دلایل ابتلا به دیابت بی مزه

دلایل ابتلا به دیابت بی مزه
دلایل ابتلا به دیابت بی مزه

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

در مورد دیابت بی مزه چقدر اطلاعات دارید؟ آیا تا کنون نام آن به گوش‌تان خورده است؟ از علل شکل‌گیری و انواع آن خبر دارید؟ این‌ها از جمله سؤالاتی است که قصد داریم در این مقاله پاسخی برای‌شان بیابیم. همچنین اگر از پیش اطلاعاتی دربارهٔ این بیماری داشته باشید یا آنکه خود یا یکی از نزدیکان‌تان به آن مبتلا شده باشد، در بخش‌های بعدی مقاله اطلاعاتی دربارهٔ روند درمانی و توصیه‌هایی به منظور بهبود این روند در اختیارتان قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.دلایل ابتلا به دیابت بی مزه

دیابت بی مزه اختلال تقریبا نادری است که باعث عدم تعادل آب موجود در بدن می‌شود. این عدم تعادل باعث می‌شود حتی پس از نوشیدن مایعات هم احساس تشنگی از بین نرود (پلی دیپسیا یا عطش بیش از حد) و دفع ادرار بیش از حد معمول شود (پلیوریا یا تکرر ادرار).

بسیاری تصور می‌کنند دیابت بی مزه و دیابت شیرین (یا ملیتوس) شبیه به یکدیگر هستند (به‌خاطر شباهت نام این دو نوع از دیابت در زبان انگلیسی. Diabetes insipidus دیابت بی مزه و Diabetes mellitus دیابت شیرین است)، اما ارتباط چندانی میان این دو نوع از دیابت وجود ندارد. دیابت شیرین که می‌تواند نوع یک یا دو باشد، اختلال رایج‌تری است و در مقایسه با دیابت بی مزه، افراد بیشتری به آن مبتلا می‌شوند.

دیابت بی مزه درمان قطعی ندارد، اما راهکارهایی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توان عطش بیش از اندازه و تکرر ادرار را تا حدود زیادی به حالت معمول بازگرداند.

نشانه‌های اصلی دیابت بی‌مزه عبارت‌اند از تشنگی بیش از اندازه و تکرر ادرار رقیق شده. بسته به شدت اختلال و پیشرفت آن، میزان ادرار دفع شده در طول روز، در‌صورتی‌که میزان مایعات نوشیده‌شده زیاد باشد، ممکن است حتی از پانزده لیتر هم بیشتر شود. این در حالی است که میزان ادرار دفع‌شده توسط یک فرد بالغ در حالت معمول، روزانه به چیزی حدود سه لیتر می‌رسد.

از دیگر نشانه‌های دیابت بی مزه می‌توان به بیدار شدن‌های شبانه به‌منظور دفع ادرار و شب‌ادراری اشاره کرد.

نشانه‌های این اختلال در نوزادان و کودکان کمی متفاوت است و از جمله نشانه‌های رایج این سنین می‌توان به ایراد گرفتن بی‌دلیل یا گریه‌های طولانی، مشکل در خوابیدن، تب، حالت تهوع، اسهال، تأخیر در رشد و کاهش وزن اشاره کرد.

بهترین زمان برای مراجعه به پزشک وقتی است که دو نشانهٔ رایج دیابت بی مزه، یعنی عطش بیش از حد و تکرر ادرار را مشاهده کنید.

دیابت بی مزه زمانی شکل می‌گیرد که کارکرد معمول بدن در تنظیم مایعات مختل شود. در حالت معمول، این کلیه‌ها هستند که وظیفهٔ دفع مایعات اضافی از جریان خون را به عهده دارند. این مایعات اضافی موقتا در مثانه ذخیره می‌شود و پس از آن به‌شکل ادرار دفع می‌شود.

اگر در سیستم تنظیم مایعات بدن اختلالی به وجود نیامده باشد، هنگام کاهش آب بدن، مثلا زمان عرق کردن، کلیه‌ها بخشی از مایعات را ذخیره و ادرار کمتری تولید می‌کنند.

حجم و ترکیب آب بدن با توجه به میزان مایعات دریافتی و میزان ادرار دفع‌شده به‌وسیلهٔ کلیه‌ها تعدیل می‌شود. احساس تشنگی عامل تأیین‌کنندهٔ اصلی میزان مایعاتی است که در طول روز نوشیده می‌شود. البته هر کس بسته به عادات خود ممکن است میزان مایعات دریافتی‌اش بسیار بیشتر از حد لازم و ضروری باشد. میزان مایعات دفع‌شده به‌وسیلهٔ کلیه‌ها به فعالیت هورمونی بستگی دارد که آنتی دیورتیک (ضدادراری) یا وازوپرسین نام دارد.

هورمون وازوپرسین در غدهٔ هیپوتالاموس به وجود می‌آید و پس از آن در غدهٔ هیپوفیز ذخیره می‌شود (غده‌ای کوچک که در قسمت زیرین مغز قرار دارد). هنگام کاهش آب بدن، این هورمون ترشح و وارد جریان خون می‌شود. کار اصلی هورمون وازوپرسین برگرداندن آب ذخیره‌شده در کلیه‌ها به جریان خون و غلیظ کردن ادرار موجود در مثانه است. به عبارت دیگر، این هورمون اجازه نمی‌دهد کلیه‌ها آب را وارد مثانه کنند و سبب رقیق شدن ادرار شوند.

نوع دیابت بی مزه بیش از هر چیز با چگونگی مختل شدن سیستم تنظیم مایعات بدن ارتباط پیدا می‌کند. در ادامه، انواع دیابت بی مزه به همراه توضیحاتی مختصر دربارهٔ هر یک عنوان خواهد شد:

گاهی‌اوقات دیابت بی مزه پیچیده‌تر از حالت معمول می‌شود و عملا امکان تشخیص علت یا علل احتمالی آن غیرممکن می‌شود.

معمولا عاملی ژنتیکی است که زمینه‌ساز ابتلا به دیابت بی مزهٔ نفروژنیک یا کلیوی می‌شود. این نوع از دیابت بی مزه یا در دوران بارداری، در جنین شکل می‌گیرد یا به‌محض تولد نوزاد؛ در این نوع دیابت بی مزه کلیه‌ها توانایی غلیظ کردن مناسب ادرار را برای همیشه از دست می‌دهند. دیابت بی مزهٔ نفروژنیک در مردان شایع‌تر است، اما ژن مرتبط با بیماری از طریق زنان به کودک منتقل می‌شود.

به استثنای پلی دیپسیای اولیه که در آن میزان مایعات دریافتی و آب ذخیره‌شده در بدن بیش از اندازهٔ لازم می‌شود، در دیابت بی مزه به‌طور کلی آب ذخیره‌شده در بدن تا حدی کاهش می‌یابد که امکان کارکرد معمول بدن مختل می‌شود و بدن بی‌آب می‌شود. بی‌آبی بدن نیز خود مسبب شکل‌گیری اختلالات دیگری می‌شود که از آن جمله می‌توان به خشکی دهان، تغییر حالت ارتجاعی یا کشسانی پوست، فشار خون پایین، افزایش سطح سدیم موجود در جریان خون (هایپرناترمی)، تب، سردرد، تند شدن ضربان قلب و کاهش وزن اشاره کرد.

دیابت بی مزه می‌تواند باعث عدم تعادل الکترولیت‌ها در بدن شود. الکترولیت‌ها مواد معدنی‌ای چون سدیم و پتاسیم هستند که در جریان خون قرار می‌گیرند و به تنظیم سطح آب بدن کمک می‌کنند. عدم تعادل الکترولیت‌ها می‌تواند مسبب شکل‌گیری اختلالاتی شود که از آن جمله می‌توان به خستگی مفرط یا رخوت، حالت تهوع، بی اشتهایی، گرفتگی عضلات، گیجی و حواس‌پرتی اشاره کرد.

نشانه‌ها و علائم دیابت بی مزه در برخی اختلالات و بیماری‌های دیگر هم مشاهده می‌شود. به همین خاطر باید با انجام آزمایش‌هایی بخصوص از ابتلای فرد به دیابت بی مزه اطمینان حاصل کرد. پس از آن نوبت به تشخیص نوع دیابت بی مزه می‌رسد، چراکه هر کدام از انواع این بیماری شیوهٔ درمانی مختص به خود را دارد. آزمایش‌های مخصوصی برای مشخص کردن نوع دیابت بی‌مزه وجود دارند که در ادامه توضیحاتی دربارهٔ آن‌ها در اختیارتان قرار خواهیم داد:

درصورتی‌که پزشک متخصص به انتقال دیابت بی مزه از طریق والدین مشکوک شود، سابقهٔ ابتلا به بیماری در خانوادهٔ فرد را بررسی می‌کند و اگر صلاح بداند، انجام آزمایش ژنتیک را تجویز خواهد کرد.

درمان دیابت بی مزه بیش از هر چیز به نوع آن بستگی دارد. در بخش‌های پیشین مقاله انواع دیابت بی مزه به همراه توضیح مختصری دربارهٔ هر یک عنوان شد. در این بخش قصد داریم شما را با شیوه‌های درمانی رایجی آشنا کنیم که معمولا برای هر یک از انواع دیابت بی مزه به کار گرفته می‌شوند:

هورمون دسموپرسین از میزان ادرار دفع‌شده در طول روز کم می‌کند و آن را به حالت طبیعی برمی‌گرداند. اگر علت ابتلا به دیابت بی مزهٔ مرکزی، نابه‌هنجاری در غدهٔ هیپوفیز یا هیپوتالاموس باشد (برای مثال به وجود آمدن تومور مغزی)، پزشک متخصص ابتدا اقدام به برطرف کردن آن نابه‌هنجاری خواهد کرد.

دسموپرسین را باید به اندازهٔ نیاز مصرف کرد، چراکه در بیشتر موارد کمبود هورمون وازوپرسین مطلق نیست و میزان هورمون تولیدشده در بدن هر شخص ثابت نیست و ممکن است از روزی به روز دیگر تغییر کند.

دریافت بیش از اندازهٔ هورمون دسموپرسین ممکن است به ذخیرهٔ بیش از حد آب در بدن و کاهش سطح سدیم موجود در جریان خون بینجامد. از جمله نشانه‌های کمبود سدیم خون می‌توان به رخوت، سردرد، حالت تهوع و در موارد جدی‌تر تشنج اشاره کرد.

اگر دیابت بی مزهٔ مرکزی چندان جدی نباشد، می‌توان به افزایش میزان مایعات دریافتی در طول روز اکتفا کرد.

از داروی هیدروکلروتیازید (به‌تنهایی یا در کنار داروهای دیگر) هم برای بهبود علائم بیماری استفاده می‌شود. با وجود اینکه هیدروکلروتیازید به‌عنوان دارویی شناخته می‌شود که میزان ادرار دفع‌شده را افزایش می‌دهد (یا داروی دیورتیک)، برای افراد مبتلا به دیابت بی مزهٔ نفروژنیک می‌تواند کارکردی وارونه داشته باشد و میزان ادرار دفع‌شده‌شان را کم کند.

درصورتی‌که مصرف دارویی بخصوص عارضه‌ای به همراه داشته باشد، شاید بتوان با قطع مصرف آن شرایط را بهبود بخشید. البته مشخصا سرخود نباید مصرف دارو را قطع کرد و بهتر است با پزشک متخصص در مورد آن مشورت شود.

اگر از دیابت بی مزه رنج می‌برید بهتر است:

نخستین گام شما برای شروع روند درمانی، ملاقات با پزشک متخصص‌تان خواهد بود. البته در برخی موارد ممکن است پزشک متخصص شما ازتان بخواهد پیش از ملاقات با او، به دیدن متخصص درون‌ریزشناسی بروید (درون‌ریزشناس پزشکی است که تخصصش بررسی و مطالعهٔ غدد مترشحهٔ داخلی است). در ادامه، توصیه‌هایی عنوان خواهد شد که پیش از مراجعه به پزشک متخصص به کارتان خواهد آمد:

از جمله سؤال‌های اساسی و مهمی که دربارهٔ دیابت بی مزه می‌توانید از پزشک‌تان بپرسید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پزشک متخصص از شما سؤال‌هایی خواهد پرسید که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اگر از نشانه‌های مرتبط با دیابت بی مزه رنج می‌برید، بهتر است تا زمان مراجعه به پزشک متخصص تنها زمانی آب بنوشید که واقعا احساس تشنگی می‌کنید. از انجام فعالیت‌های ورزشی و قرار گرفتن در معرض حرارت زیاد که سبب کم‌آبی بدن می‌شوند هم خودداری کنید.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-') دلایل ابتلا به دیابت بی مزه

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

خواص خوراکی ها


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است

خواص سیاه دانه و عوارض جانبی آن برای سلامتی

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

آخرین مطالب

۱۰ مزیت قصه گویی برای کودکان؛ نکات مهمی که باید بدانید

ماساژ ریلکسی با ۵ روش ساده اما معجزه‌آسا

سردرد صبحگاهی و مهم‌ترین دلایل آن

قرص باکلوفن چیست؛ عوارض و تداخل دارویی آن چگونه است؟

کتاب بهانه ممنوع؛ اثری از وین دایر برای رسیدن به موفقیت

ترین های جهان

عجایب هفتگانه جهان؛ ۷ بنای حیرت‌انگیز تمدن‌های کهن

بهترین فیلم های ۲۰۱۷ که در ذهن شما ماندگار خواهند شد


ایمن ترین خودروها در دنیا را بشناسید

پرفروش ترین فیلم های جهان؛ ۲۵ فیلمی که گیشه را از آن خود کرده‌اند

جذاب ترین گرافیتی ها در شهرهای مختلف جهان


ارزانترین کشور برای تحصیل کدام است؟

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

دلایل ابتلا به دیابت بی مزه
دلایل ابتلا به دیابت بی مزه
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *