درمان گیاهی درد کف پاها

خواص دارویی و گیاهی

درد پا یکی از شایع ترین بیماری ها در زندگی مردم در هر گروه سنی است که می تواند در هر نقطه از جمله انگشتان پا ، مچ و کف پا باشد ، با درمان پا درد با ما همراه باشید .

پا درد ممکن است به دلایل متعددی از قبیل : پیری ، پوشیدن کفش های ناراحت کننده ، پیاده روی بیش از حد ، ایستادن روی پای خود برای مدت طولانی ، کمبود مواد معدنی ، دیابت یا غیره باشد .

روش های خانگی معتددی برای مراقب و درمان پا درد وجود دارد که چند مورد آن را برای شما خواهیم گفت

 

 

درمان گیاهی درد کف پاها

لیست مطالب :

درمان داغ و آب سرد می تواند در درمان درد پا موثر باشد . آب داغ سبب افزایش جرایان خون و آب سرد سبب کاهش التهاب می شود .

سرکه برای درمان های مختلف از جلمه درمان پا درد استفاده می شود و می تواند سبب کاهش التهاب و درد آن شود .

 

 

یخ درمانی یک راه خوب برای کاهش درد و تورم پا می باشد .

روغن گل میخ در درمان سر درد ، درد مفاصل ، قارچ ناخن و نیز درمان پا درد به دلیل افزایش گردش خون بسیار موثر است .

فلفل قرمز یک منبع عالی از کپسایسین است که می تواند در درمان درد پا ، فشار عضلانی و کمر درد به شما کمک کند .

دانه های خردل می تواند برای درمان پا درد استفاده شود زیرا آنها کمک می کنند که آب سمی از بین رود .

همچنین سبب افزایش گردش خون و کاهش التهاب و در نتیجه سبب رهایی از درد می شوند .

انجام حرکات کششی و نرمشی در صورتی که درد پای شما ناشی از گرفتگی عضلات و کشیدگی آنها باشد می تواند بسیار موثر واقع شود و سریع به پا درد شما بهبود بخشد .

مارچوبه یک روش خوب برای درمان پا درد می باشد زیرا به عنوان یک دیورتیک طبیعی عمل می کند و باعث می شود مایع اضافی از بدن شما خارج شده و سبب کاهش التهاب شود .

روغن های ضروری مانند روغن اوکالیپتوس ، روغن نعناع و روغن رزماری باعث کاهش خستگی ، درد و درد مفاصل می شود .

شما همچنین می توانید به یک متخصص ماساژ مراجعه کرده و از ماساژ درمانی برای درمان درد پا خود استفاده کنید

دفعه بعدی که از درد پا رنج می برید می توانید از هرکدام از روش های بالا دوباره استفاده کنید اگر درد شما بیش از حد و غیر قابل تحمل می باشد برای درمان پا درد خود لازم است حتما به یک پزشک مراجعه کنید

 

Comment

13 درمان گیاهی سوزش کف پا

احساس سوزش و گزگز در کف پاها و داغی پاها بسیار ناخوشایند است که امروزه اکثر افراد در هر سن و سالی و در هر موقعیت جغرافیایی به آن مبتلا می شوند.این سندروم باعث احساس سوزش و التهاب در کف پاها می شوند و اغلب غیرقابل تحمل است.در اکثر مواقع این سوزش موجب کسالت و کرختی افراد می شود.پزشکان معتقدند ابتلا به این وضعیت، همانند سندروم پاهای بیقرار ، علتهای متفاوتی همچون گردش خون ضعیف در پاها، عدم تعادل در سیستم عصبی بدن،دیابت، قرار گرفتن در معرض سموم خاص ، جراحات پا، ایستادن به مدت طولانی، بیماری کلیه، بیماری های عروقی ،کمبود ویتامین B، کمبود کلسیم و اسید فولیک در بدن می تواند داشته باشد.سوزش کف پا ممکن است نشانه هایی مانند قرمزی و تورم پوست، تعریق زیاد و تغییر رنگ و بافت پوست را به همراه دارد.این سندروم را می توان با دارو کنترل کرد اما اکثر افراد به سراغ درمان های خانگی و گیاهی می روند زیرا تجربه ثابت کرده درمان های گیاهی بهترین نتیجه را می دهند و این سندروم را بهبود می بخشند.13 مورد از بهترین و موثرترین درمان های گیاهی را در این مقاله مطالعه نمایید تا سریعتر سوزش پاهایتان را درمان نمایید.

ویتامین B1 در مقایسه با ویتامین های متداول منحصر به فرد است و خواص بسیار دارد.بر خلاف بسیاری از ویتامین ها، بدن ویتامین B1 را به طور طبیعی تولید نمی کند.این به این معنی است که باید هر روز توسط یک رژیم غذایی مناسب تولید کنند.عدم انجام این کار کمبودهایی را در بدن ایجاد می کند.ویتامین های نوع B معمولا به تولید گلبول های قرمز، گردش خون و عملکرد سلول های عصبی کمک می کنند.با دریافت این ویتامین قطعا سوزش پاها کاهش می باید.بنابراین گام اول در جهت بهبود سوزش پاها تامین ویتامین B است.سبزیجات و دانه های سبز سرشار از ویتامین B هستند آنها را در بره غذایی روزانه خود قرار دهید.

زالزالک یک گیاهی دارویی محسوب می شود و تهیه دمنوش آن بسیار آسان است.نوشیدن دو فنجان چای زالزالک( دم کردن آن همانند چای معمولی است)، در روز توصیه می شود.زالزالک به سندروم سوزش پاها کمک می کند زیرا با باز کردن رگ های خونی موجب بهبود جریان خون در پاها می شود.زالزالک از محبوبترین داروهای گیاهی برای درمان سوزش پاها می باشد.

در حالی که اکثر افراد آویشن را تنها به عنوان ادویه ای برای طبخ غذا می شناسند باید گفت آویشن از موثرترین داروهای گیاهی برای درمان سوزش و التهاب پاها است.خیساندن پاها در آب های سرد و گرم که با آویشن مخلوط شده اند کمک به بهبود گردش خون پاها می کند.2وان از آب های گرم و سرد تهیه کنید در هر یک مقداری آویشن تازه بریزید و مخلوط نمایید.هر 3 دقیقه پاهایتان را بین 2 آب تعویض کنید.این کار را به مدت 2 دقیقه در هر روز تکرار کنید.بعد از گذشت چند روز شما خواهید دید اثری از احساس سوزش و داغی در پاهایتان وجود ندارد.

درمان گیاهی درد کف پاها

سرکه سیب خواص بسیاری دارد از جمله اینکه به متعادل نگه داشتن PH بدن کمک می کند و معمولا برای درمان سوزش و خارش پا مورد استفاده قرار می گیرد.2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب گرم بریزید و یک بار در روز بنوشید.هم چنین می توانید سرکه سیب را با نمک دریا مخلوط کنید و به مدت 2 دقیقه در روز پاهای خود را با آن بشویید.

زردچوبه حاوی مواد مغذی می باشد که به بهبود گردش خون در کل بدن کمک می کند.علاوه بر این زردچویه دارای خواص ضد التهابی است که به کاهش احساس سوزش و درد پا کمک می کند.شما می توانید 2 قاشق غذاخوری زردچوبه را در یک لیوان آب گرم ریخته و 2 بار در روز بنوشید.

آب سرد از بهترین درمان های خانگی برای کاهش سوزش پا است.آب سرد به سرعت بی حسی،تورم و کرختی پاها را بهبود می بخشد.وان را با آب سرد پر کنید هر چند دقیقه پاهایتان را داخل وان قرار دهید و خارج کنید.این کار را چند بار در طول روز انجام دهید.برای مدت طولانی پاها را در آب سرد قرار ندهید چون ممکن است نتیجه عکس بدهد و سندروم را بدتر کند.و همچنین از قرار دادن کیسه یخ بر روی پاها جدا خودداری نمایید.

نمک دریا به تسکین پاها و بهبود احساس سوزش و داغی کمک می کند.این نمک که از سولفات منیزیم تشکیل شده می تواند به کاهش التهاب و سوزش و درد پاها کمک کند.علاوه براین نمک دریا عملکرد سلول های عصبی را بهبود می بخشد.نصف فنجان نمک دریا را در وان بریزد.آب گرم را داخل وان ریخته و خوب مخلوط نمایید.پاها را به مدت 1-15 دقیقه در وان قرار دهید.می توانید این کار را هر روز یا هر چند روز یک بار انجام دهید.

زنجبیل یکی دیگر از داروهای موثر برای درمان سوزش پا است.وجود چندین ماده فعال در زنجبیل باعث افزایش گردش خون در بدن می شود.یک قاشق چای خوری آب زنجبیل را با روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کنید و پاها را به مدت 1-15 دقیقه در این مخلوط قرار دهید.هم چنین می توانید دم کرده زنجبیل را به مقدار 2 فنجان هر روز بنوشید.

 

روغن خردل به بهبود گردش خون در پاها کمک می کند.روغن خردل گرمایی را آزاد می کند که برای درمان سوزش پا بسیار موثر است.توصیه می شود پاها را با این روغن ماساژ دهید و از فواید آن بهره مند شوید.

سیر هم دارای خواص ضد التهابی است و می تواند احساس سوزش در پاها را درمان کند.با ماساژ پا با روغن سیر پاهایتان را از هرگونه سوزش و درد رها کنید.

روغن نارگیل از موثرترین درمانهای این سندروم است.روغن نارگیل به دلیل خواص ضد التهابی، سوزش را در عضلات و بافت های پا به طور موثر درمان می کند.توصیه می شود پاهایتان را با روغن نارگیل ماساژ دهید.

روغن ماهی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است که هم چنین به عنوان عامل ضد التهاب عمل می کند و در تغذیه بافت های بدن بسیار موثر است و می تواند از ایجاد التهاب و سوزش در پاها جلوگیری کند.بنابراین توصیه می شود روغن ماهی را در بره غذایی روزانه خود قرار دهید.

پودر فلفل هندی را تهیه نمایید و آن را روی پاهایتان قرار دهید تا سوزش و خارش پاها را کاهش دهد.همچنین می توانید پودر فلفل را با آب مخلوط نمایید و روی پاها قرار دهید.

منبع: پزشک پا

ببخشید، برای نوشتن باید وارد بشوید

پزشک پا یک منبع تخصصی برای پاسخگویی به بیماری های پا است و همواره بهترین راههای درمانی را به بیماران ارائه می دهد. تخصص پا ، این تخصص همان‌طور که از ش پیداست، علمی است که در مورد بررسی، تشخیص و درمان مشکلات پا بحث می‌کند. این علم برخلاف رشته های مکمل مثل کایروپرکتیک یا طب گیاهی، جزو علوم پزشکی بر پایه شواهد (Evidence-based medicine) محسوب میشود.

پزشک پا متخصص جراحی های پا و ستون فقرات

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت و درمان درد کف پا آشنا شوید.

درمان گیاهی درد کف پاها

کف پا عملکردی مشابه جذب کننده ضربه برای کل بدن دارد. هر گاه که پای خود را بر روی زمین قرار می دهیم، بسته به اینکه در حال راه رفتن، دویدن، یا پریدن باشیم، فشاری تا 5 برابر وزن بدن خود به پا وارد می نماییم. در صورتی که برای این فشار هیچ جذب کننده ضربه وجود نداشته باشد، فشار ناشی از هر قدم می تواند حتی باعث شکستن یا در رفتن استخوان های کف پا، پایین پا، یا پایین کمر شود.

هنگامی که درد در ناحیه کف پا و سوزش کف پا احساس می شود، این موضوع به معنی اینست که کف پا دچار بیماری شده و نمی تواند به درستی وظایف خود را انجام دهد. در ادامه به بررسی علت درد کف پا میپردازیم ، در صورتی که این مشکل درمان نشده و به حال خود رها شود، می تواند باعث ایجاد درد مداوم در کل ناحیه پا، زانو و همچنین بروز درد لگن و پایین کمر شود.

کف پا اولین ساختار در بدن است که هنگام راه رفتن فشارهای وارد شده از بدن را جذب میکند و به محیط بیرون منتقل میکند زمانیکه اتفاقی برای این ناحیه بیفتد باعث ایجاد درد کف پا و آسیب دیدگی دراین مفصل میشود. علت درد کف پا دلیل های متعددی دارد از جمله:

بیماری خار پاشنه پا یکی از علل درد پاشنه پا است که با درد و التهاب لیگامان بلند و ضخیمی، موسوم به فاشیای پلانتار، همراه است که از ابتدا تا انتهای کف پا کشیده شده است و استخوان پاشنه را به پنجه و انگشتان وصل می‌کند.

درد زیر انگشتان پا

آسیب دیدگی کف پا یکی ازرایج ترین علل درد کف پا است. ماهیچه های کف پا بافت های اتصال ضخیمی هستند که باعث حفاظت ازکف پا در پایین پا شده است این ناحیه از قسمت پاشنه پا به سمت استخوان متاتارسال درجلوی کف پا امتداد دارد زمانیکه کف پا دچارآسیب دیدگی شود منجر به التهاب میشود و در نهایت درد در کف پا ایجاد می شود. کشیدگی، رگ به رگ شدن، کبودی وشکستگی براثر یک فشار یا ترکیبی از فشار ها روی پا ایجاد میشود آسیب دیدگی هایی مانند زمانیکه فردی برروی پای شما پا میگذارد فقط باعث کبودی پا نمیشود بلکه میتواند منجربه آسیب دیدگی ساختارهای اولیه و ثانویه پا شود تعداد زیادی از ماهیچه های ناحیه تحتانی ساق پا به ناحیه پا یا نزدیک کف پا متصل شده اند.

آسیب دیدگی یا گرفتگی ماهیچه ها میتواند منجر به مشکلات بیومکانیکی و در نهایت درد کف پا شود. آسیب دیدگی های کف پا ممکن است بر اثرضربه تکی، پیچ خوردگی و ضربه های مکرر پا ایجاد شود و در نهایت منجر به شکستگی شود. رگ به رگ شدن کف پا زمانی ایجاد میشود که لیگامان های کف پا که استخوان های این ناحیه را به یکدیگر متصل کرده اند بیش از حد کشیده شوند و فیبرهای آن پاره شوند. آسیب دیدگی های ماهیچه های پا هم ممکن است با کشیدگی، استفاده بیش ازحد مفصل، تحمیل وزن زیاد روی پا، کبودی یا بریده شدن پا ایجاد شود. همچنین زمانیکه کف پا بر اثر حرکات مکرر فشارهای زیادی را تحمل کند می تواند منجر به بیماری آرتروز شود.

آسیب دیدگی های مکرری که بر اثر ایجاد ضربه های خفیف بر ناحیه کف پا تاثیر میگذارد می تواند منجر به شکستگی ناشی از فشار، درد کف پا و آرتروز های مزمن شود. آسیب دیدگی های ناشی از ضربه های جزئی زمانی ایجاد میشود که ساختارهای بدن تحت فشار قرار می گیرد. مواردی که می تواند منجر به این گونه آسیب دیدگی ها شود عبارتند از دویدن روی سطوح ناصاف که یا خیلی سخت یا خیلی صاف است، دویدن با پوشیدن کفش های ناسب و بی کیفیت که فشارهای وارد شده را جذب نمی کند یا انجام مسابقات سخت و طولانی مدت یا انجام فعالیت های مکرر است.

درد و ضعف معمولا همراه با کشیده شدن کف پا در ناحیه پایین پا رخ میدهد. درد کف پا باعث کاهش کشش و انعطاف کف پا میشود و زمانیکه پا حرکت میکند درد کف پا افزایش یابد. درموارد شدید زمانیکه روی کف پا فشار وارد شود درد افزایش میابد بروز دردهای خاص که منجر به ضعف در کف پا میشوند نشان دهنده مشکل و اختلال در ناحیه خاصی از پا است. دردی که هنگام حرکت ایجاد میشود نشان میدهد که اختلال در نقاط خاصی از بدن تاثیر گذاشته است.

استخوان ها ولیگامان ها مفصل را ساخته اند واستخوان ها بوسیله لیگامان ها به یکدیگر متصل شده اند. کشیدگی معمولا در لیگامان ها ایجاد میشود درقسمت کف پا لیگامان هایی در انتهای کف پا قرار دارند این لیگامان ها استخوان ها را به استخوان های دیگر در طرفین و انتها متصل کرده اند هر گونه ضعف و بی حسی در مفصل نشان دهنده رگ به رگ شدن کف پا است.

درناحیه ای که ضعف بسیارشدید است شکستگی ایجاد میشود ازعلائم شکستگی برآمدگی در ناحیه شکستگی و چرخش انگشتان پا است. ماهیچه هایی که از ناحیه کف پا محافظت میکنند به دو گروه تقسیم میشوند: ماهیچه هایی که در بالای ناحیه کف پا قرار گرفته است و از جلوی ناحیه تحتانی ساق پا شروع شده است و به بلند شدن کف پا کمک میکند و ماهیچه هایی که به کشش کف پا در قسمت پایین پا کمک میکنند و در پشت ناحیه تحتانی ساق پا قرارگرفته اند. زمانیکه پا به صورت کامل کشیده میشود یا به سمت بیرون و داخل میچرخد و همزمان با آن درد کف پا ایجاد میشود نشان دهنده آسیب دیدگی های ماهیچه کف پا است همچنین ممکن است زمانیکه با کمک یک شی ثابت مفصل پا را حرکت میدهیم درد ایجاد شود.

کبودی درناحیه پا از علائم آسیب دیدگی بر اثر فشارمستقیم بر پا است کبودی در ناحیه پا به علل مختلفی از جمله پا گذاشتن کسی روی پای شما، یا قدم گذاشتن رروی یک جسم سخت ایجاد میشود در این حالت بافت های کف پا نمیتوانند کف پا را پشتیبانی کنند و کبودی ایجاد میشود ضربه روی پا که باعث ایجاد درد، تغییر رنگ پوست، تورم و تغییر در نحوه راه رفتن میشود نشان دهنده آسیب دیدگی های شدید کف پا است. درد کف پا دلایل مختلفی دارد ارزیابی صحیح و تشخیص علت درد کف پا در انتخاب بهترین روش درمان درد کف پا بسیار موثر است.

با استفاده از روش های صحیح میتوان ناحیه آسیب دیده را با ناحیه سالم مقایسه کرد و اختلال در این مفصل را تشخیص داد. آسیب دیدگی ها می تواند باعلائمی چون برآمدگی درمفصل، یا قرچ قرچ کردن مفصل در نقطه ای که التهاب ایجاد شده است رخ دهد. نوع، دلیل و شدت درد کف پا نشان دهنده میزان شدت آسیب دیدگی است.

برای توصیف درد 4درجه درد وجود دارد:

1- بروز درد درهنگام انجام فعالیت

2- بروز درد قبل و بعد از انجام فعالیت که برروی عملکرد تاثیر گذار نیست

3- بروز درد قبل،بعد یا در حین انجام فعالیت های ورزشی که روی عملکرد تاثیرگذار است

4- بروز درد به صورت شدید که بر عملکرد فرد تاثیر گذاراست.

——————————————————————————————————–

تشخیص دردهای مزمن کف پا

برای تشخیص مناسب درد کف پا و علت درد سینه پا ، متخصص پا معاینات لازم را بر روی بیمار با استفاده از انگشتان خود انجام می دهد تا به این ترتیب ایجاد برآمدگی یا کبودی سفت در قسمت کروی کف پا را تشخیص دهد. پزشک در این زمان وضعیت پا را به منظور مشاهده مشکلاتی مثل قوس کف پای زیاد یا کم معاینه کرده و مشکل انگشت چکشی را بررسی می نماید. در این زمان می توان از عکس برداری رادیولوژی، اسکن ام آر آی (MRI)، و سی تی اسکن به منظور مشخص کردن شکستگی ها و آسیب های وارد شده به رباط ها، تاندون ها، و سایر بافت های اطراف پا استفاده کرد.

علاوه بر این پزشک اطلاعاتی را درباره فعالیت های روزانه، علائم، سابقه بیماری، و پیشینه فامیلی مشکل از بیمار دریافت می کند. در صورتی که شما فعالیت هایی مثل دویدن یا پریدن را به مقدار زیاد انجام می دهید، احتمالاً در معرض ریسک بالاتر ایجاد درد در ناحیه کف پا و درد سینه پا خود قرار دارید. به هر حال، معاینات تشخیصی انجام شده و آزمایش های مربوط به آن می تواند به پزشک برای تشخیص صحیح مشکل و تجویز یک بره درمانی مناسب برای بیمار کمک موثر نماید.

——————————————————————————————————–

درمان طولانی مدت است که نیاز به همکاری زیاد بیمار با پزشک معالج دارد. هدف از درمان فاسئیت پلانتار عبارتست از :

درمان این بیماری در اکثر قریب به اتفاق بیماران نیاز به جراحی ندارد. از بین کسانی که درمان میشوند از هر ده نفر حدود هشت نفر در عرض یک سال خوب میشوند و از هر صد نفری که به این مشکل مبتلا میشوند 95 نفر بدون نیاز به عمل جراحی بهبود میابند. هر چه درمان زودتر شروع شود موثرتر و مفیدتر است.

درمان گیاهی درد کف پاها

قدم اول در درمان یافتن علت زمینه ایست که موجب مساعد شدن شرایط بروز این بیماری شده است. پزشک معالج آنها را یافته و تا حد امکان رفع میکند. با این حال اقدامات عمومی وجود دارند که میتوان آنها را در درمان تمامی انواع درد ناشی از فاسئیت پلانتار بکار برد. مهمترین این اقدامات عبارتند از :

یکی از اصول درمان فاسئیت پلانتار استفاده از کفی است. کفی ها قطعاتی از جنس پد یا نمد یا پنبه کوبیده شده هستند که در مناطق مختلف کف پا گذاشته میشوند و هدف از استفاده از آنها باز توزیع مناسب نیروهای وارده به قسمت های مختلف کف پا است تا فشار بطور مناسبی به فاشیای پلانتار وارد شود. از دو نوع کفی برای درمان فاسئیت پلانتار استفاده میشود. این کفی ها یا در کفش قرا میگیرند و یا اگر از جنس سبکی ساخته شده باشند میتوان آنها را با چسب به زیر کف پا چسباند.

در صورتیکه امکان چسباندن آنها در زیر پا باشد موثرترند. البته قرار دادن آنها در کفش راحت تر است ولی این کفی ها معمولا در بازار بصورت آماده هستند و ممکن است اندازه آنها طوری باشد که در داخل کفش شما فیت نشوند. در این موارد کفی باید به توسط فرد صلاحیت داری به اندازه پا و کفش شما درآید.

این کفی ها را درست در زیر قوسی که در وسط و طرف داخل زیر پای شما قرار دارد گذاشته میشوند. هدف از استفاده از آنها حمایت از قوس کف پا است بطوریکه فشار کمتری به فاشیای پلانتار وارد شود.

این کفی ها درست زیر پاشنه پا قرار میگیرند و هدف از استفاده از آنها اینست که زیر توبرکل پاشنه که بیشترین محل احساس درد است نرم باشد و فشار کمتری به آن قسمت وارد شود.

در زیر هر دو پاشنه خود کفی بگذارید حتی اگر یک پاشنه شما درد دارد.

استفاده از کفش هایی که کفی آنها در ناحیه پاشنه نرم و راحت است و کل کفی آن قوسی دارد که زیر کف پا را حمایت میکند. کفش های ورزشی مرغوب اغلب این خواص را دارند

مهمترین اقدام درمانی استراحت است. باید به پا استراحت داد به این معنی که تا مدتی باید کمتر سر پا ایستاد و راه رفت. با هر قدمی که برداشته میشود فاشیای کف پا دچار کشش میشود و التهاب و درد میشود. فاشیای پلانتار آزرده شده باید مدتی استراحت کند تا بتواند بتدریج خود را بازسازی کرده به حالت اول برگردد. اگر بیمار راه رفتن را ادامه دهد این فاشیا را بطور مکرر تحت کشش قرار داده و اجازه بهبودی به آن را نمیدهد.

پس سعی کنید فعالیت های روزانه ای را که موجب افزایش درد شما میشود را کاهش دهید. روی زمین سخت راه نرفته و ندوید.اگر درگیر فعالیت وزشی خاصی هستید که در آن پاشنه پا تحت ضربات و فشار مداوم است باید این فعالیت ورزشی را کم و یا حتی موقتاً قطع کنید.

پاشنه پا را به مدن 2-15 دقیقه روی یک بطری یخزده یا کیسه پلاستیکی حاوی تکه های یخ بگذارید. اگر میخواهید اینکار را روزی یکبار انجام دهید بهترین وقت آن قبل از خوابیدن است ولی توصیه میشود سرد کردن پاشنه را روزی 4-3 بار انجام دهید.

استفاده از بطری حاوی یخ برای سرد کردن

استفاده از کیسه پلاستیکی حاوی نخود یخ زده برای سرد کردن کف پاگرم کردن پا به تنهایی مفید نیست و ممکن است درد را بدتر کند. میتوانید از گرم کردن و سرد کردن متناوب پا استفاده کنید. در این حال سعی کنید مراحل را با سرد کردن پایان دهید.

توصیه میشود بیمار بمدت 8-6 هفته از دارو های ضد التهابی مانند بروفن یا سلکوکسیب که موجب کاهش درد و التهاب میشوند استفاده کند.

انجام برخی نرمش های خاص که عضلات پشت ساق فاشیای پلانتار را تحت کشش ملایم قرار داده و آنها را نرم و قابل انعطاف میکنند در درمان این بیماری بسیار موثرند. این نرمش ها عبارتند از:

به طرف یک دیوار بایستید. یک پا را جلوتر از پای دیگر قرار میدهیم بطوریکه یک زانو کمی خم و و زانوی دیگر کاملاً صاف باشد. کف هر دو دست را هم به دیوار جلو تکیه میدهیم. سپس بدون اینکه محل کف پاها روی زمین را تغییر دهیم سعی میکنیم تنه خود را به دیوار نزدیک تر کنیم، زانوی خم شده را خم کنیم تا در پایی که زانویش صاف است مچ پا خم شود.

با این کار عضلات پشت ساق و تاندون آشیل تحت کشش قرار میگیرند. این کار را خیلی به آرامی انجام میدهیم تا وقتی که یک کشش ملایم را در پشت پا احساس کنیم. وضعیت را برای ده ثانیه حفظ کرده و سپس به آرامی به حالت اول باز میگردیم. نرمش را 2 مرتبه تکرار میکنیم.

در حالت نشسته پای مبتلا را روی زانوی سالم قرار میدهیم و پنجه پا را با دست گرفته و به طرف خود میکشیم تا فاشیای کف پا در حالت کشش قرار گیرد. به مدت ده ثانیه این کشش را ادامه داده و سپس به حالت اول باز میگردیم. 2 مرتبه نرمش را انجام میدهیم.

وزن زیاد فشار زیادی را به فاشیای پلانتار وارد میکند. در این بیماری هر کیلوگرم کاهش وزن با ارزش است.

معمولاً وقتی فرد در شب میخوابد کف پایش به پایین خم شده و این موجب میشود تا فاشیای پلانتار ریلاکس شده و در صبح که فرد از خواب بلند میشود طول آن قدری کوتاه تر شده است و همین امر موجب شدت درد صبحگاهی است. با استفاده از یک آتل یا اسپلینت در هنگام خواب که به پا و ساق بسته میشود مچ پا در حالت 9 درجه نگه داشته شده تا کشش فاشیای پلانتار در حین خواب حفظ شود. این روش گرچه کمی ناراحت کننده است ولی موثر است.

در این روش که به توسط متخصص فیزیوتراپی انجام میشود با تاباندن اشعه اولترا سونیک به ناحیه پاشنه روند ترمیم آسیب های فاشیای پلانتار تسریع میشود. اثر این روش در همه بیماران یکسان نبوده و ثابت شده نیست.

گاهی اوقات انجام ماساژ های مناسب برای کاهش کشش و سفتی در کف پا و عضلات پشت ساق موثر واقع میشوند.

گاهی اوقات تپینگ Taping کف پا به توسط فرد خبره میتواند موجب کاهش استرس به فاشیای پلانتار شود. در این مورد مقاله جداگانه ای وجود دارد که میتوانید به آن مراجعه کنید.

این روش درمانی تنها در مواردی که درمان های قبلی موثر واقع نشوند انجام میشود. تزریق دارو در محل درد توسط پزشک معالج انجام شود. توجه داشت باشیم که تزریق های مکرر خطرناک بوده و ممکن است بر اثر این تزریقات فاشیای کف پا پاره شده و فرد دچار صافی کف پا و درد مزمن شود. عارضه دیگر این تزریقات از بین رفتن چربی کف پا است.

در صورت جواب ندادن به روش های قبلی معمولا آخرین اقدام غیر جراحی، گچ گیری پا به توسط یک گچ کوتاه به مدت سه هفته است.

اگر بعد از 12-6 ماه درمان فعال، درد همچنان باقی ماند پزشک معالج ممکن است تصمیم به انجام عمل جراحی بگیرد. توجه به این نکته ضروری است که برای درمان این بیماری ندرتا نیاز به عمل جراحی پیدا میشد و اگر درمان به درستی انجام شود اکثر قریب به اتفاق بیماران بعد از چند ماه خوب میشوند.معمول ترین درمان جراحی این بیماری آزاد کردن فاشیای پلانتار است. در این عمل جراحی قسمتی از فاشیای پلانتار بریده میشود تا کشش زیادی که روی این رباط قرار دارد مرتفع شود. این عمل جراحی را میتوان به روش باز یا با آندوسکوپ انجام داد.

درمان هر چه زودتر شروع شود نتیجه آن بهتر است پس به محض شروع علائم باید درمان را شروع کرد. اگر به درد بی توجه باشید و فکر کنید خود بخود خوب میشود درمان را دیر شروع میکنید و این موجب کاهش تاثیر درمان میشود.بهبودی و از بین رفتن درد ممکن است به چند هفته تا چند ماه زمان نیاز داشته باشد. صبر داشته باشید و درمان ها را ادامه دهید.

—————————————————————————————-

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

برای مطرح کردن سوالات پزشکی خود ، اینجا کلیک کنید

ویتامین D را امروزه همه مردم با سلامت استخوان می شناسند و هرجا که صحبت راشی تیسم بچه ها و پوکی استخوان سالمندان باشد کمبود ویتامین D به ذهن ها می رسد. ولی واقعیت اینست که تحقیقات جدید خیلی فراتر از این رفته و نقش ویتامین D در خیلی از جنبه های مختلف سلامت زندگی انسان کشف شده است. اکنون تاثیر ویتامین D در خیلی از بیماری ها مانند بیماری های خودایمنی (مثل ام اس، روماتیسم مفصلی، لوپوس)، دیابت، بیماری های قلب و عروق، فشار

رژیم اتکینز (Atkins) یک رژیم کم کربوهیدرات است که معمولا برای کاهش وزن توصیه می شود. طرفداران این رژیم ادعا می کنند که اگر به همان اندازه که پروتئین و چربی می خورید، به همان اندازه از غذاهای پرکربوهیدرات نیز دوری کنید، می توانید وزن خود را کاهش دهید. در 12 سال گذشته، بیش از 2 مطالعات نشان داده اند که رژیم های کم کربوهیدرات بدون نیاز به احتساب کالری مصرفی، برای کاهش وزن موثر هستند و می توانند منجر به بهبود های مختلفی در

آیا از جای جوش بر روی پوست خود ناراحت هستید؟ آیا به دنبال روش های موثری برای خلاص شدن از آنها هستید؟ شما همیشه رویای یک  پوست صاف و بدون جوش را می بینید. به همین دلیل انواع مختلف لوازم آرایشی و بهداشتی را خریداری می کنید. به جای استفاده از مواد شیمیایی مضر، از درمان های مختلفی که وجود دارد نیز می توانید استفاده کنید. این مقاله از بخش زیبایی دکتر سلام، 2 روش سریع  برای چگونگی از بین بردن جای جوش از صورت،

ممکن است هنگامی که می بینند که سگشان غذا نمی خورد، دچار ناراحتی شوید و برایتان سوال باشد چرا اشتهایی برای غذا خوردن ندارد؟ اولین چیزی که بعد از غذا نخوردن سگ به ذهنتان می رسد این است که احتمال دارد، مریض شده باشد یا از درد رنج ببرد، اما احتمال این موضوع بسیار کم است. در این مقاله از بخش حیوانات خانگی دکتر سلام به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت با ما همراه باشید. دلایل غذا نخوردن سگ معمولا، غذا نخوردن سگ به علت ریزه

آیا ناخن هایتان فاقد زیبایی طبیعی هستند؟ آیا رشد ناخن هایتان از حد متوسط کندتر است؟ چگونه باعث افزایش رشد ناخن ها شویم؟ همانطور که می دانیم، همه خواهان این هستند که  ناخن هایشان  به سرعت رشد کنند، زیرا باعث زیبایی دستهایشان می شود. به غیر از این، رشد سالم ناخن، نشان دهنده سلامت عمومی بدن می باشد. راه های آسانی برای کمک به رشد سریع ناخن ها وجود دارد. در این مقاله از بخش زیبایی دکتر سلام بهترین نکات در مورد نحوه رشد سریع

درمان گیاهی درد کف پاها

بیماری های مرتبط با سن، معمولا حیواناتی را که به سن پیری رسیده اند، تحت تاثیر قرار می دهند. همستر که معمولا عمر کوتاهی دارند پس از یک

شاید شما هم دوست داشته باشید که مراقبت از همستر را یاد بگیرید تا بتوانید چند همستر در خانه تان، پرورش دهید. حفظ بهداشت و احساس امنیت برای

وضعیت سنتی بهترین حالت برای باردار شدن است زیرا بسیار راحت بوده و تماس دو بدن در آن بهتر است. دو طرف رودرروی هم هستند و تمام مدت

آیا می دانید تغذیه همستر باید به چه نحوی انجام شود؟ قسمت غذاهای همستر خانگی را باید غذاهایی با کیفیت خوب و همچنین غذاهای آماده ای که

آیا تا به حال برایتان پیش آمده زمانی که صبح از خواب بلند می شوید با دیدن لکه های قرمز رنگ بر روی پوستتان متحیر شوید. این خارش

احتمالا وحشتناک ترین کلمه ای که ممکن است مادران باردار با آن روبرو شوند، سقط جنین می باشد. این وضعیت تاسف انگیز و وحشتناک

از جمله پرخطرترین و پرمسئله ترین دوران بارداری، سه ماهه سوم بارداری می باشد. اکثر زنان باردار در این دوران دچار درد و بی

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

لیمو به عنوان یک سفید کننده طبیعی عمل می کند و لکه و زخم جوش را از بین می برد و باعث روشن شدن پوست می شود. لیمو دارای خواص اسیدی است که می تواند باعث از بین بردن باکتری های پوست شده و از چرب شدن بیش از حد پوست نیز جلوگیری می کند.

خمیر دندان نه تنها باعث تمیزی دندان های شما می شود بلکه جای جوش را نیز به سرعت از بین می برد. به یاد داشته باشید از خمیر دندان سفید به جای ژل خمیر دندان استفاده کنید. به این منظور، مقداری خمیر دندان سفید را قبل از خواب بر روی پوست آسیب دیده بگذارید و صبح صورت خود را با آب بشویید.

ویتامین C به درست شدن بافت آسیب دیده کمک می کند و پوست را در برابر مضرات نورخورشید محافظت می کند. مواد غذایی مانند فلفل دلمه ای، بروکلی، سبزیجات دارای برگ سبز تیره، آویشن، جعفری، ریحان، گشنیز، کلم فندقی و مرکبات مانند لیمو ترش، پرتقال، توت فرنگی، کیوی و آناناس منابع غنی از ویتامین C هستند.

امگا 3 برای درمان آکنه یا جوش بسیار مفید است. آنها دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند که برای کاهش التهاب و حفظ انعطاف پذیری پوست مناسب می باشند. غذاهایی که حاوی اسیدهای چرب هستند عبارتند از ماهی آزاد، شاه ماهی، ساردین، ماهی کولی، ماهی قزل آلا، ماهی تن و ماهی خال مخالی

ناخن های شما به مواد مغذی مناسبی برای بلند شدن و استحکام نیاز دارند. ویتامین C برای تولید کلاژن مورد نیاز است تا بدن  از آن برای رشد ناخن ها استفاده کند. از آنجا که بدن شما نمی تواند این ویتامین را تولید کند، از ویتامین ها یا مواد غذایی که حاوی این ویتامین هستند استفاده کنید تا با کمبود آن مواجه نشوید. برای جلوگیری از شکنندگی ناخن، از سبزیجات دارای برگ سبز، گوشت قرمز بدون چربی وآجیل ها مصرف کنید که شامل ویتامین های مهمی برای ناخن هستند.

همانطور که می دانیم، ناخن ها از پروتئینی به کراتین ساخته شده اند. برای رشد سریع تر ناخن می توانید پروتئین بیشتری را در رژیم غذایی تان بگنجانید.کمبود پروتئین منجر به بروز لکه های سفیدی بر روی ناخن ها می شود و آنها را ضعیف می کند. با خوردن گوشت گاو، تخم مرغ، گوشت بره، ماهی و مرغ  مقدار پروتئین دریافتی خود را افزایش دهید. سبزیجات سبز، اسفناج، دانه، آجیل و حبوبات دارای پروتئین هستند و برای گیاهخواران انتخاب خوبی است.

ورزش کگل به عنوان تمرین کف لگن شناخته می شود و شامل انقباض و استراحت مکرر عضلات کف لگنی است و گاهی اوقات به طور

فعالیت جسمی و ورزش در سنین کودکی و نوجوانی باعث رشد بهتر و تناسب اندام ایده آل برای کودک و نوجوان می شود،یکی از

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

نبض ما– درد پا یک مشکل رایج در میان بزرگسالان است. با توجه به مطالعات انجام شده می توان گفت که تقریبا 19 درصد مردان و 25 درصد زنان درد پا را تجربه می کنند که اغلب توانایی آنها را محدود می کند. درمان پا درد در زنان بسیار مهم است،  چرا که از هر 1 زن، هفت نفر شرایطی مانند انحراف شست یا سایر تغییرات و مشکلات دردناک در ناحیه  پا را تجربه می کنند. درمان پا درد در زنان به علائم درد در نواحی مختلف بستگی دارد.

اولین گام در رفع درد پا مزمن و درمان درد پا در زنان این است که به دنبال علل و عوامل ایجاد کننده آن باشید. در این مرحله، اولین نکته می تواند مشکل رایج پا درد بعد از پیاده روی باشد. ناحیه پا، بخشی از اندام است که فشار حاصل از بدن را بر عهده دارد.

در بسیاری از مواقع ما به این عضو حساس کمتر توجه داشته و تنها زمانی که مشکل خاصی به وجود می آید، به دنبال رفع و درمان هستیم. به هر ترتیب، اولین موضوعی که باید در نظر بگیریم این است که ناحیه درد را شناسایی کنیم.

درمان گیاهی درد کف پاها

به منظور تسکین درد و کاهش میزان تحریک پذیری آن در مرحله اول می توان پا را در یک وان آب سرد قراردهید. بعد از 5 دقیقه، از آب گرم استفاده کنید. این “هیدرو ماساژ به طور متناوب باعث  انعطاف پذیری و تحریک رگ های خونی در پای شما و افزایش گردش خون می شود.

به این ترتیب می توانید کمی از درد پا را تسکین دهید. همچنین شما می توانید از نوعی غلتک به خصوص برای ماساژ کف پاها  استفاده کنید. یکی از روش های موثر در کاهش درد پا این است که چند مداد را بر روی زمین قرار داده و سپس، با انگشتان پا آن ها را بردارید.

این تمرین کوچک کمک می کند تا درد پا  کمی آرام شود. همچنین می توانید به جای استفاده از آب گرم و سرد، از کمپرس آب یخ استفاده کنید.

با توجه به اینکه فعالیت های زنان در منزل معمولا حالت ایستاده است، این گونه موارد و تمرینات مشابه برای درمان پا درد در زنان در منزل موثر است. همچنین از راهکارهای موثر در  آرام کردن عضو تحت فشار محسوب می شود.

همانطور که اشاره شد، درد پا در زنان شایع تر از مردان بوده و این موضوع به سبب ساختار بدنی و عوامل متعدد دیگری است که  بر این افزایش این آمار در زنان موثر است.

به طور کلی، فعالیت بیش از حد در ناحیه پا یا آسیب دیدگی ممکن است باعث التهاب تاندون، رباط و همچنین استخوان  پای شما  شده و باعث درد پا می شود.

علاوه بر این، می توان گفت که یکی ازشایع ترین علل درد پا آرتریت است. عوامل مختلفی وجود دارد که باعث درد پا می شوند. آنها عبارتند از: شروع یائسگی، نشانه پوکی استخوان، واریس، دوره های قاعدگی.

در موارد کلی:

متاتارسالژی یا درد زیر پنجه

 به منظور بهبود درد در ناحیه پا، شما می توانید از درمان های گیاهی بهره برده و مانع از آسیب های احتمالی در آینده شوید.

جراحی انگشت چکشی پا و عوارض آن

آیا جراحی انگشت ماشه ای عوارض دارد؟

چطور بفهمیم که انگشت شست پیچ خورده است؟

چگونه با کمردرد بخوابیم؟

استفاده از روغن نعناع، اوکالیپتوس و رزماری می تواند در درمان درد پا در زنان موثر باشد. به این منظور، در یک کاسه آب گرم، دو قطره روغن نعناع را اوکالیپتوس و رزماری مخلوط کنید و 1 دقیقه پاهایتان را در آن قرار دهید. اگر این روغن ها را در اختیار ندارید می توانید از یک فنجان چای نعناع  استفاده و مصرف کنید.

روش بعدی  به این صورت است که پاهای خود را در آب گرم فرو برده و یک قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر تنتور آرنیکس به آب اضافه کنید. با استفاده از این داروی گیاهی، جریان خون بهبود یافته  و تقریبا بلافاصله باعث کاهش درد در ناحیه پا و درمان درد پا در زنان می شود.

روش بعد استفاده از روغن زیتون است. روغن زیتون، تقویت کننده گردش خون  است. به این منظور، یک قاشق روغن زیتون را با  3 قاشق غذاخوری (45 میلی لیتر) روغن کنجد مخلوط کرده و با استفاده از آن ناحیه پا را ماساژ دهید. دستورالعمل موثر دیگر در درمان پا درد در زنان شامل استفاده از 3 قطره روغن اسطوخودوس، و یک قاشق غذاخوری روغن کرچک است. روغن مروارید و روغن نخود فرنگی هم می تواند به صورت درمان گیاهی مورد استفاده قرار گیرد.

به منظور کاهش درد در ناحیه پا، پس از مراجعه به پزشک متخصص می توانید بر طبق داروهای تجویزی و روش درمان، روند بهبودی را طی کنید. دارو درمانی برای کاهش درد، تسکین التهاب، کاهش سرعت پوکی استخوان، تغییر مسیر بیماری التهابی یا جلوگیری از آسیب های مفصلی، به کار رفته و بخش مهمی از روند درمانی در بسیاری از مشکلات پا هستند.

انواع داروهایی که معمولا در درمان آرتریت و درمان پا درد در زنان استفاده می شود عبارتند از:

– داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs): برخی از آنها بدون نسخه پزشک در دسترس هستند، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای کمک به درد آرتریت و التهاب استفاده می شود. آنها برای تمام انواع آرتریت مورد استفاده قرار می گیرند و می توان در درمان پا درد در زنان موثر باشد.

کورتیکواستروئیدها (کورتون): این داروها، سرعت عمل بالایی در رفع درد داشته و ساختار و ترکیب آن مانند کورتیزون است که برای کنترل التهاب استفاده می شود. اگر التهاب ناشی از بیماری التهابی سیستمیک باشد، پزشک ممکن است کورتیکواستروئیدهای دهانی را تجویز کند. اگر التهاب به یک یا چند مفاصل محدود شود، پزشک ممکن است کورتیکواسترویید را به طور مستقیم به مفصل تزریق کند.

– داروهای ضد درد Analgesics: یکی از رایج ترین داروها برای بسیاری از انواع آرتریت داروهای ضد درد است. ممکن است این داروها برای از بین بردن درد و مشکلات پا و جراحی استفاده شوند. برخلاف NSAID ها که هر دو درد و التهاب را هدف قرار می دهند، ضد درد ها صرفا برای تسکین درد هستند. به همین دلیل، ممکن است برای افرادی که به علت آلرژی و مشکلات معده ، قادر به مصرف داروهای ضدالتهاب نباشند، تجویز نشود.

– داروهای موضعی: در صورتی که درد پا در بافتی نرم  ایجاد شده باشد، ممکن است از یک داروی مسکن به صورت پماد استفاده شود. در صورتی که شما قادر به مصرف داروهای خوراکی نبوده و یا اثر گذاری داروها برای از بین بردن درد یا کاهش آن به سطح قابل قبولی نرسند، شما می توانید از این داروهای موضعی استفاده کنید که به شکل پماد های موضعی در دسترس هستند و سریعترین روش در درمان پا درد در زنان است.

داروهای ضد روماتیسمی (DMARDs): داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده هایی هستند که به آرامی به تغییر روند بیماری التهابی منجر می شوند. ممکن است داروهای ضد روماتیسمی مختلف در انواع بیماریهای آرتریت، از جمله آرتریت روماتوئید و لوپوس مفید باشد و می تواند بر روی مفاصل کوچک پا تاثیر بگذارد.

داروهای مقاربتی: برخی داروها ی مربوط به درد نقرس به منظور کاهش میزان اسیداوریک در خون استفاده می شود تا از حملات بعدی درد و التهاب مفصل جلوگیری شود.

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

منبع:

www.uptodate.com

سلامباید توسط متخصص ارتوپدی معاینه بشنبا کلینیک درد مهرگان تماس بگیرین2122873994

درمان گیاهی درد کف پاها

آدرس شما منتشر نخواهد شد؛ همچنین لطفاً درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

جراحی انگشت چکشی پا و عوارض آن

چطور بفهمیم که انگشت شست پیچ خورده است؟

دکتر سلام

تخمدان پلی کیستیک شایع ترین علت ناباروری زنان

عوارض عمل قلب باز چیست؟

تصورات غلط در رابطه با سقط جنین

هشداری درباره تزریق بوتاکس +ویدئو

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

ویدیو های سلامت

تزئین دستمال سفره با قاشق ، چنگال+ویدئو

علل و درمان انواع جوش صورت/ویدئو

دلیل رشد موهای زائد در خانم ها چیست؟+ویدئو

کاشت مو به روش sut + ویدئو

چگونه خاطرات بد را از ذهنمان پاک کنیم؟/ویدئو

مطالب پیشنهادی

بهترین بره رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

کاشت مو به روش sut + ویدئو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

نبض ما، پایگاه اینترنتی نشاط و سلامتی و دارای مجوز فعالیت است که تیم تولید کننده محتوای آن از پزشکان متخصص، اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه، خبرنگاران و مترجمین و مشاورین مجرب تشکیل شده است .

نبض ما با ارائه جدیدترین مطالب علمی و کاربردی و با هدف بالا بردن سطح آگاهی و اطلاعات عامه مردم در حوزه پزشکی با هدف ارتقای سطح فرهنگ سلامت عمومی و بهبود سبک زندگی فارسی زبانان، می کوشد تا در جهت تندرستی، زیبایی، تغذیه سالم، تناسب اندام، مسائل مربوط به بهداشت مردان و زنان و مادر و نوزاد، مشاوره پزشکی، روان درمانی، بهداشت جنسی و زناشویی و سایر اطلاعات مفید در رابطه با سلامتی ، مخاطب را با ارائه مطالب صحیح و بروز رسانی شده یاری و راهنمایی نماید. لذا مطالب ارائه شده در سایت به هیچ عنوان جایگزین پزشک و تشخیص و تجویز آن نیست.

درمان گیاهی درد کف پاها

آرایش

مدل مو

مدل لباس

اخبار

سبزی خردکن

آکاایران,روزه,اخبار,خانواده,فال,سرگرمی,آشپزی,شیرنی پزی

186

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *