست، کفیر، ترشی کلم، شکلات تلخ و غذاهای مرسوم در کشورهای خاورِ دور مثل سوپ میسو یا کیمچی و چایی موسوم به چای کامبوچا استفاده کنید.

هرچند عوامل بسیاری در بروز جوش صورت یا بهبود آن مؤثر هستند و رژیم غذایی تنها یکی از این عوامل به‌شمار می‌رود، اما مشخص است که با خوردن غذاهای سالم همراه با رعایت بسیاری از عوامل دیگر می‌توانیم از تشدید جوش‌های صورت جلوگیری کنیم.

(function(a){function c(){try{return ===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return <=g.indexOf('category-')

به کمک یافته‌های علمی، پوست خود را بهتر بشناسید و آن را جوان و جذاب نگه دارید.

179تومان

15تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ” + now.getMonth() + ” + now.getDate() + ” + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ” + now.getMonth() + ” + now.getDate() + ” + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

کارشناسی ارشد، ادبیات نمایشی خوندم. نمایشه و فیلمه می نویسم و عاشق هنر و روانشناسی ام. خوش شانس بودم که با «چطور» آشنا شدم و حالا عضوی از تحریریه این مجموعه و در خدمت مخاطبین درجه یک این نشریه هستم.

راه جلوگیری جوش صورت

سلام مقاله جالب و خوبی بود.

راهکاری برای از بین بردن خال صورت میخواستم

با سلام و احترام حضور گرانقدر اعضاء تحریریه وب سایت وزین چطور.
مقاله فوق بسیار برای اینجانب مفید بود به این دلیل که چند روزی است زیر چشمانم جوش های ریز نمایان شده و دقیقا مواردی که ذکر شد در مقاله را رعایت نمیکردم و از همین لحظه بره غذایی ام را تغییر میدهم.
بی نهایت سپاسگزارم.

سلام
ممنونم از حسن توجهتون و خوشحالم که براتون مفید بوده امیدوارم با تغییر بره‌ی غذایی به نتیجه مطلوب برسید.

مد و زیبایی

سفید کردن پوست دست و پا در ۳ مرحله آسان و کاربردی

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

لیفت مژه چیست؛ شیوه انجام، روش‌های جایگزین و عوارض لیفت مژه

از بین بردن خط اخم ابرو با راهکارهای طبیعی و خانگی

۳ نوع ماسک سفیده تخم مرغ برای شادابی و زیبایی پوست

آخرین مطالب

آموکسی سیلین؛ نحوه مصرف،‌ عوارض و تداخل دارویی

درمان سریع جوش صورت با ۸ روش خانگی مؤثر


علائم اولیه سرطان سینه چیست؟

کاربردی‌ترین اصطلاحات حسابداری مالی کدام‌اند و چه مفهومی دارند؟

خواص روکولا؛ نحوه استفاده و عوارض احتمالی آن

ترین های جهان


بهترین دانشگاه های کانادا کدام‌اند؟

بانمک ترین حیوانات دنیا که می‌توانند واقعا خطرناک باشند

بهترین کشورها برای بزرگ کردن فرزندان‌ کدام‌اند؟

زیباترین حیوانات دنیا و خصوصیات منحصربه‌فرد آن‌ها

بهترین رمان های عاشقانه که حس عشق را در شما زنده می‌کنند

بهترین فیلم های علمی تخیلی از گذشته تا کنون

آماده شوید تا یک فصل پر از اعتماد به نفس و زیبایی را تجربه کنید؛ با انجام چند راهکار برای پیشگیری از جوش زدن صورت ،می توانید تا قبل از شروع فصل جدید، پوستی بی عیب و نقص برای خود بسازید.

۱- همیشه قبل از خواب صورت تان را بشویید. اگر چرک و کثیفی روزانه صورت تان را نمی شویید، پس حتما منتظر ظاهر شدن جوش ها باشید. در بالای تخت خوابتان پدهای پاک کننده آرایش بگذارید تا وقتی خیلی خسته اید، برای پاک کردن آرایش تان از آن ها استفاده کنید.

۲- در استفاده از صابون و ژل شستشوی صورت خساست به خرج ندهید. ژل شستشوی صورت را به اندازه یک سکه در کف دستتان بریزید و به مدت ۳۰ تا ۴۵ ثانیه، صورت خود را با آن بشویید. این مدت زمانی است که طول می کشد تا چرک و کثیفی و چربی از صورت تان پاک شود.

۳- برای شستن صورت از آب ولرم استفاده کنید؛ چون آب گرم پوست را خشک می کند و آب سرد نیز منافذ پوست را باز نمی کند.

۴- با پوست خود با ملایمت برخورد کنید؛ اگر مواد شوینده را با شدت روی پوست بمالید، پوستتان قرمز می شود. با صورت تان نجنگید. اگر قصد پیشگیری از جوش زدن صورت تان را دارید، اسکراب ها و حتی دستمال های زبر را کنار بگذارید چون ممکن است باعث ایجاد حساسیت پوستی شوند. به جای آن از دست های خود استفاده کنید و مطمئن شوید دست هایتان تمیزند، درغیر این صورت چرک و کثیفی را مجددا به پوست خود منتقل می کنید و باعث ایجاد جوش و آکنه می شوید.

راه جلوگیری جوش صورت

۵- ژل شستشوی صورت را در دستانتان بمالید تا کف کند؛ سپس آن را روی صورت بمالید. این کار باعث می شود مواد تششکیل دهنده ی ژل فعال شوند و زمانی که آن را به صورتتان می زنید، تاثیر بیشتری داشته باشد.

۶- فراموش نکنید که هر روز صبح، صورتتان را بشویید. زمانی که می خوابید، محصولاتی که برای موهایتان استفاده کرده اید، جذب روبالشی شما می شود و بعد به پوست تان منتقل می شود. بنابراین اگر به دنبال پیشگیری از جوش زدن صورت هستید، هر صبح صورت تان را بشویید، تا آلودگی منافذ پوست تان از بین رفته و منافذ پوست تان باز شوند.

۷- از یک برس تمیز کننده استفاده کنید. بعضی اوقات حتی بعد از اینکه صورت تان را می شویید باز هم آرایش روی پوست تان باقی می ماند، و همین باقی مانده ها باعث ایجاد جوش می شود. استفاده از یک برس لایه بردار، باقی مانده ی مواد آرایشی رسوب کرده در منافذ را از بین می برد. این برس بیشتر از دستهای صابونی می تواند به لایه های عمیق تر پوست نفوذ کند.

۸- زیاد صورت تان را نشویید. اگر پوست تان همچنان چرب است به جای دوباره شستن آن (که باعث تولید چربی بیشتر می شود!) بعد از شستن صورت، از یک محصول پاک کننده پوست استفاده کنید.

۹- لایه برداری کنید. هدف این است که لایه های مرده و کثیف پوست که منافذ را می بندند و جلوی درخشش طبیعی پوست را می گیرند، از بین بروند. محصولاتی که حاوی آلفا هیدروکسی و اسید لاکتیک هستند، به نرمی پوست تان را لایه برداری کرده و باعث شفاف سازی آن می شوند.

۱۰- بعد از شستن صورت، لایه برداری کنید. وقتی صورت تان را می شویید اول از یک ژل شستشوی صورت ملایم برای تمیز کردن پوست استفاده کنید. سپس به آرامی، کرم لایه بردار را روی صورت ماساژ دهید. این کار ممکن است به ظاهر بیهوده باشد، اما قبل از لایه برداری باید پوست تان تمیز باشد تا کرم لایه بردار نفوذ بیشتری بر روی چربی و کثیفی های منافذ پوست داشته باشد.

۱۱- صورتتان را خوب و با دقت آبکشی کنید؛ باقی ماندن ژل شستشو روی صورت، مساوی است با باقی ماندن چرک و چربی. پس برای پیشگیری از جوش زدن صورت هر چیزی که روی صورت تان مانده، با آب ولرم بشویید؛ تا پوست، به خوبی تمیز و نرم شده و لیز و صابونی نباشد.

۱۲- زیر دوش لایه برداری کنید؛ چراکه بخار، منافذ پوست را باز می کند، بنابراین می تواند به خوبی چرک و کثیفی را از بین ببرد.

۱۳- پوست خود را با با حرکات ضربه ای خشک کنید. از کشیدن حوله روی پوست خودداری کنید، چون می تواند باعث ایجاد حساسیت پوستی شود.

۱۴- با یک حرکت ۳ مرحله ای به جنگ آکنه ها بروید. متخصصان پوست و مو توصیه می کنند اگر پوستتان جوش دارد یا قصد پیشگیری از جوش زدن صورت تان را دارید، با این حرکت سه مرحله ای آن را از بین ببرید: محلول تمیز کننده ی اسید سالیسیلیک، یک درمان کننده بنزویل پروکساید ، و یک مرطوب کننده ی روزانه.

۱۵- منافذ پوست تان را با یک ترکیب کاملا طبیعی باز کنید! با استفاده از توت فرنگی، یک ماسک سریع خانگی درست کنید، توت فرنگی یک لایه بردار طبیعی عالی است و علاوه بر اینکه به پیشگیری از جوش زدن صورت کمک می کند، جوش هایی که از قبل وجود داشته اند را هم از بین برده و منافذ پوست را باز می کند. برای ساختن این ماسک، توت فرنگی له شده و ماست ساده را به یک اندازه، با هم مخلوط کنید و این ترکیب را روی پوست تمیزتان بگذارید، سپس ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بعد، صورتتان را با آب گرم بشویید. در آخر از تونر و مرطوب کننده بدون الکل استفاده کنید؛ تونرها پوست را متعادل کرده و رطوبت آن را تقویت می کنند.

۱۶- از ماسک خاک رس استفاده کنید. مواد تشکیل دهنده ی این ماسک، عمیقا در پوست نفوذ می کند و باعث پاک شدن چربی و باکتری ها می شود. این ماسک همچنین مانند یک لایه بردار قوی عمل می کند، که باعث از بین رفتن چربی ها و کثیفی های عمیق پوست می شود.

۱۷- کارتان را پیچیده نکنید. استفاده ی زیاد از محصولات پوستی، باعث ایجاد حساسیت شده و انجام مکرر آن، تبدیل به یک عادت مضر می شود.

۱۸- به جوش تان دست نزنید. ترکاندن جوش باعث عفونت آن می شود و کار را بدتر می کند. به جای آن، صبح و شب، روی نقاطی که جوش زده از پماد سولفور استفاده کنید. این کار، التهاب جوش ها را کم می کند و باعث از بین رفتن آن ها می شود.

۱۹- نزد متخصص پوست و مو بروید. اگر درمان های خانگی جواب نمی دهند، با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید. چند جلسه کافی است تا به شما بگوید چه کاری باید انجام دهید. سپس با هر سه تا شش ماه ویزیت شدن، می توانید از شر جوش ها در امان باشید.

۲۰- از کرم های ضد جوش زیاد استفاده نکنید. محصولات بنزویل پروکسید برای مقابله با جوش ها عالی هستند اما باعث خشکی پوست می شوند. پس فقط یکبار در روز (یا یک روز در میان) از آن ها استفاده کنید. اگر پوست تان را خشک کرد یا باعث حساسیت آن شد، ژل پاک کننده ی خود را با یک نوع ملایم تر عوض کنید. (از پماد درمان آکنه خود استفاده کنید اما مقدار کمی از آن را روی پوستتان بزنید!) این کار، چرک و چربی را از پوست تان پاک می کند، بدون اینکه رطوبت را از آن بگیرد. اسید سالیسیلیک (که در کرم ها، ژل ها، مرطوب کننده ها و ماسک ها استفاده می شود) نسبت به بنزویل پروکسید، کمتر باعث خشکی پوست می شود، پس می توان از آن همراه با ژل های پاک کننده قوی تر، استفاده کرد.

۲۱-  از ماسک جو دو سر استفاده کنید. اگر جوش بدی زده اید، این ماسک خانگی را امتحان کنید. جو دوسر را طبق دستورالعملی که روی بسته بندی آن درج شده بپزید. بگذارید خنک شود و بعد با آب لیمو و تخم مرغ مخلوط کنید. آن را روی جوش ها بزنید و بگذارید شب تا صبح بماند. (می توانید باقی مانده مواد را تا یک هفته در یخچال نگهداری کنید.) آنتی اکسیدان هایی که در جو دوسر وجود دارد، التهاب را کاهش می دهد. همچنین اسید موجود در لیمو، باکتری های پنهان شده در منافذ پوست را می کشد و ویتامین ای موجود در تخم مرغ، باعث لیفت شدن پوست و نرمی فوق العاده ی آن می شود.

۲۲- صبر نکنید تا جوش بزنید و بعد به دنبال درمان آن بروید. اگر به طور منظم جوش می زنید، می توانید قبل از خواب، از محلول یا پماد بنزویل پرواکسید، استفاده کنید تا از بروز جوش ها پیش گیری کنید. این کار هر نوع باکتری را که باعث رشد جوش ها می شود از بین می برد.

۲۳- فرچه های آرایش تان را به طور منظم با برس مخصوص و شامپو بچه بشویید. اگر از اسفنج برای آرایش کردن استفاده می کنید و به دنبال پیشگیری از جوش زدن صورت تان هستید، از نوع یکبار مصرف آن استفاده کنید و بعد از استفاده آن را دور بیندازید. این وسایل، محل تجمع باکتری ها هستند، و این خود باعث ایجاد جوش می شود. فرچه های آلوده، گران ترین لوازم زیبایی و مراقبت از پوست را به هدر می دهند.

۲۴- موهایتان را از صورت تان جمع کنید. چربی، کثیفی و باقی مانده موادی که از موها روی صورت می ریزد باعث بسته شدن منافذ پوست می شود. مراقب باشید، موهایتان کاملا تمیز باشد و با جمع کردن مو از روی صورت، اجازه ندهید نرم کننده و سایر محصولات مراقبت از مو با پوست تان تماس داشته باشد.

۲۵- اگر می خواهید پوست خوبی داشته باشید، هر روز به آن رسیدگی کنید. رسیدگی گاه و بیگاه فایده ای ندارد.  انتظار معجزه یک شبه نیز نداشته باشید؛ اثر کردن مواد پاک کننده ی پوست زمان می برد؛ حتی اگر همین امروز بره مراقبت از پوست خود را آغاز کنید، به زمان زیادی نیاز دارد تا پوست شما خود را با آن تطابق دهد.

۲۶- پوست تان را مرطوب کنید. محصولاتی که جوش ها را از بین می برند، علاوه بر جوش ها،  بقیه پوست صورت را نیز خشک می کنند. بنابراین هر روز به پوستتان،  مرطوب کننده بدون چربی به همراه ضد آفتاب بزنید تا پوست تان نرم شده و از آن حفاظت شود. سعی کنید مرطوب کننده تان بدون چربی بوده و باعث بسته شدن منافذ پوست شما نشود.

۲۷- با پوست خود ملایم باشید. تونر، مرطوب کننده، پماد و مواد آرایشی را به آرامی روی پوست خود بزنید. این کار از پوست محافظت کرده و بهترین نتیجه را در پی خواهد داشت.

۲۸- هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید؛ ضد آفتاب فقط مختص تابستان نیست. پوست تان هر روز حتی در زمستان باید در برابر آفتاب محافظت شود. الان دیگر برای هر نوع پوستی، یک ضد آفتاب مخصوص وجود دارد؛ حتی انواعی از آن هست که کمک می کند پوست تان چرب نشده و باعث می شود صورت تان مات و بدون جوش بماند. دنبال ضد آفتابی باشید که روی آن این کلمات درج شده باشد: “سبک، “بدون-چربی، یا “کنترل کننده چربی. برای گرفتن بیشترین نتیجه دنبال علامت PA++ باشید که نشان دهنده ی این است که در برابر هر دو اشعه فرابنفش A  و اشعه فرابنفش B از پوست محافظت می کند. به این ترتیب از آفتاب سوختگی و چین و چروک های آینده در امان خواهید بود و پیشگیری از جوش زدن صورت را هم به عمل آورده اید.

۲۹- در کیف خود دستمال های جاذب چربی داشته باشید. از این دستمال ها برای از بین بردن براقیتی که وقتی بیرون هستید روی صورت تان ایجاد می شود، استفاده کنید.

۳۰- در ناحیه تی (T) صورت از تونر استفاده کنید. ناحیه تی، شامل پیشانی، دماغ، چانه و اطراف دهان است. این ناحیه چرب تر از بقیه صورت بوده و به همین دلیل برای پیشگیری از جوش زدن صورت ، به توجه بیشتری نیاز دارد. این ناحیه را به کمک یک قطعه پنبه آغشته به تونر اسید سالیسیلیک (بازکننده منافذ)، پاک کنید تا از شر چربی اضافه خلاص شوید.

این تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

جوش صورت یک ناراحتی پوستی آزار دهنده است که بسیاری از افراد هر چند وقت یک بار آن را تجربه می کنند. جوش صورت دارای انواع مختلفی از جمله جوش سرسیاه، جوش سر سفید، جوش هورمونی، جوش چرکی و هستند.

جوش صورت چرکی زمانی که غدد چربی پوست بیش فعال می شوند و حفره های پوست ملتهب می شوند به وجود می آید. برخی از انواع باکتری های پوست جوش صورت چرکی را بدتر می کنند. البته جوش چرکی در هرکجای پوست می تواند پدیدار شود اما آن ها معمولا روی صورت ایجاد می شوند.

به دلیل این که جوش صورت چرکی بیشتر توسط هورمون های آندروژن تحریک می شوند و در برخی مواقع ژنتیک باعث آن ها می شود که راهی برای جلوگیری از آن ها وجود ندارد. اما همچنان راه هایی وجود دارد که از شدت این جوش ها کاست.

در این مطلب  به 13 مورد اشاره می کنیم:

راه جلوگیری جوش صورت

برای جلوگیری از جوش صورت چرکی، مهم است که چربی های اضافه، گرد و خاک و عرق روزانه را از صورت خود پاک کنید. شستن صورت بیش از روزی دو بار نیز ممکن است جوش صورت شما را بدتر کند.

صورتتان را با شوینده های قوی که پوست را خشک می کنند نشوید. از شوینده های بدون الکل استفاده کنید.

برای شستن صورت:

از آب گرم، نه آب داغ استفاده کنید.

یک شوینده ملایم را به صورت آرام در یک حرکت دایره ای با انگشتانتان روی صورت خود ماساژ دهید.

آن را کامل بشویید و خشک کنید.

هر کسی بدون توجه به نوع پوستش می تواند دچار جوش صورت چرکی شود. پوست چرب اصلی ترین مکان برای ظهور جوش صورت چرکی است که توسط غدد چربی پوست شما که مقدار زیادی سبوم تولید می کنند، ایجاد می شود.

یک نوع دیگر از پوست که می تواند باعث جوش صورت شود پوست مختلط (ترکیبی) است. پوست مختلط بدین معنی است که پوست شما دارای قسمت های خشک و چرب با هم است. قسمت های چرب معمولا قسمت پیشانی، بینی و چانه هستند که ناحیه T  دارند.

دانستن نوع پوست می تواند به شما برای انتخاب محصولات  پوستی مناسب کمک کند.

به عنوان مثال، اگر پوست شما چرب است، محصولات noncomedogenic که ضد چربی هستند و منافذ پوست را نمی بندند، استفاده کنید.

مرطوب کردن پوست به پوست کمک می کند تا پوست هیدراته بماند. اما بسیار از مرطوب کننده ها دارای چربی های معطر مصنوعی و دیگر مواد هستند که می توانند پوست را تحریک کرده و باعث جوش صورت چرکی شوند.

برای جلوگیری از  جوش صورت چرکی، از مرطوب کننده های غیر معطر  بعد از شستن صورتتان استفاده کنید.     

                                                                                              

اگر شما دچار کم آبی هستید، این ممکن است یک نشانه باشد تا غدد پوست شما چربی بیشتری تولید کنند. کم آبی همچنین باعث افزایش التهاب و قرمزی پوست می شود.

برای این که به بدن شما آب کافی برسد روزانه 8 لیوان آب بنوشید. همچنین اگر شما در دوران بارداری هستید یا به نوزادتان شیر می دهید یا زمان زیادی را در محیط های گرم ومرطوب سپری می کنید و یا ورزش می کنید، آب بیشتری بنوشید.

پنهان کردن جوش صورت با آرایش وسوسه کننده است، اما این کار می تواند باعث مسدود شدن منافذ و تحریک بیشتر پوست شما شود. زمانی که می خواهید آرایش کنید، از محصولات چرب و زیرساخت های سنگین خودداری کنید. از محصولات ضد چربی oil freeاستفاده کنید.

دست های شما محل تجمع باکتری ها در طول روز هستند. و هر زمان که شما پوستتان را لمس می کنید برخی از این مواد مسدود کننده پوست ممکن است به پوست صورت شما منتقل شوند.

با این حال زمانی که در بینی خود احساس خارش می کنید آن را بخارانید اما دست هایتان را به صورت منظم بشوید و سعی کنید حدالامکان پوست خود را لمس نکنید.

در معرض اشعه خورشید قرار گرفتن در کوتاه مدت ممکن است باعث ایجاد جوش صورت چرکی شود که این می تواند در بلند مدت مشکلاتی را ایجاد کند. در معرض آفتاب قرار گرفتن به صورت مکرر می تواند پوست شما را خشک کند و این باعث تولید چربی بیشتر توسط پوست و مسدود شدن منافذ می شود.

استفاده از کرم ضد آفتاب مناسب بسیار حائز اهمیت است تا از سرطان پوست جلوگیری کنید. اگر چه اغلب کرم های ضدآفتاب چرب هستند اما برای جلوگیری از جوش صورت چرکی و جلوگیری از نور آفتاب از کرم های بدون چربی استفاده کنید.

فشار دادن جوش های چرکی بسیار وسوسه کننده است اما این کار را نکنید. این کار می تواند باعث خونریزی، ماندن جای جوش صورت و عفونت شود. این همچنین می تواند باعث افزایش التهاب و مسدود شدن منافذ شود.

این ماده بسیار برای درمان جوش صورت چرکی محبوب است. بنا به گزارش “کلینیک مایو”، این ماده  می تواند میزان التهاب ها را کاهش دهد.

برای استفاده از روغن درخت چای، چند قطره از آن را بر روی قسمت های ملتهب بگذارید. شما همچنین می توانید چند قطره از آن را به شوینده صورت یا مرطوب کننده خود اضافه کنید.

آنتی بیوتیک ها باعث کاهش التهابات می شوند. آنتی بیوتیک ها معمولا تجویز می شوند و معمولا خوردنی هستند. برای  استفاده از آنتی بیوتیک ها حتما با پزشک خود مشورت کنید.

این ماده یک پودر جاذب است که دارای خواص بهبود دهندگی است. بنا به تحقیقی در سال 21 این ماده دارای خواص آنتی باکتریال بالقوه است که ناخالصی ها را خارج می کند، التهابات را کاهش می دهد و روغن اضافی که منجر به جوش چرکی می شود را جذب می کند.

این ماده به صورت پودر است که  با آب مخلوط می شود و به صورت ماسک صورت برای جوش در می آید.

راه جلوگیری جوش صورت

بنا به تحقیق سال 21 غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا می توانند باعث جوش صورت چرکی شوند. این غذاها شامل چیپس، مواد ساخته شده از آرد سفید، نوشیدنی هایی که قند خون را بالا می برند هستند که معمولا از مواد دارای شاخص گلیسمی پایین کمتر مغذی هستند.

این تحقیق همچنین نشان داد که خوردن لبنیات نیز می تواند باعث تحریک جوش صورت چرکی شود.

استرس باعث جوش صورت چرکی نمی شود اما می تواند آن را بدتر کند. بر اساس آکادمی پوست آمریکا، تحقیقات نشان داده اند که  زمانی که شما دچار استرس می شوید، بدن شما هورمون های تحریک کننده چربی بیشتری تولید می کند.

برخی از گزینه ها برای کمک به شما در مدیریت استرس عبارتند از:

یوگا

مراقبه

ماساژ

رایحه درمانی

هرکسی هر چند وقت یک بار ممکن است دچار جوش صورت چرکی شود. بسیاری از چیزها ممکن است علت جوش صورت باشند، مانند هورمون، استرس، ژنتیک، رژیم غذایی و حتی بعضی از داروها.

در بهترین حالت، جوش ها آزار دهنده هستند. در بدترین حالت، آنها ممکن است باعث زخم دائمی، اضطراب جدی یا افسردگیشوند. تلاش های پیشگیرانه ممکن است به این موضوع کمک کند.

هر بره پیشگیری از جوش را که انتخاب کنید، صبر در انجام آن مهم است چرا که در بیشتر درمان ها چندین هفته طول می کشد تا نتایج حاصل شود.

 

بعدی

قبلی

راه جلوگیری جوش صورت
راه جلوگیری جوش صورت
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *