راههای پیشگیری حالت تهوع

راههای پیشگیری حالت تهوع
راههای پیشگیری حالت تهوع

درمان‌های خانگی و فوری حالت تهوع

علت‌های اصلی حالت تهوع

انواع داروهای ضد تهوع

 تهوع حرکتی (حالت تهوع در ماشین و وسایل نقلیه)

حالت تهوع در بارداری

راههای پیشگیری حالت تهوع

حالت تهوع در کودکان

فرادید| تهوع احساس بالا آوردن غذا و به هم خوردن دل. نوعی احساس است همراه با حرکت معکوس اندام‌های گوارشی که معده برای بیرون‌راندن چیزی که در داخل آن است، انجام می‌دهد. در این حالت انسان وادار به استفراغ می‌شود. در واقع حالت تهوع، بیماری رایجی است که برخی مواقع بسیار آزاردهنده است. در حالت کلی تهوع چه با استفراغ همراه باشد چه نباشد، دلایل مختلفی دارد که بعضی از آن‌ها به سادگی قابل حل یا درمان هستند.

گاه حالت تهوع را می‌توان با دستور غذایی ساده، چند نوع خوراکی یا تکنیک‌هایی آسان درمان کرد.

راه‌هایی برای درمان فوری تهوع

دستشوییاگر حالت تهوع دارید قبل از مصرف هر دارویی به دست‌شویی بروید. گاهی اوقات دلیل حالت تهوع و درد دل در افراد مختلف نیاز به اجابت مزاج است. آب و مایعات اغلب اوقات حالت تهوع با استفراغ همراه است. استفراغ باعث از دست رفتن آب بدن می‌شود. وقتی بدن دچار کم‌آبی شود، حالت تهوع شدیدتر می‌شود.نوشیدن نعناع، بابونه و یا چای زنجبیل با عسل اثر مثبتی در کم شدن حالت تهوع دارند.

غذای مقویبدن برای حفظ انرژی نیاز به مواد مقوی دارد، خوردن غذایی شیرین و مطلوب به حفظ انرژی کمک می‌کند. البته غذا باید هضم آسانی داشته باشد. غذاهای تند، چرب یا بسیار شیرین، مناسب نیستند. در حالت تهوع از خوردن لبنیات هم پرهیز کنید چرا که لبنیات باکتری‌هایی طبیعی دارند که ممکن است با معده سازگار نباشند. غذاهایی که بوی تند و شدیدی دارند یا زیاد چرب هستند، حالت تهوع را بدتر می‌کند.

غذاهایی مانند سیب زمینی له شده، پلوی سفید مخصوصا کته یا رشته فرنگی به آرام کردن معده و درمان حالت تهوع کمک می‌کنند. خوردن پلوی کته با برنجی که خوب شسته شده و نیم ساعت خیس خورده است، مفید است.نوشیدنی کولاخوردن شربت نوشابه؛ مایع غلیظی که طعم کولا می‌دهد.زمانی که نوشیدنی کولا در دسترس نیست و فرد بیمار تمایلی به خوردن غذا نیز ندارد، خود نوشابه می‌تواند مفید باشد. نوشابه قند بالایی دارد اما هر بار پیش از نوشیدن باید آن را تکان داد که گازش خارج شود.

جوش شیرینجوش شیرین را باید در یک لیوان آب ولرم حل کرد و نوشید. این نوشیدنی کمک زیادی به درمان حالت تهوع می‌کند.

پروتئینوعده‌های غذایی که بیشتر حاوی غذاهای پر پروتئین هستند نسبت به مواد غذایی حاوی کربوهیدرات طبق تحقیقات برای کاهش حالت تهوع بهتر هستند. اگر دچار تهوع هستید بهتر است به جای استفاده از غذاهای کربوهیدراتی مثل سیب زمینی سرخ شده، مرغ کبابی ساده را جایگزین کنید.

چای نعنانوشیدن چای نعناع. چای نعناع در تسکین فوری تهوع بسیار مؤثر است. یک قاشق کامل برگ خشک نعناع را در آب جوش ریخته شود و بعد از نیم ساعت می‌توان آن را صاف کرد ولی خوردن برگ‌های نعناع همراه با چای نیز کمک امدادی به درمان تهوع است.

دارچین

براساس یک تحقیق انجام یافته در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که دارچین می‌تواند به کاهش تهوع ایجاد شده بوسیله درد قاعدگی کمک کند. دارچین معمولا در کلوچه‌ها و نانهای معطر به عنوان یک طعم دهنده استفاده می‌شود.

زنجبیلخوردن زنجبیل برای کاهش تهوع خوب است. برای کنترل تهوع بین یک تا چهار گرم زنجبیل در روز می‌تواند خورده شود ولی در دوران بارداری مصرف زنجبیل هیچ‌گاه نباید از یک گرم در روز بیشتر شود. زنجبیل را می‌تواند با چای یا دمنوش نیز مصرف کرد.

لیموترش تازهاستنشاق بوی لیمو ترش تازه و یا سایز مرکبات در تسکین حالت تهوع مفید است. خوردن لیمو ترش خصوصاً به شکل یخ‌زده نیز خوب است.

کمپرس سردقرار دادن کمپرس سرد پشت گردن در حالت درازکش، باعث بهتر شدن حالت تهوع می‌گردد.

استراحتبدن برای مبارزه با باکتری یا ویروس موجود در معده به انرژی نیاز دارد بنابراین استراحت لازم است. فردی که دچار حالت تهوع است بهتر است دراز بکشد و از انجام ورزش و حرکت زیاد خودداری کند. خواب مفید است. فرد بیمار ممکن است بعد از بیدار شدن از خواب احساس بهتری داشته باشد یا همچنان حالت تهوع ادامه داشته باشد اما حداقل در این بین رنج نکشیده است.

دارو ضد تهوعجلوی استفراغ را نگیرید، استفراغ راه بیرون آمدن باکتری یا ویروس از معده است و پاکسازی است. اگرچه استفراغ ممکن است ناراحت کننده باشد ولی به بهبود بیماری کمک می‌کند. برای حفظ آرامش هنگام خواب، میتوان یک سطل را در دسترس فرد بیمار قرار داد. اگر حالت تهوع خیلی شدید و ناراحت کننده باشد، می‌توان از داروهای ضد تهوع استفاده کرد.

پیاده روی آراماگر حالت تهوع خفیف باشد، پیاده روی در هوای آزاد می‌تواند به بهبود آن کمک کند.

چوب شور نمکیاگر فردی صبح از خواب بیدار شد و حالت تهوع داشت، می‌تواند مقداری نوشابه را کم کم بنوشد یا چوب شور خشک، غلات خشک، نان تست خشک را کم کم بخورد. خوردن این خوراکی‌ها در طول روز، حالت تهوع را کنترل کرده و به درمان کمک می‌کنند.

سرکه سیبنوشیدن سرکه سیب به درمان حالت تهوع کمک می کند. دو قاشق سرکه سیب را باید با یک لیوان آب ولرم مخلوط کرد و نوشید.

بیسکوییتهمان‌طور که در بالا گفته شد، در هنگام حالت تهوع باید خوراکی‌های سبک و ساده خورده شود. بیسکوئیت از جمله این خوراکی‌هاست اما نباید در خوردن آن زیاده‌روی کرد.

غذا های ساده با فیبر بالا خوردن این مواد غذایی می‌تواند مواد شیمیایی که محرک حالت تهوع هستند را از بدن خارج کند. خوردن سبزیجات و میوه‌های خام مانند سیب و هویج می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

آجیل خوردن مواد کم حجم و سرشار از پروتئین مانند گردو و بادام زمینی انرژی از دست رفته را به بدن فرد بیمار باز می‌گرداند و حالت تهوع را کمرنگ‌تر می‌کند.

موز موز علاوه بر فیبر بالا حاوی پتاسیم است که علائم تهوع را بهبود می‌بخشد.

فلفل قرمز یا چیلیاگرچه غذاهای تند و ادویه‌دار حالت تهوع را شدیدتر می‌کند ولی در مورد فلفل قرمز استثنا وجود دارد، چیلی حاوی ماده‌ای است به کپسایسین که درست همانند داروی ضد تهوع عمل می‌کند. غذاهایی که حاوی فلفل قرمز تند هست می‌توانند به فردی که دچار تهوع شده کمک کنند.

استفاده از طب سوزنی مچ دستیک تحقیق مروری در ۲۰۰۹ نشان داد که طب سوزنی مچ دست می‌تواند به کاهش تهوع پس از عمل کمک کند. البته یک تحقیق بروزتر نشان می‌دهد که شواهد چندان مستدل نیستند و به تحقیقات بیشتری برای اندازه گیری اثرات طب سوزنی مچ دست برای کاهش تهوع، نیاز است.

گل بومادران(گل برنجاسف)

اگر تهوع شما ناشی از غذای طلوب و سنگین باشد بخصوص اگر معده ضعیفی دارید گل برنجاسف یا بومادران یک پیشنهاد امتحان شده است. کافی ست مقدار کمی گلهای خشک بومادران را در کف دست پودر کرده و میل کنید. این گیاه تلخ مزه است اما اثرات آن بسیار شگفت انگیز است.

 بومادان گیاهی دارویی با طبع گرم و خشک است

رایحه درمانی

برخی اعتقاد دارند که رایحه درمانی می‌تواند به کاهش تهوع کمک کند و چندین نوع رایحه مختلف از جمله لیمو، اسطوخودوس، بابونه، میخک و پرتقال توصیه شده است. بعضی تحقیقات هم دریافتند که بخصوص اثر رایحه درمانی نعناع می‌تواند تهوع را رفع کند. یک تحقیق انجام شده در سال ۲۰۱۲ نشان داد که ایزوپروپیل الکل بر اساس رایحه درمانی در کاهش تهوع موثر بود اما هیچ مدرکی برای روغن نعناع موجود نبود. نویسندگان تحقیق نتیجه گرفتند که رایحه درمانی مفید است اما نسبت به داروی ضد تهوع اثر کمتری دارد.

چند نکتههنگام داشتن حالت تهوع از باید خوردن غذاهای فناوری شده همانند چیبس، همبرگر، شیرینی، دونات، کنسرو، نان سفید، غذاهای سرخ شده یا غذاهای چرب و شور خودداری کرد.

اگر تهوع همراه با استفراغ باشد باید بدن بوسیله خوردن وعده‌های کوچک آب بصورت منظم آبرسانی شود. خوردن غذاهای شور یا نوشیدن یک نوشیدنی قندی بدون گاز می‌تواند به جایگزینی قندها و نمکهای از دست رفته با استفراغ ضروری است.سوپ ساده سبزیجات، داغ خورده شود. عرق کردن هنگام خوردن سوپ داغ، نشانه خوبی برای بهبودی است.استفاده از مواد مخدر، الکل  و کافئین باعث تحریک بیشتر معده شده و حالت تهوع را بدتر می کند.فردی که دچار احساس تهوع شده است باید از قرار گرفتن در محیط‌های گرم، دم کرده پرهیز کند. بودن در هوای خنک و تازه احتمال شدیدتر شدن حالت تهوع را کاهش می‌دهد.وعده‌های غذایی باید حجم کم داشته باشند. 6 تا هشت وعده کوچک در روز و یک میان وعده پیش از خواب، مفید است.

بعضی از فعالیتهای روزمره و وضعیتهایی مثل خم شدن به جلو و یا منقبض کردن شکم نیز می‌تواند باعث افزایش تهوع شود. با خودداری از خم شدن به جلو می‌توان از فشار وارده روی شکم و معده که ممکن است علائم را بیشتر کند، خودداری کنید.

راههای پیشگیری حالت تهوع

تحقیقات نشان می‌دهد که نفس‌های عمیق و آهسته و به طور مرتب می‌تواند به کاهش احساس تهوع کمک کند. این ممکن است مدیتیشن ذهنی را به کار گیرد که بر تکنیکهای تنفسی کنترل شده متمرکز است. این روش به خصوص برای تهوع ناشی از دردهای قاعدگی بسیار موثر است. با اجرای این تکنیک هم گرفتگی عضلانی و هم تهوع به طور همزمان کاهش می‌یابد.دهانشویه قبل از غذا و بعد از آن باعث از بین بردن طعم و مزه بد در دهان می‌شود و در درمان و بهبود حالت تهوع بی اثر نیست. بین هر وعده غذایی و خواب باید حداقل یک ساعت فاصله باشد.استفاده از غذاهای ساده می‌تواند به کاهش تهوع کمک کند. هر غذایی با مواد طعم دهنده زیاد ممکن است باعث ناخوشی بیشتر معده شود. برای مثال رژیم غذایی BRAT اغلب اوقات برای رفع علائم مسمومیت‌های غذایی یا عفونت استفاده می‌شود. همچنین این رژیم همیشه برای بیمارانی که دچار اسهال هستند توصیه می‌شود این رژیم غذایی شامل موز، برنج، سیب و نان تست شده می‌شود.

اگر تهوع و یا استفراغ مداوم باشد و یا با علائم شدیدی مانند درد شکم، تب، زردی پوست (یرقان)، یا خونریزی همراه باشد حتما باید به پزشک مراجعه کنید

علت‌های اصلی حالت تهوعحساسیت: حالت تهوع می‌تواند در اثر حساسیت به بعضی مواد غذایی ایجاد شود. بهتر است هر بار که حالت تهوع دست می‌دهد تمام غذاهایی که در 12 ساعت گذشته خورده شده، روی کاغذ لیست شود تا بعد از مدتی بتوانبد با پیدا کردن موارد مشترک، مواد غذایی حساسیت زا مشخص شود.

حساسیت شدید به لاکتوز: برخی افراد نمی‌توانند مواد لبنی را به خوبی هضم کنند یا بعد از مصرف حالت تهوع پیدا می‌کنند. در این حالت یعنی حساسیت به لاکتوز وجود دارد. داروهایی هستند که با مصرف قبل از غذا، به هضم بهتر لاکتوز کمک می‌کنند. همچنین می‌توان مواد لبنی بدون لاکتوز مصرف کرد.

حالت تهوع در اثر حرکت: بعضی افراد هنگام حرکت و تکان‌های طولانی مدت در هواپیما، قطار، سفرهای دریایی یا حتی خودرو، دچار حالت تهوع می شوند. برای جلوگیری از این موضوع می‌توان به داروخانه مراجعه کرد و داروی ضد تهوع تهیه کرد. یکی از این داروهای مؤثر، “درامامین” (Dramamine) است.

استرس و اضطراب: همانطور که در فرهنگ ما دلشوره خوانده می شود، باعث حالت تهوع و اسهال می‌شود که بااستفاده از تکنیک‌های آرام‌سازی ذهن قابل درمان است.

تهوع دوره‌ بارداری: حالت تهوع در ماه‌های اول بارداری امری رایج است. در این دوره مصرف داروهای صنعتی یا حتی گیاهان دارویی نیز باید تحت نظر و با مشورت پزشک معالج همراه باشد.

پیشگیری از تهوع و استفراغ در کودکان: کودک نباید هم‌زمان هم غذا بخورد، هم بازی کند.برای پیشگیری از تهوع ناشی از حرکت، کودک باید طوری در ماشین بنشیند که طرف صورت وی رو به شیشه جلو باشد. نگاه کردن از شیشه‌های کناری باعث بدتر شدن تهوع می‌شود. به علاوه خواندن و یا بازی با گیم‌های کامپیوتری در ماشین باعث بدتر شدن بیماری حرکتی و در نتیجه تهوع می‌شود.

باید توجه داشت که اگر حالت تهوع بی هیچ دلیل مشخصی به وجود آمد و ادامه‌دار شد، حتما به پزشک مراجعه شود و همچنین اگر حالت تهوع با تب همراه باشد باید سریع به پزشک مراجعه شود.

حالت تهوع در بارداری

حالت تهوع برای اکثر زنان حامله پیش می آید و یکی از علائم بارداری است. این حالت می تواند برای زن باردار آزار دهنده باشد اما برخی از راهکارهای و تغییر دادن عادات غذایی می توان آنرا بهبود بخشید. فقدان اشتها و یا حتی از دست دادن اشتیاق برای غذا در مادران باردار در طول سه ماهه اول بارداری مسئله‌ای شایع است به طور کلی این توضیح پذیرفته شده است در حقیقت این توانایی بدن برای جلوگیری از قرار گیری جنین در معرض مواد غذایی سمی است بنابراین، مناسب نیست که شما خود را مجبور کنید تا غذا‌های طلوب بخورید، مگر اینکه آن‌ها به شدت توسط پزشکان و متخصصان تغذیه توصیه شده باشند به جای آن، انتخاب غذا‌های سالم که با شما جور در می‌آیند، مفید هستند همچنین، مهم است که زنان باردار به انواعی از مواد غذایی توجه کنند، که برای سلامت خودشان و رشد جنین مضر هستند.

باید به این نکته توجه شود که تهوع بارداری نتیجۀ افزایش هورمون‌های شماست و معمولا با آغاز سه ماهۀ دوم از بین می روند و این حالت تهوع به جنین هیچ آسیبی نمی‌رساند. برای خانم هایی که حالت تهوع شدید و مشکل ساز دارند ممکن است پزشک است داروهایی را در دوز کنترل شده تجویز کند. توجه داشته باشید که اگر پیش تر از داروهای ضد تهوع استفاده می کردید در بارداری نباید بدون مجوز پزشک از آن ها استفاده کنید. در این دوره می توانید با روش های زیر، تهوع و استفراغ خفیف را کاهش دهید.

حالت تهوع در کودکان

حالت تهوع تنها مختص بزرگسالان نیست و کودکان هم گه‌گاه دچار این حالت می‌شوند. اگر کودک شما زیاد اهل تنقلات و غذاهای آماده است تعجبی ندارد که مرتبا دچار حالت تهوع شود. ریفلاکس در کودکان علائم زیادی دارد که مهمترین آنها شامل استفراغ، سرفه‌های مکرر، آروغ زدن‌های زیاد، کم خونی، بی‌قراری‌های شبانه و بی‌اشتهایی است.

حالت تهوع ممکن است با توجه به سن کودک به دلایل مختلفی بستگی داشته باشد:

اگر کودک شیرخواره دچار استفراغ شد باید به شیر خوردن ادامه دهد مگر اینکه پزشک یا پرستار دستور دیگری بدهد. روش‌های مایع درمانی معمولاً برای نوزادان که فقط از شیر مادر تغذیه می‌کنند نیازی نیست زیرا شیر مادر به راحتی هضم می‌شود.

در صورتی که در کودک خود هر یک از حالات زیر را مشاهده کردید باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

همه‌ی ما حداقل یک‌بار دچار حالت تهوع شده‌ایم. حالت تهوع، همان حس آزاردهنده‌ای است که در معده‌تان دارید و احساس می‌کنید که می‌خواهید بالا بیاورید. حالت تهوع ممکن است توسط یک ویروس، مشکل یا بیماری‌های گوارشی، بارداری یا حتی یک بوی ناخوشایند ایجاد شود. بعضی وقت‌ها نیز ممکن است علاوه بر داشتن حالت تهوع، استفراغ کنید. علت حالت تهوع در بسیاری از اوقات کاملا مشخص نیست اما دلیل آن هرچه باشد، آن‌قدر زجرآور است که حاضرید برای خلاص شدن از شرّش هر کاری انجام بدهید. در ادامه، به برخی از علل حالت تهوع اشاره می‌کنیم و سپس چند درمان خانگی حالت تهوع را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

راههای پیشگیری حالت تهوع

موارد بسیاری می‌توانند باعث ایجاد حالت تهوع شوند. برخی از مردم نسبت به حرکت یا نسبت به برخی غذاهای خاص، داروها یا اثرات برخی شرایط پزشکی به‌شدت حساس هستند. همه‌ی اینها می‌توانند باعث تهوع شوند. در اینجا برخی از علل رایج حالت تهوع را توضیح می‌دهیم.

سوزش سردل یا بیماری رفلاکس معده به مری باعث می‌شود هنگام غذا خوردن، محتویات معده به مری برگردد. این رفلاکس، حس سوزشی ایجاد می‌کند که موجب تهوع می‌شود.

باکتری‌ها یا ویروس‌ها می‌توانند بر معده تأثیر بگذارند و حالت تهوع ایجاد کنند. باکتری‌های ناشی از مواد غذایی ممکن است باعث مسمومیت غذایی شوند. عفونت‌های ویروسی نیز می‌توانند موجب تهوع شوند.

برخی از داروها مثلا داروها و درمان‌های مربوط به سرطان مانند شیمی درمانی، ممکن است معده را اذیت کنند یا در ایجاد تهوع نقش داشته باشند. حتما قبل از مصرف هر داروی جدید، اطلاعات روی جعبه‌ی آن را به‌دقت مطالعه کنید. خواندن این اطلاعات و صحبت کردن با پزشک‌تان درمورد درمان‌هایی که روی شما انجام می‌شود، می‌تواند کمک کند تهوع ناشی از مصرف دارو را به حداقل برسانید.

ماشین‌گرفتگی و دریازدگی به‌خاطر تکان‌های شدید وسیله‌ی نقلیه اتفاق می‌افتند. در حین ماشین‌‌گرفتگی و دریازدگی، پیام‌هایی که به مغز منتقل می‌شوند، با حواس پنج‌گانه هماهنگ نیستند و درنتیجه فرد دچار حالت تهوع، سرگیجه یا استفراغ می‌شود.

پُرخوری یا خوردن برخی غذاها مانند غذاهای تُند یا پُرچرب ممکن است معده را اذیت کند و باعث تهوع شود. خوردن مواد غذایی‌ای که به آنها آلرژی دارید نیز ممکن است حالت تهوع ایجاد کند.

درد شدید می‌تواند در ایجاد حالت تهوع نقش داشته باشد. این مسئله درمورد بیماری‌های دردناکی مانند پانکراتیت (التهاب لوزالمعده)، سنگ کیسه صفرا یا سنگ کلیه صدق می‌کند.

زخم معده یا التهاب در معده و پوشش مخاطی روده‌ی کوچک، می‌تواند موجب تهوع شود. هنگامی که غذا می‌خورید، این زخم یک حس سوزش و تهوع ناگهانی ایجاد می‌کند.

تهوع نشانه‌ی چندین مشکل پزشکی دیگر نیز هست، از جمله:

در فهرست زیر، ابتدا درمان‌های اصلی و سریع تسکین حالت تهوع را بررسی می‌کنیم سپس به سراغ درمان‌هایی می‌رویم که دیرتر اثر می‌کنند. بسیاری از مواردی که تحت عنوان درمان تهوع وجود دارند، لزوما حالت تهوع را درمان نمی‌کنند اما می‌توانند به شما کمک کنند احساس راحتیِ بیشتری کنید.

مادرتان حق دارد که می‌گوید هرگز پس از غذا خوردن دراز نکشید. هنگامی‌ که دراز می‌کشید، شیره‌های معده ممکن است به‌سمت بالا حرکت کنند و حالت تهوع را تشدید کنند، به‌خصوص اگر به بیماری رفلاکس معده مبتلا باشید.

فشار آوردن به شکم‌تان و خم شدن روی آن نیز ممکن است حالت تهوع را بدتر کند، چون این ناحیه را فشرده می‌کند و باعث می‌شود احساس ناراحتی کنید. هنگامی که تهوع دارید، لم بدهید و چند بالش پشت‌تان بگذارید تا بالاتنه‌تان بالا بیاید و تا حد ممکن، کمتر به طرفین بچرخید.

حتما تابه‌حال دیده‌اید افرادی که دچار ماشین‌گرفتگی می‌شوند، سرشان را از پنجره بیرون می‌آورند. هوای تازه، علائم حالت تهوع را در بسیاری از افراد کاهش می‌دهد. علت این مسئله هنوز کاملا مشخص نیست. ممکن است دلیلش این باشد که شخص با این کار دیگر، بوهای تهوع‌آور درون ماشین را استشمام نمی‌کند یا با نگاه کردن به بیرون، روی چیز دیگری به‌جز تهوع تمرکز می‌کند.

با بروز اولین نشانه‌ی حالت تهوع سعی کنید جلوی پنکه یا پنجره بنشینید، به‌خصوص اگر بیش‌ازحد گرم‌تان است.

قرار دادن یک کمپرس سرد و آرام‌بخش در پشت گردن ممکن است به تسکین حالت تهوع کمک کند. هنگامی که حالت تهوع پیدا می‌کنید، درجه‌حرارت بدن‌تان ممکن است افزایش یابد. قرار دادن یک کمپرس سرد پشت گردن‌تان به‌مدت چند دقیقه می‌تواند تسکین‌دهنده باشد. هم‌چنین به کاهش درجه‌حرارت بدن کمک می‌کند. (بالا بودن دمای بدن ممکن است باعث ایجاد حالت تهوع شود.)

طب فشاری، یک درمان پزشکی جایگزین است که در آن برای کاهش علائم، باید روی نقاط خاصی از بدن فشار وارد شود. نقطه‌ی فشار برای تسکین حالت تهوع، در قسمت داخلی مچ دست و حدود ۳ انگشت پایین‌تر از مچ، بین دو تاندون بزرگ است. برای کاهش حالت تهوع، این نقطه را به‌مدت چند دقیقه به‌صورت دایره‌وار فشار بدهید.

ممکن است مدیتیشن (تمرینی برای تمرکز کردن و رسیدن به آرامش ذهن) به کاهش حالت تهوع کمک کند. این یک نوع روش آرام‌سازی است که ممکن است برای تهوع ناشی از اضطراب و استرس، بسیار مفید باشد.

تمرین‌های تنفس عمیق، جزو تکنیک‌های مراقبه هستند اما شما می‌توانید برای فرونشاندن تهوع ناشی از استرس، آنها را به‌تنهایی امتحان کنید. هوا را به‌آرامی از طریق بینی تنفس کنید و به‌آهستگی آن را بیرون بدمید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا حالت تهوع‌تان فروکش کند.

گاهی اوقات می‌توانید تهوع را با استفاده از قدرت ذهن‌تان درمان کنید. هرچه بیشتر به تهوع‌تان توجه کنید، احتمالا حالت تهوع‌تان بیشتر می‌شود. دفعه‌ی بعدی که دچار حالت تهوع شُدید، با خواندن کتاب یا تماشای تلویزیون حواس‌تان را پرت کنید. اگر حرکت کردن حال شما را بدتر نمی‌کند، کارهای سبک خانه را انجام بدهید یا با بچه‌هایتان بازی کنید، خلاصه خودتان را مشغول کنید تا درمورد حالت تهوع‌تان فکر نکنید.

اگر سر کار هستید، چند نفس عمیق بکشید و سعی کنید با رسیدگی به کارهای عقب‌افتاده، سرتان را گرم کنید. اما اگر حالت تهوع‌تان همچنان ادامه داشت و حتی شدیدتر شد، دست از کار بکشید و به پزشک مراجعه کنید، چون ممکن است یک بیماری بسیار واگیردار و خطرناک مانند التهاب معده و روده داشته باشید.

اگر تهوع باعث شود که نتوانید غذا بخورید یا مایعات بنوشید، ممکن است به کم‌آبی بدن دچار شوید. تهوع از علائم کم‌آبی بدن نیز هست اما نوشیدن آب و دیگر مایعات به مقدار خیلی زیاد ممکن است با پُر کردن شکم، حالت تهوع را بدتر کند.

وقتی حالت تهوع دارید، سعی کنید به‌تدریج و جرعه‌جرعه مایعات بنوشید. اگر آب معده‌تان را به‌هم می‌ریزد و تهوع‌تان را بیشتر می‌کند، از چای بدون کافئین یا آب همراه با بُرش‌هایی از میوه‌ی تازه استفاده کنید.

چای بابونه، یک درمان سنتی محبوب برای حالت تهوع است. این چای دارای اثر آرام‌بخشی است که ممکن است به شما کمک کند هنگامی که تهوع دارید، بخوابید و کمی استراحت کنید. چای بابونه یکی از خوراکی‌های کاهش‌دهنده‌ی اضطراب هم است.

چای‌های کیسه‌ای بابونه در اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی و داروهای گیاهی یافت می‌شوند. شما می‌توانید با ریختن یک فنجان آب جوش روی یک قاشق غذاخوری گل بابونه‌ی تازه یا خشک‌شده، برای خودتان چای بابونه درست کنید. بگذارید حداقل ۵ دقیقه خیس بخورد و سپس آن را صاف کنید و بنوشید.

لیمو ترش حاوی اسید سیتریک است. اسید سیتریک، یک ترکیب طبیعی است که به هضم غذا کمک می‌کند و معده را تسکین می‌دهد. مقداری آب لیمو را به لیوانی آب اضافه کنید و در طول روز جرعه‌جرعه بنوشید.

اگر تهوع شما ناشی از یبوست باشد، نوشیدن آب گرم با آب لیمو ممکن است باعث تحریک روده‌‌ها شود و یبوست را برطرف کند. بااین‌حال در مصرف آن زیاده‌روی نکنید، چون نوشیدن مقدار زیادی آب لیمو در یک مدت کوتاه ممکن است تهوع را بدتر کند.

راههای پیشگیری حالت تهوع

رایحه‌ی لیمو نیز می‌تواند تهوع را کاهش بدهد. براساس پژوهشی در سال ۲۰۱۱ مشخص شد که استنشاق عطر لیمو ممکن است به کاهش تهوع و استفراغ در زنان باردار کمک کند. اگر اسانس یا عطر لیمو ندارید، کافی است یک لیموی تازه را ببُرید و آن را بو کنید.

زنجبیل احتمالا محبوب‌ترین درمان خانگی تهوع است. براساس یک بررسی در سال ۲۰۱۲، زنجبیل خواص ضدتهوع دارد، البته برای اثبات تأثیرات زنجبیل بر حالت تهوع به تحقیقات بیشتری نیاز است. برای کمک به تسکین حالت تهوع، یک قطعه‌ی کوچک زنجبیل تازه یا زنجبیل شکری (آبنباتی) بخورید. همچنین می‌توانید چای زنجبیل بنوشید. این چای در اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی و داروهای گیاهی یافت می‌شود.

با ریختن یک فنجان آب جوش روی یک قطعه‌ی کوچک از ریشه‌ی زنجبیل تازه و پوست‌کنده برای خودتان چای زنجبیل درست کنید. بگذارید حداقل به‌مدت ۵ دقیقه خیس بخورد، سپس آن را صاف کنید و بنوشید.

براساس پژوهشی در سال ۲۰۱۳ مشخص شد که روغن نعناع فلفلی، یک راه مطمئن و مؤثر برای مبارزه با تهوع ناشی از شیمی‌درمانی است. برای بهره‌مندی از این مزیت، می‌توانید چای نعناع فلفلی بنوشید یا از کپسول‌های نعناع استفاده کنید.

چای نعناع فلفلی در اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی و داروهای گیاهی یافت می‌شود. همچنین می‌توانید با ریختن یک فنجان آب جوش روی یک قاشق چای‌خوریِ سرپُر برگ نعناع فلفلی تازه، برای خودتان چای درست کنید. بگذارید حداقل به‌مدت ۵ دقیقه خیس بخورد، سپس آن را صاف کنید و بنوشید.

با توجه به مطالعه‌ی دیگری در سال ۲۰۱۱، بوییدن اسانس نعناع فلفلی یا برگ‌های تازه‌ی آن نیز ممکن است تهوع پس از بیهوشی را کاهش بدهد.

یک باور قدیمی غلط وجود دارد که می‌گوید مصرف نوشابه و نوشیدنی‌های گازدار به کاهش مشکلات معده کمک می‌کند اما اغلب، دقیقا برعکس آن درست است.

نوشیدنی‌های گازدار ممکن است باعث نفخ شکم شوند و رفلاکس معده را تشدید کنند، همه‌‌ی اینها می‌تواند باعث ایجاد حالت تهوع شود. به‌علاوه اکثر نوشیدنی‌های گازدار سرشار از شکر هستند و ممکن است حال شما را بدتر کنند. اگر می‌خواهید نوشیدنی گازدار مصرف کنید، بهتر است قبل از نوشیدن آن اجازه بدهید گازش خارج شود یا آن را با آب رقیق کنید.

پیروی از یک رژیم غذایی سبک ممکن است مانع بدتر شدن تهوع شود یا از استفراغ جلوگیری کند. رایج‌ترین رژیم غذایی توصیه‌شده برای کاهش حالت تهوع، «رژیم BRAT» یده می‌شود که شامل موز، برنج، پوره‌ی سیب زمینی و نان تُست است.

می‌توانید مقدار کمی از مواد غذایی زیر را نیز مصرف کنید:

تا زمان برطرف شدن حالت تهوع‌تان از غذاهای سرخ‌شده، محصولات لبنی مانند پنیر و شیر، گوشت و مواد غذایی سرشار از فیبر اجتناب کنید.

به داروهایی که باعث تسکین حالت تهوع می‌شوند، داروهای ضدتهوع می‌گویند. هنگامی که حالت تهوع شدید است، ممکن است فرد به یک داروی بدون نسخه نیاز داشته باشد تا معده‌‌اش را آرام کند.

برخی از این داروهای ضدتهوع بدون نسخه عبارتند از:

اگر باردار هستید، بدون مشورت با پزشک‌تان از هیچ داروی بدون نسخه‌ای استفاده نکنید.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده در سال ۲۰۱۳، دیکلجیس (Diclegis) را به‌عنوان درمانی برای تهوع ناشی از بارداری تأیید کرد. این قرص، ترکیبی از ویتامین B6 (پیریدوکسین) و آنتی‌هیستامین دوکسیلامین است.

نتایج حاصل از درمان تهوع با ویتامین B6 (به‌تنهایی) قطعی نیستند. دُز معمول بین ۳۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم در روز است که باید در یک تا سه دُز به‌مدت سه هفته مصرف شود. بااین‌حال مصرف مکمل های غذایی ویتامین B6 بیش‌ازحد ممکن است حالت تهوع را بدتر کند. همچنین می‌تواند باعث عوارض جانبی جدی شود، ازجمله:

به همین علت، باید دیکلجیس یا ویتامین B6 را فقط تحت نظر پزشک مصرف کنید.

اگر باردار هستید، درمورد تمام داروهای مصرفی‌تان با پزشک مشورت کنید، چون برخی از داروها ممکن است روی شما یا جنین‌تان تأثیر منفی بگذارند. پزشک‌تان ممکن است در ابتدا روش‌های دیگری را برای کاهش تهوع بارداری به شما پیشنهاد کند، چون اکثر تهوع‌های بارداری تا ماه چهارم یا سه‌ماهه‌ی دوم بارداری برطرف خواهند شد.

اگر علاوه بر تهوع علائم دیگری نیز دارید، ممکن است مشکل‌تان جدی باشد. به‌عنوان مثال حالت تهوع با درد قفسه‌ی سینه، یکی از نشانه‌های حمله‌ی قلبی است. تهوع با سردرد یا سرگیجه‌ی شدید ممکن است نشان‌دهنده‌ی یک عارضه‌ی عصبی باشد. اگر حالت تهوع شما بیشتر از یک ماه طول کشید یا علاوه بر حالت تهوع وزن‌تان نیز بدون دلیل پایین آمد، نزد پزشک بروید.

اگر حالت تهوع شما با هریک از علائم زیر همراه بود، به اورژانس مراجعه کنید:

تهوع اغلب به کم‌آبی بدن منجر می‌شود. اگر تهوع شما با سایر علائم کم‌آبی بدن همراه است، فورا به پزشک مراجعه کنید. علائم کم‌آبی بدن عبارتند از:

حالت تهوع در اغلب اوقات، موقتی است و عارضه‌‌ای جدی ایجاد نمی‌کند. درمان‌های خانگی و داروهای بدون نسخه ممکن است مفید باشند اما گاهی اوقات تهوع می‌تواند به استفراغ نیز منجر شود. استفراغ کردن، اغلب تهوع را کاهش می‌دهد یا آن را برطرف می‌کند. بااین‌حال استفراغ و تهوع می‌توانند به‌سرعت باعث کم‌آبی بدن شوند. درمان‌هایی که در بالا به آنها اشاره شد، فقط برای بزرگسالان توصیه می‌شود. از آنجا که کودکان بسیار سریع‌تر به کم‌آبی بدن دچار می‌شوند، درصورتی‌که کودک‌تان برای بیش از ۱۲ ساعت استفراغ کرد، حتما او را نزد پزشک ببرید.

بسیاری از داروهای نسخه‌ای نیز می‌توانند باعث ایجاد حالت تهوع شوند. اگر معمولا پس از مصرف یک داروی خاص دچار تهوع می‌شوید، با پزشک‌تان صحبت کنید تا در صورت امکان، دارویتان را عوض کند.

(function(a){function c(){try{return ===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return <=g.indexOf('category-')

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ” + now.getMonth() + ” + now.getDate() + ” + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ” + now.getMonth() + ” + now.getDate() + ” + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

کارشناس نرم‌افزار ، عاشق زبان انگلیسی. ترجمه واقعا برام لذت‌بخشه.

کمک بزرگی بود

ممنون از شما.

ممنون. بسیار راه گشا بود.

بسیار سپاسگزارم.

متن بسیار مفید بود مخصوصا برای من که این حالت زیاد تجربه میکنم.

امیداورم با به‌کار بستن این نکات، حالت تهوع شما به حداقل برسه دوست عزیز.

خواص خوراکی ها

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

آخرین مطالب

درمان هانتینگتون؛ علائم، عوارض و راه های تشخیص آن

علت درد فک و همه چیز درباره عوامل، راه‌های پیشگیری و درمان آن

ریلکسیشن؛ تکنیک‌ها و روش‌هایی برای آرامش روح و جسم

آموکسی سیلین؛ نحوه مصرف،‌ عوارض و تداخل دارویی

درمان سریع جوش صورت با ۸ روش خانگی مؤثر

ترین های جهان


بهترین کتاب هایی که تبدیل به فیلم شدند

ثروتمندترین سلبریتی های جهان و میزان دارایی خالص آنها

۱۰ عبارتی که بهتر است هرگز در گوگل جستجو نکنید


بهترین کشور برای تحصیل کدام است؟

بلندترین برج های جهان در کدام کشورها قرار دارند؟


بهترین دانشگاه های کانادا کدام‌اند؟

 حالت تهوع، بیماری رایجی است که برخی مواقع بسیار آزاردهنده است. تهوع چه با استفراغ همراه باشد چه نباشد، دلایل مختلفی دارد که بعضی از آن‌ها به سادگی قابل حل یا درمان هستند.گاه حالت تهوع را می‌توان با دستور غذایی ساده، با چند نوع خوراکی یا تکنیک‌هایی آسان درمان کرد

اگر حالت تهوع دارید قبل از مصرف هر دارویی به دست‌شویی بروید. گاهی اوقات دلیل حالت تهوع و درد دل در افراد مختلف، نیاز به اجابت مزاج است.

اغلب اوقات حالت تهوع با استفراغ همراه است. استفراغ باعث از دست رفتن آب بدن می‌شود. وقتی بدن دچار کم‌آبی شود، حالت تهوع شدیدتر می‌شود. نوشیدن نعناع، بابونهو یا چای زنجبیل با عسل اثر مثبتی در کم شدن حالت تهوع دارند.

بدن برای حفظ انرژی نیاز به مواد مقوی دارد، خوردن غذایی شیرین و مطلوب به حفظ انرژی کمک می‌کند. البته غذا باید هضم آسانی داشته باشد. غذاهای تند، چرب یا بسیار شیرین، مناسب نیستند. در حالت تهوع از خوردن لبنیات هم پرهیز کنید چرا که لبنیات باکتری‌هایی طبیعی دارند که ممکن است با معده سازگار نباشند.غذاهایی که بوی تند و شدیدی دارند یا زیاد چرب هستند، حالت تهوع را بدتر می‌کند. غذاهایی مانند سیب زمینی له شده، پلوی سفید مخصوصا کته(خوردن پلوی کته با برنجی که خوب شسته شده و نیم ساعت خیس خورده است، مفید است.) یا رشته فرنگی به آرام کردن معده و درمان حالت تهوع کمک می‌کنند.

نوشیدنی کولا یا نوشابه به بهبود حالت تهوع کمک می کند. زمانی که نوشیدنی کولا در دسترس نیست و فرد بیمار تمایلی به خوردن غذا نیز ندارد، خود نوشابه می‌تواند مفید باشد. نوشابه قند بالایی دارد اما هر بار پیش از نوشیدن باید آن را تکان داد که گازش خارج شود.

راههای پیشگیری حالت تهوع

جوش شیرین به درمان تهوع کمک می کند. جوش شیرین را باید در یک لیوان آب ولرم حل کرد و نوشید.

بیشتر بدانید : درمان سوزش سر دل با جوش شیرین

نوشیدن سرکه سیب به درمان حالت تهوع کمک می کند. دو قاشق سرکه سیب را باید با یک لیوان آب ولرم مخلوط کرد و نوشید.

چای نعناع در تسکین فوری تهوع بسیار مؤثر است. یک قاشق کامل برگ خشک نعناع را در آب جوش ریخته شود و بعد از نیم ساعت می‌توان آن را صاف کرد و خوردن برگ‌های نعناع همراه با چای نیز کمک امدادی به درمان تهوع است.

بیشتر بدانید : عرق نعنا،نعنای خشک،جویدن نعنا کدامیک بهتر است ؟

بیشتر بدانید : تقویت دستگاه گوارش در زمستان باچای زنجبیل و نعناع

خوردن زنجبیل برای کاهش تهوع خوب است. برای کنترل تهوع بین یک تا چهار گرم زنجبیل در روز می‌تواند خورده شود ولی در دوران بارداری مصرف زنجبیل هیچ‌گاه نباید از یک گرم در روز بیشتر شود. زنجبیل را می‌تواند با چای یا دمنوش نیز مصرف کرد.

بیشتر بدانید : خواص زنجبیل؛ صبح ها با معده خالی آب زنجبیل بخورید

استنشاق بوی لیمو ترش تازه و یا سایز مرکبات در تسکین حالت تهوع مفید است. خوردن لیمو ترش خصوصاً به شکل یخ‌زده نیز خوب است.

بیشتر بدانید : خاصیت لیمو ترش برای سلامت ، سرماخوردگی و آسم

قرار دادن کمپرس سرد پشت گردن در حالت درازکش، باعث بهتر شدن حالت تهوع می‌گردد.

بدن برای مبارزه با باکتری یا ویروس موجود در معده به انرژی نیاز دارد بنابراین استراحت لازم است. فردی که دچار حالت تهوع است بهتر است دراز بکشد و از انجام ورزش و حرکت زیاد خودداری کند.خواب مفید است. فرد بیمار ممکن است بعد از بیدار شدن از خواب احساس بهتری داشته باشد یا همچنان حالت تهوع ادامه داشته باشد اما حداقل در این بین رنج نکشیده است.

جلوی استفراغ را نگیرید، استفراغ راه بیرون آمدن باکتری یا ویروس از معده است و پاکسازی است. اگرچه استفراغ ممکن است ناراحت کننده باشد ولی به بهبود بیماری کمک می‌کند. برای حفظ آرامش هنگام خواب، میتوان یک سطل را در دسترس فرد بیمار قرار داد. اگر حالت تهوع خیلی شدید و ناراحت کننده باشد، می‌توان از داروهای ضد تهوع استفاده کرد.

اگر فردی صبح از خواب بیدار شد و حالت تهوع داشت، می‌تواند مقداری نوشابه را کم کم بنوشد یا چوب شور خشک، غلات خشک، نان تست خشک را کم کم بخورد. خوردن این خوراکی‌ها در طول روز، حالت تهوع را کنترل کرده و به درمان کمک می‌کنند.

در هنگام حالت تهوع باید خوراکی‌های سبک و ساده خورده شود. بیسکوئیت از جمله این خوراکی‌هاست اما نباید در خوردن آن زیاده‌روی کرد.

خوردن این مواد غذایی می‌تواند مواد شیمیایی که محرک حالت تهوع هستند را از بدن خارج کنند. خوردن سبزیجات و میوه‌های خام مانند سیب و هویج می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

خوردن مواد کم حجم و سرشار از پروتئین مانند گردو و بادام زمینی انرژی از دست رفته را به بدن فرد بیمار باز می‌گرداند و حالت تهوع را کمرنگ‌تر می‌کند.

موز علاوه بر فیبر بالا حاوی پتاسیم است که علائم تهوع را بهبود می‌بخشد.

بیشتر بدانید : بعد از خوردن موز این 21 اتفاق خوب در بدن تان رخ می دهد!

اگرچه غذاهای تند و ادویه‌دار حالت تهوع را شدیدتر می‌کند ولی در مورد فلفل قرمز استثنا وجود دارد، چیلی حاوی ماده‌ای است به کپسایسین که درست همانند داروی ضد تهوع عمل می‌کند. غذاهایی که حاوی فلفل قرمز تند هستند می‌توانند به فردی که دچار تهوع شده کمک کنند.

بیشتر بدانید : خواص باور نکردنی فلفل قرمز از درمان میگرن تا تقویت بدن

اگر حالت تهوع خفیف باشد، پیاده روی در هوای آزاد می‌تواند به بهبود آن کمک کند.

سوپ ساده سبزیجات، داغ خورده شود. عرق کردن هنگام خوردن سوپ داغ، نشانه خوبی برای بهبودی است.

دهانشویه قبل از غذا و بعد از آن باعث از بین بردن طعم و مزه بد در دهان می‌شود و در درمان و بهبود حالت تهوع بی اثر نیست.

هنگام داشتن حالت تهوع از خوردن غذاهای فرآوری شده همانند چیبس، همبرگر، شیرینی، دونات، کنسرو، نان سفید، غذاهای سرخ شده یا غذاهای چرب و شور خودداری کرد.

استفاده از مواد مخدر، الکل و کافئین باعث تحریک بیشتر معده شده و حالت تهوع را بدتر می کند.

فردی که دچار احساس تهوع شده است باید از قرار گرفتن در محیط‌های گرم، دم کرده پرهیز کند. بودن در هوای خنک و تازه احتمال شدیدتر شدن حالت تهوع را کاهش می‌دهد.

وعده‌های غذایی باید حجم کم داشته باشند. 6 تا هشت وعده کوچک در روز و یک میان وعده پیش از خواب، مفید است.

بین هر وعده غذایی و خواب باید حداقل یک ساعت فاصله باشد.

حالت تهوع می‌تواند در اثر حساسیت به بعضی مواد غذایی ایجاد شود. بهتر است هر بار که حالت تهوع به شما دست می‌دهد تمام غذاهایی که در 12 ساعت گذشته خورده شده، روی کاغذ لیست شود تا بعد از مدتی بتوانبد با پیدا کردن موارد مشترک، مواد غذایی حساسیت زا را مشخص کنید.

برخی افراد نمی‌توانند مواد لبنی را به خوبی هضم کنند یا بعد از مصرف حالت تهوع پیدا می‌کنند. در این حالت یعنی حساسیت به لاکتوز وجود دارد. داروهایی هستند که با مصرف قبل از غذا، به هضم بهتر لاکتوز کمک می‌کنند. همچنین می‌توان مواد لبنی بدون لاکتوز مصرف کرد.

بیشتر بدانید : چطور با عدم تحمل لاکتوز شیر بخوریم؟

بعضی افراد هنگام حرکت و تکان‌های طولانی مدت در هواپیما، قطار، سفرهای دریایی یا حتی خودرو، دچار حالت تهوع می شوند. برای جلوگیری از این موضوع می‌توان به داروخانه مراجعه کرد و داروی ضد تهوع تهیه کرد. یکی از این داروهای مؤثر، “درامامین” (Dramamine) است.

همانطور که در فرهنگ ما دلشوره خوانده می شود، باعث حالت تهوع و اسهال می‌شود که با استفاده از تکنیک‌های آرام‌سازی ذهن قابل درمان است.

حالت تهوع در ماه‌های اول بارداری امری رایج است. در این دوره مصرف داروهای صنعتی یا حتی گیاهان دارویی نیز باید تحت نظر و با مشورت پزشک معالج همراه باشد.

راههای پیشگیری حالت تهوع

 نکته: باید توجه داشت که اگر حالت تهوع بی هیچ دلیل مشخصی به وجود آمد و ادامه‌دار شد، حتما به پزشک مراجعه شود. اگر حالت تهوع با تب همراه باشد نیز باید سریع به پزشک مراجعه شود.

بیشتر بدانید : بعد از استفراغ چه بخوریم و چه نخوریم؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت حالت تهوع بعد از غذا چیست؟

گردآوری:گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthمنبع:jamejamonline.ir

(اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

تصویر امنیتی جدید

دانه های چیا را می‌توان به شکل خام، خیس خورده یا پودر مصرف کرد. چیا مزه ای مشابه خشکبار با طعمی ملایم دارد که به راحتی می‌توان خام آن را به عنوان چاشنی در غذا های مختلف استفاده کرد

تعداد افراد مبتلا به سرطان تیروئید در حال افزایش است. در این مطلب به علائم سرطان تیروئید می پردازیم

All Rights Reserved – © 219 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

راههای پیشگیری حالت تهوع
راههای پیشگیری حالت تهوع
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *