دليل بالا بودن تري گليسيريد

دليل بالا بودن تري گليسيريد
دليل بالا بودن تري گليسيريد

اگر از داشتن تری گلیسیرید بالا رنج می برید ، برخی سبزیجات به نسبت سایر آنها برایتان مفید تر است . خوردن ذرت و نخودفرنگی که حاوی کربوهیدرات و کالری بالا هستند را متوقف و به جای آنها از سبزیجاتی همچون گل کلم ، کلم پیچ و قارچ استفاده  کنید . با همین روش ساده بدن شما کالری و کربوهیدرات موجود در آن دسته از سبزیجات را به تری گلیسیرید تبدیل نمی کند. 

انواع لوبیا به تنهایی حاوی مواد مغذی و فیبر بسیار زیادی هستند . اما اگر با شکر و یا گوشت قرمز پخته شود ، برای شما که تری گلیسیرید بالا دارید ، انتخاب مناسبی نخواهد بود . برچسب اطلاعات محصول به شما میزان شکر و چربی داخل قوطی را نشان می دهد. لویبای سیاه جایگزین بسیار خوبی است ، زیرا سرشار از پروتئین و فیبر است و ضمناً چربی اشباع شده و شکر هم ندارد. 

دليل بالا بودن تري گليسيريد

هیچ شکی نیست که میوه برای سلامت بدن ما مفید است ، خصوصاً اگر شما خوردن میوه را جایگزین دسر کنید. اما زمانی که تری گلیسیرید بالا دارید، ٢ تا ٣ قطعه میوه در روز بیشتر نباید بخورید . زیرا شکر طبیعی داخل میوه هم برای افراد با تری گلیسیرید بالا مضر است . اگر از میوه های خشک استفاده می کنید ، به یاد داشته باشید که میزان مصرفتان باید کمتر از میوه تازه باشد ، به طور مثال ٢ قاشق غذاخوری کشمش کافی است . 

ممکن است به این نتیجه رسیده باشید که نوشیدن الکل برای قلب شما مفید است، در صورتی که چنین نیست و مصرف آن تری گلیسیرید خون شما را به شدت بالا می برد. این امر به دلیل وجود شکر در انواع نوشیدنیهای الکلی است . شکر زیاد از هر منبعی به شدت مضر است .پزشک هم در شرایطی که بیمار تری گلیسیرید بالا دارد ، نوشیدن الکل را ممنوع می کند. 

خوردن ماهی برای قلب بسیار مفید است . اما تن ماهی در روغن بسیار مضر است ، که میتوانید به جای آن تن ماهی در آب استفاده کنید . معمولا هر دوی این محصول را در سوپر مارکتها در یک قفسه پیدا خواهید کرد. 

خوردن نارگیل به تازگی مد روز شده است . مشتقات زیادی از نارگیل مانند : شیر نارگیل ، آب نارگیل ، کرن فلکس نارگیل ، روغن نارگیل و خود میوه نارگیل ، این روزها به بازار عرضه می شوند. برخی معتقدند که نارگیل فواید زیادی دارد. اما به دلیل بالا بودن میزان چربی در این میوه ، حتماً برای میزان خوردن آن با پزشک خود مشورت کنید.

بدن شما پاستا ، سیب زمینی و کرن فلکس زیاد را به تری گلیسیرید تبدیل میکند. شما می توانید مقدار تنظیم شده و کمتری از آنها را مصرف کنید . در یک وعده بهتر است ، یک اسلایس نان ، یک سوم پیمانه برنج یا پاستا ، نصف پیمانه سیب زمینی  و یا جوی دو سر پخته شده مصرف کنید.

ممکن است با خوردن یک لیوان نوشیدنی ، مقدار زیادی شکر به بدن شما وارد شود. ممکن است این نوشیدنی چای سرد ، نوشابه معمولی ، آبمیوه و یا قهوه باشد ، که با نوشیدن یکی از اینها میزان زیادی شکر به بدن شما وارد شود . که میزانی از این شکر در بدن تبدیل به تری گلیسیرید می شود . پس زمانی که مصرف شکر را پایین می آورید ، به خاطر داشته باشید که نوشیدنیهای شیرین را هم کمتر مصرف کنید . نوشیدنی شیرین را به یک فنجان در روز کاهش دهید .

ممکن است تصور کنید که عسل و شربت افرا از سایر قندهای فرآوری شده، سالمتر و طبیعی تر هستند. اما آنها هم مانند شکر باعث بالا رفتن تری گلیسیرید شما می شوند. زمانی که قصد پایین آوردن تری گلیسیرید خود را دارید ، شیرین کننده ها از هر نوعی را از برنامه غذایی خود حذف کنید . 

به دلیل بالا بودن تری گلیسیرید شما ، مصرف چربی اشباع شده را در برنامه غذایی خود پایین آورید . این چربی شامل  انواع کره میشود که در پخت انواع نان و شیرینی از آن استفاده می شود . هم چنین مصرف چربی ترانس نیز ممنوع است . حتما برچسب اطلاعات روی محصولات  غذایی را مطالعه کنید . 

شما مجبور نیستید که کلا مصرف گوشت را قطع کنید . اما باید قطعات باریکتر و بدون چربی را انتخاب کنید. گوشت به دلیل داشتن چربی اشباع شده ، در بالا رفتن تری گلیسیرید تاثیر دارد، پس در خوردن آن محتاط باشید.

به جای مصرف کره یا مارگارین از روغن زیتون استفاده کنید . کره و مارگارین در پخت و پز، چربیهای اشباع شده و ترانس زیادی را آزاد میکنند ،پس برای سس سالاد ،پختن گوشت و سبزیجات از روغن کانولا ، گردو و یا روغن بذر کتان استفاده کنید . 

به طور متوسط تمام افراد 92% از غذای موجود در ظرف خود را مصرف می کنند لذا می توان به این نتیجه رسید ک…

با دادن تغییرات کوچیکی در عادات های زندگی تان می توانید تغییرات زیادی در وزنتان ایجاد کنید و وزنتان…

شما می توانید کلسترول “بد” LDL خود را به طور طبیعی با ایجاد چند تغییر ساده در رژیم غذایی خود کاهش ده…

یکی از رایج ترین شکایات افراد این است که آنها نمی توانند میل به مصرف مواد غذایی شیرین را در خود کنتر…

دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق –

فهرست مطلب

خوشبختانه، راه های بسیاری برای کاهش تری گلیسرید وجود دارد:

تری گلیسیرید بالا می تواند بخشی از یک بیماری به نام سندرم متابولیک ناسالم به حساب بیاید. از دیگر قسمت های این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• کلسترول خوب یا HDL پایین• فشار خون بالا• چربی شکم• قند خون بالادليل بالا بودن تري گليسيريد

سندرم متابولیک تا حد زیادی شانس شما را برای ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت افزایش می دهد. نگاهی به آنچه میخورید بیندازید.

خامه اسپرسو، پنیر کبابی ساندویچ، و یا یک اسکوپ بستنی قبل از خواب می تواند منجر به تری گلیسیرید بالا در شما شود. اگر شما اغلب کالری بیشتری میخورید نسبت به آنچه که می سوزانید، تری گلیسیرید شما ممکن است شروع به بالا رفتن کند. بدترین غذاهای پیشنهادی، غذاهای شیرین و سرشار از چربی های اشباع شده، مانند پنیر، شیر و گوشت قرمز می باشد.

اگر تری گلیسرید بالایی دارید، قندهایی که می خورید بررسی کنید. قندهای ساده، به ویژه فروکتوز (قند میوه اغلب در میوه ها یافت می شود )، تری گلیسیرید افزایش می دهند. نگاهی به غذاهای ساخته شده با شکر اضافی بیندازید، از جمله نوشابه، آب نبات، بیشتر غلات صبحانه، ماست طعم دار، و بستنی.

یاد بگیرید تا به مقدار قند اضافه شده بر روی برچسب مواد غذایی توجه کنید. به کلماتی از قبیل شکر قهوه ای، قند ذرت، کلماتی با پسوند اوز (دکستروز، فروکتوز، گلوکز، لاکتوز، مالتوز، ساکارز)، کنسانتره آب میوه، شربت نیشکر، قند نیشکر، عسل، قند مالت، ملاس، و قند خام توجه کنید.

غذاهای ساخته شده با آرد سفید تصفیه شده را تعویض کنید، و در آن غلات سبوس دار وارد کنید. خوردن بیشتر محصولات فیبری، به کاهش تری گلیسیرید شما کمک می کند. برای صبحانه، یک کاسه برش های نان جو با انواع توت ها را به جای نان شیرین دونات یا غلات شیرین داشته باشید. در موقع ناهار، سعی کنید یک سالاد پر شده با سبزیجات و لوبیا مصرف کنید. برنج قهوه ای یا کوینولا در شام به جای سیب زمینی یا ماکارونی انتخاب کنید.

چربی کم برای شما خوب است، هنگامی که از نوع سالم باشد. مواد غذایی که به طور طبیعی حاوی چربی های اشباع نشده می باشند را انتخاب کنید: آووکادو، گردو، مرغ بدون پوست، روغن کانولا و روغن زیتون. از چربی های ترانس اجتناب کنید، که در بسیاری از غذاهای فرآوری شده، سیب زمینی سرخ کرده، شیرینی کراکر، کیک، چیپس، و چوب مارگارین یافت می شود. چربی های اشباع شده موجود در گوشت قرمز، بستنی، پنیر، و روغنی پخته کالا را کمتر مصرف کنید.

همان چربی امگا ۳ که برای قلب شما خوب هستند می توانند همچنین به کاهش تری گلیسیرید شما، کمک کنند. دفعه بعدی که خواستید بیرون از خانه غذا بخورید، ماهی به جای یک همبرگر یا استیک سفارش بدهید. حداقل دو بار در هفته ماهی بخورید. ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی، شاه ماهی، قزل آلای دریاچه، ماهی تن آلباکور، ساردین و غیره دارای امگا ۳ بالایی هستند.

• گردو• اسفناج• کلم پیچ• کلم بروکسل• سبزی های سالاد• لوبیا

شما می توانید این مورد را از پزشک خود بپرسید. کپسول می تواند به شما مقداری امگا ۳ فشرده بدهد، اما هر کسی به آنها نیاز ندارد. شما ممکن است با انتخاب رژیم های غذایی سالم قادر به کاهش تری گلیسیرید در خود باشید. دوز های بالای امگا ۳ در برخی از افراد می تواند باعث خونریزی شود . اگر پزشکتان مصرف آن را برای شما بی خطر دانست، نگاهی به کپسول هایی با EPA و DHA بیندازید، که دو نوع قدرتمند از امگا ۳ می باشند.

یکی از ساده ترین کارهایی که می توانید برای کاهش تری گلیسیرید خود انجام دهید قطع مصرف نوشیدنی های شیرین می باشد. سودا و دیگر نوشیدنی های شیرین بسته بندی شده با فروکتوز، یک عامل افزایش دهنده تری گلیسیرید به حساب می آیند.

وزن اضافی، به ویژه در ناحیه دور کمر شما نشان از افزایش تری گلیسرید است. یکی از بزرگترین چیزهایی که شما می توانید انجام دهید تا سطح تری گلیسرید شما پایین بیاید، متوقف کردن آن است.

با شروع تمرینات منظم که می تواند در شما در شکل بگیرد ، تری گلیسیرید شما در همان زمان کاهش می یابد. هدف تان را بر روی ۳۰ دقیقه ورزش در پنج روز هفته قرار دهید، و مطمئن شوید که بدن شما به تعرق افتاده و قلب شما پمپاژ بیشتری می کند. شما می توانید تری گلیسیرید خود را ۲۰تا ۳۰٪ کاهش دهید. اگر شما تازه شروع به ورزش کرده اید، سعی کنید شنا، و یا یک پیاده روی سریع در هر روز داشته باشید.

یک آزمایش خون ساده می تواند تری گلیسیرید بالا را نشان دهد. پزشکتان ممکن است برای مشکلات مرتبط با سلامت نگاهی به آزمایش خون شما بیندازد. این موارد شامل بیماری های کلیوی، کم کاری غده تیروئید ، دیابت و چاقی می شود. در اینجا مقدار عددی تری گلیسیرید در آزمایش خون آورده شده است:

• عادی – کمتر از ۱۵۰ میلی گرم / دسی لیتر• مرز – ۱۹۰- ۱۵۵ میلی گرم / دسی لیتر• بالا – ۴۹۹ – ۲۰۰ میلی گرم / دسی لیتر• بسیار بالا – بیشتر از ۵۰۰ میلی گرم / دسی لیتر

اگر تغییر در شیوه زندگی به اندازه کافی کمک کننده نیست، پزشکتان ممکن است مصرف یک داروی تجویزی را به شما توصیه نماید. فیبرات، نیاسین، استاتین، و روغن ماهی با دوز بالا تعدادی از گزینه های مورد نظر می باشند. پزشکتان با بررسی سطح چربی های خونی شما تصمیم خواهد گرفت که چه روشی برای شما مناسبتر است.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

متخصص قلب و عروق ،فلوشيپ آنژيوپلاستي ،عضو انجمن قلب آمريكا ،مدير گروه قلب ايفمارك (مركز پزشكي منتخب فيفا) ،هيات علمي دانشگاه آزاد علوم پزشكي واحد تهران

مطلب قبلی

همه چیز در مورد سی تی اسکن قلب

مطلب بعدی

مواد غذایی منجمد اکیدا ممنوع!

سلام

فنوفیبرات استفاده کنید

سلام

این درد عضلانیه و جای نگرانی نداره

سلام

فنوفیبرات ۲۰۰ تا سه ماه استفاده کنید

سلام

این لنف ادم هست

دليل بالا بودن تري گليسيريد

به کلینیک لنف دکتر شهپر حقیقی مراجعه کنید 

ادرس در اینترنت هست

یادگیری کامل رگ های قلب انسان [راحت و سریع]

آیا واسکولیت کشنده است؟

علل پایین بودن تری گلیسیرید چیست؟

میزان طبیعی کلسترول خون

آخرین مطالب

چگونه فشار خون خود را به زیر ۱۲۰ برسانیم؟

به جای چند قرص، فقط یک پلی پیل بخورید!

متخصص قلب ، واریس و فشار خون

آنژیوپلاستی کرونر چیست؟

مراقبت های بعد از آنژیوپلاستی چیست؟

محبوب ترین ها

درمان چربی خون چیست؟

درمان سکته قلبی خفیف

دقیق ترین دستگاه فشار خون کدام است؟

راهنمای جامع انتخاب تغذیه در بیماران قلبی

مراقبت ­های بعد از عمل قلب باز

آدرس مطب: خیابان شریعتی، بالاتر از حسینیه ارشاد، ابتدای خیابان قبا، پلاک 6، ساختمان قبا، طبقه پنجم،واحد 13

شماره تماس: 22874899

روزهای حضور دکتر: روزهای زوج از ساعت 14:30 الی 18 عصر

مطالب بیشتر خوانده شده

درمان چربی خون چیست؟

درمان سکته قلبی خفیف

دقیق ترین دستگاه فشار خون کدام است؟

دليل بالا بودن تري گليسيريد
دليل بالا بودن تري گليسيريد
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *