راههای پیشگیری از مننژیت در بزرگسالان

راههای پیشگیری از مننژیت در بزرگسالان
راههای پیشگیری از مننژیت در بزرگسالان

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

مننژیت التهاب غشای اطراف مغز و نخاع است و معمولا به‌وسیله‌ی عفونت ایجاد می‌شود. این عفونت معمولا در کودکان، نوجوانان و جوانان رخ می‌دهد. بزرگسالان و افراد میانسالی که مشکلات سلامتی طولانی‌مدت مانند ضعف سیستم ایمنی داشته‌اند هم در خطر ابتلا قرار دارند. برای آشنایی با این بیماری، روش‌های درمان و پیشگیری از آن با «چطور» همراه باشید.

راههای پیشگیری از مننژیت در بزرگسالان

مننژیت دو نوع اصلی دارد:

مننژیت ویروسی به‌وسیله‌ی ویروس و مننژیت باکتریایی به‌وسیله‌ی باکتری ایجاد می‌شود. برخی میکروارگانیسم‌ها و برخی از داروها هم می‌توانند باعث بروز مننژیت شوند.

این بیماری مسری است و میکروب‌های عامل آن از طریق سرفه و عطسه و از طریق ارتباط نزدیک از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شوند.

معمول‌ترین علائم این بیماری بین نوجوانان و جوانان به‌شرح زیر است:

کودکان، بزرگسالان و افرادی با مشکلات سلامتی نشانه‌های متفاوتی بروز می‌دهند:

اگر خودتان یا کودک‌تان چنین نشانه‌هایی دارید، سریع به پزشک مراجعه کنید. فقط یک پزشک می‌تواند تشخیص دهد که مننژیت شما ویروسی یا باکتریایی است. مننژیت باکتریایی در صورت درمان‌نشدن به‌موقع، باعث مرگ خواهد شد.

پزشک شما سؤال‌هایی در مورد سلامتی‌تان می‌پرسد و چند آزمایش انجام می‌دهد.

پونکسیون کمری، مهم‌ترین تست آزمایشگاهی برای مننژیت است. در این آزمایش، از مایع نخاعی بیمار نمونه‌برداری می‌شود و برای بررسی وجود میکروارگانیسم‌های عامل بیماری آزمایش می‌شود. شاید پزشک آزمایش‌های دیگری مانند آزمایش خون، سی‌تی‌اسکن یا ام‌آر‌آی هم تجویز کند.

مننژیت باکتریایی با استفاده از آنتی بیوتیک و در بیمارستان درمان می‌شود. ممکن است برای بیمار دگزامتازون، نوعی داروی استروئیدی هم تجویز شود. بیمار باید تحت مراقبت شدید باشد تا از مشکلات جدی مانند از دست‌دادن شنوایی، تشنج و آسیب مغزی پیشگیری شود.

مننژیت ویروسی خیلی شایع‌تر است و افرادی که به این نوع از بیماری دچار می‌شوند، در عرض دو هفته بهبود پیدا می‌کنند. اگر مننژیت خفیف باشد، استراحت در خانه کافی خواهد بود. در طول زمان استراحت در خانه، باید برای تب و درد دارو مصرف کرد و مقدار زیادی مایعات نوشید تا بدن بی‌آب نشود.

بهترین راه برای حفاظت از کودک‌تان در برابر مننژیت، اطمینان از دریافت تمامی ایمن‌سازی‌های استاندارد است. ایمن‌سازی‌های استاندارد شامل واکسن سرخک، آبله مرغان، ویروس آنفولانزای نوع ۲ و عفونت پنوموکوک است.

از پزشک خود بپرسید که آیا خود یا کودک‌تان به واکسن مننگوکوک نیاز دارید یا خیر. واکسن مننگوکوک، واکسنی برای پیشگیری از مننژیت باکتریایی است. دو بار دریافت آن برای بزرگسالان کافی است. برای کودکان ۶ هفته به بالا و افرادی با مشکل سیستم ایمنی یا آسیب‌دیدگی طحال، یک‌بار دریافت آن کافی است. اگر به کشوری سفر می‌کنید که مننژیت در آنجا شایع است، مانند کشورهای آفریقای جنوبی، استفاده از واکسن لازم است.

برای بیشتر افرادی که به نوعِ ویروسیِ این بیماری مبتلا می‌شوند، استراحت در منزل کافی است. رعایت موارد زیر ضروری است:

شایع‌ترین مشکلاتی که در طول بیماری ایجاد می‌شوند، تب طولانی‌مدت و تشنج است. برخی از افراد که با مشکلات بیشتری روبه‌رو می‌شوند، لازم است دوره‌ی درمان خود را در بیمارستان بگذرانند.

زمانی که خود یا کودک‌تان در منزل بهبود پیدا می‌کنید، مراقب عوارض طولانی‌مدت مننژیت مانند ازدست‌دادن شنوایی باشید.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

خواص خوراکی ها

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

راههای پیشگیری از مننژیت در بزرگسالان

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

آخرین مطالب

درمان خشکی بینی با ۵ روش مؤثر خانگی

خواص روغن گل مغربی و عوارض احتمالی آن برای سلامتی

علت نفخ معده؛ ۱۰ غذایی که موجب نفخ معده می‌شوند

انواع اعتماد به نفس؛ ۳ روش شکوفا کردن اعتماد به نفس

خواص آب برنج برای مو و پوست و نحوه استفاده از آن

ترین های جهان

باهوش ترین نژاد سگ ها در دنیا و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آنها


ارزان ترین کشورهای جهان برای مهاجرت

قهرمانان شطرنج جهان؛ با ۱۰ نابغه شطرنج دنیا آشنا شوید


ثروتمندترین کشورهای جهان کدام‌اند؟

عجیب ترین شغل های دنیا که شما را در سرگرمی و لذت غرق می‌کنند

بهترین کشور برای مهاجرت در سال ۲۰۱۸ کدام است؟

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

ارسال به تلگرام

ارسال به واتس‌اپ

ارسال به توئیتر

ارسال به فیسبوک

ارسال به گوگل پلاس

راههای پیشگیری از مننژیت در بزرگسالان

آدرس لینک

بیماری مننژیت در واقع التهاب پرده غشایی است که اطراف مغز و نخاع را پوشش داده است . عوامل عفونی زیادی میتوانند باعث ایجاد مننژیت شوند که از جمله آنها میتوان به ویروسها و باکتریها اشاره کرد . انواع مننژیت و همچنین تشخیص عامل ایجاد کننده آنها تنها توسط پزشک و با استفاده از تستهای آزمایشگاهی ممکن است .

همچنین با عنوان مننژیت ضدعفونی شده نیز نامیده میشود ، شایع ترین نوع مننژیت میباشد و نسبت به مننژیت باکتریایی حدت و شدت کمتری دارد . این نوع بیماری بیشتر در اواخر تابستان و اوایل پاییز مشاهده میشود و علت اصلی ایجاد آن انتروویروس ( Entrovirus ) است که می تواند در معده و روده ایجاد بیماری کند . از سایر عوامل معدود ایجاد کننده مننژیت ویروسی ، آربوویروسها ( arbovirus ) هستند که از طریق پشه منتقل میشوند . مننژیت ویروسی به ندرت کشنده است و معمولا بیمار بهبود پیدا می کند .

 

 

معمولا نسبت به مننژیت ویروسی ، بسیار شدیدتر است و معمولا در نوزادان و سالخوردگان مشاهده میشود . پیش از زمانی که آنتی بیوتیکها به صورت گسترده مورد استفاده قرار بگیرند ، این نوع مننژیت تا 70% باعث مرگ در بیماران میشد ولی با فراگیر شدن آنتی بیوتیکها امروزه میزان مرگ و میر در اثر این بیماری به کمتر از 15% رسیده است . مننژیت باکتریایی در زمستان و بهار شیوع بیشتری دارد و سه باکتری عامل اصلی ایجاد آن میباشند که عبارتند از هموفیلوس انفلوانزا ( Heamophilus influenzae ) ، نیسریا مننژیتایدیس ( Niesseria meningitidis ) و استرپتوکوکوس پنومونیه ( Streptococcus pneumoniae ) .

 

 

 

بیماری مننژیت معمولا واگیردار نیست . هر دونوع ویروسی و باکتریایی بیماری از طریق تماس مستقیم و ترشحات دهان و بینی توانایی انتقال را دارند . افراد سالم که علائمی از بروز بیماری را ندارند میتوانند حامل باکتری یا ویروس باشند و آنرا به دیگران منتقل کنند . استفاده از ظروف غذاخوری مشترک ، سرفه و عطسه کردن بدون گرفتن جلوی دهان یا حتی استفاده از سیگار مشترک میتواند این بیماری را منتشر کند . مننژیت ویروسی میتواند از طریق تماس با مدفوع نیز منتقل شود .

 

مننژیت علائم خفیف تا ملایمی نظیر سردرد، تب با درجه پایین ، خستگی در حدود 2 تا 3 روز را در بیماران نشان میدهد . در سایر بیماران علائم میتواند شدیدتر باشد و با تب ناگهانی آغاز شود ، سپس سردرد و سرفه خشک به آن اضافه میشود . برخی دیگر از نشانه های بیماری شامل کاهش اشتها ، حالت تهوع و استفراغ ، حساسیت به نور ، گیجی و خواب آلودگی می باشند .

در نوزادان و کودکان تازه متولد شده علائمی مانند تب ، سردرد و سرفه خشک ممکن است وجود داشته باشند یا نداشته باشند . در نوزادان علائم دیگری غیر از آنچه ذکر شد دیده نمیشود . در مننژیت مننژوکوکال ممکن است جوشهای قرمز رنگ نیز در سطح پوست مشاهده شود .

 

مایع مغزی نخاعی برای تعیین نوع مننژیت اخذ میشود تا عامل اصلی ایجاد کننده علائم شناسایی شوند . این روش تشخیصی از این جهت دارای اهمیت میباشد که آنتی بیوتیک مناسبی برای درمان انتخاب و مورد استفاده قرار گیرد .

 

درمان افراد مبتلا به نوع ویروسی معمولا شامل کاهش تب و دریافت حجم زیاد مایع است ولی هر سه فرم باکتریایی بیماری ، نیاز به توجه و نظارت پزشک دارند و درمان با تجویز آنتی بیوتیک های مختلف همراه است . انتخاب داروی مناسب احتمال مرگ و میر را تا حد بسیار زیادی کاهش خواهد داد و این میزان را به حدود 10% خواهد رساند . این عدد در نوزادان و سالمندان و بیماران با شرایط خاص بیشتر میباشد .

برای جلوگیری و پیشگیری از بیماری کافی است از عوامل ویروسی و باکتریایی ایجاد کننده آن دوری کنید . ممکن است فردی که علائم بیماری را نشان ندهد ، خود منتقل کننده بیماری به سایر افراد باشد . مهمترین راه برای پیشگیری از بیماری شستن دستها به شیوه درست است .

افراد با رعایت کردن اصول اولیه بهداشت تا حد زیادی میتوانند از این بیماری پیشگیری کنند . برای مثال ، پوشاندن دهان در حین سرفه و عطسه با دستمال کاغذی ، استفاده از وسایل شخصی مثل حوله ، مسواک ، لیوان آب و ظرف غذا و …

بزرگسالان باید از بوسیدن نوزادان ( بخصوص بوسیدن صورت و پیشانی ) خودداری کنند .

در خصوص مننژیت مننژوکوکال ، سایر افراد موجود در منزل باید از آنتی بیوتیک به منظور پیشگیری استفاده کنند ، آنتی بیوتیک انتخابی در این موارد ریفامپین ( Rifampin ) است که باکتریهای موجود در محوطه بینی را نابود میکند ولی ممکن است در شرایط خاص آنتی بیوتیکهای دیگری توسط پزشک تجویز شوند . ولی حتی باوجود مصرف آنتی بیوتیک برای پیشگیری افراد سالمی که با فرد بیمار رابطه نزدیک دارند ، رعایت نکات بهداشتی ذکر شده ضروری و واجب است و در صورت مشاهده علائم مشکوک باید بلافاصله با پزشک مشورت کنید .

همچنین در بسیاری از کشورها واکسناسیون علیه مننژیت در دوماهگی انجام میگیرد که عامل پیشگیری کننده بسیار مهمی تلقی میشود . واکسن مننژوکوکال نیز تنها در شرایطی که به برخی کشورها سفر کنید لازم است تزریق شوند .

 

گردآوری : عصرعلم.کام

مطالب بیشتر در همین رابطه

سلام دختر یازده سالم که مبتلا به بیماری سندرم الپس بود یک ماه پیش بطور ناگهانی تب بالا لرز شدید کرد وتو بیمارستان تشنج کرد بعد ازتشنج اسهال خونی شد وصورتش واندامش بصورت روی پوستش خونمردگی شد کفتن پی تی خونش مختلشده توی سونوگفتن رودهاش پرشده که بعد هم خونریزی مغزی شد وفوت شد گفتن مننژیت منگو بوده پس این یعنی عفونت روده باعث شده یانه باکتری دیگری وارد بدنش شده ممنون پاسخ بدهید

متن فوق العاده خوبی بود ممنون بابت آگاهی دادن با تشکر،موفق باشید

خیلی خوب بود.ممنون ازشما.من یه دختر دارم یک ساله بعد از تب های مقطعی دیروزدکترتشخیص داد مننژیته ازدیروز داروهاشوشروع کردن هیچ تشنجی نداشته به نظر شمابهمغزش آسیبی نرسانده‌

خوب بود.ممنون.من یه خانم ۲۴ساله هستم که یک سال پیش بخاطرسردردشدیدنصف شب به بیملرستان مراجعه کردم….بعد از چندروز آزمایش و گرفتن آب نخاع متوجه شدن که مننژیت سلی دارم.۲۱روز بستری یودم،هیییچ بو و نوری روتحمل نمیکردم….حتی نمیشد بشینم…هیییچی نمیخوردم .بدترین نوع بیماریه…. اما خدا رو شکر باکمک دکتربابک صیاد و بهزادمهدویان متخصص های عفونی شهر کرمانشاه،دوباره به زندگی برگشتم… الان ۹ماهه ازدواج کردم و هر روزخداروطر لطفش شاکرم که زود متوجه بیماریم شذم.لطفا سردرد و کم اشتهایی رو نادیده نگیرید چون یک روز هم مهمه برا این بیماری….

سلام من چندروزپیش به مسافرت رفتم وبه علت تکونای ماشین حالت تهوع گرفتم ونزدیک ۲روز بالااوردم توی مسافرتم که بودم کم اشتهایی فراوان داشتم و سردرد وبیحالی و۲رزی هم که توراه برگشت بودیم بازم تهوع واستفراغ بادرد شدید در ناحیه شکم وکلیه داشتم وچندبارم دکتر رفتم اما بیفایدس….دیشب که به پزشک مراجعه کردم گفت اگه این داروهارو مصرف کردی وخوب نشدی حتما برو بیمارستان تا بررسی بشی مشکوک به مننژیت ..نزدیک چندماهه که معده درد دارم و یبارم پزشک گفت اسید معدم زیاده ولی همیشه بیحالم و خسته چندوقتیه که احساس ضعق بیناییی دارم یعنی وقتی به مانیتور یا چیزی نگاه میکنم احساس میکنم از درون سرم داره میلرزه و حالت تعادل ندارم واحساس میکنم اون شی در حال حرکته .بدنم خیلی خیلی ضعیف شده وهمیشه دچار لرزشه ….تاحالا تهوع نداشتم بجز این چندروزه و۲روزه سرم خیلی درد داره دکتر قرص امورل و سیپرو فلکساسین نوشته باامپول ضدتهوع یعنی اگه بعدمصرف خوب نشدم دچار مننژیت شدم؟؟؟؟گرفتن اب نخاع عوارض نداره؟؟؟میتونه علت این عدم تعادل درونی وسرگیجه ها علت چیزدیگه ای باشه چون خونواد پدرم سردردشون ارثیه ؟؟؟ مرسی اگه جواب بدین

در پاسخ به مریم

سلام یکی از علائم مننژیت سرد درد است ولی افراد مبتلا به مننژیت معمولا تحمل نور را ندارند اگر نور خورشید یا لامپ (نه فقط مانیتور) برای شما آزار دهنده است و احساس سفتی در ماهیچه های گردنی دارید میشه به مننژیت مشکوک شد. ولی با اینحال بهتره تحت مراقبت باشید تا خدای نکرده اتفاقی نیوفته و اگر موردی بود به موقع درمان بشه.

خوب بود اما امیدوارم مرگ و میر به صفر برسه.

راههای پیشگیری از مننژیت در بزرگسالان

اموزنده و خوب بود

سلام خیلی آموزنده بود انشالله هیچکی به این بیماری مبتلا نشود

سلام مطالب بسیارآموزنده بود ممنون ازشما دعامی کنم تودنیاهیچ کس به این بیماری مبتلانشه آمین

خیلی مفید بود، ممنون، امیدوارم هیچوقت کسی مبتلا نشه !

فقط گزینه‌ی وسط را تیک بزنید. »مشاهده قوانین

محصولات و کتابهای آموزشی عصرعلم را در این بخش مشاهده کنید.

ورود به فروشگاه

با دوره‌های آموزشی کاربردی عصرعلم مهارت کسب کنید و برای خودتان کار و درآمدزایی ایجاد کنید!

لیست دوره ها

راهنمای لغو عضویت

© ۱۳۹۸-۱۳۸۸ تمامی حقوق مادی و معنوی بر اساس موارد ذکر شده در مرام‌نامه‌ی عصرعلم محفوظ می‌باشد.

راههای پیشگیری از مننژیت در بزرگسالان
راههای پیشگیری از مننژیت در بزرگسالان
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *