درمان کم کاری غده پاراتیروئید در طب سنتی

کم کاری پاراتیروئید – Hypoparathyroidism

کم کاری پاراتیروئید یک وضعیت نادر است که غدد پاراتیروئید در گردن به اندازه کافی هورمون نمی سازند. این حالت باعث افت کلسیم و افزایش فسفر خون می شود و ممکن است مشکلات عضلانی، تشنج، کرامپ، گزگز و تاخیر نمو در اطفال ایجاد شود. جراحی گردن،  اشعه درمانی و مشکلات ژنتیکی ممکن است عامل بروز کم کاری پاراتیروئید باشد.  مکمل های رژیمی روزانه به کنترل سطح کلسیم و فسفر کمک می کند. درمان فوری به پیشگیری از این مشکلات کمک می کند.

این اختلال ممکن است در چند هفته اول بعد از تولد کودک ظاهر می شود. در سایر موارد،  در زمانی دیرتر و یا در دوران بلوغ خود را نشان می دهد. درمان مداوم با مکمل های کلسیم و ویتامین دی یک درمان استاندارد است. درمان فوری برای اطفال حیاتی است. در این حالت از تاخیر های رشد و عقب ماندگی ذهنی پیشگیری می شود.  کاهش شدید کلسیم ممکن است تهدید کننده حیات باشد. بهترین درمان ممکن است شامل کلسیم وریدی در بیمارستان باشد.

جراحی تیروئید مهم ترین علت آن است.

گزینه های درمانی عبارتند از:

درمان کم کاری غده پاراتیروئید در طب سنتی

افرادی که کم کاری پاراتیروئید دارند نیاز به درمان طبی دارند. در برخی موارد، تغییرات رژیم غذایی شامل غذاهایی که کلسیم دارند و غذاهایی که کم تر فسفر دارند  مثل تخم مرغ و برخی گوشت ها ممکن است مفید باشد.

عدم دریافت کافی  کلسیم و یا فسفر در رژیم غذایی

اگر علائم کم کاری پاراتیروئید وجود دارد، بیمار باید به پزشک مراجعه کند. علائم آن شامل موارد زیر است:

کاهش شدید کلسیم ممکن است تهدید کننده ی حیات باشد.

اگر بیمار تشنج و یا مشکلات تنفسی دارد، باید به اورژانس منتقل شود.

ترجمه شده از : www.webmd.com

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را

آزمایش هورمون تیروئید آزمایشی است که میزان این هورمون را در خون برای بررسی وضعیت غده تیروئید اندازه گیری می []

گاستروآنتریت ویروسی – Viral Gastroenteritis دیگر آن آنفلوآنزای معده ای است. گاستروآنتریت التهاب معده و روده در  اثر  عوامل ویروسی []

پنومونی واریسلایی – Varicella Pneumonia دیگر آن پنومونی آبله مرغان است. پنومونی واریسلایی از عوارض نادر ولی جدی واریسلا یا []

کاهش وزن – Underweight به عنوان سوء تغذیه هم شناخته می شود. نمایه توده بدنی BMI زیر ۱۸.۵ به معنی کاهش []

وولوداینا – Vulvodynia این بیماری درد مزمنی است در اطراف واژن که علت آن به خوبی مشخص نیست. ولو بخشی از []

نارسایی وریدی – Venous Insufficiency دیگر آن نارسایی مزمن وریدی است. نارسایی وریدی به علت اختلال در پمپاژ خون از []

 

بیماریهای غدد پاراتیروئید

 

 

درمان کم کاری غده پاراتیروئید در طب سنتی

غده پاراتیروئید چهار غده بیضی شکل و مجزا در قسمت پشتی غده تیروئید هستند که با ترشح هورمون پاراتورمون وظیفه کنترل سطح سرمی کلسیم را برعهده دارند. این چهار غده معمولاً در قسمتهای بالا و پایین لوب های راست و چپ تیروئید در سطح پشتی قرار گرفته‌اند.

این غدد هورمونی به هورمون پاراتیروئید یا پاراتورمون تولید می‌کنند. این  هورمون  بر استخوان، روده ها و  کلیه اثر دارد وباعث می شود که  سطح کلسیم خون در محدوده طبیعی حفظ شود .

 

اختلالات غدد پاراتیروئید عمدتا مربوط به تولید اضافى یا کم این هورمون‌  است.

 

 اختلالات غدد پاراتیروئید شامل:

 

 

 

هايپرپاراتيروئيديسم اوليه (پركاري غدد پاراتيروئيد)

 

۱) پركاري غدد پاراتيروئيد چيست؟

غدد پاراتيروئيد چهار عدد غده هستند كه در خلف تيروئيد واقع شده اند و وظيفه ي توليد هورمون پاراتورمون را به عهده دارند كه اين هورمون سطح كلسيم خون را تنظيم مي كند. در بيماري پركاري غدد پاراتيروئيد ، ميزان هورمون پاراتورمون بيش از حد توليد مي شود و اين موضوع سبب افزايش سطح كلسيم خون مي شود. هايپرپاراتيروئيديسم اوليه شايع ترين فرم هايپرپاراتيروئيديسم مي باشد و شايع ترين علت آن رشد و بزرگ شدن يك يا تعداد بيشتري از غدد پاراتيروئيد مي باشد و علت ناشايع تر آن هم سرطان غده ي پاراتيروئيد است.

 

۲) علائم پركاري غدد پاراتيروئيد چيست؟

برخي از افراد هيچ علامتي ندارند و عده اي مجموعه علايمي كه شامل موارد زير مي باشد را دارا مي باشند: درد مفاصل، احساس ضعف و خستگي، كاهش اشتها و عدم توانايي تمركز كردن.

اگر هورمون PTH و به دنبال آن كلسيم خون افزايش يابد منجر به احساس تشنگي، يبوست و افزايش دفع ادرار مي شود و برخي از افراد مبتلا دچار علايم جدي مي شوند مثل :

اختلال در كاركرد كليه ها، سنگ كليه، پوكي استخوان، درد مفاصل، عدم تعادل شيميايي خون.

كريز یا بحران هایپرپاراتيروئيدیسم هم مي تواند رخ بدهد كه البته جز علايم نادر اما جدي پركاري غدد پاراتيروئيد مي باشد كه علايمي مثل درد شكم و تهوع دارد.

به ياد داشته باشيد كه اگر به پركاري غدد پاراتيروئيد مبتلا هستيد در حين مشكلاتي مثل اسهال يا تهوع و حتماً به پزشك مراجعه كنيد وبا مصرف مايعات، سطح مايعات بدن خود را به حد كافي برسانيد.

 

۳) چه آزمايشات براي تشخيص پركاري غدد پاراتيروئيد لازم است؟

تعيين سطح هورمون پاراتورمون و كلسيم لازم است گاهي افراد مبتلا به هايپرپاراتيروئيديسم هيچ علامتي ندارند و با دادن آزمايش متوجه مشكل مي شوند.  ساير آزمايشات مثل گرافي راديولوژي و آزمايشات براي بررسي سنگ كليه و تراكم استخوان براساس نظر پزشكتان انجام خواهد شد.

 

۴) آيا كاري وجود دارد كه با انجام آن بتوانم به شرايط خودم كمكي بكنم؟

بله، زمان هايي كه هيچ علامتي نداريد، مي توانيد با انجام اصول زير، از بروز علايم جلوگيري كنيد.

 

۵) درمان چيست ؟

بهترين درمان جراحي و برداشتن غده پركار مي باشد.

علايمي كه درمان را به سوي جراحي سوق مي دهند شامل :

 اگر فردي هيچكدام از موارد مطرح شده را نداشته باشد ممكن است جراحي نشود و تحت نظر گرفته شود.

 

 

 

هيپوپاراتيروئيديسم (كم كاري غدد پاراتيروئيد)

درمان کم کاری غده پاراتیروئید در طب سنتی

 

۱) هيپوپاراتيروئيديسم یا كم كاري غدد پاراتيروئيد چيست؟

پاراتيروئيد غددی هستند كه در گردن واقع شده اند و این غدد کار تولید هورمون پاراتورمون انجام می دهند كه اين هورمون وظيفه كنترل كلسيم خون را بر عهده دارد. وقتي توليد هورمون پاراتورمون كم شود منجر به ايجاد اختلالي به هيپوپاراتيروئيديسم مي شود كه سطح كلسيم خون، ثانويه به كاهش هورمون پاراتورمون كاهش مي يابد.

 

۲) علل كم كاري غدد پاراتيروئيد چيست؟

شايع ترين علت آن جراحي غده ي تيروئيد يا پاراتيروئيد مي باشد و يا انجام يك جراحي بزرگ براي ناحیه گردن. برخي از مبتلايان فقط براي مدت كوتاهي بعد از جراحي دچار علايم كم كاري پاراتيروئيد مي شوند و تعداد كمي از آنان براي هميشه دچار اين اختلال مي شوند. سایر علل مثل اختلال سیستم ایمنی هم می تواند باعث تخریب غدد پاراتيروئيد و هيپوپاراتيروئيديسم شود.

 

۳) علايم كم كاري غدد پاراتيروئيد چيست؟

علايم  هيپوپاراتيروئيديسم وابسته به علت ايجاد كننده ي آن و اغلب به علت کاهش کلسیم خون می باشد. افرادي كه بعد از انجام عمل جراحي روي گردن دچار هيپوپاراتيروئيديسم  مي شوند علايم کاهش کلسیم خون از قبيل گزگز شدن دست و پا و اطراف دهان، حركات غيرعادي عضلات مثل پرش، اسپاسم و يا پلك زدن و كرامپ عضلاني را نشان می دهند.

 افرادي كه به علت غير از جراحي مبتلا به هيپوپاراتيروئيديسم شده اند ممکن است علاوه بر علايم کاهش کلسیم خون، مشكلات چشمي خصوصاً كاتاراكت، پوست خشك و ضخيم، موي خشن و شكننده و یا شكنندگي ناخن ها داشته باشند.

 

۴) آيا آزمايشي براي تشخيص كم كاري پاراتيروئيد وجود دارد؟

 بله, پزشك با تعيين سطح كلسيم و هورمون پاراتورمون، كم كاري پاراتيروئيد را تشخيص مي دهد.

 

۵) درمان كم كاري غدد پاراتيروئيد چيست؟

تجويز  كلسيم و ويتامين دي از اصول اوليه و مهم درمان هيپوپاراتيروئيديسم است.  تیازید براي جلوگيري از دفع بيش از حد كلسيم از راه  ادرار هم ممكن است تجويز شود. در صورت تجويز داروها مي بايست، هر هفته آزمايش خون داده شود. اگر اين آزمايشات سطح كلسيم خون را نرمال نشان داد مي توان فاصله ي آزمايشات خون و ادرار را به هر ۳ تا ۶ ماه يكبار تغيير داد. مدت زمان مصرف مكمل وابسته به علت زمینه ای هيپوپاراتيروئيديسم می باشد اگر علت دائمی باشد می بایست تا آخر عمر مکمل دريافت كند و اگر علت گذرا داشته باشد مثل جراحي مي توان بعد از نرمال شدن عملكرد غدد پاراتيروئيد مكمل ها را قطع كرد.

 

۶) اگر فرد مبتلا به كم كاري غدد پاراتيروئيد بخواهد باردار شود چه بايد كرد؟

حتماً بايد با پزشك خود مشورت کند و به صورت دقيق سطح كلسيم، ويتامين دي در طول  دوره ي حاملگي و بعد از زايمان اندازه گيري شود.

انجام دقيق آزمايشات در بارداري اهميت ويژه اي دارد و حتماً بايد انجام شود.

هم‌اکنون ۰ کاربر آنلاین هستند.

اشتراک گذاری

دانلود

گزارش

دیدگاه

ن

درمان کم کاری غده پاراتیروئید در طب سنتی

بیماریهای غدد پاراتیروئید و کم کاری پاراتیروئید- کم کاری پاراتیروئید چیست؟

تا کنون برای این ویدئو دیدگاهی نوشته نشده است.

اشتراک گذاری ویدئو

در دیدستان شما قادر خواهید بود ویدئوهای خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و از اخبار رویدادها اطلاع پیدا کنید

با دریافت اپلیکیشن اندرویدی دیدستان، در هر زمان، هر مکان و با هر سرعت اینترنت، از تماشای آنلاین ویدئو بر روی گوشی یا تبلت خود لذت ببرید.


غدد پاراتیروئید (Parathyroid)‏ چهار غده مجزا در قسمت خلفی غده تیروئید هستند که با ترشح هورمونی به پاراتورمون، میزان کلسیم خون را کنترل می کنند.




درمان کم کاری غده پاراتیروئید در طب سنتی

غدد پاراتیروئید، چهار غده به اندازه نخود سبز هستند که پشت غده تیروئید قرار دارند.

 

این غدد هورمون پاراتورمون را ترشح مى‌کنند که همراه با ویتامین D و هورمون کلسى تونین که از تیروئید ترشح مى‌شود، سطح‌ کلسیم‌ را در بدن‌ تنظیم‌ می‌کند و به ساخت استخوان‌ها و دندان‌هاى سالم کمک مى‌کند.

 

خارج كردن هر چهار غده پاراتیروئید در زمان كوتاهی باعث مرگ می‌شود كه علت آن انقباض شدید و پیوسته عضلات در اثر کاهش کلسیم خون است.

 

كلسیم در اعمال مختلفی از جمله كار طبیعی اعصاب و عضلات، متابولیسم استخوان، انعقاد خون و نفوذپذیری طبیعی غشای سلول‌‌ها شركت دارد و كاهش یا افزایش غیرطبیعی آن دارای آثار متعددی است.

 

حدود 99 درصد كلسیم بدن در تركیب استخوان‌ها قرار دارد.

پاراتورمون، باعث آزاد شدن كلسیم از استخوان‌ها به خون می‌شود و تعداد فعالیت سلول‌های استخوان‌خوار را افزایش می‌دهد. همچنین مانع دفع كلسیم از كلیه‌ها شده و با فعال كردن ویتامین D جذب كلسیم را در روده بالا می‌برد.

 

علاوه بر آن هورمون پاراتورمون، دفع كلیوی فسفات را افزایش داده و باعث پایین آوردن فسفات خون می‌شود كه متعاقب پایین آمدن فسفات (بنابر رابطه عكس غلظت فسفر و كلسیم) كلسیم در خون بالا می‌رود.


اختلالات غدد پاراتیروئید


اختلالات پاراتیروئید شامل ترشح زیاد یا کم هورمون پاراتیروئید است.

اگر به دلیلی افزایش سطح هورمون پاراتورمون را علیرغم سطوح بالای کلسیم خون داشته باشیم، پرکاری پاراتیروئید یده می‌شود.

کاهش هورمون پاراتورمون را علیرغم سطوح پایین کلسیم خون، کم کاری پاراتیروئید می‌ند.

 

1- پرکارى پاراتیروئید

پرکاری پاراتیروئید یا اولیه‌ است و یا ثانویه. علل پرکاری اولیه غده پاراتیروئید، آدنوم (تومور خوش‌خیم) غدد پاراتیروئید، هایپرپلازی (رشد زیاده از حد) هر چهار غده و سرطان (تومور بدخیم) پاراتیروئید است.

 

علائم پرکارى پاراتیروئید

اغلب بیماران مبتلا به پرکاری پاراتیروئید اولیه بدون علامت هستند و به صورت اتفاقی کشف می‌شوند.

 

هورمون پاراتیروئید اضافى باعث کم شدن کلسیم استخوان‌ها و نهایتا شکستگى استخوان مى‌شود.

کلسیم زیاد خون باید توسط کلیه‌ها دفع شود که این موضوع شرایط را براى ایجاد سنگ کلیه مساعد مى‌کند.

 

علایم پرکاری پاراتیروئید و کلسیم بالای خون عبارتند از : ضعف و خستگی، زیادی ادرار، سنگ کلیه، بی اشتهایی، تهوع و استفراغ، استئوپنی (کاهش توده استخوانی) و شکستگی استخوان.

 

درمان پرکارى پاراتیروئید

خارج کردن پاراتیروئیدهاى بزرگ شده با عمل جراحى، معمولا بیمارى را درمان مى‌کند.  


 

2- کم‌کارى پاراتیروئید

درمان کم کاری غده پاراتیروئید در طب سنتی

در کم‌کارى پاراتیروئید، غدد پاراتیروئید هورمون کافى تولید نمى‌کنند و این مسئله منجر به کاهش سطح کلسیم خون مى‌گردد.

 

در نتیجه اغلب انقباضات دردناک عضلانى دست و پا بروز مى‌کند که به آن تتانى (Tetany) یا کزاز عضلات می گویند.  

 

علایم‌ کم‌کارى پاراتیروئید

– گرفتگی‌ دردناک عضلات‌ در صورت‌، دست ها، بازوها و گاهی‌ پاها

– مور مور (سوزن‌ سوزن‌ شدن‌) و کرختی‌ در پاها یا دست ها

– پوسته‌ریزی‌

– شکاف‌ برداشتن‌ ناخن ها

– عدم ‌تکامل‌ مناسب‌ دندان ها

– صرع و تشنج

– عقب‌ماندگی‌ ذهنی‌ در کودکان‌

– روان‌پریشی‌ در بزگسالان‌


علل‌ کم‌کارى پاراتیروئید


– جراحی‌  گردن‌ یا وارد آمدن‌ صدمه‌ به‌ گردن‌

– جراحی‌ غدد پاراتیروئید، غده‌ تیروئید، یا سایر بافت‌های‌ گردن‌

– اختلال‌ خودایمنی‌ ژنتیکی‌

– تابش‌ اشعه‌ به‌ غده تیروئید

– هموکروماتوز (یک‌ نوع‌ بیماری‌ که‌ طی‌ آن‌، آهن زیادی در کبد تجمع‌ می‌یابد)

– گهگاه‌ غدد پاراتیروئید از همان‌ اول‌ تولد وجود ندارند.

 

عوارض کم‌کارى پاراتیروئید 

آب مروارید، آسیب‌ مغزی‌، اختلالات‌ ضربان‌ قلب، نارسایی‌ احتقانی‌ قلب‌، مشکل‌ در تنفس ، ناهنجاری‌ دندانی‌ و صرع و تشنج از عوارض‌ احتمالی‌ کم‌کارى پاراتیروئید است.

 

درمان کم‌کارى پاراتیروئید 

مصرف مکمل کلسیم و ویتامین D از راه خوراکى معمولاً از بروز تتانى جلوگیرى مى‌کند و سطح خونى کلسیم را به حد عادى مى‌رساند. درمان باید تا آخر عمر ادامه یابد. 

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

پژوهشکده باقر العلوم – کوثر یوسفی

دانشه رشد

سایت آفتاب

ویکی‌پدیا

 

مطالب مرتبط:

به‌ هم‌ خوردن‌ تعادل‌ كلسیم‌ خون‌

9 اشتباه رایج درباره تیروئید

وقتی عضلات بدن می‌گیرند

در گردن ۴ غده کوچک پاراتیروئید وجود دارد که نزدیک یا چسبیده به بخش پشتی غده تیروئید قرار دارند. این غدد با ترشح هورمون پاراتیروئید (PTH) به کنترل کلسیم (مصرف و دفع از بدن)، فسفر و ویتامین D در خون و استخوان کمک می‌کنند. کم کاری پاراتیروئید زمانی اتفاق می‌افتد که غدد پاراتیروئید، به اندازه کافی PTH ترشح نمی‌کنند. در این حالت، سطح کلسیم خون کاهش یافته و فسفر افزایش می‌یابد. کم کاری پاراتیروئید می‌تواند مشکلات استخوانی، پوستی، عضلانی و عصبی را در پی داشته باشد.

در حال حاضر، تنها درمان‌های ثابت شده برای کم کاری پاراتیروئید مصرف مکمل‌های کلسیم کربنات و ویتامین D هستند. هدف از درمان، بازگرداندن کلسیم و فسفر به سطوح طبیعی است. اگر کم کاری پاراتیروئید سریع تشخیص داده شده و درمان شود، نتایج آن قابل قبول خواهد بود. اما اگر درمان نشده رها شود می‌تواند منجر به بسته شدن راه‌های ورود هوا به دلیل اسپاسم شدید عضلات، ناهنجاری دندان‌ها، گسترش آب مروارید و رسوب کلسیم در مغز شود.

اگر می‌خواهید در مورد خدمات ارائه شده در مطب دکتر فنایی مطالعه کنید روی لینک آن کلیک کنید.  همچنین می‌توانید برای مشاوره با ما در تماس باشید.

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درمان کم کاری غده پاراتیروئید در طب سنتی

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *