دلایل مبتلا شدن به دیابت

دلایل مبتلا شدن به دیابت
دلایل مبتلا شدن به دیابت

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

www.novindiet.com

همانطور که می دانیم، دیابت بیماری است که با افزایش میزان قند خون در اثر کمبود ترشح انسولین (دیابت نوع یک) و یا اختلال در فعالیت انسولین (دیابت نوع دو) بروز پیدا می کند. بیش از 90 در صد دیابتی ها، به دیابت نوع دو گرفتار می باشند.

از آنجا که شیوع دیابت نوع 2، در طی سال های اخیر افزایش بی رویه ای پیدا نموده و از طرف دیگر سن ابتلا به این نوع دیابت نسبت به دهه های قبل به مراتب کاهش یافته و به عبارت دیگر جوانان بیشتری به این نوع دیابت مبتلا می گردند، لذا شناسایی عوامل خطر دیابت باعث شناخت زودتر این بیماری و پیشگیری در مراحل اولیه و در نهایت جلوگیری از بروز عوارض دیابت خواهد شد.

آخرین یافته های پزشكی نشان می دهد كه  موارد زیر از عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع دو  هستند، البته به این معنا نیست كه هر كس عوامل خطر زیر را داشته باشد، حتما به دیابت مبتلا می شود، زیرا ممكن است افرادی برخی علایم زیر را داشته باشند، ولی هرگز به دیابت مبتلا نگردند.

* سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت: اگر والدین و یا خواهر و برادر شما به بیماری دیابت مبتلا باشند، خطر ابتلا به دیابت نوع دو در شما افزایش می یابد.دلایل مبتلا شدن به دیابت

* افزایش سن (سن بیش از 45 سال): با بالا رفتن سن، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 افزایش می یابد، زیرا با افزایش سن، پانكراس همانند جوانی، به خوبی  انسولین ترشح نمی كند و نیز مقاومت سلول ها به انسولین افزایش می یابد.

* زندگی کم تحرک: اگر در زندگی روزمره فعالیت بدنی شما كم باشد، افزایش وزن و چاقی را در پی خواهد داشت. غیر فعال بودن و افزایش وزن، دست در دست هم، شانس ابتلا به دیابت را افزایش می دهند. سلول های عضلانی دارای گیرنده های انسولینی بیشتری نسبت به سلول های چربی هستند و با افزایش فعالیت بدنی و ورزش، سلول های عضلانی تقویت می گردند، لذا افراد می توانند با انجام ورزش و فعالیت بدنی، مقاومت به انسولین را در بدنشان كاهش دهند. فعالیت بدنی و ورزش، حساسیت به انسولین را افزایش می دهند و عملكرد هورمون انسولین را بهبود می دهند.

مطالعات نشان داده است که تنها 30 دقیقه فعالیت بدنی متوسط روزانه همراه با 5 تا 10 درصد کاهش وزن اضافی، موجب کاهش 58 درصد خطر ابتلا به دیابت می گردد.

* عادات غذایی ناسالم: 90 درصد افرادی كه به دیابت نوع دوم مبتلا می شوند، اضافه وزن دارند. لذا غذا خوردن ناسالم در افزایش وزن سهیم است. چربی زیاد، فیبر ناكافی، مصرف بیش از حد كربوهیدرات های ساده همگی در ابتلا به  دیابت نوع دوم سهیم می باشند. غذا خوردن صحیح می تواند در بهبود یا پیش گیری از دیابت نوع دوم موثر باشد.

* سابقه ن‍‍‍ژادی یا قومی: برخی از اقوام یا نژادها میزان دیابت بیشتری دارند؛ برای مثال در ایران شیوع دیابت در بعضی از شهرها مانند یزد بیشتر می باشد، و یا در کشور آمریکا خطر ابتلا به دیابت نوع دوم در سیاه پوست ها بیشتر است.

* سندرم متابولیك و یا سندرم مقاومت به انسولین: این سندرم مجموعه ای از عوامل خطرزای متابولیک می باشد که در یک فرد وجود دارند.

اجزاء سندرم متابولیك عبارتند از: پرفشاری خون، تری گلیسرید بالا، چاقی شکمی ، بالا بودن قند خون ناشتا و پایین بودن میزان کلسترول خوب (HDL). افرادی كه سه مورد و یا بیشتر از علایم مذكور را دارند، به سندرم متابولیك مبتلا هستند.

سندرم متابولیك خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سكته و دیابت را افزایش می دهد.

* افزایش وزن:  اگر شما اضافه وزن (نمایه توده بدنی بیش از 25) دارید، شانس ابتلا به دیابت نوع دوم در شما افزایش می یابد، زیرا وزن بالا مقاومت به انسولین را افزایش می دهد، به این معنا كه بافت چربی توانایی بدن در استفاده از انسولین و ورود انسولین به درون سلول را كاهش می دهد.

* فشار خون بالا:  داشتن فشار خون بالا، شانس پیشرفت بیماری دیابت نوع دوم را افزایش می دهد.

* مقادیر غیرطبیعی چربی های خون:  HDL كمتر از 35 میلی گرم در دسی لیتر، و یا تری گلیسرید بیشتر از 150 میلی گرم در دسی لیتر ، شانس ابتلا به دیابت نوع دوم را افزایش می دهند.

* سابقه دیابت بارداری: ابتلا به دیابت در طی بارداری و یا تولد نوزادی با وزن بیش از 4 کیلوگرم، می تواند شانس ابتلا به دیابت نوع دوم را افزایش دهد.

 

دیابت بارداری در 4 درصد زنان باردار دیده می شود كه شروع آن با ترشح هورمون هایی از جفت می باشد كه این هورمون ها مقاوت به انسولین را در مادران افزایش می دهند.

بسیاری از مادرانی كه به دیابت بارداری مبتلا می شوند، در سال های پس از زایمان، مستعد ابتلا به بیماری دیابت می گردند و در فرزندان آنها نیز، شانس ابتلا به دیابت در سال های بعدی زندگی شان ، افزایش می یابد.

* سابقه ابتلا به سندرم تخمدان پلی كیستیك: این اختلال که معمولا از سنین بلوغ در دختر خانم ها آغاز می شود، با پریود نامنظم، ریزش موی زنانه و چاقی همراه است.

مطالعات پیشین نشان داده اند که مقاومت به انسولین یکی از عوامل اساسی شروع این بیماری است و بر همین اساس این بیماری نیز خود یکی دیگر از عوامل خطر احتمالی ابتلا به دیابت نوع دو می باشد. 

برای مشاهده ی وب سایت دکتر حمیدرضا فرشچی می توانید به آدرس اینترنتی www.novindiet.com مراجعه نمایید.

دکتر حمیدرضا فرشچی – همکار تبیان

متخصص تغذیه – فوق تخصص دیابت و چاقی

همه چیز درباره دیابت

انواع دیابت کدام است؟

افزایش دیابت با زندگی مُدرن

چه كسانی در معرض دیابت هستند؟

رژیم‌های دیابت‌ آفرین

دیابت بارداری و دیابتی باردار

توصیه هاى طلایى به مبتلایان دیابت

توصیه های غذایی در دیابت

پانکراس در قسمت عقبی شکم و پشت معده قرار گرفته است و دو عملکرد اصلی دارد:

انسولین هورمونی کلیدی برای بدن است که جریان گلوکز (قند) داخل و خارج سلول را کنترل می کند.

دیابت نوع 2 به دلایل زیر بروز می کند:

دیابت نوع 2 به شدت به اضافه وزن وابسته است، اما هنوز علت اصلی این قضیه روشن نیست.

در چند سال اول تشخیص دیابت نوع 2، سطوح بالای انسولین همچنان توسط لوزالمعده تولید شده و وارد خون می شود. اما در نهایت از میزان تولید انسولین کاسته می شود.دلایل مبتلا شدن به دیابت

به علت دلایلی که هنوز کشف نشده اند، اثر انسولین نیز دچار اختلال می شود. این قضیه به آن معنی است که انسولین تاثیر طبیعی خود را بر روی سلول ها از دست می دهد. به این حالت مقاومت به انسولین می گویند.

مقاومت به انسولین باعث بروز عوارض زیر می شوند:

به نظر نمی رسد که در دیابت نوع 2 سلول های تولید کننده ی انسولین در لوزالمعده مانند دیابت نوع 1 توسط سیستم ایمنی بدن مورد حمله قرار بگیرند.

با این وجود آنها نمی توانند با نیاز به تولید انسولین بعد از صرف غذا کنار بیایند.

به طور طبیعی، تولید انسولین باعث می شود که قند خون وارد شده به بدن، برای مصرف در آینده، ذخیره شده و به این ترتیب سطح قند خون نسبتا ثابت می ماند.

اما در دیابت نوع 2 پاسخ سلول ها کافی نبوده و پس از مصرف غذا، سطح قند خون بالا می رود. این عدم پاسخگویی از طرف سلول های بتا را “شکست سلول های بتا” می نامند.

دیابت نوع 2 به مراتب شایع تر از دیابت نوع 1 است. 90 درصد افراد مبتلا به دیابت، به دیابت نوع 2 مبتلا هستند.

افرادی که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند معمولا از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 مسن تر هستند.

یکی از مشکلات عمده افراد مبتلا به دیابت نوع 2 این است که علائم آنها به حدی خفیف است که معمولا تشخیص داده نمی شوند.

این قضیه به آن معناست که بیش از نیمی از افراد دیابتی بعد از ماه ها و یا حتی سالها ابتلا به دیابت نوع 2، از بیماری خود آگاه شده و بیماری آنها تشخیص داده می شود.

همچنین این قضیه به این معناست که در تعداد زیادی از افراد دیابتی مبتلا به دیابت نوع 2، همزمان با تشخیص بیماری آنها، مشخص می شود که به بافت چشم ها آسیب وارد شده است و یا شریان ها به علت دیابت سخت شده اند.

علائم اصلی دیابت نوع 2 مشابه علائم دیابت نوع 1 بوده و می تواند شامل موارد زیر باشد:

مواردی که باید مواظبشان بود:

ورزش منظم می تواند میزان مشکل مقاومت به انسولین را کاهش دهد.

اگر شما انسولین دریافت می کنید، ممکن است دوز انسولین دریافتی روزانه شما به میزان ورزش کردن شما بستگی داشته باشد. همزمانی مصرف مقدار زیادی انسولین و ورزش می تواند باعث کاهش سطح خون شده و منجر به هیپوگلیسمی شود.

دیابت نوع 2 معمولا به کمک رژیم غذایی سالم و دارو ها کنترل می شود.

اگر شما به دقت مواظب سطح قند خون خود باشید و دستورات پزشک را به دقت انجام دهید احتمال بروز عوارض این بیماری در دراز مدت تا حد زیادی کاهش می یابد.

با پیشرفت بیماری، بسیاری از مبتلایان به تزریق انسولین نیاز پیدا می کنند.

از آنجا که دیابت احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند سفت شدن شریان ها و بیماری های قلبی را افزایش می دهد لذا بسیار مهم است که برای کاهش خطر بروز این بیماری ها تمام تلاش خود را انجام دهید.

امروزه کنترل فشار خون و سطح کلسترول خون به کمک دارو ها تا حد زیادی موفقیت آمیز بوده و می تواند تاثیرات دراز مدت این بیماری را کاهش دهند.

ورزش منظم می تواند میزان مشکل مقاومت به انسولین را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش دهد.

کاهش وزن و مبارزه با چاقی (تغییر سبک زندگی) بهترین راه حل برای پیشگیری از دیابت نوع 2 است. درمان دیا…

دیابت شما را در معرض مشکلات مربوط به دهان و دندان قرار می دهد . این بیماری مانع از مقاوت بدن در براب…

عواملی مانند فشار خون بالا، اضافه وزن، کلسترول خون بالا، عدم فعالیت و سیگار کشیدن می توانند بیماری ه…

دلایل مبتلا شدن به دیابت
دلایل مبتلا شدن به دیابت
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *