راههایی برای درمان سرطان معده

راههایی برای درمان سرطان معده
راههایی برای درمان سرطان معده

همرسانی در

ایمیل

فیسبوک

Messenger

Messenger

راههایی برای درمان سرطان معده

توییتر

بالاترین

واتس‌اپ

لینک را کپی کنید

این لینک‌ها خارج از بی‌بی‌سی است و در یک پنجره جدید باز می‌شود

سازمان دارو و غذا آمریکا برای نخستین بار به یک مدل درمانی جدید مبارزه با سرطان مجوز داده است؛ در این روش جدید متخصصان با بازطراحی سیستم دفاعی بدن بیمار، آن را برای مبارزه با سلول‌های سرطانی تجهیز می‌کنند. متخصصان می‌گویند با مجوز گرفتن این روش درمانی، مبارزه با سرطان وارد “عصرجدیدی” می‌شود.

سازمان دارو و غذا آمریکا پس از صدرو مجوز برای این روش درمانی، از تصمیم خود به عنوان “یک لحظه تاریخی” در علم پزشکی یاد کرده و گفته اکنون علم پزشکی برای درمان سرطان “وارد عرصه جدیدی” شده است.

شرکت ارایه کننده این روش درمانی که نوارتیس (Novartis) نام دارد هم اکنون این خدمات را در ازای ۴۷۵ هزار دلار (یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان) ارایه می‌دهد و مدعی است در ۸۳ درصد موارد مبتلایان به یک نوع سرطان خون را “کاملا” درمان می‌کند.

پزشکان در بریتانیا با استقبال از تایید این روش درمانی در آمریکا، آن را یگ گام بسیار مسرت‌بخش در درمان سرطان خوانده‌اند.

در این روش، متخصصان برخلاف روش‌های معمول شیمی درمانی یا جراحی که برای همه بیماران یکسان تجویز می‌شود، برای هر بیمار داروی ویژه‌ای تهیه می‌کنند که بر مبنای مشخصات سیستم ایمنی بدن او آماده شده است.

این محلول که “داروی زنده” نام گرفته با استفاده از استخراج گلبول‌های سفید بیمار و سپس بازطراحی ژنتیکی آنها تهیه می‌شود به طرزی که بعد از بازگشت به بدن بیمار شروع به ازبین بردن سلول‌های سرطانی می‌کند.

این سلول‌های “سرطان‌کُش” به لحاظ ژنتیکی طوری بازطراحی می‌شوند که به محض مواجهه با سلول‌های سرطانی تکثیر می‌شوند و بدین ترتیب توده سرطانی را از بین می‌برند.

دکتر اسکات گاتلیب از سازمان دارو و غذا آمریکا گفته: “ما در زمینه ابداع روش‌های درمانی پزشکی وارد مرحله جدیدی می‌شویم که به درمانگران این توانایی را می‌دهد با توانمند کردن و برنامه‌ریزی دوباره سلول‌های خود بیمار، سرطان مرگ‌بار او را درمان کنند.”

“فناوری‌ها جدید چون ژن و سلول درمانی پتانسیل این را دارد که علم پزشکی را دگرگون کند و می‌تواند ما را در آستانه ورود به عصری کند که بتوانیم بیماری‌های مهلک و لاعلاج را کنترل و حتی به طور کامل درمان کنیم.”

این روش درمانی جدید که قرار است با نام تجاری “کیمریا” عرضه شود برای بیماران مبتلا به سرطان خون از نوع حاد لنفاوی کاربرد دارد؛ این دسته بیماران در صورتی که به درمان‌های رایج پاسخ ندهند کیمریا برای آنها تجویز می‌شود.

دکتر استفان گروپ که برای نخستین بار با استفاده از همین روش یک کودک را در بیمارستان شهر فلادلفیا درمان کرده می‌گوید “بی‌نهایت هیجان‌زده” شده است.

او گفته: “تاکنون هیچ چیزی شبیه به این روش درمانی ندیده است.”

نخستین بیماری که با این روش درمان شده در حالی کیمریا برای او تجویز شده که رو به مرگ بوده اما اکنون حدود ۵ سال است که رها از سرطان زندگی می‌کند.

از میان ۶۳ بیماری که با این روش تحت مداوا قرار گرفته‌اند، سرطان ۸۳ درصد از آنها طی سه ماه کاملا متوقف شده و پزشکان همچنان داده‌های مربوط به وضعیت سلامتی را تحت نظر دارند.

با وجود این، کیمریا که نام پزشکی آن روش کار-تی (CAR-T) است بدون خطر هم نیست. استفاده از این روش می‌تواند به سندروم آزادسازی سیتوکین منجر شود؛ سیتوکین نوعی پروتئین است که افزایش آن می‌تواند خطرناک باشد اما پزشکان می‌گویند این عارضه جانبی با دارو قابل کنترل است.

اگرچه هم اکنون روش کار-تی بیشتر برای درمان سرطان خون به کار گرفته می‌شود اما توانایی آن را دارد که برای انواع دیگر سرطان‌ها هم استفاده شود.

دکتر دیوید مالونی، مدیر بخش درمانی ایمنی سلولی در مرکز مطالعات سرطان فرد هاچینسون گفته تصمیم سازمان دارو و غذا آمریکا در تایید روش کار-تی “سنگ‌بنای” ورود به یک عصر جدید است.

“ما معتقدیم این تنها آغاز کار است و به زودی درمان‌های فراوانی که بر اساس روش‌های جدید ایمونوتراپی شکل خواهد گرفت”.

ایمونوتراپی روشی است که درآن از تحریک یا سرکوب پاسخ سیستم ایمنی برای مبارزه با سرطان استفاده می‌شود.

هم اکنون روش کار-تی در درمان انواع سرطان خونی بسیار کارآمد نشان داده است هر چند این روش در برابر تومورهای جامد نظیر آنچه در سرطان ریه مشاهده می‌شود، کارآیی چندانی ندارد.

دکتر پراکاش ساتوانی، پزشک اطفال در دانشگاه کلمبیا می‌گوید: “وقتی درمان در این نوع سرطان‌ها را با درمان‌ها برای سرطان خون حاد لنفاوی مقایسه می‌کنیم، نتایج خیلی خوب نیست اما من مطمئنم که این فناوری به زودی بهبود و ارتقاء می‌یابد.”

تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با سرطان مدتی است که به عنوان یک روش مهم در میان درمان‌های مدرن سرطان کارآیی خود را نشان داده است.

دسته‌ای از داروها هم اکنون در نقاط مختلف جهان به کار گرفته می‌شوند که پس از تجویز اصطلاحا سیستم ایمنی بدن برای حمله به سلول‌های سرطانی را “افسارگریخته” می‌کنند.

روش درمانی کار-تی که یک گام جلوتر می‌رود و برنامه سیستم دفاعی بدن را “بازبرنامه‌نویسی” می‌کند؛ هنوز در مراحل اولیه خود است و به گفته پروفسور پیتر جانسون، رئیس کلینیک خیریه تحقیقات درمان سرطان بریتانیا “تایید نخستین سلول درمانی که به لحاظ ژنتیکی اصلاح شده، یک گام هیجان‌انگیز به سوی آینده است.”

“هنوز چیزهای بسیاری است که باید بیاموزیم و دریابیم که چه طور به طور ایمن از این روش سود ببریم و بسیار مهم است که متوجه باشیم این تنها گام نخست است.”

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

سرطان معده ناشی از تجمع غیرطبیعی گروهی از سلول‌ها در معده است که در نهایت باعث تشکیل توده‌ای در معده می‌شود. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی سالانه ۷۲۳۰۰۰ نفر در اثر این سرطان از دنیا می‌روند. سرطان معده پنجمین سرطان شایع در جهان است و از نظر تعداد مرگ‌ومیر در میان سرطان‌ها، سومین سرطان کشنده در سراسر جهان است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران، سرطان معده شایع‌ترین سرطان در بین مردان ایرانی است.راههایی برای درمان سرطان معده

علائم سرطان معده چست؟ علل سرطان معده چیست؟ با ادامه‌ی این مطلب همراه باشید تا سرطان معده را بهتر بشناسید.

در ایالات متحده تقریبا ۲۵۵۰۰ مورد جدید سرطان معده در سال شناسایی می‌شود؛ این تعداد تقریبا معادل ۲ درصد از کل سرطان معده‌ جهان در سال است. اغلب افرادی که به این سرطان مبتلا می‌شوند، زمانی از بیماری خود اطلاع می‌یابند که بیماری آنها پیشرفت یا متاستاز کرده است. متاستاز (فراگستری) گسترش سلول‌های سرطانی به بافت‌ها و نقاط جدید بدن است.

حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد از سرطان‌های معده را «آدنوکارسینوم معده» تشکیل می‌دهد. در این حالت سرطان از سلول‌های تولیدکننده‌‌ی مخاط (سلول‌های پوشاننده‌ی لایه‌ی داخلی معده) گسترش می‌یابد.

علائمی وجود دارد که می‌تواند از علائم سرطان معده به شمار آید، ولی چون برخی از این علائم می‌تواند برای بیماری‌های کم‌خطر دیگری نیز باشد، تشخیص زودهنگام سرطان معده کار دشواری است. معمولا سرطان معده زمانی شناسایی می‌شود که کاملا گسترش یافته است.

علائم اولیه‌ی سرطان معده شامل علائم زیر است:

وجود علائم و نشانه‌های زیر می‌تواند نشانه‌ای از گسترش سرطان باشد و فرد باید آنها را جدی بگیرد (در صورت مشاهده به پزشک مراجعه کنید).

بر اساس اعلام سرویس سلامت همگانی بریتانیا افراد بالای ۵۵ سال که به‌طور مداوم مشکل سوء‌ِ هاضمه دارند، باید به پزشک مراجعه کنند.

افرادی که مشکل سوء‌ِ هاضمه به همراه یکی از موارد زیر را در سوابق پزشکی خود دارند، باید به پزشک مراجعه کنند:

با پیشرفت سرطان معده کم‌کم علائم و نشانه‌های زیر در فرد نمایان می‌شوند:

عواملی که خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهند، عبارتند از:

سرطان با تغییر در ساختار DNA شروع می‌شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، دستورالعمل‌های کنترل رشد سلولی مختل می‌شوند. به دنبال این اتفاق شاید سلول‌هایی که باید از بین بروند، نمی‌میرند یا سلول‌ها با سرعتی بیش از حد و غیر قابل کنترل تولید شوند. دانشمندان هنوز در مورد علت جهش بعضی سلول‌های معده و سرطانی شدن آنها مطمئن نیستند. اینکه چرا سرطان معده دامن برخی از افراد می‌گیرد، هنوز هم رازی سر به مهر است.

پیش‌تر گفتیم چه نشانه‌ها و علائمی به شما می‌گوید باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک از نشانه‌ها، سابقه‌ی خانوادگی، برخی از عادات مربوط به سبک زندگی (مانند عادت غذایی) و سابقه‌ی پزشکی شما سوالاتی می‌پرسد، سپس یک معاینه‌ی فیزیکی روی شما انجام خواهد داد تا حساسیت معده یا توده را بسنجد.

اگر پزشک به بیماری شما شک کند، شما را به متخصص ارجاع می‌دهد تا آزمون‌های تکمیلی صورت گیرد. روش‌های تشخیص سرطان معده می‌توانند شامل مواردی باشند که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

متخصص به کمک دوربین بسیار کوچکی داخل معده‌ی فرد را مشاهده می‌کند. چنان‌چه متخصص مشکوک به ابتلای فرد به سرطان باشد، امکان دارد بخشی از بافت را بردارد که به این کار بافت‌برداری یا نمونه‌برداری می‌گویند.

اگر متخصص به سرطان در بخش بالایی معده مشکوک باشد، ممکن است اسکن فراصوت انجام دهد (اندوسکوپی فراصوت).

در این روش فرد یک نوشیدنی محتوی باریم می‌نوشد. این کار به تشخیص بهتر سرطان به کمک پرتو ایکس کمک می‌کند.

ممکن است متخصص برای تشخیص میزان گستردگی سرطان بخواهد درون شکم را با جزئیات بیشتری مشاهده کند. در این فرآیند بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرد، سپس یک لاپاروسکوپ (لوله‌ای که دوربینی در نوک آن قرار دارد) از طریق ایجاد برشی در قسمت پایینی معده، وارد آن می‌شود.

در این روش‌ها یک مجموعه تصاویر رادیوگرفی از داخل بدن تهیه می‌شود. این تصاویر به متخصص در سنجش میزان پیشرفت بیماری کمک می‌کند. همچنین به کمک این تصاویر متخصص از گسترش سرطان در بدن اطلاع می‌یابد. این تصاویر همچنین برای انتخاب روش درمانی مناسب به دکتر کمک شایانی می‌کند.

اگر دکتر به سرایت سرطان به کبد شک کند، بهتراست یک اسکن فراصوت روی کبد نیز صورت پذیرد.

انتخاب روش درمانی سرطان معده به عوامل مختلفی مانند شدت بیماری، ترجیحات و وضعیت کلی سلامت بیمار بستگی دارد. روش درمانی می‌تواند شامل جراحی، شیمی درمانی، پرتو درمانی، داروها و شرکت بیمار در کارآزمایی بالینی باشد.

هدف جراح در این روش از بین بردن بیماری از طریق برداشتن بافت سرطانی است. او باید اطمینان حاصل کند هیچ سلول سرطانی باقی نمانده است. مثال‌هایی از این روش عبارتند از:

جراحی‌های شکم معمولا بسیار سنگین هستند و دوره‌ی بهبود آنها نسبتا طولانی است. ممکن است بیمار برای بهبود دو هفته در بیمارستان بماند و در ادامه چند هفته‌ای هم در منزل استراحت کند تا بهبودی حاصل شود.

در این روش پرتوهای حامل انرژی، سلول‌های سرطانی را مورد هدف قرار می‌دهند و از بین می‌برند. به خاطر خطر آسیب زدن پرتو به اندام‌های نزدیک معده معمولا پرتودرمانی برای درمان سرطان معده مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، البته اگر سرطان پیشرفت زیادی کرده باشد یا باعث خون‌ریزی و درد شدید در فرد شود، پرتودرمانی از گزینه‌های درمان فرد خواهد بود.

در این روش از پرتودرمانی پیش از عمل جراحی استفاده می‌شود. تومورها به لطف تابش کوچک‌تر و برداشتن آنها به وسیله‌ی عمل جراحی آسان‌تر می‌شود.

این روش پرتودرمانی پس از عمل جراحی صورت می‌گیرد. هدف آن از بین بردن سلول‌های سرطانی باقیمانده (احتمالی) در اطراف معده است. امکان دارد بیماران در نتیجه‌ی پرتودرمانی سوء‌ِ هاضمه، اسهال و استفراغ را تجربه کنند.

در این روش به کمک دارو روند تقسیم و تکثیر سریع سلول‌های سرطانی متوقف می‌شود؛ این داروها به‌عنوان داروهای سیتوتوکسیک نیز شناخته می‌شوند. دارو در بدن بیمار می‌چرخد و به سلول‌های سرطانی در نقطه‌ای که بیماری از آن شروع شده و سایر نقاطی که بیماری به آن سرایت کرده است، حمله می‌کند.

در این روش از شیمی‌درمانی پیش از عمل جراحی استفاده می‌شود. تومورها به کمک دارو کوچک‌تر می‌شوند و برداشتن آنها به وسیله‌ی عمل جراحی آسان‌تر می‌شود.

این روش شیمی‌درمانی پس از عمل جراحی صورت می‌گیرد. هدف آن از بین بردن سلول‌های سرطانی باقیمانده (احتمالی) در اطراف معده است. شیمی‌درمانی برای درمان برخی از سرطان‌های معده روشی مناسب است. تومورهای استرومال دستگاه گوارش و لنفوم معده نمونه‌هایی هستند که استفاده از شیمی درمانی در درمان آن ارجحیت دارد.

ساتنت (سانیتینیب) و گلیوک (ایمانیتیب) نمونه‌هایی از داروهای هدف‌داری هستند که به سلول‌های سرطانی در بیماران مبتلا به تومورهای استرومال دستگاه گوارش حمله می‌کنند.راههایی برای درمان سرطان معده

در این روش درمان‌های تجربی به کمک داروها یا روش‌های جدید درمانی به کار گرفته می‌شوند. شاید بیماران بخواهند در این درمان‌های آزمایشی شرکت کنند، باید توجه کرد این روش‌ها آزمایشی‌اند و تضمینی برای درمان سرطان معده نیستند.

بیماران در مورد این روش‌ها باید با خانواده و دکتر خود مشورت و خود را برای جنبه‌های ناشناخته‌ی این درمان‌ها آماده کنند. مثلا ممکن است این درمان‌ها اثرات جانبی داشته باشد که به علت تحقیقات کم هنوز مشخص نشده است.

متخصصان علت دقیق سرطان معده را نمی‌دانند. برای این بیماری واکسنی نیز وجود ندارد؛ بنابراین هیچ راه عملی برای پیشگیری از سرطان معده وجود ندارد. اگرچه راه‌هایی وجود دارد که احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد. این راه‌ها عبارتند از:

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

من چند وقتی میشه به خاطر یه سری مسائل استرسی شدم و مثلا موقع خواب یا مواقعی که کاملا سکوته با شنیدن صدای کوبیده شدن چیزی معدم واکنش نشون میده و یه چیزی توش ترشح میشه و حالت عصبی پیدا میکنم. از دیشب هم به خاطر درد معده و سوزش خوابم نبرد تا اینه صبح بالا آوردم و تا الانم که بعد از ظهره سوزش معده دارم و بی حالم. آیا استرس زیاد باعث سرطان معده میشه و آیا این نشانه ها ربطی به سرطان داره؟؟ ممنون میشم از پاسختون

منتظر پاسخ شما هستم دوست عزیز

سلام تینا جان
مواردی که برشمردین، لزوما نشان‌دهنده‌ی سرطان معده نیستن. اما استرس و هیجان میتونن موجب بروز مشکلات معده بشن.
پیشنهاد میکنم مطلب زیر رو مطالعه کنید، اونجا درباره‌ی معده‌درد عصبی بیشتر توضیح دادیم:
علائم معده درد عصبی و را‌ه‌های درمان آن

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما و دوستان فعال در این سایت. خانواده ما زخم معده رو همه دارن .حدود ۱ هفته میشه هر روز بالا میارم و چیزیم نمیتونم بخورم یا اگرم بخورم بخشی ازش رو بالا میارم. صبح هم بلند میشم یه مایع شبیه بزاغ بالا میارم. انواع قرص حالت تهوع و.. مصرف کردم. لطفا راهنمایی کنین .

سلام دوست گرامی
بهتره به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی مشکل شما مشخص بشه. هیچ وقت هم سرخود هیچ دارویی مصرف نکنید.
با ارزوی سلامتی برای شما

سلام من حدود ۲ ماهه حالت تهوع دارم ولی استفراغ نداشتم سوزش دل پس از غذا هم دارم احساس ضعف هم دارم اشتهامم هم کم شده و فک کنم چند کیلیوی هم کم کردم سنمم ۱۴سالمه ولی نه مدفوع خونی دارم نه استفراغ خونی دکتر هم رفتم چند تا دارو داد بهتر نشدم میخواستم ببینم آیا مبتلا به این بیماری شدم یا آزمایش خون بدم معلوم میشه مبتلا هستم یا نه؟

سلام سهیل عزیز
تشخیص بیماری‌ها برعهده‌ی پزشک هست و متأسفانه در این مورد ما نمی‌تونیم بهتون کمکی بکنیم.
حتما به پزشک مراجعه کنید، ایشون آزمایش‌هایی رو که لازمه بهتون میگن.
با ارزوی سلامتی برای شما

سلام.من ۴ ساله بواسیر دارم.سنم ۱۵ سال است.کمی درد دارم در ناحیه شکم.مشکل تهوع و کم اشتهایی اصلا ندارم.یعنی من همش گشنمه مامانم میگه کمتر بخور سرطان میگیری.۶ ماه پیش بخواطر بواسیر داخل مدفوع خون بود.اما دیگه نیست.ولی زود خسته میشوم و همش باد شکم و نفخ شکم به من دست میده است .میخواستم بدونم سرطان معده هست یا نه. مرسی از سایت خوبتان.راستی امید به زندگی ام کم شده .خیلی میترسم.بابام ۳ سال دیگه بازنشت میشه کلی پول گیرمون میاد.یعنی قول بی ام وی شاستی بلند داده است.خیلی میترسم اون روز نبینم.لطفا کمکم کنید.امیدم به زندگی کم میشه

سلام اشکان عزیز
باد و نفخ شکم و همین‌طور خستگی، می‌تونن علت‌های بسیاری داشته باشن و کسی که این علائم رو داره، لزوما به سرطان مبتلا نیست. تشخیص سرطان برعهده‌ی پزشک هست و مطالبی که ما خدمت‌تون ارائه میدیم، تنها به‌منظور افزایش اطلاعات خودتون هست. برای اطمینان از وضعیت سلامتی‌تون، بهتره به پزشک مراجعه کنید.

خواص خوراکی ها

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

خواص سمنو؛ طرز تهیه و خواص شگفت‌انگیز آن برای بدن


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

خواص سیاه دانه و عوارض جانبی آن برای سلامتی

خواص بادیان؛ ۶ خاصیت درمانی و نحوه مصرف آن

آخرین مطالب

قرص متفورمین؛ نحوه مصرف، عوارض و تداخل دارویی آن


علت سردرد شدید و حالت تهوع چیست؟

عصبانیت در بارداری و ۹ راهکار موثر برای مدیریت آن

مدیریت اضطراب سخنرانی با ۶ نکته‌ای که آرامش را به شما بازمی‌گرداند

چرا تنبل بودن واقعا به نفع شما است؟

ترین های جهان

بهترین فیلم های علمی تخیلی از گذشته تا کنون

بهترین رمان های عاشقانه که حس عشق را در شما زنده می‌کنند

بهترین فیلم های تاریخ سینما که حداقل یک بار باید ببینید


ثروتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۱۸


بهترین کتاب هایی که تبدیل به فیلم شدند

پرفروش ترین فیلم های جهان؛ ۲۵ فیلمی که گیشه را از آن خود کرده‌اند

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

در درمان این بیماران مهم ترین مساله تشخیص دقیق است. با بررسی باید مشخص گردد که بیماری چقدر گسترش پیدا کرده است. متاسفانه در اغلب موارد بیماری تقریباً به صورت گسترده معده را درگیر کرده و به همین علت نیز باید حتماً بلافاصله بعد از تشخیص قطعی، CT شکم انجام شود و مشخص شود که آیا بیمار قابل جراحی هست یا نه. قابل ذکر است در صورتی که تومور قابل درمان باشد، عمل جراحی ضرورت دارد و بعد از عمل جراحی و ارزیابی نمونه ها و اطلاع از نحوه درگیری غدد لنفاوی داخل شکم، درگیری سروز و صفاق بیمار، شیمی درمانی و رادیوتراپی باید انجام شود. توصیه می شود که هر دو درمان برای بیماران انجام شود، چون باعث جلوگیری از برگشت موضعی تومور می شود.

متاسفانه در اغلب موارد متاستاز(گسترش سلول های سرطانی) به سایر قسمت ها وجود دارد. در این موارد ابتدا باید شیمی درمانی و رادیوتراپی انجام شود و سپس بیمار برای جراحی ارجاع و تومور برداشته شود. در صورت متاستاز شدید، شیمی درمانی پیشنهاد اول است و در صورتی که بیماری غیر قابل درمان با روش های فوق باشد، باید از روش های تسکینی استفاده شود که شامل مسکن ها و استنت ها (لوله هایی که داخل معده گذاشته می شود) است. اخیراً روش های شیمی درمانی بسیار تغییر کرده و عوارض کم تری دارد و درصد بهبودی با استفاده از روش های جدید بسیار زیادتر شده است و حدود 60-50 درصد بیماران به درمان پاسخ مناسب می دهند.

بهترین نتایج درمان هنگامی به دست می آید که بیمار در مراحل اولیه اقدام به درمان کند و بلافاصله بررسی شده و آندوسکوپی انجام گیرد. بهترین روش در این مورد روش اسکرینینگ می باشد. چون بیمار وقتی در مراحل اولیه است امکان بهبودی زیادی می باشد، ولی عدم درمان به موقع نه تنها شانس بهبودی را پایین می آورد، بلکه ممکن است سبب درگیر کردن بافت های مجاور هم شود و امکان درمان را بسیار ضعیف کند.

برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، بهتر است از غذاهای گیاهی و غذاهای تازه استفاده شود. از مصرف غذاهای کنسرو شده و مانده حتی الامکان خودداری شود و غذاهایی که مواد نگهدارنده دارند، خیلی کم استفاده شود. غذاهای دودی (مثل ماهی دودی و…) از برنامه غذایی حذف شوند و در عوض مقدار زیادی میوه جات و سبزی جات تازه مصرف شود.راههایی برای درمان سرطان معده

توصیه می شود در صورت مشاهده ی هر کدام از علایم بیماری، بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه نمایند تا تحت بررسی و در صورت لزوم درمان مناسب قرار گیرند.

حتماً درمان را به صورت کامل انجام دهند و با توجه به درمان های اخیر که امکان بهبودی را بسیار بالا برده است، حتماً زیر نظر پزشکان متخصص انکولوژی و رادیوتراپی اقدام به درمان مناسب کنند و مطمئن باشند در صورتی که بیماری به موقع تشخیص داده شود و درمان گردد، نتایج مطلوبی از درمان حاصل خواهد شد.

سرطان چیست؟ 

سرطان معده و علائم آن

سرطان معده 

نصف سرطان‌های معده دنیا در چین 

رژیم غذایی در سرطان ها 

توصیه هایی برای مبتلایان به سوزش سر دل 

سوزش سردل و درمان آن 

مصرف قهوه و چای پر رنگ در بروز زخم معده نقش دارند 

مصرف زیاد غذاهای چرب و ادویه‌دار منجر به ورم معده می‌شود 

تلاش برای تولید واکسن انواع سرطان 

سرطان معده یک بیماری است که در آن سلول‌های بدخیم (سرطانی) در لایه پوشاننده معده شکل می‌گیرند.

سن، رژیم غذایی، و بیماری‌های معدی بر خطر ابتلا به سرطان معده تأثیر می‌گذارند.

علائم احتمالی سرطان معده عبارتند از سوءهاضمه و ناراحتی یا درد معده.

آزمایش‌هایی که وضعیت معده و مری را می‌سنجند برای کشف و تشخیص سرطان معده استفاده می‌شوند.

عوامل خاصی بر پیش‌آگاهی (امکان بهبود) و حق انتخاب‌های درمان تأثیر می‌گذارند.

درمان سرطان معده 

اطلاعات عمومی راجع به سرطان معده

نکات کلیدی این بخش:

سرطان معده یک بیماری است که در آن سلول‌های بدخیم (سرطانی) در لایه پوشاننده معده شکل می‌گیرند.راههایی برای درمان سرطان معده

سن، رژیم غذایی، و بیماری‌های معدی بر خطر ابتلا به سرطان معده تأثیر می‌گذارند.

علائم احتمالی سرطان معده عبارتند از سوءهاضمه و ناراحتی یا درد معده.

آزمایش‌هایی که وضعیت معده و مری را می‌سنجند برای کشف و تشخیص سرطان معده استفاده می‌شوند.

عوامل خاصی بر پیش‌آگاهی (امکان بهبود) و حق انتخاب‌های درمان تأثیر می‌گذارند.

سرطان معده یک بیماری است که در آن سلول‌های بدخیم (سرطانی) در لایه پوشاننده معده شکل می‌گیرند.

معده یک اندام g شکل در قسمت فوقانی شکم و بخشی از سیستم گوارشی است که ریزمغذی‌های (ویتامین‌ها، مواد معدنی، کربوهیدرات‌ها، چربی، پروتئین‌ها و آب) موجود در غذای خورده شده را پردازش کرده و به دفع مواد زائد از بدن کمک می‌کند. غذا از طریق یک لوله باریک ماهیچه‌ای که مری نامیده می‌شود، از حلق به معده منتقل می‌شود. غذاهای نیمه‌هضم شده پس از ترک معده به روده کوچک و پس از آن به روده بزرگ وارد می‌شوند.

معده و مری بخشی از سیستم گوارشی فوقانی هستند.

دیواره معده از سه لایه بافت تشکیل شده است: لایه مخاطی (داخلی‌ترین لایه)، لایه ماهیچه‌ای (میانی) و لایه سروزی (بیرونی‌ترین لایه).

سرطان معده در سلول‌های تشکیل‌دهنده لایه مخاطی شروع شده و وقتی که رشد کند به لایه‌های بیرونی هم رسوخ می‌کند.

تومورهای استرومال در حمایت از بافت رابط به‌وجود می‌آیند و به شیوه‌ای متفاوت از سرطان معده درمان می‌شوند. برای آگاهی، خلاصه PDQ را در درمان سارکومای بافت نرم ببینید.

برای آگاهی راجع به سرطان‌های معده، خلاصه‌های PDQ زیر را ببینید:

سرطان‌های غیرمعمول دوران کودکی.

پیشگیری از سرطان معده.

غربالگری سرطان معده.

سن، رژیم غذایی و بیمارهای معده می‌تواند بر خطر ابتلا به سرطان معده تأثیر بگذارد.

هر چیزی که امکان ابتلا به یک بیماری را افزایش می‌دهد، عامل خطرزا نامیده می‌شود. بودن عامل خطرزا بدین‌معنا نیست که شما به سرطان مبتلا خواهید شد و نبود آن به معنی عدم ابتلای شما به سرطان در آینده نیست. افرادی که فکر می‌کنند در معرض خطر ابتلا باشند باید این موضوع را با پزشک در میان بگذارند.

عوامل خطرزای سرطان معده به شرح زیرند:

عفونت هلیکوباکتر پیلوری (H.پیلوری) در معده.

گاستریت (التهاب معده) مزمن.

کم‌خونی پرنیسیوز.

متاپلازی روده‌ای (وضعیتی که در آن سلول‌های تشکیل‌دهنده روده جایگزین ساختار معده می‌شوند).

پولیپوز آدنوماتوز فامیلی (FAP) یا پولیپ‌های معده.

داشتن رژیم غذایی پرنمک و غذاهای دودی و مصرف اندک میوه و سبزی.

خوردن غذاهایی که به شیوه مناسبی تهیه یا نگهداری نشده‌اند.

مرد و یا مسن بودن.

کشیدن سیگار.

داشتن مادر، پدر، خواهر یا برادری که مبتلا به سرطان معده بوده است.

علائم احتمالی سرطان معده عبارتند از سوءهاضمه و احساس درد یا ناراحتی در معده.

این علائم و علامت‌های دیگر می‌توانند از وجود سرطان معده حکایت داشته باشند. شرایط دیگر نیز می‌توانند علائم مشابهی ایجاد کنند.

در مراحل اولیه سرطان معده، علائم زیر ممکن است ظاهر شوند:

سوءهاضمه و ناراحتی معده.

احساس پری پس از خوردن غذا.

دل‌آشوبه ملایم.

بی‌اشتهایی.

سوزش معده.

راههایی برای درمان سرطان معده

در مراحل پیشرفته‌تر سرطان معده، علائم زیر ممکن است ایجاد شوند:

وجود خون در ادرار.

حالت تهوع.

کاهش وزن به دلایل نامعلوم.

درد معده.

زردی (زردی چشم و پوست).

آسیت (تولید مایع در شکم).

دشواری در بلع غذا.

هرگاه یکی از این مشکلات اتفاق بیفتد، باید به پزشک اطلاع دهید.

از آزمایش‌هایی که مری و معده را مورد معاینه قرار می‌دهند، برای کشف و تشخیص سرطان معده استفاده می‌شود.

می‌توان از آزمایش‌ها و روش‌های زیر استفاده نمود:

بررسی‌های شیمیایی خون: روندی است که در آن نمونه‌ای از خون بیمار برای اندازه‌گیری میزان مواد خاص آزاد شده در بدن توسط اندام‌ها و بافت‌های آن، مورد آزمایش قرار می‌گیرد. میزان غیرعادی (بیش‌تر یا کم‌تر از حد نرمال) یک ماده می‌تواند علامت وجود یک بیماری در اندام بافت تولیدکننده آن ماده باشد.

شمارش کامل خون (CBC): روندی که در آن نمونه‌ای از خون می‌گیرند و برای موارد زیر بررسی می‌شود:

شمارش گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها

میزان هموگلوبین (پروتئینی که اکسیژن را حمل می‌کند) در گلبول‌های قرمز.

نسبت گلبول‌های قرمز در نمونه موردنظر

آندوسکوپی فوقانی، آزمایشی برای مشاهده درون مری، معده و اثنی عشر (اولین قسمت از روده کوچک) به‌منظور بررسی مناطق غیرعادی است.

آندوسکوپ که وسیله‌ای نازک و لوله‌ای شکل به‌همراه نور و لنز برای دیدن است، از طریق دهان و گلو به درون مری فرستاده می‌شود.

آندوسکوپی فوقانی. یک لوله نازک روشن برای جست‌وجوی مناطق غیرعادی مری، معده و اولین بخش روده کوچک از طریق دهان وارد بدن می‌شود.

آزمایش بررسی امکان وجود خون در مدفوع: آزمایش مدفوع برای یافتن خون در آن است که با کمک میکروسکوپ امکان‌پذیر می‌شود.

بلع باریوم: یک سری عکس با اشعه ایکس ایکس ری (x-ray) از مری و معده است. بیمار یک محلول حاوی باریوم (یک ترکیب سفید نقره‌ای متالیک) می‌نوشد. این مایع مری و معده را می‌پوشاند و عکس‌های x-ray گرفته می‌شوند. این روند گرفتن عکس رنگی از دستگاه گوارش فوقانی نیز نامیده می‌شود.

بلع باریوم. به بیمار محلول باریوم خورانده می‌شود و آن محلول از طریق مری در معده جریان می‌یابد. عکس‌های x-ray برای جست‌وجوی مناطق غیرعادی گرفته می‌شوند.

نمونه‌برداری: برداشتن سلول‌ها یا بافت‌هایی است که می‌توان آنها را زیر میکروسکوپ برای بررسی وجود علائم سرطان مشاهده کرد. معمولاً نمونه‌برداری معده هنگام آندوسکوپی انجام می‌شود.

سی.‌تی. اسکن (CAT Scan): روندی است که از زوایای مختلف تعدادی عکس‌های دقیق (با جزئیات) از مناطق درون بدن گرفته می‌شود. عکس‌ها با کمک کامپیوتر متصل به دستگاه اشعه ایکسx-ray گرفته می‌شوند. ممکن است یک ماده رنگی در ورید تزریق و یا به بیمار نوشانده شود تا اندام‌ها و بافت‌ها، واضح‌تر مشاهده شوند. این روند توموگرافی کامپیوتری نیز نامیده می‌شود.

عوامل خاص بر پیش‌آگاهی (امکان بهبود) و حق انتخاب درمان تأثیر می‌گذارد.

پیش‌آگاهی (امکان بهبود) و حق انتخاب‌های درمان به موارد زیر بستگی دارد:

• مرحله و درجه سرطان (آیا هنوز فقط در معده است یا به غدد لنفاوی یا دیگر نقاط بدن نیز سرایت کرده است.)

• سلامت عمومی بیمار

هرگاه سرطان معده در مراحل اولیه کشف شود، امکان بهبود بیش‌تر است. چون سرطان معده معمولاً وقتی تشخیص داده می‌شود، که در مرحله پیشرفته‌ای است.

در مراحل پیشرفته‌تر، سرطان معده را می‌توان درمان کرد اما به‌ندرت کاملاً درمان می‌شود. مشارکت در یکی از پژوهش‌های بالینی انجام شده برای ارتقاء درمان، باید مورد توجه قرار گیرد. اطلاعات راجع به پژوهش‌های بالینی در حال انجام در پایگاه انستیتوی ملی سرطان در دسترس است.

مراحل سرطان معده

نکات کلیدی این بخش:

پس از اینکه سرطان معده تشخیص داده شد، برای اینکه بدانیم آیا سرطان در معده یا اعضای دیگر بدن منتشر شده است باید آزمایش‌هایی انجام شود.

سرطان از سه راه در بدن منتشر می‌شود.

مراحل زیر برای سرطان معده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مرحله صفر (0) کارسینومای درجا (carcinoma in situ)

مرحله یک (I)

مرحله دو (II)

مرحله سه (III)

مرحله چهار (IV)

پس از اینکه سرطان معده تشخیص داده شد، برای اینکه بدانیم آیا سلول‌های سرطانی در معده یا دیگر بخش‌های بدن منتشر شده‌اند باید آزمایش‌هایی انجام شود، که به این عمل «تعیین مرحله» می‌گویند.

اطلاعات به‌دست آمده از عملیات تعیین مرحله، مرحله بیماری را معین می‌کند. دانستن مرحله بیماری برای انجام جراحی مهم است.

آزمایش‌ها و بررسی‌های زیر ممکن است در عملیات تعیین مرحله مورد استفاده قرار بگیرند:

آزمایش‌های B-HCG (beta-human chorionic gonoclotropin)، CA-125 و CEA (آنتی‌ژن کارسیوامبریونیک: آزمایش‌هایی که سطح B-HCG، CA-125 و CEA را در خون اندازه‌گیری می‌کنند. این مواد هم از طریق سلول‌های سرطانی و هم سلول‌های عادی وارد جریان خون می‌شوند. هنگامی‌که بیش از میزان عادی در خون موجود باشند، می‌توانند علامتی از سرطان معده یا نارسایی‌های دیگر محسوب می‌شوند.

عکس قفسه سینه با اشعه ایکس: که یک ایکس ری از اندام‌ها و استخوان‌های درون سینه است. ایکس ری (x-ray) نوعی انرژی است که به درون بدن نفوذ کرده و تصویری از مناطق مختلف بر روی فیلم ایجاد کند.

سونوگرافی آندوسکوپیک (EUS): شیوه‌ای که در آن یک آندوسکوپ، معمولاً از طریق دهان یا مقعد، وارد بدن می‌شود. آندوسکوپ یک وسیله لوله‌ای شکل نازک است که یک منبع نور و یک لنز برای دیدن دارد. کاوشگر در انتهای آندوسکوپ امواج مافوق صوت (اولتراسوند) به بافت‌ها یا اندام‌های داخلی وارد می‌کند که در برخورد با اندام یا بافت موردنظر منعکس شده و تصویری از بافت‌های بدن را ایجاد می‌کنند که سونوگرام نامیده می‌شود. این شیوه به نام آندوسونوگرافی نیز شناخته می‌شود.

سی.‌تی.‌اسکن (CTScan): شیوه‌ای که در آن تعدادی عکس دقیق از زاویه‌های مختلف از مناطق درون بدن تهیه می‌شود. این عکس‌ها به‌وسیله کامپیوتری که به یک دستگاه اشعه ایکس (x-ray) متصل است، گرفته می‌شوند. برای کمک به نمایش بهتر بافت‌ها و اندام‌ها، ممکن است به بیمار ماده حاجب خورانده شود و یا در ورید او تزریق شود. این شیوه توموگرافی کامپیوتری، توموگرافی کامپیوتری شده یا توموگرافی محوری (مقطعی) کامپیوتری شده نیز نامیده می‌شود.

لاپاروسکوپی: نوعی جراحی است که برای معاینه اندام‌های درون شکم به‌منظور بررسی علائم بیماری به‌کار می‌رود. شکاف‌های (برش‌های) کوچکی در دیواره شکم ایجاد می‌شود و لاپاروسکوپ (لوله‌ای نازک روشن) را وارد یکی از آن شکاف‌ها می‌کنند. ممکن است وسیله‌های دیگری از طریق این شکاف‌ها برای انجام کارهایی مانند برداشتن اندام‌ها یا نمونه‌های بافتی برای نمونه‌برداری (بیوپسی) وارد بدن شوند.

پت اسکن PET (اسکن توموگرافی با گسیل پوزیترون): روشی است برای یافتن سلول‌های تومور بدخیم در بدن. مقدار کمی گلوکز (شکر) رادیواکتیو در یک رگ تزریق می‌شود. اسکنر پت PET دور بدن می‌چرخد و از جاهایی که گلوکز رادیواکتیو در بدن جریان دارد، عکس‌برداری می‌کند. گلوکوز رادیواکتیو موجب می‌شود که سلول‌های تومور بدخیم در عکس واضح‌تر باشد چون نسبت به سلول‌های عادی، گلوکز بیش‌تری را مصرف می‌کنند و فعال‌ترند.

سرطان به 3 شیوه در بدن منتشر می‌شود. سه راهی که سرطان از طریق آنها در بدن منتشر می‌شود عبارتند از:

از طریق بافت. سرطان به بافت‌های عادی اطراف خود حمله می‌کند.

از طریق سیستم لنفاوی. سرطان به سیستم لنفی حمله می‌کند و از طریق مجراهای لنفی به مناطق دیگر بدن منتقل می‌شود.

از طریق خون. سرطان به سیاهرگ‌ها و مویرگ‌ها حمله می‌کند و از طریق خون به مناطق دیگر بدن نفوذ می‌کند.

وقتی ‌که سلول‌های سرطانی از غده اولیه (اصلی) جدا شده و از طریق لنف یا خون به نقاط دیگر بدن نفوذ می‌کند، ممکن است تومور دیگری (ثانویه) تشکیل شود. برای مثال، اگر سرطان پستان به استخوان‌ها سرایت کند، سلول‌های سرطانی موجود در استخوان در واقع همان سلول‌های سرطان پستان هستند و بیماری،سرطان پستان متاستاتیک خوانده می‌شود نه سرطان استخوان.

مراحل زیر برای سرطان معده مورد استفاده قرار می‌گیرند:

مرحله صفر کارسینومای درجا (Carcinoma in Situ)

در مرحله صفر ، سلول‌های غیرعادی در ساختار لایه مخاطی (داخلی‌ترین لایه) دیواره معده یافت می‌شوند. این سلول‌های غیرعادی که ممکن است تبدیل به سرطانشوند و به بافت‌های سالم مجاور سرایت کنند. مرحله صفر کارسینومای درجا Carcinoma in Situ نامیده می‌شود.

مرحله یک (I)

در مرحله یک (I)، سرطان تشکیل شده است، و بسته به اینکه در کجا منتشر شده، به مرحله یک ای و یک بی (IA و IB) تقسیم می‌شود.

مرحله یک ای (IA): سرطان در لایه مخاطی (درونی‌ترین لایه) دیواره معده کاملاً رسوخ کرده است.

مرحله یک بی (IB): سرطان در بخش‌های زیر گسترش‌یافته:

در لایه مخاطی (درونی‌ترین لایه) دیواره معده و تا 6 غده لنفاوی مجاور تومور یا در لایه ماهیچه‌ای (میانی) دیواره معده.

مرحله دو (II)

در مرحله دو سرطان معده، سرطان در بخش‌های زیر منتشر شده است:

کاملاً در لایه مخاطی (داخلی‌ترین لایه) دیواره معده و در 7 الی 15 غده لنفاوی مجاور تومور نیز یافت می‌شود.

در لایه ماهیچه‌ای (میانی) دیواره معده و تا 6 غده لنفاوی مجاور تومور یافت می‌شود.

در لایه سروزی (بیرونی‌ترین) دیواره معده گسترش یافته ولی به هیچ غده لنفاوی یا اندام‌های دیگری رسوخ نکرده است.

مرحله سه (III)

در مرحله سه (III) سرطان معده بسته به جاهایی که سرطان گسترش یافته، به مراحل سه ای (IIIA) و سه بی (IIIB) تقسیم می‌شود:

مرحله سه ای (IIIA): سرطان در بخش‌های زیر گسترش یافته است:

در لایه ماهیچه‌ای (میانی) دیواره معده و در 7 الی 15 غده لنفاوی مجاور تومور یافت می‌شود.

در لایه سروزی (بیرونی‌ترین لایه) دیواره معده پیشروی کرده و در 1 الی 6 غده لنفاوی مجاور نیز یافت می‌شود.

در اندام‌های مجاور معده رسوخ کرده اما به هیچ غده لنفاوی یا اندام‌های دیگر بدن سرایت نکرده است.

مرحله سه بی (IIIB): سرطان به لایه سروزی (بیرونی‌ترین لایه) دیواره معده سرایت کرده و در 7 الی 15 غده لنفاوی مجاور تومور یافت می‌شود.

مرحله چهار (IV)

در مرحله چهار (IV)، سرطان به بخش‌های زیر سرایت کرده است:

اندام‌های مجاور معده و حداقل یک غده لنفاوی.

بیش از 15 غده لنفاوی.

بخش‌های دیگر بدن.

سرطان معده عودکننده

سرطان معده عودکننده، سرطانی است که بعد از درمان عود می‌کند (بازمی‌گردد).

سرطان ممکن است در معده یا بخش‌های دیگر بدن مانند ریه یا غدد لنفاوی عود کند.

حق انتخاب‌های درمان:

نکات کلیدی این بخش:

انواع مختلف درمان برای بیماران مبتلا به سرطان معده وجود دارد.

چهار نوع درمان استاندارد مورد استفاده قرار می‌گیرد:

عمل جراحی.

شیمی‌درمانی.

پرتودرمانی.

شیمی پرتودرمانی.

انواع جدید درمان در پژوهش‌های بالینی مورد آزمایش قرار می‌گیرند. شاید بیماران بخواهند در پژوهش‌های بالینی شرکت کنند. بیماران می‌توانند قبل، در طول درمان و یا پس از شروع درمان وارد پژوهش‌های بالینی شوند.

ممکن است آزمایش‌های پیگیری مورد نیاز باشد.

برای افراد مبتلا به سرطان معده انواع مختلف درمان وجود دارد.

انواع مختلف درمان برای مبتلایان به سرطان معده موجود است. برخی از درمان‌ها، استاندارد هستند (روش‌هایی که در حال حاضر برای درمان از آنها استفاده می‌شود) و برخی از آنها طی پژوهش‌های بالینی در مرحله آزمایش‌اند. درمان پژوهش‌ بالینی مطالعه‌ای تحقیقاتی است که به بهبود درمان‌های رایج یا کسب اطلاعات در مورد درمان‌های جدید به مبتلایان سرطان کمک می‌کنند.

وقتی که پژوهش‌های بالینی نشان بدهند یک درمان جدید بهتر از درمان استاندارد است، ممکن است درمان جدید تبدیل به درمان استاندارد شود. شاید بیماران بخواهند در پژوهش‌های بالینی شرکت کنند. باید دانست که در برخی از پژوهش‌های بالینی فقط بیمارانی که از درمان استاندارد استفاده نمی‌کنند، می‌توانند شرکت کنند.

چهار نوع درمان استاندارد مورد استفاده:

عمل جراحی

عمل جراحی درمان رایجی برای تمامی مراحل سرطان معده است. انواع عمل‌های جراحی زیر ممکن است مورد استفاده قرار گیرد:

معده‌برداری جزئی: برداشتن بخشی از معده و غدد لنفاوی مجاور است و بخش‌هایی از بافت‌ها و اندام‌های دیگر مجاور تومور طحال نیز ممکن است برداشته شود. طحال اندامی در قسمت فوقانی شکم است که خون را پالایش کرده و سلول‌های قدیمی خون را جدا می‌کند.

معده‌برداری کامل: برداشتن تمام معده، غدد لنفاوی مجاور و بخش‌هایی از مری، روده کوچک و بافت‌های مجاور تومور است. ممکن است طحال هم برداشته شود.

در این‌صورت مری به روده کوچک وصل می‌شود تا بیمار بتواند به خوردن و نوشیدن ادامه دهد.

اگر تومور تمام معده را در بر گرفته باشد، اما نتوان با جراحی استاندارد آن را کاملاً از میان برداشت، ممکن است شیوه‌های زیر مورد استفاده قرار گیرد:

تعبیه استنت داخل مجرایی: روندی برای وارد کردن یک استنت (یک لوله باریک قابل ارتجاع) به‌منظور باز نگه داشتن یک راه عبور (مانند شریان‌ها یا مری) است. برای تومورهایی که راه عبور به داخل و بیرون معده را بسته‌اند، ممکن است عمل جراحی برای قرار دادن یک استنت از مری به معده یا از معده به روده کوچک انجام شود تا بیمار بتواند به‌صورت عادی غذا بخورد.

لیزردرمانی داخل مجرایی: روندی که در آن یک آندوسکوپ (یک لوله باریک روشن) به همراه یک لیزر متصل به آن وارد بدن می‌شود. لیزر ابزاری است که با تاباندن نور خاصی می‌تواند به‌عنوان یک چاقوی جراحی مورد استفاده قرار گیرد.

شیمی‌درمانی:

شیمی‌درمانی نوعی درمان سرطان است که در آن برای متوقف کردن رشد سلول‌های سرطانی با کشتن سلول‌ها یا مانع تقسیم شدن آنها، از داروها استفاده می‌شود. وقتی شیمی‌درمانی از راه خوردن دارو و یا تزریق آن در رگ یا ماهیچه انجام می‌شود، داروها وارد جریان خون شده و به سلول‌های سرطانی سراسر بدن می‌رسند. (شیمی‌درمانی سیستمیک)

وقتی دارو مستقیماً در ستوان فقرات، یک اندام، و یا حفره بدن، مثل شکم وارد می‌شود، داروها عمدتاً سلول‌های سرطانی آن مناطق را تحت تأثیر قرار می‌دهند (شیمی‌درمانی منطقه‌ای).

راهی که برای انجام شیمی‌درمانی انتخاب می‌شود، به نوع و مرحله سرطان مورد درمان بستگی دارد.

پرتودرمانی:

پرتودرمانی نوعی درمان سرطان است که از اشعه‌ ایکس (x-ray) پرانرژی یا انواع دیگر اشعه‌ها برای کشتن سلول‌های سرطانی یا متوقف کردن رشد آنها استفاده می‌شود.

دو نوع پرتودرمانی وجود دارد: پرتودرمانی بیرونی، که برای فرستادن اشعه برای مقابله سرطان از دستگاهی بیرون بدن استفاده می‌شود. پرتودرمانی درونی، که از مواد رادیواکتیو قرار داده شده در سوزن‌ها، دانه‌ها، لوله‌ها یا سوندهایی که مستقیماً درون یا مجاور سرطان قرار داده شده‌اند، استفاده می‌شود. روش انجام پرتودرمانی به نوع و مرحله سرطان مورد درمان بستگی دارد.

شیمی پرتودرمانی:

شیمی پرتودرمانی، روشی است که شیمی‌درمانی و پرتودرمانی را برای افزایش آثار هر دو، با هم ترکیب می‌کند.

اگر شیمی پرتودرمانی پس از جراحی برای افزایش امکان درمان انجام شود، کمکی نامیده می‌شود و اگر قبل از جراحی انجام شود شیمی‌درمانی قبل از عمل نامیده می‌شود.

انواع جدید درمان نیز در پژوهش‌های بالینی در حال آزمایشند.اطلاعات راجع به پژوهش‌های بالینی در پایگاه موسسه تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان(www.NCI.ir) در دسترس‌اند.

ممکن است بیماران بخواهند در مطالعات بالینی شرکت کنند.

برای برخی بیماران، شرکت در یک پژوهش‌ بالینی می‌تواند بهترین انتخاب درمان باشد. پژوهش‌های بالینی بخشی از کارهای تحقیقاتی سرطان هستند. پژوهش‌های بالینی برای دانستن اینکه آیا درمان‌های جدید سرطان، مطمئن و مؤثر و یا بهتر از درمان‌های استاندارد هستند، انجام می‌شوند.

بسیاری از درمان‌های استاندارد سرطان در حال حاضر، بر مبنای پژوهش‌های بالینی گذشته پایه‌گذاری شده‌اند. بیمارانی که در یک پژوهش‌ بالینی شرکت می‌کنند ممکن است به‌صورت استاندارد درمان شوند یا در میان اولین کسانی باشند که یک درمان جدید را تجربه کرده‌اند.

بیماران می‌توانند قبل، در طول، یا پس از شروع درمان در پژوهش‌های بالینی شرکت کنند.

برخی پژوهش‌های بالینی، تنها افرادی را در بر می‌گیرند که هنوز مورد درمان قرار نگرفته‌اند.

درمان‌های آزمایشی، بررسی بیمارانی که سرطانشان با درمان استاندارد بهتر نشده است، انجام می‌شود. پژوهش‌های بالینی دیگری نیز وجود دارند که راه‌های توقف بازگشت (عود کردن) سرطان یا کاهش عوارض جانبی درمان را بررسی می‌کنند.

ممکن است آزمایش‌های پیگیری مورد نیاز باشند. برخی از آزمایش‌هایی که برای تشخیص سرطان یا پی بردن به مرحله آن انجام می‌شوند را می‌توان تکرار کرد.

برخی از آزمایش‌ها به‌منظور آگاهی از نحوه عملکرد درمان تکرار می‌شوند. تصمیم‌گیری در مورد اینکه درمان ادامه پیدا کند، تغییر داده و یا متوقف شود، بر مبنای نتایج این آزمایش‌ها انجام می‌شود.

گاهی این عمل ارزیابی مجدد نامیده می‌شود.

انجام برخی از این آزمایش‌ها هر چند وقت یک بار پس از اتمام درمان، ادامه می‌یابد. نتایج این آزمایش‌ها می‌تواند نشان بدهد وضعیت شما عوض شده است یا سرطانعود کرده است (بازگشته است). این آزمایش‌ها برخی اوقات آزمایش‌ها یا معاینات متعارف (روتین) دنباله‌دار نامیده می‌شوند.

حق انتخاب‌های درمان هر مرحله

مرحله صفر (0) کارسینومای درجا (carcinoma insitu)

مرحله یک I سرطان معده.

مرحله دو II سرطان معده.

مرحله سه III سرطان معده.

مرحله چهار IV سرطان معده.

مرحله صفر (0) کارسینومای درجا (carcinoma insitu)

درمان مرحله صفر معمولاً عمل جراحی است (معده‌برداری کلی یا جزئی).

از طریق PDQ مرکز پژوهش‌های بالینی سرطان NCI که در حال حاضر در مرحله صفر سرطان معده (stage o gastric cancer) بیمار می‌پذیرد، پژوهش‌های بالینی آمریکا را مطالعه کنید.

برای نتایج دقیق‌تر، با استفاده از مشخصات دیگر مانند مکان آزمایش‌ها، نوع درمان، یا نام دارو، جست‌وجو را محدود کنید.

مرحله یک (I) سرطان معده

درمان مرحله یک I سرطان معده به این شیوه‌ها انجام می‌شود:

عمل جراحی (معده‌برداری کلی یا جزئی).

عمل جراحی (معده‌برداری کلی یا جزئی) که با شیمی رادیودرمانی ادامه می‌یابد.

پژوهش‌ بالینی شیمی رادیو درمانی که قبل از عمل جراحی انجام می‌شود.

برای نتایج دقیق‌تر، با استفاده از مشخصات دیگر مانند مکان آزمایش‌ها، نوع درمان، یا نام دارو، جست‌وجو را محدود کنید.

مرحله دو (II) سرطان معده

درمان مرحله دو (II) سرطان معده می‌تواند به روش‌های زیر باشد:

عمل جراحی (معده برداری کلی یا جزئی).

عمل جراحی (معده برداری کلی یا جزئی) که با شیمی پرتودرمانی ادامه می‌یابد.

شیمی‌درمانی قبل از عمل جراحی.

پژوهش‌ بالینی جراحی که با شیمی پرتودرمانی که داروهای جدید ضدسرطان را آزمایش می‌کنند، ادامه می‌یابد.

پژوهش‌ بالینی شیمی رادیو درمانی که قبل از عمل جراحی انجام می‌شود.

برای نتایج دقیق‌تر، با استفاده از مشخصات دیگر مانند مکان آزمایش‌ها، نوع درمان، یا نام دارو، جست‌وجو را محدود کنید.

مرحله سه (III) سرطان معده

درمان مرحله سه (III) سرطان معده به روش‌های زیر است:

عمل جراحی (معده‌برداری کلی).

عمل جراحی که با شیمی پرتودرمانی ادامه می‌یابد.

شیمی‌درمانی که قبل و بعد از عمل جراحی انجام می‌شود.

پژوهش‌ بالینی جراحی که با شیمی رادیودرمانی‌ای که داروهای ضدسرطان جدید را آزمایش می‌کند، دنبال می‌شود.

پژوهش‌ بالینی شیمی رادیو درمانی که قبل از عمل جراحی انجام می‌شود.

برای نتایج دقیق‌تر، با استفاده از مشخصات دیگر مانند مکان آزمایش‌ها، نوع درمان، یا نام دارو، جست‌وجو را محدود کنید.

مرحله چهار (IV) سرطان معده

درمان مرحله چهار (IV) سرطان معده که به اندام‌های دورتر سرایت کرده است، می‌تواند به شیوه‌های زیر باشد:

عمل جراحی (معده‌برداری کلی).

عمل جراحی که با شیمی پرتودرمانی ادامه می‌یابد.

شیمی‌درمانی که قبل و بعد از عمل انجام می‌شود.

پژوهش‌ بالینی جراحی که با شیمی رادیودرمانی‌ای که داروهای ضدسرطان جدید را آزمایش می‌کند، دنبال می‌شود.

پژوهش‌ بالینی شیمی رادیودرمانی که قبل از عمل جراحی انجام می‌شود.

درمان مرحله چهار (IV) سرطان معده که به اندام‌های دورتر سرایت کرده است، به شیوه‌های زیر است:

شیمی‌درمانی به‌عنوان درمان مسکن برای کاهش علائم بیماری و بهبود کیفیت زندگی.

لیزردرمانی داخل مجرایی یا قرار دادن استنت داخل مجرایی برای کاهش گرفتگی معده.

پرتودرمانی به‌عنوان درمان مسکن برای متوقف کردن خونریزی، تسکین درد یا کوچک کردن توموری که معده را فرا گرفته (بسته) است.

عمل جراحی به‌عنوان درمان مسکن برای متوقف کردن خونریزی یا کوچک کردن توموری که معده را فرا گرفته (بسته) است.

پژوهش‌ بالینی از ترکیبات جدید شیمی‌درمانی به‌عنوان درمان مسکن برای کاهش علائم بیماری و بهبود کیفیت زندگی

برای نتایج دقیق‌تر، با استفاده از مشخصات دیگر مانند مکان آزمایش‌ها، نوع درمان، یا نام دارو، جست‌وجو را محدود کنید.

درمان سرطان معده عودکننده:

درمان سرطان معده عودکننده به شیوه‌های زیر است:

شیمی‌درمانی به‌عنوان درمان مسکن برای کاهش علائم بیماری و بهبود کیفیت زندگی.

لیزردرمانی داخل مجرایی یا قرار دادن استنت داخل مجرایی برای کاهش گرفتگی (بسته بودن) معده

پرتودرمانی به‌عنوان درمان مسکن برای متوقف کردن خونریزی یا کوچک کردن توموری که معده را فرا گرفته (بسته) است.

عمل جراحی به‌عنوان درمان مسکن برای متوقف کردن خونریزی یا کوچک کردن توموری که معده را فرا گرفته (بسته) است.

پژوهش‌ بالینی از ترکیبات جدید شیمی‌درمانی به‌عنوان درمان مسکن برای کاهش علائم بیماری و بهبود کیفیت زندگی.

برای نتایج دقیق‌تر، با استفاده از مشخصات دیگر مانند مکان آزمایش‌ها، نوع درمان، یا نام دارو، جست‌وجو را محدود کنید.

در مورد سرطان معده بیش‌تر بدانیم:

برای کسب اطلاعات بیش‌تر در مورد سرطان معده در پایگاه علمی، پزشکی و آموزشی مؤسسة تحقیقات، آموزش و پیشگیری سرطان بخش‌های زیر را ملاحظه کنید:

صفحه اصلی سرطان معده.

چه چیزی نیاز دارید راجع به سرطان معده بدانید.

پیشگیری از سرطان معده.

غربالگری سرطان معده.

Home Page سیگار کشیدن و سرطان معده.

استفاده از لیزر در درمان سرطان: پرسش ‌و پاسخ‌.

H.پیلوری و سرطان: بولتن

برای اطلاعات عمومی سرطان و دیگر منابع مؤسسه ملی سرطان، بخش‌های زیر را ملاحظه کنید:

چه چیزی لازم است راجع به سرطان بدانید. یک بازبینی

شما و شیمی‌درمانی: حمایت از افراد مبتلا به سرطان.

شما و پرتودرمانی: حمایت از افراد مبتلا به سرطان.

کنار آمدن با سرطان.

حمایت و منابع.

کتاب‌شناسی سرطان.

تمامی حقوق برای ساعت24 محفوظ است

راههایی برای درمان سرطان معده
راههایی برای درمان سرطان معده
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *