دلیل کاهش قند خون

دلیل کاهش قند خون
دلیل کاهش قند خون

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

هنگامی که بیماران دیابتی قند کافی برای سوخت‌وساز دریافت نکنند، دچار هیپوگلیسمی یا کاهش قند خون می‌شوند. این مسئله به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که از میان آنها می‌توان به رژیم غذایی، داروهای مصرفی، شرایط زندگی و ورزش‌ کردن اشاره نمود. قند خون پایین می‌تواند منجر به تشنج یا رفتن به حالت کما شود. در این مقاله شما را با نشانه های افت قند خون ، نقش داروهای دیابت در هیپوگلیسمی و روش‌های جلوگیری و درمان افت قند خون آشنا خواهیم کرد.

دلیل کاهش قند خون

هیپرگلیسمی (افزایش قند خون) به وضعیتی گفته می‌شود که در آن قند خون به‌شدت افزایش می‌یابد و همچنان بالا باقی می‌ماند. اما برعکس این حالت هم ممکن است رخ دهد. بیشتر افراد هنگامی که قند خون‌شان به ۷۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر و کمتر از آن می‌رسد، نشانه‌هایی از هیپوگلیسمی را تجربه می‌کنند. این نشانه‌ها می‌توانند به اشکال متفاوتی در بیماران دیابتی بروز کنند؛ هر فرد به‌مرور زمان نشانه‌ها را در خود شناسایی می‌کند.

علائم کاهش قند خون عبارتند از:

عدم درمان مناسب می‌تواند عوارض شدیدتری را در پی داشته باشد که عبارتند از:

از پزشک‌ خود درمورد عوارض جانبی داروها و تأثیرشان در بروز هیپوگلیسمی، سؤال کنید.

انسولین‌ و همچنین برخی از داروهای درمان دیابت که در دسته‌ی «سولفونیل‌اوره‌ها» قرار می‌گیرند، می‌توانند باعث افت قند خون شوند. برخی از سولفونیل‌اوره‌های رایج عبارتند از:

انواع قدیمی‌تر سولفونیل‌اوره‌ها که رواج کمتری دارند، بیشتر از داروهای جدید باعث افت قند خون می‌شوند. برخی از این داروهای قدیمی عبارتند از:

مصرف الکل نیز می‌تواند باعث افت قند خون شود؛ همچنین مصرف آلوپورینول، آسپرین، بِنِمید، پروبنسید یا وارفارین هم‌زمان با داروهای دیابت نیز ممکن است به پایین آمدن قند خون منجر شوند.

معمولا با مصرف بازدارنده‌های آلفا‌گلوکزیداز، بیگوآنیدهایی مانند متفورمین و همچنین تیازولیدیندیون‌ها به‌تنهایی نباید دچار هیپوگلیسمی شوید، اما اگر آنها را به‌همراه داروهایی از خانواده‌ی سولفونیل‌اوره‌ها یا انسلولین مصرف کنید، ممکن است این اتفاق بیفتد.

برای درمان هیپوگلیسمی اگر دیابت دارید و فکر می‌کنید که دچار افت قند خون شده‌اید، سطح قند خون‌تان را چک کنید.

اگر قندتان پس از مصرف وعده‌های غذایی پر از قند افت می‌کند، رژیم غذایی‌تان را تغییر دهید و از غذاهای قندی اجتناب کنید. درطول روز وعده‌های غذایی بیشتری را با حجم کمتر مصرف کنید.

اگر درهنگام گرسنگی دچار افت قند خون می‌شوید، پیش از خواب وعده‌ی غذایی سبکی میل کنید. بهتر است از غذاهای پروتئین دار یا دارای کربوهیدرات پیچیده‌ استفاده کنید.

اگر پزشک‌ متوجه شود که بدن‌تان انسولین زیادی دریافت می‌کند و این وضعیت درطول عصر تا صبح روز بعد به اوج می‌رسد، ممکن است که دوز انسولین دریافتی یا زمان دریافت آن را تغییر دهد.

جذب بیش‌ازاندازه‌ی انسولین از طریق کربوهیدرات‌های دریافتی شما، می‌تواند باعث افت قند خون شود. به‌عنوان مثال در موارد زیر ممکن است هیپوگلیسمی رخ دهد:

اگر دیابت دارید، وعده‌های غذایی را حذف نکنید، به‌ویژه اگر برای درمان دیابت دارو مصرف می‌کنید.

پیش از هر چیز ۱۵ گرم کربوهیدرات زوداثر میل کنید، می‌توانید این کربوهیدرات را از خوراکی‌های زیر دریافت کنید:

۱۵ دقیقه پس از میل‌ کردن خوارکی قنددار، سطح قند خون‌تان را اندازه بگیرید. اگر قند خون‌تان هنوز کمتر از ۷۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر است، یک وعده‌ی دیگر از خوراکی‌های نام‌برده میل کنید. این روند را تکرار کنید تا سطح قند خون‌تان به‌حالت طبیعی برسد.

هیپوگلیسمی ممکن است باعث از حال رفتن‌تان شود؛ اگر چنین شد اطرافیان‌ باید به شما گلوکاگون تزریق کنند. گلوکاگون دارویی است که باعث افزایش قند خون می‌شود و نیاز به تجویز پزشک دارد؛ اگر به هیپوگلیسمی شدید دچارید، ممکن است که به آن نیاز پیدا کنید. خانواده یا دوستان نزدیک‌‌تان باید به تزریق این دارو آشنا باشند.

اگر شاهد از حال رفتن شخصی با علائم هیپوگلیسمی بودید، سریعا آمبولانس خبر کنید یا او را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی برسانید. به فردی که بی‌هوش است خوراکی، مایعات یا انسولین نخورانید چرا که ممکن است باعث خفگی او شوید.

اگر درحال رانندگی نشانه‌های افت قند خون را احساس کردید، کنار بزنید، قند خون‌تان را اندازه بگیرید و خوراکی قندی بخورید. ۱۵ دقیقه صبر کنید و اگر لازم بود دوباره این روند را تکرار کنید. پیش از رانندگی خوراکی‌های حاوی پروتئین یا کربوهیدرات‌دار مصرف کنید.
همیشه آماده و مجهز باشید و در ماشین‌تان خوراکی‌های قندی داشته باشید.

اگر به دیابت مبتلا هستید، می‌توانید روش‌های مختلفی را برای جلوگیری از افت قند خون‌ به‌ کار ببرید:

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

دلیل کاهش قند خون

خواص خوراکی ها

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

خواص سیاه دانه و عوارض جانبی آن برای سلامتی

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است

آخرین مطالب

تجزیه و تحلیل هزینه-فایده چیست و چطور می‌توان از آن استفاده کرد؟

میوه اژدها؛ ۷ خاصیت شگفت‌انگیز و نحوه خوردن میوه اژدها

آموزش تندخوانی با کنار گذاشتن ۶ اشتباه رایج هنگام مطالعه

آموزش ساخت اسلایم؛ ۲ روش برای ساخت اسلایم در خانه

معرفی کتاب دژ؛ رمانی درمورد دنیای پرچالش طبابت

ترین های جهان


بهترین کتاب هایی که تبدیل به فیلم شدند

زیباترین سواحل دنیا و جذابیت‌های فوق تصور آنها

بهترین انیمیشن های جهان برای کودکان و بزرگسالان

بهترین فیلم های علمی تخیلی از گذشته تا کنون

ثروتمندترین سلبریتی های جهان و میزان دارایی خالص آنها


قدرتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۱۷

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز


پیک سلامت بیمارستان نمازی شیراز، بخش اطلاعات بیماری ها

 

 

دلیل کاهش قند خون

خواننده عزیز این اطلاعات به تعدادی از سوالات درباره کاهش قند خون پاسخ می دهد

و مسلم است که شامل همه اطلاعات نیست

و جایگزین صحبت و مذاکره شما با پرستار و پزشک نخواهد بود

 

 

 

کاهش قند خون

 

مقدمه :

به طور طبيعي با خوردن غذا و ورود آن به معده، هضم در معده آغاز مي شود. به دنبال آن غذا در روده باريک به قند (گلوکز) تجزيه شده و گلوکز وارد جريان خون مي شود. همزمان انسولين نيز توسط لوزالمعده به داخل خون آزاد مي گردد. نهايتاً گلوکز يا قند با کمک انسولين وارد سلولهاي بدن شده و جهت توليد انرژي و زنده ماندن آنها به کار مي رود.

حال در مواردي مانند غذا نخوردن و استفاده زياد از داروهاي کاهنده قند خون چه به صورت خوراکي و چه به صورت تزريقي در افراد ديابتي، قند خون کاهش مي يابد که ممکن است به طور ناگهاني باشد يا به صورت تدريجي. اما در هر حال بايد سريع درمان شده و برطرف شود؛ چرا که برخلاف ساير اندامهاي بدن سلولهاي مغزي اولا فقط از ميان اشکال مختلف قندها فقط گلوکز را مي توانند مصرف نموده و دوم نمي توانند قند خون را ذخيره کرده و در مواقع افت آن استفاده کنند و سوم جهت استفاده از گلوکز نيازي به انسولين ندارند و لذا به محض کاهش قند خون از ميزان خاصي، چون نمي توانند عملکرد خود را انجام دهند فرد دچار کاهش سطح هوشياري شده و حتي ممکن است دچار زمين خوردگي شود.

 

به چه ميزاني از قند، کاهش قند خون گفته ميشود؟

ميزان طبيعي قند خون 70 تا 110 ميلي گرم در دسي ليتر است. علائم پايين آمدن غير طبيعي سطح گلوکز خون زماني اتفاق مي افتد که گلوکز خون به کمتر از 60 ميلي گرم در دسي ليتر کاهش يابد. در افراد مبتلا به دیابت اين عارضه ممکن است در اثر بالا بودن ميزان انسولين يا داروهاي ضد ديابت خوراکي، گرسنگی و فعاليت جسمي خيلي زياد ايجاد شود.

 

 

کاهش قند در چه زماني رخ مي دهد؟

افت قند خون در هر زماني از روز يا شب ممکن است اتفاق افتد. اما زماني که بيمار وعده غذايي خود را به تاخير انداخته و يا از خوردن غذاي مختصر (دسر) اجتناب کند بيشتر اتفاق مي افتد. همچنين زماني که انسولين رگولار در ابتداي صبح تزريق شود، چون سطح اين نوع انسولين در اواسط صبح بالاترين ميزان دارد، پس در اين زمان ممکن است شما دچار افت قند خون شويد. اما اگر انسولين ان پي اچ را صبح تزريق کنيد ممکن است در غروب دچار افت قند خون شويد و نيز در صورتيکه انسولين ان پي اچ قبل از شام يا قبل از خواب تزريق شود، احتمال افت قند خون در نيمه شب وجود دارد. پس بنابراين بايد در طول روز با ميان وعده هاي سبک حداقل 6 وعده غذايي ميل نماييد و حتما قبل از خواب چيزي بخوريد تا از موارد احتمالي افت قند خون جلوگيري شود.

 

 

 

 

اهميت کاهش قند خون در سالمندان :

 

در سالمندان اين عارضه به دلايل زيادي يک نگراني مهم مي باشد:

دلیل کاهش قند خون

 

 

علائم و نشانه هاي کاهش قند خون چيست؟  

اين علائم ممکن است به طور ناگهاني و بدون انتظار اتفاق بيافتند. علائم همچنين از هر شخص به شخص ديگر مي تواند متغير باشد و از طرف ديگر به ميزان قند خوني که معمولا بيمار داشته و افتي که به نسبت آن ايجاد شده، بستگي دارد. اما به هر حال به طور کلي اين علائم و نشانه ها را به دو دسته تقسيم مي کنيم :

 

1-  علائم عصبي مانند ناتواني در تمرکز، احساس سبکي سر، گيجي، کاهش حافظه، بي حسي لب و زبان، بريده بريده حرف زدن، تغييرات عاطفي، رفتارهاي بي منطق يا تهاجمي، دو بيني و خواب آلودگي .

 

2-  علائم عمومي شامل تعريق، لرز، تپش قلب، عصبانيت، گرسنگي، ضعف، پوست مرطوب، رنگ پريده و سرد وثال افت قند خون درظیم میزان قند خون و تکرار علائم و نشانه های افت آن به پشک مراجعه کنید.انسولین نیاز شوند.وقات خیلی مهم می باش احساس گرما .

در موارد افت شديد قند خون، عملکرد سلولهاي مغزي آنچنان تخريب شده که بيمار به کمک ديگران نياز پيدا مي کند. علائم ممکن است شامل رفتارهاي عدم آگاهي به زمان و مکان، تشنج مشکل از خواب بيدار شدن يا از دست دادن سطح هوشياري باشد.

 

نکته مهم اينکه :  در افرادي که چند سال است که ديابت دارند، ممکن است به دليل آسيب دراز مدت اعصاب و يا افرادي که داروهايي مثل ايندرال يا اتنولول مصرف مي کنند، علائم معمولي کاهش قند خون ايجاد نشود.

و تنها در موارد بسيار شديد بيمار آنرا حس کند، پس ضروري است که اين افراد قبل از کارهايي مثل رانندگي يا شروع فعاليتهايي که بالقوه خطرناک هستند، قند خود را در فواصل منظم چک کنند. همچنين بايد در نظر داشت که مصرف الکل و مشروبات الکلي باعث افت شديد قند خون و لذا تشديد علائم آن مي شود.

در صورت کاهش قند خون چه اقداماتي  مي توان انجام داد؟

در افرادي که هوشيارند و قدرت بلع دارند، بايد فوراً نصف لیوان ( 120 سی سی) آب ميوه يا 10-6 عدد شکلات معمولي يا 3-2 قاشق چايخوري شکر يا عسل به مريض خوراند. اضافه کردن شکر به آب ميوه لازم نيست، قند ميوه موجود در آب ميوه به اندازه کافي قند ساده جهت بالابردن سطح گلوکز خون دارد.

اگر علائم براي 15-10 دقيقه بعد از آن ادامه داشت، مي توان اقدام فوق را تکرار نمود. زمانيکه علائم برطرف شد يک وعده غذايي مختصر حاوي پروتئين و نشاسته (براي نمونه شير يا پنير با کلوچه) توصيه مي شود، مگر اينکه بيمار در نظر داشته باشد در طي 30 تا 60 دقيقه بعد يک وعده غذايي کامل يا مختصر منظم ( طبق برنامه قبلي) را صرف کند.

اما اگر بيمار بيهوش بوده و نمي تواند چيزي را ببلعد، هرگز نبايد چيزي به وي خوراند؛ چون به علت بيهوشي خطر خفگي دارد. تنها به علت خطر استفراغ و رفتن مواد آن به گلو بهتر است بيمار را به پهلو خواباند تا در صورت استفراغ مواد آن از دهان خارج شود. همزمان با اورژانس 115 تماس گرفته تا در اسرع وقت آمبولانس و پرسنل فوريتهاي پزشکي جهت درمان مريض اعزام شوند.

توصيه هاي لازم به بیماران : 


 

   

گردآوری : قاسم بنیانی کارشناس پرستاری  – زمستان 1386

بازبینی اول : زهرا طیبی – کارشناس ارشد پرستاری 

آخرین به روزرسانی : فروردین 1388  ،

بازبینی دوم : عظیمه عباسیان – کارشناس ارشد پرستاری 

 

منابع :

 

 

2 – Mistovich, Joseph J. , Prehospital Emergency care, 7thed, 2004.

 

 

بازگشت به فهرست بیماری ها   

                                                                              

 

همرسانی در

ایمیل

فیسبوک

Messenger

Messenger

دلیل کاهش قند خون

توییتر

بالاترین

واتس‌اپ

لینک را کپی کنید

این لینک‌ها خارج از بی‌بی‌سی است و در یک پنجره جدید باز می‌شود

میلیون‌ها بیمار مبتلا به دیابت در سراسر جهان باید مرتب قند خونشان را چک کنند تا بیماری را در کنترل بگیرند. اندازه‌گیری قند خون برای این بیماران مهم است برای اینکه انسولین به اندازه کافی تجویز شود تا قند خون در حد مجاز باشد و از یکی از عوارض شایع درمان با انسولین یعنی افت قند خون (هایپوگلایسمی) پیشگیری شود.

به گزارش سازمان جهانی بهداشت در دنیا در سال ٢٠١٤ حدود ٤٢٢ میلیون نفر دیابت دارند و شیوع جهانی دیابت در میان بزرگسالان بالای ۱۸ سال از ۴.۷ درصد در سال ۱۹۸۰ به ۸.۵ درصد در سال ۲۰۱۴ رسیده است.

تقریبا نیمی از مرگ و میرهای ناشی از قند خون بالا قبل از سن ۷۰ سالگی رخ می‌دهند و این سازمان تخمین می‌زند که دیابت در سال ۲۰۱۶ هفتمین علت مرگ در دنیا بوده است. رژیم سالم، فعالیت بدنی منظم، وزن مناسب و اجتناب از دخانیات و الکل، راه‌های جلوگیری یا تاخیر شروع دیابت بخصوص نوع دو هستند.

درمان مناسب، می‌تواند دیابت را کنترل کند، عوارض آن را با کمک رژیم غذایی، فعالیت بدنی، دارو و غربالگری منظم کاهش دهد و پیشرفت بیماری را به تعویق بیندازد.

از این رو مبتلایان به دیابت باید قند خون خود را مرتب چک کنند. برای اینکار از دستگاهی به نام گلوکومتر استفاده می‌شود که بیمار با استفاده از یک سوزن نازک از نوک انگشتانش یک قطره خون گرفته و بر روی کاغذ اندازه‌گیری یکبار مصرف قرار می‌دهد و دستگاه قند خون را اندازه می‌گیرد. برای بسیاری چک کردن قند با این روش آزاردهنده است و از آن طفره می‌روند.

به گفته دکتر ادوارد چائو، استاد پزشکی در دانشکده مهندسی پزشکی سَن دیِگو کالیفرنیا، یک چهارم مبتلایان به دیابت قند خون خود را هرگز آزمایش نمی‌کنند و به همین دلیل انسولین کافی برای کنترل بیماریشان دریافت نمی‌کنند. ۶۵ درصد بیماران نیز تنها یک یا دو بار در ماه قند خونشان را اندازه می‌گیرند.

مدیریت بیماریهای مزمن بخش مهمی از روند درمان است. در صورتی که فرد از قند خون خود آگاه نباشد نمی‌تواند درمان مناسبی دریافت کند. از آنجایی که اندازه‌گیری قند خون با دستگاه گلوکومتر چندان خوشایند نیست، محققان بسیاری در پی یافتن راهی ساده‌تر هستند.

دو نوع اصلی دیابت وجود دارد: دیابت نوع یک و نوع دو. هر دو نوع بیماری‌های مزمنی هستند که بر قند خون یا گلوکز اثر می‌گذارند. گلوکز سوخت و نیروی محرکه سلولهای بدن است.

دیابت نوع یک که پیشتر به آن دیابت وابسته به انسولین گفته می‌شد یک بیماری خودایمنی است که در آن سلولهای بتای پانکراس که وظیفه اصلی آنها ترشح انسولین است، تخریب می‌شوند. انسولین یکی از هورمونهای مهم است که وظیفه آن تنظیم متابولیسم بدن از جمله تنظیم و کاهش قند خون است.

دیابت نوع دو یک بیماری متابولیک و مزمن است که در گذشته آن را دیابت شیرین غیروابسته به انسولین می‌نامیدند. سلول‌های بدن مبتلایان به دیابت نوع دو به انسولین پاسخ نمی‌دهند و در نتیجه قند خون بالا می‌رود. دیابت نوع دو می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را تا چهار برابر افزایش دهد.

بیش از ۹۰ درصد مبتلایان دیابت نوع دو دارند و اگر بیماریشان درست درمان نشود می‌تواند عوارضی مثل نابینایی، نارسایی کلیه، سکته قلبی و مغزی و قطع عضو داشته باشد. سالانه قریب به دو میلیون نفر به طور مستقیم به دلیل ابتلا به دیابت جان می‌بازند. تعداد کسانی که جان خود را غیرمستقیم -در اثر بیماریهای دیگری که با دیابت مرتبط است از دست می‌دهند- بیشتر است.

دکتر ادوارد چائو و تیم وی اکنون یک طرح تحقیقاتی با عنوان “تتو ناظر قند خون” به بوته آزمایش گذاشته‌اند. تتوی اندازه‌گیر قند خون، یک روش غیرتهاجمی است که مانند یک برچسب روی پوست چسبانده می‌شود و از راه عرق، قند خون را اندازه می‌گیرد.

پاتریک مرسیر، استاد گروه مهندسی برق و کامپیوتر در دانشگاه سن دیگو که در این پروژه همکاری دارد این ابداع را به تتوهای موقتی تشبیه کرده که بچه‌ها روی پوستشان می‌چسبانند و با شستن به راحتی پاک می‌شود. این تتو در واقع یک برچسب با دو الکترود است که اندکی الکتریسیته تولید می‌کند و این باعث می‌شود مولکول‌های گلوکز که زیر پوست قرار دارند، به سطح پوست آمده و به این ترتیب قند خون اندازه گرفته می‌شود.

این وسیله کاملا بی‌خطر و راحت است و بیمار آن را روی پوست خود حس نمی‌کند. برای آزمایش کارآیی این تتو دکتر ادوارد چائو و همکارانش اولین سری از مطالعات بالینی را آغاز کرده‌اند که پنجاه بزرگسال ۱۸ تا ۷۵ ساله مبتلا به دیابت نوع یک و دو در آن شرکت کرده‌اند.

در حال حاضر این تتو باید پس از هر بار مصرف با یک برچسب جدید تعویض شود اما محققان در تلاشند نوع جدیدی را تولید کنند که بتوان آن را یک روز کامل روی پوست بیمار قرار داد.

در صورتی که این محصول از مراحل آزمایشی با پیروزی بگذرد و به تولید انبوه برسد، هر برچسب حدود یک دلار قیمت خواهد داشت.

این برچسب‌ها برای افرادی که به دیابت مبتلا نیستند نیز این امکان را فراهم می‌کند که قند خون خود را مرتب اندازه بگیرند.

دلیل کاهش قند خون
دلیل کاهش قند خون
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *