درمان گیاهی کمبود ویتامین d

درمان گیاهی کمبود ویتامین d
درمان گیاهی کمبود ویتامین d

ویتامین D میتواند از بسیاری از بیماری ها و حتی بسیاری از سرطان ها نیز جلوگیری کند . بسیاری از افراد به کمبود این ویتامین دچار هستند زیرا مواد غذای دارای ویتامین D محدود است . نور آفتاب یکی دیگر از منابع این ویتامین است اما آفتاب برای پوست ضرر داشته و همچنین در صورت زیاد بودن آن ریسک ابتلا به سرطان پوست نیز افزایش میابد . شما باید از نور آفتاب ، غذاهای حاوی ویتامین D و حتی مکمل ویتامین D زیر نظر پزشک را با هم مصرف کنید .

با پزشک درباره مصرف ویتامین D صحبت کنید . ویتامین D برای سلامت بدن ضروری است اما مواد غذایی حاوی این ویتامین محدود است و نمیتوان با رژیم غذایی معمولی آن را تامین کرد . مکمل های ویتامین D حاوی ۲ نوع فرم D2 ( ارگوکالسیفرول ) و D3 ( کلکلسیفرول ) میباشد .

ویتامین D3 به طور طبیعی در ماهی وجود دارد و همچنین در بدن نیز در هنگام متابولیز کردن نور آفتاب تولید میشود . این ویتامین درجه سمی پایین تری نسبت به ویتامین D2 دارد . همچنین قدت بیشتر و خواص بیشتری برای سلامتی دارد .

عموما توصیه میشود که ویتامین D3 به عنوان مکمل مصرف شود .درمان گیاهی کمبود ویتامین d

مصرف مکمل منیزیم در کنار مصرف مکمل ویتامین D ضروری است زیرا بدن برای جذب ویتامین D به منیزیم احتیاج دارد .

مکمل ویتامین D را بدون مشورت دکتر مصرف نکنید زیرا زیادی این ویتامین در بدن سمی است .

اگر گیاه خوار هستید از مکمل ویتامین D2 استفاده کنید . ویتامین D3 از حیوانات تولید میشود اما D2 این طور نیست .

از نور آفتاب به درستی استفاده کنید . نور آفتاب درست که باعث تولید ویتامین D میشود اما زیادی آن باعث آسیب به پوست خواهد شد . ۱۰ الی ۲۰ دقیقه دوبار در هفته ترجیحا با زدن کرم ضد آفتاب فقط به پوست صورت کافی میباشد . سعی کنید از لباس های آستین کوتاه استفاده کنید و صورت خود را ضد آفتاب بزنید .

عوامل موثر در تولید ویتامین D در بدن توسط آفتاب را بدانید . رنگ پوست  ، نزدیکی به خط استوا و شدت آفتاب بر روی تولید ویتامین D تاثیر دارند .

با توجه به اینکه نمیتوان فاکتورهای بالا را عوض کرد همیشه در ظهر سعی کنید از آفتاب استفاده کنید . آفتاب صبح و غروب زیاد قوی نیستند .

تابش آفتاب حتی در زمان ابری بودن آسمان وجود دارد .

بدن ویتامین D را نگه میدارد و دفع نمیکند بنابراین جذب ویتامین D در تابستان و بهار در بقیه سال نیز در بدن میماند .

مواد غذایی غنی از ویتامین D مصرف کنید . ماهی بهترین منبع ویتامین D است . ماهی های : سالمون ، تون و ماهی خال خالی از بهترین آنها میباشند . روغن جگر ماهی نیز منبع خوبی است . زرده تخم مرغ و پنیر نیز حاوی مقدار کمی ویتامین D است .

به دنبال مواد غذایی غنی شده با ویتامین D باشید . بسیاری از کارخانه های مواد غذایی ویتامین D را به محصولات خود اضافه میکنند که میتوانید بدون عوض کردن رژیم غذایی خود و فقط با خرید این محصولات از ویتامین D بیشتری استفاده کنید . شیر غنی شده از مهمترین آنها میباشد .

کافئین مصرفی خود را کاهش دهید . تحقیقات نشان داده است که کافئین میتواند باعث جلوگیری از جذب ویتامین D بشود . همچنین تاثیر منفی در مقدار کلسیم بدن نیز دارد زیرا ویتامین D به جذب کلسیم کمک میکند . سعی کنید در ظهر یا شب یا هر وقتیکه چای مصرف نمی کنید ویتامین D را مصرف کنید .

از همه متدهای گفته شده استفاده کنید . تحقیقات نشان داده اند که حتی مکمل ویتامین D هم به تنهایی نمی تواند کمبود این ویتامین را جبران کند . شما باید از نور آفتاب ، رژیم غذایی مناسب و مکمل ویتامین D زیر نظر پزشک استفاده کنید .

خواص ویتامین D را بدانید . تحقیقات نشان داده اند که ویتامین D مزایای زیر را برای شما دارد :

پیشگیری از بسیاری از  بیماری های مزمن

جلوگیری از پوکی استخوان و نرمی استخوان

کاهش فشار خون

کاهش ریسک سکته قلبی ، دیابت ، روماتیسم مفصلی ، بیماری خود ایمنی و ام اس

عوارض کمبود ویتامین D را بدانید . ۴۰% تا ۷۵% از مردم دنیا دارای کمبود ویتامین D هستند که به دلیل نداشتن رژیم غذای مناسب ، دور بودن از نور آفتاب میباشد . همچنین مردم از نور آفتاب به دلیل ایجاد سرطان پوست نیز اجتناب میکنند .

کمبود ویتامین D با مریضی های زیر در ارتباط است :

دیابت نوع ۱

درد عضلات و استخوان

بسیاری از انواع سرطان مانند : روده ، پروستات ، سینه ، دستگاه لنفاوی ، مری و تخمدان

آیا در خطر کمبود ویتامین D هستید ؟ همانطور که گفتیم بسیاری از افراد به فقر ویتامین D دچار هستند اما کسانیکه در لیست زیر قرار دارند در ریسک بیشتری هستند :

کسانیکه بیماری ترس از آفتاب دارند .

کسانیکه زیاد بیرون از خانه نمیروند .

درمان گیاهی کمبود ویتامین d

کسانیکه رژیم غذایی خوبی ندارند و با حساسیت به آفتاب میشود .

کسانیکه تمام بدن و صورت خود را میپوشانند ( مثلا با کلاه یا هر چیز دیگری ) .

پیرمرد و پیرزن ها زیرا پوست آنها مقدار کمتری میتواند نور آفتاب را جذب کند .

کسانیکه رژیم سختگیرانه میگیرند .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر بیماری سلیاک در شما تشخیص داده شد ، ممکن است فکر کنید که زندگی شما خراب‌شده است ؛ اما …

نقاشی خرگوش یکی از محبوب ترین نقاشی ها برای کودکان میباشد ، به همین …

ماکروفر نیز مانند بقیه وسایل نیاز به تمیز کردن دارد . به دلیل فضای …

سوختگی پوست بسیار رایج و همچنین دردناک میباشد . بسیاری از سوختگی ها بدون …

بخار کردن شیشه ماشین برای همه پیش می آید و باعث کم شدن دید …

چگونه بفهمیم مرغ عشق مریض است؟ نشانه های زیادی وجود دارد که میشود از …

تمامی مطالب این سایت ترجمه شده از سایتهای خارجی معتبر مانند : ehow و wikihow بوده ، بنابراین کاملا قابل اعتماد ، انحصاری و جدید است.

ورود

نام کاربری یا نشانی ایمیل

رمز

مرا به خاطر بسپار

در سلامت ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ ۰ 8,999 بازدید

علائم شایع کمبود ویتامین D شامل بی‌حوصلگی، احساس ضعف و زود خسته‌شدن، دردهای استخوانی، تیرگی پوست، تعریق زیاد سر، مشکلات روده‌ای و… است.

با این حال متأسفانه امروزه کمبود ویتامین D در ایران و جهان بسیار شایع است.سن بالای ۵۰ سال، چاقی و دور بودن از نور آفتاب از مهم‌ترین علل ایجاد کمبود ویتامین D است ولی شیوع آن در میان زنان, مردان و سنین مختلف بالا و قابل‌توجه است.

علائم شایع کمبود ویتامین D، شامل بی‌حوصلگی، احساس ضعف و زود خسته‌شدن، دردهای استخوانی، تیرگی پوست، تعریق زیاد سر، مشکلات روده‌ای و… است که البته هیچ‌یک تشخیص قطعی به دست نمی‌دهند.

مهم‌ترین و مفیدترین روش جبران این کمبود ویتامین D این است که روزانه پوست بدن خود را در معرض نور جان‌بخش خورشید قرار دهیم چون این ویتامین کمتر با تغذیه تأمین می‌شود.درمان گیاهی کمبود ویتامین d

اما خوب است بدانیم که زرده تخم‌مرغ، لبنیات (به‌ویژه کره و خامه)، ماهی‌ها (به‌ویژه آزاد، تُن، کولی و حلوا)، جگر و برخی غلات از منابع ویتامین D هستند که با مشورت پزشک افراد می‌توانند به‌فراخور در رژیم غذایی خود قرار دهند. نکته مهم برای رفع کمبود ویتامین D این است که افراد روزانه از نور آفتاب، بهره ببرند.

۱۸ فروردین ۱۳۹۸

۷ فروردین ۱۳۹۸

۱۵ اسفند ۱۳۹۷

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد .بخش ‌های مورد نیاز علامت‌ گذاری شده ‌اند * *

دیدگاهdocument.getElementById(“comment”).setAttribute( “id”, “ee10e883c3addc9c5fae2038057327d4” );document.getElementById(“ec4db54b3a”).setAttribute( “id”, “comment” );

نام *

ایمیل *

وب سایت

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت ساتین محفوظ است، استفاده از مطالب فقط با ذکر منبع با لینک مستقیم بلامانع است.

© Copyright 2019, All Rights Reserved. | Powered by saten

محمدرضا راشد محصل گفت: مضامین شعری عطار، مضامین برجسته‌ای است که مورد توجه بسیاری از شرق‌شناسان نیز قرار گرفته است.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان‌رضوی گفت: به مجرد اینکه حجم آب در کشف‌رود بیشتر شود تصمیم لازم گرفته خواهد شد و اقداماتی چون محدودیت و ممنوعیت تردد و همچنین در صورت نیاز تخلیه واحدهایی که در معرض سیلاب باشند، وجود خواهد داشت.

در حالی که مردم و مسئولان خود را مهیای روزهای سخت اقتصادی در سال ۹۸ می‌کردند، وقوع بارش‌های کم‌سابقه و شوکِ سیل در روزهای نخست سال همه را غافل‌گیر کرد.

شهرام ناظری گفت: گاهی خود هنرمند نیز از مواجه شدن با جمعیت انبوهی که رو به روی او ایستاده‌اند، خجالت می‌کشد؛ همه این اشتیاق…

فرماندار و رئیس ستاد مدیریت بحران تایباد گفت: بارش باران از ظهر روز گذشته در نقاط مختلف شهرستان آغاز شده و تاکنون ادامه دارد…درمان گیاهی کمبود ویتامین d

شهردار کاشمر گفت: اکنون شاید بسیاری از ساکنان مسکن مهر خواب باشند اما نیروهای خدمات رسان شهرداری تلاش می‌کنند از ورود سیلاب…

12 مکان سیل‌خیز در چناران شناسایی شده است؛ 12 میلیمتر بارندگی در خلیل‌آباد گزارش شده و فرماندار گناباد نیز گفته تا این لحظه هیچ روستایی تخلیه نشده است.

‎هرچند بارش‌های سیل‌آسای فروردین‌ماه امسال در سطح شهرستان‌های استان خراسان رضوی خسارت‌های بسیاری به بخش‌های مختلف وارد کرد اما این بارش‌ها موجب شد  بسیاری از رودخانه‌هایی که سال‌ها در آن‌ها آبی جاری نبود، دوباره جان بگیرند و از سویی میزان ذخیره سدها نیز افزایش یافت.

بخشدار بخش ششتمد سبزوار گفت:  بر اثر بارش باران و وقوع سیلاب راه ارتباطی 11 روستای این بخش در دهستان‌های شامکان و ربع شامات بسته شده است.

جانشین پلیس راه خراسان جنوبی از واژگونی یک دستگاه اتوبوس مسافربری در محور عشق‌آباد به بردسکن خبر داد.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی گفت: نیاز است تا کرسی‌های عطار‌شناسی و خیام‌شناسی را در شهرستان، کشور و حتی در جهان داشته باشیم.

ابوالقاسم قوام گفت: در حقیقت عطار حلقه موثر و بسیار بسیار بزرگی در تغییر شعر فارسی از ادبیات ستایشی و ادبیات خراسانی به ادبیات عرفانی و تعلیمی بوده است.

هم‌زمان با روز ملی شیخ فریدالدین عطار نیشابوری آرامگاه این عارف و شاعر شهیر گلباران شد.

سرپرست فرمانداری مشهد گفت: ما دستور تخلیه برای برخی مناطق مشهد صادر نکردیم، بلکه درخواست تخلیه برخی مناطق را داشته‌ایم؛ بدین معنا که احتمال آب‌گرفتگی و سیلاب وجود دارد و بهتر است مردم در جای امن باشند تا این شرایط، سپری شود.

رئیس گروه پیش‌بینی هواشناسی خراسان‌رضوی گفت: بیشترین میزان بارندگی طی امروز و فردا در نوار شرقی استان به‌ویژه جنوب‌شرق در شهرهایی چون تایباد و خواف خواهد بود.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اندیشه عطار با وجود گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی همچنان طرفدارهای زیادی دارد و این نشان دهنده این است که عطار نیشابوری از زمان خود پیش‌تر بوده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: مهمترین ماموریت سال 98 شرکت آب منطقه خراسان رضوی برخورد شدید با متجاوزینی است که با تصرف حریم و بستر رودخانه ها هم اموال عمومی را غصب و خطرات زیادی برای مردم ایجاد کرده اند.

گیاهان و ادویه‌های خاص زیادی در مراسم عروسی استفاده می‌شوند، اما کاربرد آنها در گذشته نسبت به امروز تغییر کرده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تایباد گفت: در سال زراعی جاری 60 درصد حجم سازه‌های آبی این شهرستان آبگیری شده است.

«همان‌گونه که آگاهید بارش‌های شدید به رخداد سیل های ویرانگر در بخشهای بزرگی از کشور انجامید.

امروز 25 فروردین‌ماه زنگ عطار در محل دبیرستان عطار نواخته شد.

گرچه این روزها بارش نزولات آسمانی در ایران توأم با اتفاقاتی غم‌بار برای سیل‌زدگان و عموم مردم بوده اما ضرورت استفاده بهینه از این بارش‌های کم‌نظیر، امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

سال
98 با وقوع بارش‌های کم‌سابقه و شوکه کننده آغاز و باعث غافلگیری مردم و مسئولان شد.


شایع ‌ترین علامت شپش، خارش است. اگرچه شپش بیماری خاصی ایجاد نمی ‌کند اما گزش آن باعث ایجاد حساسیت روی پوست می ‌شود. شپش‌ ها می‌ توانند باعث ایجاد حس قلقلک روی سر یا بدن شوند طوری که احساس می‌ کنید چیزی درحال راه رفتن روی پوستتان است! در این مطلب از بخش عمومی دکتر سلام، راه های طبیعی از بین بردن شپش توضیح داده شده که در صورت انجام آن ها نیازی به مصرف داروهای شیمیایی نخواهید داشت. راه های از بین بردن شپش …

آیا تا به حال از زغال برای لایه برداری پوست خود استفاده کرده اید؟ چه نوع ماسک لایه بردار زغال می شناسید که در این راستا می تواند کمک کننده باشد و به درمان پوست چرب و دارای جوش تان کمک کند؟ در این مقاله از بخش زیبایی، پوست و موی دکتر سلام به بررسی مزایای ماسک لایه بردار زغال می پردازیم. با ما همراه باشید. مزایای ماسک لایه بردار زغال زغال یک محصول طبیعی است که استفاده از آن بر روی پوست ایمن است. …

بهترین مرطوب کننده طبیعی چیست؟ پوست خشک شایع ترین پوستی است که بسیاری از مردم به خصوص در ماه های زمستان از آن رنج می برند. لیستی از عوامل پوسته پوسته شدن، خشکی طولانی مدت، عادت نامناسب حمام کردن روزانه، یک عادت نادرست مراقبت از پوست است. در این زمان پوست شما به خوبی مرطوب به نظر می رسد. خبر خوب این است که شما برای خلاص شدن از پوست خشک خود مجبور نیستید به متخصص پوست مراجعه کنید. همیشه مرطوب کننده های طبیعی برای …

در مورد انقباض کپسولی چه می دانید؟ آیا می دانید افرادی که پروتز سینه انجام می دهند، ممکن است به انقباض کپسولی دچار شوند؟ انقباض کپسولی حتی سال ها بعد از عمل پروتز سینه هم می تواند اتفاق بیفتد. روش های زیادی به غیر از جراحی برای درمان این پدیده وجود دارند اما تمام این روش ها سودمند نیستند. گاهی برای برداشتن زخم، جراحی ضروری است. در این مقاله از بخش پزشکی و زیبایی دکتر سلام به بررسی انقباض کپسولی می پردازیم و در مورد …

چگونه میتوان با کمک درمان های طبیعی التهاب بدن را درمان کرد؟ آیا با مواد غذایی ضد التهاب آشنایی دارید؟ انسانها ممکن است در طول زندگی از مشکلات متعدد سلامتی رنج ببرند، از مشکلات ساده مانند آفتاب سوختگی گرفته تا بیماری های حاد مانند بیماری های قلبی. اثبات شده است که بیشتر، التهاب است که باعث این مشکلات می شود. بنابراین اگر به دنبال درمان مشکلات سلامتتان هستید، بهتر است در ابتدا به مقابله با التهابات بپردازید. در این مقاله از بخش تغذیه و بیماری …درمان گیاهی کمبود ویتامین d

روغن آرگان یک محصول زیبایی غنی از ویتامین است که حاوی اسیدهای چرب سالم می باشد. برای درمان آکنه و دیگر مراقبت های پوستی بسیار مناسب است و …

بنتونیت خاک رس چه فوایدی دارد؟ آیا می دانید شما می توانید برای ارتقا سلامتی خود از این نوع خاک استفاده کنید. بنتونیت خاک رس، سالیان سال است …

وظایف و آماده شدن پدرها در ماه نهم چیست؟ پدر بودن یک مسیر طولانی و هیجان انگیز است. زن و شوهر، زمانی که نتیجه آزمایش مثبت شود پدر …

شایع ‌ترین علامت شپش، خارش است. اگرچه شپش بیماری خاصی ایجاد نمی ‌کند اما گزش آن باعث ایجاد حساسیت روی پوست می ‌شود. شپش‌ ها می‌ توانند باعث …

 گاز معده عملکردهای نرمال بدن هستند و بیشتر افراد و سالم حدود ۱۳-۲۱ بار در روز از بدنشان گاز خارج می کنند.  گاز معده یک قسمت سالم سیستم …

آیا می دانستید که بیخوابی مشکلی رایج است که بیش از ۸۰ درصد از زنان در طول بارداری به آن مبتلا می شوند؟ بی …

هر مادری، امیدوار است که دوران بارداری سالمی داشته باشد، اما گاهی اوقات عوارضی ناخواسته ایجاد می شود. دیابت بارداری یکی از شایع ترین …

لوبیا و دانه های کامل مانند برنج قهوه ای، کینوا و گندم کامل، دارای فیبر زیادی هستند و سطح قند خون شما را افزایش نمی دهند. این مواد کلسترول را پایین می آورند و به شما احساس خوبی می دهند.

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی بیشتر را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و … تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به نام لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

ناتوانی عضلات چیست و چه زمانی بروز می کند؟ آیا بهترین راه برای ساختن عضله، خسته کردن و از پا در آوردن آن است؟ …

ورزش کردن در پیری فواید زیادی بر سلامتی آنها می گذارد. آیا می دانید چه نکاتی را باید در این راستا رعایت کنند. با …

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

%PDF-1.4
%
59 0 obj
>
endobj

xref
59 266
0000000016 00000 n
0000006404 00000 n
0000006562 00000 n
0000007782 00000 n
0000007913 00000 n
0000008170 00000 n
0000008777 00000 n
0000008890 00000 n
0000011723 00000 n
0000014040 00000 n
0000014308 00000 n
0000014444 00000 n
0000014920 00000 n
0000018529 00000 n
0000020492 00000 n
0000020526 00000 n
0000020855 00000 n
0000020918 00000 n
0000021032 00000 n
0000021095 00000 n
0000021421 00000 n
0000021535 00000 n
0000021866 00000 n
0000021929 00000 n
0000022043 00000 n
0000022077 00000 n
0000022111 00000 n
0000024542 00000 n
0000027019 00000 n
0000030435 00000 n
0000030702 00000 n
0000030967 00000 n
0000031235 00000 n
0000034254 00000 n
0000041639 00000 n
0000051428 00000 n
0000051497 00000 n
0000051616 00000 n
0000074159 00000 n
0000074439 00000 n
0000075073 00000 n
0000075142 00000 n
0000075273 00000 n
0000111996 00000 n
0000112268 00000 n
0000113273 00000 n
0000128380 00000 n
0000128458 00000 n
0000148801 00000 n
0000156408 00000 n
0000156486 00000 n
0000156611 00000 n
0000156689 00000 n
0000156767 00000 n
0000165371 00000 n
0000165449 00000 n
0000165527 00000 n
0000165652 00000 n
0000165687 00000 n
0000165765 00000 n
0000166093 00000 n
0000166159 00000 n
0000166275 00000 n
0000166310 00000 n
0000166388 00000 n
0000172183 00000 n
0000172510 00000 n
0000172576 00000 n
0000172692 00000 n
0000172727 00000 n
0000172805 00000 n
0000172881 00000 n
0000172978 00000 n
0000173127 00000 n
0000173463 00000 n
0000173529 00000 n
0000173645 00000 n
0000173680 00000 n
0000173758 00000 n
0000179487 00000 n
0000179817 00000 n
0000179883 00000 n
0000179999 00000 n
0000180034 00000 n
0000180112 00000 n
0000180448 00000 n
0000180514 00000 n
0000180630 00000 n
0000180665 00000 n
0000180743 00000 n
0000186688 00000 n
0000187017 00000 n
0000187083 00000 n
0000187199 00000 n
0000187234 00000 n
0000187312 00000 n
0000187646 00000 n
0000187712 00000 n
0000187828 00000 n
0000187863 00000 n
0000187941 00000 n
0000193920 00000 n
0000194247 00000 n
0000194313 00000 n
0000194429 00000 n
0000194464 00000 n
0000194542 00000 n
0000194880 00000 n
0000194946 00000 n
0000195062 00000 n
0000195097 00000 n
0000195175 00000 n
0000200868 00000 n
0000201198 00000 n
0000201264 00000 n
0000201380 00000 n
0000201415 00000 n
0000201493 00000 n
0000201828 00000 n
0000201894 00000 n
0000202010 00000 n
0000202045 00000 n
0000202123 00000 n
0000207817 00000 n
0000208145 00000 n
0000208211 00000 n
0000208327 00000 n
0000208362 00000 n
0000208440 00000 n
0000208776 00000 n
0000208842 00000 n
0000208958 00000 n
0000208993 00000 n
0000209071 00000 n
0000209811 00000 n
0000210141 00000 n
0000210207 00000 n
0000210323 00000 n
0000210447 00000 n
0000210470 00000 n
0000210548 00000 n
0000210662 00000 n
0000210738 00000 n
0000214037 00000 n
0000214566 00000 n
0000214848 00000 n
0000214914 00000 n
0000215031 00000 n
0000215054 00000 n
0000215132 00000 n
0000215208 00000 n
0000222249 00000 n
0000222813 00000 n
0000223131 00000 n
0000223197 00000 n
0000223324 00000 n
0000223351 00000 n
0000224073 00000 n
0000224099 00000 n
0000224589 00000 n
0000225044 00000 n
0000225421 00000 n
0000227987 00000 n
0000228026 00000 n
0000229412 00000 n
0000229477 00000 n
0000230832 00000 n
0000230897 00000 n
0000234597 00000 n
0000234662 00000 n
0000241035 00000 n
0000241074 00000 n
0000241179 00000 n
0000241276 00000 n
0000241424 00000 n
0000241529 00000 n
0000241626 00000 n
0000241774 00000 n
0000241884 00000 n
0000241981 00000 n
0000242129 00000 n
0000242207 00000 n
0000242474 00000 n
0000242552 00000 n
0000242665 00000 n
0000243209 00000 n
0000243287 00000 n
0000243552 00000 n
0000243630 00000 n
0000244178 00000 n
0000244256 00000 n
0000244519 00000 n
0000244597 00000 n
0000245143 00000 n
0000245221 00000 n
0000245488 00000 n
0000245566 00000 n
0000246111 00000 n
0000246189 00000 n
0000246455 00000 n
0000246533 00000 n
0000247079 00000 n
0000247157 00000 n
0000247420 00000 n
0000247498 00000 n
0000247758 00000 n
0000247836 00000 n
0000248384 00000 n
0000248462 00000 n
0000248497 00000 n
0000248575 00000 n
0000248650 00000 n
0000248747 00000 n
0000248896 00000 n
0000249264 00000 n
0000249330 00000 n
0000249446 00000 n
0000249524 00000 n
0000249690 00000 n
0000250071 00000 n
0000250389 00000 n
0000250467 00000 n
0000250571 00000 n
0000250668 00000 n
0000250824 00000 n
0000251263 00000 n
0000251341 00000 n
0000251773 00000 n
0000251851 00000 n
0000252714 00000 n
0000253265 00000 n
0000253343 00000 n
0000254293 00000 n
0000254862 00000 n
0000257248 00000 n
0000259634 00000 n
0000262295 00000 n
0000267534 00000 n
0000269920 00000 n
0000272306 00000 n
0000274971 00000 n
0000280168 00000 n
0000338703 00000 n
0000399717 00000 n
0000460999 00000 n
0000463385 00000 n
0000465771 00000 n
0000468451 00000 n
0000473852 00000 n
0000533633 00000 n
0000536019 00000 n
0000538405 00000 n
0000541115 00000 n
0000546631 00000 n
0000604999 00000 n
0000607385 00000 n
0000609771 00000 n
0000612447 00000 n
0000617330 00000 n
0000666263 00000 n
0000668649 00000 n
0000671035 00000 n
0000673689 00000 n
0000677877 00000 n
0000006236 00000 n
0000005616 00000 n
trailer
]/Prev 727182/XRefStm 6236>>
startxref
0
%%EOF

324 0 obj
>stream
hޜMhSAy5棠E*Id ZAZEb/~DD
P7
9xԂgjN6K;p
:,:Рb~L/4|?CFAGv={“knGgׇG͍o2y8w!S˷VX$54OUl-0E’*=0>.d=O,”U0iZчVڌ>J(m4X4DЎ|/”q1,y04 ^P򬽐ԁMȕThU$q;gݴk4lsWU*աS!6FkW~݉;ԵsJ”ʽ
KFR”63e’

درمان گیاهی کمبود ویتامین d
درمان گیاهی کمبود ویتامین d
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *