راه تشخيص سرطان ريه

راه تشخيص سرطان ريه
راه تشخيص سرطان ريه

در ادامه ی مطلب قبلی با عنوان “سرطان ریه و علائم آن” ، در اینجا خانمدکتر ام‌البنین پاک نژاد، متخصص داخلی و فلوشیپ فوق تخصصی ریه به یک سری سئوالات دیگر در این رابطه پاسخ می دهند.

روش‌های تشخیص در این بیماران باید مرحله به مرحله انجام گیرد، ولی متأسفانه در مرحله‌ای که سلول‌ها دچار تکثیر و نامنظمی در تکثیر می‌باشند، نمی‌توان آن را تشخیص داد.

راه تشخيص سرطان ريه

وقتی سرطان ریه تشخیص داده می‌شود که از نظر رشد به مرحله‌ای رسیده که در عکس سی تی اسکن می‌تواند خود را نشان دهد. روش‌های تشخیصی دیگر مثل بررسی خلط از نظر سلول‌های سرطانی، عکس سینه، سی‌ تی اسکن و در صورت نیاز برونکوسکوپی و گرفتن نمونه از برونکوسکوپ از دیگر روش‌های تشخیص سرطان ریه می‌باشد.

تشخیص زودرس بیماری به خود بیمار وابسته است. اگر این افراد زود متوجه شوند و به پزشک مراجعه کنند بیماری معمولاً زود تشخیص داده می‌شود، ولی معمولاً بیماران وقتی مراجعه می‌کنند که شاید کم‌تر از 10 تا 15 درصد می‌توانند از درمان قطعی استفاده کنند.

متأسفانه در مواردی نیز که بیمار به موقع و زود مراجعه می‌کند، وقتی پزشک به او می‌گوید که توده در ریه دارد و باید جراحی شود، چون حال عمومی خوبی دارد، معمولاً زیر بار نمی‌رود و اصلاً نمی‌خواهد قبول کند که دچار این مشکل است و آن‌قدر صبر می‌کند که متأسفانه ریه کاملاً درگیر می‌شود و یا آن‌قدر دیر جراحی می‌کند که نمی‌شود کار مثبت‌ زیادی کرد.

با توجه به این که سرطان ریه از نظر بافت‌شناسی انواع مختلفی دارد، درمان نیز براساس نوع سرطان متفاوت است و متاسفانه درمان قطعی وجود ندارد.

درمان‌های کمکی که در کنار درمان اصلی انجام می‌گیرند، عبارتند از: شیمی درمانی و رادیوتراپی و هم‌چنین لیزرتراپی. یک سری درمان‌های حمایتی مثل تامین اکسیژن برای بیمار و درمان عفونت‌های عارض شده نیز همراه درمان اصلی انجام می‌شود.

در درمان سرطان ریه پیش‌ترین مشکل عدم پذیرش بیماری توسط خود بیمار می‌باشد که پزشک را مجبور می‌کند از نظر بررسی بیماری عقب بماند. ولی خوشبختانه با تکنیک‌های خاصی که امروزه موجود می‌باشد (از این نظر کشور ما فرق زیادی با روش درمانی‌های کشورهای پیشرفته ندارد) تا حد زیادی چنان که بیماران در مراحل اولیه به پزشک مراجعه کنند، می‌توان از درمان‌های مطلوبی استفاده نمود و نتایج خوبی از نظر بهبودی به دست آورد.

وقتی شخصی دچار سرطان ریه شود عملاً نمی‌شود آن را درمان کرد و بهترین راه، پیشگیری در این زمینه می‌باشد. در این رابطه بیمارانی که سیگاری هستند حتما باید تحت نظر پزشک باشند و پزشک بر اساس ضرورت، آزمایش‌های مربوطه را درخواست می‌نماید و بررسی خلط انجام می شود و از نظر وجود سلول‌های سرطانی با توجه به حال عمومی بیمار کارهای لازم صورت می‌گیرد.

این نکته حایز اهمیت است که وقتی پزشک برای بیمار تشخیص می‌گذارد باید به پزشک خود اعتماد کنند. در مطالعات انجام شده، معلوم شده که پس از این که برای بیمار تشخیص بیماری توسط پزشک گذاشته می‌شود، بیماران به پزشکان مختلفی جهت صحت یا رد تشخیص مراجعه می‌کنند و همین مراجعه به پزشکان مختلف می‌تواند باعث تأخیر در مرحله درمانی شود. معمولاً روش‌های درمان در بیماران مبتلا به سرطان ریه، خیلی متفاوت نمی‌باشد و هر چه فاصله زمانی بین تشخیص و شروع درمان بیشتر باشد اوضاع وخیم‌تر خواهد شد.

اگر بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود امکان درمان تا حد زیادی بالا می‌رود، ولی هرچه‌قدر از مدت زمان ابتلا به بیماری بیشتر می‌گذرد امکان درمان تا حد زیادی پایین می‌آید و حتی در مراحلی از بیماری عملاً درمان قطعی وجود ندارد.

بله بعد از درمان چنانچه بیمار با پزشک خود رابطه نزدیکی نداشته باشد و مرتباً تحت نظر پزشک نباشد، به احتمال قوی بیماری عود می کند. در نتیجه توصیه می‌شود که بیماران حتماً به طور دایم با پزشک خود در ارتباط باشند و تحت نظر پزشک اقدامات درمانی را ادامه دهند.

کسانی که با فرد سیگاری زندگی می‌کنند و خودشان سیگار نمی‌کشند توجه داشته باشند قطعاً باید از تماس با افراد سیگاری خودداری کنند.

به افراد سیگاری توصیه می‌شود که سیگار نکشند، چون با سیگار کشیدن هم به خود ضرر می‌رسانند وهم به افراد غیرسیگاری که در کنار آن‌ها زندگی می‌کنند. باید عوامل زمینه‌ساز که همراه سیگاری‌ها وجود دارد را کم کنند.

لازم به ذکر است که 90 درصد افرادی که به سرطان ریه مبتلا می‌شوند سیگاری هستند، پس توصیه می‌شود که سیگار نکشند. در مورد ترک کردن سیگار باید این شعار مدنظر باشد که امروز نسبت به دیروز دیر است و فردا نسبت به امروز دیر می‌باشد.

– سرطان ریه و علائم آن 

– سرطان چیست؟ 

– سرطان ریه، مری و معده 

– رژیم غذایی در سرطان ها 

– تغذیه و پیشگیری از سرطان ( قسمت اول ) و ( قسمت دوم ) و ( قسمت سوم )

–  اثر شیر و فراورده های آن در پیشگیری از سرطان 

–  رژیم غذایی کشورهای حاشیه مدیترانه خطر سکته و سرطان را کاهش می دهد 

– تغذیه در افراد سیگاری چگونه باید باشد ؟ 

– مواد غذایی مفید برای ترک سیگار 

– سیگار نكشید! 

راه تشخيص سرطان ريه

– سیگار كشیدن را ترك كنید 

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، سرطان ریه سلول غیر کوچک یا NSCLC مرگبارترین نوع سرطان ریه است؛ چراکه تا مراحل پیشرفته تشخیص داده نمی شود و امکان جراحی و درمان را در اختیار پزشک قرار نمی دهد. محققان برای حل این مشکل موفق به توسعه یک آزمایش خون شده اند که بیماری را در مراحل بسیار اولیه تشخیص می دهد. در این روش که EFIRM نام دارد، جهش های پروتئین گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی (EGFR) با دقت و سرعت بالا قابل شناسایی است. این جهش در بیماران مبتلا به سرطان ریه سلول غیر کوچک بوجود می آید. این روش بسیار دقیق و ارزان قیمت است و می تواند بیماری را در مراحل اولیه تشخیص دهد. در صورت تشخیص بیماری در مراحل اولیه، امکان جراحی و درمان وجود دارد.این روش همچنین برای نظارت بر درمان و تشخیص عود بیماری نیز قابل استفاده است.محققان در تحقیقات قبلی موفق به اندازه گیری دو جهش EGFR در نمونه خون بیماران مبتلا به سرطان ریه سلول غیر کوچک شدند. این دو جهش p.L858R و Exon 19del نام دارد. در این مطالعه جدید شناسایی این دو جهش در مراحل بسیار اولیه امکان پذیر شده است. دقت این روش بیش از 90 درصد است.بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، سرطان ریه علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان و دومین سرطان شایع است. از هر چهار مرگ ناشی از سرطان، یک مورد به دلیل سرطان ریه است. مطالعات نشان می دهد تشخیص و درمان سریع بیماری موثرترین روش در افزایش طول عمر بیمار است.سرطان ریه معمولا در افراد سالمند دیده می شود. از هر سه بیمار مبتلا به سرطان ریه، دو مورد بالای 65 سال سن دارند و کمتر از دو درصد مبتلایان کمتر از 45 سال سن دارند. میانگین سن مبتلایان 70 سال است. از هر 14 مرد، یک نفر به سرطان ریه مبتلا می شود و این آمار در میان زنان، یک از 17 زن است.نتایج این مطالعه در نشریه The Journal of Molecular Diagnostics منتشر شده است.علمی (6)**9259*2017

علمی آموزشی

سرطان ریه

جهش ژنتیکی

ارتباط با سردبیر newsroom@irna.ir

راه تشخيص سرطان ريه

تماس بی واسطه با مسئولین

بالای صفحه

خبر گزاری جمهوری اسلامی       پست الکترونیک : irna@irna.ir

© کلیه حقوق این سایت متعلق به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

اگر به تازگی شما یا یکی از عزیزان‌تان مبتلا به سرطان ریه شده باشید، احتمالا اطلاعات عمومی کمی درباره‌ی این بیماری و گزینه‌های درمانی آن، به شما ارائه شده است. اغلب افرادی که به تازگی مبتلا به سرطان ریه شده‌اند فرصت ارتباط با بیماران دیگر را ندارند. امیدواریم بتوانیم با این مقاله، اطلاعات کافی در مورد بیماری سرطان ریه به شما ارائه دهیم.

راه تشخيص سرطان ريه

سرطان ریه نوعی سرطان است که از ریه‌ها آغاز می‌شود. ریه‌های شما دو عضو اسفنج‌ مانند در قفسه‌ی سینه هستند که هنگام دم، اکسیژن هوا را گرفته و هنگام بازدم، دی‌اکسید کربن آزاد می‌کنند.

در ایالات متحده، سرطان ریه علت اصلی مرگ‌ومیرهای ناشی از سرطان در میان زنان و مردان است. سرطان ریه هر ساله باعث مرگ افراد بیشتری نسبت به مجموع مرگ‌ومیرهای ناشی از سرطان‌های روده‌ی بزرگ، پروستات، تخمدان و پستان می‌شود.

افراد سیگاری بیشتر در خطر ابتلا به سرطان ریه هستند. خطر سرطان ریه در طول زمان و با تعداد سیگارهایی که می‌کشید افزایش می‌یابد. اگر سیگار را حتی پس از سال‌ها مصرف مداوم ترک کنید، احتمال ابتلا به سرطان ریه را به مقدار قابل توجهی کاهش داده‌اید.

سرطان ریه معمولا در مراحل اولیه‌ی خود علائم و نشانه‌ای ندارد. به طور معمول علائم و نشانه‌های سرطان ریه زمانی ظاهر می‌شوند که بیماری پیشرفت کرده است.

علائم و نشانه‌های سرطان ریه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

اگر هر گونه نشانه یا علائمی دارید که شما را نگران می‌کند، از پزشک‌تان وقت ملاقات بگیرید.

اگر سیگار می‌کشید و نمی‌توانید آن را ترک کنید، با پزشک‌تان تماس بگیرید. پزشک شما می‌تواند برای ترک سیگار، راهکارهایی همچون مشاوره، دارو یا محصولات جایگزین نیکوتین را توصیه کند.

سیگار کشیدن علت اصلی سرطان‌های ریه، هم در سیگاری‌ها و هم در افراد در معرض دود سیگار، می‌باشد. اما سرطان ریه در میان افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند و آنهایی که هرگز به مدت طولانی در معرض دود سیگار قرار نگرفته‌اند نیز دیده می‌شود. در این موارد، دلیل روشنی برای سرطان ریه وجود ندارد.

پزشکان معتقدند سیگار کشیدن از طریق آسیب به سلول‌های موجود در ریه باعث سرطان ریه می‌شود. زمانی که شما دود سیگار را که مملو از مواد سرطان‌زا (کارسینوژن) است استنشاق می‌کنید، تقریبا بلافاصله تغییرات در بافت ریه آغاز می‌شود.

در ابتدا بدن می‌تواند این آسیب را جبران کند، اما با هر بار قرار گرفتن در معرض دود سیگار، سلول‌های عادی ریه‌ها به صورت فزاینده‌ آسیب می‌بینند. در طول زمان این آسیب موجب می‌شود سلول‌ها به صورت غیر طبیعی عمل کنند و در نهایت ممکن است باعث سرطان شود.

پزشکان سرطان ریه را بر اساس ظاهر سلول‌های سرطانی ریه زیر میکروسکوپ، به دو گروه عمده تقسیم می‌کنند. پزشک شما بر اساس نوع سرطان ریه‌ای که دارید درمان را شروع می‌کند. دو نوع کلی سرطان ریه عبارتند از:

عوامل متعددی می‌تواند خطر ابتلای شما به سرطان ریه را افزایش دهد. بعضی از عوامل خطرساز (مانند ترک سیگار) قابل کنترل هستند و عوامل دیگر، هم‌چون سابقه‌ی خانوادگی شما، قابل کنترل نیستند.

عوامل خطرساز برای سرطان ریه عبارتند از:

سرطان ریه می‌تواند عوارضی داشته باشد، از جمله:

سرطان گسترش‌یافته بسته به عضو آسیب ‌دیده، می‌تواند موجب درد، تهوع، سردرد، یا نشانه‌ها و علائم دیگر شود. زمانی که سرطان ریه گسترش پیدا کند، عموما قابل درمان نیست. درمان‌هایی برای کاهش علائم و نشانه‌ها موجود می‌باشد که کمک می‌کند بیشتر زنده بمانید.

اگر علائم و نشانه‌هایی دارید که شما را نگران می‌کند، ابتدا به ملاقات پزشک خانوادگی‌تان بروید. اگر از نظر پزشک مشکوک به ابتلا به سرطان ریه باشید، احتمالا باید به یک متخصص معرفی شوید. متخصص درمان سرطان ریه می‌تواند یکی از این افراد باشد:

از آنجا که زمان ویزیت بیمار اغلب کوتاه است، و چون زمینه‌های زیادی برای پوشش وجود دارد، بهتر است از قبل به خوبی آماده شوید. برای کمک به آماده شدن برای ملاقات با پزشک، بهتر است این موارد را انجام دهید:

زمان ملاقات شما با پزشک کوتاه است، بنابراین تهیه‌ی لیستی از سؤالات به شما کمک می‌کند از زمان ملاقات بیشترین استفاده را ببرید. سؤالات‌تان را از پراهمیت‌ترین به کم اهمیت‌ترین فهرست کنید تا در صورت اتمام وقت سؤالات اصلی را پرسیده باشید. در مورد سرطان ریه، سؤالات مهمی که باید پرسیده شوند عبارتند از:

علاوه بر سؤال‌هایی که برای پرسیدن از دکتر آماده کرده‌اید، در زمان ملاقات تردیدی برای پرسیدن سؤالات بیشتر نداشته باشید.

پزشک احتمالا از شما سؤالاتی می‌پرسد. آمادگی برای پاسخ به آنها به شما زمان بیشتری برای صحبت درباره‌ی نکاتی که می‌خواهید بپرسید می‌دهد. ممکن است پزشک از شما سؤال کند:

سازمان‌های متعددی به افراد دارای ریسک بالای سرطان ریه توصیه می‌کنند تا انجام سالانه سی‌تی اسکن یا توموگرافی کامپیوتری را در نظر داشته باشند. اگر ۵۵ سال یا بیشتر دارید و سیگار می‌کشید و یا اینکه قبلا سیگار می‌کشیدید، با پزشک‌تان درباره‌ی مزایا و خطرات غربال‌گری سرطان ریه صحبت کنید.

بعضی مطالعات نشان می‌دهند غربال‌گری سرطان ریه با تشخیص سرطان در مراحل ابتدایی‌تر، باعث نجات جان بسیاری از افراد و درمان موفق‌تر بیماری می‌شود. اما مطالعات دیگر نشان می‌دهند که غربال‌گری سرطان ریه، اغلب بیماری‌های خوش‌‌خیم‌تری را نشان می‌دهد که ممکن است نیاز به آزمایش تهاجمی داشته باشد و همین امر موجب نگرانی افراد شده و خطرات غیرضروری خواهد داشت.

اگر دلیلی وجود دارد که فکر کنید ممکن است سرطان ریه داشته باشید، پزشک شما می‌تواند دستور انجام تعدادی آزمایش به منظور یافتن سلول‌های سرطانی و رد کردن شرایط دیگر را بدهد. برای تشخیص سرطان ریه، دکتر شما ممکن است یکی از روش‌های زیر را توصیه کند:

پزشک شما می‌تواند عمل بیوپسی را به شیوه‌های مختلف انجام دهد، از جمله از طریق برونکوسکوپی که در این روش پزشک شما نواحی غیرطبیعی ریه را با استفاده از یک لوله‌ی نورانی که تا گلوی شما ادامه دارد و به داخل ریه می‌رود بررسی کند؛ مدیاستینوسکوپی (mediastinoscopy)، که در آن یک برش در پایه گردن ایجاد شده و ابزارهای جراحی در پشت استخوان سینه قرار داده می‌شود تا نمونه‌های بافت از غدد لنفاوی برداشته شود؛ و بیوپسی سوزنی، که در آن پزشک از تصاویر اشعه X و سی‌تی اسکن برای هدایت سوزن درون دیواره‌ی قفسه‌ی سینه‌ و بافت ریه استفاده می‌کند تا سلول‌های مشکوک به سرطان را بردارد.

ممکن است نمونه بافت از غدد لنفاوی یا نواحی دیگری که سرطان در آن پخش شده از جمله کبد برداشته شود.

راه تشخيص سرطان ريه

زمانی که سرطان ریه‌ی شما تشخیص داده شد، پزشک شما شروع به کار برای تشخیص میزان (مرحله) سرطان شما می‌کند. مرحله‌ی سرطان به شما و پزشک کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید کدام درمان مناسب‌تر است.

آزمایش‌های مرحله‌بندی شامل روش‌های تصویربرداری می‌باشد که به پزشک اجازه می‌دهد به دنبال شواهدی باشد که نشان می‌دهند سرطان به خارج از ریه‌ها گسترش یافته است. این آزمایشات شامل سی تی اسکن، تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI)، برش‌نگاری با نشر پوزیترون (PET) و اسکن استخوان می‌باشد. هر آزمایشی برای هر کس مناسب نیست، بنابراین با پزشک‌تان صحبت کنید تا بفهمید کدام روش مناسب شما می‌باشد.

سرطان ریه سلول کوچک گاهی اوقات با عنوان محدود یا گسترده توصیف می‌شود. سرطان محدود به این معناست که سرطان محدود به یک ریه است. سرطان گسترده به این معناست که سرطان به خارج از یک ریه گسترش پیدا کرده است.

شما و پزشک‌تان بر اساس عواملی هم‌چون، وضعیت سلامت کلی‌تان، نوع و مرحله‌ی سرطان شما، و ترجیحات‌تان، یک برنامه‌ی درمانی مناسب انتخاب می‌کنید. گزینه‌ها معمولا شامل یک یا چند روش درمانی است که شامل جراحی، شیمی درمانی، پرتو درمانی یا هدف درمانی دارویی می‌باشد.

در بعضی نمونه‌ها ممکن است شما درمان را انتخاب نکنید. برای مثال، ممکن است احساس کنید عوارض جانبی درمان بیشتر از مزایای بالقوه‌ی آن باشد. در این موارد ممکن است پزشک شما، تنها پیشنهاد حفظ آسایش شما را بدهد یا تنها علائم ناشی از سرطان هم‌چون درد یا تنگی‌نفس را درمان کند.

در طول عمل جراحی، جراح سعی می‌کند سرطان ریه و یک حاشیه از بافت سالم را بردارد. مراحل برداشتن بافت سرطانی ریه عبارتند از:

اگر شما تحت عمل جراحی قرار بگیرید، ممکن است جراح شما غدد لنفاوی قفسه‌ی سینه‌ی شما را هم بردارد تا آنها را برای مشاهده‌ی علائم سرطان بررسی کند.

جراحی سرطان ریه دارای خطراتی هم‌چون خون‌ریزی و عفونت می‌باشد. پس از جراحی ریه انتظار تنگی‌نفس را داشته باشید. اگر بخشی از ریه‌ی شما برداشته شده است، بافت باقی‌مانده ریه در طول زمان گسترش پیدا خواهد کرد و نفس کشیدن آسان‌تر خواهد شد. ممکن است پزشک یک درمان‌گر تنفسی را به شما پیشنهاد کند که از طریق تمرین‌های تنفسی به بهبود شما کمک خواهد کرد.

در شیمی درمانی، با استفاده از دارو سلول‌های سرطانی کشته می‌شوند. داروهای شیمی درمانی یک بار یا بیشتر و از طریق یک رگ بازو (تزریق وریدی) و یا به صورت خوراکی به شما داده می‌شود. معمولا ترکیبی از داروها در یک سِیر درمانی برای چند هفته یا چند ماه تجویز می‌شود و فواصلی برای عدم مصرف در این دوره در نظر گرفته می‌شود تا بدن شما بهبود پیدا کند.

شیمی درمانی اغلب بعد از جراحی صورت می‌گیرد تا هر نوع سلول سرطانی که ممکن است در ریه باقی مانده باشد را از بین ببرد. این روش هم‌چنین قبل از جراحی هم انجام می‌شود تا بافت سرطانی را کوچک‌تر کرده و برداشتن آن را آسان کند. در بعضی نمونه‌ها می‌توان از شیمی درمانی برای تسکین درد و علائم سرطان‌های پیشرفته استفاده نمود.

پرتو درمانی از پرتوهای پرقدرت انرژی منابعی هم‌چون اشعه X و پروتون استفاده می‌کند تا سلول‌های سرطانی را از بین ببرد. پرتو درمانی می‌تواند از خارج بدن شما (تابش پرتو خارجی) به ریه‌ی سرطانی تابانده شود و یا اینکه داخل سوزن، دانه، یا کاتر گذاشته شود و درون بدن و نزدیک قسمت سرطانی (براکی تراپی) قرار گیرد.

می‌توان از پرتو درمانی بعد از جراحی استفاده کرد تا سلول‌های سرطانی باقی‌مانده را از میان برد. هم‌چنین می‌توان از این روش برای درمان اولیه‌ی سرطان‌هایی که از طریق جراحی قابل حذف نیستند، استفاده کرد. می‌توان از پرتو درمانی برای تسکین درد و علائم دیگر برای افرادی که دارای سرطان‌های پیشرفته‌ی ریه هستند، استفاده کرد.

در مورد افرادی که سرطان ریه‌ی بسیار جزئی دارند، یک گزینه‌ی درمان پرتو درمانی استریوتاکتیک بدن می‌باشد. این نوع پرتو درمانی از تابش پرتوهای بسیار از زوایای متفاوت بر سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. درمان پرتو درمانی استریوتاکتیک بدن، به طور معمول در یک یا چند مرحله‌ی درمان تکمیل می‌شود. در نمونه‌های خاص، می‌توان از این روش به جای جراحی تومورهای سرطانی کوچک استفاده نمود.

درمان‌های هدف‌دار، درمان‌های جدیدتر سرطان هستند که از طریق هدف قرار دادن ناهنجاری‌های خاص در سلول‌های سرطانی عمل می‌کنند. داروهای درمان هدفمند اغلب در ترکیب با داروهای شیمی درمانی استفاده می‌شوند.

 

گزینه‌های درمان هدفمند برای درمان سرطان ریه عبارتند از:

بعضی از درمان‌های هدفمند تنها روی بیمارانی اثر دارد که سلول‌های سرطانی آنها جهش‌های ژنتیکی خاصی داشته باشد. سلول‌های سرطانی شما در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار می‌گیرند تا مشخص شود که آیا این داروها می‌تواند به شما کمک کند یا نه.

کارآزمایی بالینی مطالعه‌ی تجربی درمان‌های سرطان ریه می‌باشد. چنان‌‌چه درمان‌های سرطان ریه بی‌اثر باشند و یا گزینه‌های درمان شما محدود باشد می‌توانید در یک کارآزمایی بالینی ثبت‌نام کنید.

ممکن است مطالعات درمانی در یک کارآزمایی بالینی جزو جدیدترین نوآوری‌ها باشد، اما معالجه‌ی قطعی سرطان را تضمین نمی‌کند. گزینه‌های درمان خود را با دقت بسیار و با کمک پزشک‌تان بررسی کنید.

مشارکت شما در یک کارآزمایی بالینی می‌تواند به پزشکان کمک کند تا شناخت بهتری برای چگونگی درمان سرطان ریه در آینده پیدا کنند.

افراد مبتلا به سرطان ریه اغلب علائم و نشانه‌های سرطان و هم‌چنین عوارض جانبی درمان را تجربه می‌کنند. مراقبت‌ حمایتی که با نام مراقبت‌ تسکینی نیز شناخته می‌شود، یکی از حوزه‌ی تخصص پزشکی است که شامل کار با یک پزشک برای حداقل کردن علائم و نشانه‌های سرطان می‌باشد. ممکن است پزشک شما توصیه کند به محض تشخیص سرطان با یک تیم مراقبت تسکینی ملاقات کنید تا اطمینان حاصل کنید که در طول درمان سرطان و پس از آن راحت هستید.

در یک مطالعه، افراد مبتلا به سرطان ریه‌ی سلول غیر-کوچک پیشرفته که به محض تشخیص سرطان شروع به دریافت مراقبت‌های تسکینی کردند بیشتر از کسانی که به درمان‌هایی هم‌چون شیمی درمانی و پرتو درمانی ادامه می‌دادند عمر کردند. گزارش شد افرادی که مراقبت‌های تسکینی دریافت می‌کردند، روحیه و کیفیت زندگی بهتری داشتند. این افراد به طور متوسط سه ماه بیشتر از افرادی که مراقبت‌های استاندارد دریافت می‌کردند زنده ماندند.

ممکن است نگران شوید که دریافت مراقبت‌های تسکینی به این معنا است که نمی‌توانید تحت درمان‌های تهاجمی برای سرطان قرار بگیرید. اما به جای جایگزین کردن تغذیه درمانی، مراقبت‌های تسکینی مکمل درمان سرطان شما است و احتمال تکمیل روند درمان شما را بیشتر می‌کند.

بسیاری از افراد مبتلا به سرطان ریه در طول دوره‌ی بیماری، دچار تنگی‌نفس می‌شوند. درمان‌هایی مانند اکسیژن مکمل و داروهای دیگر در دسترس هستند که کمک می‌کنند احساس راحتی بیشتری داشته باشید، اما این داروها همیشه کافی نیستند.

این روش‌ها به مقابله با تنگی‌نفس کمک می‌کند:

اگر احساس تنگی‌نفس می‌کنید یا اگر علائم شما بدتر شده است به پزشک اطلاع بدهید، زیرا روش‌های درمانی دیگری نیز برای تسکین تنگی‌نفس موجود می‌باشد.

درمان‌های مکمل و جایگزین سرطان ریه نمی‌توانند سرطان شما را معالجه کنند. اما می‌توان تحت مراقبت پزشک از ترکیب درمان‌های مکمل و جایگزین برای کمک به تسکین علائم و نشانه‌های سرطان استفاده کرد.

پزشک‌تان می‌تواند به شما کمک کند تا مزایا و خطرات درمان‌های مکمل و جایگزین را بسنجید.

کالج آمریکایی پزشکان قفسه‌ی سینه به افراد مبتلا به سرطان ریه توصیه می‌کند تا درمان‌های زیر را هم در نظر بگیرند:

تشخیص سرطان می‌تواند طاقت‌فرسا باشد. در طول زمان شما راه‌هایی برای کنار آمدن با اضطراب و عدم اطمینان در مورد سرطان پیدا می‌کنید. تا آن زمان، این موارد به شما کمک می‌کند:

از پزشک‌تان در مورد گروه‌های حمایتی در محل زندگی‌تان بپرسید. یا از طریق دفترچه تلفن، کتابخانه یا یک سازمان سرطانی هم‌چون انستیوی ملی سرطان یا انجمن سرطان کشور در این‌باره جستجو کنید.

هیچ راه مطمئنی برای پیشگیری از سرطان وجود ندارد، اما شما می‌توانید با روش‌های زیر خطر ابتلا به آن را کاهش دهید:

اگر خواندن این مقاله وقت زیادی از شما می‌گیرد می‌توانید برای آشنایی با خلاصه‌ای از آن، ویدیوی زیر را ببینید.

برگرفته از: http://www.mayoclinic.org

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

به نام خدا، سلام، به نظرم اگر این علایم دارید با یکی از دوستان واقعا دوست یا با خانواده درمیون بذارید تا تمام بار روی دوش شما نباشه، باور کنید خیلی سبک میشید، و بهتر می تونید تصمیم بگیرید چون این علایم خیلی شبیه علایم بیماریهای دیگه است ،حتی استرس هم باعث بروز این علایم میشه بهتره دفترچه بیمتون رو بردارید و خودتون رو به دکتر نشون بدید تا ان شاا… رفع شه مشکل و خیالتون راحت شه

خیلی مطلب خوب و جامعی بود. و نکته حالب برای من انتخاب عکسهای مفهومی بود. ادم هنگام مواجهه با مطالب سرطانی انتظار عکسهای تا حدودی چندش و غم انگیز داره. اما خوشبختانه عکسها چنین احساسی رو القا نمیکرد.
سپاسگزارم.

سلام ، مقاله پرمحتوا و کاملی است. ضمن تشکر می خواهم بدانم در طب سنتی اصیل ایرانی ، نظر بوعلی سینا یا بزرگان دیگر در مورد تنفس و ریه ، مطلبی که به این مقاله قابل اضافه کردن باشد یافت نمی شود و همچنین نقش حجامت عام در درمان بیماری های ریوی چگونه است؟ با تشکر

خواص خوراکی ها

خواص بادیان؛ ۶ خاصیت درمانی و نحوه مصرف آن


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

خواص سیاه دانه و عوارض جانبی آن برای سلامتی

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است

آخرین مطالب

علائم کم آبی بدن؛ عوامل، خطرات و راه‌های درمان آن

معرفی کتاب نجوم دینامیکی؛ آشنایی با نجوم در ۱۸ فصل

سواحل مازندران و جذابیت‌های تفریحی و گردشگری آن‌ها

خواص آرد نخود و طرز تهیه آن در خانه

عملکرد رژیم آنابولیک؛ برنامه هفتگی و عوارض احتمالی آن

ترین های جهان

برترین فوتبالیست های جهان در طول تاریخ

عجیب ترین حیوانات دنیا که شما را حیرت‌زده می‌کنند

بهترین فیلم های کره ای؛ ۱۰ فیلم برتر سینمای کره جنوبی

قهرمانان شطرنج جهان؛ با ۱۰ نابغه شطرنج دنیا آشنا شوید

بهترین فیلم های کمدی؛ ۲۵ فیلم خنده‌دار دنیا با داستان‌های هیجان‌انگیز

بهترین دانشگاه های جهان که تحصیل در آن‌ها آرزوی هرکسی است

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز



صفحه ای که به دنبال آن هستید پاک شده، جا به جا شده و یا از ابتدا وجود نداشته است!

راه تشخيص سرطان ريه
راه تشخيص سرطان ريه
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *