درمان گیاهی بی خوابی نوزادان در شب

خواص دارویی و گیاهی




خانه

موبایل

 

در نوزادان شب زنده دار (نوزادانی که از دیر وقت شب تا صبح کاملا بیدار و هوشیار هستند) نظم بودن ساعت درونی شان اجازه خواب به آن ها نمی دهد. دلیل بی خوابی نوزادان سیستم عصبی نارس آن ها است. هنگامی که شما در دوران بارداری در طول روز به اطراف حرکت می کردید، برای نوزادی که در رحم تان بود حکم گهواره ای را داشتید که تکان می خورد.

درمان گیاهی بی خوابی نوزادان در شب

 

این تکان ها باعث می شد نوزادتان در طول روز به خواب برود و شب هنگام که شما حرکت نمی کردید شروع به لگد زدن می کرد. در این برهه نوزاد بسیار تحریک پذیر است و شاید نتواند به تنهایی به خواب برود. او را در آغوش تان آرام تکان دهید و در محیطی ساکت، گردن اش را بمالید تا آرام شود، ولی سعی کنید وقتی که هنوز بیدار است او را در گهواره اش بگذارید. نباید عادت کند که همیشه کسی تکانش دهد تا بخوابد. می توانید بره خواب نوزاد را به روش های زیر تغییر دهید:* سکوت را رعایت کنید: وقتی شب می شود چراغ ها را خاموش کرده و سر و صدای اضافی را به حداقل برسانید.

 

* حمام کردن نوزاد قبل از خواب شب: نوزاد در طی حمام کردن خسته شده و با سرعت بیشتری به خواب عمیق فرو می رود. همچنین آب گرم نه تنها نوزاد را آرام می کند، بلکه عضلات او را ریلکس می کند و باعث می شود خواب نوزاد راحت تر باشد. اگر مادر بتواند در طی استحمام، با آب گرم نوزاد را ماساژ هم بدهد برای نوزاد بسیار مطلوب می باشد و خواب آرام تری خواهد داشت. همچنین مادران خوش ذوق می توانند روغن اسطوخودوس را و بعد از حمام کردن به بدن نوزاد خود بمالند. این روغن نوعی شل کننده و ریلکس کننده طبیعی است که سبب القای خواب به نوزاد می شود. لازم به ذکر است که شامپوی معروف و رایجی که از قدیم برای نوزادان و کودکان استفاده می شود، از این روغن دارد.

 

اگر به هر دلیلی تمایل ندارید که نوزاد خود را شب ها و قبل از خواب به حمام ببرید، مثل ترس از سرماخوردگی نوزاد، می توانید قبل از خواب بالش و وسایل رختخواب نوزاد را به اسانس اسطوخودوس آغشته کنید. لازم به ذکر است که باید ملحفه ای تمیز بر روی بالش آغشته شده به اسطوخودوس بیندازید و سپس نوزاد خود را بر روی آن بخوابانید.

 

تماس مستقیم پوست نوزاد با اسطوخودوس و اسانس آن ممکن است حساسیت هایی برای او ایجاد کند. اسانس اسطوخودوس آرامش بخش خوبی برای القای خواب به نوزاد محسوب می شود.

 

نکته: اگر چه روغن اسطوخودوس و یا اسانس آن برای خواب راحت نوزاد بسیار مناسب است، اما ممکن است برخی نوزادان به این گیاه حساسیت داشته باشند. بنابراین به والدین توصیه می شود که ابتدا مقدار بسیار اندکی از آن را استفاده کنند. چنانچه در نوزاد حساسیتی ایجاد نکرد، می توانند مقدار بیشتری را استفاده کنند.

 

* ماساژ دادن نوزاد: بازی کردن با دست و پای نوزاد و انجام حرکات کششی به همراه ماساژ دادن او (ماساژ دادن نوزاد می تواند با چرب کردن بدن او همراه باشد) می تواند نوزاد را خسته کند و خواب را به او القا نماید. بنابراین والدین می توانند زمان کمتری را برای خواباندن نوزاد اختصاص دهند.نکته: قبل از ماساژ نوزاد، روش های صحیح ماساژ را باید بگیرید تا خطری او را تهدید نکند.* خوابیدن نوزاد در روز:در طول روز هنگامی که وقت چرت زدن نوزاد می رسد او را در تختش در اتاق نشیمن بخوابانید و گهواره را مخصوص خواب شب نگه دارید. نگذارید در طول روز زیاد بخوابد. به روش های مختلف سعی کنید نوزادتان را در طول روز سرگرم کنید، مثلا او را در تخت بازی قرار دهید، حمامش کنید، پایش را قلقلک دهید یا برایش آواز بخوانید.

 

در طول روز هنگامی که فرزندتان خواب است سر و صدای روزمره تان را ایجاد کنید. لازم نیست وقتی کودک خوابیده با نوک پنجه در اتاق راه بروید. اجازه دهید به سر و صدای تلویزیون، رادیو، تلفن و جارو برقی عادت کند. در این صورت شب هنگام وقتی همه جا ساکت است بهتر و راحت تر می خوابد. به جز در مواردی که نوزاد واقعا گریه می کند، در طول شب سعی کنید با شنیدن هر صدایی کنارش نروید. بگذارید خودش خوابیدن را یاد بگیرد. وقتی بالای سرش می روید غیر مستقیم و ناخواسته به شب بیداری اش کمک کرده اید.

 

* عادت دادن نوزاد به خوابیدن در یک زمان مشخص: اگر چند شب متوالی، نوزاد خود را به خوابیدن در یک ساعت مشخص عادت دهید ساعت خواب او منظم می شود و خود به خود نوزاد با رسیدن به آن زمان مشخص، احساس خواب آلودگی می کند.

 

* کم سروصدا بودن محیطی که نوزاد خوابیده است: اگر نوزاد بیش از حد به صدای بلند حساس است، سعی کنید محیط خانه را هنگامی که نوزاد خواب است آرام نگه دارید. صدای زنگ موبایل و آیفون را کم کنید و تلویزیون و رادیو را با صدای کم استفاده نمایید. برخی از نوزادان با شنیدن صدای بلند نه تنها از خواب می پرند، بلکه تا مدت ها گریه می کنند و به خواب نمی روند و بی تابی می کنند. این ناشی از ترسیدن نوزاد از صدای بلند است.در این هنگام توصیه می شود مادر، نوزاد خود را در آغوش بگیرد و با محبت با او صحبت نماید، برایش شعر بخواند و شرایط را طوری فراهم کند که نوزاد احساس امنیت و آرامش کند. در آن هنگام است که نوزاد می تواند دوباره به خواب راحت برود.

 

استفاده از گیاه بابونه: در طب سنتی گل بابونه را به عنوان تسکین دهنده گریه کودک معرفی می کنند. همچنین از این گل برای تسکین درد بیماری هایی نظیر درد دندان در آوردن، گوش درد، قولنج، اسهال و اضطراب نیز استفاده می شود.

 

تذکر: گاهی مشاهده می شود که نوزاد بدون دلیل از خواب می پرد و گریه و بی‌تابی می کند. احتمال می رود این حالت نشانه دیدن خواب بد و ترسیدن نوزاد باشد. باز هم در این حالت به مادر توصیه می شود که با در آغوش گرفتن نوزاد او را آرام کند و خواب راحت را برای او ایجاد نماید.

 

گردآوی:بخش کودکان بیتوته

 

منابع:

farzand.net

tebyan.net

ویژه شب های یلدا

تخفیف مواد غذایی تا 3 درصد

تا 4 درصد تخفیف ، ویژه تبلیغات در بیتوته

شب یلدا رو با تخفیف ویژه گلیتال رنگی تر کن

خرید انلاین محصولات زناشویی،6 درصد تخفیف

جشنواره ویژه یلدا

درمان گیاهی بی خوابی نوزادان در شب

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

اگر هر شب تا صبح خواب به چشمتان نمی‌آید از بس که فرزندتان بیدار می‌شود و گریه می‌کند، احتمالا کاری را اشتباه انجام می‌دهید.


پنج روش زیر به کمک بچه‌هایی می‌آید که تازه به دنیا آمده‌اند و هنوز راه نیفتاده‌اند.

بین خودمان باشد اما خواب را به چشم شما هم بر‌می‌گرداند!


تخت خواب متحرک نشوید

درمان گیاهی بی خوابی نوزادان در شب

سه ماه اول بعد از تولد نوزاد، معمولا پدر و مادر هر کاری می‌کنند که گریه‌ی بچه بند بیاید. بغل کردن و تکان دادن او هم ساده‌ترین راه به نظر می‌رسد اما یک ایراد بزرگ دارد.

آن هم این است که نیمه شب، هر بار که نوزاد از خواب بیدار شود والدین هم باید بلند شوند، او را بغل بگیرند و راه بروند.

بهتر است بچه را در تختش بگذارید و اجازه دهید بخوابد.

ممکن است اوایل گریه کند اما کم‌کم عادت می‌کند و خودش به خواب می‌رود.


در حین حرکت چرت نزند!

نوزادان زیاد چرت می‌زنند و معمولا هم این اتفاق خیلی سریع می‌افتد.

سعی کنید نگذارید چرت زدنشان روی ننو یا داخل صندلی ماشین اتفاق بیفتد چون این شرایط هم باعث می‌شوند بچه در صورتی راحت بخوابد که در حال حرکت یا تکان خوردن باشد.


همیشه قبل از خواب شیر ندهید

شیر دادن به نوزاد بلافاصله قبل از اینکه به خواب بروند خیلی طبیعی به نظر می‌رسد اما بهتر است این کار را همیشه انجام ندهید.

چون فرزندتان عادت می‌کند تا شیر نخورده به خواب نرود. بعد هم هر بار که نیمه شب از خواب بپرد تا به او شیر ندهید خوابش نمی‌برد.

سعی کنید بین زمان شیر دادن و خواباندن فرزندتان کمی فاصله بیندازید.


حرفه‌ای برخورد کنید

دو روش برای خواباندن بچه‌ها وجود دارد. اولی این است که موقع خواب آن‌ها را داخل تختشان بگذارید و با اینکه حواستان به او هست از اتاق خارج یا از او دور شوید.

در این وضعیت او آنقدر گریه می‌کند تا خوابش ببرد. روش دوم اما تدریجی است و به این صورت است که به مدت سه شب، پنج دقیقه یک بار به اتاق نوزاد سر می‌زنید تا بالاخره خوابش ببرد.

بعد، این مدت زمان را به ده دقیقه افزایش می‌دهید و این کار را تا جایی ادامه می‌دهید که فرزندتان آرام کردن خودش را یاد بگیرد و تنها بخوابد.

به خاطر داشته باشید هر بار که وارد اتاق می‌شوید نباید او را نوازش کنید یا با او ارتباط چشمی بر‌قرار کنید. فقط مطمئن شوید که او شما را دیده و متوجه حضورتان شده است.


بگذارید کمی سر و صدا کند

با شنیدن کوچکترین صدایی که نوزاد از خودش در می‌آورد دوان دوان به طرفش نروید.

بگذارید هر بار که از خواب بیدار می‌شود، دوباره تلاش کند تا به خواب برود. اگر نیمه شب‌ها با شنیدن کوچکترین صدایی که نوزاد تولید می‌کند بالای سرش حاضر شوید دست کمی از هیولایی که خواب را از سرش می‌پراند و او را بد راه می‌کند پیدا نمی‌کنید! با وجود این همیشه حواستان به او باشد و مراقبش باشید.


نکات مهم درباره خواب راحت کودک:

با نوزاد ارتباط چشمي طولاني برقرار نکنيد؛ به هيچ وجه قبل از خواب نوزاد را هيجان زده نکنيد. عصر ايران مي نويسد: ارتباط چشمي طولاني و معنادار شما با نوزاد محرک ترين عامل براي نخوابيدن نوزاد و هيجاني شدن او است.

نوزاد را سير کنيد؛ اگر کودک شما از آن کودکاني است که نيمه شب گرسنه از خواب بيدار مي شود، تغذيه قبل از خواب مي تواند مفيد باشد.

تخت کودک را خلوت کنيد؛ فضاي خواب کودک را از هر وسيله اضافي خالي کنيد. ملحفه و بالشتک اضافي يا عروسک، علاوه بر اين که ممکن است خطرناک باشند و احتمال خفگي يا تنگي نفس کودک را افزايش دهند باعث ناآرامي ذهني کودک قبل از خواب مي شوند.

نوزاد را حمام کنيد؛ آب گرم و بعد از آن نوازش آرام با حوله حمام به آرام شدن نوزاد کمک مي کند.

فضا را خوشبو کنيد؛ بعضي نوزادان با بوي مطبوع يک يا 2 قطره خوشبو کننده يا روغن طبيعي روي دستمال کنار تخت خواب شان زودتر به خواب مي روند. البته استفاده از خوشبو کننده ها تا قبل از 6 ماهگي نوزاد توصيه نمي شود.

در صورت زياد ترش کردن به پزشک مراجعه کنيد؛ رفلاکس معده يا همان ترش کردن نوزادان يک بيماري شايع است که يکي از عوامل مشکلات خواب در نوزادان است. از نشانه هاي اين بيماري مي توان به زياد بودن آب دهان، گريه با صداي بلند، خس خس کردن، عق زدن و مشکلات گوارشي اشاره کرد. اگر نوزادتان اين علايم را دارد، براي کسب اطمينان به پزشک مراجعه کنيد.

کودک را نوازش کنيد: وقتي نوزاد را براي خواب به تختخوابش منتقل مي کنيد، سعي کنيد دست تان را با مهرباني روي شکم، بازوها و سر کودک بگذاريد تا او را آرام کنيد.

زمان مناسب را انتخاب کنيد؛ مقرر کردن زمان خواب معين بسيار مهم است و بسياري از متخصصان عقيده دارند بين ساعت 6:3 تا ۷ بعدازظهر بهترين زمان براي خواباندن کودکان زير يک سال است. خوشبختانه زود خواباندن کودک به زود بيدار شدن کودک در صبح منجر نخواهد شد و برعکس، خواب مناسب شبانه باعث مي شود نوزاد صبح ها ديرتر از خواب بيدار شود.

لباس خواب مناسب تن نوزاد کنيد؛ بعضي اوقات نوزادان به پارچه هايي که از الياف مصنوعي دوخته شده اند، حساسيت دارند که مي تواند مانع خوابيدن نوزاد شود . بنابر اين از لباس هايي استفاده کنيد که از الياف طبيعي مانند کتان تهيه شده اند.

دماي محيط را اندازه نگه داريد؛ حتما خودتان هم مي دانيد که نوزاد در دماي مناسب بهتر مي خوابد. بنابراين به توصيه پزشکان، دماي اتاق نوزاد را بين 18 تا 21 درجه سانتي گراد نگه داريد تا کودک تان راحت تر و زودتر بخوابد.

اتاق را تاريک کنيد؛ براي اين که به نوزاد کمک کنيد تا متوجه فرارسيدن زمان خواب شود، اتاق او را تاريک کنيد. لازم به ذکر است که بهتر است از چراغ خواب استفاده نکنيد تا نوزاد تاريکي شب را احساس کند.

نوزاد را ماساژ دهيد؛ نوزادان و کودکان نوپا که پيش از خواب 15 دقيقه ماساژ داده مي شوند، سريع تر از کودکاني که فقط برايشان قصه گفته شده است، به خواب مي روند.

نوزادتان را به خواب نيمروزي دعوت کنيد؛ علاوه بر تمام فوايد خواب نيمروزي که به شما فرصت انجام کارهاي شخصي تان را مي دهد، خواب نيمروزي براي رشد ذهني و جسمي کودک بسيار اهميت دارد. به خاطر اين باور غلط که اگر کودک در روز نخوابد، شب ها بيش تر مي خوابد، خواب نيمروزي را حذف نکنيد چون دقيقا برعکس است.

از پوشک مخصوص شب استفاده کنيد؛ پوشک خيس هم مي تواند از عواملي باشد که مانع خوابيدن نوزاد شود. بهتر است در طول شب از پوشک هايي که قدرت جذب بسيار بالا دارند استفاده کنيد تا اگر نوزاد با پوشک خيس خوابش برد، مجبور نباشيد او را بيدار کنيد.

به نوزاد پستانک بدهيد: دادن پستانک در زمان خواب به کودک کمک مي کند تا آرام شود و به خواب برود. البته وقتي نوزاد به خواب رفت، پستانک را از دهانش خارج کنيد تا به خاطر افتادن پستانک از دهانش بيدار نشود.

درمان گیاهی بی خوابی نوزادان در شب

بهترين راهکار را خودتان بيابيد: همه ما درباره تکان دادن کودک در تمام شب يا نشستن در خودرو و گردش آرام شبانه شنيده ايم اما هيچ فردي نمي تواند قضاوت کند که کدام شيوه براي نوزاد شما کارآمدتر خواهد بود. بهتر است شيوه هاي امني را که براي نوزاد شما مناسب است پيدا و از آن ها استفاده کنيد.

يک بره خواب منظم داشته باشيد؛ هيچ شکي در اين که يک بره منظم خواب مي تواند به کودک بفهماند که زمان خواب فرا رسيده است، وجود ندارد. يک بره خواب منظم براي نوزادتان تنظيم و به آن عمل کنيد.

حالت هاي نوزاد را بشناسيد: به جاي آن که منتظر بمانيد تا بحران اصلي فرا برسد، به دنبال شناخت نشانه هاي خستگي نوزاد باشيد. ممکن است نوزاد چشم هايش را بمالد، گريه کند يا خميازه بکشد. بعضي از نوزادان ممکن است کاملا برعکس باشند و در زمان خستگي پرانرژي تر شوند که اين حالت باعث گمراهي والدين مي شود.

صداي متناوب ايجاد کنيد؛ در رحم مادر، جنين به شنيدن صداهاي متناوب مانند صداي نفس يا تپش قلب مادر عادت مي کند بنا براين بعضي از نوزادان با شنيدن صداي دستگاه تهويه و به طور کلي لوازمي که صداي متناوب توليد مي کنند، بهتر به خواب مي روند.

لالايي بخوانيد: لالايي خواندن به طور کلي يک روش بسيار عالي براي آرام کردن کودک خواب آلود است و تحقيقات نشان داده اند که لالايي خواندن به کاهش استرس هم کمک مي کند.


“لطفاً درباره این مطلب نظر بدهید”

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *