رئیس اتحادیه گیاهان دارویی مشهد

خواص دارویی و گیاهی



دوشنبه

ویژه ها:

رئیس اتحادیه گیاهان دارویی مشهد گفت: در حقیقت وارثان طب‌سنتی عطاران هستند که حداقل ۱۴۰۰ سال طب ائمه را به دوش کشیده‌اند.

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از فارس، حسن بخارایی ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی طب سنتی در محل موسسه تحقیقات حجامت ایران در مشهد اظهار کرد: در حقیقت وارثان طب سنتی عطاران هستند که حداقل یک هزار و ۴۰۰ سال طب ائمه را به دوش کشیده‌اند و همچنان از این راه برای درمان بیماران استفاده می‌کنند.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی موارد مرتبط با طب سنتی را به عهده وزارت بهداشت و درمان گذاشته است و در این راستا گاها با وزارت بهداشت دچار مشکل هستیم زیرا آشنایی‌ کاملی نسبت به این طب ندارند و یا حتی اغلب گیاهان مورد استفاده در این طب را نمی‌شناسند.

رئیس اتحادیه گیاهان دارویی مشهد بیان کرد: وظایف اتحادیه شامل آموزش، جلوگیری از تخلفات و صدور مجوز است، همچنین در این اتحادیه پنج کمیسیون وجود دارد که در ۱۰ نقطه از مشهد حضور دارند، کمیسیون علمی حدود ۱۳ استاد دارد که علاوه بر این موارد کار آموزش فعالیت‌هایی از قبیل همایش مقالات و مجله را دارند.

بخارایی ادامه داد: تاکنون بیمارانی که بیماری‌های ویژه دارند و از طریق داروهای شیمیایی درمان نشده‌اند را درمان می‌کنند که تا امروز نتایج بسیار خوبی را شاهد بودیم.

وی یادآور شد: اوایل با وزارت بهداشت مشکلات زیادی داشتیم اما خوشبختانه امروز بخشی از مشکلات ما حل شده است و امیدواریم که هرچه زود تر این مشکلات خاتمه پیدا کند تا ما بتوانیم در این حوزه بیش از پیش فعالیت کنیم و مردم داروهای شیمیایی را به تدریج ترک کنند.

رئیس اتحادیه گیاهان دارویی مشهد خاطرنشان کرد: تصمیم گرفته شده که ۱۰ مرکز درمانی سنتی تاسیس شود که نخستین آن در شاندیز و در حال تاسیس است که امیدواریم تا سال ۹۳ به پایان برسد.


سید حسن بخارایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون 65 واحد عطاری در شهر مشهد فعالیت دارند که کمتر از 1 درصد آنها بدون مجوز هستند.
وی خاطر نشان کرد: با عطاری هایی که بدون مجوز فعالیت می کنند برخورد قانونی خواهد شد لذا این واحدها باید برای اخذ مجوز و طی فرآیندهای لازم مراحل قانونی را انجام دهند.
وی گفت: در سالهای اخیر تعامل خوبی بین اتحادیه گیاهان دارویی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد برقرار شده به طوریکه تخلفات صورت گرفته با همکاری و تعامل مشترک پیگیری می شود.
بخارایی فروش انواع گیاهان دارویی، عرقیات و عسل را در حیطه کار عطاری ها ذکر کرد و افزود: عطاری ها حق فروش دارو از جمله داروهای مخدر مانند ‘ترامادل’ را ندارند.
وی با اشاره به اینکه متصدیان عطاری ها حق تجویز گیاهان دارویی را ندارند اظهار کرد: عطاری ها می توانند به مشاوره و فروش گیاهان دارویی بپردازند.
وی بر آموزش برای ساماندهی عطاری ها تاکید کرد و گفت: شرایط ادامه تحصیل متصدیان واحدهای عطاری با همکاری آموزش و پرورش و دانشگاههای علمی و کاربردی فراهم شده است.
وی ادامه داد: آموزش عطاران در قالب آموزش های علمی و کاربردی از جمله بره هایی است که از سال 1388 در مشهد در حال اجراست.
وی خاطر نشان کرد: در این دوره های آموزشی متصدیان واحدهای عطاری در قالب سه نیمسال آموزشی اصول آشنایی با گیاهان دارویی و طب سنتی را فرا گرفته و مدارک مربوطه را از دانشگاه جامع علمی و کاربردی دریافت می کنند.
اتحادیه گیاهان دارویی مشهد تنها اتحادیه گیاهان دارویی در کشور است که به صورت مستقل فعالیت می کند.
واحدهای عطاری سایر شهرستان های استان خراسان رضوی زیرنظر اتحادیه خواربار فروشی فعالیت دارند.
327 / 653

اجتماعی

عطاری

مجوز

ارتباط با سردبیر newsroom@irna.ir

تماس بی واسطه با مسئولین

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *