درمان گیاهی مزاج صفراوی

خواص دارویی و گیاهی

با عرض پوزش ، هیچ برگه ای برای درخواست شما پیدا نشد.شاید اگر جست و جو کنید به نتیجه برسید.

1 روز پیش

3 روز پیش

5 روز پیش

1 هفته پیش

“پارسی طب” یک وبگاه عمومی با موضوع سلامتی و پزشکی است. این وبگاه به شدت به طب سنتی و گیاهی اعتقاد داشته و از این موضوع حمایت میکنند.
ما همواره در تلاشیم که اطلاعات مفیدی در اختیار بینندگان خود قرار داده و اسباب رضایت ایشان را جلب نماییم.

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

نبض ما– امام رضا (علیه السلام)درباره کاهش صفرا می فرمایند: هرکس می خواهد که صفرا را از بین ببرد، چیزهای خنک و نرم بخورد، بدنش را استراحت دهد، از ایستادن زیاد بپرهیزد، و به شخصی که دوستش دارد زیاد بنگرد.

کنترل میزان مواد تولیدکننده صفرا در بدن و دفع صفرای اضافه از بدن با شیوه‌های طبیعی و تنظیم ساختار و عملکرد سیستم ایمنی بدن از جمله شیوه‌هایی است که به درمان آلرژی کمک می‌کند. توجه شود که طبع خلط صفرا، گرم است بنابراین برای متعادل کردن بدن برای مقابله ، صفراوی مزاج ها می‌بایست از مواد غذایی با طبع سرد استفاده کنیم.

غذاهایی که این گونه صفراوی مزاج ها را اصلاح می کنند عبارتند از:

خوردنی هایی که حالت اسیدی دارند و ترشی جات طبیعی مانند : لیمو ترش، زرشک، نارنج، گریپ فروت با عسل، ترنجبین، شیرخشت، کاهو، کیوی، آلو بخارا، آلوچه، اسفناج، تمبر هندی به صورت دم کرده، لیمو شیرین، پرتقال، نان جو و آش جو. مجموعا این نوع افراد باید از غذاهای خنک استفاده کنند. یعنی از غذاهایی که PH آنها از نظر علمی زیر ۳/۷ باشد.

عرق کاسنی و عرق شاهتره بهترین نوشیدنی برای صفراوی مزاج ها است و آنها برای شستشو بدن خود باید از سدر و ختمی استفاده کنند. ساده ترین و عاقلانه ترین روش برای اصلاح مزاج، شناخت نوع مزاج و شناخت نوع غذا و مصرف به موقع آن هاست تا بیماری سرکوب شود و سیستم ایمنی بدن تقویت گردد.

تخلیه معده این افراد به روش قی کردن دوره ای بسیار مناسب می باشد در واقع کار حکیم آن است که افراد پر حرارت جامعه را شناسایی نموده و به طرق محتلف پیشنهاد شده ی سنتی، حرارت بدن انها را پائین تر بیاورد. و خوردن همه انواع مرکبات، انار، شاه توت، خیار، سیب، گلابی، البالو، گیلاس، آلو، گوجه سبزو زرشک برای صفراوی مزاج ها مفید است.

بهترین دارو برای این افراد هندوانه، گرمک، کدو خورشتی، هویج فرنگی، روغن زیتون و سوپ جو، سبزیجات مانند اسفناج و گشنیز، لیموترش، است. همچنین سیب زمینی بخار پز، قارچ، بامیه، پیاز، برگه هلو، برگه زرد آلو، مغز بادام خام تازه، برنج سفید با روغن زیتون، کدو حلوایی با نخود فرنگی، عدس، ماش، جو دوسر، مخمر آبجو، لیمو عمانی برای کبد و صفراوی مزاج ها بسیار مفید است.

خاکشیر به عنوان یک صفرابر قوی در قالب یک شربت ساده و سوپ جو و گشنیز به عنوان غذاهایی که دارای مزاج سرد است به این قبیل بیماران توصیه می‌گردد.

همچنین مصرف نان‌های سبوس‌دار و کاهو بسیار توصیه می‌گردد. برخی گیاهان دارویی خاصیت تنظیم‌کنندگی و متعادل‌سازی عملکرد سیستم ایمنی را دارند. این قبیل گیاهان که معمولاً دارای طبع سرد نیز می‌باشند می‌توانند در فرو نشاندن علائم آلرژی بسیار موثر باشند.

برای مثال می‌توان از گل ختمی و اسفرزه برد. استفاده به صورت خوراکی و یا استعمال موضعی این گیاهان دارویی در کاهش علائم آلرژی بسیار مفید می‌باشند.


4 نوشیدنی گرم بدون کافئین و جایگزین قهوه


رژیم یویویی چه عوارضی دارد؟


غذاهای مفید برای پروستات

هشت میوه تابستانی فوق العاده بعد از یک تمرین سخت

بحران هایی که در طول زمان باعث ترشح ناگهانی صفرا به خون می شود و بارها تجربه کرده اید عبارتند از :

پدیده بلوغ برای نوجوانان – پدیده ی ازدواج – پدیده ی باردار شدن – پدیده ی زایمان – پدیده ی شنیدن ناگهانی خبر بد –پدیدهی یائسگی – بلند کردن هالتر در بدن سازی – مسابقه فوتبال و همگی جزء بحران های صفراوی حساب می شوند یعنی با پیدایش هر کدام از دوران زندگی یا افعال مختلف فوق به ناگهان مقادیر زیادی صفرا (یعنی هورمون های خونی گرم مزاج ) وارد خون شده و شخص را دچار یک نوع التهاب حرارتی شدید می کند مثل حالت گرگرفتگی در زنان یائسه.

صفراوی مزاج‌ ها باید از مصرف نوشیدنی‌های گرم پرهیز کنند؛ نوشیدنی‌های گرم موجب برهم خوردن تعادل صفراوی مزاج‌ ها می‌شود. بر همین اساس اصولی‌ترین روش برای اصلاح مزاج، شناخت نوع مزاج و تطابق دادن تغذیه با آن است تا بیماری سرکوب و سیستم ایمنی بدن تقویت شود.

مصرف نوشابه، ادویه‌های تند، آب یخ، نوشیدن مایعات همراه با غذا یا بلافاصله بعد از آن، شیرینی‌های قنادی و مصنوعی، آجیل شور، گوشت قرمز همچنین بریده‌بریده غذا خوردن یعنی اینکه انسان مدام در حال خوردن باشد مانند تخمه شکستن برای افرادی که دارای طبیعت گرم و خشک هستند، مضر است.

مصرف موز، خربزه، آناناس و طالبی برای صفراوی مزاج ها ممنوع است و باید از مصرف آن خودداری کنند. چای، قهوه، نسکافه، لبنیات، تخم‌مرغ و غذاهای فریزشده، زودپزشده و سرخ‌شده، سس و رب، غذاهای چرب و پرحجم، ماکارونی، آش رشته، سیر و همه غذاهای با طبیعت گرم، از مواد غذایی زیان‌آور برای صفراوی مزاج‌ ها است.

نبض ما– گردآوری

منابع

تبیان، پارسی طب، الودکتر

دکتر سلام


روز جهانی فیبریلاسیون دهلیزی


هشداری درباره تزریق بوتاکس +ویدئو


کنترل بزرگ شدن پروستات با تامسولوسین


عوارض عمل قلب باز چیست؟


۸ مکمل برای افزایش سطح تستوسترون

ویدیو های سلامت


علل و درمان انواع جوش صورت/ویدئو

۹ ماه بارداری از ابتدا تا انتها (تشکیل و رشد جنین)+[ویدئو]


رفع سریع دندان درد به روش خانگی


کاشت مو به روش sut + فیلم کاشت مو


روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مطالب پیشنهادی


بهترین بره رژیم لاغری برای کاهش وزن


عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!


لیزر موهای زائد چه عوارضی دارد؟


هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟


گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید


آزمایش ایدز یا عفونت HIV در بهترین آزمایشگاه


چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟


زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو


کاشت مو به روش sut + فیلم کاشت مو


روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

نبض ما، پایگاه اینترنتی نشاط و سلامتی و دارای مجوز فعالیت است که تیم تولید کننده محتوای آن از پزشکان متخصص، اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه، خبرنگاران و مترجمین و مشاورین مجرب تشکیل شده است .

نبض ما با ارائه جدیدترین مطالب علمی و کاربردی و با هدف بالا بردن سطح آگاهی و اطلاعات عامه مردم در حوزه پزشکی با هدف ارتقای سطح فرهنگ سلامت عمومی و بهبود سبک زندگی فارسی زبانان، می کوشد تا در جهت تندرستی، زیبایی، تغذیه سالم، تناسب اندام، مسائل مربوط به بهداشت مردان و زنان و مادر و نوزاد، مشاوره پزشکی، روان درمانی، بهداشت جنسی و زناشویی و سایر اطلاعات مفید در رابطه با سلامتی ، مخاطب را با ارائه مطالب صحیح و بروز رسانی شده یاری و راهنمایی نماید. لذا مطالب ارائه شده در سایت به هیچ عنوان جایگزین پزشک و تشخیص و تجویز آن نیست.

موهای زائد

تقویت مو

جوش

زیبا شوید

لاغری صورت

زخم معده

زعفران

انواع عفونت

سنگ کلیه

میگرن

عفونت ادراری

کم خونی

سینوزیت

لاغر شدن

لاغری بیش از حد

تقویت حافظه

اشتها

روغن زیتون

سیاهدانه

کتیرا

جینسینگ

زنجبیل

قانون کلی: باید خیلی به تدریج مقدارغذاهایی که مزاج را شدت میدهند، کمتر شود و غذاهایی که از شدت این مزاج می کاهند اضافه تر شوند.البته نباید به طور کلی خوردنشان ترک شود بلکه باید به تدریج از حجم آن ها کم کرد و در یک بره مزاج را اصلاح کرد و تا پایان عمر تعادل عرفی مزاج را حفظ کرد. البته باید شدت پرهیز با شدت غلبه مزاج متناسب باشد یعنی اگر فرد بیمار و غلبه مزاج شدید باشد، در یک دوره کوتاه حدود یک ماهه با چند هفته ای، رعایت شدید شود و بعد از کاهش غلبه مزاج، شدت پرهیز نیز کاهش یابد.

روش اصلاح دموی ها :

غذاهای گرم و مرطوب را کم کنند و غذاهای سرد و خشک اضافه کنند؛ البته اگر غلبه مزاج خیلی کم باشد، تغییرات چندانی در غذای خودتان ندهید فقط برای پیشگیری، سرد و گرم را باهم بخورید. مثلا ترشیجات، مرکبات، آلو را کمی بخورند و نیز حتماً از پرخوری و مایعات زیاد پرهیز کنند که از عوامل اصلی غلبه دم است و ضررهای زیادی دارد. حجامت حداقل یک بار در بهار و یک بار در پاییز ضروری است. غذاهای مضر مانند: سوسیس، کالباس، نوشابه، چیپس، پیتزا و باید خیلی کم و حذف شود.

روش اصلاح صفرایی ها :

اگر غلبه مزاج صفرا خیلی کم است، تغییرات چندانی در غذاهای خود ندهید. ولی برای پیشگیری دستورات زیرا را به مقدار کم و کاملاً تدریجی و نه انقلابی رعایت کنید و اگر غلبه  است میزان رعایت را نیز کنید. چون صفرا غلبه گرما و خشکی است پس بر اساس شدت غلبه مزاج، بر شدت مصرف غذاهای سرد و مرطوب اضافه کنید و بعد از درمان و پایین آمدن صفرا غذاهایتان را با حالت عادی نزدیک کنید. ترشیجات، لبنیات، مرکبات، سرکه طبیعی، کاهو و غذاهای آبکی و که سرد و تر هستند مفید است. البته لازم به ذکر است که انقلاب در غذاها ممنوع است و بره اصلاح مزاج حدود یک سال ادامه یابد و تدریجی باشد.

حجامت حداقل سالی یک بار کاملاً ضروری و مفید است و فعالیت بدنی بدون افراط و تفریط نیز مفید است.

روش اصلاح سودایی ها :

میوه های شیرین مخصوصاً سیب (هر روز چند عدد)، عسل با آب انار، عسل با آب آلبالو، زردآلو، گوشت ،غذاهای آبدار مانند آش ،توت، روغن زیتون، آب میوه های شیرین مانند آب طالبی بسیار مفید است. ماهی، مرغ، ترشیجات، لبنیات، سرخ کردنیها باید کم خورده شود.خوراکیهای مضر مانند: سوسیس، کالباس، چیپس ، غذاهای شور، گوشت گاو، گوشت خشک، پنیر بدون گردو، باید پرهیز شوند.

خوردن گوشت گوسفند به صورت کباب , فالوده سیب و سایر خون سازها بسیار مفید هستند.

روغن مالی بدن (با روغن زیتون و سیاه دانه و بادام و بنفشه و) همراه با ماساژ هفته ای ۲ بار و بادکش گذاشتن در کتف و رانها و ساق پا هفته ای ۲ بار، روغن مالی ملاج سر ، بویدن عطرهای طبیعی و گرم ( گل محمدی، مریم، یاس و)، پوشیدن لباس های گرم و شنیدن و گفتن و دیدن و افکار گرم و مثبت بسیار لازم و مفید است.

پیشگیری و درمان بلغمی ها:

باید بر استفاده از غذاهای گرم و خشک اضافه کنید و از غذاهای سرد و مرطوب بکاهید. مثلاً گوشت گوسفند و گوشت شتر، سیب شیرین ،سیر، کندر، عسل، مغزها مانند: پسته، بادام، فندق، گردو، چند عدد خرما، مصرف شود

غذاهایی مانند ماهی مرغ لبنیات ترشیجات مرکبات و .. کمتر خورده شود

غذاهای کارخانه ای و مصنوعی مانند سوسیس و کالباس و بصورت کلی هر غذایی که مواد شیمیایی افزودنی دارد و گوشت گاو باید اجتناب شود.

سالی یک بار حجامت مفید است

فعالیت بدنی نیمه سنگین و مستمر خیلی مفید است.

خواب قبل از ظهر مفید و گره گشاست

گرسنگی زیاد بدلیل اینکه موجب ضعف اعصاب میشود بشدت مضر است

از بین بردن موهای زاید از دغدغه‌های افراد محسوب می‌شود. خیلی از ما این سوال را داریم که از چه روشی برای زدودن موهای زائد استفاده کنیم.

رژیم جدیدی گرفته‌ایم یا تازه شروع به ورزش کرده‌ایم اما اولین تاثیری که در ظاهرمان می‌بینیم لاغر شدن صورت است و زار و نزار به نظر‌رسیدن.

همه ما تا به حال، حداقل به یکی از انواع عفونت دچار شده‌ایم. از گلو درد، دندان درد و جوش های چرکی گرفته تا عفونت های پر دردسرتر مثل عفونت ادراری.

میگرن از آن کابوس‌های تمام نشدنی است که برخی مجبورند سالیان سال با آن دست و پنجه نرم کنند و ساعات زیادی زجر و عذاب را تحمل کنند

شاید شما هم جزو کسانی باشید که می‌خواهید روشی طبیعی برای تقویت موهای عزیزتان پیدا کنید.بعضی‌ها از همان بدو تولد موهای ضعیف و کم‌پشتی دارند.

بعضی از افراد همیشه با مشکل “جوش سرو کار دارند. بعضی هم وقتی جوش می‌زنند  می‌فهمند که قرار است به یک مهمانی حسابی دعوت شوند!

گیاهان دارویی و داروهای گیاهی برای پیشگیری و درمان زخم معده- مانند بسیاری از بیماری های مزمن دیگر- پیشنهادات قابل اطمینانی دارند.

سنگ کلیه یکی از سخت‌ترین بیماری‌های رایج بین افراد است. به طور مععمول خیلی‌ها را می‌شناسیم که حداقل یک بار دچار سنگ کلیه شده‌اند

درباره ما

ارتباط با ما

از بین بردن موهای زاید یکی از دغدغه‌های بسیاری از افراد محسوب می‌شود. خیلی از ما همیشه این سوال را در سر داریم که از چه روشی برای زدودن موهای زائد بدن استفاده کنیم که سخت، دردناک، پرهزینه و وقت‌گیر نباشد و در عین حال پوستمان را زیبا کند و بر سلامتی‌مان تاثیری مثبتی بگذارد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به گروه بی بی عطار می باشد.

 شاید شما هم جزو کسانی باشید که می‌خواهید روشی کاربردی و طبیعی برای تقویت موهای عزیزتان پیدا کنید.بعضی‌ها از همان بدو تولد موهای ضعیف و کم‌پشتی دارند. بعضی هم تحت شرایط مختلف شاهد ریزش و ضعیف شدن موهای نازنینشان هستند.ممکن است حرص و جوش زیادی خورده باشید

سه نوع زیره داریم که شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با هم دارند: زیره سیاه، زیره سبز، و زیره کوهی.زیره به طور کلی طبع گرم و خشک دارد به همین علت استفاده مداوم و زیادش برای افرادی که طبع گرم دارند مضر است و برای بهره‌مندی از منافع آن باید برای افراد گرم مزاج زیره را در سرکه بخیسانیم و بعد مصرف کنیم.

We’re not around right now. But you can send us an email and we’ll get back to you, asap.

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

صفرا مزاج ها

       یعنی شخصی که با مزاج پایه صفرا متولد شده         آثار کواکب و سیارات و ستارگان و مزاج والدین و خیلی چیزهای دیگه دست به دست هم دادن تا یه کودک صفراوی متولد بشه البته تشخیص مزاج در کودکی و طفولیت کار متخصصای طب سنتی هست الان ویژگیهای فرد بزرگسال صفراوی رو تشریح میکنیم: صفرا مثل آتش هست شخص صفراوی یعنی شخصی که عنصر آتش از ارکان اربعه در وجودش از بقیه عناصر آب و خاک و هوا؛هست { جنّ مطلقا از عنصر آتش ساخته شده}زنبور هم از جنس صفراست بگردید دنبال ویژگیهای آتش: زود گـُــر میگیره و راحت هم خاموش میشه آدمهای صفراوی زود قاط میزنن و خیلی سریع هم پشیمون میشن اگر موقع عصبانیتشون یه پارچ آب یخ بریزید روی سرشون خیلی سریعتر خاموش و آروم میشن دیدین
بعضی آدما بداخلاقی میکنن ولی توی دلشون هیچی نیست؟زود هم آروم میشن انگار
نه انگار همین چند لحظه قبل عصبانی و برافروخته بودن..پیله نمیکنن..لجباز
نیستن آتش و حرارت همیشه به سمت بالا حرکت میکنه مثل صفرا! پس هیچ وقت رسوب نداره یعنی آدم صفراوی هیچوقت کینه به دل نمیگیره بدیهای دیگران رو زود فراموش میکنه. یه
بار خواستم مزاج یکی از همکاران رو تشخیص بدم ازش پرسیدم زود عصبانی
میشی؟گفت خیلی زود! گفتم: زود هم پشیمون میشی ؟..گفت: مثل سگ!!!

          صفرا باعث تیزی و حدت در
جریان خون میشه خون در مغز این افراد فرز تر جریان داره پس مطالب رو زود
میگیرن!!حافظه خوبی دارن حدت ذهن دارن..حاضر جواب و پر حرف هستن همیشه
جواب توی آستین دارن . کم نمیارن اکثرا بسیار سریع و مثل فشفشه حرف
میزنن ..یه دوست صفراوی دارم که از بس سریع حرف میزنه همیشه حرف ” دال” رو
جا میزاره.الفبا به گرد پای صحبتاش نمیرسن * هنوز سوال از دهنت در نیومده جوابت رو میدن اعتماد به نفس و جسارت بالایی دارن که البته شدت و ضعف داره یعنی ادمهای صفراوی یه قالب و تابلوی مشابه هم دارن با یه طیف وسیع . گاهی پر انرژی و پر تحرک هستن گاهی بی رمق و خسته گاهی میل جنسی بالایی دارن و گاهی کم اصلا تحمل ریاست دیگران رو ندارن!!!از انتقاد خوشش نمیاد خوابشان کم است ما یه استاد صفراوی داشتیم که شبی 2 ساعت می خوابید البته احساس خستگی هم نمیکرد بد ترین فصل براشون تابستونه حسابی کلافه هستن و گرمایی صفرا داغه مثل آتش پس حرارتش چربیهای بدن رو میسوزونه پس آدم صفراوی لاغر هست و از اون ادمهایی هستش که هر چی میخوره بازم شکمش به پشت کمرش چسبیده و عمری در حسرت چاق شدن میسوزه مثالش همین ادمایی که همش دنبال رژیم چاقی میگردن هر چی هم میخورن چاق نمیشن

قیافه آدمهای صفراوی:             اکثرا صورتهای کشیده ای دارن با بینی و یا دهان بزرگ!!یا هردو بزرگه یا یکیشون چون
صفرا از عنصر آتشه و باید از یه راهی خارج بشه تا نسوزیم!! راه خروجش هم
بینی و دهان هست حالا یه دختر صفراوی دماغشو عمل کنه در واقع سیستم
تهویه حرارت بدنشون رو دستکاری کرده. ممکنه بر حسب شدت حرارت چشمای ریزی داشته باشن بدنشون لاغر و رگهای پشت دستشون برجسته و مشخصه سرشون بزرگه!! (کله گُنده)!! مردان صفراوی در قسمت جلوی سر کچل میشن در دوران بلوغ قسمت پیشانی و گونه ها جوش میزنه و چانه از جوش در امانه چون صفرا از حرارته و تا میتونه میره بالا پس زیاد به چونه کار نداره چون حرارت دارن ،فولیکولهای مو در بدنشون میسوزه و بدنشون مثل آدمهای دموی مزاج پرمو و پشمالو نیستچندان چهار شونه هم نیستن قفسه سینه باریک و قد و بالای لاغر و کشیده دارن رنگ پوست متمایل به زرد است و حالت سبزه و گندمگون ندارن موی سر افراد صفراوی لخت و صاف نمیشه اکثر خشکه و فر داره خوب!!                 
حالا یه بار دیگه ویژگیهای ظاهری افراد صفراوی رو مرور کنید و قیافه آقای
احمدی نژاد و علیرضا خمسه رو تجسم کنید این دو نفر نمونه بارز مزاج
صفراوی هستن خاله شادونه!!که بره کودک اجرا میکنه هم کاملا چهره
افراد صفراوی مزاج رو داره!!. ..ببخشید دیگه مجبوریم از کسایی مثال بزنیم
که همه دیده باشن             توی درمانگاه دو تا همکار صفراوی
دارم: دقیقا صورت کشیده چهره متمایل به زرد لاغر با بینی بزرگ و دهان
گشاد!! یکیشون وقتی میخنده نیشش تا بناگوش باز میشه اینجوری: هردو پر حرف
و خیلی هم سریع و تند و فرز صحبت میکنن پر کار و پر انرژی یکیشون عین فشفشه راه میره یه بار صفرای هردوشون همزمان زد بالا قاط زدن اساسی و حسابی دعواشون شد دو دقیقه بعد آروم شدن انگار نه انگار.

میزان بزرگی دهان و بینی رو نسبت به
فرد ی با مزاج معتدل می سنجیم علی الخصوص اگر خانم باشن و انتظار نمیره یه
خانم صفراوی دهان و بینی آنچنان بزرگی داشته باشه.به هر حال یه بزرگی در
دهان یا بینی هست البته بستگی به شدت حرارت و صفرا داره            
من خودم امروز جایی یه خانم صفراوی دیدم با بینی متوسط و دهانی نسبتا بزرگ
که البته بزرگیش به چشم نمیادرگهای پشت دستش برجسته بود و توی این سرما بی جوراب و با کفش تابستونی می گشت!!!..صورتش هم کشیده بود و ته رنگ چهره اش زردصدای کلفتی داشت و بلند صحبت می کرد از
طرفی بعید است شخص صفراوی مزاج، لب و دهان غنچه ای و بینی نهفته و ریز مثل
ژاپنی ها داشته باشهاین رو به خاطر داشته باشید..(ممکنه طرف سرش یه
مزاج مثل بلغمی داشته و تنش صفراوی و فرز و گرمایی است!!) یا در تشخیص اشتباه کردید یا در سنجیدن میزان بزرگی دهان و بینی دچار خطای دید شدین. از طرفی امروز بر خلاف قدیم اکثر مردم مزاج ترکیبی دارن یعنی سرشون یه مزاج و تنشون یه مزاج دیگه داره مثلا سر دموی مزاج و تن بلغمی

آدمهای صفراوی مزاج در نیمه ماه قمری
وقتی قرص ماه کامل است دچار جوش و خروش بیشتری میشوند و احتمال اینکه
برخوردها و رفتارهای گزنده ای نسبت به دیگران داشته باشند بالا تر است.. همونطور که جاذبه ماه باعث جزر و مد آب دریاهاست ،جزر و مد در بدن گرم مزاجان هم اتفاق میفته یعنی صفراوی ها و دَمَوی ها                   
مثلا ممکنه در نیمه ماه قمری فرد صفراوی دچار عصبانیت های زودرس شده
برخوردهای تند و شتاب زده ای نسبت به دیگران داشته باشد و قضاوت ها و
برداشتهای نادرست که البته چون هیچ خودخوری ای ندارند و اکثرا افراد بی
پرده و جسوری هستند ممکنه بسته به شرایط و نوع تربیت و هزار فاکتور موثر
دیگه؛قضاوتهای نادرست نسبت به شخص مقابل رو به زبان بیارن و باعث دلخوری
بشوند حتی ممکنه این اشخاص در نیمه ماه قمری اوضاع یک سایت رو به هم
بریزند اما کم کم از 17 ماه قمری به بعد آرام میشن و به گوشه ای می خزند و
ارسالهای عادی رو از سر میکیرندو نسبت به خیلی چیزها بی تفاوت تر میشن            
ممکنه دست به ارسالهای دور از تامل بزنند که بعد از چند رو ز خودشان واقعا
پشیمون می شن..نمونه اش رو بارها با هم در این سایت شاهد بودیم.. اصولا صفراوی ها عجول هستند و بعضا با شتاب تصمیم میگیرند هر گز گرم مزاجان صفراوی کار امروز رو به فردا نمی اندازند ..تاخیر و شک و دودلی در اجرای تصمیم ها ندارند باز هم بسته به نوع تربیت و شرایط زندگی!!صفراوی ها میتونند فرماندهان و مدیران جسوری باشند مزاج صفراوی رو اگر در جهت مثبت رشد بدی انسانهای فوق العاده و شجاع و سالمی میشن !!

مثال:                  یه خانم 24
ساله مهندس کامپیوتر از دانشگاه آزاد خیلی فرز و زبل و باهوش و معروف به
پرحرفی!!.قد کشیده صورت کشیده دهان در حالت خندیدن بیخ تا بیخ باز
میشهبینی هم کمی بزرگتر از بقیه خواهر ها و مادرش. سر سفره شام یه شب تابستانی جایی مهمونی هستن تلفن به صدا در میاد و خبر قبولیه یکی از اقوام در دانشگاه آزاد ابلاغ میشه!! یکی از حضار میگه:ولش بابا مدرک دانشگاه آزاد که به درد نمیخوره هنوز
حرف از دهن این پیر مرد 7 ساله( که منظوری هم نداشت) در نیومده بود که
این خانم قاطی کرد.تند تند شروع کرد به دفاع از مدرک دانشگاه آزاد و
بدون در نظر گرفتن شان و سن و سال طرف مقابل کلی حرف زد آخرش هم زد زیر
گریه!که مردم نمیفهمن ما هم زحمت کشیدیم و از این حرفها              
همه ساکت بودن کسی جرات حرف زدن نداشت چون سابقا به تجربه ثابت شده این
وقتا باید سکوت کرد!!!وگرنه طرف قاطی میکنه و ممکنه فحش هم بده این
ویژگی افراد صفراویست که بسته به نوع تربیت و فرهنگ و ظرفیت وجغرافیای محل
زندگی وبا گستاخی و بدون در نظر گرفتن شان طرف صحبت میکنناتفاقا این
خانم در خانواده ای رشد کرده بود که کسی یه بار هم بهش نگفت بالای چشمت
ابروست.پس گستاخی و به قولی زبون درازی!!در این شخص نمود پیدا
کرده تا اینجا باید متوجه شده باشید که همه صفراویها به یه اندازه صفاتشون نمود پیدا نمیکنه اتفاقا چند دقیقه بعد این خانم آروم گرفت انگار نه انگار اتفاقی افتادهمیگفت و میخندید!!!!!.                  سن صفراوی+فصل تابستان+مزاج پایه صفرا+عدم یادگیری در کنترل خشم های آنی در خانواده !!! گستاخی های دور از شان بدیه
قضیه اینه که این افراد راحت و بی پرده حرفشون رو میزنند و خودشون رو خالی
میکنند بدون در نظر گرفتن مزاج و روحیه شخص مقابل خصوصا اگه شخص مقابل
یه آدم سودایی مزاج باشه

موهای افراد صفراوی مزاج خیلی زود چرب میشه گاهی بعضیهاشون میگن همینکه از حمام میایم بیرون موهامون چربه به
خاطر اینکه صفرا چربیهای بدن رو میسوزونه و میاره بالا(مثل آتش و حرارت که
همش میاد بالا) بعد چربیها رو از طریق پوست سر دفع میکنه..به خاطر همین
چربی سوزیه که صفراویها لاغرن و هر چی میخورن چاق نمیشن                 
کف دست و پای افراد صفراوی همیشه گرمه خصوصا تابستانها که ممکنه از شدت
داغی تاول بزنه احتمال تاول زدن خیلی کمه این حالت نادره ولی من بین یکی از
آشناهام یه خانم 4 ساله میشناسم که هیچوقت جوراب نمیپوشه حتی زمستونها کف
پاهاش داغه و تابستونها مرتب تاول میزنه پس اگه با یکی از دوستاتون مصاحفه کردید و حس کردین کف دستش داغ و خشکه(بدون عرق) بدونید طرف صفراوی مزاجه اگه خیلی با علاقه مطالب این تاپیک رو به خاطر بسپارید با همین مصاحفه ساده میتونید خیلی چیزها رو در مورد دوستتون حدس بزنید صفراوی ها علاقه زیادی به خوردن آب یخ!!دارنکیسه صفرا در همسایگی معده س کیسه صفرا حرارت داره و گرمه یخ که داخل معده شد سرماش به کیسه صفرا میرسه و صفرای داخل کیسه رو بلور میکنه و این میشه مقدمه تشکیل سنگ صفرا!!!. بعضی افراد از عرق بد بوی بدن شاکی هستن عرق افراد سر د مزاج بوی بدی نداره اما عرق بدن افراد گرم مزاج مثل همین صفراوی ها ؛بدبوست بچه
صفراوی یه بچه لاغر و کم غذا اما فوق العاده شیطون و پرتحرک هست که مادرش
میگه: بچم هیچی نمیخوره اما دیوار راست رو میگیره میره بالا!! حتی توی
خواب هم هی جفتک میزنه!!!بی قراری ناشی از مزاج گرم توی خواب هم راحتش
نمیذاره.. شب گوشه اتاق می خوابه صبح توی ایوون باید پیداش کنی .. دیدین پیر مردها و پیرزنهای لاغر اندام اما شاد و پر انرژی و پر جنب و جوش؟؟ اینا دقیقا مثال آدمای صفراوی هستنکه به قولی حتی تا لب گور هم با پای خودشون میرن!! البته یه ویژگی صفراویها اینه که حالی به حولی هستنیه وقت ممکنه خسته و بی انرژی باشن یه وقت هم دیگه اوج میگیرن حسسابی!! باز
هم بسته به خیلی چیزا و تربیت پایه وممکنه فرد صفراوی اهل هارت و پورت و
بلف زدن باشه..که این هم خودش طیف وسیعی داره و در همه صفراویها به یه شدت
و میزان نیست مثلا شب قول میده:ال میکنم بل میکنم!!صبح انگار نه انگار به
خاطر اینه زمان قول دادن صفراش اوج گرفته بودموقعی که میزنه زیر قولش
صفراش کمی فروکش کرده باید یه چای زنجبیل بهش بدی تا حسابی صفراش اوج بگیره
تا به قولش عمل کنه تو فامیلمون یه آقای صفراوی داریم اینقدر هارت و پورت میکنه که حد نداره مثلا
دیدن یکی میاد توی سایت:من ال هستم بل هستم قصد دارم این کار رو بکنم!!بعد
6 ماه منتظر میشینی میبینی طرف حتی یه کلمه دیگه هم ارسال نکردهچون اون
زمان صفراش اوج گرفته بود!!

اگه دو تا صفراوی با هم ازدواج کنن زندگی پر شور حرارتی خواهند داشت بدیش اینه که وقتی دعواشون بشه ظرفی سالم توی آشپزخونه نمی ذارن یه بدی دیگه هم اینه که ممکنه هر کدوم بخوان رییس باشن زن
بلغمی هم میتونه با شوهر صفراوی کنار بیاد چون آرام و صبورهاما آخرش
این شوهر صفراوی از دست زن بلغمی و سرد مزاجش یا دق میکنه یا معتاد میشه
اگه زن صفراوی و مرد بلغمی باشه این مرد میشه زن ذلیل چون صفراویها دوست دارن رییس باشن یه سوال؟ به نظرتون چه مشاغلی در جامعه برای صفراوی ها مناسب نیست؟؟

بدترین شغل برای صفراویها فروشنده بودن و راننده تاکسی بودنه!!داغون میشن اساسی.. مثال:               
یه پدر بزرگ 86ساله دارم که خیاطه. ..هنوزم که هنوزه میشینه با دقت یه
پیرهنایی برای مادربزرگم میدوزه بیا و ببین.یه عمری مانتو مدرسه ماها رو
پدربزرگم میدوخت این پدربزگم یه تابلوی صفرای خالصه: هنوز روی پای خودشه بدون کوچکترین وابستگی به کسی شاد و خندون و در عین حال زود جوش میاره و زودی خاموش میشه این همه سال ذررره ای کینه از کسی به دل نگرفته لاغر موهای جلوی سرش ریخته بینی بزرگ! عاشق رنگ قرمز زود تصمیم میگیره و بی معطلی و دودلی! تصمیمش رو اجرا میکنه گاهی عجول به نظر میاد صفراویها
در ازدواج ایرادهای بنی اسراییلی نمیگیرن و اگر واقعا عاشق کسی باشند از
آسمان سنگ هم بباره تزلزلی در عشق اونها پیدا نمیشه پدربزرگم هر بار عین یه پسر 18 ساله میشینه و ماجرای خواستگاریش از مادربزرگم رو با وجد تمام!!تعریف میکنه یه
دقیقه هم آروم نمیشینه حتما یه کاری واسه خودش درست میکنه و خودش رو سرگرم
نگه میدارهیادمه بچه که بودم یه مسافرت باهاشون رفتم اوقات بیکاریش رو
توی مسافرت کوبلن می بافت!!!! کارهای هنری رو دوست داره ما هر سال
روز میلاد حضرت علی اکبر ع – روز جوان – رو زنگ میزنیم بهش تبریک
میگیم!!!(اونوقت یکی باید روز سالمند زنگ بزنه به ما به اصطلاح جوونهای این
دوره زمونه تبریک بگه!! )

بیماریهایی که صفراویها مستعد ابتلا به اونها هستن:            احتمال ابتلا به فشار خون و انسداد عروق قلبی در افراد صفراوی مزاج کمه..افراد صفراوی مزاج دچار افزایش چربی خون نمیشن..          
در فصل تابستان با خوردن گرمی ها و استنشاق بوی گرم مثل بوی اسپند دچار
سردرد در قسمت پیشانی میشنزیاد زیر آفتاب موندن ورزش کردن زیر آفتاب
برای اونها شدیدا مضر هست و باعث جوشش صفرا و بروز این سردرد میشه         
برای بهبود سردرد صفراوی و قاط زدنهای صفراوی بهترین درمان نوشیدن شربت
سکنجبین هست که با سرکه طبیعی و عسل درست شده باشه نه سکنجبین پاستوریزه
بازار!!        آکنه صورت که در سن صفرا و در فصل تابستان و گرما و
با خوردن شیرینی و گرمی ها بدتر میشه آکنه صفراوی قسمت چانه رو در گیر
نمیکنه بلکه محدود به گونه ها و پیشانی و سر هست..آکنه های نوک تیز که نوکش
زرده نشانه غلبه صفراست صفراوی ها دچار اگزما و خارش های پوستی میشن که در فصل تابستان و با خوردن گرمی بد تر میشه اما زمستان از این اگزما در امانند غلبه صفرا میتونه باعث آروغ تلخ،مزه تلخ دهان و حالت تهوع بشه کلا
مزه تلخ دهان نشانه غلبه صفراست یه دوستی داشتم مدتی دچار غلبه صفرا
بود آنقدر از تلخی دهان شاکی بود که میگفت شب اگه بخوابم خواب ببینم دارم
شیرینی می خورم اون شیرینی توی خواب هم مزه تلخ میده. ادرار غلیظ و زرد پررنگ همراه با سوزش و بوی تند نشانه غلبه صفراست یادمه یا مریضی داشتم این شکایت رو داشت بهش میگفتم ممکنه عفونت ادرار داشته باشی میگفت نه من هر وقت گرمی بخورم اینطور میشه. غلبه
صفرا در مغز باعث خشکی مغز و عصبانیت های آنی میشه که میتونه منجر به جنون
و پرخاشگریهای خطرناک بشه .مقدمه ورود به این مرحله ،بی خوابی هستش
. یعنی اگه یه صفراوی مزاج یه مدت بی خواب بشه مزه دهنش تلخ
بشه و شامه و شنواییش قوی بشه این نشون میده که ممکنه این فرد در چند روز
آینده یه قاط اساسی بزنه صفرا خشکه.. هر چی خشکی در مغز حس بویایی و شنوایی قویتر!!

مثال:                یه همکار صفراوی داشتم یه خانم جوون و لاغر سر درشت بینی جراحی شده!! خیلی هم سریع صحبت میکرد. یادمه
وقتی هوا رو به گرمی رفت یه مدتی هی بهم زنگ میزد که زودتراز اون برم شیفت
اورژانس رو تحویل بگیرم چون هر کاری کرد تا 3 -4 صبح خوابش نبرد ه و
بنابراین خسته س و نمیتونه زود بیاد هر وقت هم میومد کلافه بود هی
میگفت دهنم تلخهمیرفت پیش پرستارا بهش امپول ضد تهوع تزریق میکردن
چون همش احساس دل به هم خوردگی داشت                   حالا خوراک موقع استراحتش چی بود؟؟هی قهوه و چیپس می خوردیعنی دقیقا چیزایی که مزاج گرم و خشک دارن. فکر میکرد با قهوه خستگی ناشی از بی خوابیش رفع میشه اما باعث تشدید صفراش میشد خلاصه یکی دو هفته به این منوال گذشت یه روز در میون پیامک میداد که من زودتر برم شیفت رو تحویل بگیرم چون بازم نتونست بخوابه.                  
یه روز ظهر موقع برگشتن با هم بودیم یه پرایدی آروم میزنه به ماشینشهیچ
خطی هم برنداشت اما ناگهان قاطی زد دیدنی یه پرخاش و جنگ و جدالی با
راننده پراید راه انداخت که حد نداشت کسی هم جلودارش نبود زنگ زد 11
!یه ماشین پلیس و 2 تا افسر بیچاره رو الاف خشم ناگهانی خودش کرد .افسر
مونده بود چی بگه!!                  اون بی خوابی ها و تلخی دهان همه هشدار غلبه صفرا و جنون انی بودن!! اگه
کمی طب سنتی رو تحویل بگیریم اونوقت با روزی دو سه استکان شربت
سکنجبین حال این جور ادما حسابی جا میاد هم راحت می خوابن هم تلخی دهن رفع
میشه هم جلوی خشم انی اونم زیر ظل آفتاب یه ظهر گرم!!گرفته میشه             اگه شربت سکنجبین سخته،میتونید از شربت آب لیموی تازه استفاده کنید اتفاقا
بارها بهش گفتم شربت آب لیمو بخور ! بعد از 1 روز مقداری اب لیمو ریخت
داخل چای و خورد میگفت درجا تلخی دهنم برطرف شد و دیگه هم پیش نیومد             
یه مشکل صفراوی ها خصوصا پسرهای صفراوی ،طاسی سر در قسمت جلو ی سر هستش
برای جلوگیری از این طاسی بهترین کار حجامت در سن اوج صفرا یعنی حدود 2الی
28 سالگی هستش (حجامت بین دو کتف و حجامت سر تحت نظر پزشک وارد وبا
تجربه!)

صفراوی ها عموما خواب دعوا مرافعه و جنگ و بزن بزن و جکی جان و بروسلی میبیننصفراوی ها چکار کنند تا سالم تر بمانند؟؟

از هوای خنک بهره مند بشن ..از کار و ورزش و فعالیت زیر آفتاب خصوصا در فصل تابستان خودداری کنندبهترین زمان ورزش براشون صبح زود یا غروب و شب هست وقتی هوا خنکه..شربت آب لیمو رو فراموش نکننمایعات
مصرف کنن تا ادرارشون به رنگ زرد لیمویی باشه ..ادرار غلیظ و زرد و
پررنگ با سوزش نشانه اوج گرفتن صفراست پس با مصرف مایعات خنک مثل شربت آب
لیمو و سکنجبین ،این حالت رو رفع کننبهتره با مطالعه راههای کنترل خشم و عصبانیت رو یاد بگیرن!!وبا
عمل به احادیثی که در این زمینه اومده و با تکرار و تمرین ، بر خشم
های انی خودشون غلبه کنن چون همونطور که گفتم مزاج خشم ،گرم و خشکه و باعث
سوخت صفرا و تولید اخلاط بیماریزا در بدن هر فردی خصوصا افراد صفراوی مزاج
میشه..”یه فامیل صفراوی داشتیم کنار وسیله کارش یه کاغذ گذاشته بود روش
نوشته بود” اخــــلاق سگی ممنوع!!”

غذاهای مضر برای افراد صفراوی مزاج:



 

مرکبات..خیار – انار – زرشک – گیلاس – آلبالو – گوجه سبز – سوپ جو – کاهو – اسفناج – لیموترش تازه همراه با غذا و. بهترین نوشیدنی برای رفع عطش صفراوی ها که اتفاقا خیلی هم عطش دارن ؛عرق کاسنی و عرق شاه تره هستش میتونن نیم ساعت قبل از غذا یه لیوان شربت زرشک بنوشند میتونن
تخم خیار+تخم کاهو+مغز تخم هندوانه+تخم کاسنی(هر کدوم رو که تونستید از
عطاری گیر بیارید) به مقدار مساوی از هر کدوم آسیاب کنید با هم مخلوط کنید و
یه قاشق غذا خوری از این مخلوط رو در یه لیوان آب حل کنید و میل کنید
.این برای فرونشاندن صفرا و عطش ناشی از اون خیلی مفیده

افراد صفراوی مستعد بروز چه بیماریهایی هستند:

اضطراب تپش قلب سوزش ادرار بدون علت اگزمایی که تابستونا بدتر میشه لاغر شدن شدید و بی علت شوره سر لکه بینی و افزایش خونریزی قاعدگی سرفه خشک         
یه اختلال روانپزشکی به اسم “دو شخصیتی”؛همونطور که گفتم صفرا میتونه باعث
بشه که شخص حالی به حولی باشه میگه میخنده خوشه یهو قاط میزنهیا هارت و
پورت میکنه اُلدُرم بُلدُرم راه میندازه بعد میبینی هیچی توش نیست هیچ پخی
نیست!! حالا حالت شدیدترش میشه اختلال 2 شخصیتی         این مثال اختلال 2 شخصیتی نیست یه نمونه از حالی به حولی بودنه صفراویهاست:        
یه معلم زبان داشتیم یه خانم صفراوی و شاد !که اصرار داشت ماهم تو کلاسش
شاد باشیم. ..خیلی خوش بودیهویی یه امر خلاف میلش تو کلاس میدید قاط
میزد دیدنی طرف رو می شست پهن میکرد جلوی آفتاب 2 ثانیه بعد دوباره بساط
چه چه و گلخنده پهن بود یعنی عصبانیتش تا اخر کلاس طول نمیکشید بین بچه ها
به یه آدمunstable !معروف بود خوب!دیگه هر چی از صفرا داشتم گفتم            
فقط یادتون باشه این مزاج یه مزاج عادی هستش من بیماری و مرض بهتون معرفی
نکردم بلکه مزاج خیلی از ادمای عادی دور و برمون رو که روزمره باهاشون سرو
کار داریم گفتم و اینکه چیکار کنن تا سالمتر باشن چی بخورن چی نخورن چه
اخلاقایی دارن بسته به تربیت و محیط زندگی ممکنه از تابلوی صفرا صفات خوب یا بدش نمود پیدا کنه .از رئیس جمهور و یه فرمانده موفق و شجاع جنگ تا آدم دم دمی مزاج و بد اخلاقی که هیچی توش نیست اگه درست تربیت بشن و خودشون هم در خصوص تربیت خودشون کار کنن به نظرم میتونن انسانهای موفقق و نو آور و مبتکری باشن گرم مزاجهای آینده ساز!!!

اختلال دو شخصیتی با دو قطبی فرق داره با هم !! وقتی میگیم “اختلال” یعنی فرد دچار غلبه یه خلط مثلا صفرا یا شده و بیماره و احتیاج به درمان داره نه اینکه مزاجش صفرا باشه همونطور
که صفراویها خودشون بی کینه هستن توقع دارن دیگران هم از رفتارهای اونا
کینه ای به دل نگیرن اگه مثلا سر یه سودایی قاط بزنن ،سودایی خودخوری میکنه
و به دل میگیره صفراوی میگه:اه!چه ادم بی خودی!!مگه من چی گفتم؟!!یعنی
از همه توقع بی خیالی داره (حتی سودایی مدتها از کارهای خودش عذاب وجدان
داره و هی گیر میده به قضیه!!).. صفراوی زود پشیمون میشه و گیر نمیده زود بی خیال میشه چون گیر نمیده به نظر میاد پشیمون نشده

در مورد دومی ( خون ) مزاجها : اونا هم گرم مزاجن و بسته به شدت حرارت ممکنه بینی و دهان بزرگی داشته باشن یا ممکنه سرش صفراوی باشه و هیکلش دمویچون هیکلی و دموی بودن مال صفراوی ها نیست              
سن بالای 35 سال دیگه سن سردیهاگه طرف شکم داره یعنی شکمش بلغمی شده
چاقی ای که در شکم و نیم تنه متمرکز باشه مال بلغمهیعنی طرف مزاج
پایه اش گرمه منتها الان به مقتضای سن سردی ،سردی افتاده در شکمش باز
قاطی نکنیدا!!اینایی که گفتم اصلا سخت نیست نکاتش رو کنار هم یادداشت کنید و
تمرین کنید در ضمن برای تشخیص مزاج هم باید به ظاهر جسمی توجه کنید هم
رفتارها.. این حدیث رو شنیدید:؟              شیطان در رگهای انسان جریان داره و در خون انسان به همه جای بدنش میرسه؟؟ با
توجه به اینکه شیطان و دودمانش همه از جنس جن هستن و جن هم از آتش پس فکر
کنید ببینید وقتی به شیطان جولان تاخت و تاز میدیم چه بلایی سرمون میاد به نظرم حدیث قابل تاملیه..

یک تعریف مختصر از صفرا

صفرا ماده ای سبز رنگ و تلخ مزه هست که در کبد ساخته میشه و در کیسه صفرا که درست زیر کبد قرار گرفته ذخیره میشه             صفرا از آب و چربی و پروتئین و یه سری ترکیبات دیگه ساخته شده چربی صفرا همون چربی معروف خودمون یعنی” کلسترول” هست در طب قدیم اومده که افزایش کلسترول خون فرد رو صفراوی مزاج میکنه از طرفی ممکنه بدون هیچ مشکل و بیماری ای ،صفرای فرد بر دیگر اخلاطش برتری داشته باشه مثلا جوونتر ها صفراوی مزاج تر از پیرها هستن برای همین جوشی تر و بر افروخته تر هستن آمریکاییها هم صفرای خونشون از آدمای دیگه بیشتره *@*@*@*@*@*@ از علایم غلبه خلط صفرا بر بقیه اخلاط(یعنی خون و بلغم و سودا) : بی اشتهایی تهوع و و یه نیمچه استفراغی که یه مایع تلخ زرد – سبز رو از معده به دهان بالا میاره گزگز
و سوزن سوزن شدن پوست(مثلا یکی از مریضام که کلسترول خونش خیلی بالا بود و
چند تا از علائم صفراوی شدن رو داشت ابراز میکرد که احساس میکنه انگار در
قسمتهای مختلف پوست بدنش سوزن فرو میکنن یا انگار یکی نیشگونش میگیره!!)
خشکی دهان و بینی مزه تلخ دهان زرد شدن رنگ چهره زبان زبر و خشک میشه فرد احساس گرما میکنه و از نسیمهای خنک لذت میبره دیدن
خوابهای آتشین مثلا دیدن خواب بخار حمام و آتیش و از این جور چیزها و اگه
دیگه خیلی صفراوی باشه چیزهایی که زرد نیستن رو هم به رنگ زرد میبینه
اگه یه وقت در اثر ناپرهیزی و افراط و تفریط دچار این علائم شدین و
احساس کردین که صفرای خونتون بالا زده بهتره ترکیبات صفرا بُر مصرف کنین مثلا دم کرده نعنا قبل از غذا و هویج و آرتیشو یا کنگر فرنگی..اینا صفرا بُر هستن صفراوی
شدن باعث یه سری سردردهایی میشه که نوشیدن یه لیوان چای که لیمو ترش داخلش
چلونده باشیم میتونه خیلی سریع باعث بهبود این سردرد بشه

در مزاج صفراوی پوست به رنگ زرد درمیاد در پزشکی هم داریم اگه مقدار بیلی روبین که یکی از اسیدهای ذخیره شده در کیسه صفراست بالا بره پوست بدن زرد میشه البته این زردی همیشه اوله اولش از سفیدی چشم شروع میشه یعنی
اگه از فرق سر تا نوک پاهاتون عینهو لیمو زرد باشه اما صلبیه و سفیدی چشم
زرد نباشه این زردی ناشی از صفرا نیست بلکه: شاید مرکبات زیاد خوردین یا
تیرویید کم کار بوده که بدون درگیر شدن چشم ، بقیه بدنتون زرد شده به هر حال تا اینجا با ترکیب مطالب طب قدیم و جدید : زردی
پوشت ناشی از غلبه صفرا اول از همه از سفیدی چشم شروع میشه و بر حسب شدت
پوست بدن رو هم درگیر میکنه و درگیری پوست بدون درگیری چشم نداریم البته
اگر در اثر انسداد مسیر خروج صفرا به روده صفرای خون بالا بره خارش پوست هم
داریم (خارش + زردی پوست که مایل به سبزه


Please publish modules in offcanvas position.

سودا از گرمی جگر، ناتوانی طحال، سردی انجماد کننده، دوام یافتن احتفان، و بیماری های مداوم که اخلاط را از بین می برد، بوجود می آید*سودا به علت زیادی ترشح غده تروئید می باشد، البته گه گاهی این غده ترشحات آن تعادل خود را از دست داده یک روز زیاد و یک روز کم می شود و البته این را هم می دانید که هم غده زیر نظر و فرمان غده هیپوفیز بوده و اگر در ترشحات آن به غده تیروئید خللی ایجاد شود باز هم نشانه های بالا که مخصوص سودا- بلغمی است بروز می کند و همچنین زمانی که املاح اضافی در بدن انباشته شود سودا افزایش می یابد.(6) سودا خلطی سیاه رنگ که معمولاً از تجمّع و تهاجم و تکاثر و رسوب و سوختن یا متابولیسم سایر اخلاط دیگر خصوصاً صفرا در بدن بوجود آمده گاه نیز با خوردن مستقیم املاح معدنی مثل: کلسیم، فسفر، پتاسیم و سدیم خلط سودا در خون پدیدارمی گردد ( قابل توجه مصرف کنندگان حرفه ای قرص های کلسیم دار و مولتی ویتامین های ملح دار) 1) غذا های ساده: الف) غذاهای بسیار گرم (بادمجان، پیاز پخته)، پیاز خام سودا زدا است. ب) غذاهای سرد وخشک ج) غذاهای حرام(حتی اگر شربت عسل باشد) که درمانش روزه است.سودا مثل خاک است وتا غذا حلال نباشد عارف قدرت پرواز در ملموت را ندارد. د) غذاهای مانده و غذاهای سریع پخته شده و میوه های نارس و غذاهای فریز شده.2) محل زیست (سرد و خشک، گرم و خشک)3) غم مستمر 4) بیماری های مزمن و مستمر5) کبد( بیش از اندازه گرم باشدیا بیش از اندازه سرد باشد)6) معده (بیش از اندازه گرم یا بیش از اندازه سرد باشد)7) آسیب موضعی ( هماتوم)8) بی تحرکی جسمی (که درمانش روزه و مطالعه و کم خوری است)9) بی تحرکی فکری (که درمانش روزه و مطالعه و کم خوری است)1) بی تحرکی جنسی؛

امّا درمانش: روزه + کم خوری + مطالعه + نخود آب + روغن زیتون + شیره خرما یا خود خرما + تخم مرغ + آخر نخودآب11) سوء ظن سودا زا است.12) رنگ سیاه ( در حدیث پوشیدن لباس سیاه کراهت دارد، سودایی زندگی را تاریک می بیند)13) بوهای بد و بعضی بوهای خیلی گرم14) نبودن انس(آسمانی یا زمینی)15) تماس با چیز های سرد (تماس زیاد با آب، وسواسی سودایی پدید می آورد)16) برخی داروها17) خرده خوری18) پرخوری19) نهار خوردن2) ایستاده غذا خوردن 21) وسایل الکتریکی والکترونیکی22) ترافیک23.) دائم در سفرهای طولانی بودن24) آپارتمان نشینی (نرفتن داخل مناظر) 25) آلودگی های صوتی و شیمیایی در هوا26) خواب صبح و غروب27) خواب زیاد28) خندیدن زیاد29) نخندیدن زیاد3) الکل گرم حاد است در بلند مدت سودا زا است.31) مصرف نگهدارنده ها32) تصمیم گیری های سریع همراه با استرس شدید (اسکی بازی، موج سواری، موتور سیکلت، مسابقات ماشین رانی و همچنین بازی رایانه ای اینگونه ورزشها)33) سوداء موضعی در اندامی که درمعرض گرما یا سرمای مستمر باشد.34) نشستن مداوم (سودای موضعی در اندام تحتانی)

بیماری های ناشی از افزایش سودا در بدنسودا در بدن از چند راه افزایش می یابد:1. غلظت خود سودا، یعنی فرد، مواد حاوی سودا زیاد بخورد؛2. اگر خون که در کل بدن جریان دارد، در معرض حرارت قرار بگیرد، تبدیل به سودا می شود؛ مثل کارگر نانوایی یا کشاورزها. یا اگر خون در مغز بسوزد و تبدیل به سودا شود؛ مثل تماس با صدای مداوم و سنگین در کارخانه ها؛ 3. سودای دیگر از راه سوخته شدن صفرا به وجود می آید؛ به این صورت که اگر صفرا خیلی بالا برود و بیش از حد باشد، می تواند به سودا تبدیل شود. بنابراین صفرای بالا را باید در مراحل اولیه درمان کرد تا به سودا تبدیل نشود؛ 4. اگر بلغم غلیظ شود و رسوب کند، می تواند به سودا تبدیل شود.سودا به هر دلیلی در بدن بالا رفت، می تواند بیماری های زیر را ایجاد کند:الف) اگر سودا در سر زیاد باشد، می تواند باعث کم خوابی شود، اگر مقداری افزایش پیدا کند، می تواند باعث افزایش درک صدا در سر و احساس مداوم وز وز در گوش باشد. در بینی می تواند باعث افزایش قدرت بویایی شود؛ این افراد همیشه بوهای خیلی ضعیف را هم استشمام می کنند.ب) سودا در عروق ریز رسوب می کند. در دور چشم باعث سیاهی می شود که اگر خونش رقیق شده و سودا بیرون رود، این حلقه سیاه از بین می رود. در پیری این سودا شبیه دانه های عدس بوده در کل پوست منتشر می شود.سودا در عروق انتهایی می تواند باعث ایجاد واریس پا و در دستگاه گوارش باعث ایجاد بواسیر شود.ج) سودا در پوست باعث ایجاد اگزمای سودایی می شود، مثل بیماری صدف (سوریاسیس) یا بیماری لوپوس.د) سودا در مغز باعث افزایش تصویرگری (هالوسیناسیون) می شود. به طور کلی 7% منشأ بیماری های اعصاب و روان افزایش سودا می باشد؛ مثل وسواس، خصوصاً وسواس های فکری؛ بیماری های دو قطبی مثل افسردگی ـ سرخوشی، انواع افسردگی ها و یا انواع تصورات نادرست مغزی.هـ) یکی از راه های ورود سودا به بدن مصرف مواد مخدر و الکل است. مواد مخدر دارای یک گرمی ابتدایی و یک سردی انتهایی است؛ بنابراین در اثر مصرف مداوم باعث رسوب شدید سودا در بدن می شود. به همین دلیل، این افراد همیشه دارای اندام لاغر بوده و سیاه چرده، خواب آلود، دارای تصورات نادرست و تصویرگری غلط مغزی هستند.الکل نیز همین تأثیر را بر بدن می گذارد، بنابراین برای بیرون کردن اثرات سمی الکی از بدن باید درمان سودا کرد.و) اگر سودا بیش از حد در بدن رسوب کند و درمان نشود، می تواند منشأ انواع سرطان ها در بدن باشد. بافت سرطانی مزاجش سوداست و سرطان در هر عضو، ناشی از رسوب سودا در آن عضو است. از این رو برای جلوگیری از بروز سرطان باید سودا را از همان ابتدا که کم است، از بدن بیرون کنیم. یکی از راه های دفع سودا در بدن، مزاج نرم و خوب کار کردن گوارش و روده هاست؛ یعنی یبوست و خشکی مزاج یکی از عوارض رسوب سودا می باشد. اگر افراد بخواهند همیشه سالم و شاداب باشند، باید از یبوست پیشگیری کنند.

تغذیه سودایی مزاج ها این افراد باید از خوردن غذا های چرب ، شور ،مانده و بیات به خصوص گوشت ، ماهی دودی ، شیرینی جات مصنوعی ، ادویه جات ، چای و نیز خوردن قرص های جلوگیری نیز خودداری کنند و در عوض از مسهل های گیاهی مانند قدومه شیرازی ، بارهنگ ، تخم ریحان و مرو استفاده کنند و بین نوشیدنی ها از نوشیدن مایعات به خصوص آب یخ ، نوشابه های گاز دار و دوغ خودداری کنند . این افراد باید از مصرف کشک و ماست نیز پرهیز کنند . مصرف پنیر با چای شیرین برای این افراد بسیار زیان آور است زیرا رسوبات خون در این نوع افراد افزایش می یابد و اکثرا دچار یبوست مزاج می شوند در عوض استفاده از غذاهای گیاهی مانند : آلو ، اسفناج ، کدو تنبل ، هویج فرنگی پخته بسیار مفید است .کلیه غذاهای گرمی بخش مانند : گوشت شتر ، گوشت گوسفند ، کبوتر ، سار ، گنجشک . در صورت مصرف برنج ساده ، حتما از شوید ، زیره سیاه استفاده شود . سبزیجات گرم مانند : نعنا ، ریحان ، ترخون ، مرزه ، جعفری و تره ، انواع کلم ، ساقه کرفس و نیز خورن عسل ، توت سفید ، کشمش ، انجیر ، خرما ، هل ، دارچین ، زعفران و آفتیمون و استفاده از بذر های ملین مانند قدومه شیرازی .

سودا چیست ؟

سودا، افیون بدن است که باعث غلظت خون، گرفتگی عروق و اسپاسم های عضلانی، دردهای مفصلی، سردی، ضعف و ناتوانی بدن می شود؛ که البته از غلبه سودا این عوارض بوجود می آید و از آن جمله فشارهای عصبی، استرس ، غم و اندوه و مختل شدن رابط شخصی حتی با خود می شود تا چه رسد به اجتماع و اطرافیان خود پس کمر همّت را ببندیم و از رفتارهای افراطی و تفریطی (از جمله خواب زیاد و کم خوابی، پرخوری کم خوری، کارپر فشار وبیکاری، دیر خوابیدن و خوابیدن بین الطلوعین و خواب دم غروب و شغل پر استرس و گرمای شدید و سرمای شدید و دوری از طبیعت شادی بیش از حد و فکر و خیال زیاد و نگرانی مداوم و کشیدن سیگار و بدهکاری دائم و سکوت مداوم و شلوغی مداوم و استفاده بیش از حد از موبایل و کامپیوتر و ) و همچنین از خوردن غذاهای فریز شده مانده و مشروبات الکلی و خوردن مستقیم املاح معدنی مثل کلسیم و غذاهای خیلی شور و تند و تلخ و آب یخ و بپرهیزیم، تا زندگی آرام و با لذّت و متعالی داشته باشیم. در این مزاج، خشکی و سردی هر دو با هم زیاد شده است.الف) خصوصیات ظاهری: پوست خشک، استخوان بندی ظریف، قفسه سینه جمع، اندام باریک و بدون ماهیچه می شود. لب و دهان و بینی کوچک است. رگ ها آشکار، نازک و برجسته می شوند. موهای وز وزی و مجعد دارند، پوست زود خشک و چروک می شود و رنگ پوست به نقره ای نزدیک است.ب) خصوصیات گوارشی: جگر آن ها سرد و اشتهایشان کم است. زود سیر می شوند، تمایل به گرمی جات داشته و به مایعات نیز علاقه دارند. به علت سردی گوارش، قدرت هضم شان بالا نیست و هر چیزی را به راحتی هضم نمی کنند؛ با این حال استعداد چاقی ندارند و اصلاً چاق نمی شوند.ج) خصوصیات روحی ـ روانی: این افراد، در رفتار بسیار نکته سنج و ریزبین بوده و بازرس کارآمد هستند. معمولاً کم می خوابند، همیشه خسته اند و از لحاظ جنسی، پر تمایل ولی کم توان هستند.تمام گروه ها و مزاج های یاد شده، اگر در مزاج خود سالم و متعادل باشند، هیچ مشکلی ندارند، طبیعی هستند و می توانند یک زندگی خوب و شاد داشته باشند، اما اگر مزاج جبلّی به صورت بیش از حد بروز کند، مثلاً یک فرد صفراوی، دچار غلبه صفرا شود؛ در اثر افزایش صفرا دچار بیماری می شود. یا اگر یک فرد دموی، از شدت خوردن سردی زیاد، علائم افزایش بلغم را پیدا کند، دچار بیماری می شود و باید تعدیل و درمان گردد.درمان سودابه طور کلی درمان بیماری های سودایی چند پایه دارد.یکی از پایه های آن مصرف داروها و غذاهای گرم، مرطوب و سرد مثل سرکه انگبین (که از ترکیب سرکه + عسل + عرق نعناع تشکیل شده) یا شربت عسل (عسل + لیموترش + آب) است که در ضرورت لازم همراه آن از روغن مالی ها و چرب کردن پوست به وسیله روغن های متعادل مثل گل بنفشه استفاده می شود. برای مشکلات سودایی در مغز استفاده از استشمام عطر گل محمدی، عطر یاس، عطر بهار نارنج مفید است.در کنار این داروها از بادکش گرم، حجامت و فصد هم می توان استفاده کرد. یکی دیگر از درمان های اصلی در رفع سودا رژیم های رفع سوداست که در ادامه به آن می پردازیم.غذاها و داروهای گیاهی در درمان سودابدترین نوع تغذیه خوردن غذاهای سرد و خشک است که بسیار به بدن ضرر می رساند. سردی و خشکی با هم مشکلی در بدن ایجاد می کند به سودا که اساس و منشأ بسیاری از بیماری های صعب العلاج و خطرناک را تشکیل می دهد.نحوه ایجاد سودا در بدنالف) در اثر خوردن سردی جات مخصوصاً سردی جات خشک، مثل چای، برنج زیاد (خصوصاً برنج های هندی و پاکستانی)، شکلات، قهوه و.ب) در افراد صفراوی که خود دارای مزاج گرم و خشک هستند، استرس و ناراحتی به سرعت باعث تبدیل شدن صفرا به سودا می شود؛ بنابراین ما معمولاً غلبه سودا را در افراد صفراوی می بینیم.ج) کسانی که یبوست مزمن دارند؛ زیرا نمی توانند سودای تولید شده در بدن را به راحتی از بدن دفع کنند. این سودا در بدن می ماند و آرام آرام زیاد شده و باعث به وجود آمدن بیماری می شود.د) کسانی که ساعت های بسیار زیاد زیر حرارت مستقیم آفتاب قرار دارند، در معرض غلبه سودا هستند و باید توجه کنند؛ مثل کشاورزان، کارگران راه سازی و جاده سازی و.هـ) کسانی که از مواد مخدر یا الکل استفاده می کنند. این افراد به مرور دچار غلبه سودا می شوند. افراد سودایی دارای ظاهری خمیده، لاغر اندام، سیاه چرده، رگ های برجسته پوستی و دارای انرژی کم می باشند. معمولاً خیلی زود خسته می شوند و دارای انرژی کافی در زندگی نیستند.درمان غلبه سودا مقداری پیچیده تر از سایر خلط های دیگر است؛ زیرا در این خلط، سردی و خشکی با هم افزایش پیدا کرده است و نمی توان با گرمی یا سردی به تنهایی آن را درمان کرد؛ به همین دلیل باید از درمان های ترکیبی استفاده کرد. اساس درمان بر یک داروی ترکیبی از: گرمی + تری و خنکی + یک داروی متعادل می باشد. یکی از بهترین این درمان ها، سکنجبین یا همان سرکه انگبین است که با فرمول: 2 واحد عسل + 1 واحد سرکه خانگی + 2 واحد عرق نعناع تهیه می شود.پایه دیگر درمان این افراد، حل کردن مشکل یبوست آن هاست. همان طور که گفته شد، اگر کسی یبوست نداشته باشد، مقداری از سودای تشکیل شده را به راحتی از گوارش دفع خواهد کرد و اگر سودای ایجاد شده با سودای دفع شده در حال تعادل باشد، فرد هیچ گاه دچار غلبه سودا نخواهد شد. اما اگر فرد به علت های مذکور دارای سودای بالایی باشد، اگر یبوست نداشته باشد، به راحتی غلبه سودا یا تبدیل سودا به سایر موارد دفعی و دفع آن حل خواهد شد؛ اما اگر یبوست داشته باشد، درمان بسیار مشکل خواهد بود.درمان یبوست بر سه پایه اساسی استوار است:الف) نخوردن یا کمتر خوردن مواد یبوست زا یا خشک مثل برنج، چای پررنگ، نوشابه و کاکائو.ب) خوردن مواد ملین مثل: زیتون، روغن زیتون، انجیر، آلو، انگور، طالبی و سبزیجات تازه مثل تره، ریحان و پیازچه و و غذاهای مسهل مثل آش.ج) گاهی یبوست آن قدر شدید است که با خوردن مواد غذایی ملین برطرف نشده و نیاز به مسهل دارد. این مسهل می تواند یک نوع خوراکی مثل گل گاوزبان، خاکشیر، آب جوش (خاکشیر 5 دقیقه آرام بجوشد) یا دارو مثل برگ سنا + گل سرخ، صبر زرد و روغن کرچک باشد و از این طریق می توان یبوست را درمان کرد.مواد زیادی می توانند یبوست را برطرف کنند که با توجه به شرایط، سن، جنس و بیماری افراد متفاوت هستند. پس از درمان یبوست افراد، با رویش های ساده تر می توان سودای اضافی را از بدن دفع کرد.برای این کار کافی است از مواد و غذاهای گرم به همراه تری استفاده کنیم؛ مثل شربت عسل + آبلیموی خانگی یا عسل + سرکه سیب؛ یا شیره خرما + آب نارج و بسیاری مواد مشابه دیگر.روش دیگری که در درمان سودای اضافی می تواند کمک کند، خوردن آش است. آش باعث می شود که سودای تمام بدن با هم متصل شده و اصطلاحاً «نُزج» پیدا کنند و به راحتی آماده دفع شدن از بدن گردند. برای این کار می توان از دو روش استفاده کرد:1. روش سریع که به فرد توصیه می کنیم، این است که پانزده روز متوالی آش میل کند و سایر خوراکی ها را کنار بگذارد و بعضی کمکی های درمانی مثل سیب را هم در کنارش بخورد؛ سپس روز آخر یک مسهل قوی مثل برگ سنا + گل سرخ بخورد تا سودا کامل بیرون رود.2. روش دیگر این است که به بیمار توصیه می کنیم، یکی از وعده های غذایی اش در روز آش باشد، خصوصاً آش جو؛ این امر نیز به درمان سودا کمک شایانی خواهد کرد. در نهایت، از درمان های موضعی ای مثل فصد یا همان رگ زدن هم می توان بهره گرفت. در کنار آن بادکش گرم و تر و روغن مالی نیز مؤثر است.1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *