درمان یبوست مزمن در بارداری

خواص دارویی و گیاهی

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

یبوست با سه نشانه‌ی کلی یعنی حرکات ناسب روده، درد در ناحیه‌ی شکم و دفع سخت مدفوع همراه است. بسیاری از خانم‌ها در زمان بارداری علائم یبوست را تجربه می‌کنند. تغییرات هورمونی، فشار رحم و کاهش میزان آهن قبل از زایمان می‌تواند از عوامل اصلی یبوست در بارداری باشد. در این مقاله با علل و روش‌های درمان یبوست در بارداری آشنا می‌شوید. با «چطور» همراه باشید.

درمان یبوست مزمن در بارداری

افزایش هورمون پروژسترون در دوران بارداری سبب شل شدن عضلات بدن و به‌ویژه عضلات روده‌ می‌شود. حرکت کُند روده سبب می‌شود تا فرایند هضم آهسته صورت بگیرد؛ این اتفاق می‌تواند سبب یبوست شود.

براساس پژوهشی که در یکی از مجلات اسکاندیناوی منتشر شده است، یبوست در بارداری بسیار متداول است و تقریبا سه‌چهارم زنان باردار، یبوست یا سایر مسائل مربوط به روده را تجربه می‌کنند.

برای کاهش یبوست، روش‌ها و مجموعه‌ی کاملی از داروها وجود دارند، اما بارداری سبب محدود شدن راه‌‌حل‌ها خواهد شد.

رژیم غذایی پُرفیبر به درمان یبوست در بارداری کمک می‌کند. همچنین فیبر، آنتی اکسیدان ها و ویتامین های مورد نیاز زنان باردار را تأمین می‌کند. زنان باردار باید روزانه ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر مصرف کنند تا سلامتی آنها حفظ شود.

برای تأمین این میزان فیبر، می‌توانید با مقداری تمشک، سیب، موز، انجیر و توت‌فرنگی، سالاد میوه‌ی تازه درست کنید یا مقداری ذرت شیرین، کلم بروکلی و هویج را کباب کنید و یک غذای لذیذ برای خود تهیه کنید.

تأمین رطوبت بدن در دوران بارداری بسیار مهم است و تقریبا در زمان بارداری باید دوبرابر آب دریافت کنید. زنان باردار باید روزانه ۱۲ لیوان آب بنوشند. این کار کمک می‌کند تا روده نرم بماند و غذا به‌راحتی درون دستگاه گوارش حرکت کند.

سعی کنید وعده‌های غذایی روزانه خود را به ۵ یا ۶ وعده‌ی کوچک در طول روز تقسیم کنید. این کار به کاهش یبوست کمک می‌کند و سبب می‌شود تا معده بدون کارِ زیاد، بتواند غذا را هضم کند و غذا به‌راحتی از روده و کلون عبور کند. وعده‌های غذایی پُرحجم معده را پُر می‌کند و دستگاه گوارش به‌سختی می‌تواند روند هضم غذای مصرفی را انجام دهد.

فواید ورزش را دست‌کم نگیرید. انجام حرکات منظم ورزشی می‌تواند به کاهش یبوست کمک کند. ورزش، روده‌ی شما را تحریک می‌کند. زنان باردار باید هفته‌ای سه بار و هر بار به‌مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ورزش کنند.

گزینه‌های ورزشی حدود است. به‌عنوان مثال می‌توانید در مسیرهای موردعلاقه‌ی خود پیاده روی کنید، شنا کردن را در بره خود بگنجانید یا در یک بعدازظهرِ آرام حرکات یوگا مخصوص بارداری را انجام دهید.

درباره‌ی اینکه چه ورزشی برای شما و فرزندتان مناسب است، با پزشک خود مشورت کنید.

درصورتی‌که روش‌های طبیعی مؤثر نباشد، در بعضی مواقع پزشک برای کمک به رفع یبوست در خانم‌های باردار، برای مدت زمان کوتاهی مسهل (نرم‌کننده‌) مدفوع مانند کولاک (Colace) تجویز می‌کند (مصرف طولانی‌مدت این داروها می‌تواند سبب کمبود آب و تغییر تعادل الکترولیت بدن شود).

نرم‌کننده‌ی مدفوع به نرم شدن روده کمک می‌کند، بنابراین دفع راحت‌تر می‌شود. مصرف این مواد به‌خصوص در خانم‌هایی که به‌دلیل مصرف مکمل های غذایی آهن دچار یبوست می‌شوند، بسیار مفید است؛ معمولا پزشک این مُسهِل‌ها را به همراه قرص آهن تجویز می‌کند.

نرم‌کننده‌ی مدفوع نوعی دارو است. بنابراین بهتر است قبل از مصرف، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

ازینکه مطالب به روز و کاربردی رو در سایت میذارید خیلی ممنونم

سپاس فراوان از شما

تشکر از مطالب مفیدتون

از لطف شما کمال تشکر را دارم

مطالبی که میذارید خیلی مفیدن ممنونم

از لطف شما ممنونم دوست عزیز

هورمون پرولاکتین و علائم بالا بودن آن در زنان و مردان

درمان یبوست مزمن در بارداری

قرص اورژانسی چیست؛ روش مصرف و عوارض قرص اورژانسی ضد بارداری

هورمون استروژن چیست؛ فواید، موارد استفاده و عوارض جانبی آن

آزمایش غربالگری چیست و چگونه انجام می‌شود؟

علائم زایمان؛ ۹ نشانه که آمدن بچه نزدیک است

راهنمای بره‌ریزی برای مدیریت استرس هنگام سخنرانی

درمان یبوست با داروهای گیاهی و دمنوش های مختلف

آلرژی به گربه؛ دلایل، علائم و راه‌های درمان

چطور استرس را به انرژی مثبت تبدیل کنیم؟

مدل U وارونه؛ راهنمایی برای کاهش استرس و افزایش بهره‌وری کارمندان

بهترین انیمه های جهان که تمام گروه‌های سنی را به خود علاقه‌مند می‌کنند

موفق‌ترین زنان کارآفرین جهان را بشناسید

زیباترین گلهای جهان که مبهوت زیبایی‌شان می‌شوید


شادترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۸


برترین فوتبالیست های جهان در طول تاریخ

نوشیدن آب زیاد، استفاده از خوراکی های حاوی فیبر و ورزش از راه های درمان یبوست در دوران بارداری هستند.

دلایل زیادی وجود دارد. در ابتدا، نوزاد باید فضایی از شکم را اشغال کند و این امر باعث فشرده و متراکم شدن عضوهای دیگر می‌شود، که این تراکم و فشار دستگاه گوارش را هم در بر خواهد گرفت. به این ترتیب حرکات طبیعی این اعضا هم دچار اختلال خواهد شد.

از سوی دیگر زنان باردار به طور کلی فعالیت کمتری نسبت به زنان دیگر دارند، و از آنجایی که یبوست با بی تحرکی ارتباط مستقیم دارد، به طور طبیعی زنان باردار، شاهد بروز مشکل یبوست خواهند بود.

در نهایت بسیاری از زنان باردار مجبورند برای مبارزه با کم خونی، از مکمل های خوراکی آهن استفاده کنند، اما این مکمل ها باعث یبوست خواهند شد. دیدیم که عوامل متعددی دست به دست هم می‌دهند تا به یک گوارش سالم طی دوران بارداری آسیب بزنند

توصیه های عملی برای رفع یبوست طی دوران بارداری چیست؟

درمان یبوست مزمن در بارداری

خوراکی های سرشار از فیبر بخورید، مانند: غلات کامل، میوه ها و سبزیجات خام و پخته. مسلما زنان حامله برای اجتناب از برخی عفونت های خطرناک طی دوران بارداری، باید نسبت به مصرف مواد خام محتاط باشند. اما اگر این خوراکی ها به خوبی و با دقت شسته شوند، دیگر دلیلی برای محروم کردن خود از آنها وجود ندارد!

به میزان کافی آب بنوشید.مایعات به همراه فیبرها، به گوارشی سالم و دفعی مناسب کمک می‌کند.

فعال باشید. پیاده روی یا مدت کوتاهی شنا می‌تواند برای مبارزه با یبوست های خفیف کفایت کند.

در زمان بارداری کدام ملین ها را می‌توان انتخاب کرد؟

در مدت بارداری نمی‌توان از تمام انواع ملین ها استفاده کرد.

مطالعات علمی در این مورد بسیار نادرند، اما به طور کلی توصیه می‌شود از ملین های محرک اجتناب کنید. در واقع، این ملین ها خطر آزاد شدن انقباض رحمی را افزایش می‌دهند. حواستان باشد، اغلب گیاهان ملین بخشی از این گروه دارویی هستند!

ملین هایی که چرب کننده یده می‌شوند، بر پایۀ پارافین قرار دارند، این نوع ملین ها نیز توصیه نمی‌شوند زیرا آنها جذب برخی ویتامین ها را کاهش می‌دهند. و این در حالی است که تغذیه ای سرشار از ویتامین طی دوران بارداری بسیار مهم استچه زن باردار دچار یبوست باشد، چه نباشد!

قاعدتا ملین های اُسمزی که حجم مایعات موجود در مدفوع را افزایش می‌دهند تا دفع را آسان سازند، برای زنان باردار بی خطر هستند. همچین می‌توان لاکتولوز یا سُربیتول را توصیه کرد. فقط ماکروگول توصیه نمی‌شود زیرا حاوی نمک بسیار زیادی است.

در آخر، باید از ملین هایی که لِست (ماسه ای) یده شوند یاد کرد، این ملین ها فقط فیبرهای برای افزایش حجم مدفوع هستند، هم زنان باردار و هم افراد مبتلا به یبوست با خیال راحت می‌توانند از آنها استفاده کنند. اگر در دروان بارداری تان مبتلا به یبوست هستید، نظر پزشک تان را در این باره جویا شوید!/ نی نی سایت

روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال حافظ

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.

محل لینک سایت شما – مجله اینترنتی ریموژ

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *