درمان کم خونی کودکان در طب سنتی

Wird geladen

Wird geladen

Wird geladen

Wird verarbeitet

Wird geladen

درمان کم خونی کودکان در طب سنتی

Wird verarbeitet

Wird geladen

Wird geladen

Wird verarbeitet

Wird geladen

Wird geladen

ه‌اعتقاد طب سنتی، نسیم خنک (هوای پراکسیژن) مرکب روح حیوانی است که به تمام اعضا می‌رود یعنی اکسیژن باید به تمام سلولها برسد تا تمام اعضا دارای روح حیوانی باشند و کسی که کم‌خونی دارد اغلب عضلاتش درد می‌کند و زود خسته می‌شود که علت آن فقر آهن است.چون اکسیژن که به آهن یعنی جز هِمِ هموگلوبین می‌چسبد و به سلول داخل می‌شود به‌دلیل کمبود آهن دیگر نسیم خنک (هوای اکسیژن‌دار) به اعضا نمی‌رسد و در واقع روح حیوانی وارد آنها نمی‌شود و دائماً احساس خستگی می‌کنند.علائم کم‌خونیافراد کم‌خون، زود خسته می‌شوند، تپش قلب می‌گیرند، رنگشان پریده، کم‌اشتها هستند، کم‌حوصله‌اند، برخی مواقع بعد از فعالیتها سردرد می‌گیرند و در حالت شدت کم‌خونی، ناخنهای قاشقی پیدا می‌کنند. (وسط ناخن داخل می‌رود و گود می‌شود) اما شایعترین علامت، ضعف و خستگی زودرس است.درمان کم‌خونیدر طب امروزی درمان کم‌خونی غالباً با قرصهای شیمیایی حاوی مولکول آهن است که اگرچه مختصری هم مفید واقع شوند، اما دارای عوارض زیادی هستند و بسیاری از افراد اصلاً نمی‌توانند خوردن آن را تحمل کنند.در منابع طب سنتی آمده که افراد کم‌خون باید بره و درمانی برای خون‌سازی برای خود بگذارند و توصیه می‌شود روزانه آب آهن‌تاب میل کنند، سیب رنده‌شده را داخل ترکیب عرق بیدمشک و گلاب ریخته و بخورند (در ظرف چینی باشد بهتر است)، گوشت قرمز و جگر به‌خصوص جگر شتر مصرف کنند.البته با توجه به مزاجتان باید دستورات مذکور را انجام دهید، مثلاً اگر صفراوی هستید گوشت شتر اذیتتان می‌کند همچنین در رفع کم‌خونی باید این موارد را نیز مد نظر قرار دهید:1. اگر خانمی هستید که مشکل کم‌خونی دارید باید بررسی شود آیا پریودهای شدیدی دارید و در هر دوره خون زیادی از دست می‌دهید؟ اگر این طور است باید این مشکل در وهله اول حل شود.2. باید وضعیت معده و روده و کبد اصلاح شود تا مواد غذایی لازم را خوب هضم و جذب کند و خونسازی مؤثری صورت پذیرد.3. از مواد غذایی خونساز مانند گوشت گوسفندی به‌صورت کباب و شیرینی‌های طبیعی مثل عسل، انجیر، خرما و انگور و مویز و شیره انگور و شیره خرما مرتباً استفاده کنید.4. آب آهن‌تاب تغلیظ‌شده برای افرادی که دارای کم‌خونی یا فقر شدید آهن هستند، توصیه می‌شود و آنان می‌توانند به‌عنوان جایگزین آب نوشیدنی، تا زمان رفع فقر آهن از آن استفاده کنند یا اینکه یک تکه آهن را روی آتش حرارت دهید تا سرخ شود سپس داخل آب کنید این کار را چند بار تکرار کنید سپس این آب را میل کنید؛ استفاده از «حسوم» هنگام پخت غذاهای آبدار نیز برای افراد کم‌خون توصیه می‌شود.5. بادکش خون‌ساز نیز برای درمان توصیه می‌شود، معمولاً با یک دوره 6‌ــ5ماهه این کم‌خونیها به‌طور کامل رفع می‌شود؛ مراکز خون‌سازی بدن استخوانهای اسفنجی هستند، بادکش روی جناق سینه و بادکش از پشت روی مهره‌های کمر روزانه یک بار توصیه می‌شود.

Wird geladen

Wird geladen

Wird geladen

Wird geladen

Wird geladen

Wird verarbeitet

Playlists werden geladen

تهران (پانا) – در طب ایرانی ـ اسلامی به‌جای استفاده از اسید فولیک و قرص آهن، راهکارهای ساده و موثر تغذیه‌ای متعددی وجود دارد که در این مطلب به ۸ راهکار اشاره شده است.


به گزارش تسنیم، برای درمان کم‌خونی و فقر آهن در طب ایرانی ـ اسلامی، موارد زیر به جای اسید فولیک، قرص آهن و ویتامین D تجویز می‌شود:

1 ـ باید تغذیه خود را اصلاح کنید و روغن طبیعی، نمک معدنی طبیعی و آب سالم بدون کلر همچنین ظروف مسی، چدنی و برنجی استفاده کنید و نهایت تلاش خود را برای عدم استفاده از مواد کارخانه‌ای و فرآوری شده صنعتی به کار بگیرید.درمان کم خونی کودکان در طب سنتی

2 ـ از “حسوم” در پخت غذاهای خورشتی استفاده کنید؛ هر بار 15 دقیقه حسوم را در داخل ظرف غذای در حال پخت قرار دهید.

3 ـ روزانه یک کاسه فالوده سیب و عرق بید مشک و گلاب میل کنید.

4 ـ شربت شیره انگور روزانه یک لیوان میل شود؛ دیابتی‌ها و افرادی که در معرض بیماری دیابت هستند از شربت شیره توت استفاده کنند.

5 ـ گرده گل احیا هر روز عصر یک قاشق مرباخوری با کمی آب قورت دهید؛ گرم مزاجان یک روز در میان میل کنند.

6 ـ از غذاهایی همچون فسجان، سمنو، جوانه گندم، ارده، عسل زنده، آب زردک، میوه زیتون، چهارمغز، سویق جو و گندم‌، روغن زرد، روغن زیتون بکر و تصفیه نشده، سبزی خوردن کامل، بادام شیرین، نان سبوسدار بدون افزودنی، آبگوشت با نخود، آش با سبزی‌های کوهی و محلی خصوصا با گزنه فراوان میل کنید.

7 ـ گرفتن آفتاب روزانه بمدت 5 دقیقه و بین ساعات 9 تا 11 صبح به ساخت ویتامین D در بدن کمک مفید و موثری دارد‌.

8 ـ استفاده از روغن زرد محلی، نمک طبیعی و دوغ تازه شتر در ساخت ویتامین D در بدن بسیار موثر و مفید است.

ممنونم عالی بود.


منبع :

کاربر گرامی؛ سلامٌ علیکم

 

لطفا پیش از ثبت نظر خود توجه داشته باشید:

درمان کم خونی کودکان در طب سنتی

تجویز دارو و پیچیدن نسخه برای بیماری و مشکلات شخصی و موردی، نیاز به شرح حال کامل و معاینه بالینی دارد که طبیعتاً از طریق ارتباط مجازی، قابل حصول نیست.

 

 

لذا خواهشمندیم از تقاضای نسخه و دارو برای بیماری های موردی، اجـتناب فرمایید.

 

سایر نکات:

❶از اعلام نشانی و تلفن درمانگاه معذوریم. درصورت تمایل از طریق پایگاه «طبیب شهر»، پزشک مورد نظر خود را جستجو کنید.

❷ابتدا مقالات مربوطه را مطالعه کنید و پس از اطمینان از نبود اطّلاعات مورد نظرتان، نسبت به طرح سؤال اقدام کنید.از پاسخگویی به سؤال هایی که در متن مقاله جواب داده شده اند معذوریم.

❸از طرح سؤال هایی که نیاز به پاسخ های خصوصی و ارسال به پست الکترونیک دارد خودداری فرمایید.

❹پاسخگویی به سؤالاتِ کلّی و نیازمند پاسخ های مفصّل در توان پایگاه نیست.

❺نشانی پست الکترونیک شما در نزد پایگاه طبّ شیعه محفوظ است.

❻هرنظر را تنها یک بار ارسال کنید و از تکرار ارسال نظرات خودداری کنید.

❼حتّی المقدور از ارسال نظرات به صورت «فینگیلیش» خودداری کنید.

❽پاسخ هاي ارائه شده، كلّي و عمومي هستند و پاسخ دقيق و تخصّصي، تنها با ويزيت بيمار امكانپذير است

 

 

و امتنان        

دکتر وحید علیان نژادی

سایر مقالات این موضوع

نمایش تمامی عناوین این موضوع


آخرین مقالات

© ShiaTeb.com
219. All Rights Reserved.


Design by HK.





 

درمان کم خونی کودکان در طب سنتی

 

کم خونی از اختلالاتی است که بسیاری از افراد کشور ما به ویژه زنان و کودکان را درگیر خود کرده است تا حدی که اختلالات و نگرانی‌های زیادی را به دنبال داشته است، این در حالی است که طب پایه به خوبی می‌تواند جوابگوی این بیماری گسترده باشد.

 

 

محمد موسوی، محقق طب سنتی با اشاره به شیوه نادرست تغذیه امروز و دیگر عوامل که منجر به کم خونی شده است، رفع سموم بدن و نیز تقویت نیروی هاضمه را به عنوان نخستین اقدام جهت درمان کم خونی ذکر کرد و افزود: مصرف انواع آبمیوه حدود نیم ساعت قبل از غذا و به ویژه اگر با کمی عرقیات گیاهی استفاده شود، در مداوای این اختلال بسیار مفید است، زیرا این مواد به سرعت جذب بدن می‌شود.

محمد موسوی با اعتقاد بر مداوای کم خونی به این صورت به ذکر موثرترین داروها و میزان مصرف آن ها اشاره کرد و بیان داشت: مصرف یک لیوان شیره انگور به صورت شربت همراه با غذا، انجیر خشک یا دو برابر آن آلوی بخارا، عصاره استخوان راسته گوسفند از مهمترین مواد موثر در درمان کم‌خونی هستند.


وی ادامه داد: شربت مویز نیز بهترین درمانگر کم‌خونی محسوب می‌شود به این صورت که برای تهیه آن باید یک لیتر آب را با 5 گرم زرشک روی شعله ملایم بجوشانند تا نصف شود؛ صاف کنند و با آب میوه‏های گریپ فوروت، سیب و انار از هر کدام یک کیلو، مویز 5 گرم و کمی شکر قرمز و به اندازه نوک قاشق چایخوری زعفران مخلوط کرده و سپس 1 تا 2 دقیقه روی شعله ملایم بجوشانند، بهتر است زعفران را در 2 دقیقه آخر اضافه کنند، پس از سرد شدن در یخچال نگهداری و روزی 3 لیوان مصرف کنند.



 

وی با اشاره به استفاده تخم‌شربتی، بالنگ و فرنجمشک به میزان مساوی آن را ترکیبی مناسب برای کم‌خونی و پوکی استخوان عنوان کرد و اظهارداشت: هر بار یک قاشق مرباخوری با نصف استکان گلاب و نصف استکان عرق بیدمشک همراه با شکر به صورت شربت نموده و هر روز صبح ناشتا میل شود. این دارو مفرح قلب، مقوی مغز، ملین طبع و نرم کننده عروق، ضد تصلب شرائین، ضد تپش قلب، اضطراب و افسردگی نیز هست.

 

غلامرضا کرد افشاری، متخصص طب سنتی نیز می‌گوید: کم‌خونی به خصوص از نوع فقر آهن عارضه نسبتا شایعی است و به همین دلیل ممکن است بسیاری از مبتلایان آن را جدی نگیرند اما این اختلال قابل چشم‌پوشی نیست و باید درمان شود. برخی از کم خونی‌ها مانند بدخیمی‌ها، اختلالات پلاکتی وجود دارد که نیاز به بررسی بیشتری دارند و باید به متخصصان مربوطه مراجعه شود. اما برای کم خونی‌هایی که مشکل بدخیمی ندارند می‌توان به روش طب سنتی، آن ها را رفع کرد:

* می‌توان هر شب مقداری مویز را در سرکه انگور خیساند و پس از خارج کردن آن ها و خشک شدنشان مصرف کرد.

* شربت سرکه شیره روزی 5 تا 6 بار توصیه می‌شود؛ البته شربت میوه‌های خون‌ساز نیز توصیه شده است.


* خوردن راسته گوسفند به همراه پیاز و زردچوبه زمانی که کاملا پخته شده است به رفع کم‌خونی کمک می‌کند.


* شربت برخی از بذرها نیز مانند تخم‌شربتی، کاسنی، جعفری، کرفس، شوید، سیاه‌دانه، رازیانه، ریحان، شلغم و هویج به همراه عسل به رفع کم‌خونی کمک می‌کند.

* مصرف دو بار در روز از عسل به همراه حل شدن آن در‌ آب جوش مناسب است.

* همچنین توصیه شده انجیر و آلو بخارا به هنگام صبح استفاده شود.

* آب انار تازه با ترنجبین به رفع کم خونی کمک می‌کند.

* همچنین یک لیوان شیر به همراه شیره انگور و بادام معجونی است که به اصلاح کم‌خونی کمک می‌کند.

 

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

فارس

خبرگزاری ایمنا

 

مطالب مرتبط:

درمان بیماری های گوش با طب مکمل

درمان ریزش مو با طب سنتی

درمان کم خونی کودکان در طب سنتی

رفع خشکی و خارش پوست با طب سنتی

درمان بیماری های تنفسی با طب سنتی

با طب سنتی نسخه سرماخوردگی را بپیچید

درمان نفخ و ترش کردن معده با طب سنتی

درمان درد کلیه با طب سنتی

درمان یائسگی زودرس و درد قاعدگی با طب سنتی

حساسیت و آلرژی از طب سنتی

رفع مشکلات پوست و مو با طب سنتی

 

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *