دلايل بالا رفتن چربي خون

افزایش چربی خون می تواند مشکلات بسیار جدی برای شما ایجاد کند. اگر می خواهید علت افزایش چربی خون را بدانید این مطلب را بخوانید.

 چربی خون باید چقدر باشد؟

به گزارش سایت الودکتر، مهم‌ترین چربی‌های خون کلسترول و تری‌گلیسیرید است که فرمول شیمیایی این دو با هم فرق می‌کند. دو نوع کلسترول داریم؛ کلسترول خوب یا HDL و کلسترول بد یا LDL. ممکن است فردی کلسترول کلی خونش بالا باشد، پس باید نگاه کنیم کلسترول خوب خون بالاست یا کلسترول بد خون. چه‌بسا ممکن است HDL خون بالا باشد، البته نسبت LDL بر HDL هم مهم است. هر چه این نسبت بالاتر باشد بد است و هر چه این نسبت پایین‌تر باشد بهتر است، اما تری‌گلیسیرید میزان طبیعی‌اش زیر ۱۵۰ است. در مواردی که بیمار سو تغذیه یا سو جذب داشته باشد، میزان چربی‌های خون به خصوص تری‌گلیسیرید خون پایین می‌آید. تری‌گلیسیرید بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ در حد مرز است و اگر بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ باشد، بالا تلقی می‌شود. اگر میزان تری‌گلیسیرید بالای ۵۰۰ باشد خیلی بالا طبقه بندی می‌شود. اگر تری‌گلیسیرید خون از ۱۵۰ بالاتر برود می‌تواند نشان‌دهنده وجود یک علامت شروع بیماری کرونر قلب باشد، به خصوص اگر همراه با پایین بودن HDL خون باشد.

 
علل اولیه و ثانویه چربی خون

اگر علت چربی خون ، زمینه ژنتیک باشد فرد هر اقدامی کند مثلا در صورت داشتن اضافه وزن، وزن کم کند، ورزش کند یا رژیم غذایی را رعایت کند باز هم چربی خونش بالاست. برخی افراد سابقه یا زمینه فامیلی دارند یعنی سوخت و ساز یا متابولیسم چربی در بدن‌شان با مشکل انجام می‌شود. این افراد به مصرف دارو نیاز دارند و مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هستند. داروهای چربی خون، هم چربی خون را اصلاح می‌کنند و هم خطر تصلب شرائین، بیماری‌های قلبی عروقی و سکته‌های قلبی را کاهش می‌دهند.

دلايل بالا رفتن چربي خون

علل ثانویه افزایش چربی خون برخی بیماری‌هاست؛ به عنوان مثال کم‌کاری تیروئید درمان نشده و دیابت کنترل نشده سردسته این بیماری‌ها هستند. برخی بیماری‌های کبدی و کلیوی باعث افزایش چربی خون می‌شوند. مصرف برخی داروها، ترکیبات استروژنی مانند قرص‌های جلوگیری از بارداری و داروهای کورتونی موجب افزایش چربی‌های خون می‌شوند. برای درمان فشارهای خون بالا، داروهای مُدر مصرف می‌شود. برخی داروهای مدر، باعث افزایش چربی‌های خون می‌شوند. مصرف الکل، چاقی، بی‌تحرکی، سیگار بین انواع دخانیات در اختلالات چربی خون نقش دارند.

 
علل چربی خون بالا

زمانی که درباره عوامل موثر در افزایش چربی‌های خون صحبت می‌شود، خوردن غذاهای چرب و پرخوری کردن معمولا اولین موضوعی است که مورد توجه قرار می‌گیرد.علل متعددی وجود دارد که در افزایش چربی خون موثر خواهد بود. بعضی از بیماری‌های کلیوی مانند مشکلاتی که منجر به دفع پروتئین از کلیه می‌شود، می‌تواند در افزایش چربی خون موثر باشد. کم‌کاری تیروئید هم باعث بالا رفتن چربی خون می‌شود و علاوه بر این موارد، سیگار کشیدن، بی‌تحرکی، چاقی، اضافه وزن، پرخوری و پیروی از رژیم غذایی ناسب نیز در بالا رفتن چربی خون اثرگذار خواهد بود. مصرف برخی از داروها هم در این زمینه نقش دارد و چربی خون را افزایش می‌دهد. همچنین گروهی از بیماری‌های ژنتیکی نیز می‌تواند چربی خون را بالا ببرد و در برخی موارد هم چربی خون بدون این که علت شناخته‌شده‌ای برای آن پیدا شود، افزایش خواهد یافت.

 
عوامل موثر در افزایش چربی خون

وراثت: احتمال افزایش چربی خون بصورت ژنتیکی در بعضی از نژادها وخانواده ها است.

عادات غذایی نادرست: عدم استفاده از گروههای مختلف غذایی به مقدار مناسب و متعادل.

عدم تحرک: کم تحرکی منجر به ذخیره انرژی در بدن بصورت چربی شده، در نهایت منجر به چاقی می شود.

افزایش مصرف چربی در رژیم غذایی: بخصوص در افرادپرخور و کم تحرک.

بیماریهای دیگر: مانند دیابت یا کم کاری تیروئید.

 
علایم افزایش چربی خون

به نظر می رسد که عمده علایم چربی خون ناشی از دو عامل است؛ یکی سنگین و غلیظ شدن خون که باعث کندی حرکت آن در عروق می شود ولذا باعث اختلال خونرسانی و کمبود نسبی اکسیژن در بافتها خواهد شد و دیگری، افزایش حرارت بدن در اثر افزایش صفرا. این علایم به طور خلاصه عبارتند از:

احساس سنگینی، خستگی یا کوفتگی در بد.

خواب آلودگی

سوزش و احساس افزایش حرارت نقاط مختلف بدن به خصوص کف پا که معمولاً در شب تشدید می شود و از علائم چربی خون است.

دردهای نسبتاً مقاوم به درمان در ناحیه ساق و کف پا(و گاهی هم در سایر نواحی بدن) از نشانه های چربی خون بالا بشمار می‌آید.

سردردهایی که معمولاً به صورت سنگینی سر خودنمایی می کند

خشکی و یا تلخی دهان

سرگیجه و گاهی وزوزگوش

سردرد، سرگیجه، سنگینی، خواب آلودگی، طپش قلب و علایمی از این دست، پس از مصرف غذاهای چرب؛ و این علایم با مصرف موادی مثل آبغوره، آبلیمو یا سرکه تسکین میابد.

افزایش تعریق بدن از دیگر علایم چربی خون بالا محسوب می شود.

ورم و پف کردن صورت

علائم ذکر شده در بالا ناشی از سنگین و غلیظ شدن خون در اثر افزایش چربی خون است که باعث کندی حرکت خون در عروق می‌شود و لذا باعث اختلال خون‌رسانی و کمبود نسبی اکسیژن در بافت‌ها خواهد شد و دیگری افزایش حرارت بدن در اثر افزایش صفرا است.

منبع:الودکتر

1394 | کلیه حقوق برای «اتاق خبر» محفوظ می باشد.
طراحی و تولید : عصر پایش اطلاعات

حرف چربی خون بالا که به میان می‌آید، به یاد شخصی چاق می‌افتیم که شکم بزرگی دارد و از صبح تا شب فقط می‌نشیند، غذاهای چرب و سنگین می‌خورد و هیچ تحرکی ندارد، اما خیلی‌ها هم هستند که چربی‌شان بالاست ولی نه چاق هستند و نه بی‌تحرک.

ربی خون بالا شامل بالا بودن کلسترول و تری گلیسرید است که زمینه ساز بیماری های قلبی می شود ولی با شناخت علایم می توانیم آن ها را کنترل کنید

اگر پزشکتان بگوید مبتلا به اختلال لیپیدی ( چربی خون ) هستید، یعنی خونتان سطح بالایی از کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم ( LDL یا کلسترول بد )، چربی هایی به تری گلیسیرید و یا هر دو را دارد. اگر سطح این مواد در بدنتان بالا باشد خطر ابتلایتان به بیماری های قلبی نیز می شود.

برای درک اینکه اختلال لیپیدی به چه معنا است باید درباره کلسترول بدانید. دو نوع کلسترول اصلی در بدن انسان وجود دارند که عبارتند از لیپوپروتئین با چگالی کم ( LDL ) و لیپوپروتئین با چگالی بالا ( HDL ).LDL با کلسترول بد شناخته می شود که توسط بدنتان ساخته می شود و توسط غذاهای سرشار از کلسترول مانند گوشت قرمز یا لبنیات جذب می شود. کلسترول با دیگر چربی ها ترکیب و در خون باقی می ماند که سبب انسداد شریان ها می شود.این اتفاق جریان خون را کاهش داده و موجب مشکلات جدی  از جمله بیماری های قلبی، حمله قلبی یا سکته مغزی برای سلامت شود. به دلیل تاثیرات بالقوه ای که LDL دارد پزشکان سطح کمی از آن را توصیه می کنند.HDL را نیز کلسترول خوب می ند و از قلب محافظت می کند. HDL کلسترول های مضر را از شریان ها خارج می کند به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند سطح HDL را در بدن افزایش دهید.

تری گلیسیرید نوعی از چربی است که با مصرف غذاها جذب می شود. بدن نیز وقتی کالری اضافی را به ذخایر چربی تبدیل می کند، تری گلیسیرید می سازد. برخی از تری گلیسیریدها برای بعضی عملکردهای سلولی ضروری هستند؛ اما مقدار زیادشان ناسالم است. درست مانند LDL، پایین آوردن سطح تری گلیسیرید نیز توصیه می شود.

در ادامه راجع به غذاهای سرشار از بعضی چربی ها، مشکلات سلامتی و دیگر شاخص هایی که موجب بالا رفتن کلسترول و تری گلیسیرید می شوند صحبت می کنیم.

دلايل بالا رفتن چربي خون

دو نوع چربی هستند که به عنوان افزایش دهنده سطح کلسترول شناخته می شوند.چربی های اشباع: چربی های اشباع می توانند سطح LDL را افزایش دهند. برخی از غذاهای گیاهی مانند روغن پالم و روغن نارگیل حاوی چربی های اشباع هستند. با این حال در غذاها و محصولات حیوانی مانند پنیر، شیر، کره و استیک یافت می شوند.چربی های ترانس: چربی های ترانس یا اسید چرب های ترانس از چربی های اشباع بدتر هستند چون سطح LDL را افزایش و سطح HDL را پایین می آورند. برخی از چربی های ترانس به صورت طبیعی در محصولات حیوانی وجود دارند و در غذاهای فرآوری شده مانند مارگارین و چیپس سیب زمینی که فرآیند هیدروژناسیون را گذرانده اند، یافت می شوند.

برخی از مشکلات سلامتی روی سطح کلسترول تاثیر می گذارند. علائم چربی بالای خون ممکن است به واسطه این موارد بروز کند:

علائم زمانی بروز می کنند که کلسترول بالا سبب آسیب چشمگیری در بدن شده باشد. برای مثال علائم چربی خون بالا ممکن است به صورت بیماری های قلبی مانند درد قفسه سینه یا حالت تهوع و خستگی ظاهر شود. حمله قلبی یا سکته مغزی ممکن است در نتیجه کلسترول کنترل نشده باشد.

برای چک کردن سطح کلسترول، پزشک دستور آزمایش خونی می دهد که «لیپید پروفایل» یا «لیپید پنل» دارد. این آزمایش مقدار کل کلسترول ( LDL و HDL ) و تری گلیسیرید را اندازه گیری می کند. قبل از انجام این آزمایش پزشکتان از شما می خواهد حداقل 8 تا 12 ساعت از خوردن و نوشیدن پرهیز کنید. در آزمایش لیپید پرفایل اندازه کلی کلسترول نباید از 2 میلی گرم در دسی لیتر باشد. 

ترکیبی از داروها و تغییرات سبک زندگی، درمانی موثر برای کنترل سطح کلسترول و تری گلیسیرید بالا است. همچنین ممکن است پزشک مکمل های خاصی را تجویز کند.

داروهای مختلفی هستند که از آنها برای درمان اختلال لیپیدی استفاده می شود که عبارتند از: استاتین ها: این داروها مانع تولید کلسترول در کبد می شود، سپس کبد کلسترول را از خون حذف می کند. استاتین ها کلسترول هایی که در شریان ها رسوب کرده اند را جذب می کنند. معمولا موارد زیر تجویز می شوند:

مهار کننده های جذب کلسترول: این داروها سطح کلسترول را با کاهش جذب کلسترول خوراکی پایین می آورد. گاهی این داروها را با استاتین ها ترکیب می کنند.مهار کننده های اسید های صفراوی: این داروها مواد دارای اسید های صفراوی را کنترل می کنند. این اسیدها مانع از جذب مجدد کلسترول در روده کوچک می شوند.فیبرات ها: این داروها تری گلیسیرید در خون را کاهش می دهند. 

مکمل های اسید چرب امگا 3 را می توانید بدون نیاز به نسخه از داروخانه ها خریداری کنید، این مکمل ها سطح چربی و LDL خون را کاهش می دهند. اسید چرب های امگا 3 چربی های غیر اشباع شده ای هستند که معمولا در ماهی هایی مانند سالمون به صورت طبیعی یافت می شوند. روغن های گیاهی مانند کانولا و روغن زیتون نیز دارای امگا 3 هستند. نیاسین سطح تولید HDL را بالا می برد و بدون نیاز به نسخه قابل تهیه است. 

بره غذایی سالم و انجام ورزش متعادل کمک می کنند سطح کلسترول را پایین بیاورید. همین گام ساده می تواند در همان ابتدا از اختلال لیپیدی یا چربی خون بالا پیشگیری کند.

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند بیش از 6 درصد از چربی های اشباع کالری دریافت نشود. همچنین در هر زمان ممکن از مصرف چربی های ترانس پرهیز کنید. مصرف مقدار زیادی غلات کامل، میوه و سبزیجات کلسترول بالا را کاهش می دهند.روش های دیگری که کلسترول خون را در سطح سالمی نگه می دارد شامل موارد زیر است:

بدانید : بالا رفتن چربی خون با قرص های جلوگیری از بارداری و کورتونی

بدانید : رژیم غذایی برای چربی خون بالا

بدانید : چگونه چربی خون را کاهش دهیم؟

بدانید : چند اقدام ساده برای کاهش کلسترول خون

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ seemorgh.com/healthمنبع : kermany.com

(اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید

درد شانه در محل مفاصل شانه و اطراف آن ایجاد می شود. در بعضی موارد، تشخیص درد شانه و کتف از گردن درد، دشوار و سخت می باشد

از خوراکی ها می‌توان برای کاهش قند خون استفاده كرد. این سه خوراکی در کاهش فشار خون بسیار موثر هستند

All Rights Reserved – © 219 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *