دلایل ابتلا به سرطان تیروئید

دلایل ابتلا به سرطان تیروئید
دلایل ابتلا به سرطان تیروئید

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

کارسینوم یا سرطان تیروئید شایع ترین بدخیمی دستگاه اندوکرین ( درون ریز ) است. تومورهای بدخیمی که از اپی تلیوم فولیکولی مشتق شده اند برحسب ویژگی های بافت شناسی و پاتولوژی خود طبقه بندی می شوند.

تومورها وسرطان های تمایز یافته ای نظیر کانسر پاپیلاری ( پاپیلری ) تیروئید ( PTC ) یا کانسر فولیکولی تیروئید ( FTC ) اغلب قابل درمان و علاج پذیر ( Curable ) هستند و پروگنوز و پیش آگهی آنها درصورتی که بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود خوب است.

برعکس، کانسر یا سرطان آناپلاستیک تیروئید ( ATC ) مهاجم بوده و پاسخ ضعیفی به درمان می دهد. همچنین پیش آگهی آن نیز ضعیف است.

نئوپلاسم های تیروئید ممکن است از هر کدام از انواع سلول هایی که در غده تیروئید وجود دارند منشا بگیرند، از جمله سلول های فولیکولی تیروئید، سلول های C مولد کلسی تونین ، لنفوسیت ها و عناصر استرومایی و عروقی و همچنین تومورهای متاستاتیک از سایر نقاط بدن.

کانسر پاپیلاری ( پاپیلری ) تیروئید یا به اختصار PTC شایع ترین نوع کنسر تیروئید است. این تومور تمایل به درگیری چند کانونی (Multicentric) داشته و تمایل به تهاجم موضعی در داخل غده تیروئید یا تهاجم از طریق کپسول به داخل ساختمان های مجاور آن در گردن دارد. این تومور از طریق لنفاوی متاستاز می دهد ولی گاهی از طریق خون به ریه و استخوان نیز متاستاز می دهد. همچنین فاکتورهای ژنتیکی و سابقه فامیلی در ابتلا به سرطان پاپیلاری تیروئید نقش مهمی دارد. بسیاری از این بیماران دارای موتاسیون در ژن BRAF هستند. که در پدر و مادر خود نیز این موتاسیون را داشته اند. این موتاسیون ژنتیکی باعث افزایش احتمال عود و برگشت سرطان تیروئید می شود.

دلایل ابتلا به سرطان تیروئید

به علت رشد نسبتا آهسته این تومور ، ممکن است حجم قابل ملاحظه ای از متاستازهای ریوی بوجود آیند در حالی که گاهی نشانه ها و علائم چندان زیادی ایجاد نمی کند.

درگیری غدد لنفاوی به وسیله سرطان یا کانسر پاپیلاری تیروئید ممکن است به خوبی قابل تحمل باشد اما احتمالا خطر عود و برگشت سرطان تیروئید و نیز مرگ و میر بیماران بخصوص افراد مسن را افزایش می دهد.

تشخیص سرطان پاپیلاری تیروئید بوسیله FNA مسجل می شود.

اکثر موارد سرطان پاپیلاری در مراحل اولیه شناسایی شده و پیش آگهی و پروگنوز عالی دارند. به نحوی که طول عمر بیماران مبتلا به سرطان تیروئید پاپیلاری تقریبا مشابه سایر افراد غیرمبتلا است. اما میزان مرگ و میر در مرحله یا استیج ( Stage ) چهار بیماری افزایش قابل توجهی می یابد، مخصوصا زمانی که سرطان پاپیلاری متاستاز دور دست داده باشد.

میزان بروز سرطان فولیکولار تیروئید ( FTC ) در نقاط مختلف جهان متفاوت است. این بیماری با کمبود ید ارتباط زیادی دارد و در مناطقی که دچار کمبود ید هستند، شایع تر است. این سرطان ، ۵ درصد از موارد کانسرهای تیروئید را شامل می شود.

تشخیص کارسینوم فولیکولار بوسیله FNA دشوار است. زیرا افتراق بین نئوپلاسم های فولیکولار خوش خیم و بدخیم تا حد زیادی به شواهد مبنی بر تهاجم به عروق، اعصاب یا ساختمان های مجاور بستگی دارد که این موارد را نمی توان از FNA بدست آورد.

سرطان فولیکولر تیروئید تمایل به متاستاز از طریق خون دارد و متاستازهایی به استخوان ، ریه و دستگاه عصبی مرکزی ( مغز و مخاع – CNS ) می دهد.

میزان مرگ و میر ناشی از سرطان فولیکولار بیشتر از سرطان پاپیلاری بوده و طول عمر بیماران مبتلا به این نوع کانسر تیروئید کوتاه تر است. علت این امر ، تاخیر در تشخیص سرطان فولیکولار است و بیشتر بیماران در مرحله ۴ تشخیص داده می شوند.

در صورتی که تومور فولیکولار متاستاز های دوردست داده باشد یا سن بیمار بیشتر از ۵۰ سال باشد و یا اندازه اولیه تومور بیشتر از ۴ سانتی متر باشد، پیش آگهی بیماری خوب نخواهد بود.

هر دو این سرطان ها ( فولیکولار و پایپلاری ) در نهایت باید تحت جراحی قرار گرفته و خارج شوند. علاوه بر خارج کردن تومور فولیکولار یا پاپیلاری تیروئید باید با پاتولوژی ( بافت شناسی ) مرحله یا استیج بیماری به دقت تعیین شود.

همچنین درصورت درگیری غدد لنفاوی گردن و بزرگ شدن غدد لنفاوی به دنبال سرطان تیروئید حتما باید لنفادنکتومی ( خارج کردن غدد لنفاوی ) انجام شود. بنابراین لازم است قبل از خارج کردن تومور تیروئید، بوسیله سونوگرافی بزرگی غدد لنفاوی را تعیین کرد و درصورت بزرگ بودن، آنها را خارج کرد.

چون اکثر تومورها به TSH پاسخ می دهند، مهار TSH بوسیله لووتیروکسین یکی از درمان های عمده ی سرطان های تیروئید محسوب می شود. با اینکه مهار TSH به وضوح فواید درمانی به همراه دارد، هیچ مطالعه ای به منظور تعیین اثرات مطلوب سرکوب TSH بر تومورهای تیروئید انجام نشده است.

سرکوب TSH بوسیله لووتیروکسین را باید با توجه به خطر عود در هر بیمار تعیین کرد. میزان سرکوب TSH بوسیله لووتیروکسین با گذشت زمان و با توجه به نتیجه آزمایش خون سونوگرافی بیمار تنظیم می شود.

پس از برداشتن کامل غده تیروئید ( تیروئیدکتومی کامل ) ، معمولا مقدار زیادی از بافت تیروئید ( بویژه در کف تیروئید و اطراف غدد پاراتیروئید ) باقی می ماند. پس از جراحی غده تیروئید ، پرتوتابی با استفاده از ید رادیواکتیو باعث نابودی کامل بافت های باقی مانده می شود. این امر استفاده از Tg ( تیروگلوبولین ) و اسکن ید رادیواکتیو برای پیگیری طولانی مدت را فراهم می آورد.

بنابراین ید رادیواکتیو به عنوان یک درمان مکمل سرطان تیروئید پس از جراحی مورد استفاده قرار می گیرد.

تیروگلوبولین سرم ( Tg ) یک نشانگر حساس برای تشخیص سرطان تیروئید باقی مانده و یا موارد عود یا بازگشت سرطان تیروئید است که از آن پس از برداشتن بافت توموری بوسیله جراحی و تخریب بافت باقی مانده استفاده می شود.

از آنجایی که اکثر قریب به اتفاق موارد عود سرطان پاپیلاری تیروئید در غدد لنفاوی گردنی است، لازم است ۶ ماه پس از تخریب تیروئید، از گردن بیماری سونوگرافی تهیه شود و غدد لنفاوی مورد بررسی قرار گیرند.

در بیماران کم خطر که پس جراحی تیروئید هیچ شواهد بالینی دال بر باقی ماندن بیماری وجود نداشته باشد و سطح پایه تیروگلوبولین ( Tg ) نیز همزمان با مصرف لووتیروکسین کمتر از ng/mL 1 باشد، نیازی به اسکن تیروئید تمام بدن ( Whole-Body Scan – WBS ) نیست و باید هر ۶ تا ۱۲ ماه پس از تخریب تیروئید ، سطح تیروگلوبولین را پس از تحریک با TSH اندازه گرفت. درصورتی که سطح تیروگلوبولین تحریک شده توسط TSH کمتر از ng/mL 1 یا غیرقابل تشخیص باشد ایده آل بوده و خطر عود سرطان تیروئید پس از ۵ سال کمتر از ۵ درصد خواهد بود ( یعنی از هر ۱۰۰ نفر کمتر از ۵ نفر ممکن است پس از ۵ سال دچار عود شوند ) .

مهارکننده های کیناز جدیدا مورد بررسی قرار گرفته اند. این داروها مسیر فعال در سرطان تیروئید را مورد هدف قرار می دهند. در مطالعه ای تاثیر داروی سورافنیب که یک داروی مهارکننده کیناز است را مورد بررسی قرار داده و نشان داده که این دارو باعث افزایش طول عمر بیماران مبتلا به سرطان تیروئید تا دو برابر و جلوگیری از پیشرفت بیماری می شود. امروزه این درمان ها هنوز در حال بررسی هستند و فراگیر نشده اند.

سرطان آناپلاستیک تیروئید یک کانسر با تمایز اندک و بسیار مهاجم است. پیش آگهی ( پروگنوز ) این بیماران بسیار ضعیف و طول عمر بیماران مبتلا به سرطان آناپلاستیک تیروئید کوتاه است و اکثر بیماران پس از ۶ ماه فوت می کنند.

از آنجایی که تومور آناپلاستیک یک تومور تمایز نیافته است بنابراین جذب ید رادیواکتیو توسط این تومور اندک است.

اگر تومور آناپلاستیک بتواند ید رادیواکتیو را هرچند اندک ، جذب کند می توان از ید رادیواکتیو برای درمان آنها سود جست.

تلاش برای شیمی درمانی این تومورها با داروهای مختلفی انجام شده است، از جمله آنتراسایکلین ها ( آنتراسیکلین ها) و پاکلیتاکسل ولی این درمان ها معمولا بی نتیجه است.

درصورتی که تومور آناپلاستیک تیروئید به رادیوتراپی با اشعه خارجی پاسخ دهد می توان از این روش برای درمان آنها استفاده کرد.

از آنجایی که کانسر آناپلاستیک رشد سریعی دارد می تواند بر روی نای ( تراشه ) و مری ( ازوفاگوس ) فشار وارد کرده و باعث تنگی نفس و دیسفاژی ( دشواری در بلع ) شود. در این موارد باید بیمار را تراکئوستومی کرد تا راه هوایی مناسب برای فرد ایجاد شود. همچنین در صورت نیاز می توان از PEG برای تغذیه بیماران استفاده کرد.

لنفوم غده تیروئید غالبا در زمینه بیماری تیروئیدیت هاشیموتو بروز می کند. در صورت مشاهده یک توده تیروئیدی که به سرعت رشد می کند باید به این تشخیص شک کرد. لنفوم منتشر با سلول بزرگ ( Diffuse Large B-Cell Lymphoma ) ، شایع ترین نوع لنفوم تیروئید است.

در بیوپسی ورقه هایی از سلول های لنفوئید مشاهده می شود که افتراق آنها از کانسر سلول کوچک ریه ( Small Cell Lung Carcinoma ) یا Anaplastic Thyroid Carcinoma ( کارسینوم آناپلاستیک تیروئید ) مشکل است.

لنفوم غده تیروئید حساسیت زیادی به پرتوتابی خارجی دارند. بنابراین رادیوتراپی درمان انتخابی است.

باید از جراحی و رزکسیون تومور به عنوان درمان اولیه خودداری کرد زیرا این کار باعث انتشار بیماری می شود.

سرطان مدولاری تیروئید ( MTC ) ممکن است بصورت تک گیر ( اسپورادیک ) یا فامیلی بروز کند. این تومور حدود ۵ درصد از کانسر های تیروئید را تشکیل می دهد. اشکال فامیلی از سرطان مدولاری تیروئید وجود دارد:

سرطان مدولاری فامیلی که جزوی از MEN باشد ، بسیار تهاجمی تر از نوع تک گیر است. افزایش کلسی تونین سرم نشان دهنده باقی ماندن بیماری یا عود آن است. معقول این است که تمام بیماران مبتلا به MTC از نظر موتاسیون های RET آزمایش شوند.

درمان مدولاری تیروئید عمدتا جراحی است. برخلاف تومورهایی که از سلول های فولیکولی تیروئید مشتق شده اند، سرطان مدولاری ید رادیواکتیو را جذب نمی کند و از سلول های C یا پارافولیکولار منشا گرفته به همین دلیل مارکر اختصاصی کنسر مدولاری کلسی تونین است. رادیوتراپی خارجی و شیمی درمانی می تواند به تسکین بیمارانی که مبتلا به بیماری پیشرفته می باشند کمک کند.

۱- آیا سرطان تیروئید کشنده است؟ طول عمر بیماران مبتلا به سرطان تیروئید چقدر است ؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بستگی به نوع سرطان و زمان تشخیص آن دارد. پاپیلاری کارسینوما و فولیکولار کارسینوما در صورت تشخیص به موقع کشنده نیستند و قابل علاج هستند و طول عمر بیماران می تواند مشابه سایر افراد باشد. اما کانسر آناپلاستیک بسیار کشنده است و پیش آگهی آن بسیار ضعیف است. لنفوم و مدولاری کارسینوما بستگی به نوع و زمان تشخیص دارند.

۲- تشخیص سرطان تیروئید با سونوگرافی است ؟ تشخیص سرطان تیروئید صرفا با سونوگرافی نیست. البته سونوگرافی قسمتی از تشخیص سرطان تیروئید را برای ما انجام می دهد اما بوسیله FNA و بافت شناسی تشخیص قطعی سرطان تیروئید داده می شود.

۳- درمان سرطان تیروئید با طب سنتی ممکن است؟ جواب به این سوال صراحتا خیر است ! اگر سلامتی تان برایتان اهمیت دارد باید نزد پزشک تخصص درمان شوید طب سنتی و گیاهی و سوزنی و … عملا تاثیری در درمان سرطان ها ندارند و صرفا باعث تشخیص دیرتر و درمان دیرتر بیماری می شوند و پیش آگهی بیماری را ضعیف می کنند.

دلایل ابتلا به سرطان تیروئید

۴- تعریف پیش آگهی یا پروگنوز چیست ؟ پیش آگهی یا پروگنوز یک بیماری به معنای پیش بینی وضعیت بیماری در آینده است. پیش آگهی ضعیف به معنای وضعیت نامناسب بیمار و بیماری در آینده و احتمال ایجاد ناتوانی یا مرگ و میر است.

سلام. متاسفانه یکی از عزیزان ما دچار سرطان آناپلاستیک شد و تمام تلاش های ما برای درمانش بی تیجه موند. شیمی درمانی و پرتو درمانی تاثیر چندانی نداشت و کل بدنش درگیر شد. ما از ید استفاده نکردیم چون میگفتن فایده ای نداره ولی بعد از اینکه درگیری خیلی زیاد شده یکی از پزشکان متخصص میگفت استفاده از ید بهترین راه بوده و میتونست تاثیر بذاره.ولی خیلی وحشانتاک بود. در کمتر از ۴ ماه … خدا هیچ کس رو به بیماری لاعلاج دچار نکنه.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌سایت


هدف سایت اکسترن ارتقا دانش پزشکی مردم و نیز آموزش دانشجویان پزشکی است. در این سایت علاوه بر مطالب آموزشی، مقالات معتبر علمی در زمینه درمان و برخورد با بیماری ها، زندگی سالم، داروها و مکمل ها و روانشناسی منتشر می شود.

تعداد افراد مبتلا به سرطان تیروئید در حال افزایش است. در این مطلب به علائم سرطان تیروئید می پردازیم

شما معمولا به طور منظم برای سرطان سینهمامومی گرافی انجام می دهد و برای اطمینان از نداشتن سرطان پوست به یک متخصص پوست مراجعه می نمایید. اما اصلا توجهی به سرطان تیروئید نشان می دهید؟ شاید بهتر است حواستان باشد، به نظر می رسد نرخ ابتلا به این سرطان در حال افزایش است، تعداد افراد مبتلا به آن از سال 1970 دوبرابر شده است، به ویژه به نظر می رسد که زنان بیشتر در معرض خطر هستند.به گفته دکتر الیا لیخترو (Ilya Likhterov) استادیار پزشک گوش و حلق و بینی در دانشکده پزشکی کوه سینای در نیویورک، در حالی که این مساله ترسناک به نظر می رسد، ولی دلیلی برای ترس وجود ندارد. درست است که تشخیص داده شده است که سرطان تیروئید در حال افزایش است، ولی صحبت ما در مورد سرطان تیروئید پاپیلاری (papillary thyroid cancer ) است که کمتر تهاجمی است.او توضیح می دهد که افزایش در تشخیص لزوما به این معنی نیست که افراد بیشتری در حال ابتلا به این بیماری هستند، شاید فقط پزشکان برای تشخیص آن کارشان را بهتر انجام می دهند. بسیاری از مردم امروزه اسکن اولتراسوند ( ultrasound به نام سونوگرافی تشخیصی و سونوگرافی شناخته می شود، دستگاهی است که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویر داخل بدن استفاده می کند) و سایر اسکن ها برای مسائل بهداشتی کاملا غیر مربوط انجام می دهند و این تست ها گاهی اوقات به برداشتن یک غده کوچک از تیروئید می انجامد. حتی اگر مشخص شود که سرطانی هستند، بسیاری از آن ها به قدری کوچکند و رشدشان آهسته است که ممکن نیست در طول عمر مشکلی ایجاد کنند. اما همه سرطان های تیروئید تا این حد بی ضرر نیستند، پس اگر علایم زیر را مشاهده نمودید هوشمندانه است که به پزشک مراجعه نمایید:

بیشتر بدانید : درباره سرطان تیروئید چه می دانید؟

بیشتر بدانید : علایمی که نشان دهنده مشکل تیروئید هستند

بیشتر بدانید : بیماریهای تیروئید

دلایل ابتلا به سرطان تیروئید

غده تیروئید در جلوی گردنتان واقع شده، ولی هر توده ای روی گردن که در عرض چند هفته خود به خود ناپدید نشود را باید بررسی کنید. اگر سرطان تیروئید به نزدیکی غدد لنفاوی گسترش پیدا کرده باشد، توده هایی ممکن است دراطراف گردن باشد جایی که غدد لنفاوی هستند، به جای غده تیروئید که در جلوی گردن است.

بیشتر بدانید : غده تیروئید و بیماری های تیروئید را بشناسید

همان طور که یک توده رشد می کند، می تواند منجر به تداخل در توانایی بلع شما شود. اگر مشکلتان با این توده در عرض چند هفته حل نشد ( مانند سرماخوردگی یا دیگر ویروس ها که منجر به تورم گلو می شوند )، ارزش بررسی را دارد.

جعبه صدای شما درست در بالای تیروئید شما قرار گرفته است، بنابراین تغییرات این غده می تواند باعث خشن شدن مزمن صدایتان شود.

بیشتر بدانید : حقایقی در مورد صدا یتان که نمی دانستید

بیشتر بدانید : گرفتگی صدا و تغییر صدا را جدی بگیرید

این علایم معمولا رخ نمی دهد، مگر این که سرطان پیشرفته باشد، ولی همه آنها هشداری برای توجه فوری پزشک است.

اگر مبتلا به سرطان تیروئید هستید، گزینه های درمانی تان به اندازه و مرحله رشد تومورتان بستگی دارد. بعضی تومورهایی که کمتر از 1 سانتی متر هستند، سرطان تیروئید میکروپاپیلاری، می توان رهایشان کرد و کاری به آن ها نداشت. از آنجایی که رشد این تومورها بسیار آهسته است، دکتر شما ممکن است درمان را به تعویق انداخته و به سادگی فقط هر 6 ماه یک بار برایتان اولترا سوند تجویز کند تا مطمئن شود که تغییری نداشته است.تومورهای بزرگتر یا تهاجمی تر نیاز به حذف فوری دارند، ولی لزوما نیازی به خارج کردن کامل غده تیروئید وجود ندارد که معمولا انجام می شود. ولی اگر غده تیروئید را کامل خارج کنید، برای ادامه زندگی نیاز به هورمون های تیروئید دارید. همچنین خطر ایجاد جراحت غده پاراتیروئید هم وجود دارد که میزان کلسیم در بدن را کنترل می کند. امروزه بسیاری از بیماران فقط نیمی از تیروئید را بر می دارند ( بخشی که تومور گرفته )، که باعث می شود از اثرات جانبی نبودن غده تیروئید در امان بمانند. بسته به ویژگی های پرونده شما ممکن است نیاز به شیمی درمانی، پرتو درمانی یا استفاده هدفمند از داروها باشد.خوشبختانه شانس غلبه بر سرطان تیروئید بسیار خوب است، میزان بقای 5 ساله برای مرحله اول و مرحله دوم پاپیلاری یا سرطان فولیکولار تیروئید نزدیک 100 درصد است.

بیشتر بدانید : 10 علائم تیروئید که ممکن است حتی توسط پزشک تان نادیده گرفته شود

بیشتر بدانید : علائم کم کاری تیروئید و پر کاری تیروئید چه زمانی ظاهر می شوند؟

بیشتر بدانید : ندول تیروئید چیست؟ آیا همه ندول ها بدخیم هستند؟

تهیه و تدوین:گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthاختصاصی سیمرغ

نام (اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

تصویر امنیتی جدید

زنجبیل در طب سنتی کاربردهای فراوانی دارد از جمله تسکین دردهای قاعدگی اما در مورد تاثیر آن بر روی نیروی جنسی مطالب زیادی بیان نشده است

اگر شما میخواهید ورزش کگل Kegel را به سادگی فرا بگیرید و بدرستی انجام دهید، به جای مناسبی آمده اید. ما سعی کرده ایم، بصورتی بسیار مختصر و مفید این ورزش را به شما و بخصوص خانم ها، یاد بدهیم

All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

سرطان تیروئید اغلب عمر بیمار راکاهش نمی دهد و به بافتهای اطراف دست اندازی نمی کند .ولی نیاز به مراقبت و درمان دارد.ندول های بدخیم تحت عنوان سرطان تیروئید شناخته می شوند .اگر چه غده تیروئید در عملکرد

تمام سلولهای بدن نقش دارد اما سرطان آن معمولا کشنده نیستو با تشخیص و درمان به موقع برطرف می شود.این سرطان در افراد بالای چهل سال شایع تر است.

از علل ابتلا به آن نیز می توان به سابقه فامیلی و ژنتیک اشاره کرد. تماس با دوزهای بالای مواد رادیواکتیو واشعه ایکس بخصوص از دوران کودکی از دیگر عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به سرطان تیروئید است.

اما اشعه با دوزهای پایین مثل اشعه ایی که برای تصویر برداری از دندان یا رادیو گرافی قفسه سینه یا ماموگرافی استفاده می شود نقشی در ایجاد سرطان تیروئید ندارد.

سرطان تیروئید رامی توان با نمونه برداری سوزنی از گره ها یا ندولها تشخیص داد .اگر نوع سرطان در پاتولوژی خوش خیم گزارش شود معمولا نیازبه جراحی وجود ندارد .در این موارد پزشک فوق تخصص غدد باید اندازه ندول را با سونوگرافی پیگیری کند تا درصورت افزایش اندازه برای نمونه برداری سوزنی بعدی تصمیم بگیرد.

دلایل ابتلا به سرطان تیروئید

اگر پاتولوژی بدخیمی را گزارش دهد: باید کل تیروئید را از طریق جراحی خارج کرد .

این جراحی عوارض احتمالی بسیار کمی دارد .ازجمله این عوارض می توان به کم کاری تیروئید و صدمه به تارهای صوتی و تجمع خون در منطقه اشاره کرد.

پس از جراحی: برای بیمار ید رادیواکتیو تجویز می شود تا سلولهای باقیمانده ید را جذب کنند و از بین بروند.

این سرطان شیوع بالایی ندارد اما در حیطه بیماریهای مربوط به غده تیروئید مهم است . این سرطان در بین خانم ها شایعتر است و در ردیف پنجمین سرطان قرار دارد اما خوشبختانه عامل فوت درصد کمی از بیماران است.این سرطان در ۹۰درصد موارد قابل بهبود است .

در مراحل اولیه بیماری هیچ علامت بارز هشدار دهنده ایی ندارد وممکن است در پی بررسی گلو یاعکسبرداری به دلایل بیماریهای دیگر و یا طی روند درمان گواتر شناسایی شود.احساس ناراحتی و درد در گلو و گردن و توده قابل مشاهده در گلو -تغییر حالت و خشن شدن صدا مشکل در بلع و تغییر در اندازه گواتر از علائم هشدار دهنده این بیماری است.

باتوجه به علائم بالینی بیمار پزشک می تواند بررسیهای اولیه را برای تشخیص احتمال ابتلا به این بیماری در نظر بگیرد و با انجام تصویر برداری می توان به طور دقیق اندازه ومحل تومور راتشخیص داد.همچنین احتمال وجود سلولهای سرطانی در بافت لنفاوی گلو بررسی می شود. نمونه برداری از تومور به پزشک امکان می دهد وضعیت خوش خیم یابدخیم بودن تومور را شناسایی کند. برای تکمیل روند تشخیص نیز ممکن است اسکن از غده تیروئید یا mri ضروری باشد.

در واقع نمی توان راهکار مشخصی برای پیشگیری از ابتلا به این سرطان ارائه داد اما مهمترین توصیه این است که افراد دارای زمینه خطر ابتلا به بیماری به صورت دوره ایی به پزشک متخصص مراجعه کنند.تادر صورت ابتلا بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود.

افرادی که در مراکز هسته ایی زندگی و کار میکنند باید به تمهیدات اورژانسی در صورت بروز حوادثی مانند نشت رادیو اکتیو یاتماس با ضایعات آن دقت کنند. یکی از این تمهیدات استفاده از دارویی به نام پتاسیم ید است که مانع تاثیر ید رادیواکتیو برغده تیروئید می شود. البته چنین اقداماتی توسط پزشکان متخصص انجام میگیرد و باید در صورت مشکوک بودن به عوامل خطر با آنها مشورت کرد.

منبع:مجله سلامت اردیبهشت ۹۷

 

 

 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

دلایل ابتلا به سرطان تیروئید
دلایل ابتلا به سرطان تیروئید
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *