دلایل مبتلا شدن به سرطان ریه

دلایل مبتلا شدن به سرطان ریه
دلایل مبتلا شدن به سرطان ریه

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

سلول های تمام اورگانیسم های زنده به صورت طبیعی و به شیوه ای کنترل شده تقسیم می شوند و رشد می کنند. سرطان زمانی به وجود می آید که این فرایند از کنترل خارج شده و سلول ها به صورت کنترل نشده شروع به تقسیم و تکثیر کنند که در این حالت یک توده ایجاد شده که به آن سرطان گفته می شود.

این تومور و یا توده، به عنوان تومور اولیه و یا سرطان اولیه می تواند در محل خود شروع به رشد کند و یا گسترش پیدا کرده و باعث ایجاد تومورهای ثانویه در قسمت های دیگر بدن شود. این فرایند گسترش متاستاز (metastasis) نامیده می شود که یکی از ویژگی های کلیدی سرطان نیز به شمار می رود.

هر ساله حدود 40000 نفر مبتلا به سرطان ریه در بریتانیا شناسایی می شوند. سرطان ریه دومین سرطان رایج در مردان و سومین سرطان رایج در زنان است.

از همه مهمتر، به علت دشوار بودن درمان سرطان ریه، می توان تا حد زیادی این سرطان را، چه در مردان و چه در زنان،  شایعترین نوع سرطانی که منجر به مرگ می شود، به حساب آورد.

استعمال دخانیات علت اصلی ابتلا به سرطان ریه است. می توان گفت که مبتلا شدن به حداقل 80% از سرطان های ریه به دلیل استعمال دخانیت می باشد.دلایل مبتلا شدن به سرطان ریه

اگر چه افراد غیر سیگاری (و سایر دخانیات ها) نیز احتمال ابتلا به سرطان ریه را دارند اما به طور کلی خطر ابتلا به این بیماری در افراد سیگاری 10 برابر بیشتر است.

میزان خطر، با افزایش تعداد سیگاری که در روز کشیده می شود، افزایش می یابد. اگر شما یک فرد سیگاری قهار هستید که در روز بیش از 20 نخ سیگار مصرف می کنید، احتمال ابتلا به سرطان ریه در شما به حدود 30 تا 40 برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری افزایش می یابد.

علت اصلی افزایش قابل توجه ابتلا به سرطان ریه در 50 سال اخیر را می توان افزایش افراد سیگاری در این سالها دانست. این افزایش مصرف به علت تولید صنعتی و بازاریابی دخانیات به وجود آمده است.

خطر ابتلا به بیماری سرطان ریه در افرادی که سیگار را ترک می کنند، بعد از گذشت حدود 15 سال، با افراد غیر سیگاری برابر می شود.

علائم سرطان ریه عبارتند از:

متاسفانه بسیاری از سرطان های ریه زمانی تشخیص داده می شوند که برای انجام درمان های موثر ممکن، دیر شده است. در بیش از نیمی از افراد مبتلا به سرطان ریه، سرطان آنها زمانی تشخیص داده می شود که سرطان وارد مرحله ی متاستاز شده و در حال گسترش است.

تشخیص زودهنگام سرطان ریه مشکل است زیرا که بسیاری از علائم رایج سرطان ریه مشابه علائمی است که در ریه های افراد سیگاری قابل مشاهده است (بیماری مزمن انسدادی ریه یا COPD). علاوه بر این بسیاری از افرادی که به سرطان ریه مبتلا هستند به طور همزمان به COPD نیز مبتلا هستند زیرا که عامل اصلی هر دو بیماری کشیدن سیگار است. با این حال تنها 1 تا 2 درصد از افراد مبتلا به COPD به بیماری سرطان ریه نیز دچار می شوند.

تصویر برداری با اشعه ی X از قفسه ی سینه اولین آزمایش برای تشخیص سرطان ریه است. اگر توموری در ریه وجود داشته باشد باید حتما قطر آن یک سانتی متر (یا بیشتر) باشد تا بتوان آن را با این تصویر برداری تشخیص داد.

با این حال، در این مرحله که تومور به این اندازه رسیده است، سلول اصلی سرطانی شده 36 بار تقسیم (دو برابر) شده است. معمولا بیماری سرطان ریه زمانی به مرگ منجر میشود که این تقسیم سلولی به 40 رسیده باشد.با توجه به این توضیحات، پر واضح است که تشخیص سرطان ریه در اواخر دوره ی طبیعی آن تشخیص داده می شود.

در صورت مشاهده ی موردی غیر طبیعی در تصویربرداری اشعه ی X معمولا تصویربرداری CT Scan و MRI نیز انجام می شود که این روش های تصویربرداری می توانند اطلاعات بیشتری را در مورد تومورها و این که چقدر گسترش پیدا کرده اند در اختیار ما قرار دهند.

برخی از آزمایش های ساده ی خون و چند آزمایش دیگر نیز ممکن است انجام شود.

برونکوسکوپی (Bronchoscopy) یک معاینه ی مستقیم از داخل لوله های تنفسی است که بعد از بی حسی موضعی به وسیله ی یک فیبر نوری نازک انجام می شود. این معاینه بهترین روش معاینه برای تشخیص تومور در برونش اصلی (مجاری هوایی اصلی) در مرکز قفسه ی سینه می باشد.

بسته به محل سرطان، نمونه برداری (بیوپسی) یا از طریق برونکوسکوپی انجام می شود و یا از طریق سوزن بیوپسی. برای سرطان هایی که نزدیک حاشیه ی ریه ها هستند (به عنوان مثال اگر به دنده ها نزدیک تر باشد تا به مرکز قفسه ی سینه) بهتر است از سوزن بیوپسی استفاده شود زیرا که این مناطق فراتر از دسترسی برونکوسکوپ هستند.

معمولا یک نمونه از خلط (موادی که همراه با سرفه از سیستم تنفسی خارج می شوند) نیز به منظور مشاهده ی سلول های سرطانی، مورد آزمایش قرار می گیرد که بعد از انجام این آزمایش شاید دیگر نیازی به انجام آزمایش بیوپسی نباشد.

سرطان ریه بسته به شکل ظاهری سلول های سرطانی که توسط پاتولوژیست ها و زیر میکروسکوپ قابل مشاهده است در سه دسته ی مختلف طبقه بندی می شود:

مهم است بدانیم شخص بیمار به کدام نوع از انواع سه گانه ی سرطان ریه مبتلا شده است زیرا که سرطان های سلول های کوچک بهترین واکنش را نسبت به شیمی درمانی دارند (دارو های ضد سرطان) در حالی که انواع دیگر آن (که اغلب به سرطان سلول های بزرگ ریه شناخته می شوند.) به کمک عمل جراحی و یا پرتودرمانی (درمان به کمک اشعه ی X) بهتر درمان می شوند.

بنابراین پاتولوژیست به یک نمونه ی کوچک از بافت (بیوپسی) نیاز دارد تا آن را مورد آزمایش قرار داده و هم شک به بیماری سرطان را از بین ببرد و صحت آن را تایید کند و هم اینکه نوع سلول سرطانی را تشخیص دهد.

جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی (داروها) برای درمان سرطان ریه مورد استفاده قرار می گیرند.

عمل جراحی می تواند سرطان ریه را درمان کند اما تنها یک نفر از هر 5 نفر مبتلا به بیماری سرطان ریه برای عمل جراحی مناسب است.

در صورتی که سرطان ریه در خارج از قفسه ی سینه گسترش پیدا نکرده باشد و اندام های حیاتی مانند کبد را تحت تاثیر قرار نداده باشد و همچنین اگر فرد بیمار، بیماری های دیگری مانند برونشیت مزمن (bronchitis) و بیماری قلبی نداشته باشد، تنها در این شرایط، استفاده از عمل جراحی برای حذف تومور سرطانی ممکن است مقدور باشد.

این عوارض اضافه ممکن است فشار را به فرد بیمار به حدی بیشتر کند که نتواند عمل جراحی را تحمل کند.

برای درمان سرطان سلول های کوچک از شیمی درمانی، و در پاره ای موارد از پرتودرمانی استفاده می شود.

شیمی درمانی یا توسط متخصص غدد (متخصص در درمان سرطان) و یا گاهی اوقات توسط یک متخصص در بیماری های قفسه ی سینه با تخصص در شیمی درمانی مورد استفاده قرار میگیرد.

این روش درمانی به صورت دوره ای بوده به گونه ای که فرد بیمار حدودا هر سه هفته به مدت 48 ساعت در بیمارستان بستری خواهد شد.

تصورات غلطی در مورد شیمی درمانی در میان مردم شایع است که موجب نگرانی هایی نسبت به مشکلات و فواید این روش درمانی شده است.

با این حال هیچ شکی نسبت به تاثیر مثبت شیمی درمانی روی مدت زمان و کیفیت زندگی افراد مبتلا به سرطان ریه، از نوع سلول های کوچک وجود ندارد. تعداد دوره های درمانی مورد نیاز، به میزان واکنش بدن بیمار به درمان بستگی دارد.

شیمی درمانی عوارضی جانبی نیز دارد. از جمله مهمترین عوارض جانبی می توان به تهوع، استفراغ و ریزش مو اشاره کرد. با این حال داروهای بسیار خوبی نیز برای کنترل این عوارض جانبی وجود دارند. موها در حدود سه ماه بعد از پایان دوره های شیمی درمانی دوباره رشد می کنند.

اهدافی برای هر چه بهتر کردن نتایج شیمی درمانی وجود دارد و در همین راستا آزمایشات تحقیقاتی بسیاری در حال انجام است. در صورتی که از بیماران خواسته شد تا رضایت نامه برای شرکت در یک برنامه ی آزمایشی را قبول کنند، نباید وحشت زده شوند.

صدها بیمار در برنامه های درمانی آزمایشی که به منظور تشخیص مزایای یک روش درمانی نسبت به روش درمانی دیگر انجام می شوند، شرکت می کنند. این تحقیقات به منظور ارتقای تاثیر شیمی درمانی در بهبود بیماران انجام می شوند.

برای درمان سرطان سلول های بزرگ (دو نوع دیگر سرطان ریه) بسته به اینکه کجا قرار دارند و تا چه اندازه پیشرفت کرده اند ممکن است از جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی و یا ترکیبی از این روشها استفاده شود.

در برخی از موارد ممکن است پس از شیمی درمانی، روش درمانی بیولوژیکی جدیدی که به سیستم ایمنی کمک می کند تا به تومور حمله کنند نیز مورد استفاده قرار گیرد. در موارد بسیار پیشرفته ی بیماری، ممکن است علاوه بر روش های درمانی گفته شده، به منظور مقابله با علائم ناراحت کننده و آزار دهنده ی بیماری، از روش های درمانی دیگری نیز استفاده شود.

پرتودرمانی یا رادیکالی (radical) است یا کمکی (palliative). پرتودرمانی رادیکالی در بیماران انتخاب شده ای به کار می رود که تومور سرطانی آنها موضعی و غیر قابل جراحی باشد. در این روش با استفاده از دز بالایی از پرتو، تلاش می شود تا تومور سرطانی نابود شود.

پرتودرمانی کمکی به صورت گسترده و غیر متمرکز انجام می شود. هدف، درمان سرطان نیست بلکه هدف ایجاد راحتی بیشتر برای بیمار است. در این روش از دز پایین تری از پرتو (اغلب فقط یک یا دو دز) استفاده می شود.

این کار برای کاهش علائمی همچون خون در خلط (هموپتیزی) و استخوان درد مفید بوده و همچنین به بهبود انسداد مجاری هوایی و رگ های بزرگ قفسه ی سینه کمک می کند.

انتظار می رود بیش از 10 درصد از مبتلایان به بیماری سرطان ریه بتوانند درمان شوند. منظور از درمان این است که تا 5 سال بعد از تشخیص بیماری بدون هیچ گونه شواهدی مبنی بر عود مجدد بیماری بتوانند زندگی کنند.دلایل مبتلا شدن به سرطان ریه

با این حال، در مواردی که درمان بیماری امکان ندارد، افراد مبتلا می توانند برای بهبود سطح کیفی زندگیشان از روشهای درمانی کمکی و تسکین بخش کمک بگیرند.

در سال های اخیر بیشترین پیشرفت در مدیریت سرطان ریه، مربوط می شود به درمان های کمکی با تاکید بر افزایش کنترل علائم بیماری و حمایت از خانواده ی افراد مبتلا.

دوره ی سرطان ریه ممکن است بسیار کوتاه باشد.

آلودگی هوا از مشکلات شهرهای بزرگ به حساب می آید. آلودگی هوا می تواند باعث بیماری ها و مشکلاتی مانند…

بیماری قلبی کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک شایعترین بیماری قلبی ژنتیکی است که می تواند باعث تنگی نفس، تپش…

احساس تنگی، فشار و درد در قفسه سینه ، تنها نشانه های بیماری قلبی نیستند . بیماری قلبی نشانه های مستق…

علایم حمله قلبی مثل احساس ناراحتی و یا درد در قفسه سینه ،درد در قسمت بالای بدن ،درد شکمی ،تنگی نفس ،…

سرطان ریه احتمالا نشانه های قابل توجهی را در مراحل اولیه بروز نمی دهد و اکثر افراد بیماریشان مگر در مراحل پیشرفته تشخیص داده نمی شود.

برای آشنایی بیشتر با نشانه های سرطان ریه، مراقبت های زود هنگام برای جلوگیری از پیشرفت آن با ما همراه باشید.

 

همیشه برای یک سرفه طولانی گوش به زنگ باشید. یک سرفه مربوط به عفونت تنفسی یا سرماخوردگی در یک یا دو هفته از بین خواهد رفت، اما یک سرفه مداوم می تواند نشانه سرطان ریه باشد. به هیچ وجه چنین سرفه ای چه خشک است و چه دارای خلط است را نادیده نگیرید و سریعا به دکتر مراجعه کنید آنها به ریه های شما گوش می دهند و ممکن است یک تست اشعه ایکس یا تست دیگری را برای شما تجویز کنند.دلایل مبتلا شدن به سرطان ریه

به هر گونه تغییر در سرفه مزمن، به خصوص اگر شما عادت به سیگار کشیدن دارید، توجه کنید. اگر بیش از حد سرفه می کنید، سرفه شما شدید است، صدای خس خس می دهد یا خون و مقدار غیر معمولی خلط را سرفه می کنید، وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید یا اگر یک عضو خانواده یا دوستان این تغییرات را تجربه می کند، پیشنهاد کنید که به دکتر مراجعه کند.

تنگی تنفس یا به راحتی به نفس نفس افتادن نیز از علایم احتمالی سرطان ریه است. تغییرات در تنفس ممکن است اگر سرطان ریه مسیر هوا را سد کند یا اگر مایعی از یک تومور ریه در قفسه سینه ایجاد شود، رخ دهد.

زمانی که احساس می کنید نفس کشیدن هنگام بالا رفتن از پله یا هنگام انجام کاری که قبلا انجام آن ساده بود، سخت شده است، آن را به هیچ وجه نادیده نگیرید.

سرطان ریه ممکن است، درد در قفسه سینه، شانه ها یا پشت ایجاد کند. احساس درد ممکن است با سرفه همراه نباشد. اگر هرگونه درد قفسه سینه دارید به پزشک مراجعه کنید. دلیل این که سرطان ریه باعث درد قفسه سینه می شود، ممکن است از بزرگ شدن گره های لنفاوی یا متاستاز به دیواره قفسه سینه باشد.

هنگامی که مسیرهای هوایی مسدود یا ملتهب شوند، ریه شما هنگامی که نفس می کشید، صدای خس خس می هد. خس خس کردن سینه می تواند دلایل متعددی داشته باشد که بعضی از آنها خوش خیم و قابل درمان هستند.

با این حال، خس خس کردن سینه نیز از علائم سرطان ریه است، به همین دلیل است که این مساله نظر پزشک شما را جلب می کند. فرض نکنید که خس خس سینه شما قطعا ناشی از آسم یا حساسیت است.

اگر یک تغییر قابل توجه در صدای خود حس کردید، یا اگر شخص دیگری اشاره می کند که صدای شما عمیق تر، خفیف تر و یا خشن تر بنظر می رسد، با دکتر خود مشورت کنید. این می تواند ناشی از یک سرماخوردگی ساده باشد، اما این علامت ممکن است در مواردی بیش از دو هفته طول بکشد که نشان از موضوعی جدی تر از سرماخوردگی دارد. تغییر صدای مربوط به سرطان ریه وقتی که تومور روی عصب های حنجره تاثیر می گذارد، ممکن است رخ دهد. 

کاهش وزن بی دلیل  10 پوند یا بیشتر ممکن است با سرطان ریه یا نوع دیگری از سرطان همراه باشد. هنگامی که سرطان وجود دارد، این افت در وزن ممکن است به دلیل استفاده سلول های سرطانی از انرژی ایجاد شود. همچنین می تواند از تغییرات بدن در نحوه استفاده از انرژی غذا حاصل شود.

سرطان ریه ای که به استخوانها زده است ممکن است درد در پشت و یا در مناطق دیگر بدن ایجاد کند. این درد ممکن است در هنگام استراحت رو به پشت هنگام شب بدتر شود. ممکن است تشخیص بین استخوان و درد و درد عضله دشوار باشد. درد استخوان معمولا در شب بدتر می شود و با حرکت کردن بیشتر می شود.

علاوه بر این، سرطان ریه گاهی اوقات با درد شانه، بازو یا گردن همراه است، اگرچه این کمتر رایج است اما به درد های خود توجه کنید و آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

سردرد ممکن است نشانه ای باشد که سرطان ریه به مغز گسترش یافته است با این حال، تمام سردرد ها با متاستاز مغز ارتباط ندارند. گاهی اوقات یک تومور ریه ممکن است بر روی ونا کاوای فوقانی فشار ایجاد کند. این یک رگ بزرگ است که خون را از قسمت فوقانی بدن به قلب منتقل می کند که این فشار نیز می تواند باعث سردرد شود

.

تست اشعه ایکس قفسه سینه در تشخیص سرطان ریه در مراحل اولیه موثر نیست. با توجه به مطالعات انجام شده در سال 2011، دوزهای کم CT اسکن میزان مرگ و میر ناشی از سرطان ریه را به میزان 20 درصد کاهش می دهند.

در این مطالعه، 53454 نفر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه به صورت تصادفی در معرض دوز کم CT اسکن یا اشعه ایکس قرار گرفتند. دوزهای کم CT اسکن موارد بیشتری از سرطان ریه را تشخیص دادند. همچنين مرگ و مير ناشي از بيماري در گروه CT اسکن با دوز پايين وجود داشت.

     سابقه سیگار کشیدن روزانه 30 نخ سیگار یا بیشتر داشته باشید و در حال حاضر نیز سیگار می کشید

     بین 55 تا 80 ساله هستند

     در 15 سال گذشته سیگار کشیدید

اگر شما در معرض هر کدام از علائم مربوط به بیماری ریه هستید و یا از معیارهایی که برای افرادی که در معرض خطر بالا هستند برخورد کردید، با پزشک خود مشورت کنید که آیا CT اسکن دوز کم دوز برای شما مناسب است یا خیر.

در حدود 40 درصد افراد پس از پیشرفت بیماری، مبتلا به سرطان ریه تشخیص داده می شوند. در یک سوم از کسانی که بیماری در آن ها تشخیص داده شده، سرطان به مرحله 3 رسیده است. دریافت دوز پایین CT ممکن است یک معیار مفید باشد.

بعدی

قبلی

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

اگر به تازگی شما یا یکی از عزیزان‌تان مبتلا به سرطان ریه شده باشید، احتمالا اطلاعات عمومی کمی درباره‌ی این بیماری و گزینه‌های درمانی آن، به شما ارائه شده است. اغلب افرادی که به تازگی مبتلا به سرطان ریه شده‌اند فرصت ارتباط با بیماران دیگر را ندارند. امیدواریم بتوانیم با این مقاله، اطلاعات کافی در مورد بیماری سرطان ریه به شما ارائه دهیم.دلایل مبتلا شدن به سرطان ریه

سرطان ریه نوعی سرطان است که از ریه‌ها آغاز می‌شود. ریه‌های شما دو عضو اسفنج‌ مانند در قفسه‌ی سینه هستند که هنگام دم، اکسیژن هوا را گرفته و هنگام بازدم، دی‌اکسید کربن آزاد می‌کنند.

در ایالات متحده، سرطان ریه علت اصلی مرگ‌ومیرهای ناشی از سرطان در میان زنان و مردان است. سرطان ریه هر ساله باعث مرگ افراد بیشتری نسبت به مجموع مرگ‌ومیرهای ناشی از سرطان‌های روده‌ی بزرگ، پروستات، تخمدان و پستان می‌شود.

افراد سیگاری بیشتر در خطر ابتلا به سرطان ریه هستند. خطر سرطان ریه در طول زمان و با تعداد سیگارهایی که می‌کشید افزایش می‌یابد. اگر سیگار را حتی پس از سال‌ها مصرف مداوم ترک کنید، احتمال ابتلا به سرطان ریه را به مقدار قابل توجهی کاهش داده‌اید.

سرطان ریه معمولا در مراحل اولیه‌ی خود علائم و نشانه‌ای ندارد. به طور معمول علائم و نشانه‌های سرطان ریه زمانی ظاهر می‌شوند که بیماری پیشرفت کرده است.

علائم و نشانه‌های سرطان ریه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

اگر هر گونه نشانه یا علائمی دارید که شما را نگران می‌کند، از پزشک‌تان وقت ملاقات بگیرید.

اگر سیگار می‌کشید و نمی‌توانید آن را ترک کنید، با پزشک‌تان تماس بگیرید. پزشک شما می‌تواند برای ترک سیگار، راهکارهایی همچون مشاوره، دارو یا محصولات جایگزین نیکوتین را توصیه کند.

سیگار کشیدن علت اصلی سرطان‌های ریه، هم در سیگاری‌ها و هم در افراد در معرض دود سیگار، می‌باشد. اما سرطان ریه در میان افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند و آنهایی که هرگز به مدت طولانی در معرض دود سیگار قرار نگرفته‌اند نیز دیده می‌شود. در این موارد، دلیل روشنی برای سرطان ریه وجود ندارد.

پزشکان معتقدند سیگار کشیدن از طریق آسیب به سلول‌های موجود در ریه باعث سرطان ریه می‌شود. زمانی که شما دود سیگار را که مملو از مواد سرطان‌زا (کارسینوژن) است استنشاق می‌کنید، تقریبا بلافاصله تغییرات در بافت ریه آغاز می‌شود.

در ابتدا بدن می‌تواند این آسیب را جبران کند، اما با هر بار قرار گرفتن در معرض دود سیگار، سلول‌های عادی ریه‌ها به صورت فزاینده‌ آسیب می‌بینند. در طول زمان این آسیب موجب می‌شود سلول‌ها به صورت غیر طبیعی عمل کنند و در نهایت ممکن است باعث سرطان شود.

پزشکان سرطان ریه را بر اساس ظاهر سلول‌های سرطانی ریه زیر میکروسکوپ، به دو گروه عمده تقسیم می‌کنند. پزشک شما بر اساس نوع سرطان ریه‌ای که دارید درمان را شروع می‌کند. دو نوع کلی سرطان ریه عبارتند از:

عوامل متعددی می‌تواند خطر ابتلای شما به سرطان ریه را افزایش دهد. بعضی از عوامل خطرساز (مانند ترک سیگار) قابل کنترل هستند و عوامل دیگر، هم‌چون سابقه‌ی خانوادگی شما، قابل کنترل نیستند.

عوامل خطرساز برای سرطان ریه عبارتند از:

سرطان ریه می‌تواند عوارضی داشته باشد، از جمله:

سرطان گسترش‌یافته بسته به عضو آسیب ‌دیده، می‌تواند موجب درد، تهوع، سردرد، یا نشانه‌ها و علائم دیگر شود. زمانی که سرطان ریه گسترش پیدا کند، عموما قابل درمان نیست. درمان‌هایی برای کاهش علائم و نشانه‌ها موجود می‌باشد که کمک می‌کند بیشتر زنده بمانید.

اگر علائم و نشانه‌هایی دارید که شما را نگران می‌کند، ابتدا به ملاقات پزشک خانوادگی‌تان بروید. اگر از نظر پزشک مشکوک به ابتلا به سرطان ریه باشید، احتمالا باید به یک متخصص معرفی شوید. متخصص درمان سرطان ریه می‌تواند یکی از این افراد باشد:

از آنجا که زمان ویزیت بیمار اغلب کوتاه است، و چون زمینه‌های زیادی برای پوشش وجود دارد، بهتر است از قبل به خوبی آماده شوید. برای کمک به آماده شدن برای ملاقات با پزشک، بهتر است این موارد را انجام دهید:

زمان ملاقات شما با پزشک کوتاه است، بنابراین تهیه‌ی لیستی از سؤالات به شما کمک می‌کند از زمان ملاقات بیشترین استفاده را ببرید. سؤالات‌تان را از پراهمیت‌ترین به کم اهمیت‌ترین فهرست کنید تا در صورت اتمام وقت سؤالات اصلی را پرسیده باشید. در مورد سرطان ریه، سؤالات مهمی که باید پرسیده شوند عبارتند از:

علاوه بر سؤال‌هایی که برای پرسیدن از دکتر آماده کرده‌اید، در زمان ملاقات تردیدی برای پرسیدن سؤالات بیشتر نداشته باشید.

پزشک احتمالا از شما سؤالاتی می‌پرسد. آمادگی برای پاسخ به آنها به شما زمان بیشتری برای صحبت درباره‌ی نکاتی که می‌خواهید بپرسید می‌دهد. ممکن است پزشک از شما سؤال کند:

سازمان‌های متعددی به افراد دارای ریسک بالای سرطان ریه توصیه می‌کنند تا انجام سالانه سی‌تی اسکن یا توموگرافی کامپیوتری را در نظر داشته باشند. اگر ۵۵ سال یا بیشتر دارید و سیگار می‌کشید و یا اینکه قبلا سیگار می‌کشیدید، با پزشک‌تان درباره‌ی مزایا و خطرات غربال‌گری سرطان ریه صحبت کنید.

بعضی مطالعات نشان می‌دهند غربال‌گری سرطان ریه با تشخیص سرطان در مراحل ابتدایی‌تر، باعث نجات جان بسیاری از افراد و درمان موفق‌تر بیماری می‌شود. اما مطالعات دیگر نشان می‌دهند که غربال‌گری سرطان ریه، اغلب بیماری‌های خوش‌‌خیم‌تری را نشان می‌دهد که ممکن است نیاز به آزمایش تهاجمی داشته باشد و همین امر موجب نگرانی افراد شده و خطرات غیرضروری خواهد داشت.

اگر دلیلی وجود دارد که فکر کنید ممکن است سرطان ریه داشته باشید، پزشک شما می‌تواند دستور انجام تعدادی آزمایش به منظور یافتن سلول‌های سرطانی و رد کردن شرایط دیگر را بدهد. برای تشخیص سرطان ریه، دکتر شما ممکن است یکی از روش‌های زیر را توصیه کند:

پزشک شما می‌تواند عمل بیوپسی را به شیوه‌های مختلف انجام دهد، از جمله از طریق برونکوسکوپی که در این روش پزشک شما نواحی غیرطبیعی ریه را با استفاده از یک لوله‌ی نورانی که تا گلوی شما ادامه دارد و به داخل ریه می‌رود بررسی کند؛ مدیاستینوسکوپی (mediastinoscopy)، که در آن یک برش در پایه گردن ایجاد شده و ابزارهای جراحی در پشت استخوان سینه قرار داده می‌شود تا نمونه‌های بافت از غدد لنفاوی برداشته شود؛ و بیوپسی سوزنی، که در آن پزشک از تصاویر اشعه X و سی‌تی اسکن برای هدایت سوزن درون دیواره‌ی قفسه‌ی سینه‌ و بافت ریه استفاده می‌کند تا سلول‌های مشکوک به سرطان را بردارد.

ممکن است نمونه بافت از غدد لنفاوی یا نواحی دیگری که سرطان در آن پخش شده از جمله کبد برداشته شود.دلایل مبتلا شدن به سرطان ریه

زمانی که سرطان ریه‌ی شما تشخیص داده شد، پزشک شما شروع به کار برای تشخیص میزان (مرحله) سرطان شما می‌کند. مرحله‌ی سرطان به شما و پزشک کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید کدام درمان مناسب‌تر است.

آزمایش‌های مرحله‌بندی شامل روش‌های تصویربرداری می‌باشد که به پزشک اجازه می‌دهد به دنبال شواهدی باشد که نشان می‌دهند سرطان به خارج از ریه‌ها گسترش یافته است. این آزمایشات شامل سی تی اسکن، تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI)، برش‌نگاری با نشر پوزیترون (PET) و اسکن استخوان می‌باشد. هر آزمایشی برای هر کس مناسب نیست، بنابراین با پزشک‌تان صحبت کنید تا بفهمید کدام روش مناسب شما می‌باشد.

سرطان ریه سلول کوچک گاهی اوقات با عنوان محدود یا گسترده توصیف می‌شود. سرطان محدود به این معناست که سرطان محدود به یک ریه است. سرطان گسترده به این معناست که سرطان به خارج از یک ریه گسترش پیدا کرده است.

شما و پزشک‌تان بر اساس عواملی هم‌چون، وضعیت سلامت کلی‌تان، نوع و مرحله‌ی سرطان شما، و ترجیحات‌تان، یک برنامه‌ی درمانی مناسب انتخاب می‌کنید. گزینه‌ها معمولا شامل یک یا چند روش درمانی است که شامل جراحی، شیمی درمانی، پرتو درمانی یا هدف درمانی دارویی می‌باشد.

در بعضی نمونه‌ها ممکن است شما درمان را انتخاب نکنید. برای مثال، ممکن است احساس کنید عوارض جانبی درمان بیشتر از مزایای بالقوه‌ی آن باشد. در این موارد ممکن است پزشک شما، تنها پیشنهاد حفظ آسایش شما را بدهد یا تنها علائم ناشی از سرطان هم‌چون درد یا تنگی‌نفس را درمان کند.

در طول عمل جراحی، جراح سعی می‌کند سرطان ریه و یک حاشیه از بافت سالم را بردارد. مراحل برداشتن بافت سرطانی ریه عبارتند از:

اگر شما تحت عمل جراحی قرار بگیرید، ممکن است جراح شما غدد لنفاوی قفسه‌ی سینه‌ی شما را هم بردارد تا آنها را برای مشاهده‌ی علائم سرطان بررسی کند.

جراحی سرطان ریه دارای خطراتی هم‌چون خون‌ریزی و عفونت می‌باشد. پس از جراحی ریه انتظار تنگی‌نفس را داشته باشید. اگر بخشی از ریه‌ی شما برداشته شده است، بافت باقی‌مانده ریه در طول زمان گسترش پیدا خواهد کرد و نفس کشیدن آسان‌تر خواهد شد. ممکن است پزشک یک درمان‌گر تنفسی را به شما پیشنهاد کند که از طریق تمرین‌های تنفسی به بهبود شما کمک خواهد کرد.

در شیمی درمانی، با استفاده از دارو سلول‌های سرطانی کشته می‌شوند. داروهای شیمی درمانی یک بار یا بیشتر و از طریق یک رگ بازو (تزریق وریدی) و یا به صورت خوراکی به شما داده می‌شود. معمولا ترکیبی از داروها در یک سِیر درمانی برای چند هفته یا چند ماه تجویز می‌شود و فواصلی برای عدم مصرف در این دوره در نظر گرفته می‌شود تا بدن شما بهبود پیدا کند.

شیمی درمانی اغلب بعد از جراحی صورت می‌گیرد تا هر نوع سلول سرطانی که ممکن است در ریه باقی مانده باشد را از بین ببرد. این روش هم‌چنین قبل از جراحی هم انجام می‌شود تا بافت سرطانی را کوچک‌تر کرده و برداشتن آن را آسان کند. در بعضی نمونه‌ها می‌توان از شیمی درمانی برای تسکین درد و علائم سرطان‌های پیشرفته استفاده نمود.

پرتو درمانی از پرتوهای پرقدرت انرژی منابعی هم‌چون اشعه X و پروتون استفاده می‌کند تا سلول‌های سرطانی را از بین ببرد. پرتو درمانی می‌تواند از خارج بدن شما (تابش پرتو خارجی) به ریه‌ی سرطانی تابانده شود و یا اینکه داخل سوزن، دانه، یا کاتر گذاشته شود و درون بدن و نزدیک قسمت سرطانی (براکی تراپی) قرار گیرد.

می‌توان از پرتو درمانی بعد از جراحی استفاده کرد تا سلول‌های سرطانی باقی‌مانده را از میان برد. هم‌چنین می‌توان از این روش برای درمان اولیه‌ی سرطان‌هایی که از طریق جراحی قابل حذف نیستند، استفاده کرد. می‌توان از پرتو درمانی برای تسکین درد و علائم دیگر برای افرادی که دارای سرطان‌های پیشرفته‌ی ریه هستند، استفاده کرد.

در مورد افرادی که سرطان ریه‌ی بسیار جزئی دارند، یک گزینه‌ی درمان پرتو درمانی استریوتاکتیک بدن می‌باشد. این نوع پرتو درمانی از تابش پرتوهای بسیار از زوایای متفاوت بر سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. درمان پرتو درمانی استریوتاکتیک بدن، به طور معمول در یک یا چند مرحله‌ی درمان تکمیل می‌شود. در نمونه‌های خاص، می‌توان از این روش به جای جراحی تومورهای سرطانی کوچک استفاده نمود.

درمان‌های هدف‌دار، درمان‌های جدیدتر سرطان هستند که از طریق هدف قرار دادن ناهنجاری‌های خاص در سلول‌های سرطانی عمل می‌کنند. داروهای درمان هدفمند اغلب در ترکیب با داروهای شیمی درمانی استفاده می‌شوند.

 

گزینه‌های درمان هدفمند برای درمان سرطان ریه عبارتند از:

بعضی از درمان‌های هدفمند تنها روی بیمارانی اثر دارد که سلول‌های سرطانی آنها جهش‌های ژنتیکی خاصی داشته باشد. سلول‌های سرطانی شما در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار می‌گیرند تا مشخص شود که آیا این داروها می‌تواند به شما کمک کند یا نه.

کارآزمایی بالینی مطالعه‌ی تجربی درمان‌های سرطان ریه می‌باشد. چنان‌‌چه درمان‌های سرطان ریه بی‌اثر باشند و یا گزینه‌های درمان شما محدود باشد می‌توانید در یک کارآزمایی بالینی ثبت‌نام کنید.

ممکن است مطالعات درمانی در یک کارآزمایی بالینی جزو جدیدترین نوآوری‌ها باشد، اما معالجه‌ی قطعی سرطان را تضمین نمی‌کند. گزینه‌های درمان خود را با دقت بسیار و با کمک پزشک‌تان بررسی کنید.

مشارکت شما در یک کارآزمایی بالینی می‌تواند به پزشکان کمک کند تا شناخت بهتری برای چگونگی درمان سرطان ریه در آینده پیدا کنند.

افراد مبتلا به سرطان ریه اغلب علائم و نشانه‌های سرطان و هم‌چنین عوارض جانبی درمان را تجربه می‌کنند. مراقبت‌ حمایتی که با نام مراقبت‌ تسکینی نیز شناخته می‌شود، یکی از حوزه‌ی تخصص پزشکی است که شامل کار با یک پزشک برای حداقل کردن علائم و نشانه‌های سرطان می‌باشد. ممکن است پزشک شما توصیه کند به محض تشخیص سرطان با یک تیم مراقبت تسکینی ملاقات کنید تا اطمینان حاصل کنید که در طول درمان سرطان و پس از آن راحت هستید.

در یک مطالعه، افراد مبتلا به سرطان ریه‌ی سلول غیر-کوچک پیشرفته که به محض تشخیص سرطان شروع به دریافت مراقبت‌های تسکینی کردند بیشتر از کسانی که به درمان‌هایی هم‌چون شیمی درمانی و پرتو درمانی ادامه می‌دادند عمر کردند. گزارش شد افرادی که مراقبت‌های تسکینی دریافت می‌کردند، روحیه و کیفیت زندگی بهتری داشتند. این افراد به طور متوسط سه ماه بیشتر از افرادی که مراقبت‌های استاندارد دریافت می‌کردند زنده ماندند.

ممکن است نگران شوید که دریافت مراقبت‌های تسکینی به این معنا است که نمی‌توانید تحت درمان‌های تهاجمی برای سرطان قرار بگیرید. اما به جای جایگزین کردن تغذیه درمانی، مراقبت‌های تسکینی مکمل درمان سرطان شما است و احتمال تکمیل روند درمان شما را بیشتر می‌کند.

بسیاری از افراد مبتلا به سرطان ریه در طول دوره‌ی بیماری، دچار تنگی‌نفس می‌شوند. درمان‌هایی مانند اکسیژن مکمل و داروهای دیگر در دسترس هستند که کمک می‌کنند احساس راحتی بیشتری داشته باشید، اما این داروها همیشه کافی نیستند.

این روش‌ها به مقابله با تنگی‌نفس کمک می‌کند:

اگر احساس تنگی‌نفس می‌کنید یا اگر علائم شما بدتر شده است به پزشک اطلاع بدهید، زیرا روش‌های درمانی دیگری نیز برای تسکین تنگی‌نفس موجود می‌باشد.

درمان‌های مکمل و جایگزین سرطان ریه نمی‌توانند سرطان شما را معالجه کنند. اما می‌توان تحت مراقبت پزشک از ترکیب درمان‌های مکمل و جایگزین برای کمک به تسکین علائم و نشانه‌های سرطان استفاده کرد.

پزشک‌تان می‌تواند به شما کمک کند تا مزایا و خطرات درمان‌های مکمل و جایگزین را بسنجید.

کالج آمریکایی پزشکان قفسه‌ی سینه به افراد مبتلا به سرطان ریه توصیه می‌کند تا درمان‌های زیر را هم در نظر بگیرند:

تشخیص سرطان می‌تواند طاقت‌فرسا باشد. در طول زمان شما راه‌هایی برای کنار آمدن با اضطراب و عدم اطمینان در مورد سرطان پیدا می‌کنید. تا آن زمان، این موارد به شما کمک می‌کند:

از پزشک‌تان در مورد گروه‌های حمایتی در محل زندگی‌تان بپرسید. یا از طریق دفترچه تلفن، کتابخانه یا یک سازمان سرطانی هم‌چون انستیوی ملی سرطان یا انجمن سرطان کشور در این‌باره جستجو کنید.

هیچ راه مطمئنی برای پیشگیری از سرطان وجود ندارد، اما شما می‌توانید با روش‌های زیر خطر ابتلا به آن را کاهش دهید:

اگر خواندن این مقاله وقت زیادی از شما می‌گیرد می‌توانید برای آشنایی با خلاصه‌ای از آن، ویدیوی زیر را ببینید.

برگرفته از: http://www.mayoclinic.org

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

به نام خدا، سلام، به نظرم اگر این علایم دارید با یکی از دوستان واقعا دوست یا با خانواده درمیون بذارید تا تمام بار روی دوش شما نباشه، باور کنید خیلی سبک میشید، و بهتر می تونید تصمیم بگیرید چون این علایم خیلی شبیه علایم بیماریهای دیگه است ،حتی استرس هم باعث بروز این علایم میشه بهتره دفترچه بیمتون رو بردارید و خودتون رو به دکتر نشون بدید تا ان شاا… رفع شه مشکل و خیالتون راحت شه

خیلی مطلب خوب و جامعی بود. و نکته حالب برای من انتخاب عکسهای مفهومی بود. ادم هنگام مواجهه با مطالب سرطانی انتظار عکسهای تا حدودی چندش و غم انگیز داره. اما خوشبختانه عکسها چنین احساسی رو القا نمیکرد.
سپاسگزارم.

سلام ، مقاله پرمحتوا و کاملی است. ضمن تشکر می خواهم بدانم در طب سنتی اصیل ایرانی ، نظر بوعلی سینا یا بزرگان دیگر در مورد تنفس و ریه ، مطلبی که به این مقاله قابل اضافه کردن باشد یافت نمی شود و همچنین نقش حجامت عام در درمان بیماری های ریوی چگونه است؟ با تشکر

خواص خوراکی ها

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

خواص سیاه دانه و عوارض جانبی آن برای سلامتی

آخرین مطالب


علت درد تخمدان و روش های درمان آن

خواص گیاه مورینگا؛ ۲۲ خاصیت اثبات‌شده و عوارض مورینگا

بوتاکس مو چیست؛ نحوه انجام و عوارض آن برای موها

چرا مدیریت داده‌‌ و اطلاعات برای سازمان‌ها حیاتی است؟

معرفی کتاب مائده های زمینی اثر ماندگار آندره ژید

ترین های جهان


ارزانترین کشور برای تحصیل کدام است؟

مرگ‌بارترین بیماری های دنیا که قربانیان زیادی می‌گیرند


سالم ترین میوه های جهان را بشناسید

بیشترین فالوور در اینستاگرام در سال ۲۰۱۸ به کدام سلبریتی‌ها اختصاص…

پردرآمدترین شغل های جهان؛‌ ۲۰ شغل با بیشترین درآمد در دنیا

۲۴ کشور جهان با بیشترین نرخ امید به زندگی را بشناسید

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز





دلایل مبتلا شدن به سرطان ریه

انواع سرطان ریه

دو نوع سرطان ریه وجود دارد:

1- سلول های سرطانی کوچک ریه، مهاجم تر است و به راحتی در اویل بیماری، در سایر نقاط بدن پخش می شود. این نوع با سیگار کشیدن رابطه دارد و در افراد غیرسیگاری، این نوع سرطان ریه را نمی توان مشاهده کرد.

 

2- سلول های سرطانی بزرگ ریه، به کندی رشد می کنند و شایع تر می باشند. حدود 90 درصد افراد مبتلا به سرطان ریه دچار این نوع می باشند.

 

مراحل سرطان ریه

مراحل سرطان به چگونه پخش شدن سرطان در بیمار می گویند. سیستم های متفاوتی برای دو نوع سرطان وجود دارد.

سلول های سرطانی کوچک به دو قسمت تقسیم می شوند:

محدود، به معنای این است که سرطان محدود به یک ریه و شاید در نزدیکی گره لنفی است.

گسترده، به معنای این است که سرطان در هر دو ریه و یا در نقاط مختلف بدن پخش شده است.

سلول های سرطانی بزرگ ریه، از مرحله یک تا چهار طبقه بندی شده است. این طبقه بندی ها بر اساس فاصله گسترش سرطان می باشد.


نشانه های سرطان ریه


سرطان ریه در ابتدا، بدون هیچ علامت و نشانه هشداردهنده ای است. همانطور که این سرطان پیشرفت می کند، علائم زیر ظاهر می شود:

– سرفه ممتد

– درد قفسه سینه، به خصوص در تنفس های عمیق

– خس خس سینه و تنگی نفس

– سرفه به همراه خلط خونی

– خستگی

 

شغل و سرطان ریه

مشاغل خاصی می تواند خطر سرطان ریه را بالا ببرند. افرادی که با اورانیوم، آرسنیک و سایر مواد شیمیایی در تماس هستند، باید اقدامات احتیاطی را در نظر بگیرند.

آزبست که در مواد عایق به کار برده می شود، یکی از علل سرطان ریه می باشد.

کارگرانی که سال ها در معرض این مواد قرار گرفته اند، در معرض خطر می باشند.

 

سیگار و سرطان ریه

مجرای تنفسی با مژه های ریزی پوشیده شده است. این مژه ها حافظ ریه ها می باشند. آنها مواد سمی، باکتری و ویروس ها را جارو می کنند و نمی گذارند وارد ریه ها شوند.

دود سیگار، این مژه ها را فلج می کند، بنابراین آنها نمی توانند کار خود را انجام دهند و باعث می شوند که مواد سرطان زا در ریه ها جمع شوند.

در حالی که سیگار کشیدن یکی از بیشترین علت های مرگ و میر سرطان ریه می باشد، اما تنها علت نمی باشد. تنفس هوای آلوده به سیگار در خانه و یا در محل کار، موجب افزایش بروز این سرطان می شود.

افرادی که با سیگاری ها ازدواج می کنند، 20 تا 30 درصد بیشتر احتمال ابتلا به سرطان ریه را خواهند داشت.

 


دلایل مبتلا شدن به سرطان ریه

گاز رادون و سرطان ریه

رادون یک گاز رادیواکتیو می باشد که می تواند در خانه زیاد شود و موجب بروز سرطان ریه گردد.

این گاز دیده نمی شود و بوی آن استشمام نمی شود، اما با کیت های آزمایشگاهی تشخیص داده می شود.

 

آلودگی هوا و سرطان ریه

کارشناسان بر این باورند که ممکن است دود اتومبیل ها، کارخانه ها و نیروگاه ها، بر ریه تاثیری مشابه دود سیگار داشته باشد و موجب سرطان ریه گردد.

آلودگی هوا به مراتب کمتر از دود سیگار باعث سرطان ریه می شود.

در حدود 5 درصد از مرگ های سرطان ریه مربوط به آلودگی هوا می باشد.

 

دیگر عوامل خطر سرطان ریه

– سابقه خانوادگی

– نوشیدن آبی که محتوی مقدار زیادی آرسنیک باشد.

– این سرطان در افرادی که هیچ نوع عامل خطری ندارند نیز ممکن است رخ دهد، مانند افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند. محققان براین باورند که زنان غیرسیگاری بیشتر تحت تاثیر سرطان ریه قرار می گیرند تا مردان غیرسیگاری.

 

برای مشاهده فیلم مربوط به سرطان ریه اینجا را کلیک کنید.

مریم سجادپور

بخش سلامت تبیان


دلایل مبتلا شدن به سرطان ریه
دلایل مبتلا شدن به سرطان ریه
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *