راههای جلوگیری از سرطان بیضه

راههای جلوگیری از سرطان بیضه
راههای جلوگیری از سرطان بیضه

ژل رادیس (Radiesse) یک ماده پرکننده پوستی آرایشی است که می تواند چین و چروک پوست را  با جایگزین کردن حجم از دست رفته و صاف کردن لایه‌های پوست، اصلاح کند. ماده فعال در ژل رادیس، کلسیم هیدروکسی لاپاتایت (CaHA) می باشد که یک ترکیب بیولوژیک است و باعث تحریک بدن برای تولید کلاژن طبیعی می شود. اداره غذا و داروی آمریکا (FDA  )، ژل رادیس را برای درمان چین و چروک ‌های خفیف تا شدید صورت، در سال ۲۰۰۶ ، مورد تایید قرار داد.

آیا می دانید فواید امگا 3 برای سگ ها چیست؟ چقدر لازم است که به سگ های خانگی، امگا 3 داده شود؟ شاید تاکنون درباره فوایدی که امگا 3 برای بدن دارد، شنیده باشید. جالب است بدانید که این دسته از اسید های چرب برای دوستان پشمالو 4 پای ما نیز مزایای فراوانی دارند. در این مقاله از بخش حیوانات خانگی دکتر سلام می خواهیم در مورد فواید امگا 3 برای سگ ها صحبت کنیم و در انتها نگاهی به انواع مکمل های امگا 3

کارهای زیادی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا ریزش مو را کاهش دهید یا متوقف سازید. اما آنچه که انجام می دهید به علل  ریزش موهایتان،  بستگی دارد. در بعضی از مواقع  نظیر ریزش مو پس از بارداری، ممکن است که مشکل خود به خود بر طرف گردد و به خاطر داشته باشید که هر شخصی روزانه مقداری ریزش مو دارد که کاملا طبیعی است. وقتی که ریزش مو ادامه می یابد، مایلید که پزشکتان را ببینید. در این مقاله از بخش زیبایی،

روغن های گیاهی چگونه برای حفظ سلامتی مورد استفاده قرار می گیرند؟ در چند سال اخیر استفاده و محبوبیت روغن های گیاهی رشد چشم گیری داشته است. برند های زیادی این گونه روغن ها را تولید می کنند که خواصی مانند ضد اضطراب و ضد میکروب بودن، آنتی اکسیدان، ضد التهابی، تقویت ایمنی بدن، خواب آور و کاهش استرس نیز دارند. در این مقاله از بخش طب سنتی و داروهای گیاهی دکتر سلام، به فواید روغن های گیاهی برای کاهش وزن می پردازیم. یکی از

در مورد اسب درمانی چه می دانید؟ آیا با فواید و کاربردهای اسب درمانی آشنایی دارید؟ می دانید که با کمک این روش میتوان بیماری های روانی را درمان کرد؟ حیوانات به میزان فوق العاده ای می توانند حمایت احساسی ارائه دهند. فراتر از رابطه با حیوانات خانگی که بسیاری از ما آن را  تجربه کرده ایم، گاهی اوقات حیوانات از طریق به چالش کشیدن تجربیات عاطفی درمان جویان در تنظیمات درمانی شان، به آن ها کمک می کنند. در این مقاله از بخش روانشناسی

راههای جلوگیری از سرطان بیضه

ژل رادیس (Radiesse) یک ماده پرکننده پوستی آرایشی است که می تواند چین و چروک پوست را  با جایگزین کردن حجم از دست رفته و صاف کردن لایه‌های

آیا می دانید فواید امگا 3 برای سگ ها چیست؟ چقدر لازم است که به سگ های خانگی، امگا 3 داده شود؟ شاید تاکنون درباره فوایدی که امگا

در مورد نحوه مصرف دانه چیا چه می دانید؟ آیا می دانید چگونه می توانید این دانه مغذی را به بره غذایی تان اضافه کنید؟ دانه چیا سرشار

لوسمی (سرطان خون) سرطان سلول های خون یا مغز استخوان است. لوسمی معمولا بر افراد بالای 55 سال تاثیر می گذارد و همچنین نوع معمول سرطان برای افراد

آیا شما هم از موهای کم پشت و نازک رنج می بردید؟ آیا به دنبال شامپوهایی هستید که نه تنها موهای شما را پرپشت تر نشان دهند، بلکه

هر مادری، امیدوار است که دوران بارداری سالمی داشته باشد، اما گاهی اوقات عوارضی ناخواسته ایجاد می شود. دیابت بارداری یکی از شایع ترین

همانطور که می دانید هیدراته ماندن در دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نوشیدن مایعات کافی در دوران بارداری برای حفظ سلامتی

لوبیا و دانه های کامل مانند برنج قهوه ای، کینوا و گندم کامل، دارای فیبر زیادی هستند و سطح قند خون شما را افزایش نمی دهند. این مواد کلسترول را پایین می آورند و به شما احساس خوبی می دهند.

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

چگونه میتوان با ورزش به بهبودی رابطه جنسی پرداخت؟ همه ما می دانیم که مزایای ورزش کردن برای سلامتی بسیار زیاد است، از جمله

تمرین اسکات با تکیه به دیوار برای تقویت ران ها، مفاصل ران، ماهیچه های ساق پا و پایین تنه مناسب است. این تمرین ها

دکتر شهریار ناطق متخصص کلیه و پروستات –

تستوسترون مسئول رشد دستگاه جنسی مردان و ایجاد صفات مردانه است. سرطان بیضه در مقایسه با دیگر سرطان ها،شایع نیست و فقط ۰٫۷% از سرطان ها را شامل میشود.

فهرست موضوعات

معمولا علائم سرطان بیضه، تا مراحل انتهایی بیماری، بروز پیدا نمیکنند. در موارد خود فرد سرطانش را کشف میکند. بعضی اوقات، طی معاینه ی معمولی توسط پزشک سرطان بیضه کشف میشود. هر فردی که متوجه چیزی غیرعادی مربوط به بیضه اش میشود، باید سریعا به پزشک مراجعه کند، مخصوصا اگر متوجه یکی از موارد زیر شود:

راههای جلوگیری از سرطان بیضه

در حقیقت کمتر از ۴ درصد توده های بیضه، سرطانی هستند. با این وجود افراد نباید توده های بیضه را نادیده بگیرند و مهم است که به پزشک مراجعه کنند. تنها پزشکان میتوانند علت را پیدا کنند.

گرچه ممکن است سرطان بیضه به گره های لنفاوی گسترش یابند، اما گسترش آن ها به اندام های دیگر سخت است. اگر سرطان به اندام دیگر گسترش یابد، فرد ممکن است علائم زیر را تجربه کند:

با این که دانشمندان به درستی نمیدانند علت به وجود آمدن سرطان بیضه چیست، یک سری عوامل ممکن است احتمال به وجود آمدن آن را کنند. این عوامل عبارتند از:

اگر بیضه ها در هنگام تولد پایین نیایند، نوزاد دچار بیماری بیضه نزول نکرده میشود، این نوزاد در آینده در معرض خطر ابتلا به سرطان بیضه قرار دارد.

کودک با مشکلات مادرزادی آلت تناسلی، کلیه ها و بیضه ها متولد شود.

اگر مردی به سرطان بیضه مبتلا شود، در مقایسه با افراد عادی، احتمال بیشتری وجود دارد که بیضه ی دیگر او در آینده به سرطان مبتلا شود.

مردانی که در اقوام نزدیک آن ها سابقه ی سرطان بیضه است، در مقایسه با افراد دیگر در خطر ابتلا به سرطان بیضه قرار دارند.

بیماری هایی مانند سندرم کلاین فلتر که در آن بیضه ی افراد رشدی غیرطبیعی دارد، ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان بیضه شود.

یکی از عوارض ناشایع اوریون که ممکن است باعث التهاب یک یا هر دو بیضه شود.

سرطان بیضه در نژاد قفقازی در مقایسه با مردان آفریقایی و آسیایی شایع است.

⚠توجه: عمل وازکتومی خطر ابتلا به سرطان بیضه را افزایش نمی دهد.

حدود ۹۵ درصد مردانی که به سرطان بیضه مبتلا میشوند، بعد از درمان بهبودی کامل پیدا می کنند. کسانی که زودتر تشخیص داده شوند، پیش آگهی بهتری دارند. درمان سرطان بیضه شامل جراحی، رادیوتراپی، شیمی درمانی یا ترکیبی از این ها است.

اركیدكتومی معمولا اولین خط درمانی است. در این روش بیضه ها را با جراحی خارج میکنند تا از گسترش تومور به دیگر اعضای بدن جلوگیری کنند. اگر بیمار در مرحله ی اول بیماری تشخیص داده شود، ممکن است جراحی تنها درمان مورد نیاز باشد.

اركیدكتومی یک جراحی تقریبا ساده است. بیمار یک بیهوشی کلی دریافت میکند. یک برش کوچک در ناحیه ی کشاله ی ران ایجاد کرده و بیضه از طریق آن برداشته میشود. بیمار برای بهبودی یک روز در بیمارستان بستری میماند. اگر بعد از جراحی، فرد هنوز یک بیضه ی خود را داشته باشد، رابطه ی جنسی و باروری او تحت تاثیر منفی قرار نمیگیرد.

اگر بعد از جراحی، فرد بیضه ای نداشته باشد، نابارور خواهد شد زیرا او دیگر توانایی ساخت اسپرم ندارد. مردی که میخواهد در آینده صاحب فرزند شود، باید قبل از جراحی اسپرم خود را در بانک اسپرم ذخیره کند.

همچنین دیگر درمان های سرطان بیضه، شامل رادیوتراپی و شیمی درمانی میتوانند روی باروری فرد تاثیر گذاشته و برای مدتی طولانی این توانایی را از فرد بگیرند.

اگر سرطان به گره های لنفاوی رسیده باشد، باید آن گره ها با جراحی برداشته شوند. که این معمولا شامل گره های لنفاوی شکم و قفسه ی سینه میشود. بعضی اوقات برداشت گره های لنفاوی ممکن است باعث ناباروری شود.

رادیوتراپی شامل استفاده از پرتوهای اشعه ی ایکس با قدرت بالا یا ذراتی برای از بین بردن سلول های سرطانی است. رادیوتراپی با صدمه به سلول های تومور،  تولید مثل آن ها را متوقف میکند.

بیمار با سرطان سمینومای بیضه به طور معمول به رادیوتراپی از شیمی درمانی نیازمند است. رادیوتراپی همچنین برای جلوگیری از عود سرطان استفاده میشود. بیماری که سرطانش به گره های لنفاوی گسترش یافته نیز به رادیوتراپی نیاز خواهد داشت. رادیوتراپی ممکن است باعث عوارض جانبی موقتی به شرح زیر شود:

شیمی درمانی شامل استفاده از مواد شیمیایی برای از بین بردن سلول های سرطانی میباشد. داروهایی با خاصیت سمی باعث جلوگیری از رشد و تقسیم سلول های سرطانی میشوند.

شیمی درمانی معمولا برای بیماران با سرطان بیضه ی پیشرفته و سرطانی که به دیگر اندام های بدن گسترش یافته، استفاده میشود. درمان به صورت خوراکی یا تزریقی میباشد. شیمی درمانی به سلول های سالم، همانند سلول های سرطانی آسیب میزند، ممکن است بیمار عوارض جانبی موقت زیر را تجربه کند:

اکثر افراد به سرعت بعد از شیمی درمانی عوارض جانبی ناخوش آیند آن را تجربه خواهند کرد. هرچند در ۲۰ سال اخیر کنترل عوارض جانبی بهبود قابل توجهی پیدا کرده است.

برای تشخیص سرطان بیضه راه های مختلفی وجود دارد از جمله:

در این روش مارکرهای سرطانی مانند آلفا فیتوپروتئین، گونادوتروپین جفتی انسانی و لاکتات دهیدروژناز چک میشود. هر چند ممکن است با وجود سرطان، آزمایش خون طبیعی باشد.

سونوگرافی بیضه میتواند وجود یک تومور و اندازه ی آن را مشخص کند. سونوگرافی بهترین ابزار تصویر برداری برای تشخیص سرطان بیضه میباشد (با دقت بالای ٩٠٪؜) در واقع وجود هر گونه توده هیپواكو در بیضه مساوی با وجود سرطان بیضه است مگر آنكه خلافش ثابت شود.

نمونه ای کوچک از بافت بیضه تهیه کرده و آن را با میکروسکوپ مشاهده میکنند تا تشخیص دهند توده بدخیم (سرطانی) است یا خوش خیم (غیر سرطانی).

بعد تشخیص نوع سرطانی که بیمار به آن مبتلاست، پزشک میتواند بره ی درمانی و پیش آگهی آن را مشخص کند. درکل دو نوع سرطان بیضه وجود دارد.

این نوع فقط سلول های سمینوما رو درگیر میکند. همه ی رده های سنی میتوانند با این سرطان مبتلا شوند.

ممکن است شامل انواعی از سلول های سرطانی شود. این نوع سرطان افراد جوان را درگیر میکند و سریع تر به دیگر اندام های بدن گسترش می یابد.

سرطان های بیضه از سلول های زایا، سلول هایی که اسپرم های نابالغ را میسازند، منشا میگیرند. نمیدانیم چه چیزی سبب میشود که این سلول ها غیرطبیعی شده و سرطانی شوند. بعضی اوقات ممکن است هر دو نوع سرطان با هم وجود داشته باشند. اگر این نوع بیماری وجود داشته باشد، پزشک درمان سرطان غیر سمینومای بیضه را انجام خواهد داد.

پس از انجام تمام آزمایش های مربوطه، پزشک میتواند مرحله ی سرطان را تشخیص دهد. این کار به تعیین درمان کمک خواهد کرد.

سرطان به بیضه ها محدود است و به دیگر نقاط بدن گسترش نیافته است.

سرطان به گره های لنفاوی شکم گسترش یافته است.

سرطان به دیگر نقاط بدن شامل ریه ها، کبد، مغز و استخوان گسترش یافته باشد.

 

راههای جلوگیری از سرطان بیضه

پیشگیری از بسیاری از موارد سرطان بیضه ممکن نیست و اصلی ترین علت آن این است که دلایل بوجود آمدن آن را نمیدانیم. خیلی از مردانی که به سرطان بیضه مبتلا میشنود، با عوامل خطرزای خاصی مواجه نبوده اند. در حقیقت همانگونه كه در قبل گفته شد بهترین روش برای پیشگيری،معاینه بیضه توسط خود شخص ( Self exam ) می باشد.

 

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

هدف از ایجاد این وب سایت ارائه اطلاعات صحیح و تخصصی در زمینه اورولوژی با زبانی ساده برای هموطنان ایرانی می باشد. در این وب سایت تلاش می شود تا به تدریج موضوعاتی شامل نشانه ها، تشخیص ، پیشگیری و درمان بیماری های دستگاه ادراری مردان و زنان و همچنین دستگاه باروری مردان به اشتراک گذاشته شود.

مطلب قبلی

علل سوزش و خون در ادرار مردان چیست؟

مطلب بعدی

علل و روش درمان تنگی مجرای ادراری

علت کوچک شدن بیضه ها چیست؟ [+ درمان]

افتادگی بیضه + راه های درمان افتادگی بیضه ها

علل شیوع و خطرات فتق اینگوینال چیست؟

علت درد بیضه در مردان چیست؟ + درمان

مطالب پربازدید

اندازه طبیعی پروستات در مردان چند سی سی است؟


اگر ختنه نکنیم چه می شود؟


درمان قطعی پروستات با گیاهان دارویی

کاهش اندازه ی آلت تناسلی مردان چیست و به چه علتی به وجود می آید؟

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

سرطان بیضه چیست؟ سرطان بیضه در بیضه‌ها اتفاق می‌افتد. بیضه‌ها در کیسه‌ی بیضه موسوم به «اسکروتوم» قرار دارند؛ یعنی در کیسه‌ای گشاد که زیر آلت تناسلی مردانه قرار گرفته است. وظیفه‌ی بیضه‌ها ترشح هورمون جنسی مردانه و اسپرم برای باروری است. این بیماری به‌خوبی قابل‌ درمان است. حتی زمانی که در بدن پخش می‌شود، نیز درمان آن امکان‌پذیر است. در این مقاله شما را با علائم سرطان بیضه، علت سرطان بیضه، تشخیص، پیشگیری و درمان سرطان بیضه آشنا خواهیم کرد.

راههای جلوگیری از سرطان بیضه

علائم و نشانه های سرطان بیضه از قرار زیر است:

سرطان معمولا یکی از بیضه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. درصورتی‌که هرگونه درد، برآمدگی یا تورم در بیضه‌ها و کشاله‌ی ران حس کردید، به‌ویژه اگر نشانه‌ها و علائم دو هفته به طول انجامید، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

در موارد علت ابتلا به سرطان بیضه دقیقا مشخص نیست. پزشکان می‌دانند که سرطان بیضه زمانی رخ می‌دهد که تغییراتی در سلول‌های سالم بیضه ایجاد بشود. سلول‌های سالم رشد می‌کنند و به شکلی منظم تقسیم می‌شوند تا عملکرد طبیعی بدن مردان حفظ بشود. اما گاهی‌ اوقات، رشد سلول‌ها به شکلی غیرعادی پیش می‌رود و تکثیر سلولی از کنترل خارج می‌شود. بنابراین سلول‌هایی جدید، درحالی تولید می‌شوند که هیچ نیازی به وجود آنها نیست. این سلول‌های سرطانی در بیضه تشکیل توده می‌دهند. تقریبا تمام انواع سرطان بیضه با سلول‌های ژِرم شروع می‌شوند. سلول‌های ژرم، سلول‌هایی بنیادی هستند که اسپرم نابالغ از آنها به‌وجود می‌آید. اما مشخص نیست که چه چیزی در سلول‌های ژرم باعث ناهنجاری و سرطان می‌شود.

عواملی که باعث افزایش خطر ابتلا و به‌طور کلی علل سرطان بیضه هستند از این قرارند:

در دوران جنینی بیضه‌ها در ناحیه‌ی شکمی شکل می‌گیرند و معمولا قبل از تولد در کیسه‌ بیضه، جا می‌افتند و قرار می‌گیرند. اگر این فرایند برای مردی رخ ندهد، امکان ابتلا به سرطان بیضه می‌شود. مردانی که بیضه‌هایشان به‌طور طبیعی درون کیسه‌ بیضه قرار می‌گیرد، کمتر در خطر ابتلا به سرطان هستند. حتی اگر با جراحی هم بیضه‌ها به داخل کیسه خود منتقل شوند، باز احتمال خطر سرطان به قوت خود باقی خواهد ماند. با وجود این، مردانی که سرطان بیضه دارند، چنین مشکلی نداشته‌اند. به عبارت دیگر، نمی‌توان بیضه‌ نزول‌ نکرده را تنها عامل این سرطان دانست.

گاهی شرایطی به‌وجود می‌آید که باعث رشد غیرعادی بیضه‌ها می‌شود. برای مثال «سندروم کلاین‌فِلتر» (Klinefelter syndrome) ممکن است باعث بروز سرطان بیضه شود.

وراثت هم می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان بیضه را تشدید کند.

سرطان بیضه در مردان ۱۵ تا ۳۵ ساله رخ می‌دهد. اما در سنین دیگر هم دیده می‌شود.

سرطان بیضه در مردان سفیدپوست به وقوع می‌پیوندد.

هیچ راهی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان بیضه وجود ندارد. برخی از پزشکان، معاینه‌ی شخصی را توصیه می‌کنند تا در صورت وجود توده و مشکل، اقدامات لازم سریع‌تر صورت بگیرد، اما برخی دیگر با این سبک معاینه‌کردن مخالف هستند. درهرحال اگر قصد دارید خود را گاه‌به‌گاه معاینه کنید، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

در بعضی موارد، مردان خود با معاینه‌ی شخصی یا به صورت اتفاقی متوجه وجود توده و برآمدگی در بیضه‌ها می‌شوند و به وجود سرطان در بدن پی می‌برند. گاهی نیز پزشک در چکاپ کلی متوجه توده و برآمدگی در بیضه‌ی افراد می‌شود. برای تشخیص اینکه توده، سرطانی است یا نه، باید از موارد زیر بهره برد:

سونوگرافی بیضه از امواج صوتی برای تشکیل تصاویر کیسه‌ی بیضه و بیضه‌ها استفاده می‌کند. در طول سونوگرافی، فرد باید به پشت بخوابد و پاها را از هم باز کند. پزشک هم از ژل مخصوصی برای کیسه‌ی بیضه‌ها استفاده می‌کند و با ابزاری دستی که روی بیضه در حرکت خواهد بود، تصویری روی صفحه نمایش ایجاد می‌شود. سونوگرافی بیضه به تشخیص نوع توده و برآمدگی در این ناحیه کمک می‌کند. تعیین ماهیت توده‌ها نیز به کمک تصویربرداری مقدور می‌شود. برای مثال امکان تشخیص آبکی یا جامد بودن توده فراهم می‌شود. ضمن اینکه مشخص می‌شود که توده‌ داخل یا بیرون بیضه‌هاست.

احتمال دارد که پزشک معالج برای تعیین سطوح نشانگرهای تومور در خون از این آزمایش بهره ببرد. نشانگرها موادی هستند که به‌طور طبیعی در خود ایجاد می‌شوند، اما سطح این مواد در خون در شرایط خاصی مانند سرطان بیضه افزایش پیدا می‌کند. البته بالا‌بودن سطح نشانگرها در خون لزوما به معنای ابتلا به سرطان نیست، اما به تشخیص بهتر پزشک کمک می‌کند.

در صورتی که توده یا برآمدگی موجود در بیضه مشکوک به سرطان باشد، امکان برداشتن بیضه برای بررسی وجود خواهد داشت و با تحلیل و بررسی‌ها سعی می‌شود که نوع سرطان مشخص شود.

بیضه‌ی تخلیه‌شده برای تشخیص نوع سرطان، مورد بررسی قرار می‌گیرد. نوع سرطان مشخص می‌کند که چه درمان و اقداماتی در ادامه‌ی روند کار لازم است. به‌طور کلی۲ نوع سرطان بیضه وجود دارد:

این نوع از سرطان در همه‌ی سنین امکان وقوع دارد. اما در صورتی که مردان مسن‌تر به سرطان بیضه دچار بشوند، با احتمال بیشتری سرطان از نوع سمینوما خواهد بود. به‌طور کلی، این نوع از سرطان خفیف‌تر از نوع دیگر است.

این نوع از تومور در سنین پایین‌تر ایجاد می‌شود و سرعت پخش آن در بدن سریع است. انواع مختلفی از تومورهای «نان سمینوما» وجود دارد: کوریوکارسینوما ، کارسینوم امبریونال، تراتوم و تومور یولک‌ساک.

بعد از اینکه پزشک سرطان را تشخیص داد، باید مرحله و سطح سرطان را بررسی کند. برای اینکه مشخص شود، سرطان از بیضه‌ها به سایر نقاط پخش شده یا خیر، باید موارد زیر انجام شود:

در سی‌تی‌اسکن، به کمک اشعه‌ی ایکس تصاویری از شکم، سینه و لگن گرفته می‌شود. به کمک تصاویری که گرفته می‌شود، پزشک نشانه‌ها و میزان پخش‌شدن سرطان را بررسی می‌کند.

آزمایش‌های خون هم، برای بررسی سطح نشانگرهای تومور هستند و به پزشک کمک می‌کنند تا وجود سرطان بعد از خارج‌کردن بیضه را از بدن بررسی کند.

بعد از این آزمایش‌ها، سطح و مرحله‌ی سرطان مشخص می‌شود. مرحله و سطح بیماری به انتخاب نوع درمان می‌انجامد. سطوح سرطان را با اعداد رومی از ۰ تا III نشان می‌دهند. پایین‌ترین شماره نشان می‌دهد که سرطان در ابتدایی‌ترین سطح است و در همان ناحیه‌ی بیضه باقی‌ مانده است. اما در مراحل پیشرفته‌ی بیماری، یعنی مرحله‌ی III، سرطان از بیضه فراتر رفته و احتمالا در سایر نقاط بدن مانند شُش‌ها هم پخش می‌شود.

گزینه‌هایی که برای درمان سرطان بیضه مطرح می‌شود به عوامل متعدی وابسته است: مرحله و سطح سرطان، وضعیت و سطح سلامت عمومی فرد، انتخاب و ترجیحات فردی. گزینه‌های زیر از جمله روش‌های درمانی هستند:

ازجمله جراحی‌ها و عمل‌هایی که برای درمان سرطان بیضه مورد استفاده قرار می‌گیرند، به موارد زیر را می‌توان اشاره کرد:

این روش جراحی، ابتدایی‌ترین گزینه برای درمان تمام سطوح سرطان بیضه است و پزشک با ایجاد برشی در کشاله‌ی ران، کل بیضه را از بدن خارج می‌کند. در صورت خواست بیمار، به جای بیضه از پروتزی با پوشش سِرم نمکی (سالین) قرار داده شود. در مواردی که سرطان در مراحل اولیه‌ی خود است، شاید جراحی بیضه تنها راه لازم برای درمان باشد.

در این روش هم باید در ناحیه‌ی شکم، برشی ایجاد شود و پزشک نهایت دقت خود را به کار گیرد تا به اعصاب حوالی این قسمت از بدن آسیبی وارد نشود. با وجود این، گاهی‌ اوقات ایجاد آسیب‌هایی به اعصاب نواحی مورد جراحی اجتناب‌ناپذیر است. اعصاب آسیب‌دیده گاهی باعث بروز مشکل در هنگام انزال می‌شوند، اما روی نعوظ اثری ندارند.

در صورتی که جراحی، تنها راه درمان مشکل شما باشد، پزشک قرارهای ملاقاتی زمان‌بندی‌شده برای بعد از جراحی نیز برای‌تان مشخص خواهد کرد. در این جلسات، (که معمولا تا مدتی کوتاه، هر ماه بعد از جراحی در سال‌های اولیه بعد از عمل صورت می‌گیرند و بعد از چند سال دیگر نیاز به آنها نیست)، باید آزمایش‌های خون، سی تی اسکن و سایر آزمایش‌های لازم برای بررسی علائم و اطمینان از عدم بازگشت سرطان صورت بگیرد.

در پرتو درمانی از اشعه‌هایی با انرژی بالا مانند اشعه‌ی ایکس برای کشتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. در طول پرتودرمانی باید روی تختی دراز بکشید و دستگاه بزرگی در حوالی بدن‌تان حرکت می‌کند تا اشعه‌ها را به نقاطی که لازم است، روی بدن‌تان ارسال کند. ابن روش درمان معمولا برای افرادی است که به سرطان از نوع «سِمینوما» دچارند. احتمالا از پرتو درمانی بعد از برداشتن بیضه‌ها نیز استفاده می‌شود.

عوارض پرتو درمانی شامل خستگی و حالت تهوع است. علاوه‌بر اینها، پوست دچار قرمزی می‌شود و در نواحی شکم و کشاله‌ی ران هم ناراحتی‌هایی به‌وجود می‌آید. پرتو درمانی به‌طور موقتی شمار اسپرم‌ها را هم کاهش می‌دهد و در بعضی از مردان باعث ناباروری می‌شود. قبل از شروع این درمان، باید درباره‌ی روش‌های حفظ اسپرم با پزشک صحبت شود.

در شیمی درمانی از داروهایی برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می‌شود. داروهای شیمی درمانی در بدن به چرخش درمی آیند تا سلول های سرطانی پخش‌شده در بدن را از بین ببرند. ممکن است، این روش تنها روش درمانی باشد که برای بیمار به کار گرفته می‌شود و قبل یا بعد از برداشتن لنف‌ها صورت بگیرد.

عوارض جانبی شیمی درمانی وابسته به نوع داروهایی است که استفاده می‌شود. برای آگاهی از عوارض جانبی باید از پزشک در این‌باره سؤال کنید. اما از جمله عوارض رایج آن می‌توان به: خستگی، حالت تهوع، ریزش مو و افزایش خطر عفونت اشاره کرد. داروها و درمان‌هایی برای کاستن از شدت عوارض شیمی درمانی هم وجود دارد. احتمال ایحاد ناباروری در بعضی مردان هم، یکی دیگر از عارضه‌های مصرف داروهای شیمی درمانی است که احتمال دارد به شکل دائمی، آنها را نابارور کند. قبل از شیمی درمانی هم بهتر است با پزشک درباره‌ی راه‌های حفظ اسپرم صحبت کنید.

هر شخصی با بیماری خود به شیوه‌ای کنار می‌آید. بعد از تشخیص سرطان، برخی از افراد دچار ترس می‌شوند و نمی‌دانند که آینده برای‌شان چطور رقم خواهد خورد. درست است که اضطراب از بین نمی‌رود، ولی راه‌هایی برای مهار نگرانی‌ها و مدیریت احساسات وجود دارد:

راههای جلوگیری از سرطان بیضه

در قرار ملاقات‌هایی که با پزشک خود دارید، پرسش‌هایتان را درباره‌ی سرطان و یادداشت کنید و حتما از پزشک بپرسید. از پزشک یا سایر اعضای تیم درمانی بخواهید که برای کسب اطلاعات و مناسب درباره‌ی بیماری‌تان، منابعی غنی معرفی کنند.

باید رفتارها و عادت‌های سالم را در زندگی به کار بگیرید تا برای درمان کاملا آماده باشید. رژیم غذایی سالمی که سرشار از میوه و سبزی است، انتخاب خوبی به نظر می‌رسد. استراحت زیاد و کافی برای سرحال بیدار شدن در صبح‌ها هم اقدام درستی است. پرهیز از استرس‌ های بیهوده و غیرضروری هم یکی دیگر از کارهای مهمی است که باید در نظر داشته باشید و با حذف آنها تمرکز خود برای درمان را بالاتر ببرید. روزهای هفته به ورزش کردن بپردازید و سیگارتان را ترک کنید. برای ترک سیگار از پزشک، درباره‌ی داروها یا روش‌های ترک کمک بگیرید.

صحبت با افرادی که سرطان بیضه خود را درمان کرده‌اند هم می‌تواند به روند درمان کمک کند. از طریق آنلاین یا سایر روش‌ها با چنین افرادی آشنا بشوید و از آنها کمک بگیرید.

اعضای خانواده و عزیزان‌تان درست به‌اندازه‌ی شما با بیماری‌تان درگیر هستند. آنها دوست دارند در فرایند درمان به شما کمک کنند و همراه‌تان باشند، بنابراین از همراهی آنها برای رفتن نزد پزشک یا سایر کمک‌هایی که می‌کنند، استقبال کنید. آنها گوش شنوایی برای درددل‌های شما هستند و اگر احساس افسردگی داشته باشید، به شما قطعا کمک خواهند کرد.

اگر در ناحیه‌ی بیضه شاهد برآمدگی یا توده هستید، باید با پزشک خانوادگی یا عمومی ملاقات کنید. درصورتی‌که مورد مشکوک ارزیابی شود، باید به پزشک متخصص در زمینه‌ی مجاری ادراری و دستگاه تولیدمثل مردان یا متخصص انکولوژیست (سرطان شناس) مراجعه کنید.

ملاقات با پزشک معمولا کوتاه است و در این مدت کوتاه، خیلی چیزها باید مشخص بشود. پس بهتر است قبل از مراجعه به متخصص در برخی زمینه‌ها آماده باشید:

پزشک هم از شما تعدادی سؤال می‌پرسد. اگر به درستی به پرسش‌ها پاسخ بدهید، زمان بیشتری برای رسیدگی به موضوعات دیگر وجود خواهد داشت. این پرسش‌ها به قرار زیر هستند:

بهتر است قبل از مراجعه به پزشک، این پرسش‌ها را آماده کنید:

علاوه‌بر اینها هر پرسش دیگری را که در ذهن داشتید، خیلی راحت مطرح کنید.

(function(a){function c(){try{return ===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return <=g.indexOf('category-')

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ” + now.getMonth() + ” + now.getDate() + ” + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ” + now.getMonth() + ” + now.getDate() + ” + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

آیا سرطان بیضه با چکاپ کامل مشخص می شود ؟

بهترین و صحیح ترین روش در تشخیص تومور های بیضه، انجام سونوگرافی است. پزشک بعد از مشاهده ضایعه و میزان گسترش آن در بیضه ها، بیمار را به پزشک متخصص ارولوژی ارجاع میدهد. پزشک با بررسی نتیجه سونوگرافی، دستور آزمایش تومور مارکرهای آلفا و بتا خواهد داد، در صورت بالابودن این مارکرها، بلافاصله دستور انجام عمل جراحی ارکیکتومی برای تخلیه بیضه موردنظر را خواهند داد. در ادامه انجام آزمایش ماکرها و سی تی اسکن برای بررسی تاثیر جراحی در فرآیند بهبودی و همچنین متاستاز انجام می شود. جواب پاتولوژی از تومور بیضه نیز، نیاز و یا عدم نیاز به درمان های مکمل پرتودرمانی و شیمی درمانی را تعیین خواهند کرد.
در آخر اینکه، سرطان بیضه، از جمله سرطان های قابل درمان بوده، خارج کردن یک بیضه، تاثیر خاصی در امر باروری ندارد و داروهای شیمی درمانی این بیماری، دارای عوارض آنچنانی و ترسناکی نیستند و تقریبا ، تنها عارضه پرتکرار ، ریزش موی موقتی و گاها بی اشتهایی گذرا است.

خواص خوراکی ها

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است

آخرین مطالب


علائم اولیه سرطان سینه چیست؟

کاربردی‌ترین اصطلاحات حسابداری مالی کدام‌اند و چه مفهومی دارند؟

خواص روکولا؛ نحوه استفاده و عوارض احتمالی آن

معرفی کتاب دختر پرتقالی؛ اثری دیگر از نویسندهٔ دنیای سوفی

کاهش استرس شغلی با استفاده از مدل کنترل – تقاضای استرس کاری

ترین های جهان

گران ترین تصادف های دنیا؛ ۱۰ خودروی لوکس که در چند لحظه از بین رفتند

بهترین رمان های عاشقانه که حس عشق را در شما زنده می‌کنند

پردرآمدترین شغل های جهان؛‌ ۲۰ شغل با بیشترین درآمد در دنیا

خاص ترین سواحل دنیا که زیبایی آن‌ها شما را خیره می‌کند


بهترین کشور برای تحصیل کدام است؟

بهترین برد گیم های دنیا؛ ۳۰ بازی جذاب برای تقویت هوش و ذهن

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

راههای جلوگیری از سرطان بیضه
راههای جلوگیری از سرطان بیضه
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *