درمان کم شدن شیر مادر

درمان کم شدن شیر مادر
درمان کم شدن شیر مادر


منبع :

کاربر گرامی؛ سلامٌ علیکم

 

لطفا پیش از ثبت نظر خود توجه داشته باشید:

تجویز دارو و پیچیدن نسخه برای بیماری و مشکلات شخصی و موردی، نیاز به شرح حال کامل و معاینه بالینی دارد که طبیعتاً از طریق ارتباط مجازی، قابل حصول نیست.درمان کم شدن شیر مادر

 

 

لذا خواهشمندیم از تقاضای نسخه و دارو برای بیماری های موردی، اجـتناب فرمایید.

 

سایر نکات:

❶از اعلام نشانی و تلفن درمانگاه معذوریم. درصورت تمایل از طریق پایگاه «طبیب شهر»، پزشک مورد نظر خود را جستجو کنید.

❷ابتدا مقالات مربوطه را مطالعه کنید و پس از اطمینان از نبود اطّلاعات مورد نظرتان، نسبت به طرح سؤال اقدام کنید.از پاسخگویی به سؤال هایی که در متن مقاله جواب داده شده اند معذوریم.

❸از طرح سؤال هایی که نیاز به پاسخ های خصوصی و ارسال به پست الکترونیک دارد خودداری فرمایید.

❹پاسخگویی به سؤالاتِ کلّی و نیازمند پاسخ های مفصّل در توان پایگاه نیست.

❺نشانی پست الکترونیک شما در نزد پایگاه طبّ شیعه محفوظ است.

❻هرنظر را تنها یک بار ارسال کنید و از تکرار ارسال نظرات خودداری کنید.

❼حتّی المقدور از ارسال نظرات به صورت «فینگیلیش» خودداری کنید.

❽پاسخ هاي ارائه شده، كلّي و عمومي هستند و پاسخ دقيق و تخصّصي، تنها با ويزيت بيمار امكانپذير است

 

 

با سپاس و امتنان        

دکتر وحید علیان نژادی

سایر مقالات این موضوع

نمایش تمامی عناوین این موضوع


آخرین مقالات

Copyright © ShiaTeb.com
2019. All Rights Reserved.


Design by HK.

%PDF-1.4
%
313 0 obj >
endobj

xref
313 9
0000000016 00000 n
0000001554 00000 n
0000000476 00000 n
0000001652 00000 n
0000001695 00000 n
0000001885 00000 n
0000001977 00000 n
0000002151 00000 n
0000002253 00000 n
trailer
]>>
startxref
0
%%EOF

315 0 obj>stream
xb“`f“,@#gTrb%p009

 امام علی (ع) : تحصيل ادب، مايه زيبايىِ حَسَب (شرافت خانوادگي) است.

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که مادران در دوران شیردهی دارند این است که باید در دوران شیردهی چه غذاهایی را مصرف کنند تا مطمئن شوند که تولید شیرشان خوب است، زیرا نگران سلامتی و رشد کودک دلبندشان هستند و می‌خواهند برای او سنگ تمام بگذارند. برای خانم‌ها، دوران شیردهی یکی از زمان‌هایی است که باید توجه بیشتری به تغذیه و سلامتی خود داشته باشند. هرچیزی که در این دوره خورده می‌شود از یک سو در بهبودی پس از زایمان نقش دارد و از سوی دیگر، می‌تواند در مقدار شیری که تولید می‌شود تأثیری مستقیم داشته باشد. در ادامه نکاتی در رابطه با افزایش شیر مادر آورده شده است. با «چطور» همراه باشید.درمان کم شدن شیر مادر

یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش شیر این است که شیردهی به کودک‌تان را ادامه دهید. تولید شیر به روش شیردهی به کودک، نسبت به سایر روش‌ها بسیار مؤثرتر است. تحریک اعصاب در زمان شیردهی به تولید شیر بیشتر در سینه‌ها کمک می‌کند. کاهش شیر علائمی را به بدن ارسال می‌کند تا بدن این کاهش را با تولید شیر جبران کند. اگر همچنان احساس می‌کنید که تولید شیر باید بیشتر شود، باید از غذاهایی استفاده کنید که تولید شیر را افزایش می‌دهند. به غذاهای تحریک‌کننده‌ی تولید شیر، گلاکتاگوژ (galactagogues) یا شیرزا گفته می‌شود.

شما از همان روزهای اول تولد به کودک‌تان غذا می‌دهید (به جز در بعضی موارد پزشکی)، پس لازم است تا برای هرچه بهتر انجام دادن این وظیفه، سلامتی و توانایی خود را حفظ کنید و به این ترتیب به بهبودی جسمی خود نیز کمک کنید.

غذاهای به‌خصوصی وجود دارند که تولید شیر را افزایش می‌دهد و شیردهی را تقویت می‌کنند. شیر مادر حاوی تمام موادمغذی اولیه‌ی موردنیاز برای رشد کلی و تکامل مغز نوزاد است. در مقاله‌ی ۲۵ مورد از غذاهایی که لازم است برای افزایش شیر در رژیم غذایی خود بگنجانید، آورده شده است. این غذاها برای افزایش شیر بسیار مناسب هستند و همچنین می‌توانند سلامت را به شما بازگردانند.

آماده کردن جو به‌عنوان یک وعده‌ی غذایی بسیار آسان است:

دانه‌ی رازیانه کیفیت شیر را بالا می‌برد.

دانه‌ی شنبلیله به‌‌عنوان افزایش‌دهنده‌ی شیر شناخته می‌شود.

پاپایای نارس بخشی از غذای آسیای جنوبی است.

اسفناج و برگ چغندر حاوی آهن، کلسیم و فولیک‌اسید هستند.

سیر یکی از بهترین غذاها برای افزایش شیر مادر است. همچنین به‌ عنوان تقویت‌کننده‌ی شیردهی در مادران شناخته می‌شود.

دانه‌ی کنجد سیاه سرشار از کلسیم است و این اعتقاد وجود دارد که می‌تواند شیر را افزایش دهد.

یک لیوان آب هویج به‌ عنوان صبحانه یا در زمان نهار می‌تواند به‌ میزان خیلی زیادی در شیردهی تأثیر بگذارد.

نوشیدن آب و آب‌میوه شیردهی را تقویت می‌کند و حجم کل شیر را در هر بار شیردهی افزایش می‌دهد.

دانه‌ی جو نه‌تنها شیردهی را تقویت می‌کند، بلکه آب بدن شما را تأمین می‌نماید.

به نظر می‌رسد که مارچوبه غذای خوبی برای مادران در دوران شیردهی باشد.

براساس تحقیقی که با عنوان افزایش تولید شیر با شیرآورهای گیاهی در مجله‌ی داروسازی و علوم زیستی منتشر شده است، برنج قهوه‌ای می‌تواند تولید شیر را افزایش دهد. برنج قهوه‌ای دارای محرک هورمونی است که شیردهی را تقویت می‌کند. همچنین انرژی مازادی را که مادران بعد از زایمان نیاز دارند، تأمین می‌کند. علاوه‌بر این اشتها را بیشتر می‌کند و مادران می‌توانند غذایی مغذی مصرف کنند.

در دوران بارداری و بعد از آن به‌ دلیل وجود بچه، تعادل هورمونی به هم می‌خورد. زردآلوی خشک مواد شیمیایی خاصی دارد که سطح هورمون‌های بدن‌تان را متعادل می‌کند.

سالمون منبعی غنی از EFA (اسید‌های چرب‌ ضروری) و امگا۳ است.

دانه‌ی زیره‌ی سبز تولید شیر را تقویت می‌کند. با این وجود در مصرف آن میانه‌روی کنید.

برگ‌های ریحان منبع فوق‌العاده‌ای از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند.

برگ‌های شِوید مانند طُره مویی ظریف و ابریشمی و به رنگ سبز تیره هستند. این برگ‌ها عطر متفاوتی دارند.

به‌طور‌ کلی کدو سبز غذایی دوست‌ داشتنی نیست، اما سرشار از موادغذایی است.

سیب‌زمینی شیرین مبنعی غنی از پتایسم است. این ماده‌ی غذایی حاوی کربوهیدرات مولد انرژی است که برای مبارزه با خستگی لازم است.

بادام سرشار از امگا۳ و ویتامین E است.

نخود یک میان‌وعده‌ی پروتئینی است و به افزایش شیر مادر کمک می‌کند.

چوبک حاوی مقدار زیادی آهن و کلسیم است.

آرام بودن مادران درطول شیردهی بسیار مهم است. دانه‌های خشخاش خاصیت آرام‌بخشی دارند که به آرامش و خونسردی شما کمک می‌کنند.

شیر گاو حاوی کلسیم و اسیدهای چرب ضروری است و شیردهی را افزایش می‌دهد. درواقع مصرف شیر گاو در دوران شیردهی کمک می‌کند تا از آلرژی کودک‌تان به شیر گاو جلوگیری شود.

پیشنهاد می‌شود که بعد از بارداری میزان چربی و روغن را در رژیم غذایی خود به حداقل برسانید.

براساس نقل‌قول‌ها، تمام غذاهایی که در بالا فهرست شده‌اند، به بهبود شیردهی در افرادی که به‌تازگی مادر شده‌اند کمک می‌کند. با این حال، گرچه بعضی از این موارد از نظر علمی اثبات شده‌اند، بعضی از آنها جنبه‌ی علمی ندارند. این مواد را به مقدار کم استفاده کنید و در صورت ایجاد اثرات جانبی آن را یادداشت کنید. همچنین غذاهای ارگانیک در مقایسه با غذاها و گیاهانی که حاوی آفت‌کش هستند، می‌توانند محتوای شیر را افزایش دهند.درمان کم شدن شیر مادر

تا اینجا با غذاهایی آشنا شدید که باید طی دوران شیردهی استفاده کنید؛ اما بعضی از غذاها هستند که نباید در دوران شیردهی استفاده شوند. در ادامه با این دسته از غذاها آشنا می‌شوید.

از مصرف مواد‌غذایی مانند سیب‌زمینی، حبوبات، انبه‌ی خام و موز خام که گاز تولید می‌کنند خودداری کنید.

همچنین گفته می‌شود که سایر موادغذایی مانند آویشن، جعفری، برگ نعناع و کلم هم تأثیر منفی در تولید شیر دارند.

اگر رژیم گیاه‌خواری دارید از مکمل‌های حاوی موادمغذی استفاده کنید تا مطمئن شوید که خودتان و کودک‌تان از ویتامین‌ها و موادمعدنی ضروری بی‌نصیب نمانید.

در بسیاری از مواقع مادران تصور می‌کنند که شیرشان کم شده است، درحالی که این‌طور نیست. بهترین روشی که تأیید می‌کند کودک‌تان به‌خوبی شیر می‌خورد و شما شیر کافی دارید این است که به‌طور مرتب وزن کودک‌تان را بررسی کنید. درصورتی که به کم شدن شیرتان مشکوک هستید و می‌خواهید آن را افزایش بدهید، از نکات زیر پیروی کنید:

۱. به‌طور مرتب و خوب به کودک‌تان شیر بدهید: تولید شیر از روند عرضه و تقاضا تبعیت می‌کند. هرچه کودک بیشتر شیر بخورد، شیر بیشتری تولید می‌شود. هر دو ساعت یک‌ بار شیردهی را انجام دهید. در زمان شیردهی کودک را در وضعیتی نگه دارید که به‌راحتی بتواند سینه را نگه دارد.

۲. شیر خود را بدوشید:درصورتی‌ که کودک نمی‌تواند کامل شیر بخورد، بعد از شیردهی، شیر خود را بدوشید تا تولید شیر ادامه پیدا کند.

۳. مرخصی شیردهی: هر زمان که احساس کردید شیرتان کم شده است دو تا سه روز را صرفا برای شیردهی به کودک‌تان اختصاص بدهید و هیچ کار دیگری انجام ندهید. البته باید به تغذیه‌ی خودتان هم رسیدگی کنید و آرام باشید.

۴. موقعیت را تغییر بدهید: اجازه بدهید تا کودک از هر دو سینه شیر بخورد. بعد از هر دو یا سه بار غذادهی این تغییر را اعمال کنید، اما اجازه بدهید که کودک شیر یک سینه را کامل بخورد و بعد از سینه‌ی دیگر به او شیر بدهید. در این روش چربی‌های شیر انتهایی (hindmilk) به کودک می‌رسند. فشار دادن سینه کمک می‌کند تا کودک مدت طولانی‌تری تغذیه کند.

۵. از استفاده از پستانک و وسایلی که روی نوک سینه (nipple shields) قرار می‌گیرند خودداری کنید: علاوه‌بر این وسایل، از استفاده از مکمل‌ها خودداری کنید، مگر اینکه از نظر پزشکی موردنیاز باشند.

۶. مواد جامد به کودک ندهید:درصورتی‌ که کودک شما زیر شش ماه دارد از دادن مواد جامد، آب و شیر خشک به او خودداری کنید.

۷. به‌خوبی استراحت کنید: درکنار تغذیه‌ی خوب، استراحت کافی داشته باشید. رژیم غذایی متعادل‌کننده و مایعات فراوان مصرف کنید.

۸. از مصرف الکل و نیکوتین دوری کنید: مصرف الکل و نیکوتین نه‌تنها در زمان بارداری بلکه در زمان شیردهی به کودک هم مضر است. نیکوتین و الکل تولید شیر را کم می‌کنند. این مواد می‌توانند از طریق شیر به بدن کودک‌تان منتقل شوند و مشکلات تکوینی (رشدی) ایجاد کنند.

۹. داروهای خود را بررسی کنید: درصورتی که دارو مصرف می‌کنید، با کمک پزشک خود مطمئن شوید که آیا این داروها در تولید شیر اختلالی ایجاد می‌کنند یا خیر. از استفاده از داروهای هورمونی ضدبارداری بعد از زایمان خودداری کنید.

۱۰‌. خونسرد و آرام باشید: باورکنید یا نه، استرس نقش بزرگی در کاهش تولید شیر بازی می‌کند. با این‌ حال رسیدگی به کودک کار سختی است و ممکن است استرا‌حت کافی نداشته باشید. می‌توانید در زمان استراحت از خانواده یا پرستار بچه کمک بگیرید. کلید آرام بودن، استفاده از ورزش‌های سالم و روش‌های کاهش استرس مانند تمرین تنفس است.

۱۱. از لباسِ زیر مناسب استفاده کنید: پوشیدن لباسِ زیر تنگ که به قفسه‌ی سینه فشار وارد می‌کند و اطراف نوارهای آن سفت و محکم است می‌تواند روی جریان شیر تأثیر بگذارد. استفاده از لباس نامناسب می‌تواند مجرای شیری را ببندد و تولید شیر را مسدود کند.

۱۳. ماساژ سینه: ماساژ سینه می‌تواند به باز شدن مجاری شیری بسته‌شده کمک کند، علاوه‌بر این نواحیِ سفت و توده‌ها را نرم می‌کند. این کار تولید شیر را افزایش نمی‌دهد اما اجازه می‌دهد تا جریان شیر راحت شود. حتی می‌تواند خطر ورم سینه را کاهش دهد. به‌آرامی سینه‌هایتان را ماساژ دهید. شما می‌توانید میزان فشار واردشده را تشخیص دهید.

۱۴. هنگام شیردهی تماس پوستی برقرار کنید: در زمان شیردهی لباس‌های قسمت فوقانی خود را دربیاورید و کودک را با پوشک در آغوش بگیرید. با پتویی خود و کودک‌تان را بپوشانید و شیردهی را شروع کنید. این روش روابط را بهبود می‌بخشد و به آزاد شدن هرچه بیشتر هورمون‌های تولید انرژی کمک می‌کند.

۱۵. دفعات دوشیدن شیر را بیشتر کنید: بین یا بعد از شیردهی از شیردوش استفاده کنید تا تولید شیر افزایش یابد و هربار دو تا پنج دقیقه شیر خود را بدوشید.

راه کلیدی برای افزایش سریع تولید شیر این است که به‌طور مرتب شیرِ بیشتر را از سینه‌ها خالی کنید. درنتیجه شیر کمتری بین دفعات شیردهی تجمع می‌یابد. در ادامه نکاتی در رابطه با افزایش تولید شیر به وسیله‌ی شیردوش آورده شده است:

۱. به مدت پنج تا هفت دقیقه شیر را بدوشید و متوقف کنید؛

۲. هم‌زمان هر دو سینه را با حرکات دورانی ماساژ بدهید (مثل معاینه کردن)؛

۳. با استفاده از نوک انگشتان درامتداد یک خط، به‌آرامی از دیواره‌ی قفسه‌ی سینه تا نوک سینه ضربه بزنید؛

۴. با دست سینه‌هایتان را بگیرید و رو به جلو خم شوید. حال به‌آرامی سینه‌هایتان را تکان دهید؛

۵. دوباره به مدت پنج تا هفت دقیقه شیر خود را بدوشید.

روش M-S-S سطح پرولاکتین را تحریک می‌کند، درنتیجه در زمان کوتاهی تولید شیر افزایش می‌یابد.

آگاهی از مراحل و نحوه‌ی شیردهی می‌تواند به افزایش شیر مادر کمک کند. در ادامه شیردهی به سه مرحله‌ی کلی تقسیم شده است:

بدن شما به تقاضای کودک‌تان برای شیر واکنش نشان می‌دهد و با روش زیر شیر تولید می‌کند:

اینکه چطور بدن شما در لحظه‌ای که کودک گرسنه است آماده‌ی غذا دادن به او می‌شود شگفت‌انگیز است:

موارد زیر کمک می‌کنند تا هربار شیردهی بهتری داشته باشید و خود و کودک‌تان راحت‌تر باشید:

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

تربیت کودک را باید بیست سال پیش از تولدش آغاز كرد

7000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

سلامت زنان

قرص اورژانسی چیست؛ روش مصرف و عوارض قرص اورژانسی ضد بارداری

رژیم لاغری در دوران شیردهی و نکاتی که باید بدانید

علت تکرر ادرار در زنان؛ تشخیص و درمان خانگی تکرر ادرار در زنان

لاغری شکم بعد از زایمان؛‌ ۹ حرکت ورزشی مؤثر در خانه


جلوگیری از سرطان سینه با ۱۵ خوراکی سالم

آخرین مطالب

راهنمای سفر به قشم؛ گردشی ۴ روزه در خاک اسرارآمیز خلیج فارس

خونریزی بعد از زایمان و پاسخ به سؤالات متداول درمورد آن

معرفی کتاب مأمور شش؛ سومین اثر از سه‌گانهٔ تام راب اسمیت

خواص میخک؛ با تمام فواید و عوارض میخک آشنا شوید

مضرات آبمیوه؛ ۵ دلیل که نباید آبمیوه را جایگزین میوه کنید

ترین های جهان

راحت ترین کشورها برای مهاجرت کدام‌اند؟

معروف ترین آشپزهای جهان که در حرفه‌ خود بهترین هستند


برترین فوتبالیست های جهان در طول تاریخ

تمیزترین شهرهای جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

بهترین انیمه های جهان که تمام گروه‌های سنی را به خود علاقه‌مند می‌کنند

بهترین فیلم های علمی تخیلی از گذشته تا کنون

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

درمان کم شدن شیر مادر
درمان کم شدن شیر مادر
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *