راههای تشخیص طلا سفید از نقره

راههای تشخیص طلا سفید از نقره
راههای تشخیص طلا سفید از نقره

در جوابکو می‌تونید در مورد هر موضوعی سوال کنید، به سوالای بقیه جواب بدید و تجربتون رو به اشتراک بگذارید!

بسیاری از افراد متقلب نقره را آبکاری می‌کنند تا رنگ آن به رنگ طلا سفید تبدیل شود. برای این کار از رنگ آب رادیوم استفاده می‌کنند که باعث براق شدن نقره می‌شود و در نهایت طلا، نقره و بدلیجات دارای رنگ یکسانی می‌شوند. همین موضوع کار تشخیص طلا سفید از نقره را برای افراد عادی با مشکل مواجه کرده است. در حالت کلی نقره دارای رنگ مشخصی است و سفید روشن مایل به ماتی دارد. تنها راه تشخیص نقره و طلا سفید، شماره‌ای است که در داخل آن حک شده است.

در ایران برای تشخیص میزان خلوص فلزات گرانبها از «عیار» استفاده می‌کنند و در سایر زبان‌ها به آن «قیراط» (carat یا Karat) می‌گویند که به صورت اختصاری با K نمایش داده می‌شود. عیار فلزات گرانبها به دو روش شماره‌گذاری شده است. به روش واحد کامل 1000 و به روش واحد کامل 24 که متداول‌ترین روش محسوب می‌شود. در برخی موارد به جای واحد کامل 1000 از 100 یا 100 درصد استفاده می‌شود و مثلا میزان عیار نقره استرلینگ را 92.5 یا 92.5 درصد بیان می‌کنند. به عنوان مثال یک انگشتر نقره که عیار آن 950/1000 است (950 واحد آن نقره و 50 واحد آن فلزی دیگر مانند مس است) را با کد 95 (95 درصد) یا نقره 95 می‌شناسند.

به کدهایی که روی طلا و نقره زده می‌شود اصطلاحا «انگ» گفته می‌شود. اغلب محصولات نقره با استاندارد استرلینگ (Sterling) ساخته می‌شوند، بنابر این روی آنها در کنار شماره عیار، حرف S نیز دیده می‌شود مثلا روی آنها کد «925» یا «S925» انگ می‌شود. انواع محصولات طلا هم با کد K انگ می‌شوند. مانند «18K» یا «21K». در مواردی انگ طلا مانند نقره با واحد 1000 عیار می‌شود، مانند «750» یا «925». در برخی مواقع به اختصار رنگ طلا را نیز بر فلز انگ می‌کنند مانند «YG18K» یا «PG75018K» و یا «WG21K». طلا سفید با حرف W، طلا زرد با حرف Y و طلا صورتی را Pink یا P انگ می‌کنند. استاندارد عیار طلا و نقره را در جدول زیر می‌توانید مشاهده نمایید:

در حال حاضر استاندارد طلای جهانی که همان طلای 18 عیار است، برای طلا شماره 750 و برای نقره شماره 925 می‌باشد که در نقره‌های داخلی و جهانی ثابت است.

راههای تشخیص طلا سفید از نقره

بطور مثال انگشتری طلا با کد 18KGP داریم. قبل از هر چیز در ذهنمان اعداد و حروف را از هم جدا می‌کنیم. همانطور که در بالا توضیح داده شد، عدد 18 نشانه عیار 18 است که در زبان انگلیسی هر زمان که عبارت 18K را روی فلز طلا دیدیم در می‌یابیم که به گفته سازنده، فلز بکار رفته در این انگشتر طلای 18 عیار می‌باشد. اما باید بقیه حروف را نیز معنی کنیم تا  مطمئن شویم که جنس انگشتر ما طلا است. حرف G به معنی GOLD (طلا) است و حرف P به معنی Plate یا PLATED (روکش) است. حالا از حروف اختصاری نتیجه می‌گیریم که انگشتر ما روکش طلا (آب طلا) با عیار 18 است و فلز آن طلا نمی‌باشد.

فقط کدهای رایج 14k الی 24k و 600، 750، 800، 875، 900، 925، 950 و 999 برای شناسایی طلا بدون عیار سنجی مورد استفاده بوده و دیگر کدهای اختصاری مهم نیست و قابل پیگیری نمی‌باشد.

داشتن کد یا انگ به معنای تایید یا رد اصالت یک فلز گرانبها نمی‌باشد. بلکه ممکن است یک طلا یا نقره‌ای دارای انگ و کد نباشد اما دارای اصالت ذاتی باشد. توصیه می‌شود طلا، نقره، سکه و جواهرات گرانبها را از مراکز و فروشگاه‌های معتبر تهیه و خریداری نمایید تا از اصل بودن آن مطمئن باشید.

طلا بعلت آنکه فلزی بسیار نرم و چکش خـوار می باشد بـاید بـا فــلزات دیگـری آمیـختـــه گـردد تــا استحکام لازم را بیابد.

به غیر از طلای 24 عیار مـابقی را آلیاژ طلا می نامند.

– مس، نقره، نیکل و پالادیوم بــرای استحکام بیشتر و فلز روی به خـاطر جذب کــردن اکسیژن هوا و جـلوگیــری از اکـسیـد شــدن مـس و نـقـره بـه طـلا افــزوده می شود.

اگر شمش باشد: 1.

روش تست آهنربا : نقره دیامگنتیک است (یعنی آهنربا آن را جذب نمی کند) و زمانی که به آهنربای قوی نزدیک شود در سطح شمش نقره مقاومت احساس نمی شود.

راههای تشخیص طلا سفید از نقره

2.

روش تست صدا یا پینگ : با یک تکه فلز دیگر به شمش ضربه کوچکی بزنید.

باید صدای زنگ را بشنوید که 1 تا 2 ثانیه طول داشته باشد.

اگر صدای عجیب دیگری شنیده شد، مشکلی وجود دارد.

3.

روش سونوگرافی : یک روش بدون تخریب شمش که در تشخیص بارداری استفاده می شود برای چک کردن همنواختی شمش هم استفاده می شود.

مقیاس ضخامت فراصوتی این تست مشخص می کند چه مدت زمانی برای عبور صدا از ماده طول می کشد.

صدا با سرعت های مختلف از داخل فلزات متفاوت عبور می کند.

4.

روش تست وزن : شمش را روی ترازوی دقیقی وزن کنید و عدد آن را یادداشت کنید.

داخل ظرفی آب بریزید و ظرف را روی ترازو قرار دهید سپس ترازو را به صفر برسانید.

طبق استاندارد طلای قلابی به طلایی با عیار کمتر از ۱۰ گفته میشود . متاسفانه در حال حاضر بسیار از زیورآلات تقلبی میباشند و یا عیار آنها پایین بوده اما خوشبختانه راههای بسیار زیادی برای تشخیص طلای اصل وجود دارد که به راحتی قابل انجام دادن هستند . راههای زیر برای تشخیص اصل بودن طلا پیشنهاد میشود .

تست طلای قلابی با بررسی فیزیکی . به دنبال نشانه های استاندارد باشید . نشانه هایی مانند نشانه های زیر :

۹۹۹-۱

۹۹۹٫-۱

۱۰K

راههای تشخیص طلا سفید از نقره

۱۴K

۱۸K

۲۲K

۲۴K

تست طلای اصل با گاز گرفتن . همه ما فیلم هایی را دیده ایم که در آنها برای تشخیص طلای اصل آن را گاز میگیرند . همچنین ورزشکاران در المپیک نیز چنین کاری را انجام میدهند . در اصل میتوان گفت یکی از روشهای تشخیص طلا همین کار میباشد که البته روش دقیقی نیست . طلای مورد نظر را با فشار ملایم گاز بگیرید سپس آن را به دقت نگاه کنید باید جای گاز گرفتن شما تو رفته باشد که هرچه عمق آن بیشتر باشد عیار طلا بیشتر میباشد .

تست مغناطیسی طلا . طلا خاصیت مغناطیسی ندارد بنابراین با تهیه یک آهن ربای قوی میتوانید به سادگی آن را تست کنید . اگر طلا به آهن ربا چسبید طلای مورد نظ قلابی میباشد . البته بعضی فلزات دیگر هم هستند که حالت مغناطیسی ندارند .

تست طلا با سرامیک. این روش یک روش بسیار ساده برای تشخیص طلای اصل میباشد . یک ظرف سرامیکی یا هر چیز سرامیک  بدون لعاب را برداشته و طلای مورد نظر را روی آن بکشید اگر خطوط به جا مانده سیاه رنگ بود طلای شما قلابی میباشد اما اگر خطوط به جا مانده طلایی رنگ بود طلای شما اصل میباشد .

تست شناوری . یک لیوان را آب کنید و طلا را درون آن بی اندازید . خیلی از فلزاتی که در طلای قلابی بکار میروند روی سطح آب شناور می مانند اما طلای اصل کاملا به کف آب میرود .

تست خش اندازی طلا . یک سکه مسی برداشته و با طلا روی آن خط بکشید . طلای اصل روی سکه خط نمیاندازد و خودش خش دار میشود . اما طلای قلابی روی سکه خط انداخته و خودش سالم میماند .

استفاده از اسید نیتریک . این ماده ، ماده خطرناکی میباشد و بهتر است به دست کسی انجام شود که حرفه ای باشد اما بهترین راه تشخیص طلا همین روش میباشد . طلای مورد نظر را در یک ظرف استیل قرار داده و یک قطره اسید نیتریک روی آن بریزید . به واکنش آن نگاه کنید :

اگر سبز رنگ بود جنس مورد نظر برنج با روکش طلا میباشد .

اگر واکنش شیری رنگ بود جنس مورد نظر نقره با روکش طلا میباشد .

اگر هیچ واکنشی به اسید نیتریک نشان نداد طلای مورد نظر اصل میباشد .

روش دیگر تست با اسید نیتریک . در این روش آسیبی به جنس مورد نظر نمیرسد . طلا را روی یک سطح زبر بکشید سپس روی خط بجا مانده از طلا اسید نیتریک بریزید در صورتیکه تغییر رنگ نداد طلا اصل است و در صورت هرگونه تغییر رنگی آن طلا قلابی میباشد .

بهمن ۲۲, ۱۳۹۷ در ۱۲:۰۶ ق.ظ

سلام ی حلقه دارم شمار۸۰۰روش هک شده

پاسخ دادن

بهمن ۶, ۱۳۹۷ در ۸:۵۲ ق.ظ

سلام من یک شفت دارم که وسط شفت طلایی رنگ است نمی دونم طلاست یا نه میزاریم تو اسید سبز رنگ میشه لطفا جواب بدین؟

پاسخ دادن

آذر ۱۹, ۱۳۹۷ در ۳:۳۱ ب.ظ

سلام : من از همین مقداراطلاعات داده شده مجانی استفاده کردم سپاس از شما وسایت خوبتان

راههای تشخیص طلا سفید از نقره

پاسخ دادن

آذر ۱۶, ۱۳۹۷ در ۷:۴۷ ب.ظ

سلام من یک حلقه دارم روی حلقه به زردی میزنه ولی داخلش به سفیدی و ۷۵۰ روش خورده هیچ نوع اسیدی بهش نمیگیره و به فلزها دیگه ای محک میزنم جوش میکنه ولی این هیچ تغیری نمیکنه ولی توی حلقه تاریخ خورده تاریخ دستی و رده آن تاریخ طلایی رنگ است میشه بگید این چی میشه باشه؟؟

پاسخ دادن

دی ۲۴, ۱۳۹۷ در ۴:۱۲ ب.ظ

کد حک شده روی طلاهای سفید ۷۵۰. و طلای زرد ۷۱۲ است دوست گرامی. موفق باشید.

پاسخ دادن

مهر ۱۴, ۱۳۹۷ در ۱۰:۵۹ ب.ظ

آزمایشی هست که اول طلا را وزن میکنید و جایی یادداشت میکنید و یک لیوان آب نیز با طلا وزن کنید و ترازو را صفر کنید و طلا را به داخل لیوان آب بیاندازید اگر عدد اختلاف وزن ۳۲ / ۱۹ بود طلا اصل است . اگر آب داخل لیوان مقطر باشد دقیقتر است. – در طلا فروشی هیچ کاری از دست شما بر نمیاد جز خرید از جای مطمئن و دریافت فاکتور و ضمانت . واقعا هیچ راهی نداره جز اعتماد به فروشنده . چون اگر راهی هم داشته باشه طرحی که پسندیدید اگر مس هم باشه در دلتان آنرا به طلا مبدل خواهید کرد. دوست دارید طلا باشه. در دستگاه فلزیاب از جیوه قرمز استفاده میشه . جیوه قرمز به سمت طلا ربایش داره . جیوه قرمز اصل در آیینه دیده نمیشه. ضمنا چوب درخت انار هم کمی به سمت طلا ربایش داره. امیدوارم کمی دوستان را خشنود کرده باشم با نوشته ام.

پاسخ دادن

بهمن ۹, ۱۳۹۶ در ۴:۳۲ ب.ظ

سلام علیکم. عرض به خدمتتون لطفا بفرماییددر هنگام زدن تیزاب به خود طلا نیاز به زمان و منتظر ماندن هستش؟یا همان لحظه تغیر رنگ قابل مشاهده هستش

پاسخ دادن

دی ۲۹, ۱۳۹۶ در ۱۰:۰۹ ق.ظ

سلام خسته نباشید من یکه حلقه خریدم روش نوشته swatch وهی چیز دیگه ای ننوشته به اسم طلا سفید خریداری کردم میخواستم ببینم ممکنه بدل یا نقره باشه

پاسخ دادن

مرداد ۸, ۱۳۹۷ در ۷:۱۸ ب.ظ

سلام دقیقا منم یه حلقه دارم که همین نوشته swatchو داخلش نوشته تندیس البته به انگلیسی چند تا از آزمایشهای انجام دادم ظاهرا که طلاست شاید هم پلاتین

پاسخ دادن

مهر ۲۶, ۱۳۹۶ در ۱۲:۲۳ ب.ظ

با سلام، کاش یک روشی رو بگین که در زمان خرید مشخص بشه. این روش هایی که شما گفتین همه بعد از خرید میشه انجام داد. مثلا من قطعا نمیتونم توی طلا فروشی طلا رو گاز بگیرم یا لیوان آب یا اسید نیتریک ببرم که!

پاسخ دادن

مهر ۲۷, ۱۳۹۶ در ۳:۵۷ ق.ظ

سلام از روش سکه می تونید در موقع خرید استفاده کنید .

پاسخ دادن

دی ۵, ۱۳۹۶ در ۹:۳۶ ق.ظ

ازشون تضمین اصل بودن بگیر وبعدا انجام بده

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

ساختن اسلایم عموما با بوراکس انجام میشود اما بدون بوراکس هم میتوان این کار را انجام داد . …

فرقی نمی‌کند که از سرخ‌کن در خانه یا رستوران استفاده می‌کنید ، حجم زیاد …

خرید فنچ یا سهره در صورت نداشتن اطلاعات کافی کاربسیار سختی میباشد . بنابراین …

ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است که برای سلامتی ضروری است . …

صابون کاستیا چیست ؟ صابون کاستیا صابونی با پایه روغن زیتون میباشد و به …

کبد بالای ۲۰۰ عملکرد در بدن دارد و ایجاد مشکل در کبد باعث اختلال …

تمامی مطالب این سایت ترجمه شده از سایتهای خارجی معتبر مانند : ehow و wikihow بوده ، بنابراین کاملا قابل اعتماد ، انحصاری و جدید است.

ورود

نام کاربری یا نشانی ایمیل

رمز

مرا به خاطر بسپار

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

راههای تشخیص طلا سفید از نقره
راههای تشخیص طلا سفید از نقره
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *