راههای پیشگیری سرطان ریه

راههای پیشگیری سرطان ریه
راههای پیشگیری سرطان ریه

مشخصه اصلی سرطان ریه، رشد کنترل نشده سلول ها در بافت‌های ریه است. اگر این بیماری درمان نشود، رشد سلولی می‌تواند در یک فرایند به متاستاز به بیرون از ریه گسترش پیدا کند و به بافت‌های اطراف یا سایر اعضای بدن برسد

 

دلیل 9 درصد از سرطان‌های ریه قرار گرفتن در معرض دود دخانیات برای یک مدت طولانی است. این در حالی است که بنا به آمارهای انجمن ریه آمریکا، مردانی که سیگار می‌کشند، 23 برابر احتمال دارد به سرطان ریه مبتلا شوند. خطر ابتلا به این سرطان در زنان سیگاری نیز 13 برابر است. با این حال آمارها نشان داده‌اند افرادی که در سنین 25 تا 35 سالگی سیگار را ترک می‌کنند، 1 سال به طول عمر خود افزوده‌اند. به هر حال در هر سنی و هر زمانی که سیگار را ترک کنید، خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش داده‌اید.

 

تحقیقات نشان داده که حتی استنشاق دود سیگار و قرار گیری در معرض دود دست دوم نیز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده تخمین می زند افرادی که دود سیگار را استنشاق می‌کنند، شانس ابتلا به سرطان ریه را 2 تا 3 درصد در خود افزایش داده‌اند.راههای پیشگیری سرطان ریه

 

موادی چون آزبست (پنبه نسوز)، گاز رادون، اورانیوم و نیکل عامل مستعد کننده و پیشتاز در ابتلا به سرطان ریه در محیط‌های کاری هستند. استفاده از پوشش‌های محافظتی در محیط‌های کارگری و غربالگری کارگران در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه، برای پیشگیری از این سرطان توصیه شده است.

 

اگرچه رژیم غذایی خاصی برای جلوگیری از سرطان ریه پیشنهاد نشده است اما در پیش گرفتن یک رژیم غذایی سالم برای مبارزه با پیشرفت این سرطان سودمند است. خوردن غذاهای غنی از ویتامین E مانند بادام، آووکادو، انبه، مصرف چربی و قند در حد اعتدال و نوشیدن مقادیر زیادی آب، می‌تواند در جلوگیری از پیشرفت سرطان ریه مؤثر باشد.

 

سوای در پیش گرفتن رژیم غذایی مناسب و اجتناب از سیگار، انجام ورزش و تمرینات بدنی کافی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه ضروری است. توصیه کارشناسان، انجام حداقل سه بار در هفته ورزش‌های هوازی از جمله استفاده از تردمیل و دوچرخه است. در نظر داشته باشید که سرطان ریه از جمله قابل پیشگیری ترین سرطان‌ها با انجام ورزش منظم است.

 

سرطان ریه یکی از کشنده ترین سرطان ها در هر دو جنس زن و مرد است و 2 درصد از کسانی که جان خود را در اثر آن از دست می دهند، هرگز سیگاری نبوده اند. درد قفسه سینه بارزترین نشانه ابتلا به سرطان ریه است اما بسیاری از سیگنالهای خاموش دیگر در ارتباط با این بیماری وجود دارند که نباید از آنها غفلت کرد. 

 

برخی افراد مبتلا به سرطان ریه که بیماری ‌شان تشخیص داده شده است به یاد می‌ آورند که در گذشته دچار تغییر در صدا یا سرفه ‌های مکرر طولانی چند ماهه یا بودند. در این موارد فرد مرتب به صاف کردن صدا نیاز پیدا می‌ کند، تولید بزاق افزایش پیدا می‌کند، صدا کمی خشن می‌ شود، سرفه‌ ها خشک یا مانند هنگام سرماخوردگی است، رنگ خلط ممکن است کمی قهوه‌ ای باشد، گاهی در بزاق دهان کمی خون مشاهده می ‌شود. تومورهای ریه ممکن است روی تارهای صوتی و حنجره ها فشار وارد کنند. در صورت مشاهده سرفه‌ های مزمن یا خونی حتما باید به پزشک مراجعه شود.

 

بیماری‌ های مکرر مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا، برونشیت یا ذات‌ الریه به ویژه در زنان سیگاری می‌ تواند به علت ضعف سیستم دفاعی یا سرطان ریه باشد، این بیماری ‌ها در بیماران مبتلا به سرطان ریه پس از فروکش کردن علایم بیماری دوباره بروز می‌ کند. سرطان ریه با ساکن شدن در بافت ‌های ریه و لوله ‌های برونشیتی، علایم مشابه به سرماخوردگی یا آنفلوانزا ایجاد می ‌کند. این سرطان، ریه را به بیماری‌ ها و عفونت‌ ها مستعدتر می‌ سازد و سیستم دفاعی بدن که مشغول مقابله با سرطان است کمتر می ‌تواند خود را در برابر میکروب‌ ها محافظت کند و در نتیجه دچار عفونت ‌های جدی از جمله برونشیت و ذات‌ الریه می شود.

 

اگر بدون تغییر در شیوه زندگی دچار کاهش وزن شدید یا اینکه به غذاهایی که قبلا دوست داشتید تمایلی ندارید جای نگرانی دارد. سرطان ریه با علایمی مانند کاهش وزن و از دست دادن اشتها، سخت نفس کشیدن و کم اشتهایی خود را نشان می ‌دهد. درد معده باعث حالت تهوع می شود. از دست دادن اشتها هنگامی رخ می ‌دهد که سرطان به کبد سرایت کرده است. به علایم توجه کنید تا مطمئن شوید ناشی از ناراحتی روده‌ ای، مسمومیت غذایی، نفخ یا قاعدگی نیست؛ اگر بی ‌اشتهایی و کاهش وزن ادامه پیدا کند بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

 

اگر سرطان ریه به اندام های دیگر بدن نیز گسترش پیدا کند، شما ممکن است دچار درد عمیق در استخوان یا مفاصل شوید. علاوه بر این، ضخیم شدن نوک انگشتان دلایل زیادی دارد اما شایع ‌ترین آن سرطان ریه است. مردم به اشتباه این علایم را به آرتریت ربط می‌ دهند. ناخن ‌ها متورم، قرمز یا کمی گرم می ‌شود و فرد در برداشتن اشیاء مشکل پیدا می‌ کند. علت این علایم، رهایی «سیتوکینز» یا ماده شیمیایی دیگری در خون است که باعث رشد بافت و استخوان در زیر ناخن می ‌شود.

 

علامت دیگر سرطان ریه، خستگی مفرط و ضعف بدون دلیل است، این احساس خستگی مانند زمانی است که به تب، سرماخوردگی یا آنفلوانزا مبتلا شده ‌اید و قادر به بلند شدن از جا نیستید. علت این خستگی رها شدن ماده ‌ای در خون است که از طریق تومورهای سرطانی روی میزان اکسیژن و سلامت گلبول‌ های قرمز و عملکرد غده فوق‌ کلیوی تاثیر می‌ گذارد. غده فوق کلیوی به طور مستقیم تحریک کورتیزول را کنترل می ‌کند. از آنجا که خستگی مفرط می‌ تواند به علت بی‌ خوابی و کار بیش از حد باشد، از علت آن مطمئن شوید و سپس به پزشک مراجعه کنید.

 

خستگی در هنگام انجام کارهای ساده مانند حمل خرید منزل یا کارهای فیزیکی می تواند علایم اولیه برخی انواع سرطان باشد؛ کارهایی مانند بالارفتن از پله‌ ها، انجام کارهای منزل سخت‌ تر یا غیر قابل انجام به نظر می ‌آید؛ ورزش‌ هایی را که قبلا خوب انجام می‌ دادید نمی ‌توانید کامل انجام دهید؛ سلول ‌های سرطانی ماده شیمیایی رها می‌ کند که در فعالیت طبیعی گلبول‌ ها اختلال ایجاد می ‌کند و باعث کم خونی یا کاهش میزان سدیم و افزایش میزان کلسیم خون می ‌شود. گسترش سرطان ریه به مغز می‌ تواند در یک طرف بدن ضعف ایجاد کند.

 

به تازگی محققان ارتباط شگفت ‌انگیزی بین اولین تشخیص افسردگی، اضطراب و علایم روانی با سرطان ریه پیدا کرده ‌اند؛ در موارد زیادی، افراد در مرحله اول پیشرفت سرطان ریه و بدون آگاهی از آن پس از ارجاع به بخش مراقبت‌ های روانی در می‌ یابند که تومور دارند؛ علایم روانی که در این افراد دیده می‌ شود شامل خستگی مفرط، خواب‌ آلودگی، افسردگی، بی‌قراری و حمله ‌های عصبی بی ‌دلیل است. اگر چه هنوز ارتباط بین اضطراب، افسردگی و سرطان ریه روشن نیست اما مشخص شده که مبتلایان به سرطان ریه بدون دلیل احساس غیرعادی پیدا می ‌کنند.گردآوری: گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthمنبع: salamaneh.com

(اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

تصویر امنیتی جدید

خانه تکانی نوروز به دلیل ایجاد گرد و خاک زیاد و استفاده از شوینده ها و پاک کننده های شیمیایی در مدت طولانی ، سموم مضری را وارد ریه ها می کند بنابراین پاکسازی ریه ها بعد از خانه تکانی ضروری است

سرما خوردگی، آلرژی و سینوزیت از جمله بیماریهایی هستند که موجب احتقان مسیر بینی و کاهش حس بویایی میشوند و به این ترتیب توانایی چشیدن طعمها کاهش می یابد

All Rights Reserved – © 219 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

اگر به تازگی شما یا یکی از عزیزان‌تان مبتلا به سرطان ریه شده باشید، احتمالا اطلاعات عمومی کمی درباره‌ی این بیماری و گزینه‌های درمانی آن، به شما ارائه شده است. اغلب افرادی که به تازگی مبتلا به سرطان ریه شده‌اند فرصت ارتباط با بیماران دیگر را ندارند. امیدواریم بتوانیم با این مقاله، اطلاعات کافی در مورد بیماری سرطان ریه به شما ارائه دهیم.راههای پیشگیری سرطان ریه

سرطان ریه نوعی سرطان است که از ریه‌ها آغاز می‌شود. ریه‌های شما دو عضو اسفنج‌ مانند در قفسه‌ی سینه هستند که هنگام دم، اکسیژن هوا را گرفته و هنگام بازدم، دی‌اکسید کربن آزاد می‌کنند.

در ایالات متحده، سرطان ریه علت اصلی مرگ‌ومیرهای ناشی از سرطان در میان زنان و مردان است. سرطان ریه هر ساله باعث مرگ افراد بیشتری نسبت به مجموع مرگ‌ومیرهای ناشی از سرطان‌های روده‌ی بزرگ، پروستات، تخمدان و پستان می‌شود.

افراد سیگاری در خطر ابتلا به سرطان ریه هستند. خطر سرطان ریه در طول زمان و با تعداد سیگارهایی که می‌کشید افزایش می‌یابد. اگر سیگار را حتی پس از سال‌ها مصرف مداوم ترک کنید، احتمال ابتلا به سرطان ریه را به مقدار قابل توجهی کاهش داده‌اید.

سرطان ریه معمولا در مراحل اولیه‌ی خود علائم و نشانه‌ای ندارد. به طور معمول علائم و نشانه‌های سرطان ریه زمانی ظاهر می‌شوند که بیماری پیشرفت کرده است.

علائم و نشانه‌های سرطان ریه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

اگر هر گونه نشانه یا علائمی دارید که شما را نگران می‌کند، از پزشک‌تان وقت ملاقات بگیرید.

اگر سیگار می‌کشید و نمی‌توانید آن را ترک کنید، با پزشک‌تان تماس بگیرید. پزشک شما می‌تواند برای ترک سیگار، راهکارهایی همچون مشاوره، دارو یا محصولات جایگزین نیکوتین را توصیه کند.

سیگار کشیدن علت اصلی سرطان‌های ریه، هم در سیگاری‌ها و هم در افراد در معرض دود سیگار، می‌باشد. اما سرطان ریه در میان افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند و آنهایی که هرگز به مدت طولانی در معرض دود سیگار قرار نگرفته‌اند نیز دیده می‌شود. در این موارد، دلیل روشنی برای سرطان ریه وجود ندارد.

پزشکان معتقدند سیگار کشیدن از طریق آسیب به سلول‌های موجود در ریه باعث سرطان ریه می‌شود. زمانی که شما دود سیگار را که مملو از مواد سرطان‌زا (کارسینوژن) است استنشاق می‌کنید، تقریبا بلافاصله تغییرات در بافت ریه آغاز می‌شود.

در ابتدا بدن می‌تواند این آسیب را جبران کند، اما با هر بار قرار گرفتن در معرض دود سیگار، سلول‌های عادی ریه‌ها به صورت فزاینده‌ آسیب می‌بینند. در طول زمان این آسیب موجب می‌شود سلول‌ها به صورت غیر طبیعی عمل کنند و در نهایت ممکن است باعث سرطان شود.

پزشکان سرطان ریه را بر اساس ظاهر سلول‌های سرطانی ریه زیر میکروسکوپ، به دو گروه عمده تقسیم می‌کنند. پزشک شما بر اساس نوع سرطان ریه‌ای که دارید درمان را شروع می‌کند. دو نوع کلی سرطان ریه عبارتند از:

عوامل متعددی می‌تواند خطر ابتلای شما به سرطان ریه را افزایش دهد. بعضی از عوامل خطرساز (مانند ترک سیگار) قابل کنترل هستند و عوامل دیگر، هم‌چون سابقه‌ی خانوادگی شما، قابل کنترل نیستند.

عوامل خطرساز برای سرطان ریه عبارتند از:

سرطان ریه می‌تواند عوارضی داشته باشد، از جمله:

سرطان گسترش‌یافته بسته به عضو آسیب ‌دیده، می‌تواند موجب درد، تهوع، سردرد، یا نشانه‌ها و علائم دیگر شود. زمانی که سرطان ریه گسترش پیدا کند، عموما قابل درمان نیست. درمان‌هایی برای کاهش علائم و نشانه‌ها موجود می‌باشد که کمک می‌کند زنده بمانید.

اگر علائم و نشانه‌هایی دارید که شما را نگران می‌کند، ابتدا به ملاقات پزشک خانوادگی‌تان بروید. اگر از نظر پزشک مشکوک به ابتلا به سرطان ریه باشید، احتمالا باید به یک متخصص معرفی شوید. متخصص درمان سرطان ریه می‌تواند یکی از این افراد باشد:

از آنجا که زمان ویزیت بیمار اغلب کوتاه است، و چون زمینه‌های زیادی برای پوشش وجود دارد، بهتر است از قبل به خوبی آماده شوید. برای کمک به آماده شدن برای ملاقات با پزشک، بهتر است این موارد را انجام دهید:

زمان ملاقات شما با پزشک کوتاه است، بنابراین تهیه‌ی لیستی از سؤالات به شما کمک می‌کند از زمان ملاقات بیشترین استفاده را ببرید. سؤالات‌تان را از پراهمیت‌ترین به کم اهمیت‌ترین فهرست کنید تا در صورت اتمام وقت سؤالات اصلی را پرسیده باشید. در مورد سرطان ریه، سؤالات مهمی که باید پرسیده شوند عبارتند از:

علاوه بر سؤال‌هایی که برای پرسیدن از دکتر آماده کرده‌اید، در زمان ملاقات تردیدی برای پرسیدن سؤالات نداشته باشید.

پزشک احتمالا از شما سؤالاتی می‌پرسد. آمادگی برای پاسخ به آنها به شما زمان بیشتری برای صحبت درباره‌ی نکاتی که می‌خواهید بپرسید می‌دهد. ممکن است پزشک از شما سؤال کند:

سازمان‌های متعددی به افراد دارای ریسک بالای سرطان ریه توصیه می‌کنند تا انجام سالانه سی‌تی اسکن یا توموگرافی کامپیوتری را در نظر داشته باشند. اگر ۵۵ سال یا دارید و سیگار می‌کشید و یا اینکه قبلا سیگار می‌کشیدید، با پزشک‌تان درباره‌ی مزایا و خطرات غربال‌گری سرطان ریه صحبت کنید.

بعضی مطالعات نشان می‌دهند غربال‌گری سرطان ریه با تشخیص سرطان در مراحل ابتدایی‌تر، باعث نجات جان بسیاری از افراد و درمان موفق‌تر بیماری می‌شود. اما مطالعات دیگر نشان می‌دهند که غربال‌گری سرطان ریه، اغلب بیماری‌های خوش‌‌خیم‌تری را نشان می‌دهد که ممکن است نیاز به آزمایش تهاجمی داشته باشد و همین امر موجب نگرانی افراد شده و خطرات غیرضروری خواهد داشت.

اگر دلیلی وجود دارد که فکر کنید ممکن است سرطان ریه داشته باشید، پزشک شما می‌تواند دستور انجام تعدادی آزمایش به منظور یافتن سلول‌های سرطانی و رد کردن شرایط دیگر را بدهد. برای تشخیص سرطان ریه، دکتر شما ممکن است یکی از روش‌های زیر را توصیه کند:

پزشک شما می‌تواند عمل بیوپسی را به شیوه‌های مختلف انجام دهد، از جمله از طریق برونکوسکوپی که در این روش پزشک شما نواحی غیرطبیعی ریه را با استفاده از یک لوله‌ی نورانی که تا گلوی شما ادامه دارد و به داخل ریه می‌رود بررسی کند؛ مدیاستینوسکوپی (mediastinoscopy)، که در آن یک برش در پایه گردن ایجاد شده و ابزارهای جراحی در پشت استخوان سینه قرار داده می‌شود تا نمونه‌های بافت از غدد لنفاوی برداشته شود؛ و بیوپسی سوزنی، که در آن پزشک از تصاویر اشعه X و سی‌تی اسکن برای هدایت سوزن درون دیواره‌ی قفسه‌ی سینه‌ و بافت ریه استفاده می‌کند تا سلول‌های مشکوک به سرطان را بردارد.

ممکن است نمونه بافت از غدد لنفاوی یا نواحی دیگری که سرطان در آن پخش شده از جمله کبد برداشته شود.راههای پیشگیری سرطان ریه

زمانی که سرطان ریه‌ی شما تشخیص داده شد، پزشک شما شروع به کار برای تشخیص میزان (مرحله) سرطان شما می‌کند. مرحله‌ی سرطان به شما و پزشک کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید کدام درمان مناسب‌تر است.

آزمایش‌های مرحله‌بندی شامل روش‌های تصویربرداری می‌باشد که به پزشک اجازه می‌دهد به دنبال شواهدی باشد که نشان می‌دهند سرطان به خارج از ریه‌ها گسترش یافته است. این آزمایشات شامل سی تی اسکن، تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI)، برش‌نگاری با نشر پوزیترون (PET) و اسکن استخوان می‌باشد. هر آزمایشی برای هر کس مناسب نیست، بنابراین با پزشک‌تان صحبت کنید تا بفهمید کدام روش مناسب شما می‌باشد.

سرطان ریه سلول کوچک گاهی اوقات با عنوان محدود یا گسترده توصیف می‌شود. سرطان محدود به این معناست که سرطان محدود به یک ریه است. سرطان گسترده به این معناست که سرطان به خارج از یک ریه گسترش پیدا کرده است.

شما و پزشک‌تان بر اساس عواملی هم‌چون، وضعیت سلامت کلی‌تان، نوع و مرحله‌ی سرطان شما، و ترجیحات‌تان، یک بره‌ی درمانی مناسب انتخاب می‌کنید. گزینه‌ها معمولا شامل یک یا چند روش درمانی است که شامل جراحی، شیمی درمانی، پرتو درمانی یا هدف درمانی دارویی می‌باشد.

در بعضی نمونه‌ها ممکن است شما درمان را انتخاب نکنید. برای مثال، ممکن است احساس کنید عوارض جانبی درمان از مزایای بالقوه‌ی آن باشد. در این موارد ممکن است پزشک شما، تنها پیشنهاد حفظ آسایش شما را بدهد یا تنها علائم ناشی از سرطان هم‌چون درد یا تنگی‌نفس را درمان کند.

در طول عمل جراحی، جراح سعی می‌کند سرطان ریه و یک حاشیه از بافت سالم را بردارد. مراحل برداشتن بافت سرطانی ریه عبارتند از:

اگر شما تحت عمل جراحی قرار بگیرید، ممکن است جراح شما غدد لنفاوی قفسه‌ی سینه‌ی شما را هم بردارد تا آنها را برای مشاهده‌ی علائم سرطان بررسی کند.

جراحی سرطان ریه دارای خطراتی هم‌چون خون‌ریزی و عفونت می‌باشد. پس از جراحی ریه انتظار تنگی‌نفس را داشته باشید. اگر بخشی از ریه‌ی شما برداشته شده است، بافت باقی‌مانده ریه در طول زمان گسترش پیدا خواهد کرد و نفس کشیدن آسان‌تر خواهد شد. ممکن است پزشک یک درمان‌گر تنفسی را به شما پیشنهاد کند که از طریق تمرین‌های تنفسی به بهبود شما کمک خواهد کرد.

در شیمی درمانی، با استفاده از دارو سلول‌های سرطانی کشته می‌شوند. داروهای شیمی درمانی یک بار یا و از طریق یک رگ بازو (تزریق وریدی) و یا به صورت خوراکی به شما داده می‌شود. معمولا ترکیبی از داروها در یک سِیر درمانی برای چند هفته یا چند ماه تجویز می‌شود و فواصلی برای عدم مصرف در این دوره در نظر گرفته می‌شود تا بدن شما بهبود پیدا کند.

شیمی درمانی اغلب بعد از جراحی صورت می‌گیرد تا هر نوع سلول سرطانی که ممکن است در ریه باقی مانده باشد را از بین ببرد. این روش هم‌چنین قبل از جراحی هم انجام می‌شود تا بافت سرطانی را کوچک‌تر کرده و برداشتن آن را آسان کند. در بعضی نمونه‌ها می‌توان از شیمی درمانی برای تسکین درد و علائم سرطان‌های پیشرفته استفاده نمود.

پرتو درمانی از پرتوهای پرقدرت انرژی منابعی هم‌چون اشعه X و پروتون استفاده می‌کند تا سلول‌های سرطانی را از بین ببرد. پرتو درمانی می‌تواند از خارج بدن شما (تابش پرتو خارجی) به ریه‌ی سرطانی تابانده شود و یا اینکه داخل سوزن، دانه، یا کاتر گذاشته شود و درون بدن و نزدیک قسمت سرطانی (براکی تراپی) قرار گیرد.

می‌توان از پرتو درمانی بعد از جراحی استفاده کرد تا سلول‌های سرطانی باقی‌مانده را از میان برد. هم‌چنین می‌توان از این روش برای درمان اولیه‌ی سرطان‌هایی که از طریق جراحی قابل حذف نیستند، استفاده کرد. می‌توان از پرتو درمانی برای تسکین درد و علائم دیگر برای افرادی که دارای سرطان‌های پیشرفته‌ی ریه هستند، استفاده کرد.

در مورد افرادی که سرطان ریه‌ی بسیار جزئی دارند، یک گزینه‌ی درمان پرتو درمانی استریوتاکتیک بدن می‌باشد. این نوع پرتو درمانی از تابش پرتوهای بسیار از زوایای متفاوت بر سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. درمان پرتو درمانی استریوتاکتیک بدن، به طور معمول در یک یا چند مرحله‌ی درمان تکمیل می‌شود. در نمونه‌های خاص، می‌توان از این روش به جای جراحی تومورهای سرطانی کوچک استفاده نمود.

درمان‌های هدف‌دار، درمان‌های جدیدتر سرطان هستند که از طریق هدف قرار دادن ناهنجاری‌های خاص در سلول‌های سرطانی عمل می‌کنند. داروهای درمان هدفمند اغلب در ترکیب با داروهای شیمی درمانی استفاده می‌شوند.

 

گزینه‌های درمان هدفمند برای درمان سرطان ریه عبارتند از:

بعضی از درمان‌های هدفمند تنها روی بیمارانی اثر دارد که سلول‌های سرطانی آنها جهش‌های ژنتیکی خاصی داشته باشد. سلول‌های سرطانی شما در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار می‌گیرند تا مشخص شود که آیا این داروها می‌تواند به شما کمک کند یا نه.

کارآزمایی بالینی مطالعه‌ی تجربی درمان‌های سرطان ریه می‌باشد. چنان‌‌چه درمان‌های سرطان ریه بی‌اثر باشند و یا گزینه‌های درمان شما محدود باشد می‌توانید در یک کارآزمایی بالینی ثبت‌ کنید.

ممکن است مطالعات درمانی در یک کارآزمایی بالینی جزو جدیدترین نوآوری‌ها باشد، اما معالجه‌ی قطعی سرطان را تضمین نمی‌کند. گزینه‌های درمان خود را با دقت بسیار و با کمک پزشک‌تان بررسی کنید.

مشارکت شما در یک کارآزمایی بالینی می‌تواند به پزشکان کمک کند تا شناخت بهتری برای چگونگی درمان سرطان ریه در آینده پیدا کنند.

افراد مبتلا به سرطان ریه اغلب علائم و نشانه‌های سرطان و هم‌چنین عوارض جانبی درمان را تجربه می‌کنند. مراقبت‌ حمایتی که با مراقبت‌ تسکینی نیز شناخته می‌شود، یکی از حوزه‌ی تخصص پزشکی است که شامل کار با یک پزشک برای حداقل کردن علائم و نشانه‌های سرطان می‌باشد. ممکن است پزشک شما توصیه کند به محض تشخیص سرطان با یک تیم مراقبت تسکینی ملاقات کنید تا اطمینان حاصل کنید که در طول درمان سرطان و پس از آن راحت هستید.

در یک مطالعه، افراد مبتلا به سرطان ریه‌ی سلول غیر-کوچک پیشرفته که به محض تشخیص سرطان شروع به دریافت مراقبت‌های تسکینی کردند از کسانی که به درمان‌هایی هم‌چون شیمی درمانی و پرتو درمانی ادامه می‌دادند عمر کردند. گزارش شد افرادی که مراقبت‌های تسکینی دریافت می‌کردند، روحیه و کیفیت زندگی بهتری داشتند. این افراد به طور متوسط سه ماه از افرادی که مراقبت‌های استاندارد دریافت می‌کردند زنده ماندند.

ممکن است نگران شوید که دریافت مراقبت‌های تسکینی به این معنا است که نمی‌توانید تحت درمان‌های تهاجمی برای سرطان قرار بگیرید. اما به جای جایگزین کردن تغذیه درمانی، مراقبت‌های تسکینی مکمل درمان سرطان شما است و احتمال تکمیل روند درمان شما را می‌کند.

بسیاری از افراد مبتلا به سرطان ریه در طول دوره‌ی بیماری، دچار تنگی‌نفس می‌شوند. درمان‌هایی مانند اکسیژن مکمل و داروهای دیگر در دسترس هستند که کمک می‌کنند احساس راحتی بیشتری داشته باشید، اما این داروها همیشه کافی نیستند.

این روش‌ها به مقابله با تنگی‌نفس کمک می‌کند:

اگر احساس تنگی‌نفس می‌کنید یا اگر علائم شما بدتر شده است به پزشک اطلاع بدهید، زیرا روش‌های درمانی دیگری نیز برای تسکین تنگی‌نفس موجود می‌باشد.

درمان‌های مکمل و جایگزین سرطان ریه نمی‌توانند سرطان شما را معالجه کنند. اما می‌توان تحت مراقبت پزشک از ترکیب درمان‌های مکمل و جایگزین برای کمک به تسکین علائم و نشانه‌های سرطان استفاده کرد.

پزشک‌تان می‌تواند به شما کمک کند تا مزایا و خطرات درمان‌های مکمل و جایگزین را بسنجید.

کالج آمریکایی پزشکان قفسه‌ی سینه به افراد مبتلا به سرطان ریه توصیه می‌کند تا درمان‌های زیر را هم در نظر بگیرند:

تشخیص سرطان می‌تواند طاقت‌فرسا باشد. در طول زمان شما راه‌هایی برای کنار آمدن با اضطراب و عدم اطمینان در مورد سرطان پیدا می‌کنید. تا آن زمان، این موارد به شما کمک می‌کند:

از پزشک‌تان در مورد گروه‌های حمایتی در محل زندگی‌تان بپرسید. یا از طریق دفترچه تلفن، کتابخانه یا یک سازمان سرطانی هم‌چون انستیوی ملی سرطان یا انجمن سرطان کشور در این‌باره جستجو کنید.

هیچ راه مطمئنی برای پیشگیری از سرطان وجود ندارد، اما شما می‌توانید با روش‌های زیر خطر ابتلا به آن را کاهش دهید:

اگر خواندن این مقاله وقت زیادی از شما می‌گیرد می‌توانید برای آشنایی با خلاصه‌ای از آن، ویدیوی زیر را ببینید.

برگرفته از: http://www.mayoclinic.org

(function(a){function c(){try{return ===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return <=g.indexOf('category-')

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ” + now.getMonth() + ” + now.getDate() + ” + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ” + now.getMonth() + ” + now.getDate() + ” + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

به خدا، سلام، به نظرم اگر این علایم دارید با یکی از دوستان واقعا دوست یا با خانواده درمیون بذارید تا تمام بار روی دوش شما نباشه، باور کنید خیلی سبک میشید، و بهتر می تونید تصمیم بگیرید چون این علایم خیلی شبیه علایم بیماریهای دیگه است ،حتی استرس هم باعث بروز این علایم میشه بهتره دفترچه بیمتون رو بردارید و خودتون رو به دکتر نشون بدید تا ان شاا رفع شه مشکل و خیالتون راحت شه

خیلی مطلب خوب و جامعی بود. و نکته حالب برای من انتخاب عکسهای مفهومی بود. ادم هنگام مواجهه با مطالب سرطانی انتظار عکسهای تا حدودی چندش و غم انگیز داره. اما خوشبختانه عکسها چنین احساسی رو القا نمیکرد.
سپاسگزارم.

سلام ، مقاله پرمحتوا و کاملی است. ضمن تشکر می خواهم بدانم در طب سنتی اصیل ایرانی ، نظر بوعلی سینا یا بزرگان دیگر در مورد تنفس و ریه ، مطلبی که به این مقاله قابل اضافه کردن باشد یافت نمی شود و همچنین نقش حجامت عام در درمان بیماری های ریوی چگونه است؟ با تشکر

خواص خوراکی ها

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

آخرین مطالب


علائم اولیه سرطان سینه چیست؟

کاربردی‌ترین اصطلاحات حسابداری مالی کدام‌اند و چه مفهومی دارند؟

خواص روکولا؛ نحوه استفاده و عوارض احتمالی آن

معرفی کتاب دختر پرتقالی؛ اثری دیگر از نویسندهٔ دنیای سوفی

کاهش استرس شغلی با استفاده از مدل کنترل – تقاضای استرس کاری

ترین های جهان

معروف ترین موزه های جهان؛ ۱۰ موزه برتر جهان با آثار تاریخی حیرت‌انگیز

بهترین کشورها برای راه اندازی کسب و کار در سال ۲۰۱۹


ارزانترین کشور برای تحصیل کدام است؟

کوچکترین کشورهای جهان که احتمالا هرگز آن‌ها را نشنیده‌اید

عجیب ترین حیوانات دنیا که شما را حیرت‌زده می‌کنند


بهترین کتاب هایی که تبدیل به فیلم شدند

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

راههای پیشگیری سرطان ریه

هفته گذشته گزارشی درباره استفاده از ریزذرات طلا در درمان سرطان داشتیم. این‌که دانشمندان دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند موفق شده‌اند که داروی شیمی‌درمانی را به طور متمرکز در داخل سلول سرطانی فعال کنند.

این دانشمندان برای این کار ریزذرات یا ذرات نانوی طلا را در محفظه‌ای شیمیایی قرار دادند و آن را با موفقیت به داخل سلول‌های سرطانی مغز گورخرماهی رساندند.

به این ترتیب شیمی‌درمانی فقط سلول‌های سرطانی را هدف قرار داد بدون این که به سلول‌های سالم آسیب برساند و ایجاد عوارض جانبی کند.

بخوانید:ریزذرات طلا به کمک درمان سرطان می‌آیند

از شما خواسته بودیم سوال‌های تان را درباره سرطان به ما بفرستید.

در این مطلب دکتر مهبد ابراهیمی که گزارش‌های پزشکی را دنبال می‌کند، به سوال‌های مخاطبان بی‌بی‌سی فارسی درباره سرطان و شیوه‌های جدید درمان آن پاسخ داده است.

کسانی که در بستگان درجه اولشان سابقه سرطان پستان داشته‌اند باید با بررسی ژنتیکی اطمینان حاصل کنند که آیا حامل ژن‌هایی معیوب هستند یا نه.

این ژن ها BRCA1 و BRCA2 دارند و در پیشگیری از سرطان پستان مهمند. گاهی این ژن‌ها به علت جهش، معیوب می‌شوند و این باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان به ویژه سرطان‌های تخمدان و پستان می‌شود. این ژن‌های معیوب به ارث می‌رسند، هم از طرف مادر هم از طرف پدر و احتمال سرطان پستان را ۸۷ و احتمال سرطان تخمدان را ۵۰ درصد افزایش می‌دهند.

بجز معاینه مرتب پستان‌ها که می‌توانید خود به سادگی یاد بگیرید و انجام بدهید، می توانید بررسی ژنتیکی درباره دو ژن مذکور را انجام دهید و از همه مهمتر سالم زندگی کنید.

برای این که بدانید چه کسانی باید به این موضوع توجه کنند و چه اقدامات تشخیصی یا درمانی انجام دهند اینجا را بخوانید.

به عنوان یک قاعده کلی سرطان نتیجه تاثیر هر دو عامل ژنتیک و محیط است، در برخی انواع سرطان نقش ژنتیک پرنگ‌تر است؛ مثل سرطان‌های پستان، تخمدان، پروستات و روده بزرگ.

در برخی انواع تاثیر محیط است مثل سرطان ریه به علت سیگار کشیدن.

نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که علت سرطان را نباید به فقط یک عامل تقلیل داد، فردی که استعداد ژنتیکی نوعی سرطان را دارد ممکن است با زندگی سالم مانع از فعال شدن ژن‌های معیوب شود یا زندگی ناسالم ممکن است باعث جهش ژنتیکی و ایجاد استعداد سرطان شود.

دانشمندان فکر می‌کنند که در آینده هر فرد می تواند با آزمایش ژنتیک دریابد که از نظر ژنتیکی استعداد ابتلا به چه سرطان‌هایی را دارد.

پیشرفت‎های دانش ژنتیک بخصوص در زمینه سلول‌های بنیادی در آینده ممکن است حتی امکان دستکاری ژن‌های معیوب و برطرف کردن زمینه ژنتیکی بیماری‌ها را فراهم کند.

اما تا آن زمان، ما در مورد ژن‌های‌مان کاری از دستمان بر نمی‌آید، چه ژنهای‌مان استعداد ایجاد بیماری داشته باشند یا نه باید آنها را همانطور که هستند بپذیریم.

آنچه در توان ما است این است که عامل محیط را به حداقل برسانیم و مهمترین راه آن هم زندگی سالم است. یکی از دلایل ایجاد سرطان جهش ژنها است، ژن سالم دچار تغییری می شود که دیگر عملکردش را ناسالم می‌کند.

زمینه این جهش ممکن است به ارث برسد اما ممکن است عوامل محیطی آن را ایجاد کنند، کار در معدن سیلیس می‌تواند باعث جهش ژنتیکی و سرطان ریه شود. دانشمندان تخمین زده‌اند که فقط پنج تا ده درصد سرطان‌ها نتیجه مستقیم به ارث رسیدن ژن معیوب (جهش یافته) هستند.

بطور کلی سه دلیل محیطی مهم سرطان عبارتند از: سیگار و دخانیات، تغذیه و عفونت‌ها.

مهمترین عوامل محیطی:

به این ترتیب راه‌های پیشگیری عبارت خواهند بود از:

با وجود انواع و اقسام رژیم‌های غذایی که تبلیغ می‌شود و اعتبار علمی آنها چندان مشخص نیست اما سه دستور ساده می‌تواند تغذیه سالم را تضمین کند:

غذای سالم، غذایی است گیاهی، تازه (یعنی از مواد غذایی تازه تهیه شده) و کم کالری (که شامل پرهیز از پرخوری هم می‌شود).

در بین رژیم های غذایی تحقیقات بیش از همه رژیم غذایی مدیترانه‌ای را توصیه می کنند: سبزیجات و میوه تازه به میزان زیاد، غلات سبوس‌دار، روغن زیتون و مغزدانه‌ها مثل گردو و بادام و محدود کردن مصرف گوشت به هفته‌ای یک یا دو روز.

یک سوال ساده: در زندگی شما کدامیک نقش بیشتری دارد؟ پا، انگشت، قاشق، لیوان؟

از جواب به این سوال ساده می توانید بفهیمد که چقدر با زندگی سالم فاصله دارید.

استرس بخصوص استرس زندگی مدرن را فراموش نکنید، اگر در مسابقه ثروت و قدرت با تمام قوا حضور دارید، گهگاه به بهایی که برای درآمد با روح و روان خود می‌پردازید هم فکر کنید.

پاسخ به این سوال برای انواع سرطان فرق دارد. اگر سابقه سرطان در بستگان درجه اول و دوم وجود دارد با پزشک مشورت کنید. در ایران طرح غربالگری برای سه سرطان پستان، روده بزرگ و دهانه رحم آغاز شده است. در این باره از مرکز بهداشتی درمانی محل خود سوال کنید.

خانم های جوان باید به سرطان گردن رحم اهمیت بدهند و مرتبا پاپ اسمیر انجام بدهند و حتی مهمتر، واکسن بزنند. گارداسیل واکسنی است که علیه چهار گونه از ویروس پاپیلوما انسانی بخصوص گونه های خطرناک ۱۶ و ۱۸ مصونیت ایجاد می‌کند و در ایران در دسترس است.راههای پیشگیری سرطان ریه

در مورد سرطان پروستات اخیرا برخی متخصصان در اهمیت تشخیصی تست PSA اظهار تردید کرده اند.

بطور کلی از حدود چهل یا چهل و پنج سالگی با پزشک خود درباره غربالگری و چک‌آپ‌های مرتب صحبت کنید.

این مطلب برای پاسخ به سوال‌های شماری از مخاطبان بی‌بی‌سی فارسی که از طریق صفحه #ازمابپرس فرستاده‌اند، تهیه شده است.

شما هم می‌توانید سوال‌های خود را از طریق این صفحه یا فرم‌هایی در مطالب دیگر برای ما بفرستید، تا سوال‌های شما به مطالب و گزارش‌های بی‌بی‌سی فارسی تبدیل شوند.

اینجا درباره #ازمابپرس بخوانید.

راههای پیشگیری سرطان ریه
راههای پیشگیری سرطان ریه
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *