درمان گياهي پريود نامنظم

خواص دارویی و گیاهی

اخبار مامایی

قاعدگی نظم به سیکل قاعدگی گفته میشود که در آن، مدت زمان بین قاعدگی های متوالی اختلاف زیادی با یکدیگر دارند. شایعترین سنین وقوع، درست بعد از بلوغ و درست بعد از یائسگی است.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، قاعدگی در هنگام بلوغ آغاز میشود و تا هنگام یائسگی ادامه می یابد. به طور متوسط سیکل قاعدگی ۲۸ روز می باشد ولی میتواند در افراد مختلف از ۲۴ روز تا ۳۵ روز نیز باشد. پس از بلوغ، در اغلب خانمها یک سیکل قاعدگی منظم با طول زمان نسبتا ثابت بین دو قاعدگی رخ میدهد ولی در برخی از خانمها، قاعدگی بی نظم باقی می ماند. خونریزی در دوران پریود بطور طبیعی بین ۳ تا ۷ روز (به طور میانگین ۵ روز) طول میکشد.

عقب افتادن قاعدگی میتواند نشان دهنده ی تنش روانی ، کامل نشدن سازوکار کنترل کنندهی تخمک گذاری و قاعدگی ، اضافه وزن ، کمبود وزن ، گیاه خواری ، بیماری های عفونی ، ناهنجاری رحم و احتمالا سرطان باشد.

قاعدگی نظم به سیکل قاعدگی گفته میشود که در آن،مدت زمان بین قاعدگی های متوالی اختلاف زیادی با یکدیگر دارند،شایعترین سنین وقوع، درست بعد از بلوغ و درست بعد از یائسگی است.

درمان گياهي پريود نظم

چرخه قاعدگی یا سیکل قاعدگی در واقع تغییرات فیزیولوژیکی است که در زنان بارور جهت تولیدمثل جنسی رخ می دهد و هر ماه یک تخمک بالغ شده و آماده تشکیل جنین می شود. در این مدت به تدریج بافت رحم نیز آماده نگهداری جنین می شود. اگر لقاح صورت نگیرد، تخمک دفع شده و بافت پوششی رحم ریزش می کند.

قاعدگی با بلوغ آغاز و با یائسگی پایان می یابد و مدت خونریزی آن برای چند روز، معمولا 3-5 روز طول می کشد، اما بین 2-8 روز نیز می تواند متغیر باشد. یک سیکل قاعدگی طبیعی بین 21 تا 35 روز متغیر است. اما ممکن است گاهی به دلیل تغییرات فیزیکی یا عدم تعادل هورمون ها یک تا دو هفته به تاخیر افتد.

اگر چه برای درمان این تاخیر داروهای زیادی وجود دارد اما همچنان برخی افراد راههای طبیعی و گیاهی را ترجیح می دهند که چند نمونه از این مواد را در اینجا برایتان آورده ایم.

تاثیر مثبت جعفری بر درمان عقب افتادن قاعدگی

1. جعفری

جعفری گیاهی قابل دسترس است که بیشترین تاثیر را برای درمان عقب افتادگی قاعدگی دارد. این گیاه معمولا به صورت چای گیاهی وجود دارد که می توان آن را 3 تا 4 بار در روز مصرف کرد. هم جعفری خشک و هم نوع تازه آن می تواند برای درمان بی نظمی قاعدگی مورد استفاده قرار گیرد. چای جعفری را در آب جوش بریزید و 2 تا 3 دقیقه پس از این که کاملا رنگ گرفت، مصرف کنید.

2. زنجبیل
زنجبیل ماده ای است که به راحتی می توانید آن را از داروخانه تهیه کنید. درست مانند جعفری، این گیاه را نیز می توانید به صورت پودر یا تازه مصرف کنید. این ماده محرک است و ممکن است پس از مصرف، احساس گرگرفتگی کنید اما در درمان بی نظمی قاعدگی بسیار موثر است. زنجبیل را به چای خود اضافه کنید یا آن را با آب بچوشانید و 3 بار در روز مصرف کنید تا قاعدگی منظمی داشته باشید.

3. میوه
ثابت شده تعدادی از میوه ها برای درمان تاخیر قاعدگی موثرند که مشهورترین آنها انبه است. می توانید آن را به صورت خام یا پخته مصرف کنید. انگور، به خصوص نوع سیاه آن، میوه درمانگر دیگری است. روزانه مقدای آب انگور بخورید اما در مصرف آن زیاده روی نکنید زیرا موجب فقر آهن می شود. مصرف روزانه آب انار نیز به قاعدگی منظم شما کمک می کند.

4. بومادران
بومادران گیاه دارویی دیگری است که برای درمان تمام مشکلات قاعدگی از جمله تاخیر آن مورد استفاده قرار می گیرد. شما به راحتی می توانید آن را از عطاری ها تهیه کنید. این ماده موجب تعادل هورمون های بدن زنان می شود. زمانی که قاعدگی شما به تاخیر افتاد، چای سرد بومادران را 3 تا 4 بار در روز مصرف کنید. این گیاه در کاهش درد نیز موثر است.

5. سبزیجات
سبزیجاتی مانند هویج، تربچه و خیار چنبر تلخ برای درمان تاخیر قاعدگی مناسب اند. اگر دچار بی نظمی قاعدگی شده اید، جوشانده خیار چنبر تلخ را 3 بار در روز مصرف کنید.

6. ریشه انجیر هندی
ریشه انجیر هندی درمان فوق العاده ای برای تاخیر قاعدگی است. جوشانده آن را به همراه شیر قبل از خواب مصرف کنید. این روند را در 3 چرخه قاعدگی متوالی خود دنبال کنید تا تاثیر آن را ببینید.

عقب افتادگی قاعدگی برای مضر است و ممکن است منجر به بیماری های خطرناکی شود. درمان هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم، روش های قابل اعتماد و موثری برای تاخیر قاعدگی است. البته اگر نسبت به هر کدام آلرژی دارید، از خوردن آنها امتناع کنید.

درمان با عرقیات :

می توانید با مصرف روزانه 1 الی 3 فنجان از این عرقیات مشکل خود را تا حدود بسیاری رفع کنید: عرق بادرنجبویه ، بهار نارنج ، بومادران ، ختمی و عرق بابونه.

درمان گياهي پريود نظم

علائم حاملگی مولار ممکن است در ابتدا علائم یک حاملگی معمولی را داشته باشید، اما

درد پستان يكي از مهمترين شكايات بيماران و شايعترين علت مراجعه آنان به مطب های

پریود نظم علت و درمان در طب اسلامی

درمان قاعدگی نا منظم

عاداتماهیانه نظم / اقسام عادات ماهیانه نظم / بازه زمانی عادات ماهیانه /  میانگیندوره قاعدگی / درمان عادت ماهیانه نظم-

درمان پرویود نا منظم از استاد تبریزیان

پریود نا منظم علت های زیادی دارد از جمله غذا ، هوا و و درمان آن خوردن آلوی بخار است که قاعدگی را تنظیم می کند – استاد تبریزیان

درمان گياهي پريود نظم

استاد ضیائی – درمان قاعدگی ن منظم

▫️عادات ماهیانه نظم به سه دسته تقسیم می شود:
۱٫  غیر وقتیه عددیه: تعداد روزهای مشخص ولی وقتش مشخص نیست. مثلا همیشه پنج روزه است ولی در تاریخ شخص (مثلا یکبار اول ماه بار دیگر وسط ماه)
۲٫  وقتیه غیر عددیه: هر ماه سر موقع عادت می شود ولی عدد و تعداد روزها شخص است.
۳٫  مضطربه: وقت و عدد معلوم نیست.

ن
–  عادات ماهیانه از زمان بلوغ جنسی شروع می شود و تا زمان یائسگی ادامه دارد.
–  میانگین دوره های قاعدگی در زنان ۲۸ روز است اما در اغلب زنان بین ۲۴ تا ۳۵ روز رخ می دهد.
–  بعد از بلوغ اکثر خانم ها دارای قاعدگی های منظمی می شوند و فاصله بین قاعدگی ها تقریبا روزهای مشخص است ولی در بعضی از خانم ها دوره های قاعدگی نظم بوده و باقی می ماند. خونریزی های قاعدگی به طور طبیعی بین ۲-۷ روز طول می کشد که میانگین آن ۵ روز می باشد. (اما از نظر روایات اسلامی خون حیض از سه روز کمتر و از ۱۰ روز نمی شود.)

▫️علل ایجاد عادات ماهیانه نظم:
۱٫  عدم تعادل موقت هورمونی که گاهی در اوایل بلوغ و گاهی پس از زایمان تا چند ماه و گاهی به خاطر نزدیک شدن زن به سن یائسکی می باشد که اینها علل عدم تعادل هورمونی بودن از حیث فیزیولوژی یعنی ساختاری بدن زن است.
۲٫  استرس؛ نگرانی مستمر
۳٫  افسردگی:
–  افسردگی؛ سرماخوردگی روانی
–  افسرده خویی؛ حالت مزاجی عمیق بدون علت که دارای خلق غمگین است.
–  افسردگی درون زا؛ #مالیخولیا
۴٫  ورزش های سنگین و شدید: فوتبال، دارحلقه، ژیمناستیک،کونگ فو و
۵٫  کاهش شدید از باب سوءتغذیه یا پرکاری تیروئید یا عدم توانایی مالی
۶٫  اختلال در تخم دان؛ مثلا تخم دان های پلی کیستیک در بعضی از زنان سبب می شود که عادت ماهیانه نظم بگیرند (یعنی هر دو یا سه ماه یکبار حیض شوند) تخمدان کم کار باعث قاعدگی نظم و همچنین عقیمی می شود.
۷٫  اختلال در رحم زن؛ مثلا جدار داخلی رحمش اندومتریوز دارد؛ یعنی قطعاتی از بافت لایه پوشاننده رحم در جای دیگری قرار دارد و به سایر اعضای موجود در لگن می چسبد.
۸٫  حاملگی غیر منتظره (حاملگی ناخواسته) و یا به علت سقط جنین که در این دو مورد خونریزی های نظم و منفرد به بار می آورد و گاهی زن خونریزی به تاخیر افتاده دارد توام با درد شدید شکمی که شاید این وضعیتش به خاطر یک حاملگی خارج از رحم باشد.
۹٫  به خاطر ضعف عمومی شدید یا صبحانه و شام نخوردن و یا کم خونی شدید یا متوسط و یا اضطراب و دلهره شدید و متوسط باشد که بایستی ضعف عمومی و کم خونی و اضطراب بیمار درمان شود.

▫️درمان عادات ماهیانه نظم:
۱٫  عادات ماهیانه نظم در هنگام بلوغ و هنگام شروع یائسگی نیازی به درمان از طریق مصرف داروی شیمیایی ندارد اما اگر به درازا کشید و باعث اختلال در زندگی فردی و اجتماعی شد از طریق:
الف) مصرف قرص ضدبارداری برای خانم های جوان
ب) استفاده از هورمون درمانی برای زنان یائسه
۲٫  در موارد دیگر مثل کاهش شدید وزن که به علت های گوناگون است ابتدا باید علت کاهش وزن را برطرف کرد تا عادت هم مرتب شود.

▫️درمان گیاهی :
۱٫  هر روز عصرانه یک قاشق چای خوری رازیانه در استکان آب جوش ریخته و بعد از پنج دقیقه به هم زده و بخوریم.
فوایدش:
–  اگر مادر شیرده هم باشد شیر افزاست (البته در دوران حاملگی نباید مصرف شود).
–  عادت نظم باشد منظم می شود.
–  هورمون استروزن کم باشد زیاد می شود.مبتلا به خستگی جنسی هم نمی شود

۲٫  مصرف گل بهار نارنج یا عرق آن یا مربا و یا عسل گل بهار نارنج. که علاوه بر تنظیم عادت فواید دیگری از جمله:کاهش سردرد میگرنی، کابوس شبانه، بیماری وحشت، تشنج و

نکات:
–  اگر پودر گل بود یک قاشق مربا خوری و اگر مربا بود یک قاشق پلوخوری مصرف شود. بین مصرف بهار نارنج و چای رازیانه ۱۲ ساعت باید فاصله باشد.
–  اگر هیچ علت واضحی برای عادات ماهیانه نظم وجود نداشت پزشکی جدید آزمایشاتی را توصیه می کند تا شاید بتواند علت زمینه عادات ماهیانه نظم را پیدا کند. این آزمایش ها شامل:
۱٫آزمایش تست حاملگی
۲٫آزمایش خون برای اندازه گیری سطح هورمون ها
۳٫سونوگرافی از لگن برای بررسی تخمدان ها و رحم
–  اگر علت زمینه ای پیدا شد با درمان هر یک از آنها می توان عادات ماهیانه را منظم کرد.

(درمان/استاد #ضیایی)

Tags پریود نظم قاعدگی نا منظم

فروردین ۲۱, ۱۳۹۷

فروردین ۱۸, ۱۳۹۷

بهمن ۲۸, ۱۳۹۶

بهمن ۲۷, ۱۳۹۶

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Currently you have JavaScript disabled. In order to post comments, please make sure JavaScript and Cookies are enabled, and reload the page. Click here for instructions on how to enable JavaScript in your browser.

توضیحات یشتر


Watch Dragon ball super

قاعدگی یا پریود، یک بار در ماه برای خانم ها اتفاق می افتد و در این زمان، پوشش داخلی رحم ریزش پیدا می کند. ریزش پوشش داخلی رحم، باعث خونریزی می شود. به این حالت پریود می گویند. پریود خانم ها از الگوی زمانی متفاوتی برخوردار است؛ پریود برخی از خانم ها سر وقت اتفاق می افتد؛ در بعضی از خانم ها نیز وقوع پریود به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست. به طور متوسط طول دوره قاعدگی خانم ها (آغاز یک پریود تا آغاز پریود بعدی) بین ۲۴ تا ۳۸ روز، ‌متفاوت است و پریود نیز، دو تا هشت روز طول می کشد.

به حالت های زیر، پریود نظم گفته می شود:

عوامل مختلفی مانند بارداری، استرس، تغذیه، ورزش، سبک زندگی و یائسگی روی چرخه قاعدگی تأثیر گذار هستند. سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و کم کاری تیروئید شایع ترین علت های پریود نظم به شمار می روند.

به طور کلی هدف از درمان پریود نظم، ایجاد تعادل هورمونی در بدن خانم ها است؛ زیرا پریود نظم در اثر عدم تعادل هورمون های خاصی در بدن،‌ ایجاد می شود. به طور معمول از قرص های پیشگیری از بارداری حاوی هورمون استروژن و پروژسترون به منظور تنظیم دوره قاعدگی خانم ها استفاده می شود. داروهای حاوی پروژسترون، از دیگر داروهای مورد استفاده جهت درمان پریود نظم هستند.

درمان گياهي پريود نظم

برای درمان پریود نظم در خانم هایی که دچار سندروم تخمدان پلی کیسنیک هستند نیز، قرص ضدبارداری یا قرص های حاوی پروژسترون مانند مدروکسی پروژسترون تجویز می شود. این قرص ها دوره های خونریزی منظمی همانند دوره های پریود، در خانم ها  ایجاد می کند. برای درمان پریود نظم در خانم هایی که قصد باردار شدن دارند، داروهای تحریک کننده تخمک گذاری تجویز می شود.

برای درمان پریود نظم در بیمارانی که دچار کم کاری تیروئید هستند، داروهای تیروئیدی مورد استفاده قرار می گیرد.

در ، به مزایا و معایب هر یک از داروهای درمان پریود نظم، اشاره می شود.

قرص های ترکیبی ضدبارداری حاوی هورمون های سنتتیک زنانه استروژن و پروژسترون هستند. فواید استفاده از قرص های ترکیبی ضدبارداری:

معایب احتمالی استفاده از قرص های ترکیبی ضدبارداری:

مدروکسی پروژسترون یکی از انواع پروژسترون است که باعث تنظیم تخمک گذاری و درمان پریود نظم می شود. مدروکسی پروژسترون برای درمان پریود نظم، خونریزی نظم، کاهش خطر بروز سرطان آندومتر (هنگام مصرف قرص استروژن) استفاده می شود. عوارض احتمالی داروی مدروکسی پروژسترون شامل

ترشح و حساسیت به لمس پستان، کهیر، خارش، ضایعات پوستی، آکنه، رشد موهای زائد، ریزش مو، لکه بینی، خونریزی های منقطع، تغییرات در دوره های قاعدگی، خارش یا ترشحات واژینال، تغییر در اشتها، افزایش یا کاهش وزن، تهوع، دل درد، نفخ، تب، بی خوابی، یرقان (زردی پوست و چشم) و تغییر در رنگ پوست است.

http://patient.info/health/polycystic-oy-syndrome-leaflet

http://www.webmd.com/women/guide/treating-irregular-periods#2

http://www.rxlist.com/provera-side-effects-drug-center.htm

http://youngwomenshealth.org/214/2/25/pcos-and-the-pill/

ارسال


سلام وخسته نباشید.من یه سری به دکتر مراجعه کردم وباتوجه به اینکه هورمون Fsh من بالا رفته بود گفتن در ۳۴سالگی دچار یائسگی زودرس شدی وقرص هایی دادن که استروژن وپروژسترون هست.
تا چندسال میتونم بخورم اینارو که بتونم پریودشم؟ آیا تا ۵۰سالگی امکان خوردن این قرص هارادارم؟


در صورتی که ماموگرافی و سونوی سینه نرمال باشد، تا ۵۰ سالگی می توان از قرص های حاوی استروژن و پروژسترون استفاده کرد

دکتر صفارزاده

شما می‌توانید به صورت آنلاین، از مطب دکتر صفارزاده وقت ویزیت بگیرید.

© 217 Dr.Saffarzadeh. Provided By Sisarv.

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *